ANALIZA VSEBINE TELEVIZIJSKEGA POROČANJA O PRIBLIŽEVANJU EVROPSKI UNIJ^-^"^ Uvod Polnopravno članstvo v Evropski uniji je cilj večine držav srednje in vzhodne Evrope. Po začetni evforiji ob padcu komunističnih režimov na starem kontinentu ter zagotovilu držav članic Evropske unije o pričetku novega Siritvenega procesa, tokrat tudi na Vzhotl', pa se začenja obdobje tehtanja prednosti in slabosti članstva v tej zahodnoevropski integraciji (Breska in drugi 1998; Senior Nello in Smith 1997). Pričujoča analiza se ukvarja z enim izmed možnih aspektov tovrstnega tehtanja.' Osredotočamo se namreč na vsebino poročanja slovenskih množičnih medijev o približev anju Slovenije Evropski uniji, s posebnim poudarkom na poročanju televizije. Prispevek temelji na več jjredpostavkah. Prvič, nesporno je, da slabosti in prednosti vključevanja kot sestavni in bistveni del vsebine tega poročanja množični mediji, torej tudi \c\c\\7A\a, posredujejo tako imenovani splošni javnosti kot tudi ciljnim publikam znotraj nje. Toda vprašanje, ki se nam zast:ivlja, je, 'kako nastaja vsebina' medijskih s|X)ročil. N;it;inčneje povedano, z;uiimajo nas 'vzroki' ugotovljene vsebine; oziroma možnosti za njeno pojasnjevanje in razumev;mje, .še posebej ko gre za obravnavanje tem, ki jih s stališča njihovega pomena za Slovenijo lahko opredelimo kot ključne. V tem kontekstu si zastavljamo naslednjo delovno hipotezo: Kad;ir televizija obravnava ključne teme za slovensko približevanje Evropski uniji (v letu 1997 sta to bili ratifikacija asociacijskega sporazuma in ustavne spremembe), potem vrednoti slovensko približevanje Evropski uniji (na primer poudarja 'nujnost' vključevanja v EU) pozitivno. Kadar televizija ključnih tem ne obravnava, je njeno vrednotenje slovenskega približevanja Evropski uniji negativno. • MUR. Miltiii Hrzglez. iioil nizlskoixilec /ii tLCIslml za podroCje meditarodiilh txiuustw na IW " Dr. yjalbd .iabiC. tlticeiU ai jKtdn>eje mediianHinlli ixlnitsov na/DV l'ris/vivb je seslavnt de! razi-dKuirinega lirnjekla Majhne driinv fjiroceslh imnsfurmaclje med-nanuhte sbnpnosU. k) ga financira Minisinivoza znanost in lehnokigijo in izi-aja Center za mednartni-ne odnose na /-DV • Glej 'Conchisions ofihe Madrid Council'. Bull. ICU 12-1995, l>ara 125. ' Zgolj kf>t primer nekaterih komjHeksnejSili analiz strtitkof in koristi fxtlnopnwnega danstra bi lahko omenili komjiamlivno analizo Hrinarjeiv in Kuhnieja (1994). fbuimeznl aitorjl skozi šltullj primera KefinUlke Sloivnije In njene zunanje ftoliilke strukturno aH genetično analizinijo imreznost driai-nih strategij v pribHieitmju Sloivnije B ro/aki uniji (Si-etliCU I99S: HuCar in Hrinar 1994) Med ekonomskimi iinalizami Uthko omenimo na [Himer IHiiočnlka In Majcnit (1996) ter Stanot nlka In .Sivllii'lCa (1996) Drugič, predpostavljamo, da zaradi dogodkov v zvezi s slovenskim približevanjem Evropski uniji, ki so se odvijali v času raziskave*, televizija namenja več pozornosti |X)litičnim temam.' Manj pozornosti pa namenja ostalim pomembnim temam - na primer gospodarskim, socialnim ali pravnim - s katerimi se botlo Republika Slovenija in njeni prebivalci soočali v pridružitvenih procesih. Preverjanja omenjenih predpostavk gletle vsebine poročanja televizije o približevanju Evropski imiji se lotevamo v več korakih. Začenjamo z glavnimi metodološkimi premisleki, ki so osnova izvedene analize. Sledi opLs izbranili rezultatov analize, ki si sledijo glede na stopnjo v analizi uporabljenih metod (od deskriptivnejših k analitičnejSim). V .sklepnih razmišljanjih skušamo tako teoretično kot normativno kontekstualizirati rezultate te študije - podati nekaj osnovnih parametrov okvira, znotraj katerega jih velja razumeti in tolmačiti. Uporabljena metodologija Cilj analize v.sebine poročanja televizije je bil ugotoviti njen odnos do slovenskega približevanja Evropski uniji, identifikacija tem oziroma akterjev, ki se na televiziji pojavljajo na to temo, virov, iz katerih je televizija črpala informacije ter argumentacijo, ki jo sporočevalci pri tem uporabljajo. Na osnovi podatkov, pridobljenih od Urada vlade z;i informiranje - gre za prispe\'ke, ki so se na ključno besedo Evropska pojavljali v televiziji od 1. 1. 1997 do 15. 9. 1997 - ter začetne razvrstitve prispevkov, objavljenih na televiziji glede na novinarski žanr v istem olxlobju, smo pristopili k začeuiemu vzorčenju. Celoten vzorec je v tej fazi ob.segal 283 prepisov prispevkov u-eh televizijskih postaj. Zajeli smo celotno populacijo prispevkov, vendar smo ugotavljali le prisotnost tistih tem, ki so se pojavljale v predhodno izvedeni analizi tiskanih medijev.* Temeljno tnetodološko izhodišče izvedene analize v.sebine pri.sjx'vkov je bila analiza nuklearnih trditev oz. stavkov objavljenih na televiziji na temo Evropske imije in slovenskega približevanja v času od 1. januarja 1997 do 15. .septembra 1997. Pri tem smo nuklearni stavek oz. trditev uporabljali kot metodo parafraziranja, kjer z interpretacijo iz povedi izluščimo, identificiramo, reduciramo in modeliramo (i) > ltmembn3 ugotovitev, da delež evropskih virov komajda presega 10 %, kar ne ustreza pomenu, ki ga imajo Evropske institucije in drža\e članice za slovensko približc\anje Evropski uniji (na primer vloga Evropske komisije kot • Xtt lirtmerfatti: /Kulubim ii/ftnuiilev tvljti ludi za radijske lininnime in dnevni tisk. medlem kn se iHtsiolek iiiikleai nili irdUev brez navcfibe primarnega rim v vznrLU [«nsltevkov ostalih liskaiiih medijev dvigne nad 40 %. glavnega pogajalca pri dogovarjanji! vsiopnih pogojev, pravica veta držav članic, ko gre za sprejem novih članic v Evropsko unijo). Evropska komisija se kot vir pojavlja le v 3.5 % trditev. Prisotnost ostalih glavnih institucij Evropske unije, predvsem njenega ministrskega organa pa je zanemarljiva, saj .se slednji vsega enkrat pojavlja kot vir izjav. Na tlrugi strani pa je pogosta uijoraba dokumentov kot virov trditev, pri čemer pa je treba posebej omeniti primere njihovega nejasnega citiranja'". Akterji v iiukleaniih trditvah Na televizijskih programih - natančneje v analizirani populaciji nuklearnih trditev - se 'slovenski' akterji pojavljajo bisn/eno pogosteje kot 'evropski'. Gre pravzaprav za neko splo.Sno tendenco pri v.seh štirih skupinah medijev, ki pa je, kot rečeno, vsaj delno nezdružljiva s jiomenom Evropske unije, njenih držav članic ter glavnih organov pri slovenskem približevanju Evropski uniji. Tabela 2: Frekvenčna porazdelitev akterjev (v združenih kategorijah), o katerih poročajo televizijski programi KATEGORIJE AhTERJES' ŠTEVILO ENOT ODSTOTEK KUMUUTTVA .Sl.OVKNIJA KOTSIMHOI. 495 29.5 29.5 URADNA POUTIKA 38M 23.2 52.7 STRANKI- 320 19.1 71.8 l-:VROI'.'iKA UNIJA S ClANICAMl 216 12.9 84.7 DRU.^VA 103 6.1 90.9 KANDIDATKI-: 46 2.7 93.6 i;VROPA KOT .SIMHOl. 