NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA DS 0 108 915 2 IISS a ,1 Ponovilo f J f3 otrebnih naukov za nedeljske šole na kmetih. Drugi del s Navod nabožnega življenja in lepega zaderžanja.— Spisovanje listov. Zvezano v platnenem herbtu velja 25 nkr. \a Dnnaji 1863. V c. k. založbi šolskih bukev. 108915 V očitnih šolah se smejo, ako c. k. deržavno ministerstvo posebej ne dovoli, samo predpisane, v kaki c. k. šolsko-knjižni založbi na svetlo dane bukve rabiti. Tudi ne smejo dražje biti, kakor je na pervem listu postavljeno. ' r U 3 N A V O D pobožnega življenja in lepega zader- žanja *). L Od dolžnosti Boga ljubiti in častiti. §. 1. Bogu se naj veča ljubezen in čast spodobi. 1. Bog, naj popolneejše bitje sam v sebi zapopadek vsega dobrega, on gola ljubezen, je tudi vseh ljubezni vreden. Zato je perva in naj veča zapoved ta: „Ljubi Gospoda, svojega Boga, iz vsega svojega serca, iz vse svoje duše, iz vse svoje misli, in iz vse svoje moči." Ljubiti smo dolžni svojega Boga tudi za to, da mu nekoliko ljubezni povernemo , ker „nas je“ poprej ljubil, kakor smo mi mogli njega *) Namesto „zader£anje,“ „zaderžati se“ pravimo tudi v e- denje, vesti se; obnašanje (obnaša), obnašati se. 1 * 4 ljubiti in ker vse dobro od njega imamo; zakaj vsak dober dar je od zgorej, od Očeta luči. — Da pa Boga ljubimo, moramo spolnovati njegove zapovedi; zakaj: „to je ljubezen božja, da njegove zapovedi spolnujemo," pravi sv. pismo; in Jezus nam veli: „Vi ste moji prijatelji, ako storite, kar v vam jaz zapovedujem." — Cez vse pa ljubimo svojega Boga, ako njega raji ko vse drugo imamo, in iz ljubezni do njega raji vse zgubimo, tudi vse preterpiino, kakor bi njega žalili ali njegove za¬ povedi prelomili, po besedah sv. Pavla, ki pravi: „Ne življenje, ne smert, ne sedanje ne prihodnje terpljenje, ne oblast, ne imenitnost, tudi nobena druga stvar nas ne bo mogla ločiti od ljubezni božje, ktera je v Kristusu Jezusu, Gospodu našem. 2. Bogu se pa tudi kakor naj višemu Go¬ spodu naj veča čast spodobi; on je stvarnik vseh stvari, kralj nebes in zemlje, Gospod in Oče vseh reči; zato tudi sam pravi: „Sin časti očeta, in hlapec svojega gospoda; ako sem tedaj jaz vaš Oče, kje je moja čast? In ako sem jaz Gospod, kje je strah pred menoj?" — Za tega del smo dolžni Boga vselej in po vsi moči častiti, povsodi le božje ne svoje časti iskati, pa tudi skerbeti, da bodo vsi ljudje na zemlji Boga zmirom bolj spoznali in častili, da se bode izpolnilo, kar nam Jezus veli prositi: »Posvečeno bodi tvoje ime'! Pridi k nam tvoje kraljestvo!" 5 §. 2. Kako Boga prav spoštujemo iu častimo? Ako hočeš Boga prav častiti, oberni vse svoje življenje, vse svoje djanje in nehanje, žalost in veselje Bogu v čast, po besedah sv. Pavla: „ Ali jeste, ali pijete, ali kaj druzega delate, storite vse Bogu v čast.