Celoletna naroinina znaša K 2'—. xa od prvega do zadnjega smatrali za sužnje; ženske so jim bile manjvredna, skoroda brezpravna bitja, nesmrtnosti duše niso poznali in ti, ki so kaj podobnega ugibali, so glede tega bili v ved-nih dvomih. Zato so tudi pogani tako nenravno živeli, ker jim je manjkalo najvišje spoznanje, ker ni bilo luči od zgoraj, ki bi bila njihov um razsvetlila, njihova srca povzdigovala. Luč odzgoraj? Ali pa morda zamorejo to luč v človeštvu vžgati modrijani, učenjaki mo-droslovci? O ne! Kruta prevara svobodomislecev, ako mislijo, ida jim bo človeška modrost mogla odgonetati skrivnosti življenja in sveta! Modrijani nimajo tistega ugleda pri ljudstvu in tiste veljave, ki je potrebna, da prepričajo vsakega človeka, da je njihovo učenje resnica. 2. Modrijani pa tudi resnice ne učijo in učiti ne morejo. Saj vidimo, da, kar ta učenjak danes postavi, drugi jutri zopet podere, kar ta danes oznanja za resnico, drugi jutri dokaže za zmoto tako, da res velja o vsakem modroslovcu, kar je Hegel dejal po svetem pismu: Glej noge tistih, ki te bodo pokopali, stoje že pred durmi! 3. Pa človeštvo modrijanom zaupati in verovati ne more, ker se sami po svojih naukih ne ravnajo. Zalibog je tako: navadno tisti, ki največ vć, se najmanj po svoji vednosti ravna. Da človeštvo ne more biti samo od sebe učeno, ne zgolj od modrijanov poučeno, temveč mora biti od Boga razsvetljeno. To razsvetljenje, ta luč odzgoraj, to je razodetje. Čudeži. Razodetje božje je potrebno, to zdaj stoji. Kako pa naj človeštvo spozna, katero razodetje je pravo? Kajti mnogo učenikov in modrijanov je nastopilo na svetu, ki so vsi trdili, da učijo pravo vero in resnično modrost. Resnica pa je le ena — vse te vere in vsi ti nauki ne morejo vsi obenem resnični biti — ampak eno samo učenje je pravo, druga pa so vsa kriva. Katero je torej resnično? Po kom se to spozna? To se spozna na tem: 1. mora verski nauk, ki se izdaja za božje razodetje, biti sam na sebi tako vzvišen, da je res verojetno, da je le Bog mogel ga ljudem razodeti, 2. pa se mora resnično od Boga dano razodetje izpričati po čudežih. Če namreč tisti, ki oznanja ljudstvu vero, obenem s čudeži izpričuje, da je božji poslanec, božji pooblaščenec, potem upravičeno od vsakogar sme terjati, da veruje njegovemu učenju Kajti le Bog je vstanu čudeže vršiti, sam po svojih pooblaščencih, po svojih prorokih, po svojih učencih. In glejte, zdaj vas spomnim na to, kar smo prej izvajali. Kristus je bil tako vzvišen, tako popoln, da je nemogoče misliti, da je bil zgolj človek — to smo dokazali. Kristus je sam o sebi pričal, da je Bog, Očetu enak — to smo tudi pribili. Kristus pa ni bil ne samoprevara-nec, ne goljuf, njegovemu pričevanju gre torej vera — tudi to smo z dokazi podkrepili. Njegov nauk, krščanska vera, pa je tudi tako vzvišena, tako popolna, da je nemogoče, da bi bila ljudska tvorba, ljudska izmišljotina, temveč je božje delo. To bomo dokazali pozneje. Vrhtega pa je Kristus svoj nauk s čudeži izpričal, torej je njegov nauk res božanski nauk in to bomo zdaj dokazali. Svobodomiselci seveda, kakor smo rekli izpočetka, menijo, da so čudeži nemogoči, ker se njim nemogoči zdijo — toda če dokažemo, da je Kristus res delal čudeže, potem nič ne pomaga izgovarjati se s tem, da so čudeži nemogoči. Če so se res izvršili, potem so mogoči, naj jaz potem še tako trdovratno mislim, da so nemogoči. In ravno to, da je Kristus res čudeže izvršil, hočemo zdaj dokazati. Evangeliji. Res ubogi, bori svobodomiselci! Če bero, ali slučajno slišijo brati, oziroma oznanjevati evangelije, spisane od