* * * V E S T NIK * * * PROSVETNE ZVEZE V LJUBLJANI Izliaja mesečno. — Celoletna naročnina s prilogo »Prosvetni oder« znaša 8 lir. — Naroča se: Prosvetna zveza v Ljubljani, Miklošičeva cesta 7. ŠTEV. 8-9 AVGUST-SEPTEMBER. 194,2-ХХ LETO XXI. Negujmo narodno pesem! v. z. Slovenci se me moremo ponašati z umetnostnimi uimotvorii, ne z razkošno opremljenimi kraljevskimi gradovi, ne z bogastvom, pač pa imamo nekaj, kar nam zavidajo tudi drugi narodi. Imamo svojo narodno pesem, ki je sposobna, da pridobi malemu narodu priznanje od viseh evropskih narodov. Zaito je ta narodna pesem velik dokaz nalše samobitnosti. Narodna pesem doni po naših eeliih in naših domovih. Narodna pesem je doma tamkaj, kjer prebiva preljubo veselje. Človek pa tako pogosto pogreša veselih in (radostnih uir. Zlasti mladima potrebuje veselja tako, kaikor čebeli ca cvetnega prahu, kakor roža sončnega žairka. V narodni pesmi leži velika miotraJma, vizgojna in izobraževalna moč, ki je porojena v glo-bočiimii narodove duše, izato pa tako vpliva na narodovo čustvovanje, da človeka potegne za seboj, ga prevzame, da se mu zaiiskrii solza v očesu, ga osvobodi vsakdanjih skrbi, ga tolaži v bridkosti itn ga navdaja z upanjem tudi takrat, ko zaseka bolest globoko srčno iramo. Kar zgodovina le suho-pairrno z imeni in številkami izraža, to na/rodna pesem sporoča v pesniški obliki, z igoirko besedo in živo domišljijo, vse je pestro in živo. Narodna pesem nam torej kaže našo lastno zgodovino. Početkii naše narodne pesmi segajo tja v zgodnji sirednji vek, ko so gospodovali nad našita ljudstvom mogočni grašcaki. Po lepih g,rajskih sobah so se sprehajale žlahtne gospe, plemiči in vitezi iso se zibiirali k viteškim igirami. O teh časih poje narodna pesem: »Stoji, stoji tam beli grad, je v gradiu žlahten gospod mlad, in v gradu .žlahtna je gospa ...« Iz te dobe je tudi pesem o Pegamu in Lambeirgarju, ki je zmagal v 85 vi-teišikih igrah. Pegam pravi, govori: »Kje se men' enak dobi? Kaj ti pravim, cesaroet, ti ga nimaš pod sabo, da bi' skusili se z maino!'« Tako cesar govori: »Ka j ti pravim, Pegam ti P Jaz imam ga pod sabo, da se skusit zna s tabo. Velik ni, pa je širok; al' nam tukaj je od rok. V beli je Ljulbljaini doma: Lamibergfflr juinak je ta.« »Bo naj, kjer če, pošlji ponj, al' pa pilši mu na dom, da se z m jim poskusil bom.« Hitro cesar pisma tri Laimbergarju dat' veli. iNarodma pesem ne podaja samo zgodovino inašega naroda, njegove vesele in žalostne Irenuthe, ki jih je ta narod doživel, narodna peiseim opeva itudi lepoto slovenske zemlje. Pesnik Prešie-irein pravi: »Dežela kranjska nima lepšega kraja, kot je iz okolico ta podal),a raja...« Pri tem niiisiLi na blejsko jeizero, na otok in girad. Ko ise bližajo otoku pa zapojejo pesem: »Otok bleski, kinč nebeški, kranjske zemlje raj ...« ali pa: »Otočee s cerkvico na skal, se dviga iiz jezerskih tal, kak glasno zvon tam potrkuje, Marije slavo oznainjuje ...« Zadaj za jezerom se dvigujejo mogočne gore. Kio/lilko pesmi je posvečenih tem goram in življenju na njih: »Na plainiincah sončice sije« ali pa: ».Na planincah luštmo biti, ,gor je dosti mlekoa piiti...« In kako nedosegljivo lepa je pesem: '»Oj Triglav moj do,m, kako si krasan, kako jne izvabljaš iz nizkih ravan!« Prav tako opeva lepoto tega gorskega kra ja pesem: »Gorenjsko oiziraim se skalnato stran, Triglaiva blišče se vrhovi...« V Bohin ju pa je znana pesem: »Kraj gorenjski, kraj bohinjski, bodeš trni spomin sladak ...« Veliko večino dneva preživi naiš kmet na svojem polju. Zato ni čuda, da mu je to polje tako priraslo k srcu: Sveta si zemlja in blagor mu, komur rodiš. Z oljem mu lečiš razbeljeno dlan. lil kadlaor fantje jemljejo slovo, ko gredo k vojakom, jim je slovo oi mogli reči: v naši dobi je prevladala snov nad duhom. V sredi vsega ogromnega tehničnega napredka se sodobni človek mnogokrat ne znajde ter išče zaman poti na svetlo. Civilizacija breiz kulture je kakor telo brez duše. Res je, da ob vsem pretiravanju snovnosti vendarle ostane tudi mnogo duhovnega pojmovanja, prav toliko, kolikor ga je potrebno, da se vsa stavba civilizacije ne zruši. Kakor hitro bi namreč odpravil človek iz srede družabnega življenja duha v popolni meri, bi s tem zadal simriten sunek življenju samemu. In kakor je res, da se nobena zmota ne more vzdržati v življenju brez zrnc resnice, tako je tudi res, da se zgolj snovna civilizacija nikakor ne bi mogla vzdržati brez drobcev kulture, ki ji ustvarjajo rodovitna tla. Zato pravimo, da sta si kultura in civilizacija kakor diuiša in telo. Telo brez duše ne more živeti niti en dan. Naloga sodobnega človeka je, da čim bolj goji celotno pojmovanje človeškega napredka, to je, da čim bolj ustvarja kulturo in da civilizacijo le pojmuje kot neko nacista vbo, ki se zida iz temeljev kulture. Drobce, ki j ih še tako pretirana iin ozkosrčno poj-movana civilizacija vsebuje, je treba povečati do tiste mere, da bodo dahnili v snov življenje ter odrinili materialistično pojmovanje, ki je žal tako značilno za naše dni. Nekaj moramo vedno imeti pred očimi, ko govorimo o kultuiri in civilizaciji: civilizacija dobi vedno takrat svoj največji razmah, kadar raste iz čim bolj poglobljene kulture. Ta resnica ni razvidna takoj. Nekaj časa more civilizacija sama prospevaiti. Pozneje pa pride zastoj in komični razkroj. Kultura sama pa ustvarja iz lastnih moči vise pogoje, ki vodijo tudi v visoko raziviito civilizacijo. Vsebina: V. Z.: Negujmo narodno pesem. — Dr. I. A.: Vatikanska knjižnica. — Pravni položaj italijanske žene v zakonu. — Knjižnica. — Film. — Društveni obzornik. Uprava: Pisarna Prosvetne zveze, Ljubljana, Miklošičeva cesta 7. — Odgovorni urednik in izdajatelj Vinko Zor, Sv. Petra c. 80. — Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejec Priloga Vestnika PZ št. 8-9/1942-ХХ. PROSVETNI ODER JULIJ - AVGUST Naloge in značaj Kadar ikoli smo romali po naši prelepi