35 2.1 95.7 GOSIHDDAR-STVO 30 1.8 975 TUJCI 21 1.2 98.7 ZDA 14 0.8 99.6 i-:kspi:rti 7 0.4 100.0 SKUPAJ 1675 100.0 Med 'slovenskimi' akterji se največkrat pojavlja 'Slovenija kot simbol', sledijo ji slovenska vlada. Državni zbor, opozicija ter 'slovenska politika oz. politiki" (v tem zaporedju). V kategorijo "Slovenija kot simbol' sodijo omenjanja besed ""Slovenija", "mi", "nas" iui.ll Pogostost |X)javljanja "Slovenije kot simbola" seveda otežkoča identifikacijo akterjev, saj se ti, kakor je mogoče presoditi, "skrivajo' za omenjenimi besedami. f* ttibo im i>rimer spitmCeiHilec omenja -fioroClla Hiroltske komisije', firl leni jm ni Jasno, za kakSno fmroCilo l>rarza/mif i(rv. /astedili smo tudi primer, ko je s/mroCei-aJei: omenil, da so V Hriisljn'//uslai-lll .Shivnlp na deselo mesto glede napredka pn prilagajanju .dotvnske zakunotlaje eiro/akl. Kasneje seje izkazalo, da ni Slo za 'Bruselj' (kar se c medijih ulKiniM/a kol sinonim za insUtuciJe liirolake unije), tenn-ei za nek Sludijski center, ki ima /wt' sedet v Hruslju. >• Na podoben način smo ilefinimh ludi kategorijo livrolia kol simbor (na primer l-irolia nam narekuje hllrejSI mzit>/: luirvkujejo nam si>rejemanje eiro/isklh siantlardov itd) Mccl strankami se največkrat pojavljata opozicijski SDS in SKD. V primerjavi z njima slabo zastopanost LDS pa je verjetno mogoče pojasniti z izpostavljenostjo vlade oziroma njenega predsednika na televizij.skih programih. Vlada se namreč kot akter pojavlja v 9.4 % vseh trditev, predsednik vlade pa v 2.1 % v.seh trditev. •Nepolitični' akterji so podreprezentirani, pri Čemer med prvimi desetimi najbolj pogostimi akterji sploh ni akterjev, ki bi izvirali neposredno iz gospodarstva. Prevelika orientacija na politične akterje - med njimi velja po.sebej izpostavili liidi v analiziranem obdobju upoštevanja vredno dejavnost društev - in (posledično) političnih tem v slovenskem medijskem prostoru zagotovo ne izboljšuje kvalitete medijskega pokrivanja slovenskega približevanja Evropski uniji. Med 'evropskimi' akterji se največkrat pojavljata Evropska unija in Evropska komisija, vendar je njun delež skromnejši (skupno se pojavljata v 8.9 % vseh trditev) kot bi glede na pomen, ki ga imajo organi Evropske unije oziroma Evrop.skih skupnosti na dinamiko uresničevanja ambicij Slovenije glede polnopravnega članstva, mogli pričakovati. V tem kontekstu velja primeroma omeniti tudi skromno zastopanost dveh članic Evropske unije, ki sta naši sosedi, Italije in Avstrije. Italija kot akter v kontekstu slovenskega približevanja Evropski uniji nastopa le v 1..3 % v.seh registriranih trditev, zastopstvo Avstrije pa je še manjše (0.5 % vseh registriranih trditev). Takšne številke lahko po eni strani pojasnijo dobri odnosi med Slovenijo in tema dvema državama v analiziranem obdobju. Seveda pa lahko le predpostavljamo, da skromna pozornost televizije do obeh držav ni konstanta. Vprašanje je (in to bi lahko bil predmet kakšne |xxlobne raziskave), če tovrstna pozornost nt omejena zgolj na poročanje o (potencialno) slabših bilate-ralnimih odnosih s sosedama (na primer z Italijo pred sprejemom tako imenovanega Španskega kompromisa in potencialno negativni vpliv vprašanja statusa 'staroavstrijske manjšine' v Sloveniji na slovensko-avstrijske odnose), medtem ko so druge teme (gospodarske, kulturne, znanstvene) manj prisotne. Pomenski objekti oz. teme miklearnib trditev Naši rezultati kažejo, da se v televizijskih programih (kakor tudi v ostalih medijih) prevladi političnih tem kot značilnosti v.sebine razprave niso mogli izognili. Tako med prvimi desetimi najpogosteje omenjenimi konkretnimi pomenskimi objekti" najdemo izključno 'politične'. V primerjavi s lem dejstvom je mogoče ugotovili, da se na televizijskih programih zelo malo govori o temah kot so varstvo okolja, tehnologija, izobraževanje in sociala. Po drugi sirani je opazna prisotnost vojaško-politične mednarcxlne organizacije NATO v kontekstu obravnave slovenskega približevanja Evropski uniji. Mogoče je domnevati, da televizija, pa tudi ostali slovenski mediji (NATO tudi pri drugih skupinah oz. vrstah medijev vi.soko kotira v njihovi vsebini) 'kanalizirajo' pozxjrnost, ko gre za področja delovanja ('specializacijo') posameznih mednarodnih organizacij. Medtem ko je članstvo v NATO izrazito enačeno s slovensko varnostjo, naj bi varnost, ko gre za Evropsko unijo, bila manj pomembna ali vsaj šir.