apostolov, torej od ljudi, ki so vedno okolu Kristusa bili in ki so brez dvoma verodostojne priče, ker so zato, kar so svetu oznanjali, za svoj evangelij tudi svoje žviljenje tvegali, kar ne delajo goljufi, in ki norci in prenapetneži niso bili, ker so bili sveti, mirni in značajni možje, — če torej svobodomiselci o evangelijih slišijo, se jim večalimanj dopadejo, tako n. pr. nauk Kristusov, da treba vse ljudi ljubiti itd. Ker pa vedo: Če bi priznali da je vse, kar je v evangeljih, resnično, bi morali tudi čudeže priznati, zato trdijo, da ni zanesljivo, kar je v evangeljih pisano; eni pravijo, da so evangelisti, apostoli sami sebe varali v svojem svetem navdušenju, v svoji verski norosti, oziroma prenapetosti, ati takozvani avtosugestiji, kakor dandanes trdijo, drugi pa menijo,yt-dax sf)1 kfti/Sfoli,' evangelisti, namenoma varali. Toda, mladeniči, ni težavno te svobodomislece tudi v tem oziru na laž postaviti. Apostoli niso sami prevarani bili, niso sami sebe slepili, ko so Kristusovo življenje pisali in ga nam v evangeljih sporočili. Nemogoče .je, nam-, reč, da bi sami sebe goljufali, ko so vendar bili razboriti, trezno misleči ljudje, ki so poročali o stvareh, o čudežih Kristusovih, ki so jih drugi ljudje, vsi judje, Kristusovi sodobniki, tudi videli in sicer toliko čudežev, da je čisto izključeno, da bi bili apostoli sami čudeže pri Kristusu videli zato, ker so si jih sami domišljevali, kakor n. pr. bolnik, ki. trpi na blodnjah, vidi pred seboj podobe, ki jih ni, in sliši glasove, ki jih nihče govoril ni. Kajti apostoli so popolnoma verodostojne priče o tem, kar so o Kristusu videli in slišali, saj so sami z Jezusom hodili, njegove govore slišali, njegove čudeže z. lastn nimi očmi zrli. Zato pravi evangelist Janez tako odločno: »Kar smo sami slišali, z lastnimi očmi videli, kar smo opazovali in z našimi rokami otipali, to vam izpričujemo in oznaja-mo,« in sv. Lukež, uče in moder mož, torej človek, ki se ne da tako hitro varati, je svoj evangelij začel z zatrditvijo, da hoče vse, kar se je v Kristusovem življenju godilo, natančno in po vrsti zapisati. Kar evangelisti sami niso videli, n. pr. Jezusovo detinsko ddbo, to so lahko od matere Jezusove, ali od sorodnikov ali pa od njega samega izvedeli. Pravijo svobodomiselci, da so evangelisti in apostoli bili neučeni možje, ki niso mogli prav soditi o tem, kar so videli in slišali. Toda, sv. Luka n. pr. je bil visoko izobražen, če so pa drugi bili res tako zelo preprosti, je še velikoveč vzroka, da jim verjamemo — kajti bili so kot preprosti možje čisto zdravi, zdravih čutov, treznega mišljenja in resnicoljubni ter nepokvarjeni. Nadalje treba pomisliti, da so evangelisti 'poročali o stvareh, o čudežih, ki so se j a v n o godili pomislimo n. pr., kako je Kristus Lazarja od mrtvih vzbuduil — ko mu je sledila velika, množica judov in med njimi celo nebroj farizejev in Kristusovih sovražnikov, ki bi bili njegove čudeže gotovo utajili, če bi bili le mogli! Saj je ravno njim bilo največ na tem, da dokažejo, da Kristus ni Mesija in poslanec Božji, n ravno pred njimi, pred svojimi sovražniki je Kristus svoje čudeže izvrševal, saj je pred sodiščem, pred velikim duhovnom dejal:, ,»Jaz sem javno govoril, učil sem očitno po sinagogah in na trgih, na skrivnem pa ničesar nisem delal. Zakaj torej mene povprašuješ? Vprašaj tiste, ki so me slišali in videli t- glej, ti vedo, kaj sem učil.