156 Ventil 17 /2011/ 2 Avtomatizacija suøenja debelostenskih papirnih cevi Iz PRAKSE zA PRAKSO Sreœko KLEMENC Sreœko Klemenc, Inoteh, d. o. o., Bistrica ob Dravi 1 Uvod Poraba papirja se je kljub razøiritvi raœunalniøke tehnologije v vse panoge gospodarstva in privatnega æivljenja moœno poveœala. Da bi papirna in- dustrija sledila povpraøevanju, uvaja nove in tudi vedno veœje stroje, na katerih se papir v procesu izdelave navija na jedra, ki so zaradi okolja in laæjega razreza tudi iz papirja. Jedro je debelostenska cev, ki jo izdela navijalni stroj tako, da veœ papirnatih trakov soœasno navija v obliki vijaœnice okrog trna. Pred navijanjem se na tra- kove nanese lepilo. Œim veœ je trakov, tem debelejøa je stena cevi. Za navijal- nim strojem se cev odreæe na potrebno mero. Cevi se naloæijo v suøilne okvire, ki se odpeljejo v suøilnico. Pri izdelovalcu cevi, ki je v Nemœiji na prvem in v Evropi na drugem mestu po obsegu trænega deleæa, so ugotovili, da z obstojeœo tehno- logijo ne bodo zmogli zadovoljiti povpraøevanja. Sklenili so postaviti øe eno tovarno in modernizirati oziroma avtomatizirati ozko grlo proizvodnje, to je suøenje cevi. Zato so poiskali projektivno podjetje, ki bi predlagalo inovativno in za proizvodnjo spreje- mljivo reøitev. Premeri cevi, ki jih je treba suøiti na taki napravi, so do 220 mm, njihova dolæina pa do 10 m. 2 Zgradba stroja in potek suøenja Stroj za suøenje sestavljajo øtiri enote (slika 1): • nakladalnik za nalaganje sveæih cevi v suøilne kasete, • suøilnica, • mesto za odvzem suhih cevi in za zlaganje na transportne palete, • zalogovnik kaset. Na koncu navijalnega stroja je nameøœena æaga, ki se pomika vzpo- redno s cevjo in odreæe cev na na- stavljeno mero. Cevi transportira do nalaganja v okvire transportni sistem, sestavljen iz traœne proge in elevatorja (slika 2). Transporter mora prenaøati cevi razliœnih premerov in dolæin. Cevi so tako lahko dolge od dveh do deset metrov. Na valjœni pro- gi je lahko veœ krajøih cevi, ki skupno ne presegajo 10 m. Med cevmi mora biti vrzel, ki omogoœa vstop prijemal med posamezne cevi. V ta namen so nad valjœno progo nameøœeni usta- vljalniki. Ko pride prva cev do konca traku, se na njenem koncu sproæi prvi Slika 1. Tloris sistema za suøenje cevi 157 Ventil 17 /2011/ 2 Iz PRAKSE zA PRAKSO ustavljalnik in zapre pot naslednji cevi. Tako nastane med prvo in drugo cevjo potreben razmik. Dvigalo dvi- Po preteku suøilnega œasa, mostovno dvigalo v suøilnici dvigne kaseto s su- himi cevmi in jo odloæi na voziœek Slika 2. Transporter in elevator cevi (pogled B na sliki 1) gne vse cevi soœasno. Pri odlaganju v kaseto se razmiki ohranijo. Odrezane cevi se zloæijo v suøilne okvire, ki imajo obliko korita brez œelnih sten. Veœ plasti se zloæi druga na drugo tako, da druga plast leæi v sedlu dveh cevi prve (spodnje) plasti (slika 3). S tem je zagotovljeno, da se cevi med suøenjem ne usloœijo. Pri navijanju papirja, folije, aluminija, gume, tkanine, talnih oblog itd. na cev bi neravna cev lahko opletala. Ko je suøilni okvir, imenovan tudi kaseta, poln, se odpelje v suøilnico, kjer se skozi cevi s pomoœjo puhalni- kov pretaka topel zrak. Pod stropom suøilnice je mostno dvigalo, s katerim upravljavec dvigne kaseto in jo odloæi na doloœenem mestu. V suøilnici se kasete nalagajo druga na drugo. Posto- pek poteka avtomatiœno. Œas suøenja je doloœen z debelino stene cevi. Slika 3. Kopiœenje cevi (pogled B na sliki1) Slika 4. Snemanje cevi po konœanem suøenju (pogled C na sliki1) Ta jo zapelje iz suøilnice in odloæi na dviæno mizo (slika 4). Nad mizo je nosilni okvir (z dolæino najdaljøe cevi) s koleøœki, ki se lahko pomika v smeri kasete, v njem pa so samo- hodna prijemala, ki se pomikajo po dolæini okvi- ra. Dviæna miza dvigne polno pa- leto do prijemal. Prijemala samo- dejno zaznajo konce cevi, se pomaknejo v ta poloæaj in œelno primejo zgornjo vrsto (plast) cevi v kaseti. Dviæna miza s kaseto se poma- kne nekoliko navzdol, nakar odpelje nosilni okvir s prijemali in vpetimi cevmi preko kasete nad odlagalno mizo. Tukaj se prijemala razprejo in cevi padejo na mizo. Postopek se po- navlja, dokler kaseta ni prazna. Razlagalna enota je zgrajena tako, da lahko prijema cevi razliœnih dolæin, ki so bile v kaseto poloæene v primer- nem razmaku. Zaznavanje razliœnih dolæin cevi je avtomatiœno. Prazne kasete se odpeljejo v zalogov- nik kaset in na ponovno nalaganje cevi. Odlagalna miza ima rahel naklon, tako da se cevi lahko kotalijo (slika 5). Vzdolæ odlagalne mize je druga dviæna miza, na katero se poloæijo transportne palete. Z mize se cevi od- kotalijo na palete – lega za lego. Pri vsaki novi legi se dviæna miza spusti za premer cevi. Ko so palete naloæene, se cevi poveæejo in odpeljejo v skladiøœe ali neposredno na æelezniøki vagon. 3 Sklep Zmogljivost sistema je 10.000 m cevi/uro. Nadzirata jo dve osebi in upravitelj suøilnice v dvigalu. Tloris naprave, skupaj s suøilnico in brez navijalnega stroja, je 1300 m 2 . Upo- 158 Ventil 17 /2011/ 2 NUMIP-oglas_21x21cm_press.pdf 1 21.2.2011 14:12:53 rabljenih je bilo 17 elektromotorjev z zavoro, gonilom in mehkim zago- nom, 43 pnevmatiœnih cilindrov, 6 hidravliœnih cilindrov, hidravliœni agregat (100 bar) ter dve dviæni mizi z nosilnostjo 7 ton. Razvojno delo, projektno in kon- strukcijsko dokumentacijo je izdelal KACE inæeniring, izdelavo sistema je prevzela firma BAUER Maschinen- bau. Naroœnik in uporabnik je bilo podjetje Kunert / Paul & Co. Slika 5. Nalaganje suhih cevi pred odpremo Iz PRAKSE zA PRAKSO