še razumljena kategorija (na primer •člansi\-o v Evropski uniji prispeva tudi k večji varnosti Slovenije'). " .Kamo i> muillzl i-iebinv leleiizlptklli /rnjKrtimof fmo uteiill/lilnitl tOS konbretitih /inmenskih objeb lov (.S/itlcIiiil. .Sivltičtč iniirufti 1997. Tabela 3 ' Frekvenčna porazdelitev trditev glede na teme (v zdniženih kategorijah), o katerih poročajo televizijski programi kategorije tem Število enot odstotek kumulativa poi.mCNi-: ti-mi- (gu;dh si.ovknsk!:ga pri»!.i2i:vanja ku) 1046 62.4 62.4 ti-mk pov!-:zank z ku in nji:ni.m nadaljnjim razvoji-m 251 15.0 77.4 gospodarski- n-mi- SI-OVKNSKHGA PRIHI.lZi:VANJA 144 8.6 86.0 n-:mi-: povi-zanu z dklovanjkm SI.OVKNSKli DRŽAVli IN njunih institucij 142 8.4 94.5 nato 41 2.4 96.9 izonrazl-atvi-ni^znanstvi-ni'; TI-HNOI.OSKK IN KULTURNI- Tl-MI- slovknski-:ga prihliZkvanja 20 1.2 98.1 .SOCIALNI- TI-:mu slovenskkga priuliZi-vanja 11 0.7 98.« okoljski-: in infra.strukturni-: tkm1-: slovi-:nski-:ga prihližkvanja 10.1 98.9 ostalo 19 1.1 100.0 skupaj 1675 100.0 Med političnimi temami prevladujejo ratifikacija (8.9 % celotnega Števila trditev), ustavne spremembe (7.8 %), zaSčitna zakonodaja (5 9 %), medstrankarski sporazum (5.3 %) in Slovenija (4.7 %). Čeprav so poudarki na posameznih temah pri tele%'izijskih programih nekoliko različni (pri čemer imamo v mislih predv.sem večjo zastopanost poročanja o pogajanjih oziroma debatah v zvezi z medstrankarskim sporazmnom), pa so osnovni poudarki podobni kot pri drugih vrstah množičnih medijev. Gospotlarske teme so slab.Se zastopane. Celo med prvimi dvajsetimi najpogosteje omenjenimi pomenskimi objekti najdemo le enega pretežno gospodarskega (lil>eralizacija, 2.1 % celotnega števila trditev). Ostale gospodarske teme (objekti), ki se najpogosteje pojavljajo, so še gospodarski razvoj (1.3 %), strategija (1.2 %) in naložbe (1.0 %). Končno ugotavljamo, da televizijski programi ne posvečajo preveč pozornosti temam, ki lahko potencialno 'negativno' vplivajo na odnos javnosti do približevanja Slovenije Evropski uniji. Naključna selekcija 'negativnih' objektov" ne presega deleža 5 % v populaciji trditev v okviru televizijskih programov. Podobna slika, ki jo je bilo mogoče pridobiti tudi z analizo vsebine prispevkov v ostalih vrstah množičnih medijev, navaja k domnevi, da se prava debata o občutljivih temali slovenskega približevanja v času poteka raziskav morda sploh .še ni pričela. " 6'rp za lluslrallvna iktttičllev desviili [MidniCIj. kjer je mugoče fimliideifill liidl iienalifiie/tttdedlce vkljiiiemuja vlivnifisio unijo za firebivake Kefiubllbe Slovenije In k! zajemajo raztICne lidibe druibene-ga tiiijenja: hmkiireninoi (meit podjetji): liberalizacija (trga): okolje: itavtl: kmeiljflm delovna mesta: nezaposlenost: firocesl odtoianja v HU (vloga Sloivnlje v njih); suKUilne praiHce: stniSkI Širitve. Slika J: Delež /potencialno negatiunih' tem v populaciji objektov (televizijski prognami) 0^term(9S.3%) -HGQatlvne-temo (4.7 %) Vrednotenje zveze med akterji in temami V celotnem Številu trditev v zvezi s slovenskim približevanjem Evropski uniji je vrednotenje pomenskih objektov s strani akterjev, o katerih poroča televizija, v 64.8 % primerov pozitivno. V 24 % je takšno vrednotenje negativno, medtem ko v 11.2 % vrednotenja ni bilo mogoče