SOZDINTEGRAL ¦ DO »LPP« PROBLEMATIKA MESTNEGA IN OBMESTNEGA POTNIŠKEGA PROMETA V OBČINI IN MESTU LJUBLJANA I. ORGANIZIRANOST IN OELOVANJE Delovna organizacija LJUBUANSKI POTNIŠKI PROMET je s tem naslovom ustanovljena 25.3.1981, ko so delavci do tedaj organizirani v dejavnostih mestnega in medkrajevnega prometa ter taksi dejavnosti in delavci dejavnosti vzdrževanja vozil v se-Stavi SOZD SAP-VIATOR na referendumu tako odločili. Na podlagi te odločitve, ki je bila predhodno usklajena v občinah in mestu Ljub-Ijani, so v okviru DO »LPP« ustanovljene naslednje temeljne orga-nizacije: • 1. Mestni potniški promet 2. Obmestni promet 3. Delavnice - 4. Taksi S 1.9.1981 so SOZD odločile in ustanovile še DSSP (delovno skupnost skupnih poslov) in ji poverile, da za njih na nivoju DO »LPP« opravljajo nekatere skupne posle. Temeljne organizacije združenega dela mestnega in obmest-nega prometa ter delavnic so na podlagi določil samoupravnega sporazuma o dohodkovnih odnosih med seboj v dohodkovnem odnosu, vse TOZD pa so z DSSP na podlagi istih določil pove-zane glede svobodne menjave dela. Dejavnost posameznih TOZD pa je naslednja: 1. Mestni potniški promet v tem času razpolaga z 260 vozili, od tega 151 solo in 109 členastih. Skupaj ima MPP s temi kapaci-tetami 34.050 potniških mest. Svojo dejavnost prevoza potnikov opravlja MPP na območju mesta Ljubljane predvsem na tako imenovanem »mestnem območju«. Del območja občine Ljubljana-šiška, Ljubljana-Vič-Rudnik ter Ljubljana-Moste-Polje ni pokritega z avtobusi MPP. TOZD Mestni potniški promet je dejavnost komunalnega zna-čaja in je samoupravno organizirana tako, da je njen delavski svet sestavljen dvodomno in da je prek delegatov zagotovljen vpliv upo-rabnikov skladno s pozitivnimi predpisi. 2. Obmestni potniški promet v tem času razpolaga s 138 vozili, od tega 109 solo in 29 členastih. Skupno ima OP s temi kapacite-tami 15.540 potniških mest. Obmestni potniški promet opravlja svojo dejavnost na območju Ijubljanskih občin na tako imenova-nem »izvenmestnem območju« in na področju občin: Vrhnika, Logatec, Kamnik, Domžale in Grosuplje. Dejavnost TOZD OP je pred vključitvijo v DO LPP obsegala tudi del dejavnosti medkrajevnega prometa. Tako je ta TOZD delova-la tudi na področju medkrajevnih, medrepubliških in mednarodnih prevozov potnikov. S 1.7.1982 je dokončno opravljena delitev dela in nalog med TOZD OP in TOZD Turbus DO SAP. TOZD Turbus je s tem dnem prevzel od TOZD OP vsa opravila na območju medkrajevnega, medrepubliškega in mednarodnega prometa, TOZD OP pa je od TOZD Turbus prevzela vse prevoze v ožji Ijubljanski regiji in na območju Ijubljanskih občin. Dejavnost TOZD OP se je s tem znatno skrčila, pogoji dela pa približali pogo-jem dela prevozu potnikov v mestnem prometu. Taka organiziranost OP je bila izvedena predvsem zato, da se v okviru DO Ljubljanski potniški promet urejuje in organizira ce-lotni promet, ki služi predvsem prevozu delavcev na delo iz ob-močja mesta Ljubljane ter bližnjih in bolj oddaljenih naselij in ne-katerih občin ob Ljubljani. Ta organiziranost prometa naj bo na-menjena tudi dnevni migraciji vseh drugih potnikov v Ljubljani ter sosednih občinah. V podkrepitev te organiziranosti naj povemo, da se vsak delavnik zjutraj v Ljubljani pelje na delo z vozili mest-nega potniškega prometa 160.000 delavcev, z vozili obmestnega prometa pa okoli 20.000 delavcev iz občin Kamnik, Domžale, Gro-suplje, Vrhnika in Logatec. K temu številu je treba prišteti še vse tiste, ki za prihod v šolo iz omenjenih občin in v mestu Ljubljana uporabljajo obmestni in mestni potniški promet. Teh je vsak de-lovni dan več kot 40.000. 