slovenski zemlji, so se nam oči opa.jale in iskrile nad neštevAlniimi cerkvami, ki pasejo skoraj sleherno vasico kot dober pastir, ki kronajo Skoraj sleherni hrib kot predragocena vladarska krona. In drugo, čemiLir smo se nedvomno čudili, česar smo bili posebno veseli, so bili številni prosvetni domovi, prostovoljni hrami omike in človečanstva, zbirališča tvornega in dobrega v ljudskem občestvu. Domovi in cerkve so neutajijiv pečat naše omike in vere. Ne mogoče uradni, prisiljeni in vsiljeni dokaz tuje dobrote in kulituirnosti! Ne! Samohoten in pristen izraz nas samih, prostovoljen in radodaren davek našega naroda na oltar naših lastnih koristi in našega lastnega poglo-bitvenega dela! Da je to res pr vinska poteza našega naroda, dokazujejo polni domovi in polne cerkve, hrami Boga in človečnosti. Ce smo se vpraševali, zakaj toliko prosvetnih domov, zakaj toliko, žarišč omike med najbolj (preprostim ljudstvom, ki komaj najde časa га delo izyein zemlje, ki komaj utegne pošiljati otroke, v šollo, rimo nedvomno prišli do jasnega prepričanja, da je v naših ljudeh silno razvit gon po duhovnih diolbrinah in njihovem posredovanju sodobnikom iin potomcem. To je tisto samo hotno in nevsiljemo hrepenenje po delu za narod, kakor navadno pravimo čuistvu hvaležnosti, ki prevzema posameznika ob miisli, da je od narodne skupnosti,, ki mu je dala vse več kot ime in košček zemlje, na ikaiteiri naj bi živel, ki mu je dala vse neizmerno duhovno bogastvo, ki so mu ga v plodnem darovanju stkali visi njegovi predniki in ga tako, dvignili na višino omikanih ljudi, ki imajo dostop do sleherne dluhorvtne dobrine. Spričo preibeilih domov smo spoznali svoj cilj in svojo nalogo med narodom, iz katerega srno telesno in duhovno zrasli. Zavedeli smo se, da moiraimo vrniti narodu, ikair srno prejeli od njega,, s tem da izročamo svojim sodobnikom in potomcem, kar .smo zajeli iz svojih prednikov, do česar smo se po svoji sposobnosti in bistrini prikopali z novimi sredstvi iin pripomočki, V te,m je bistvo in prava cein,a prosvetnega dela, ne pa morda, kot nekateri, le 1942-ХХ ljudskega igralca pireradli na hitro presodijo, v strankarski iin politični pripadnosti, v trobentanjti v zoprni rog sebičnih strasti. Kdor ne razume pirav prosvetnega della, naj odmakne svoje nevredne prste od narodnih svetinj in dobrin, naj ne skruni in podira, kar s težaivo in darovanjem samega sebe zgradijo njegovi bratje. Vse naše prosvetno delo, bodi najprej usmerjeno v to, ida sami sebe čim bolje in popolneje izobrazimo in notranje iz-briusaimo, kajti le notranje trden in zna-čajen človek ter zadostno o,mikam in izobražen duh bo mogel posredovati duhovne dobrine tluidi svojim bratom. Naš privi cilj je torej saimovzgoja v vseh njenih odtenkih, izoblikovanje naše lastne osebnosti. Šeile potem ko bomo sami zadosti trdni iin bogati, šele potem bomo mogli res plodno dosegati tudi svoj drugi cilj, ki je vzgajanje in izobraževanje nam zaupanega ljudstva, vplivanje na po-miirje.njo njegovih slabih strasti im razvad, širjenje pozitivnih načel, ki so naim dana z vero in narodno ter eivetovmo-naižoirno pripadnostjo, in končno prijetno zabavainje, vedra motnja vsakdanjih težav in bridkosti. Vse poilno je sredstev in pripomočkov, ki iso nam dani. za dosego našega drugega cilja. Pomislimo na silno moč prijateljstva in osebnih stikov, na vpliv razgovorov, na blagoslov sestankov, na utemeljenost predavanj, n,a korist branja, na neustavljivo silo igranja. Preden preidemo na, podrobno razčlenitev zlasti zadnjega, nam najbližjega sredstva, namreč igranja, morami na kratko orisati dive posebno .značilni skupini ljudi, kii jih dan na dan srečujemo v svoji okolici. Celo naš pregovoir praivi: česar je polno srce, raiclo iiz ust gre. In re,s je ena skupina ljudi, ki ne more nič obdržati zase, kar koli se ji zdli resnično vrednega in pomembnega. Vse, kar so lepega doživeli in občutili, kar so koristnega spoznali, se jim zdi, d,a ni lepo in koristno samo zanje, atmpaik da morajo vise to izročiti, pripovedovati, posredovati tudi svojim tovarišem, sosedom, prijateljem ter jim tako ustvariti tisto notranje zadovoljstvo,, ki so ga sami občutili in imeli ob doživljanju iste stvari. To je prva skupina ljudi. Druga pa je teij nasprotna. Tudi ti občutijo in spoznavajo lepoto in resnico, toda ne čutijo prav nobene potrebe,, da bi ta silna doživetja posredovali tudi Svojim, soljudem. Na tihem jih zapro v svoje najgloblje kamrice in se grejejo teir bogatijo ob njih kot ob skrivnostnem ognjišču. Brez posebnega premišljevanja nam je jasno, da je ta skupina za pravo prosvetno delo manj uporabna in spričo svoje zaprtosti vase tudi nedostopna ,z,a aktivno delo ina področju narodne omake. Če torej beremo knjige, se vzgajamo, se izobražujemo, se bogatimo, pridobivamo na svoji notranji vrednosti in moči, ko .sprejemamo in vpijamo pisateljeve misli in nasvete, ki sejejo v nas seme za delo bodočnosti in pripomorejo k eaimo-vzgoiji in .izoblikovanju naše osebnosti v polnega in klenega človeka, ki bo mogel in znal presojati svoj odnos do življenja in raznih tokov iin vrenj. Isto se dogaja z naimi pri sestankih, predavanjih, raznih osebnih s trikih, k-o poslušamo razine misli in dognanja. Smo pasivni sprejemalo. dobrega in lepega, oblikujemo sebe in svojo notranjost, bogatimo svoje .duševno obnebje in, kolikor srno pač kot posameznik ud celote, toliko seveda obenem tudi pripomoreimo k splošnemu dvigu narodne moči in omike, a ne več. Takih n.as še nihče ne .more imenovati prosvetne delavce. Kakor hitro pa v živem razgovoru tudi sanmi zajamemo, vase in z radodarno kretnjo ponudimo svoje notranje bogastvo tudi svojemu prijatelju, sosedu, smo se že uvrstili v prvo skupino ljudi, o katerih sem malo prej govoril, v tvorno skupino delavcev, oračev in oblikovalcev zunanje in notranje podobe naše posredne in neposredne okolice. To .pa je tista bistvena