“ Zato: 1. Zutrej, ko vstaneš, hitro povzdigni serce in roke k svojemu stvarniku, zahvali ga za sladek počitek, in prosi ga, naj te čez dan v svoji milosti ohrani, ter mu obljubi, da ga hočeš le po njegovi sv. volji njemu v čast oberniti. 2. Zvečer, preden se vležeš, ne pozabi sam ali s svojo družino večerno molitev opraviti, zahva¬ liti Boga za vse dobrote, ki ti jih je pretekli dan dodelil, daruj mu svoja storjena dela in prestano terpljenje, prosi ga, da ti milostljivo odpusti, kar si ga čez dan žalil, in izroči se za prihodnjo noč varstvu njegove svete previdnosti. Saj je tudi Jezus molil zvečer v noč k svojemu nebeškemu Očetu. 3. Kakor je Jezus tudi ti moli pred jedjo in po jedi, prosi ga, da ti blagodari svoje dari, ki ti jih dobrotljivo daje zavživati, in zahvali ga, da te nahrani. Varuj se pa tudi pri jedi kaj govoriti, 6 kar bi utegnilo Boga ali bližnjega žaliti, in misli, da si gost pri Gospodovi mizi, kjer se ne smeš nespodobno vesti. 4. Kadar kaj delaš, imaj roke pri delu, serce pa pri Bogu. Ako so dela tvojega stana težavna, ne jezi se in ne kolni, temuč poterpežljivo spolnuj svoje dolžnosti, ker je božja volja, da v potu svojega obraza jemo svoj kruh, in v duhu pokore težave voljno prenašamo. 5. Ako te žalost in terpljenje obide, ne toži čez božjo previdnost, ki ti le dobro hoče; moli v svoji bridkosti z Jezusom rekoč: „Oče moj! ako je mogoče, naj gre od mene ta kelih; pa vendar ne kakor jaz hočem, ampak kakor ti.“ Nikoli se terpljenja ne brani, ktero ti k izveličanju pomaga, te hudega obvaruje in greha očisti. 6. Ako se veseliš, bodi v Gospodu vesel; tvoje veselje naj bode vselej pošteno, nikoli pa nespodobno ali grešno; zakaj kar očeta žali, ne sme otroka veseliti. Zavživaj časno veselje le zmerno, in od minljivega veselja povzdiguj svoje serce k nebesom, kjer nas čaka druga radost, ktera ne bo nikdar minila, in za ktero se imamo tukaj pripravljati. 7 . Kakor pri delih tako tudi v svojih mar- nih skerbi za božjo čast. Bog ti je jezik dal, da bi z njim Njega hvalil in častil; zato nikoli kaj ne govori, kar bi Boga ali bližnjega žalilo, ali 7 koga pohujšalo. „Nesramnost in nečistost naj se celo ne imenuje med vami," veli sv. Pavel. — Bližnjega raznašati in poštenje mu jemati je gerdo in greh; celo nepotrebnega kaj govoriti ni prav, ker bo od vsake prazne besede pred Bogom odgovor. §. 3. Boga s svetimi rečmi' častimo. Kdor hoče prav častiti, mora tudi vse, kar je božjega in svetega v časti imeti. 1. Posvečuj vselej božje ime! Nikoli ga v jezi ali kletvi ali nepotrebno in brez pomislika neizgovarjaj, temuč vselej s častjo; zakaj ono je ime našega naj večega Gospoda. Ne delaj nečasti božjemu imenu z nepotrebnimi ali celo krivimi prisegami, zakaj »prekletva bo prišla nad hišo tistega, kteri v mojem imenu po krivem prisega," pravi Gospod Bog. 2. Sveta vera in božja beseda naj ti bo sveta reč; po nji tvoj Bog in Oče sam k tebi govori. Dober otrok rad posluša dobrega očeta, naj tudi tebe veseli' božjo besedo