3. TOZD Delavnice je v okviru DO LPP ustanovljena predvsem za vzdrževanje, popravila in remontiranje vozil mestnega in ob-mestnega prometa. Eventualne proste kapacitete programira za »prodajo« tovornemu prometu, TOZD VIATOR in drugim zainte-resiranim partnerjem. TOZD Delavnice ima 491 delavcev, ki so razvrščeni v naslednje enote: — obrat za dnevno nego vozil in avtoservis, : v — kleparska in ličarska delavnica, , . — mehanične delavnice, "-: •. — mizarska delavnica, — tapetniška delavnica, — tehnični pregled vozil, — nabavna služba, — skladišča. V proizvodnem procesu je TOZD Delavnice za opravila dnevne nege in servisiranja z Mestnim in Obmestnim prometom dohod-kovno povezana. Posebna značilnost TOZD Delavnice je izredna iztrošenost delovnih sredstev in kronično pomanjkanje finančnih sredstev za obnovo in razvoj. 4. TOZD Taksi je v Ljubljani ustanovljena v letu 1972 kot samo-stojna DO in z namenom, da se v Ljubljani izboljšajo taksi usluge ter da postane protiutež zasebnemu taksiju. V tem času ima TOZD Taksi 107 delavcev in 60 taksi vozil. Od ustanovitve pa vse do leta 1981 je Taksi poslovala z motnjami. leto 1981 pa je zaključila z izgubo. Izgubo je ponovila še v letu 1982. V letu 1982 je sprejet sanacijski program, ki se dokaj us-pešno uresničuje. II. POSLOVNI REZULTATI ZA OBDOBJE 1—6/83 Z informacijo o rezultatih poslovanja vdelovni organizaciji »LPP« Ljubljanski potniški promet naj ne bi bil dosežen le namen o teko-čem spremljanju rezultatov dela in poslovanja, pač pa naj bi bila to predvsem podlaga za sprotno preverjanje planskih ciljev ter iz-vajanje resolucijskih usmeritev. Že daljše obdobje se na področju dejavnosti prevoza potnikov beleži degresivna rast prodajnih cen storitev v odnosu na rast cen reprodukcijskih materialov in surovin ter obveznosti. Neustrezna stopnja likvidnosti temeljnih organizacij, zmanjševanje njihove akumulativne in reproduktivne sposobnosti se odraža v tekočem poslovanju na visokih obrestih od kreditov, na neustrezni starostni strukturi vozil ter neustrezni opremljenosti delavnic. Na podlagi teh dejstev se z usklajevanjem cen v določeni men razmerja med prihodki ter vsemi oblikami porabe izboljšujejo. vendar delovna organizacija kot celota še ne dosega zadovoljivih finančnih učinkov. Poudariti pa velja, da je na podlagi prizadevanj delavcev bil izvršen dogovorjeni obseg dela s poudarkom na pra-vočasnem prevozu delavcev, študentov in dijakov na področju mestnih naselij ter iz najbolj oddaljenih v mestno središče. V obravnavanem obdobju so rezultati poslovanja po temeljnih organizacijah naslednji: V TOZD Mestni potniški promet, kjer je povečanje cen storitev začelo veljati s 1.5.1983, so doseženi dobri poslovni rezuliati. predvsem, če upoštevamo sezonski vpliv na pogoje pridobivanja prihodka ter njegovo začasno razporeditev. Glede na to, da so poslovni rezultati merjeni na rebalans plana temeljne organizacije, so ta razmerja ugodna, saj je ustvarjeni dohodek za 2% višji od načrtovanega za obravnavano obdobje. To pa je podlaga za s planom predvideno razporeditev dohodka In čistega dohodka, le-ta pa je usmerjena predvsem v smislu kre-pitve