določiti. Seveda je ob tem vredno Se enkrat |x>udariti, da uporabljena metoda analize nuklearnih trditev ne omogoča preprostega enačenja vrednotenja v nuklearnih trdit\'ah z medijsko naravnanostjo oz. politiko do obravnavane problematike. Prisotnost argumentacije za nuklearne trditve V večini primerov (58.3 %) so bile trditve, ki smo jili identificirali na televizijskih programih, brez določljivih argumentov. Tudi pri televizijskih programih se je -podobno kot pri ostalih vrstah množičnih medijev - v analizi pokazalo, da je tudi v primerih, ko smo .sobesedilu lahko pripisali določeno argumentativno vrednost, oz. ko je bil argument jasneje razviden, sam tip oziroma vrsto argumentacije težko določiti, saj je takšnih 'argumentov* skupaj kar za 11.6 %. Gre namreč za argumente', ki imajo sicer zdravorazumsko podlago', a jih ni mogoče enoznačno razvrstiti v kategorije, kot so 'politični', 'ekonomski', kulturni', 'socialni'. To nedvomno vpliva na kvaliteto razprav-e o slovenskem približevanju. Redko se v argumentaciji trditev uporabljajo dokumenti oziroma pogodbe (12.6 %). kar je le še dodaten vidik, ki govori v prid teze o manjši kvaliteti argumentacije trditev v slovenskem medijskem prostoru, kot bi si jo morda želeli. Največkrat so 'avtorji' (tako pre|X)znavni kot neprepoznavni sporočevalci) svojo argumentacijo za trtlitev v zvezi z Evropsko unijo in sloven.skim približev-anjenj, če so jo .seveda vsaj naznačili, vezali na domače okolje in domače vire (68.5 %), v 34.5 % pa so argumentacijo iskali med tujimi viri oz. zanjo izpostavljali mednarodno okolje. Kvalitativni vidiki vsebine televizijskega powCanja o Evrvpski tiniji Ponieml>nosi vsebine razprave o Evropsizornot tudi na nekatere vidike analize, ki jih zgolj kvantitativna metodologija ni s|X)sobna zaznati. Potrebna je bila pritegnitev tudi kvalitativnih analitičnih prijemov, da smo (X>vezali v.sebino televizijskega poročanja z "medijsko politiko' in vrstami televizijskih oddaj." Pri analizi informativnih oddaj v televizijskih programih smo ugotovili, da je bilo več kot 80 % vrednostnih trditev prisotnih v osrednjih informativnih oddajah (ob 19.30) ter v lemaLskih političnih otidajah kot so "I'V Konferenca na nacionalni televiziji in Argumenti na POP TV. Tematske oddaje so bile izključno posvečene analizi slovenskega približe\'anja EU, ustavnim spremembam ter prilagajanju slovenske zakonodaje evropski. Kot akterji ali nosilci dejanj so v osrednjih informativnih oddajah na.stopali društva (40 %), članice EU (42.1 %) ter Slox-enija (kot simbol) v približno eni tretjini trditev. Kandidatke za polnopravno članstvo v EU so se kot akterji dejanj pojavljale izključno v osrednjih informativnili oddajah (94.7 %). Ugotovili sn»o, da je v osrednjih informativnih olnopravno članstvo v EU in primerjanju (med njimi in v odnosu do Slovenije) 'doseženih kriterijev' za njorebitni sprejem. V zadnji informativni cxidaji na nacionalni televiziji (Odmevi) so v večini trditev kot akterji nastopale e%'ro[)ske inštitucije (46 %). Slednji podatek je posebej pomemben glede pozornosti, ki jo uredniška politika te oddaje namenja akterjem, povezanim s slovenskim približevanjem Evropski uniji. Gre namreč za izjemo od ugotovljenega splošnega trenda televizijskega poročanja (kot kaže naša raziskava, je podolxin položaj tudi v drugih medijih), po katerem so evropski akterji v trditvah skromno pri.sotni. Tematska .struktura poročanja v informativnem programu na televiziji je bila določena s strukturo posameznih oddaj. Tako je v 'pogovornih' oddajah (TV Konferenca in Argumenti) kot tema prevladoval v več kot polovici trditev nacionalni