poslušati. „Kdor je iz Boga, posluša božjo besedo," pa tudi svoje življenje obrača po nji. Sveto vero zaničevati ali zatajevati in božjo besedo zasmehovati, te Bog vari! 8 3. Spoštuj vedno sveto katoliško cerkev; Jezus (d/f/f dma , c0$aa tze 113 i‘ /ia/iem neznanem yeze/iee ye ude /ie= dan, en /c/o e/e, ez //ere c/a^ne e/= ze/ c/ae dem ^iod/an. /oac/e/ec'' dmo ze/ea ye dede e/a derccee/e^a ^ire= ’c//, c/a ye /ed/ ac/ d/rec. ya/e^a, /eje/ooca .//ec/a e/ /JCezn/cm //erd/ee, en c/aye d/iedan ^ia d/aend/o d cere//eme ^'ledmene. ///boem /e, dram me ye /e/, /a ^a nedem zna//ra/. //crc//e/ ^ledmen de maram naeece/e. /Z/rodem /e, /ee/ie en ^iod//c me /ed/e /ee/icece, //ere de emenee/e/o: „ /Z/rec/icde /e/end/o= v ec/e/o en cere//a= d/aend/e. /ena^ea /e dec/y ne morem ^eod/afe, /er ne e/em, /c///a /ee/i/ece aej^a^a. \edi me /a, en /a /ee/i/ece /i rebrne m, /e /c/em /aa/zno c/enap/e za n/e fiod/a/ J/Z/o /e morem /eec/e d cem Ponovilo potrebnih naukov. II. 8 114 ^tojkecc, A reče, en ez Jerca rac/ /e j/rem. c/$c^i /e o/t/are / <2/ £$j/p,nc s. ^eenp/a -eš/S. ^/AAarAa A/)aAAar (Azepov. 3. Andrej odpise svojemu prijatelju Marku. Mu pošlje bukvice imenovane : „Predpisi“, in mu piše, da veljajo 33 n. krajcarjev, in da denarjev ne pošilja, ker bodeta to poravnala, kadar vkup prideta. J^ec/e mpe ._y//ar/a / /m Aj/m /e ^mJe^am AaAvece emenazeane: ,, ^rec^ieje AAenjAa - en cercA/Aa = jAt/enjAe , /e je ye/i že A A Ae/e. ( AAAa/o 35 nateeA Ara/car/et/. /epsa/a jj no-ian /ira/i AAenap/ea /eA me pa ne poJ^pej /a= c/eaa že paravnaA , AaeAtr A /eAe e/i/ia znad, dado 'mr de dudi. /a/a/a ac/ rac/j/e en aeje-- ^a, /aye d/eda/a, e/ da /efire e^te/e, ^ia/i/a//, en jej/re /e za/a /e/i c/ ec 'ar 119 tzdem /o Zoa/o 7 //a/o en me/o. /e za na/tre/ de /a/o pSrcema- eere en o c/Zro oZnada/. /e edne /e ^10 zc/rai^a/o / Vf&rf , 4 . aaae/t v/6.1 Xo/~ oce tede moZrn, ne Zoc/e /Zoc/, ^tonodeno / //'z/e/nem Z/rajece /.yrc//a e///. Ur*. c/eere cy^/4’.' , 8. Sestra Milica odpiše svojemu bratu Jur ju v imenu starišev. Oni mu pošljejo d’ goldinarjev nov. dn. Mati od dne do dne močnejši prihajajo in ga opdminjajo, naj bo na vojski hraber, do do¬ mačih. ljudi pohleven in povsod in vsikdar pošten. J/^ceeZe /ra// oce o- i/cercno ,/ZaAa/ d /em /d/one /^iode^a/o S j/o /a/nar/e o nov. c/n. ,/j/e Z/i< ravna/ z n/ee/ee, c/i c/e //o cz/epad/ da/ vedj c/aye /ezAo za c/enar. .y//a/e do¬ ze /ec/j/ /oZ/aZ, Ao de / de/oa/ c/rrea, /H. >e/toXvar/eJiejja Jerca en zr/rae/e^a /e= /eja. /^(ce ^ioza/e na c/om. - Čne, mafe, ^ra/ en me vje /e /irejercno ^/10 ze/rav^amo. cz$ojj /e e/ar ec/ vja/e /levam vj/e na c/eeJe en na /e/ej 'ejee V/^oc/eJa/ z c>. yeee^a /Šd'-/. 'vcya jej/ra. ^y$Oe'/fca Ky$£>c/ac 'aceva. 9. Neki tergovec prosi svojega prijatelja, da bi mu 800 goldinarjev na obrest posodil, ker je malo tergovstvo začel, ktero mu dobro kaze. Želel bi te denarje vsaj v štirih tednih prejeti. Obrest bode vsakega leta zvesto odrajtoval, in ob svojem času tudi posojilo hvaležno povernil. 