Nove pravila. starodavne bratovšine Matere Božje sedem žalost v CELJU. Razglasil Anton Šlander, vikar v Celju in voditelj bratovšine. S privoljenjem milostljivega knezoškofa Lavantinskega. Založila bratovšina. — Tisk ..Katoliške tiskarne “ v Ljubljani. ž'c pred 16 . stoletjem se je vtemelila v Celji pobožna bratovšina Matere Božje sedem žalost vernim dušam v pomoč — in je slovela na daljne kraje, kakor nam še staro bukve bratovšine spri- čujejo. Čislana je bila od raznih stanov, — maš- nikov, žlahtnikov, rokodelcev in kmetov, — ljub¬ ljena od vsili udov kot duhovna mati, ki umira¬ joče v svoje varstvo sprejema , in za njih dušni pokoj v večnosti skerbi. Imela je ta braterna mnoge imenitne pra¬ vice in. svoje postave, po kterih se je ravnala in oskerbovala. Bo tolikanjih posvetnih spremembah pa, ki so zlasti od pretečenega stoletja sem bra- terni nje stare pravico zelo kratile, ni bilo več mogoče, jo po starih postavah voditi. Treba je tedaj bilo, jo po drugih novih postavah osnovati, da bi zopet oživela in bila sedanjim in prihodnjim rodovom v tolažbo in pomoč. To se je zgodilo, ker so se za njo nove pravila osnovala, milostlji¬ vemu knezoškofu lavantinskemu Antonu Martinu v presodbo poslala in 12 . januarja 1856 slavno škofovo poterjenje prejela. I. Sveti namen kratovšine je: 1. Izprositi živini udom srečno zadnjo uro po priprošnji Matere Božje 7 žalost. 2. Preskerbeti umerlim udom večni mir in pokoj. II. Pripomočki k temu svetemu namenu so: 1. Pobožna molitev družbenikov. 2 . Darovanje sv. maše. 3. Zasluženje sv. cerkvenih odpustkov, ki se tudi za dušni pokoj rajnih oberniti dajo. Dolžnosti, ki jih imajo udje do bratov- šine so te-le: 1. Moliti vsak dan on Očenaš in eno Cešeno- marijo za srečno zadnjo uro v čast Matere Božje sedem žalost. 2. Hoditi k braterninim opravilom in pa. kedar kdo od bratovšine umerje, ga spremiti na pokopališč. 3. Si služiti sv. odpustke, in jih obračati tudi v dušni mir rajnih bratov in sester. (Ako se pa kakova teli imenovanih dolžnosti opusti, ni greh; ker hrateruine dolžnosti si nakla¬ dati in jih spolno vati ker,sanska postava ne zapo¬ veduje, ampak le svetuje.) 4. Plačati imajo družbeniki vodju bratovšine vsako leto 35 kr. a. v. za braternina sv. opravila in za kinčanje braternine kapelice Matere Božjo sedem žalost. XV. Dobrote, ki jih dobivajo udje od bratov¬ šine so: 1. Vsako leto se obhaja na god Matere Božje sedem žalost (v petek pred cvetno nedeljo) slovesno sv. opravilo s pridigo in peto sv. 8 mašo za srečno zadnjo uro vsili živili udov. Po pridigi sc razloži pričujočim bratom iti sestram, kako da se je letnimi v prid bra- tovšine obernila; za tega del se šteje leto bratovšine od enega cvetnega petka do drugega. 2. Vsako leto se obhaja v osmini po vsili vernih dušah obletnica za dušni mir in po¬ koj rajnih udov. 3. Za vsakega brata (ali sestro), kedar umerje, sc še služi posebej peta mertvaška sv. maša v žalostni kapeli, in po sv. maši so molijo trije Očenaši in Oešenemarije za-nj. Vsako braternino opravilo se v nedeljo poprej iz prižnice pri obeh farnih opravilih oznani. 4. Ako od potrebnih stroškov iz letnega pla¬ čila še kaj ostane, se pa še tihe sv. maše za mertve ude berejo. Razun teh dobrot pridejo živim in odmerlim udom še mnogi cerkveni odpustki v dušni blagor, ako jih živi udje v določenih dneh zaslužijo. Sveti Oče, Papež Klemen Vlil. so namreč to častito bratovšine že v starodavnih časih na svo¬ jem rimskem sedežu slavno poterdili in jo z ime¬ nitnimi odpustki obdarovali, kar nam kaže Njilt papeževi list od 10. novembra 1597, kojega nam je Božja previdnost potem, ko je bil dolgo že 9 skrit, zopet najti dala, kakor da bi nam bil Bog očitno in čudno pomagati hotel, preljubo bratov¬ ščin Matere Božje sedem žalost na novo oživiti. Podeli se po tem papeževem listu družbenikom popolnoma odpustek: 1. Na dan pristopa v brat o v sin o. ke- dar se čisto spovejo, sv. Rešnje Telo prej¬ mejo in po namenu bratovšine molijo. 