materialne podlage dela TOZD (namenska sredstva repro-dukcije). Statusni položaj TOZD Obmestni promet še vedno ni rešen in ker ne posluje na ekonomskih principih je njen položaj neugo-den, saj zaključuje poslovanje obravnavanega obdobja z razme-roma visoko izgubo. Tudi povečanje cen s 1,8.1983 ni v celoti za-jemalo potrebnega povečanja, da bi se odpravila nekajletna neso-razmerja med stroški poslovanja in prihodki. Glede na to, da so rezultati temeljne organizacije bistveno slabši, kot so povprečno doseženi v celotni dejavnosti prevoza potnikov, kaže na nujnost, da se temeljna organizacija s specifično dejavnostjo ustrezno statusno reši. TOZD Delavnice je zaključila obravnavano obdobje pozitivno, vendar kljub povečani produktivnosti dela ni realizirala planiranega dohodka. Vzroki so v nadaljnjem poglabljanju cenovnih nesoraz-merij, saj je pridobivanje prihodka v temeljni organizaciji pogoje-no s pogoji pridobivanja skupnega prihodka pri prevozu potnikov. TOZD Taksi je kljub neugodnim gospodarskim gibanjem, vendar z izvajanjem internih sanacijskih ukrepov ter na podlagi povečanja cen taksi storitev, dosegla zadovoljive poslovne rezultate. Na podlagi rasti dohodka se je izboljšal osebni in družbeni standard delavcev in realiziran je del minimalne akumulacije. Začasna razporeditev dohodka in čistega dohodka je za ob-dobje januar-avgust 1983 po TOZD in za DO »LPP« naslednja: \. ¦' ¦ ">¦'¦ v- ' ' ¦''¦¦ ;•¦"'¦'¦'•¦ s ¦-,. -':""-''¦ '¦ ' '¦¦¦ ¦ '>i . ¦' "¦ -••¦ ' ....'¦ (vOOOdin) ' - Elementi Mestni Obmestni Delavnice Taksi Skupaj '\ \(,- promet promet »LPP« DOHODEK 232.394 65.812 141.589 27.010 466.805 — obveznosti iz dohodka 66.333 26.443 46.347 . 9.809 : 148.932 ČISTIDOHODEK 166.061 39.369 95.242 17.201 ¦•'•.. 317.873 ¦. r. — osebni dohodki 119.313 50.840 88.522 15.087 . 273.762 ¦ — sklad skupne porabe ' a) stanov.sklad - 5.379 — 3.180 l 646 9.205 b) za druge namene , .'.¦¦-. — ¦ '. — — 793 793 — rezervni sklad v 5.810 ';'¦-.:': — 3.540 . 675 10.025 — poslovni sklad . 35.559 — — — " 35.559 — izguba — 11.471 — — 11.471 Zaposlenost • ": ""''''''__________ - ______________(v 000 din) V obravnavanem obdobju je bilo v delovni organizaciji v pov- ~ . . . prečju zaposlenih 1455 delavcev, kar je za 14 delavcev več kot TOZD Reahzirano lnoeKS---------------------------- v enakem obdobju preteklega leta. Planirano število delavcev ni I-VII11983 real. 83/din real. 83/82 bilo realizirano (indeks 98). " __________________f™*____________ Število zaposlenih na podlagi delovnih ur je znašalo 1530, kar • je v primerjavi s planom za 2 % manj in za 2 % več kot v primer- Mestni potn. promet 229.953 102 139 jalnem preteklem obdobju. Največji porast se beleži pri mestnem Obmeslni promet 136.040 98 134 inobmestnemprometu.kjerjezaradinaravedelamočnejeprisot- Delavnice «007 11] 14° no delo v podališanem delovnem času. I? . ? Z ~.' '*' Skupaj 642.836 104 138 Kapacitete in fizični obseg storitev Povprečno število voznih enot po temeljnih organizacijah in Medtem ko se korekcija cen v TOZD Mestni promet in TOZD vrstah je bilo v obravnavanem obdobju naslednje: Taksi poztivno odraža na ustvarjenem prihodku ter njegovi raz- • ; _ mestni avtobusi 260 poreditvi, pa je neugodno stanje v TOZD Obmestni promet in V , — obmestni promet ' ' 135 TOZD Delavnice, kar potrjuje tudi strukturni delež materialnih __jaksi VOZ||a 60 ' stroškov v celotnem prihodku, kot