intere.s. Lahko bi dodali, da te teme ni.so |X)udarjali gosti v .studiu teniveč klici gledalcev in vprašanja novinarjev. Nadaljnja analiza vsebine bi |X)kazala. da je v primeru teh oddaj nastopil razcep med institucionalno agendo (kazalom pomembnosti tem) in ntedij.sko agendo, ki je v tem primeru nastopala kot nadomestek agende javnega mnenja. Opozarjamo, da je struktura telefonskih klice%' (ali vdora' javnega nuienja v zaprli institucionalni diskurz) sledila strankarski pripadnosti sogovornika. V osrednjih informativnih oddajah so kot teme [Kiročanja prevladovale: slo\'en-ska pogajanja, medstrankarsko sporazumevanje (pre\'ladujoča tema v prime-time' informativnih onbllieiwije: In firilagfipnje PRi:O.STAI.I Ni:VTRAI.NO ni:gativno POZITIVNO SKUPAJ cas ki.jucnk tkmh 0 0 7 7 0.0"* 0.0% 2.9% 2.9% PRi:O.STAl.l-; 11 64 129 204 tl-mi; 'i 6 % 26.7% 53 « % 85.0 % PRIHUZl-VANJK HU 1 11 17 29 0.4% 4.6% 7.1 % 12.1 .SKUPAJ 12 75 153 240 5.0-* 31.3% 63.8% 100.0 Opombe za ial>elo -ib: Skupno število enot analize (N) - 240. Prva šte\'ilka v vsakem polju je frekvenca, druga pa odstotek glede na vse enote analize. Pearsonov x' ~ 726 Ci»;gnirikanca obojestranskega testa - 0.371; df - 4) 4 polja %) s pričakovano frekvenco < 5. Minimalna pričakovana frekvenca - 0.35. Pearsonov kontingenčni koeficient C - 0.139 (SigniRkanca - 0.317) Za populacijo nuklearnih trditev na televizijskih programih lahko o povez;mo-sti vretinotenja procesa približevanja Evropski uniji in vrednotenja 'ključnih tem' govorimo le v obdobju ključnih odločitev. Pri tem se izJtaže, da statistično najbolj značilno narasle število neopredeljenih trditev o približevanju EU (od 12.2 % vseh neopredeljenih trditev v jKipuIaciji na 25.5 % neopredeljenih trditev o slovenskem približevanju) in to na ntčun statistično nekaj manj pomembnega znižanja števila neopredeljenih trditev (od 22.8 % na 12.8 %). Enako velja za irdiive o ključnih temah, kjer število negativnih trdite\' upade sorazmerno bolj kot naraste število nevtralnih trditev (od 22.8 % na 13-2 % - v primerjavi z nevtralnimi trditvami - od 12.2 % na 18.5 %). Končno, pri preostalih temah naraste število negativnih trditev (od 22.8 % na 26.5 %) in upade število ne\'tralnih (od 12.2 % na 9.2 %). Hipotezo, ix> kateri obravnavanje ključnih tem slovenskega približevanja na televiziji sovpada s povečanjem odstotka pozitivnega vrednotenja samega procesa približe%'anja, smo morali na podlagi predstavljenih rezultatov analize, ki so v osnovi podobni rezultatom analiz ostalih treh kategorij medijev (Splichal, Svetličič in drugi 1997:68-73), zavrnili. Ce kljub temu lahko govorimo o povezanosti vrednotenja z obravnavo tematike približevanja, kadar na televiziji obravnavajo ključne teme, pa velja ugotoviti, da je 'smer' vreomanjka-nje interesa je v določeni meri verjetno pogojeno z majhnostjo (tudi njenimi socialno-psihološkimi konsekvencami) države in njene družbe, kakor tudi s |X)I-preteklo zgodovino. Slovenija je bivša .socialisUčna država, ni med najpomembnejšimi akterji v mednarodnih odnosih in ni še povsem vpeta v globaliz;icijske procese. Morda je temu primeren tudi medijski interes z;i mednarodna dogajanja, kar vključuje tudi Evropsko unijo. Brez močne tradicije' obsežnega in sistematičnega poročanja o evropskih zadevah pa je ne samo televiziji, anipak kateremu koli tipu slovenskih medijev težko aktivno posegati (na primer preko komentarjev novinarjev ekspertov za posamezna področja, s predstavljanjem mnenj strokovnjakov, z raziskovalnim novinarstvon») v javno razpravo. Tovrstni tradiciji' .se televizija, pa tudi ostali slovenski mediji