2. V praznik Oznanjenja Matere Božje, ako od njegovih bilj do večera praznikovega vsaj enkrat kapelico Matere Božje sedem žalost obišejo, v njej pobožno molijo, in v tem svetem času tudi ss. Zakramente prej¬ mejo. 3. Na s inertno uro, ako so umirajoči druž¬ benik poprej spove in sv. obhajilo prejme, če pa ne more več ss. Zakramente prejeti. — ako vsaj prešla d k o i m e J e z u s a Kristusa z ustmi ali v sercu pobožno izreče. 4. Nepopolnoma odpustek za 7 let in 7 kva- dragen, (to je: za 7 lot in 7krat 40 dni pokore) se pa podeli: V praznik vnebovzetja Matere B o ž j e, — na god roj s tv a sv. Janeza K e r s t n i k a, — sv. apostol a T o m a ž a, — oh s s. treh Kraljih; — ako udje v teh ss. dneh žalostno kapelo obišejo, in 10 v njej po namenu sv. Očeta Papeža molijo, da l)i keršanski oblastniki v lepi slogi in edinosti živeli, ljubi mir ohranili, kriva vera se čedalje bolj zatirala, prava vera pa raz¬ širjala. 5. Odpustek za 60 dni se pa družbenikom podeli: Kolikorkrat se pri kakem svetem opra¬ vilu bratovšine snidejo, — vbogajme dajo, — sami sobe ali pa koga druzega s so¬ vražnikom spravijo, — kedar presveto Košnjo Telo k bolniku, ali morliča na njegovem poslednjem potu na pokopališče spremijo; — kedar kakega grešnika z lepim opomi- novanjem sproobernojo, — nevedne pod¬ učijo, ali kako drugo lepo delo keršanskega usmiljenja opravijo. V. Družbenikov se sprejme v bratovšino le 700 ; kedar je to število dopolnjeno, se tako dolgo no¬ beden na novo va-njo ne zapiše, dokler kdo od bratovšine ne odmerje; če se pa kdo prej oglasi, se pa posebej zapiše, da potlej na versto pride, kedar kdo uinerje. V znamnje, da je v bratovšino sprejet, mu vodja bratovšine družbensko knjižico podeli. 11 Družbeniki, ki v Celjski fari prebivajo, so dolžni brate in sestro, ki blizo njih stanujejo, ke- dar umerjejo, voditelju bratovšine sami naznaniti; od daljnih uuierlih udov pa naj sorodniki bratern- sko knjižico z naznanilom dneva smerti odrajtajo. VI. Pervo pravico do bratovšine imajo Celjski farmam iz mesta in okolic, drugo pa tisti farmani, ki ob bregovih Savine, Drave in Dravi ne prebi¬ vajo, ker so se njih preddedje od nekdaj za pod¬ poro te bratovšine slavno obnašali. Novi udje, ki se za bratovšino oglasijo, ne smejo čez GO let stari biti, ker so si udje že tudi po starih postavah dobrote bratovšine skoz neke leta pobožno zaslužiti morali. Kdor svojih dolžnost do bratovšine zastran plačila leto in dan zanemari, se iz bratovšine iz¬ briše. VIL Naj vikši varh bratovšine so milostljivi La¬ vantinski škof, — nje pervi oskerbnik pa pre¬ častiti infulirani Celjski g. opat, ki pa vodstvo bratovšine enemu svojih namestnikov izročijo. Bog daj svoj blagoslov starodavni bratovšiui! Naj bo ljubeznjiva kapelica Matere Božje sedem žalost čedalje obilniši zbirališče novih udov. ki se v varstvo žalostne Matere Božje podajo, ter si hočejo po njeni premogočni priprošnji potrebno pomoč za svojo zadnjo uro pripraviti in skoz obilne duhovne dobrote bratovšine svojo poslednjo pot v večnost polajšati. Kako sladko jili bode tolažila enkrat na smertni postelji vesela misel: ..Družbe¬ nik imenitne bratovšine sem, pod varstvom Matere Božje stojim, — ni se meni treba bati, da bi se zgubil moj spomin, kajti ljubeznjivih bratov in sester zapustim, ki bodo za večni mir moje uboge duše skerbeli, za-me molili, za-me dali darovati spravno daritev- svete maše, in mi poslali v kraj vic od dobe do dobe svojih zasluženih svetili od¬ pustkov. “ Vse k vikši časti Božji, k počešenju Matere Božje, in k našemu Zveličanju! V CELJU, na cvetni petek 1883. ^ ^/b t'f3 ^