poteza, ki шшг,а biti lastna slehernemu prosvetnemu delavcu, in prav zaradi te poteze radodarmosti in vplivanja m.a druge smo se uvrstili v tvorni, aktivni del nairoda. Če smo že v navadnem razgovo.ru, kjer naša beseda doseže komaj dvoje, troje src, tako koristni in pozitivni delavci, k.aj bomo rekli šele o igranju,, kjer posredujemo stotim in tisočim, ki nas gledajo in poslušajo. Na odru nismo več trpini sprejemniki tujih dognanj, ne, uvrstili smo se med predavatelje, postali smio voditelji ljudstva, naša beseda je zadobila prečuidno irnoč, da mik,a in vabi, seka, in celi. Igranje je tisto najuspešnejše sredstvo, s katerim dosegamo svoije prosvetne cilje, je tisti najlepši način dela za narod, je najtoplejša zahvala in hvaležnost za vse kulturno bogastvo, iki srno ga prejeli, od svojega naroda, je tvorno dajanje, posredovanje dobrin, dviganje ljudi, graditev narodnega značaja, iz katerega smo zrasli, da v njem delamo in ga s svojim saniodarovainjem še obogatimo, okrepimo in dvignemo. Zato ni nič čudnega, če srečujemo igranje, zametke tega blagoslovljenega dela med ljudstvom, že skozi vse čase, vise kraje in vse narode. Preden dorase narod za knjigo,, je zrel za igranje. Ne mogoče za igranje v danes ustaljenem pomenil besede, ampak za tisto preprosto, zaupljivo, naravno igranje .pired Bogom, za tisto čudovito skrivnost bogoslužja, ki jo je Bog sam visadil v naša srca. Že prvotni človek se je hotel z Obrednim plesom, z lepo igro prikupiti bogovom. Slutil je, da je v igranju neznanska moč, ki zmore prisiliti naravne sile, da bi se mu uklonile in mu pomagale. Ta slutnja prvotnega človeka je dobila najlepšo potrditev in dopolnilo v krščanstvu. Največji odnsiki ideologi in raziskovalci krščanske liturgi je se ujemajo v trditvi, da, sveta maša ni inič drugega ko i mogočna drama, seveda po svojem okolju in namenil neprimerno bolj resnična, in vzvišena, kai-kor je igtra v navadnem pomenu besede. Že takoj spočetka sem omenil, ,dia mora sleherni človek, ki hoče kaj dati, tisto najprej sam imeti. To je najvažnejša terjatev, ob kateri se moramo najdlje po-muditi. Igralci, posredovalci kulturnih dobrim, morajo biti saimi v sebi trdni, pošteni značaji, biti isi morajo na jasnem glede svetovnega nazora in verske pripadnosti, obenem pa tujdi tridmo zakoreninjena v narodu iin socialni plasti svojega stamiu — naj bo že meščanski ali kmečki.. To so osnove, b.reiz katerih je igralčevo prizadevanje obešeno na prazno steno brez kljuke. Te prvine moramo imeti, imeti pa še nekaj več — imeti moramo tudi primerimo izobrazbo in duhovno bogastvo, da bomo iz te zakladnice mogli dajati tudi drugim. Pošten značaj, trden svetovni nazor, močma vera, zakoreninjenost v narodu i|n socialna zavest — to je ogrodje naše duše. Kdo.r tega nima še ustaljenega, je njegova prva dolžnost, da čimprej dopolni in utrdi svoj duhovni skelet. Vanj pa naj nanosi kot pridna čebela v sat-nice medu vsestranske izobrazbe, srčne kulture in sodobnih pogledov na sivet, nanosi naj lepote, resnice, pravičnosti, zakonitosti in ismisla, nanosi naj celega človeka, ker le tako napolnjena notranjost bo sposobna razdajati sebe in svoje tudi drugim. Le iz take neusahljive in neizčrpljive zakladnice bo mogoče .zajemati pri našem prosvetnem delu, ki terja celega človeka,, bogatega in trdnega, zakoreninjenega in vsestransko razgledanega, človeka s srcem in razumom, človeka z imočno voljo in odločno besedo, ne pa polov,ičarjev, mevž din polizobra-žencev, kulturnih revčkov in omahijivcev. Vse, kar seim .doslej naštel, velja prav z,a prav za vsakega človeka, ki hoče v življenju kaj idoiseči, za igralce seveda še posebno. Igralci pa se morajo potruditi po tej poti samovzgoje in Izobrazbe še ,naprej. Prodreti morajo še v .skrivnosti igralske umetnosti, v njene zakonitosti in lepote. Ni, ga poklica, ki bi ga lahko opria.vt j al i brez vsakega znanja in podlage. Zadnji poimetač mora. poznati svojo obrt in svoj posel, če ga hoče bolje opravljati od človeka, ki mu je po naključju vsiljeno to delo. Koliko bolj igralec, ki se mora ob sleherni svoji kretnji zavedati, da ga gleda na stotine ljudi, da je od ene same njegove kretnje in besede soivisein iiispeh celotnega dela in truda vseh njegovih soigralcev. Nismo polklictni igralci,, ki bi imeli edino sikrlb v življenju s pripravo za igro. z vajo za svoj edini igralski poklic. Ne! Smo namreč v navadnem življenju, ko ne stojimo na deskah življenja, trgovci, delavci, uradniki, dijaki. To je naš prvi poklic iin za tega — saj nam dalje naš vsakdanji kruh — se moramo najprej in vestno pripraviti, zanj zastaviti vse svoje sile. Šele po opravljenem poklicnem delu «mo tudi igralci. Toliko težavmejša naloga za nas! Če smo v navadnem poklicni z razumom in dolžnostjo, smo. igralci s srcem iin dušo, če smo tam s telesnim naporom, smo tu z ljubeznijo, ki premaga vse. Da, ljudskemu igralcu je predvsem, potrebna zvrhana mera ljubezni. Kdor nima. ljubezni do stvari, do pravega pojmovanja prosvetnega dela, ki je v razdejanju samega sebe v korist drugih, naj ne hodi v igralske vriste. Razočaran bo, nesrečen, ubit. Prazne se mu bodo zdele neskončne žrtve, ki so potrebne za plemenito spoll-njevamje vzvišenega poklica. Gorje mu. ki vidi vse te vse mogoče žrtve, ne občuti pa ljubezni dO dela! Pravi igralec pa je pripravi i en na žrtve i.n jih prav za prav skoraj niti ne opazi, kaiti v delu za bližnjega so sladke iin lahke. Koliko večerov i.n noči; jž že minilo v dellu za dnuge, koliko, dolgih poti v doim iin domov smo že premerili, koliko slabega vremena, stnega in dežja prebili. Koliko lastnih užitkov in ugodiij zanemarili na račun skupnosti, koliko sebičnih načrtov opustili! Kaj smo vse to delali kar tjavdan, na slepo iin v prazno? Bog ne daj! Yse to naše žrtvovanje in pritrgovanje je le takrat smiselno in pametno, če je rodilo koristen sad. Brez žrtev ni uspeha, toda le pravi uspeh je