7j/e/e ■oj/h/ c/' ■.-/o// dem de majjea /e. yo Ž&fra me Ziaze, vendar je ne morem T 125 •ato. e vec/irt m e e/ marde= AaAe ^lo/reAe JiredAoceA/ Jtrodem- tL, Aa ve me feee/e dee/a/ A /emee feraovdft nee Šo-o- j/o AAnaj/et/ JiododeU. da e/deAeAer zoedfe oArjtfam de/o/e eA/jte, feeAo Ae feeA o Ar ed/e /e ed/ene ^Aa/u= faAAj ze/ed/ee ideeAj/a A/a ot/rej/fo oaA en feee/e ed/no o A doo/em cadee At/a/e-zno fiooerneA Aoa Jiodo/eeee eAnar/e de A e e nedem e/ ne tio/retta nec Oate, (edfte zae/o^o re/eeozen/a, /emeec" mene za zAa/ damo jrofooe^a denajta m a n/A a en fe/ieja AAecAa Ae vendar rete/ ne zaeeeeee/eA J>A/o me more/e en medA/e o /e d/eare Jtoe^terafe , Jirodem, c/a Ae eAeeeeer/e AAej/ovoAA oda/ e/ d/ereA /eAte A fiod/afe. Js/Ao AAem am morem /ece/ic jamo o/arfzo nzJioa. 10. Dolžnik prosi svojega posodnika, da bi malo poterpel; v dveh mescih mu bode hvaležno dolino obrest za posojene denarje plačal. Zda j tega ne more storiti, ker je ze zato namenjene de nar je v hudi bolezni svoje žene potrosil. 'o emam dem decer ze me pia ne mopoce. JLS c/nar/e pw/piraa^ene, /ee mepe pia mepa zena- Aeec/ zAoAAe, en dem pcA mora/ pio/rode/e; pirodcm /Aed, po/erpu/e c/a medeča, en /ec/p Aam A Ano oAred/ po/oao oc/ap/am. /(/e mpa nemarnod/ /epa Aret/a, /emeec' nedrecna AoAzen mepe žene, c/e ne morem /epa c/A/a peAecce/č o piraaem cadee, AaAor dem erdeAc/r peAc/A en A /eecA zc/p rac/, damo c/e /e piremopeA ///rodcm f&i c/e me AmaA oc/poaorc/e, aA more/e de c/a medca piocaAa/e. •U/ene d /em piode/no c/Aro/o dAaze/e. cA/cp Aam c/p ^eeAo zc/rape en dreco pire /rde/ Ud/A cperat/AA/ /A /Akaejpone s A. o A/o/ra /š/?. U/eAeA ZAorcAar A^iarncAca. 128 11. Rokodelski hlapec prosi gospoda fajmoštra, da bi mu ker sini list naredili, in mu ga po posli, poslali. On priloži SO krajcarjev nov. dn. za kolek j in pisarino; ako bi bilo to premalo, naj pa brat priloži, kar manjka. 129 V. Kako spisovati javna (očitna ) pisma in listine. Javne listine in pisma se morajo vsilcdar spisovati, podpisati ali podkrizati, kadar je človek trezen, ne pak kadar je pijan. Varuj se, da v škodo ne prideš! Obljuba dolg dela ! Porok plačevuvec! Lehko je košato govoriti, lehko kaj podpisati ali podkrizati—posebno dokler sladka vinska kapljica po gerlu teče, pa potlej je pogosto: joj meni ! Ponovilo potrebnih naukov. II. 9 130 Tirjaj vsikdar, povsod in od vsakega na Slovenskem, da ti take javne listine in pisma po slovensko spiše. Listin in javnih pisem ne podpisuj in ne podkriznj, dokler jih prav ne razumeš. Vsa¬ ko tako listino ali pismo poprej lepo po času in zvesto preberi, ali si ga daj prebrati, dobro vse premisli, ali je po tvoji misli in po pravici spi¬ sano — predno podpišeš ali podkrizaš, da si ne podpišeš ali podkrizaš sam svoje škode. VI. Vaja spisov ati javna pisma in listine. 