sledi: : '' Prometne temeljne organizacije so prevozile 16.674 tisoč km ___________________________________________________ in s tem je letni plan izpolnjen s 66%, enako obdobje preteklega TOZD . • Delež mat. str. v CP (v %) Indeks leta pa je preseženo za 2%. Planirani obseg storitev bistveno ' I-VIII 1982 I-VII11983 83:82 '• ' presega TOZD Obmestni promet. kar je pogojeno s potrebami in ------------------------------------------------------------------------------------- zahtevami na področju prevozov te dejavnosti Mestni pot. promet 46,0 44,9 97,6 VTOZDMestnipotniškiprometseobsegdelagibljevokvirupred- Obmestm promet 57,5 59,6 103,7 videnega, s tem da so potrebe po prevozih v mestnem prometu ^e'avnlce ™V J».<- '|».u • : ¦ v tekočem letu primerjalno na enako preleklo obdobje povečane, i? ¦ . : iX'n r-jc ,??, to pa ie pogojevalo 9% povečanje izkoriščenosti vozil oziroma &KUPaj _________^________^___________1U1'' za 12% več prevoženih kilometrov. ¦ V TOZD Taksi niso v celoti realizirali s sanacijskim programom predvidene izkoriščenosti vozil, kar potrjuje tudi le 58 % izpolnitev letnega plana kilometrov. Amortizacija je obračunana v višini 89.443 tisoč din, kar po- V TOZD Delavnice je plan delovnih ur presežen in je dosežen meni na nivoju delovne organizacije 73% izpolnitev letnega plana. ugoden porast fizične produktivnosti dela. V primerjavi z enakim preteklim obdobjem so sredstva amortiza- cije sicer višja za 25 %, kar pa je glede na cene in iztrošenost ' Celotni Drihodek in niegova razporeditev osnovnih sredstev prenizka rast. Zato bi morala biti obstoječa po- r litika oblikovanja cen prometnih storitev prilagojena temu dejstvu, V obdobju januar-avgust so temeljne organizacije realizirale da se stanje na področju obnove voznega parka ne bi še nadalje 65% načrtovanega celotnega prihodka za leto 1983 oziroma slabšalo. 1,199.084 tlsoč din. Po TOZD je višina sredstev amortizacije naslednja: Dinamični plan celotnega prihodka obravnavanega obdobja je presežen za 3 %, primerjalno na enako preteklo obdobje pa se . (v 000, v %) beleži 36%porast. ~~ ~ " indeks nT^ Realizirani celotni prihodek primerjalno na dinamični plan in pri- 'uz;u ™™lz- -------------------------- J^ am' merjalno preteklo obdobje je po TOZD za obdobje januar-avgust '"VM11983 real.83/din real. v CP 1983 naslednji: x plan 83/82 "'..... , . Mestni potn. promet 49.849 126 126 9,7 ¦ • •"•-".¦¦¦¦-.•¦- ; - ¦ - ' ."•""'¦¦: (vOOOdin) Obmestni promet 26.460 100 131 11,6 -----------------------------------------------------TTT-------------------------- Delavnice 9.138 93 112 2,2 TOZD Realizirano 'ndeks------------------------ Taksj 3gg6 1Q8 108 81 I-VIII1983 real.83/din real. 83/82 Skupaj 89443 113 125 75 plan _____________________________________________ ..( .¦ Mestni potn. promet 512.196 104 t43 Ekonomičnost poslovanja je za delovno organizacijo kot celoto Obmestni promet 228.312 95 .-., - 129 ostala na ravni dosežene v preteklem primerjalnem obdobju, gi- Delavnice 409.333 105 ' 134,\ banie po posameznih TOZD pa je naslednje: Taksi 49.243 107 129 J K" h~ Skupaj 1,199.084 103 136 ------------------------------------------------------------------------------------- ———————————————————————————— TOZD Celotni prih./por. sred. Indeks ¦ ^; . y .'¦•>¦•; ¦¦;'..,¦-¦: ¦''.