vreden žrtev, je vreden dela. Prepričan sem, da so naše žrtve globoko utemeljene in smiselne, če jih presojamo z vidika večnosti, odmaknjenosti od vsakdanjih tegob. Ta objektivni post ed nairn bo namreč p.okaizail, da je naš idealizem zdrav, če se žrtvuje za korist bližnjega, za ljudsko prosiveto, za dviganje narodne kulture, za bogatitev našega občestva. Naštel sem nekaj zunanjih žrtev, ki jih moramo dan n.a dain premagovati, ko smo se odločili za posredovalce kulturnih dobrin, za igralce iz svojega notranjega gona po r-azdajamju samega sebe bližnjim. Te nam na splošno niso bile pre-težavnie kljub godrnjanju in posmehovanju, ki smo ga mogoče dan na. dan doživljali doma iin v svoji okolici. Pa so še hujše žritve, ki jih bomo morali praiv tako darovati n.a oltar skupnosti, so še hujše težave, ki jih bo treba prav tako premagati, če hočemo res biti to,' za kar smo se v svojem idealnem hotenju odločila. Te težave so predvsem psihološkega značaja, napake naše notran josti. Pomisli iimo samo na zavist in osebnost, ki sta najbolj pogosti cvetki naših igralcev. Režiser je razdelil vloge za igro, ki si se je že tako veselil. Tudi tebi je odmeril vlogo. A kakšno! Majhno in nepomembno! Premajhno zate, ki si odigrali že toliko stvari, prenapoimeimibno zate. ki si v navadnem življenju to in to. Kaj ni boljše vloge zaite? O je, pa jo je režiser seveda dal gpet svojemu ljubljenčku! Pa še igrati ne zrna tisti revček in si domišljal, d-a. je Bog ve kaj! Vidite, taka je zelena zafvist! Zdaj bo treba zastaviti vse sile i.n premagati samega sebe! Igraj kljub temu, zadovolji ise s še taiko majhno in nai videz nepomembno vlloigo. Zavedaj se, da je prav tako pomembna in važna, saj če ne bi bila, bi jo pisatelj ali vsaj režiser črtali. Ker pa те nista, je potrebna za igreko celoto. Zaigraj jo z vsem svojim znanjem in spretnostjo! Zataji samega sebe in svojo nevoščljivast! Mogoče bo prav s tvojo izvrstno igro t.ilsta drobna vlaga toliko pridobila, da bo ostala še dolgo v spominu, ko bodo glavne vtloigc že zdavnaj zbledele in pozabljene. Mogoče bo celo vsa igra s tem doživela silmejšii uspeh! Poskusi jo zaigrati prav ti, ki si v navadnem življenju, ne vem kaj. Mogoče fbo prav ta svetli zgled ponižnosti rodliil več sadu Ikot vsa igra. S svojim Zgledom boš pokazal, da je pritrgovanje potrebno, da pa ni tako strašno, da bi ga ne zmogel vsak. S svojim zgledom boš pridobili tudi druge, da se v prihodnje ne bodo več plašili in otepali majhnih vlog, saj nepomembnih vlog prav za prav ne poznamo iin ne priznamo! Vse so enako vredne truda in ljubezni! Oglejmo si še drugo grdo napako naših iigralcetv. Preljubo ošabnosit! Kaj res misliš, da si edino ti poklican, da se pri vsaki igri šopiriš po odru? Kaj si res prepričan, da brez tebe mi nič mogoče napraviti? Le priznaj, da le prerad že vnaprej obsodiš igro. češ da ne bo nič prida, če tebe niso povabili k sodelovan ju, jalz in iaiz in še enkrat jaz! To je edina pesem, ki jo goniš očitno in skrivaj dan na dain. Ko bil se. videl, kako si z njo dolgočasen in neresen! Katko škodljiv si pravemu prosvetnemu delu! 'Kako je prav, da te čiim manjkrat oidbeiro za sodelovanje mat odru! Tretja napaka, s katero režiserji nimajo nič mam.j težav, je samovoljnost in nepokorščina. Ob vsaki priliki godrnjaš inad režiserjem, da ti je dal premajhno vlogo, da je dal tvojemu sosedu preveliko in podobno'. Povej si enkrat za vselej, da odločitev o teim ne more in me sme biti v rokah posameznika, ampak da se je posameznik dolžan podrediti režiserjevi volji in njegovi odločitvi. Zakaj pa si si izbral igrakeiga vodjo. Ta je, ki edini more in sme odločati, spreminjati, preskušati. Ta je prevzel odgovornost iza pravi, notranji uspeh igre. Ta imora. pri razdelitvi vlog paziti na vse mogoče podrobnosti, ki jih tti v svoji bolni 'zaslepljenosti ne moreš vid,eti. Ze res, da si mogoče dober in vesten uradnik, toda priznaj si odkrito, da si slabši igralec od svojega tovariša, ki je v navadnem življenju po karieri daleč pod teboj. Zato boš iti mogoče večno sitaitiral, oni pa bo poisnel vse najlepše vloge. Pa to te ne sme odpodliiti od prosvetnega dela. Če le, je zmaimeinje, da niisi bil pri njem is pravo ljubeznijo. Kajti kdor je s pravim dubom pri prosvetnem dellu, bo rad in ,z veseljem statiral, samo da bo pripomogel stvari in zadostil svojemu poslanstvu. Dobro si namreč zapomnimo, da> oder niso razstavne deske za mašo' osebnost. Tu ni prostora za razkazovanje naše osebe, naše lepote1, naše moči, našega znanja, maše spretnosti, naše delavnosti. Vse več je oder spričo plememitega poslanstva. Kakor hitro sva stopila na oder, isva prenehala biti cmidtva. Nisiva več vajenček .in uradnik /resničnega življenja, ampak dve os'ehi, ki ju je pisatelj postavil v igro, da bi v njiju utelesil svojo idejo, svoj naizor in ga podal v umetniški obliki. Nisva torej več midva, ampak tisto, kar igrava. Naši igralski odseki in prosvetni odiri se me smejo več boriti s takimi igralci, ki bi vsepovsod radi videli pripomočke samo za svojo osebno slavo in čast. Ne smejo se več pojavljati med nami igralci, ki bi zaradi svoje osebne koristi, svojega osebnega užitka, svoje osebne slave razbijali skupnost, razbijali in onemogočali skupini uispeih. Vediimo, da je skupni uspeli tudi naš osebni uspeh., da je skupni užitek tudi užitek posameznika, ki je prispeval k skupnosti. S talkini pritrgovamjeim polsamezniki nismo inič zgubili, ampak le pridobili. Z žrtvami in premagovanjem simo si izoblikovali značaj, ga utrdili, in prečistili, obenem pa smo postali koristmi udje družbe, občestva, celote, ki ji pripadamo. Le v takem vzajemnem delu je življenje na odru prijetmo. In če se zavedamo, da je oder kraj resnega dela, da je igranje važno prosvetno področje, potem nas ne bo več sram sprejemati kratkih vllog, potem se»ine bomo več šopirili z velikimi. Vedeli bomo, da moramo vsak po' svojih najboljših