DEL AV S K A Glasilo krščanskega delovnega ljudstva ■■hoja Tink Calrtrk pop.} ▼ sluCoiu prninika popre) — Urednlktvo: LJublinno, Mikloli ■ e. — Natnnkirnna p lama ae n« «pre|ama|o lil Poaamezna iievllka Din l'Sa — Cona: aa 1 i Din S -, m Četrt leta Din IS*-, aa pol lota Din Jo -j aa Inoiematvo Din 7-- (atauCno) — O0laaj po doooToru 11 Oglasi, raklamaolfa ln naurofinlna na uprara I Delavska ■h»mlc«. MlkloliCera ceata M, I. aa4 || Telefon aau. Slav. Čekovnega raCuna ! Centrala Krekovih družin vabi k udeležbi V. delavskega prosvetnega večera ki se bo vršil v sredo dne 17. februarja 1932 ob 20 v dvorani delavske zbornice na Miklošičevi cesti J. Forster: Mascagni: Oajkovsky: P. F. Ačko: Ruska cerkvena: J. Rozman: E. Jenkinson: Grieg: Narodna 0. Dev: Lajovic: Pavčič: Gotovac: SPORED: K brezupu. Moški zbor. Intermezzo, iz opere „Cavalleria Rusticana* violinski solo s klavirjem. Zakaj? Bariton solo s spremljevanjem klavirja. Poje g. L. Hribar. Klic. Poje damski kvartet — gdčne Zalka Zalar, Anica Novak, Anica Pust, Angelca Mave, s spremljevanjem klavirja. Otče naš. Moški zbor. Mladina in brezposelnost. Govor. Odmor. Vilin ples. Violinski solo s klavirjem. Jaz ljubim te. Bariton solo s spremljevanjem klavirja. Poje g. L. Hribar. Barčica. Moški zbor. 0, da, deklič! l g0pran 80i0 s spremljevanjem kla-Uspavanka. . n Morana virla- Pole 8dc- Poldka Zupan-ova. Pričakujemo, da se kot člani in prijatelji naših organizacij večera udeležite. Pripeljite s seboj svoje tovariše in znance. Vstopnine ni! Dušno pastirstvo in delavstvo Naš vladika knezoškof dr. Gregorij Rožman je izdal v preteklem mesecu •pastirsko pismo, iv katerem obravnava tudi dušno pastirsko vprašanje vobče, posebej pa še glede na delavstvo. Ko razpravlja o smernicah dušnega pastirstva, pravi tabore: Razmere se ■razvijajo v smeri, Iti mas duhovnike vedno boilj vodijo v duhovno delovanje. Tudi to moramo uporabiti za rešitev duš. Bog ima že svoje namene, ako dopusti, da nam eno ali drugo bolj zunanje delo odpade. Sicer nam siluži zunanje delovanje za sredstvo, da duše Bogu pridobimo, a nevarnosti ni manjkalo, da se v zunanjosti izgubi, kar je bistvenega. Notranje morajo biti duše zvezane s cerkvijo in Bogom. To zvezo, če mogoče v vseh dušah ustvariti, je naša gflavna dušnopastirska dolžnost. Da duhovniku to uspe, je najpotrebneje imeti pastoralen stik z vsemi v župniji ... Delavstvo tvori povsod pastoralno polje za ise. Večina delavstva — tudi pri nas — je nasproti Cerkvi v najboljšem slučaju indiferentna. Verni krščanski delavci imajo težko stališče in so dostikrat pravi mučeniki svojega prepričanja. Ti zaslužijo od duhovnikov vso podporo in razumevanje. Pa tudi indiferentni in Cerkvi sovražni delavci imajo duše, ki jih moramo skušati rešiti. Poleg osebnega stika, ki je prvi pogoj za uspeh, moramo delavcu pokazati, da imamo srce zanj, da nam v skrbi zanj ne gre za noben sebičen namen, ampak nam je le njegova večna, pa tudi časna sreča pri srcu. Da pridemo z delavcem v duševen kontakt, se moramo potruditi, študirati njegovo psiho, njegovo razpoloženje napram drugim slojem, napr&m pojavom gospodarskega in sploh javnega življenja. Ko ga tako spoznamo, bomo razumeli in prenesli marsikaj, kar nas prvi hip odbija. Isti proees se bo pa tudi v delavčevi duši izvršil glede razmerja do nas, do vere in Cerkve. Vse gospode, ki imajo delavstvo v svojih farah, pozivam, da pomagajo pri strokovni in kulturni organizaciji krščansko mislečega delavstva, t. j. pri Jugoslov. strokovni zvezi in Krekovi mladini. — (Podčrtali mi. Op. ur.) Kar je pomanjkljivega, skušajte odstraniti s pozitivnim sodelovanjem »in omni patientia et doc-trina« (potrpežljivo in dobrohotno), ne pa s prehudim kritiziranjem in obsojanjem. Nihče tega ne prenese, tem manj delavec, ki je v današnji gospodarski stiski še občutljivejši.« Gospodu iknezo.