¦"¦"'¦"";• I-VIII 1982 I-VIII 1983 83:82 Za materialne stroške je bilo razporejenih 642.836 tisoč din Mestni potn promet 175 5 183 1 104 3 sredstev ali 53,6% celotnega prihodka. Trend rasti materialnih Obmestni promet 145,0 140,5 96,9 stroškov je bil za 2 indeksni točki hilrejši od rasti celotnega pri- Delavnice 159,0 152,9 96,2 hodka, kar kaže na neusklajenost cenovne politike na področju Taksi 203^1 221^5 109^1 Prometa Skupai 163|6 163,7 1Oo|i Višina materialnih stroškov po TOZD je naslednja: _____'_____________________________________________ •¦¦'.¦¦ ': 7 Enaka rast celotnega prihodka z rastjo porabljenih sredstev pa Povprečni neto osebni dohodki v temeljnih organizacijah so v je pogojevala tudi usklajenost z rastjo dohodka. obravnavanem obdobju znašali 17.060 din, kar je za 15% več kot v enakem obdobju preteklega leta. Dohodek je realiziran v višini 466.805 tisoč din, primerjalno na Trend rasti povprečnih osebnih dohodkov delavcev v delovni enako preteklo obdobje je za 36% višji. Vendar pa je po posa- skupnosti je zaostaial za rastjo v temelinih organizacijah delovne meznih temeljnih organizacijah doseganje dohodka manj ugodno organizacije. v primerih, ko je prisotna nesorazmema rast med prihodki in po- n3 podlagi določil »Dogovora« pa so bila primerjalno na rast rabljenimi sredstvi (TOZD Obmestni promet in TOZD Delavnice). dohodka dosežena naslednja razmerja pri razporejanju sredstev za osebne dohodke po TOZD: Realizacija dohodka je po TOZD naslednja: ___________________________________________(v 0Q0 dln) Elementi Mestni Obm. Delav- Taksi Skupaj TOZD Realizacija jndeks_______________ ________________promet promet nice___________»LPP. * ' . I-VIIM983 real. 83/din real. 83/82 Rast dohodka plan I-VIII83/82 50,54 19,94 24,51 39,60 36,37 --------------------------------------------------------------------------------------- Dovoljena rast Mestni potn. promet 232.394 102 150 sredstev za OD 32,85 13,00 15,93 25,74 23,64 ; Obmestni promet 65.812 88 120 Dejanska rast Delavnice 141.589 97 125 sredstev za OD 21.14 24,42 16,16 -1,94 18,50 Taksi 27.010 122 140 Razlika (2—3) +11,71 -11,42 -0,23 +27,68 +5,14 Skupaj 466.805 99 136 -------------------------------------------------------------------------------------- Skladi Razporeditev dohodka po namenih ie v obdobju januar-av- ,, . . . . . ... ..... qUSj. V obravnavanem obdobju so vse temeljne organizacije in de- (vo/o) lovna skupnost za skupne posle formirale stanovanjska sredstva _________________________________________________!_ z izjemo TOZD Obmestni promet, ki je poslovala z izgubo. Realiz Din Dlan Realiz Na ravni delovne organizacije ta sredstva znašajo 10.019 tisoč I-VIII 1982 I-VII11983 I-VII11983 dinarjev, tako da je doseženo ugodno razmerje glede na plan, ____________________________________________________ predvsem pa na enako preteklo obdobje. DOHODEK 100 0 100 0 100 0 Za druge namene skupne porabe je po začasni razporeditvi • __obvez iz doh 36 0 31 4 31 9 dohodka formirala le TOZD Taksi ter delovna skupnost za skupne - osebni dohodki 675 56 7 58 6 posle, da pa moramo pri slednji upošlevati dejstvo, da med letom __sklad sk norabe ' ni izvršenega proračuna prispevka TOZD v smislu določil samo- a) stanovariiski del 13 19 2 0 upravnega sporazuma (doseganje dohodka TOZD). b za druae nam — 0 7 02 Realizirani skladi — rezervni sklad in poslovni sklad vključno —- Doslovni sklad __ 8 0 7 6 z namenskimi sredstvi za reprodukcijo — znašajo v obravnava- _ rP7Prvni