imočeh prispevati za skupnost in da mora torej tisti, ki je več prejel od Boga, tudi več daiti. To bodi ediino naše merilo, vsi pa se trudimo, da bomo čim- bolj koristni udje celote, da me bomo skoparili ne s čaisom ne -z dobro voljo ne z žrtvami, 'da bi (pripomogli k rasti, poglabljanju in dvigainju l judi, ki so na.ni zaupani. Piedaivatelji radii primer jajo od sir z družino. Tudi v driužini mora vsak posameznik napeti vise sile, dai naredi čim več, da čim več koristi idomu. S tem pa, ko je koristil domin, družini, celoti, se je del družinske blaginje i,n sireče povrnil tudi ma delavca. V družini delajo brez plače, breiz zahtev po povračilu. Vedo: čim več bom storil, tem bolje nam bo vsem, torej tudi imeni. To bo moje plačilo, povrh pa še vesela zavest, da sem k temu mogoče največ pripomogel. To je pravo dello za bližnjega,. Tako delo mora biti osnova iin pravilo tudi ipo naših igralskih odsekih. Zatajevanje in premagovanje lastne osebnosti vsak dam v prid skupnosti. Podrejan je osebnih koristi m užitkov skupnosti, celote, občestva, za katere delamo. In še nekaj! Nikar potem neprijetnega bah.ašitva! To semi jim naredil jaz, za to se morajo imeni zahvaliti, brez meine bi ne bilo tega iin tega. Počemu vise to P Spomnimo se, kako lepo govorimo v družini. Ne praivimo: to in to je moje, aim-palk preprosto: to je nase. Pozabimo in izipinsitiimo sebe, poudarimo pa celoto, skupnost, občestvo in prav s tem še bolj podčrtamo ceino' tiste stvari, še bolj poudarimo svoj delež. Naše delo ma področju ljudske pro-svete naj bo nujen in pravilen izraz našega hotenja in cilja, ki .mora biti tisti imperativ, ki mais vedno znova priganja k delu. Poudarjam še enkrat, da so vse ite žrtve, visa ta premagovanja in pritrgovamja, vsa ta vzgoja samega sebe nujno potrebne orvirne Vsakega pravega ljudskega igralca. Ljubezen do bližnjega, s katero opravljamo vse to na sebi in drugih, ipa je bistveno znamenje, po katerem se ljudski igralec loči od poklicnega, igralca in od dileitaintskega, nepravega igralca. Pustimo poklicno gledališče ob strani iin si oglejmo predvsem razliko imed ljudskim in diletaintslkiim igram jem. Najlboli zadeto lin na kratko bi. to razliko prikazal s tem, da bi opomnil na maimen. ki ga imamo z iigrainjem imi. iin ciljem, ki si ga navadno zastavljajo diletaintje. Med vzroki in cilji igranja poznamo notranje iin zunanje. Zunanji1 so leipa priložnost za gmotni dobiček, ki bi ga porabili za postavitev doma, za motramijo Opremo, za knjižnico, za oder, z'a kulise, zastore im sedeže. Nadaljnji zunan ji razlog je 'medsebojno tekmovanje s sosedinimi društvi, poltem zasebna igralska: iniciativa, ko simo se hoteli čim večkrat pokazati na odru, dalje osebno ugodje, ko nam je prijalo ploskanje, ko nam je dobro delo hvalisamje, ko smo uživali ob smehu, ki smo ga sejali v dvorano z us^ie- liimi dovtipi. Vse to so saimo zunanji vzro-iki, iki jih navadno edine naštevajo dile tainiti, nepravi igralci. Pravi ljudski igralec pa pozna drugačne. vse globlje in silnejše ratzlloge, ki ga silijo k igranju. Ker sem ja'h spočetka že obširneje obravnava], naj jih tu saimo še enkrat našitejeim: :mi igramo iz zavestnega idejnega 'zagona, ki prekvaša naše ■delo iin povečuje uspeh. Tisti notranji, globlji uspeh, sejanje v sirca iin diuše, graditev iin bogatitev narodne kulture. Igramo iz ljubezni do stvari, ki smo se ji zapisali, igramo zaradi svojega plemenitega poslanstva v službi narodne izobrazbe in omike. Ne maramo torej biti diiletamlje, ki igrajo samo iiz zunanjih razlogov, iiz samega gona po posnemanju poklicnega gledališča, brez globljega cilja, brez poudarkov na ideji, ki se sučejo v večnem labirintu, ko danes igrajo zato, da bi isi postavili dom, iin ko ga dobe. igrajo pač zato, iker imajo doni. Kaij prirejamo predavanja samo zato. da plačamo s pobrano vstopnino predavatelja? Pravi ljudski igralci vemo, da je tako igranje samo dobičkarstvo, samo utešen je slabih strasti in gomov v človeku, dokler se ine premakne cilj igranja izven nas, izven naših ozkih koristi v širino, v celoto, v skupnoisit in občestveui dobrobit. Če si bomo o tem ina jasnem, potem tudi ne bo nič več težko izbirati spored za naše igram je. Nič več ne ibomo v .zadregi. nič ne bomo omahovali, ali naj kako delo uprizorimo ali ne. Iigrski vodja vsake igralske skupine bo namreč sleherno delo postavil na kaimen preskušinje. Ko ga bo prebral, se bo vprašal samo: Ali je to delo pozitiven donos našim, namenom? Ali ie to delo kamen, ki bo gradil in ne podiral? Vsako' delo ima namreč neko tendenco in prav po tendenci uvrščamo dela med tistai, ki jih odklanjamo, in taista, ki jih željno sprejemamo. Igra, ki ima našim ciilliem nasprotno tendenco, ki torej ine spoštuje bodisi našega svetovnega nazora, bodisi inaše vere, bodisi narodne ali socialne pripadnosti im se celo norčuje iiz nje, taka ilgra ni za nais. Brez obotavljanjai jo moramo odločno odkloniti. Prav tako pa bomo ra'iši odklonili kot sprejela igro, v kateri bo sicer nam naklonjena tendenca, toda pre-očiitino ralzvešema, isejmareko kričava., pri-digairsko za lase privlečena. Tendenca mora biti skrita iin tiha, a vendar jasna, ne smemo je otipati, ampak samo' zaslutiti v svoji najtišji globami srca. ko nas dvigne, popileimemiti, razvedri. Tendenca naj ne odbija, ampak oznanja lepoto in duhovno plemstvo! Tendenca pa moira biti, pravim, in sicer jasna in pozitivna v naši' smeri. Po-čemu bi ise skrivali za vse mogoče nevtralne Medolične igre, ki niiso vredne našega truda in nam rnič ne pripomorejo na naši poti, inič ine premaknejo naših igralskih odsekov bliže oistvaritvi iin uresničitvi programa, ki ga nalaga naše prosvetno poslanstvo. Vera, svetovni nazor, narodnost iin istain bodlo torej preskusni kamini, ob katerih bo sleherni režiser moral presoditi vsako igro, ki se mu bo vsiljevala v spored. Pri sestavljanju sporeda za vse igralsko leto pa bo