škofu smo iz srca hvaležni za talko lepe, globoke in odkrite misli. Že večkrat bi radi načeli to vprašanje, pa smo menili, da bi nas lajike gladko odbili. Toda šlkofa ne bomo mogli ne mi, ne duhovščina. Namreč poglobiti se moramo, odkod izvira to nezaupanje delavstva do Cerkve in do katolicizma. Delavstvo absolutno ne more biti po svoji naravi nasprotno Kristusu. Tovariš Cajnkar piše o tem prav lepo v reviji »Beseda«, št. 2. Ko govori o naraščajočem kaosu v duševnem življenju in ko ugotovi, da je prav vse odpovedalo, meni, da bi nam ostal še Kristus. Pa je tako, da Kristusa malokdo prav dobro pozna in da sodijo njegovo odrešenje po življenju kristjanov. Oboje je usodno. Ako se danes množice odda ljujejo od krščanstva, se s tem ne oddaljujejo od Kristusa, ki bi ga vsaj večinoma gotovo vzljubile, ako bi ga prav spoznale; ne, odpad velja temu zlaganemu zunanjemu krščanstvu, ki je bilo pri nas in drugod v navadi in je še. Zaradi zunanjega krščanstva smo pozabili na pravo in glavno nalogo Cerkve in vseh kristjanov. Pozabili smo na naročilo Kristusovo, ki ga je dal Petru: »Odslej boš lovil ljudi.« Ribištvo je naš glavni poklic. Če pa hoče ribič, ujeti ribe, jih mora loviti z najmodernejšimi pripravami, mora natanko ugotoviti na- vado rib, kje se najraje zadržujejo itd. Zavedati se pač mora, da ne bodo priplavale same od sebe v pripravljene mreže. Nasprotno. Ribič mora svojo mreže približati ribam. Resnica je, da je danes med nami gibanje za odpad. Tisoči se izmikajo iz območja naših idej. Zakaj beže? Ali ni božje poslanstvo nič več kos svoji nalogi? Ali ima božji nauk le slabe razlagalce? Eno je jasno. Božja resnica m njena vrednost se ni izpremenila. Dobe in ljudje so se izpremenili. Način življenja in izživljanja je postal drugačen. Problemi in vprašanja, ki danes mučijo človeštvo in mu jemljejo ravnotežje, so drugačni. V te razmere se moramo mi kristjani poglobiti in sprejeti z njimi boj. V vseh teh izpremembah nastaja .-»talno vprašanje: Kdo bo zmagal? Ali Cerkev nad časovnimi razmerami ali časovne razmere nad Cerkvijo. Ker je to vprašanje zelo važno in življenjskega pomena, moramo načeti in se lotiti prav vsakega vprašanja, pa četudi je še tako kočljivo, in ga razjasniti na podlagi vere. Tudi naše prižnice se ine bi smele strašiti pred vsemi temi problemi. Saj jasnost naravnost sprošča ljudi. V revijj »Vem frohen Leben« sem bral pismo župnika v nekem avstrijskem industrijskem mestu. Ta župnik piše: Na praznik sv. Jožefa sem govoril o katoliškem delovanju v korist delavcev. Svoj govor sem oprl na razmotrivanja v pastirskem pismu praškega nadškofa dr. Kordača. Že v cerkvi je šlo med verniki veselo gibanje., ki je srca dvigalo... Glavno je to, kar je poudaril že škof Ketteler, da moramo svoje srce pokazati, če hočemo pridobiti srca. Neki berlinski župnik je rekel isto v svojem cerkvenem govoru: »Pokažimo vendar ubogim poganom naše dobe, kako izglodajo ljudje, kateri pridige na gori ne poslušajo samo, ampak tudi verujejo vanjo, se je drže in po njej žive. Kako radi bi prišli potem ti ubogi ljudje k Rešeniku, ki je govoril to pridigo! Kako radi bi verovali v Očeta, ki je v nebesih ... Vsak, kdor pride v nedeljo k sv. maši in živi zunaj tako, kakor da ne bi tisoči bratov in sester trpeli pomanjkanja, in vsak, kdor pride k sv. obhajilu in no pozna Kristusa, če stopi predenj v podobi reveža, je sovražnik in izdajalec božjega kraljestva.« Duhovnik, od katerega bo izžarevala le ljubezen, bo z veseljem sprejet od krščanskega delavstva, pa tudi od delavstva, ki ni v tem miselnem krogu. Če so kje diference, bi bilo koristno preiskati, če ni vzrok tudi v duhovnikovem postopanju. Mogoče je pretrd, preabso-Iutističen, premalo »vidljiv in hoče, da bi absolutno njegova obveljala. Mogoče so pogreške tudi na strani delavstva. Toda ljubezen vse premosti. Ljubezen še nikoli ni varala. Ko je umrl delavski apostol Berlina duhovnik Sonnenschein, ga je spremljalo ik večnemu počitku nad pol milijona ljudi revežev in so vztrajali več ur, samo da bi še še enkrat poslovili od svojega prijatelja. Zakaj? V pridigo na gori je veroval, jo je učil in izvajal z brezobzirno doslednostjo. Jože Gostinčar: Delovna sila Da smo po volji Stvarnika 'ljudje bratje med seboj, je resnica, ki bi se je moral