Nov predlog za Prešernovo cesto Ob odločitvah, kako naj začnemo z izvajanjem že sprejetega pro-grama izgradnje cest na področju mesta, še vedrio čitamo razne pripombe k projektu za reševanje prometa Prešernove ceste v Ljubljani In novega prometnega režima v Ljuhljaiti. Za razčiščenje pripomb so bile izvršene še dodatne štu-dije za preverjanje, ali je mo-žno upoštevati pripombe prebi-valcev ter »Skupnosti za vars-tvo okolja Ljubljana«. Znano je, da se ta stoupnost v okviru svoje zadolžitve trajno bori proti nadaljnji obremenitvi Prešernove ceste ali Levstikove ulice in proti nadaljnjemu po-seganju v območje Tivolija. V glavnem pa zahtevajo vsi pred-bodno reševanje vsaj začasne mestae obvoznice, da bi tako omilili prometme težave na se-danjem potefcu Prešernove ce-ste. Ker so bile v tem času že preverjene razne študije in predlogi in ker vsi ne soglaša-Jo z izbrano rešitvijo, sem pri-pravil dodatni predlog, ki bi po možnosti odgovarjal tako prometnlkom in večtni prebi-valcev sedanje Prešernove ces-te, Levstikove, Tobačne, Butar-jeve in Erjavčeve ulice, pred-vsem pa zagovornikom nemote-nega množičnega povezovanja mesta s Tivolljem. Prikazani črtež obravnava združevanje predloga za isto-časaK) delno ali polno poglobi-tev in nujno premostitev Pre-šernove ceste v sedanji trasi. Po predlogu naj se izvrši na vseh odsekih, kjer je prostor-siko mogoče, usek z obojestran-sikkni zelenimi pobočji, hodniki za pešce na vrhu ali v višini kletnih etaž vseh podkletenlh objefctov. Premostitve naj se izvrši v malo dvignjeni brasi Puharje-ve ulice, za popolnoma nemo-ten dostop in dovoz v vse ob-Jekte športnega parka, v grad Tivoli ter za gozdne in vse diruge javne službe. Puharjev nadvaz bi posredoval tudi pro- met vl Prešemove ceste v me-sto in Tivoli ter obratno. žiroko, nekoliko dvignjeno premostitev bi izvršili v tra-si sedanje Cankarjeve ulice. Objekte Narodni dom, Modeor-no galerijo, Opero (sedanjo in bodočo) in pravoslavno cerkev bi združili na skupni ploščadi v enoten okrasno obdelan pro-stor, z delno dvignjeno sredi-no, na kateri bi stal v osi Can-karjeve ulice Cankarjev spo-meaiik. Pod to ploščadjo bi imeh ob štiripasovni pogloblje-ni Prešernovi cesti na Poseb-nem izogibališdu, obojesbran-sko avtobusno poetajališče za dostop v mesto in v Tivoli. Nekoliko dvignjeno Tomšiče-vo ulico speljemo ob Cankar-jevi ploš6adi za navezavo mes-ta na Prešernovo cesto in ob-rafeno. Sedanje semaforizirano kri-žišče Prešernove ceste in Šu-bičeve ulice, bi v prvi etapi poglobili za ca 2 metra. Dva pasova Prešernove ceste gresta lahko pod novtai križiščem. Iz tega križišča bi posredovali v trasi Prešemove ceste dostop v mesto m obratno. V trasi Šubičeve ulice prott ^apadu bi izvršild mimo že preseljene vo-jaške bolnice in internata pod-voz za nujno in neposredno povezavo mesta z Rožno dolino in Večno potjo. Proti vzhodu bi izvršili v poteku sedanje šubičeve ulice, pod Trgom revoluoije in delorn Trga svobode prekrito in po-globljeno šubičevo ulico za ne-posredno zvezo z Wolfovo uli-co. Le tako omogodimo uikini-tev prometa preko Trga revolu-cije in možnost prestavitve Ro-zmanovega spomenika v os Šubičeve ulice kakor je bilo" obljubljeno. Ob sedanjem še nedokončanem atriju pod buf-fetom in slaščičarno »Maximar-keta« bi izvršili obojestransko avtobusno postajo na posebnih avtobusnih izogiballščih. Križišče Prešernove s šubi-čevo iilico bi seveda izvršili v prvi etapi lahko le v trasi Pre-šernove ceste ter bi šele v na-slednjih etapah zgradili pod-voz pod železnico ta prekrito Šubičevo uMco. Znano je, da je že sedaj ved-no večji zastoj na želeaaniškem prehodu v Erjavčevi ulici, (ki sem ga tudi vedno zagovarjal). Ker podvoz predvidevajo tudl ostali projekti za Prešernovo cesto, sem predvidel podvoz, v šubdčevi ulici, ki je res zelo potreben. Trasa urisanega pod-voza sicer prereže del oborob-Ja Tivolija, toda škoda, ki jo prinaša prebivalcem