« Kako naj bi bilo torej mogoče, da bi bili evangelisti sebe •varali?l'lBa bi si bili Kristusove čudeže in cćlo-slučaje vstajenja od mrtvih sami domišljeVali, samo šarni sebe pre- pričali in si v glavo vbili, da so nekaj videli, česar sploh ni bilo? Ali so kar vsi apostoli — 12 jih je bilo — vsi na enkrat in na enak način bili prevarani? To bi vendar bilo čudno, da bi še 12 razumnih mož tako neumno varalo, da bi videli hoditi po Palestini ljudi zdrave, ki jih je bil Kristus k življenju zbudil, v resnici pa bi teh ljudi niti bilo ne! Da, čuda veliko svobodomiselci verjamejo, če to verjamejo! In ali so si morda Kristusove čudeže ' izmišljevali in domišljevali tudi farizeji, njegovi sovražniki, ki bi bili imeli največjo korist od tega, če bi jih bili utajiti mogli . . Pa apostoli tudi goljufi niso bili, da bi bili izkušali ljudem nalašč dopovedovati stvari. ki jih ni bilo. Kajti evangelisti so bili poštenjaki, kar se iz njihovih spisov ražvidj.:— saj jih judje in rimski pogani nikoli niso nobene pregrehe mogli obdolžiti, razim te, da učijo in razširjajo evangelij. Taki sveti možje naj bodo lažnjivci? Pomislimo vendar, kako so preprosto pisali evangelije — če bi bili hoteli ves svet prevarati in izmišljotine pisati, bi bili drugače pisali! Saj v evangeljih odkritosrčno pišejo o svojih lastnih napakah, vse povedo, kako jih je Jezus ojstro grajal, nikjer sami sebe ne povzdigujejo in največje čudeže tako preprosto, in skoro bi rekel, brez vsakega začudenja opišejo, tako, da takoj dobimo vtis: Ti ljudje resnico pišejo, kajti drugače bi vse čudežne dogodke, o katerih vsak ve in so tudi oni vedeli, da jih ljudje 'zelo neradi verujejo, veliko bolj na široko'orisali in bravce prepričevali. In vrh-tega, s kakšnim namenom naj bi bili apostoli varali svet? Zaradi posvetnih dobrin ne, saj vemo, da so za svoje pričevanje, za svoj evangelij smrt pretrpeli, ne zaradi slavohlepja, saj so bili tako zelo ponižani. Pa, če bi bili evangelisti goljufi, ki hi bili svet hoteli pridobiti za Kristusov nauk s tem, da so si'čudeže izmišljali, kako to, da so učili in oznanjevali tak nauk, ki je kakor piše sv. pismo, bil judom v spodtiko, poganom pa se je zdel naj večja 'neumnost? Ce hočem koga za kak nauk pridobiti in si po-vrhtega še Čudeže izmišljam, da ljudi lažje prepričam, vpndar ne bom takega nauka učil, ki ljudi takorekoč odbija! In to so apostoli storili! Torej niso ljudi varali niti sami varani bili. Kako moremo verjeti, da je toftko poganov kmalu po Kristusovi smrti in mnogo judov, ki so vendar Kristusa in njegova dela sami videli, se izpreobrnilo, apostolom verovalo, da so zapustili vse svoje bogastvo, se odpovedali vsem omamam in nasladam, prejšnji svoji veri in v križ verovali, ubogega Jezusa, judovskega preroka, ljubili, svoje telo mrtvičili in to ne le preprosti ljudje, temveč celo največji učenjaki kako bi to bilo mogoče, če bi to, kar so apostoli oznanjali in v evangelijih potomcem izporočili, bilo le' izmišljotina? In krščanstvo s svojimi nauki, ki so izpremenili lice svetu in ustvarili prosveto, ki še po 1900 letih živi v ljudskih srcih in v družbi, naj bi bilo delo nekaj slabo-umnežev in duševno nenormalnih ljudi? Kristusova čudodelstva. Pa pravijo nekateri svobodomiselni mo-draki: Vse bi bilo konečno evangelijem verovati, kajti res je, vsa ta popolna in vzvišena krščanska vera res ne more sloneti na domišljijah par judovskih norcev ali na izmišljotinah dvanajštih goljufov — res — toda vse bi ver-jel, le čudežev ne morem. Glejte, mladeniči, kako zelo se svobodomislec razumu, jasnemu pričevanju pameti upira, samo zato, ker verovati noče. Ne, da bi ne mogel, on noče. Kajti kako naj bi evangelistom vse verjel, čudežev pa ne bi? Saj če so evangelisti, kakor smo dokazali v vsem