1. Izpiski. Rokodelci in umetniki imajo knjigo, v ktero zapisujejo, kaj, kedaj in komu so kaj naredili, da se ne pozabi. Taka knjiga se imenuje zapisnik. Kadar hoče dolžnik zvediti, kaj je dolžen, in pla¬ čati, se mu iz tega zapisnika izpiše pismo, koliko je dolžen, in to pismo se imenuje: izpisek. Naredi se blizo tako le: Zverh se postavi slovo „Izpisek* ; potlej se zapiše komu ? kedaj ? in kaj je rokodelec delal, koliko vsaka stvar velja, in zadnjič koliko ves dolg iznese. Na koncu se naredi čislo in podpis rokodelčev, postavimo: 131 Izpisek. Gospodu Janezu Rožniku Smerekovcu v Ločičah sem sledečo obleko naredil: V Gorici Jo. junija 1863. Valentin Cop Zablatnik, krojač. Teh 12 gl. 10 kr. avst. v. sem prejel. Valentin Čop Zablatnik. 9 * 132 Izpise k. \ Pavlu Petroviču, kmetu na Rebru sem te !e stvari naredil: V Belcu 30. avgusta 1863. Jožef Volarič, kovač. Teh 29 gl. 26 kr. avst. v. sem prejel. Jožef Volarič. 2. Plačil n i list i. Ako se nam kaj plača, postavimo: mezda, obresti ali bodi kar hoče, in naredimo pismo, da to poterdimo, se pismo imenuje: Plačilni list ali kvitenga. Naredi se blizo tako le: Zverh se postavi beseda: Plačilni list; potlej se zapiše s pismeni, ne s številkami, da se izbri¬ sati, prepisati ali ostergati ne more, koliko de¬ narjev se je plačalo, potem ime tega, ki je denarje prejel, in ime tega, od kogar jih je prejel, in zadnjic, zakaj je denarje prejel. Na koncu ter do pod pismo se pristavi čislo in ime prejemnikovo. Na levi strani se postavi še s številkami, koliko de¬ narjev se je plavalo in prejelo. 134 jAftac/Au Ad/ /Ajemzia/d/ j/o A/e/iar/et/ en 3A Arc^= cawez/ az/d/. ve^. dem^vzz Aanez AAez/er, zec/ar z/ cAArezaz^ce, oc/ cAA/aza a, cerAz&rzepa d/aredena, c/emed A za dz/a/o- zec/aryo ^ire z/p/e/ za dt/o/o zet tddAe cerAzd. VAffirezovece’ s. yaz^a /$A3. dš ?A 3A Ar. a z/d/, e/. ‘režo* cAznez A/ez/er, zecAzr. 3. Prejem n i list i. Pismo, s kterim poterdimo, da smo denarje ali kako drugo stvar prejeli, da jo hranimo ali sicer kaj z njo storimo, se imenuje: Prejemni l i s t. Naredi se blizo tako le: Zver h se postavi beseda: Prejemni list, potlej se zapiše kdo, od koga, kaj in čemu je prejel; postavimo: 135 ddepemne dd cdzz ddazemer affoeVermrt na Vr/tee dem od nadee/a pod/ioda ■ ar, 'a trs a ^ Ur žepa p 0 **/ 1 eeoedda ddredro-za -udfood'eea dedi d/ ves/ra da/eed ptrped dej/edje/ dreder eeed p'io - dva po ddnapev avd/. vezave, da p(d danem en mee / ( d, daedzr p dede d dva/epe/ pepioSovapa ez cddeea, d/ieS nato/ dem. dda ddemee sS. mpa sš6S. ddazemer ddedemed, /derpad. rpemne 136 b/cu /S. -/'bčbs. 4. O d p o v e d n i list i. Pismo, s Merim komu oznanimo, da hočemo posojeno ali v najem dano stvar (istino, Stani¬ če, pohištvo, njivo ali hodi kar hoče), nazaj imeti, ali nazaj dati, to je: s kterim stvar odpo¬ vemo, se imenuje: O d p o v e d n i l i s t. Na vejajo se tako kakor navadni listi: Zver h se napise naslov tega, komur kaj odpovemo; potlej kaj in z(i kedaj mu odpovemo. Zunaj na list se naredi nadpis, kakor je pri listih navadno. Od¬ povedni listi se pišejo na kolek (štempelj). Gost odpove gospodarju stanovanje. ^im/eA^em en'de e/a m ^'wy racam / V' AeAtae/cee s. yeet^sa /$^3. 