paizil na to, da bo spored čim bolj ubrana celota, preračunana ma zmogljivost odra in igralcev, da ne bo igralski spored capljal daleč za izobrazbo iin duševno razgledanostjo 'gledalcev, ampak jiiim zmerom kazal sivetlo pot navzgor, jim bistril duha in blažili srce z meslu-teinimi lepotami. Ne bo pa pozabljal, da je spored idealna celota šele takrat, če izčrpa vise prvine, na katerih sloni naše prosvetno delo. Zadostiti1 mora torej narodu, veri, stanu iin prijetnemu razvedrilu. Tako bo spored vsestranski in razgiban ter prav zaradi svoje živosti iin življenjskosti tudi močan, vpliven in mikaven. Režiser Meyerhold je zapisali: Gledališče ne sme biti posnemanje realnosti, ampak posvečena igra, s katero naj človeški duh komentira in poveličuje življenje. Dramska umetnost bodi vselej vzgojno sredstvo aledalstva. Gledališče naj bo kateder ljudske iprosivete. naj učinkuje globlje iin močneje kakor tisk in naj bo zato praiv tako splošno dlositopno kalkoir zvočni film in spoiritne prireditve. Skupine ljudskih nepoklicnih igralcev so samo tam upravičene, kjer nastopajo kot nosditel iiice ljudske umetnosti in prepuščajo veliki repertoar poklicnim umetnikom. Pri nas pa je dr. France Koblar zapisal: Iz naše ljudske drame je treba najprej pregnati misel o srednji umetniški poti, zakaj tudi za ljudstvo je umetnost ■ samo ena, seveda mora biti v vsem do-gnana in jasna, v ničemer problematična. Suigestiivno silo žive besede moramo toirej v vsakem primeru koristno porabiti za vzgajanje ljudskih množic, za plemenito zalbaivanje, iza estetsko, nravno in narodno dviganje kulturnih vrednot. Igranje torej ine lame biti samo po na-kliučju, ampak edinole po vestno in premišljeno vnaprej sestavljenem iigrskeim sporedu. Ob koncu naj še enkrat opozorim na razliko med pravimi in nepravimi odrskimi delavci. Ločiti jih je namreč tudi po plačilu im nagrada, ki jo pričakujejo za isivoje delo na odiru. Nepravim igralcem bo zadostno plačilo ploskanje im prilika za razstalvljanje svoje osebnosti. Pravi igralci pa bomo resda tudi veseli ploskanja in pohvale, veseli dobre ocene, a to bo za nas manjše 'važnosti. Saimo za to bi bilo še škoda vsega našega naprezanja, pritrgovan j a in žrtvovanja. Za nas mora bitii nagrada večja. Dobiti moramo potrdilo, da smo dosegli Oba cilja, ki ju terja' naše prosvetno poslanstvo iin o katerih sem govoril takoj v začetku tega sestavka. Prvi cilj je samo vzgoja, notranja poglobitev nas salmiih, obogatitev duha; iabistritev ralzuima, še večji in plemenitejši cilj pa1 je vzgajanje drugih, apositolat lepote in socialne pravičnosti, dobrota razvedrila, človekoljubno delo z dviganjem ljudstva^ iiz ikaiterega smo zrasli, ki nam je dalo- vse -pogoje za» naše uspešno deilo. Že samo čut hvaležnosti nam narekuje, da se v polni meri potrudimo izpolniti in doseči obadva cilja. To bo naša največja inalgirada in najdražje plačilo, ki ga m oremo priča koiv atli za svoje delo na področju prosvete iin »zlasti igranja. In če bo »ploskanje i,n pohvala samo »zunanji izraz tihega veselja in božjega blagoslova, ki se je »z našim delom razlilo po nam zaupanih ljudeh, bomo dvakrat in trikrat bolj veseli tega plo- skanja kot nepravi igralci, ki vidijo v tem edino svojo oprijemljivo nagrado. Pravi igralec ustvarja iz pravih o(s.nov, raste iz pravih korenin za »nujno »pravi cillj, ki mu ga nalaga njegovo poslanstvo. Nepravi »igralec — diletant — ima le plehke užitke po opravljenem delu, poklicni 'igralec je nesrečen, če je kritika pozabila nanj, mi, pravi igralci, pa verno, »da je v skritem »darovanju samega sebe najvišji užitek iin »najeiilnejše ilzpol-njenje naših želja iin našega biistva. Zato se bomo poslej še s toliko večjo iin bolj požrtvovalno ljubeznijo oklenili svojega vzvišenega poklica, ki je vzgajanje, izobraževanje, poimirjevanje strasti, širjenje pozitivnih načel in navsezadnje prijetno »in dotsitojino zabavanje. In pri (tem delu za bližnjega, za naš ljubi slovenski narod, naj naim da Bog svojo milost in svojo pomoč! Vrednotenje umefnine Doživljanje, ki nam ga zbuja umetnina, je duševni pojav, ipojaiv v vsakem posamezniku posebej. Zato je vsako vrednotenje umetnine le subjektivno. Vsakdo se »more izanašati »aimo na svoje estetsko čustvo, ki je edini razsodnik. To estetskoi »čustvo pa se utegne motiti, stavlja »se mu nasproti mnogo ovir. Pomanjkljivi čuti, nezmožnost »kombiniranja, »nepoznanje vsebinskih prvin umetnine, n e r azpo lož e n j e, usmerjenost čustva in misli drugam, sugestija — »štejejo k Oviram. Popolno estetsko »doživetje je (če upoštevamo človekovo nepopolnost) le nedosegljiv ideal. Poipolino bi jo dojel le tisti, ki »bi se mogel z vsem jazom ipovsem potopiti v »stvaritelja umetnine. Ker »pa tudi o »popolni umetnini ni govora (ker je vse »člo»veško delo nepopolno), je tudi nemogoče, da bi umetnost posredovala »popolno dojemanje lepote, katere čutno ponazarjanje je umetnost. Pač pa ločimo v tej popolnosti (oziroma nepopolnosti) stopinje od »skrajne toposli spričo umetnine »do čim ubra-mejšega utripanja z njo. Dojemanje sestavnih delov Za dojemanje umetnine se najprej zahteva dojemanje ivseh njenih sestavnih delov, ki pa niso zgolj oblikovni, temveč imogoče celo» v pretežni meri vsebinski. Pri besedni umetnini n. pr. ne gre le za pred'stavo beised in njih zvočne strani, gre itudi za predstavo n jih pomena. Predstavljati »si je treba značaje, »strasti, običaje, nazore. Mislimo si Citate) ja, ki je top za glasbo,- ta od .