verodostojni, so tudi tam, kjer o čudežih poročajo. Pa pravijo ti modraki: Čudeži, to so nekaj posebnega, o čemur apostoli niso mogli tako hitro in lahko soditi, kar niso mogli tako vestno in natančno presoditi, kakor drugih vsakdanjih stvari. Toda, zato, ker so ravno čudeži nekaj tako izvanred-nega, vzbujajo veliko večjo pozornost kot vsakdanji dogodki, in zato so jim evangelisti in Kristusovi sodobniki posvečevali veliko večjo pozornost kot drugim dogodkom, iz česar pa zopet sledi, da so ravno čudeže najvestnejše preiskovali. To vendar ne bomo trdili, da vstajenja Lazarjevega od mrtvih, potem ko je že tri dni v grobu ležal in že trohnel, apostoli in navzoči mnogoštevilni judje niso mogli presoditi, da je res v s t a j e n j e , čudežpp obudenje! Le to pomislimo, da so več Kristusovih čudežev oblust-nije že takrat, ko jih je Kristus izvršil, natančno preiskale. To velja posebno za dogodek, ko je Jezus ozdravil sleporojenega. Naj nihče ne ugovarja, takrat ljudje še niso bili tako napredni in prosvetljeni, da bi bili čudež od natornega ozdravljenja ločili, saj to, če je kdo bil slep rojen, pa je na mah ozdravljen, lahko vsak spozna, da je čudežno, tudi če ni vseučilišča po-sečal. Res je, če bi danes zopet na svet prišli naši predniki in bi jim kdo pripovedoval in pokazal, kako je mogoče brez žice iz velike daljave brzojaviti, bi to čisto gotovo za čudež imeli — toda, če bi nas kdo prestavil nazaj v Kristusov čas in bi videli iz groba vstati Lazarja, z mrtvaškimi povoji na nogah in rokah, vzlic vsej naši učenosti bi to kot čudež morali priznati in ravnotako ozdravljenje sleporojen-čevo. Povdarjamo: ravno ta slučaj je duhovska oblast v Jeruzalemu natančno preiskala. To smo že pribili, da je ta oblast lahko spoznala ali se je v tem slučaju zgodil čudež ali ne, kajti n a m a h , n a e n o besedo se sleporojenci naravnim potom niso ne takrat ozdravljali, se tudi zdaj ne in tudi nikoli ne bodo. To pa tudi stoji, da bi bili ti jeruzalemski farizeji po svoji preiskavi ta čudež takoj utajili, če bi bili le mogli, saj je bilo ravno njim največ na tem, da ljudem vzamejo vero v Jezusa, ki se je izdajal za Mesijo in farizeje označeval javno pred ljudstvom za goljufe. In vendar čujte, kako se je ta preiskava godila; Na trojen način je judovska duhovska oblast ta čudež preiskala; najprej je izpraševala slepo-rpjenca samega in’ ga,.,^^l^^gpvitimi..vprašanji do tega pripraviti, da bi čudež, ki se je nad njim izvršil, utajil, potem so stariše poklicali iivso od njih poizvedovali, ali je ta slepo-rojenec res njihov sin, ali je res bil sleporojen in kako je prišlo do tega, da je zdaj izpregledal; nato pa so še enkrat predse poklicali sleporo-jenca in so ga v božjem imenu rotili, naj resnico govori ter mu taka zvita vprašanja nastavljali, da bi ga na laži ujeli, toda ko je on resnico izpričal, niso nič drugega mogli, kot ga prekleti! Vprašamo torej, slovenski mladeniči, ni li način preiskovanja, kakor ga tu navaja evangelij, vesten in natančen, kakor bi ga bolj vestno in natančno tudi danes noben znastveni zavod, noben zbor novodobnih svobodomiselnih učenjakov ne bi mogel vršiti? Ni li to verna slika novodobnih naših svobodomislecev? . . Pa še to pomislimo - Kristusovi čudeži so bili tako javno storjeni in tako vsem ljudem, bodisi njegovim pristašem, bodisi sovražnikom njegovim tako znani, da so se učenci Jezusovi nanje pred ljudstvom sklicevali kot na nekaj sa-monasebi umevnega. Apostol Peter je že ob svojem prvem nastopu v javnosti pred mnogobrojno judovsko množico ;tako-le ljudi nagovoril: »Oznanjam Vam Jezusa Kristusa, katerega poslanstvo je Bog potrdil z njegovim vzvišenim življenjem pa z njegovimi čudeži, katere je Bog v naši sredi izvrševal po njem, kar sicer Vi -sami dobro Veste . .