urisani podvoz je neznatna in za nepo-sredno prizadete najmanj ob-čubna. Podvoz posreduje tudi kodesarje in pešoe v Tivoli in Rožno dolino. Zradna poglobitev ali poipo-globitev Prešernove ceste sega od Delavskega doma oz. Celov-ške ceste pa vse do Tomžiče-ve ulice ob Kidričevem spome-niku. Od tu dalje bi skušali ohraniti sedanjo niveleto ali nekolako dvignjeno niveleto se-danje Prešernove ceste vse do Tržaške ceste oz. Trga mladin-skih delovnih brigad. Pod taiko obnovljeno Prešernovo cesto iin novo Prešernovo ploščadjo vzdolž palače Izvršnega sveta Slovenije in Kidričevega spo-menika, bi speljali promet v poglabljeni trasi z železobeton-sko ploščo prekritim podvo-zom dolžtne ca 320 m. Tako bl trajno rešili izvršni svet, fakul- teto in vse prebivalce tega od-seka sedanje ceste vseh seda-njih prometnih in spremljajo-čih nevšečnostl. Novo križišče Prešemove, Trža&ke, Aškerčeve, Rimske in Groharjeve ceste izvršimo v protipadcu, vse s smiselno pre-delavo posamezne trase. Kri-žišče je izvedJjivo brez rušenj, ali pa zrušenji sedaj ali v per-spefctivi, kakor bi porastel pro-met ob upoštevanju, da bi v tem času zgradili vsaj Večno pot aa Rožnikom in Cesto dveh cesarjev južno ob Malem grab-nu. Križišče je lahko pravokot-no ali celo fcrožno za potrebe vseh petih cest. V traso Groharjeve ceste preložimo že sedaj notranji prometni krog mesta iz Ašker-čeve in Cojzove ceste, tedaj iz univerzitetne in kultome četr-ti proti jugu, v novo skleiaje-no toraso Prehod pod gradom, Zvonarska ulica, Ljubljanica, Svabičeva ullca, Graharjeva in Prešernova cesta. S to novo traso je možno najhitreje in najceneje rešiti pereči problem Univerze in Festivala. V kolikar to ne bi zadoščaio, je možno tafeoj ali v perspekti-vi zgraditi ASkerčevo in Cojzo-vo oesto prekrito v odseku od Snežniške ulice do Pakultete za arhiteiktTJJO v dolžini 500 m. Ta rešitev bi v nakazaini izved-bi najbolj odgovarjala potre- bam bodočega razvoja Univer-ze, kulture in ostalega šolstva na tem območju. Sedaj prometno že zelo akr-njeno Titovo cesto bi speljali v tem primeru v podvozno kri-žišče z Aškerčevo cesto in od tam dalje, le delno pogloblje-no, do naravne višine sedanje-ga terena ab Gradaščici. Plečnikov glavni drevored v Tivoliju smiselno prilagodimo potrebni niveleti slokega šiTO-kega prehoda pod železnico Ljubljana—Trst. Ob morebitnl ukinitvi železnice prostor do-polnimo, ob uvedbi tirnegabu-sa za javni promet pa predla-gam obojestransko postajališče ob podvozu, za potrebe mesta, športnega paTka in Tivolija. — Predlog močno poveže mesto s Tivolskim parikom, športnim parkom, Božno doli-no ter Večno potjo z živalskiin vrtom. — Ohranja Levstikovo, Er-javčevo, Tobačno, Rutarjevo ulico, Cesto na Rožnik in Vr-tačo v celoti kakor je danes, — Zboljša življenjske pogo-je na sedanji Prešemovi cesti vadolž palače Izvršnega sveta in fakultete do največje možne mere, — Omogoča zelo tekočo ne-vsiljeno traso podvoza Center mesta — Rožna dolina — Več-na pot. — Dopuišča ukinitev prome-ta preko Trga revolucije in prestavitev spomenika Pr. Roz-mana v os Šubičeve ulice. — Nakazuje reševanje bodo-čega avditorija na Trgu svobo-de ob parku Zveada, — Sanlra kletl in telovad-nice Narodnega doma, — Ne poslabša življenjskih pogojev prebivalcev ob samo poglobljenem odseku nove ce-ste, — Določa novo prekrasno lokacijo za Oankarjev spome-nik, — Dovoljuje podzemnd pri-ključek spodnjih etaž Trga re-volucije na Prešernovo cesto še pod Krjavčevo oesto, — Režuje takojšnji južni obvoz univerzitetne in kultur-ne četrti in kasnejši podvoiz Aškerčeve, Cojzove in poglob-ljene Titove ceste itd., itd. S predlogom in opisom že-lim, da se pred dokončno izbi-ro proučd opisane in nebroj neopisanih možnosti, ki vpliva-jo na pravilno odločitev reše-vanja sedanje Prešemove ces-te ob nadaljnjih sanacijah pro-metnega režima v centru me-9ta. Izvrši naj se analitidno in s finančno študijo. Stanič Ciril