'a/e^dAo ^11/^10= '7i~anc cratot neA, /fcradneAa n. Gospodar odpove stanise gostu. 138 e/rtap/ev a v,j/, v. za /ve //po Jo o//' //ere t&ezrrt j /een /f/o a/ / e/er/ //a ptpiref ocpio ve/u/ev e. //rj/azrio je //amprptoroca/re Vpe/fy« So. novem/ra eš/S. ^//e/e/ c/jo/o v Je/. S. Svedoebe. Pismo, s kterim poierjujemo in svedočimo, kako se je kdo vedel, ali kako seje kaj godilo, se imenuje: s vedo eh a. Naredi se blizo tako le: Zverh se napise beseda: Svedočba; potlej se postavi ime kerstno, rodno, domače in stan tistega kteremu se svedočba naredi, tudi se zapiše, koliko je star, in kje rojen ; potlej kako dolgo je bil v tem stanu ali v ti službi, in kako umetno in pridno, jo je opravljal; zadnjič pride čislo in podpis. Svedoebe se pišejo na kolek. 139 Svedočba za hlapca: S/ecZac/a. \ac/b/ce j 3 -/. (Zecem/ra- //a eščf.3. jz/n/an •.//e/a//, //orne/. Svedočba za deklo. S/ec/ce/a. * J>/na //o/e e/ //m/ne/o va ez /%// can, -8j? Ze/ d/ara, jamica, V"/* 't mene 140 S. ya/cccaya / $5$ /o /on ec //a ■/$6% za Zcc/cnd/o c/e//a pirate zved/& d/czc/, fio/Zvna, /c/a c ec ra/a c/oma. 'ta /ece/ rac/ /o cz J/c z ('e V* 'cm. fio zaa/cr/c /aa/ftc c/c ^t/ c^tarocccm. /e/aca/ S/, c/rccc/a /š/. c/ ZZ>a/a/c/ta ^ornc/o aa ae/c/a. 6. Z a vez n a p i s m a. Kdor denarje posodi, se imenuje po sodnik; kteremu se denarji posodijo, se imenuje dolin i k ; posojeni denarji se imenujejo istina; kar se pa plača za posodo, navadno po 4 ali d goldinarjev vsako leto od vsakih 100 goldinarjev istine, se imenuje obrest. Pismo, v kterem dolžnik obstoji in spozna, da je od posodnika kaj na dolg pre¬ jel in da mu je dolžen, se imenuje: za vezno ali dolžno pismo. Nar e ja se blizo tako le: Zver h se postavi beseda: Za vezno pismo; potlej ime kerstno, rodno in domače posodni/covo, za tem ime tega, komur je posodil, in kaj. koliko in v kakih denarjih ali v kakovem blagu; potlej koliko obljubi dolžnik obresti dajati, in kedaj se mora istina od- poved uti, ali kedaj se mora spet verniti in v kakem denarju ali blagu. Tudi se pove, kaj dolž¬ nik posodniku zastavi. Zadnjic se zapiše čislo in ime dolžnikovo in dveh prič. Zavezne pisma se pišejo na kolek. ^aaezno glejmo. Jaz ^/omaz ZZo/rnt/, /ercrrtar i/ /Z/oroa^ct/ <^ioznatn, c/a tneye j/o.j/to c/ ///ar/ //e/// /Žaru/ na ZZbZot/ntct, c/aned c/e/a Zatezen/ ^ie/ d/o j/o/tnar/ete dre/ra^/todoc/e/ en trite oZ^te/t^etn c/t^a/e 't o d j/oZ/nar/e oc/ d/o za o/red/ na td/eno met /ta aerne/e c/aned /rt \eio , 'eta. /ZZ/o/roonect /S. o/Zo/ra Z/a /Z/2. ./otrtaz /ZoZernt/. c/o/ne/. / * 'O/e/ettz, ftreca. J at/e zna /ujma. en Jaz Joz/ //ra/taez, ij/Za/ar, maža zena ^v/Ze/eca J/ra/ian, ^j//a/ar/a, d/taznaz/a, c/a