približujejo, čas pa bo pokazal, kako kvaliteten in dolg bo prehod, ko se bodo 'novi' družbeni stvarnosti prilagoditi tako mediji kot " Tomliie leme smo v analizi zdmtei-all v ■/MlIiKne'. " StralcRija Republike .S|<»vcni|c /j» vkljuCcvanjc v t-viopskn unijo vldJiiCnjv analizo niza občulIJUili tem. katere smo lahki, v i>rlc'iiJtK'em /irls/K-t-kn zgot) nakazah, /mzomosl /laje /losiviena iiidl ubiviCanJn sloiTiiskeJavnosti o l-vmfiski nnljl In slotvnskem vkljiiievanjn (Itm. 77^) " Nekoliko bolj fM/tlohlJeno bi bilo mr^e tenni tliHlali. da so ne /(lede na zatr/evano /irednosi IkmIIsI fnlltiCnIh bomena tudi drugim akterjem poleg političnih), bo pestrost informacij in mnenj o posledicah |X)lnopravnega članstva v Evropski uniji večja. Polnopravno članstvo v Evropski imiji je projekt takšnih razsežnosti, da enostavno ne more in ne sme biti nič drugega kot projekt (dobro informiranih) državljanov Slovenije kot celote. Povedanemu ob rob velja dotlati še naslednje. Nujnost 'tako teoretične kot enjpirične prilagoditve' na realnosti', ki jih med drugim načenja tudi naša študija primera, predstavlja izziv ne samo slovenskim množičnim mctlijem, ampak tudi preučevalcem metlnarodnih odnosov, še posebej tistim, ki se ukvarjajo z analizo zunanje politike in evropskimi študijami. UpošteviUi bomo morali," da so mediji pomemlx;n člen, ki posredujejo bistvene elemente drvižbene kon.strukcije realnosti ali celo, da v družljenem .svetu in tutli v procesih razumevanja širitve in poglabljanja Evropske unije, 'ni neposredovanih realnosti' (to na splošno prepričljivo z.iUrjujeta Nimmo in Combs (1983.2-l6)). Ob upoštevanju tega dejstva, bo potrebno v nadaljne analize vloge in pomena medijev v procesih vključevanja v Evropsko unijo upoštevati 'subtilnejše' distinkcije, ki posredovanje množičnih medijev ločujejo tako od sfere javnosti (javnega mnenja) kot od sfere javne oblasti (Dye 1995, 299, 303-5). Pniv tako ne lx) odveč upoštevati inherentno intepreta-tivno naravnanost medijske vsebine (Mollis in Smitli 1990, 1, 68-91), kateri se še bolj kot - bodimo samokritični - tudi naše kvantitativno naravnano znanst\'eno pojasnjevanje, prilega kvalitativna analiza (medijskega in/ali političnega) diskurza tudi ko proučujemo takšne 'makro' kategorije, kot so mednarodni odnosi, zunanja politika ali denimo Evropska unija (Waever 1994,25'4-7). niko mji o/KizoiHild doivnsJtih nnniir ki so uletlc na razmaja v sodobni mednarodni skii/niosii ttbiulljn^SI ■ do fseh vidikov{mMemallke Cluvebtn ili /iranc liripLsiiJtio Se zmeraj /mmemhno liogp lako Imenovani s^imocenziirl noiinarjev CKe/iori on llnimin RlgliLt in Slovenia' 1994. 79J Vlem konieksm mortlti ne bi bilo najmk ludi ob firoblemaitkl /iriblltevanja lUro/iski uniji govorili In razniLdili o manjku •kritične publlcUele'. ki p midomeSCa 'demoiulrallvno In manipidativno razvita publliiteta' (llabernuis 7SWy. 27IX Tlidi zalo smo lahko prepričani, da analiza meilljske vsebine, ki smo te Je lotili, pntlsiavlja kar primeren pri.siievek k .doven.ikemu diskurzu o vključevanju v livrofako unija Vidi v sloi.vn.ski llteraluri se nahajajo osnoiv za tovrstno skle/Hinje (llenkhilke skozi kaskadni model /«mčne komunikacije (1'JHH. l24-.1.ij. bjer mnotični metUji poleg drutbeno^monuske elite. oUastno-fmllllčneg/i .sistema, mnenjskth itMlilelJev In /irebiMkiva (-množičnega mnenja'j, [Kisredujejo v loku In vzvratnem toku (fccdbiick) Injiirmacij In družbeni konsirukciJI realnosif. mogoče vsaj deloma zgledovati po predstavnikih lako Imenovanega /irlslopa k mednarodnim odnosom skozi /trtKese odločanja (glej na primer \Vendzel I9HI. 407-12) LITERATURA lk:nko, Vlado.1994. "Mednarodni odnosi in javnost". Javnost/Thc I'ublic 1(1-2), 57-75. licnko. Vlado. 