« Svobodbmiselci se vzlic tem jasnim dejstvom izkušajo izgovarjati. Tajiti ne morejo to, kar smo dozdaj dokazali, zato pa lovijo drugače pomislekov. Pravijo: Res je to nekaj posebnega so bila Kristusova dela, a čudeži to niso nikakor bili. Za čudeže so jih ljudje smatrali le zato, ker takrat vsled svoje neizobraženosti in zaostalosti niso poznali vseh na-tornih sil in so bili pač zelo lahkoverni, kar še danes opazujemo pri preprostih ljudeh. Kdo je n. pr. pred sto leti poznal, kake čudovite učinke ■ zamore imeti električna moč, ako se jo prav uporabi: zdaj pa imamo telefon, imamo brzojav, imamo celo brezžični brzojav itd., pa se nam nič čudno ne zdi, ker pač poznamo te naturile sile in njih učinkovanje. Tako ,se zdi svobodomislecem, da se dado razložiti tudi Kristusova čudežna dela; kar se n. pr. ozdravljenja bolnikov tiče, je mogoče, da je on bil vešč zdravniške vede, kakor nobeden izmed njegovih sodobnikov. Tem se je zato seveda zdelo čudežno, kar bi se nam danes čisto natorno dozdevalo. X O, kako je malomiseino' to svobodomiselstvo! Le poglejmo! Čeprav priznamo, da so ob Kristusovdin času ljudje morebiti bili bolj nagnjeni, da verujejo v čudeže kot dandanes, vendar vemo, da so n., pr. farizeji vse mogoče poizkušali, da bi dokazali^ da ttVikdr .je Kristus. , delal, ni čudežno. Saj smo to ravno videli pri slučaju o sleporojencu. In kako je bilo takrat, ko je Kristus Lazarja po treh dneh od mrtvih vzbudil? Mnogo ljudstva je tedaj bilo zbranega okoli grobišča, ko je Jezus poklical iz groba svojega mrtvega prijatelja. Mnogi so zavoljo tega čudeža, kakor poroča evangelist Janez, v Jezusa verovali, mnogi trdovratneži so šli k farizejem, pa so jim zatožili, kaj je Jezus napravil.. Ti so sklicali posvetovanje, pa vzlic vsem naporom niso tega čudeža mogli izpodbiti. Rekli so: »Kaj naj storimo, ko ta človek toliko čudežev dela?« Če ga pustimo in mu nič nočemo, bodo vsi vanj verovali.« Če so torej najhujši Kristusovi sovražniki bili primorani priznati epo vestnem raziskavanju, katero so vršili povrhtega še z velikimi predsodki, da so Kristusova dela bila čudežna, potem je zakrknjen tisti, ki bi mogel še trditi, da Kristusovih čudežev nihče ni s potrebno natančnostjo ifi ne-pristranostjo raziskoval, da bi jih kot čudeže. mogel spoznati in priznati. In konečno: čeprav bi bili Kristusovi sodobniki še tako lahkoverni in praznoverni, da tega ali onega natornega dogodka od čudeža ne bi bili mogli razločiti, ostane vendar toliko Kristusovih del, ki jih mora človeštvo, naj bo še tako zaostalo ali pa še tako napredno, priznati za čudežna. O Lazarjevem obudenju smo že veliko govorili. Kaj pa na primer ozdravljenje stotnikovega hlapca, h kateremu Kristus še šel ni, temveč ga je oddaleč samo z eno besedo ozdravil? Kaj tisti hromeč, ki je že 30 let bolehal, pa mu je ena sama Kristusova beseda zdravje vrnila? Če bi n. pr. Kristus bil samo zelo učen zdravnik, bi se bil vendarle lahko tupatam ali pa gotovo vsaj enkrat zmotil, pa se ni nikoli. In tisti, ki jih je Kristus ozdravil, niso samo za hip ali nekaj časa zdravi ostali, termič so že dolgo živeli in ga spremljali kot zvesti pristaši ter še po njegovi smrti dolgo živeli, kakor nam izpričuje škof Q u a d r a t u s v Atenah v svojem pismu na poganskega rimskega cesarja Adriana. * Popolnost Kristusovega nauka. Oradi slovenski mladeniči! Čemu je Kristus vse to delal, vse to storil? 