^glasbene»ga romana« ne bo imel skoraj nič, »dasi je »morda razumel vse besede, občutil njih gladkočo in ritem. Ali mislimo si 'pogana, ki stoji pred Micheilangelovo Sodbo: Če krščanskega mita ne pozna, se mu bo freska razblinila v množico rafiniranih anato-mičnih študij, postavljenih druga poleg druge brez vsake zveze; če ne ve, kaj silna Kristusova kretnja govori je zanj izigubljen motor, ki .veli,častno kompozicijo poganja v kroigotek i»n daiie sleherni figuri mesto in smisel. Ali kako smešno bi bilo govoriti o estetskem doiiemainhi rilbe s košarico kruha, iz katakomb, ne da bi vedeli, kai »to dogovor jeno znamen te pomeni. Skratka,, ne le to. kar vidimo ali slišimo, je podlstava estetskemu čustvu, temiveč vse, kar n,aim 'ta znamenja vedo dopovedati, vse, kar 'nam dado čutiti, vse, na, kar nas utegnejo spomniti (asociaciia!). Vse, kar je umetnik položil v svoje delo,, mora v nas znova oživeti, četudi ni vsega naravnost izrazil. Toda, kalr »naj »umetnina prikliče v nas, smo morali že nekoč talko ali tako 'doživeti. Če nisem še nikdar občutil žalosti, si junakove žalosti tudi predstavljati ne morem. Ali si more naš kmet (popolno predstavljati mišljenje, čustvovanje in stremljenje, ki tvorijo vsebino kakega modernega angleške,ga socialnega romana? Ali si morem kot Eviropec popolno »predstavljati Taigorovo gledanje na svet P Stopnje estetskega doživljanja Vzrokov nepopolnosti estetskega doživljanja je po,temtake,m nešteto. Nekateri so premagljivi (tuje besede, neznan ikonografski motiv iitd.), »drugi spet praktično nepremagljivi, ker pregloboko tiče v vsem načinu življenja, ker »so odvisni od »širine obzorja in usmerjenosti značaja, Teim bolje bom »doumel junaka drame, čiim bolj (mi je nieigov značaj soroden; tem bolje bom. dojel idejo drame, čim bližja je mo ji lastna. In ker je run,sik prav za prav »dramatik sam (ali ni vsa- krtina umetnina avtobiografska?) in ker je ideja drame -prav za prav avtorjeva ideja, tista ideja, ki je sprožila nastanek umetnine, tedaj je jasno, da bom tem popolneje dojel umetnino, čim bližji sem njenemu avtorju; 'kajti tedaj bom imel največ možnosti, da si predstavljani, kar ga je iraizigibavallo!, Iko je umetnino, ustvaril, ali kar je isto, da si predstavil jam, kar razgibava umetmiino,. Predstavni svet Ob motrenju umetnine človek ne stopi iz svojega, jatza. Njegov običajni predstavni isivat se ne umakne, ampak sodeluje. Asociacije, ,ki nam jih zbuja umetnina so iiz našega lastnega predstavnega sveta, to se pravi, da so lahko zelo individualno pobarvane. Že zato si lahko razlagamo, zalkaj umetnina lahko na vsakogar drugače vpliva. Za subjektivno vrednotenje torej niso le važni elementi, iz katerih umetnina sestoji* ampak tudi elementi, ki sestavljajo opazovalčev predstavni sive,t. Opazujem krajinsko podobo. Pokrajina mi je znana, a ko- sem jo gle-. dal v naravi, sem jo gledal s povsem drugačnimi očimi, kot jo je gledal slikar. Tedaj se začneta v meni biti dve podobi: spominska predstava krajine, kot sem jo sam doživel, in upodobitev krajine na sliki. Vsaj nekaj trenutkov potrebujem, da se sprijaznim s teim novim gledanjem — in šele tedaj morem začeti pravilno dojemati estetske vrednote podobe. Teže pa je, kadar si moja in avtorjeva predstava nasprotujeta tako, da se izključujeta. Avtor n. pr. odobrava samomor, medtem ko ga jaz zavračam. K drugimi predstavam, ki naj bi jih avtorjevo delo v meni vzbudilo, pristopi zdaj še misel, da se avtor moti. Ta misel je tem močnejša, čim bolj avtor svojo misel o upravičenosti samomora izpeljuje in cloka- z4e- . Vizemimo . bolj preprost primer. Recimo, da stoji v pelstmi kak manj navaden izraiz, ki ga pomotama napak razumem in si torej ob njem predstavljam nekaj čisto drugega kot pesnik sam. Učinek bo druigačein, kot je pesnik pričakoval, tem bolj driugačein, čim več teže je na, napak uimljeni besedi. Obratno se lahko zgodi, da pesnik izriaz napačno rabi, medtem ko ga jaz pravilno razumem. Rezultat bo isti kot prej. Sorodnost značaja < Za nadaljnji primer vzemimo gledalca, ki mu je Wurmov značaj v Sehiillerjevem »Kovarstvu in ljubezni« všeč. V njem Wurm ne bo vzbujal odpora, kot si je to pesnik za gotovo predstavljal. Poit do popolnega dojemanja te drame bo takemu gledalcu zaprta ravno zaradi drugačne nravstvene usmerjenosti. Ponoivno torej sledi, da je estetsko dojemanje tem popolnejše, čim bolj se dojemaičev predstavni svat krije z ustvarjalčevkn. Oglejmo si isti problem na reprodiuk-torslkem področju. Tisti igralec bo najbolje ost varil svojo vlogo, ki je njenemu značaju najbližji iin ki majpoineje dojame, kaj je dramatik položil vanjo. Kalkor je resničen Goethejev izrek, da kdor zna igrati le samega sebe, ni igirale-c, prav taiko je res, da »vseigralec« ne eiksistira. In kaj daje meje igralcu,- če ne raivno različnost v značaju, v doživljanju siveta? Tudi itu je treba ločiti dva elementa: vloigo, s katero igralec poustvarja izrez iz pesnikovega življenjskega občutja, in igralčevo lastno občutje življenja in svata. Le kjer pride do sivetov,nonazor-nega sozvočja, je .mogoče srečno premagati oviiro, da sta namreč v igralcu subjekt in objekt, ustvarjalna volja in material eno, le tedaj je mogoče govoriti'o •tisti »trarnsfiguraciji«, Iki konec koncev na njej sloni vsa igralčeva stvaritev. (H. Knudsem v člainlku Schauispieler v Meitker-Stamimler, Reallesikon.) Nemogoče si je misliti silino vernega igralca, ki bi mogel umetniško prepričevalno igrati bogokletniika v drami bogokletne tendence. Igralec more igrati le vse toi, kar bi sam mogel biti. Zakaj igralčeva naloga ni le posnemanje, ampak tudi ustvarjanje iz samega sebe. Igralec, ki ni soroden značaju svoje vloge, ustvari lik, ki je daleč od lika, Iki si ga je zamislil avtor. Einako je s pianistom, ki naj igra Bacha, pa je ves njegov značaj prej soroden kakemu Chopinu. Kateri zbor bo ob emar-ki tehnični iizobrazbi in izurjenosti dovršen eje izvajal koral: zbor solesmeskih benediktincev alli domskih koizakov? Ko bi šlo le, za tehnično' izurjenost, bi bile raproduktoirske umetnosti le vprašanje tehnike in prav nič več. Tedaj bi pia^ nista gotovo uspešneje nadomestil električni klaivir. Posebej v igralski umetnosti pa nastopi še novo vprašanje. Kako je n. pr. z igralcem Judeža v pasi jonski igri? Ali se prii Oljem zahteva ista pristnost kot pri