GEOGRAFSKI OBZORNIK »OSUPLJ IVA Z A P U Š Č I N A « V GEOGRAFSK I UČNI P R A K S I Tat jana Fer jan V slovenskem prevodu ¡e pred kratkim izšla zbir- ka Osupljiva zapuščina, ki je sestavljena iz dveh de- lov. Prva knjiga z naslovom Veličastne stvaritve na- rave prikazuje svetovne naravne zaklade, druga knji- ga z naslovom Ohranjeni zakladi človeštva pa sve- tovno kulturno dediščino. V sestavku je predstavlje- na didaktična vloga knjig pri pouku. Zbirka ima es- tetsko vsebino, kar je tudi pri geografiji zanimivo in potrebno. Izhodišča pri uri so snovna in metodična. Učen- cem najprej predstavimo vsebino zbirke, da jih pri- tegnemo. Zeljo po študiju zbudijo zlasti slike. Učen- ci ob zbirki spoznajo stvaritve narave in zaklade člo- vekovega dela ter razmišljajo, kaj pomeni varstvo na- rave in kulturne dediščine. Aplikacija s tega področ- ja je pri našem predmetu enostavna in lahko izve- dljiva, saj geografija preučuje medsebojno odvisnost in prepletenost naravnih in družbenih pojavov. Zbirko je možno uporabiti: • pri splošni geografiji kot prikaz izredno zanimi- vega reliefa, rastja oziroma kulturne dediščine, • pri regionalni geografiji ob obravnavanju celine ali države, • kot primer ohranjanja naravne ali kulturne dediš- čine v mestnem ali industrijskem okolju, • pri spoznavanju lepot in vrednot sveta. Ob uporabi omenjenih knjig je nujno, da učen- ci zavzamejo aktiven odnos do naravnih lepot in člo- vekovih zakladov. Slikovno gradivo, ki dopolnjuje be- sedilo, je izredno bogato in zanimivo. Slike omogo- čajo posredno opazovanje pojavov, ki jih zaradi od- daljenosti in nedostopnosti ne moremo neposredno opazovati. Didaktična vrednost knjig je odvisna od didak- tičnih pristopov. Ti so lahko enostavni in jih upora- bimo med uro za motivacijo, dopolnjevanje in raz- širitev snovi, lahko pa tudi bolj zahtevni, ko učenca postavimo v aktivno delo z zbirko, na primer prob- lemski pristop, raziskovalni proces, aktivno poroča- nje, predstavitve knjige v slikovni obliki (poster). Prvi primer zahtevnejšega pristopa lahko upora- bimo ob knjigi Veličastne stvaritve narave, in sicer kot »case study« ob preučevanju rek, delt in slapov po svetu. Učence pripravimo na delo s knjigo. Sez- nanimo jih s postopki in načini študija nove snovi. Razdelimo jih v tri skupine. Učenci analizirajo Ama- zonko in Rumeno reko, delte Donave, Rena, Orino- ka in Okavanga ter Viktorijine slapove in slapove lqua-