nama ^e ^a^tac/ /$r/ //aej/ea/ i j/Za/a,'' /ez^taz/ec z/ //at/em ed/če, Jane/ /tdar'^/ en /te/ d/a ^a//nar= m. ^J et/ v are/ree a. z/. ^tadaJe/ij/f/ec/a mu aOpee= /ej/et/a ^ia fie/ ac/ d/a a /red/ Jeyee/e, ed/ena mee ac/Janed cez^te/ /e/ z/dr e/ret-a. z/. z/er =• ne/ zad/at/J/at/a mee dt/a/a /eda dTez/. S z/ //te/ree, z z/dem /me/t/d/t/am, //era ^/tac/z n/e, en m ee Ja/et/a ^iraz/eca, /a c/e/ na /a 'arjean /japce/, S/emar, fireca. *) jezero a li tavžent ca ') intabulirati. 143 7^ Ženitna p i s m a. Pismo, s kterim se vstanovi, koliko premo¬ ženja nevesta ženinu prinese, in koliko ji mož od- tneni, in kaj se ima zgoditi s premoženjem, ako bi ženin ali nevesta umerla brez otrok, in kaj, kadar že otrok imata — tako pismo se imenuje: ženita o pismo. Ako sta ženin in nevesta polnoletna, moreta sama za se ženitno pismo iti delat, ce je pak eden izmed nju se maloleten, mora oce ali oskerb- nik za maloletnega s privoljenjem urada ženitno pismo narediti. ^ene/na^teomo. ^/^(le e/va ^S^rie/rpe rndae/e J^at/Zecj j/o.jjtoe/ar /df. /ea-}pea Kydd>ayec K ^/ddezžeapeeaa, [neved/a. *ydda/eaz -.^ddarec/ d/daarned, neaedkn odderdn/d. ,_yddarda /Jd/enec\ fireca ,^ydfoar/en ddeneanec/p-reca. 145 8. Oporoka. Pismo, s kterim človek vstanovi, kaj se mora z njegovim premoženjem po njegovi smerli zgoditi, se imenuje: oporoka ali testament. V oporoki se mora vsikdar nekdo za pogla¬ vitnega dediča vstanoviti, kteremu bo vse, kar ni drugim odločeno. Kdor oporoko sam piše in pod¬ piše, mu ni potreba nobene priče; sicer morajo pa tri veljavne priče oporoko podpisati, bodi znotraj ali zunaj; kaj v poroki stoji, pričam ni treba ve¬ deti. Minihi, mladenci izpod osemnajst let, zenske, ljudje brezumni, slepci, mutci, glušci ne veljajo za priče, in vsi tisti tudi ne, kteri ne razumejo jezika, kterega oporočnik govori. Tudi se mora opomniti in zapisati, da je oporoko človek storil pri dobri pameti, in kak pogreb zeli imeti. Začenja se opo¬ roka veči del s svetim križem. Ponovilo potrebnih naukov. II. 10 146 'ooe/ee ye dmer/na eera dArefa, za/o dgm d//ene/^ire c/oore ^iam e/e doe^o o^toro/a en zae/n/o mora e/ena S. J acaee /ioorefj, odmeco>, ee/neco en de fte/ doe/e/e mad. r ~4. <_y//p/emee denee c/cer/ee mora c/a/e ^te/ d/o aod/enar/eo a od/ o., meye /fcere JI. Od človeka in človeškega rodu ...... 10 IH. Potrebne pomoči k lepemu zaderžanju do ljudi 18 IV. Od zaderžanja ljudi, ki morajo skupej živeti . SO V. Od zaderžanja zunaj hiše ali doma ..... 62 VI. Od zaderžanja v mnogoterih okolišinah in do mnogoterih ljudi.72 VII. Od zaderžanja do neumne živine.99 II. Spisovanje listov. I. Kaj se ima v liste pisati.101 II. Kako liste spisovati.• . . . 103 III. Kako mora biti zunanja oblika listov.106 IV. Vaja spisovati liste.111 V. Kako spisovati javna (očitna) pisma in listine . 129 VI. Vaja spisovati javna pisma in listine . . . .130 Iz c. kr. dvorske in deržavne tiskarnice.