repreizentaintiu dramatikove ideje? N,aj igralec satana v srednjeveškem miraklu podoživi j,a vso satanovo zlobnost? Jasno, da ne. Razlika je prav v tem, da, Jiude-ževa ali satanova ideja nasprotujeta idteji drame, da sta, ti dve vlogi le protiigra, da morata v gledalcu zbujati odpor. Zato ju je predstaviti shematično, zato pri takšni vllogii močneje čutimo, da je le privid resničnosti. Tisti igralec, ki mu je dodeljena vloga, ki pooseblja idejo,, noisi težo drame im izaito mora izžarevati mnogo več kot vsa njegova Okolica, V Antigoni je Antigona tista, ki mora ves čas obvladovati sceno. Režiser, ki se tega dejstva ne zaveda, utegne Kralja n,a Beitaij-novi izinaliičiti, če odfcaže Maksu večjo mero shematičnoisti in Kanitoirju večjo mero pristnosti, kot to draima terja. (Konec prihodnjič.) Poglavje iz dramatike (Nadaljevanje.) Enotnost kraja Jasno mam je ipo dosedanjem razmišljanju, da v glavnem enotnost dejanja še -zmerom velja, da pa dramatiki niso več vezani tn-a enotnost časa. Zda,j poglejmo, kako je s enotnostjo kraja, ki jo je starogrškim in itudi še poiznejšim. pisateljem iger predpisal modrijan Aristoteles. Že zadnjič smo rekli, da je bil gršlki dramatik nujno vezan na enotnost časa, kajti predstave so bile pod milim nebom pred očmi- gledalcev brez vmesnih za-storov in pregrinjali. Dejanje je moralo torej mujino potekati v urejenem vzroč-nam in časovnem zaporedju, iki se ,ni mqglo dosti razlikovati od naravnega dogajanja istega doigodlka v ži'ljenjski resničnosti. Če smo morali to reči že o času, kaj bomo rekli šele o kraju. Grki niso poznali kulis iin viseli drugih sodobnih priprav in pridobitev modennqga odra. Poznali so eno samo prizorišče, ki je bilo drugačno kot inaše. Igrali so pod milim nebom na okroglem prostoru, tako imenovani orkestri. Na sredi orkestre je bil D.ionieov oltar. Leseno odrsko stavbo in gledališke tribune so vsakikrat znova postavili in ipo prazniikh izopet podrli Pozneje pa so dobili kamnitno gledališče na južno vzhodn am pobočju Akropole. Očitno je torej, da je bilo tako gledališče vse manj primemo za spremembe prizorišča, 'vendar pa iso imeli tudi za ta primer že Grlki (nekaj priprav. Vedeti moramo namreč, da grško gledališče mi igralo stalno kalkor pri mas, ampak samo dvakrat ima leto, tdkirat pa so igrali po štiri igre ma dan, in sicer tri dini zapovrstjo. Tedanji gledalci so morali biti za čuda vztrajni, saj so morali presedeti od jiutra do večera ,pod milim nebom ter poslušati im gledati. Prav za to dejstvo, ker so igrali po štiri igre kar zapovrstjo, je bila tudi Grkom potrelbna sprememba prizorišča, saj je venidair vsaka igra lahko imela drugačno pri;zoriščeL V ta maimem je bila sprednja, proti gledalcem obrnjena stena scene, talko imenovani proskenion, preprosto razčlenjena. Na sredi je bila velika ploskev, ob mjej pa meke vrste kulise, inamreč trioglate vrtljive prizme is podobami, da so z njimi lahko nakazovali spremembo prizorišča. Vendar pa1 moramo še emikrait poudariti, da so se igršlkii dramatiki zvesto držali načela o enotnosti kraja v vsaki igri. Bila jim je me samo notranja,, ampak tudi zunanja potrelba. Ne samo, da so bili prepričani, da je estetska učinkovitost drame toliko večja, oiim bolj je zgneten« v eno samo dejanje, v en sam čas iin en sam kiraj, aimpak so bili vezani tudi ma svoje nespremenljivo gledališče. Kako sitleu razvoj je doživela d rami a glede na enotnost kraja, mam bo jasno takoj, samo če se spomnimo le največjega dramatika vseh časov in pregledamo njegove drame pod tem areiliščeim. V vsaki vse polno premem prizorišč, pa me samo v istem kraju, aimpak razkropi j enih po vsej širni zemlji (na primer Julij Cezar, ki se godi v Rimu, v Sairdiih in pri Filipih). Ker pa je bilo Shakespearovo gledališče preračunamo na toliko množino različnih odrskih sprememb, je vsaka uprizoritev Shakespeara še danes trd oreh. Danes trši kot v Shakespearovi dobi. Tedaj je zadostoval drobain migljaj gledalcu, da je njegova domišljija poletela v dramatikov pesniški svet, en sam preprost napis »Goizcl« je opravil več, kot danets ta dam opravi cela gošča dreves. Pirajv zaradi te sposobnosti dramskega uživanja in vživetja v draimo je bil Shakespeare silno prosit in neiveizan pri izbiri prizorišč. Pri mjenn je enotnost kraja do tal uničena. Ni je poznal in ne priznal. Bistrovidni umetnik je videl v njej zavoro svojega duha in poleta svojih misli. Njegova sodba je tudi danes še veljavna. Naj še enikralt omenim Shakespeara v današnjih dneh. Dobivali smo različne uprizoritve: realistične in idealizirane. Namesto inekdanjih preprostih napisov smo dobili sodobnemu okusu zadostujoče gozdove in dvorame, dobili pa smo- tudi uprizoritev z zavesami, kjer je današnjemu neJkoliko tuj e iin nerazumljive napise nadomestil inajibollj .tipični rekvizit, nekakšen simbol zahtevanega prizorišča. Dejstvo pa je, da se je tudi za Shakespearom vse poilino dramatikov in tudi literarnih tokov prizadevalo za večjo ali manjšo enotnost kraja. Tam pa maijlbrž mi bila več odločilna tista notranja muj-moSit estetskega ugodja, kakršnega so Grki poskušali ujeiti v emotnost, ampak zgolj zuinanji razlogi (uporabljivost na sodobnih odrih), ker so se mogoče zavedali, kako so prav zaradi te mnogoštevilnosti prizorišč pogosto tudi največje odrske umetnine pisarne samo za bralca, kajti redek je oder, ki bi si upal postaviti dostojno uprizoritev. Ugotavljamo torej, da je bila Grkom enotnost kraja še nujna notranja im zunanja potreba, Rimljani iso jo že delno zavrgli z uvedbo zagrinjala, ki je dovoljevalo razne spremembe, docela pa jo je zavrgel Shakespeare in za mjiim večina dramatikov do današnjega dne, ko imamo gledališča ,z vlseimi mogočimi odri: vrtilnimi in pogrezljivimi, pridvižmimi in opremljenimi z zagrinjalom, kqpo kulis in različnih odrskih teles ter sofitami iin raznobarvnimi zavesami Pri takem odru je enotnost kraja nepotrebna .in odveč.