zavedati vsaj vsak kristjan. Toda te resnice človeška družba ni nikdar dejansiko priznala. V vseh dobah človeštva so delaMi ljudje med seboj nebratske razlike, ki niso sicer razlikovale ljudi od ljudi po zunanji človeški obliki (ker to ni mogoče), pač pa po etaležu, delu, dolžnostih in pravicah. Tako so smatrali v vseh časih sužnje sicer za ljudi, toda brez vsakih pravic in javnega.varstva. Postopanje s sužnji je bilo in je še po veliki večini nečloveško in celo po živalsko. To sramoto človeškemu rodu so pa ustvarili mogočnjaki vseh vrst; Ljudje znanstva, bogastva, ošabne prevzetnosti in požrešnosti, pohotnosti in neusmiljen ja; državniki Ln politiki, sploh ljudje tako zvanih vidnih kast in razredov. Tako so premožni mogočnjaki stare dobe poniževali človeka, po božjem stvarstvu lastnega brata. S tem je bila ustvarjena med ljudmi ogromna razlika in krivica med človekom in človekom. Bog je ustvaril človeka kot človeka, ne pa kot sužnja ali mogočnjaka, temveč kot gospodarja vsega stvarstva na zemlji. Zaradi Adamovega padca je Bog sicer Adamu in njegovim potomcem naložil kazen dela, rekoč: »V potu svojega obraza boš jedel svoj kruh,« toda ta kazen, ki je obenem tudi blagoslov dela, mora veljati in tudi velja za vse Adamove potomce v enaki meri. Vsi ljudje imamo delo kot dolžnost, ako in dokler smo ga sposobni vršiti. Sv. pismo nam prav nič ne omenja, da bi bil Bog ukazal enemu gospodovati, drugemu pa opravljati najtežja dela. Eden, da bi jedel kruh, ki so se drugi zanj postili, drugi, da bi moral stradati v potu svojega obraza in trpeti siromaštvo. Res je, da imamo od Odrešenika samega pripombo in inauk, da hlapec ni večji kakor gospod. S tem pa ni rečeno, da je hlapec kot človek manjši od gospoda, ki je tudi človek. Res je pa tudi, da potrebuje človeška družba predstojnikov in voditeljev in morda tudi zapovedniikov, da se vzdržuje potreben red. Toda ti predstavniki, voditelji in zapovedniki ne smejo biti nikdar kakor zapovedniki sužnjem, ampak kakor voditelji soljudi z ljudskim pristankom. Njihovo vodstvo- in moč se pojavlja v varstvu sočloveka in njegovega dela. Človeška družba je razdeljena na razne stanove, ki so> po svojih poklicih in poslih družbi potrebni. Vsi ti stanovi bi morali imeti nalogo in dolžnost služiti nesebično celoti, to je vsem ljudem, kolikor mogoče, v enaki meri. Saj mora biti blagostanje, izobrazba, svoboda, varnost in pravica skupna lastnina vseh ljudi im vsakega posameznika. Zalibog, da se nekateri stanovi im ljudje ne brigajo za blagor celote, temveč le za svoj blagor in za blagor družabno sebi enakih. To vidimo pri kapitalizmu, ki ne smatra delavca za človeka, temveč za »delovno meč«, kakor stroj, paro, vodo, elektriko itd. in ga zaposluje po potrebi kakor druge naravne delavne sile. Ko ga ne potrebuje, ne da bi se brigal za delavčevo in življenje njegove družine, pahne od dela. Za stroje in orodje se boji, ker stanejo denar, delavca pa dobi brez denarja, zato pa hajdi in živi brez zaslužka in jela, kakor veš in znaš! Delavec je torej delovna sila, ki jo kapitalizem uporablja kot druge naravne delovne moči. Za človeško vrednost in dostojanstvo delavcev kapitalizem noče nič vedeti, ker tega ne potrebuje. Potrebuje pa brezzavestno delovno silo v človeški podobi. Edino v eni dobi so imeli delavei-rokodelci srečo, da so jih prištevali med ljudi in je vladala med delodajalci — mojstri in pomočniki nekaka družinska vzajemnost. To je bilo v dobi, ko je dobila in vršila katoliška cerkev na podlagi Kristusovega nauka, mogočen vpliv na vse javno življenje. Strun >DELAVSKA PRAVICA«, dne 11. februarja 1932. Leto V. Poročila z delavskih bojišč Jugoslovanska strokovna zveza Papirničarji Vevče. Papirniško delavstvo ima v nedeljo 14. februarja ob 8 zjutraj v dvorani prosvetnega doma v D. M. v Polju strokovni shod. Poroča tovariš F r a n c e Terseglav. Rudarji Rudarji odločni v boju za svoje pravite Huda jama, 8. februarja. Veličasten občni zbor naše »Strokovne skupine rudarjev« smo imeli 7. 'februarja v LaSkem. Navzočih je ibilo 140 naSih rudarjev,