1997. Znanost o mednarodnih cxlnosih. l-jubljana: h'DV. »rcckinridgc, Robert K. 1997. 'Political Consideratioas of the Mediterranean and l-FTAn KnUirgcments of the Kuropean Union". Journal of International Relations Issues of ("olitics, U(w antl Kconomy) 4(1-4). nr&ska. Uric vxin. Martin BrusLs, Claus CicrinK. Andrls Inotai in Monika Wohircld.1998. Costs. DencfiLs and Chances of Kastern Kniargcment for the Kuropean Union. Göcrsloh: liurtcLsmann Foundation Publishers. Brinar. Irena. 1996. "The Kniargcmcnt of the KU and Slovenia: The Kconomic and Political Criteria of the Kniargcmcnt Proccss throughout the KCKU's History". V: Flnk-Hafncr, Danica in Terry Cox (ur.) Into Kuropc? I\.'rspcxtives form Britain and Slownia. 23-48. Ljubljana: FDV. Hrinar. Irena in Stein Kuhnlc.1994. "Pcrspcctivcs on lluropean lntcgratk)n in Smaller Democracies: Norway and Slovenia Compared". V: DuCar. Bojko in Stein Kuhnic (ur) Small States Ct>mparcd: Politic-s of Norway and Slovenia. 1-28. Bergen: Alma Mater Forlag. Hufar. Bojko In Irena Brinar. 1994. "Sk)venian Foreign Policy". V: Blbie. Adolf in Gigi Graziano.1994. Civil ScK'icty, P«jlitical Socicty, IX-mwracy, 425-47. Ijubljana: SLOPSA. Kcniercn, Frans H. van. Hob Grotcndorst, Francisca Snoeck Hcnkcmans in drugi. 1996. Fundamentals of Argumentation Theory: A Handbook of Historical Backgrounds and Contemporary Development.*. Mahwah, New Jersey: Uwrence Krlbauni Associaties. Dcut-sch, Karl W. 198«. Tlie Analysis of lnternatit)nal Relations, 3. l/daja. Knglc^^•o(>d Cliffs, New Jersey: Preniitv Hall. Dunn, William N.1994. Public Policy Analysis: An Introduction, 2. izdaja. Knglewood Cliffs, New Jersey: Prcnticc Hall. Dye, Thomas R, 1995. Understanding IHiblic Policy, 8. ixdaja. Knglewood Cliffs. New Jersey: Prcnticc Hall. Habermas. Jürgen. 1989/1962. Strukturne spremembe javno.sti. Ljubljana: SKUC in Filozofska fakulteta. Hallin, Daniel C. 1994. We Keep Amcrica on Top of the World: Television journalism and the public sphere. London and New York: Rtjutledgc. Hollis, Martin in Stcvx- Smith. 1990. Flxplaining and Understanding International Relations. Oxftjrd; Claredon Pre.ss. Nimmo, Dan in James K. 0)mbs. 1993. Mediated Political Realities. New York In London: Longman. PotoCnik, Janez in Boris Majcen. 1996. .Slovenia and the Kuropean Union: Analysis of PCilo nizlskavv poročanja .slownskih nKdijev o približevanju Kvropski uniji na osnovi računalniško obdelanega klipinga. Ljubljana: FDV - CMO in CDK. Stanovnik, Peter in Marjan SvctliCiC. 1996. Slovenia and the Kun)pcan Union. Prlspewk predstavljen na ekspertni konferenci "The Kconomic Aspects of Slovenia's Integration into the Kuropean Union". Bled, 12.-13. april. TKPSA in CMO. ■Strategija Republike Slovenije za vkljuCevanj v I':vropsko unijo" - l-PA 371-11. 1998, Poročevalec Dr;.avncga zbora Republike Slovenije XXIV{4), >88 (16. januar). Svetličič, Marjan. 1998. Slovenian State Strategy in the New Ivurope. TKI Working Papers on Kuropean Integration and Regime Formation 24/98. fobjerg: South Jutland University Press. Toulniin, Stephen Kdclston. 1964. The U.ses of Argument. Ix^ndon in New York; Cambridge University Press. Wiver. Ole. 1994. ■Rcsi.sting the Temptation of Post Foreign Policy Analysis". V: Carlsnaes, Walter in Steve Smith (ur.) Kuropean Foreign Policy: The KC and Changing I'crspectives in Europe. 238-73. l.(mdon. Thou.sand Oaks in New Delhi; SACK. Wcndzel, Rolx-rt I.. 1981. International Politics; Policymakers and l>oIicymaking. New York (ctc.): John Wiley & .Sons. 162