2e izpočetka ; smo povdarjali, zakaj. Zato, ker je na ta način izpričal, da je nauk, ki ga on uči, res božanstven nauk, res razodetje iz nebes, res tista vera, ki grehotnega človeka povzdiguje, da visoko stoji nad vsemi stvarmi, v njih spoznava Boga stvarnika, v svojem srcu čuti Boga očeta, se s svojimi mislimi povspenja do očeta Luči, z vso svojo dušo hrepeni po vekotrajm resnici. To razodetje glejte — to je Kristusovo delo . . Toda razun Kristusovih čudežev je še dvoje, kar izpričuje, da je Kristusovo delo, to je krščanstvo, res od Boga razodeto, od Boga započeto, od Boga dano. • L Krščanstvo je samonasebi brez ozira na to, da je s čudeži in prerokbami izpričano kot božje delo, tako vzvišeno in popolno, da je nemogoče, da bi bilo sad človeškega razuma. Krščanstvo je popolno verstvo že v tem smislu, da nam odgoneta vse tiste uganke življenja, ki jih modrijani vseh vekov in časov niso mogli in ne morejo tako povoljno rešiti, da bi človeškega duha in srca zadovoljile. Krščanstvo nas pouči, da je Bog in kako neskončno da je popoln. Uči nas, kaj je namen vsega stvarstva, o čemer premišljujejo in si glave belijo največji učenjaki, pa tudi najubornejši bajtar, pa ne bi ne eden ne drugi prišel nikoli do tega, ako ne bi mu krščanstvo tega pojasnilo. Odkod sem in čemu sem, to sta dve najvažnejši vprašanji v življenju in kdor nanjih ne ve odgovora, je .boljši, da si konča življenje. In glejte, krščanstvo ve na to jasen in odločen odgovor. Vatikanski cerkveni zbor je o tem tako-le dejal: Edino resnični Bog je vsled svoje dobrote in vsegamogočnosti ustvaril čisto svobodno iz nič, tvarni in duhovni svet, mrtve in žive stvari, ne da bi s tem povečal svoj lastni blagor, temveč da razodene svojo popolnost potom dobrin, ki jih stvarstvu izkazuje.« Tak namen ima Bog z nami — in te dobrote, ki nam jih izkazuje, se stekajo vse v eni veliki nezasluženi, neizmerni dejbroti, to je večnem blaženstvu, ki ga bomo nekdaj pri Bogu vživali. In kako je to krščanstvo za vsakogar čudovito primerno, kako globoko zadovolji in uteši dušo, ki resnično hrepeni po neskaljeni, neizpremen-Ijivi resnici. Učenjak najde v krščanstvu vedno več globokosti, čimbolj v njem zajema, nasprotno pa preprost človek umeva na podlagi krščanstva najtežje uganke. Otrok, ki zna in razume katekizem, je modrejši kot svobodomiselni modrak, ki nič ne veruje, zna pa vzlic temu nikoli ne toliko, da bi mogel kdaj reči: Zdaj sem našel resnico; nič več se ne motim! Nadalje pa kar še največ velja, kdor se po Krščanski veri res ravna, ta mora postati najpopolnejši, najsvetejši človek na svetu, kar priznavajo celo najzagrizenejši svobodomiselci. Koliko modrijanov se je mučilo in koliko več se jih dandanes muči s. tem, da bi tako vero tako modrost iznašli, da bi bilo mogoče na njeni podlagi popolno in nravno živeti, pa še nobeden tega ni zmogel. Najhujši brezverec, če dobro dela, zato dela, ker je še nekaj sledi krščanstva na lem! In ni čudno! Kristus je bil prvi, ki je ih';i v' naučil, v čem obstoja resnično popolno ž !j nje. Ko ga je vprašal neki modrijan, pismar, katera postava je največja, je odgovoril: »Ljubi Boga gospoda svojega iz celega srca, iz cele duše in z vsemi svojimi mislimi. To je največja in poglavitna zapoved. Druga pa je tej podobna: ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe. V teh dveh postavah je vse za-popadeno.« In taka vera, ki je človeštvo šele naučila Boga in ljudi ljubiti, to naj je zgolj človeško delo? Odgovorni urednik: Franc Terseglav, Ljubljana. Tisk Lastnik in izdajatelj: Konzorcij lista „Katol. tiskarne1 v Ljubljani. .Mladost.1