■Z Izhaja vsak četrtek, ako je ta dan praznik, dan poprej. Dopisi naj se frankujejo in pošiljajo uredništvu „Mira“ v Celovec, Pavličeva ulica št. 7. Osebni pogovor od 10. do 11. ure predp. in od 3. do 4. ure popoldne. Rokopisi se ne vračajo. Za inserate se plačuje po 20 vin. od gannond-vrste za vsakokrat. Velja: za celo leto 4 krone. Denar naj se pošilja točno pod napisom: I pravništvo v Celovcu, Vetrinjsko obmestje štev. 26. Naročnina naj se plačuje naprej. Leto XXIV. V Celovcu, 23. novembra 1905. Štev. 47. Politični shod v Šmihelu. Na dan s splošno in enako volilno pravico! (Govor g. dr. Brejc a.) O političnem položaju naj govorim, kako politično vreme imamo v državi in deželi in kakšno imamo v bližnji bodočnosti pričakovati. Moja naloga se da primerjati z nalogo kmetskega gospodarja, ki zgodaj zjutraj stopi na prag svoje hiše in skrbno premotriva nebesna znamenja, da bi dognal kakšnega vremena je pričakovati in bi po tem odredil delo svojim domačim. Naš politični barometer stoji zelo nizko ter kaže na grom in vihar. Naša država je podobna hiši, ki na vseh straneh poka; en vogel se je skoraj da že podrl, ostali so le za silo podprti, cela stavba, ako se temeljito ne prenovi, ne kaže, da bi bila v stanu prenesti še mnogih političnih viharjev. Ogri hočejo popolno ločitev od Avstrije, tako da bi imeli samo še istega vladarja z nami, seveda tudi to le toliko časa, dokler bi se jim ljubilo. Avstrijskim Nemcem se že davno sline cedijo po veliki vse-nemški državi, ki bi segala od baltiškega morja do Adrije. Kaj čuda, da smo začeli tudi Slovani premišljevati o svoji bodočnosti in ugibati o sredstvih, kako urediti to državo, da bi njeni narodi dobili zopet veselje živeti v njej in zanimati se za njen obstoj. Nas Slovence morajo ta vprašanja brigati tembolj, ker smo majhen, med mogočne sosede zagozden narod, ki mora vsled svoje maloštevilnosti gledati, da se pravočasno nasloni na kakega močnejšega soseda, sicer se nam zna pripetiti, da nas dogodki presenetijo in ostanemo v odločilnem trenutku brez zavetišča, brez strehe kakor berač zunaj na cesti. V tem slučaju bi bila naša usoda zapečatena, potisnili bi nas brez težave pod prusko pikelhavbo! Tja pa nočemo za nobeno ceno, preskusili smo sladkosti nemške nadvlade do dobra, zatiranja in krivic je polna naša zgodovina, bahava oholost avstrijskih Nemcev in brezsrčno preziranje tujih pravic je pravi vzrok neznosnih razmer v državi — iz teh razmer moramo in hočemo vun ! Pot, ki jo moramo hoditi, nam je jasno začrtana po zgodovini, geografični legi, po potrebah in željah našega naroda — mi težimo proti jugu, v zvezo z našimi brati Hrvati. Slovani vkup, to mora biti naše geslo, državnopravno združenje Slovencev in Hrvatov pod žezlom staroslavne habs- burške dinastije mora biti naš daljni politični cilj, to stremljenje mora postati točka našega političnega programa. (Burno odobravanje in ploskanje.) Loči naj se nas resnično od Nemcev in sorodnostno vprašanje je rešeno; kaj je lože, kot to, ako bi odkritosrčnosti in dobre volje ne manjkalo! Ta ločitev bo morala priti, ker se ogenj in voda ne dasta spojiti; narodnostno vprašanje se bo moralo rešiti, če ne danes pa jutri, čim dalje se rešitev istega odlaša, tem temeljiteja bo morala biti operacija — na škodo nemštva! Slovanom sedanja kriza v državi ne škoduje, temveč jim koristi, ker jih sili iskati medsebojne dotike in podpore, slovanska vzajemnost vsled tega dobiva čimdalje vidnejše realne oblike, s tem pa raste moč in ugled Slovanstva v državi. Preko in proti Slovanom se razmere v državi ne bodo nikdar več urejevale, časi nemške nadvlade v Avstriji so bili in ne bo jih nikdar več. Ako se Nemci s to mislijo sprijaznijo, ako se hočejo svojim neopravičenim predpravicam odreči in hočejo postati z ostalimi narodi enakovreden član v mnogobrojni rodbini avstrijskih narodov, potem je še mogoče rešiti sedanjo državnopravno obliko države. Toda ves državni ustroj se mora v zmislu popolne enakopravnosti vseh narodov in na temelju demokratičnih načel izpremeniti. To pa se bo zgodilo le tedaj, ako se tudi pri nas uveljavi splošna in enaka volilna pravica. Zakaj nimamo Slovenci na Koroškem nobene moči in veljave v javnosti, zakaj nas zaničujejo in zatirajo ? Zato, ker tam, kjer se na ves glas, javno in brez strahu sme govoriti, v deželnem in državnem zboru, nimamo nobenih ali pa premalo svojih zastopnikov, poslancev. Kar v svojih listih pišemo ali če na shodih ropotamo, to nič ne izda, ker naših listov Nemci ne beró in na naše sbode tudi ne hodijo; naše pritožbe ostanejo torej med nami, namesto da bi se jih slišalo tja daleč v sredo nasprotnega tabora. En sam poslanec tega ne opravi, biti jih mora več, da drug drugega podpirajo v tem težavnem delu. Le skupnemu in vztrajnemu delu večjega števila poslancev se bo posrečilo sča-som prebiti led in priboriti nam, kar potrebujemo za svoje narodno življenje. Pomnoženja števila poslancev tako v državnem kakor v deželnih zborih pa nimamo Slovani in Slovenci pričakovati le od splošne in enake volilne pravice. Naj se ugovarja zoper njo, kar se hoče, to je gotovo, da je sedanji volilni red gotovo stokrat bolj krivičen kakor hi bila splošna in enaka volilna pravica. Le poglejmo sami svoj položaj v deželi! Ena tretjina nas je, pa izmed 10 poslancev, ki jih Koroška voli v državni zbor, nimamo nobenega, in med 42 poslanci, ki sede v deželnem zboru, je le en sam Slovenec! 108 veleposestnikov (grajščakov) voli 10, okroglo 14.000 mestnih volilcev voli 10, okroglo 80.000 kmetskih volilcev pa le 15 poslancev v koroški deželni zbor. In pri tem plačujejo kmetski volile! skoraj 15 krat toliko neposrednega davka kakor veleposestniki in 6krat toliko kakor mesta! Če bi šlo po pravici, smeli bi grajščaki imeti k večjemu 2, mesta k večjemu 5 poslancev; ostali naj bi bili izvoljeni od kmetskega prebivalstva. . ^ ^ In če bi bil volilni red tako urejen, da^faai1*^*^ tudi narodnost volilcev prišla do veljave, moralo br> '-'ir"-’^ v deželnem zboru v Celovcu sedeti 12 do 14 slovenskih poslancev, na Dunaju v državnem zboru pa 3 ali vsaj 2. Zato kličemo: proč s sedanjim krivičnim volilnim redom, ki je narejen samo na korist Nemcev in je v prvi vrsti kriv vseh naših zmešnjav in prepirov. Dajte nam tak volilni red, da bode ljudstvo, da bodo narodi sami prišli do besede! Vsak, kdor je 24 let star, naj ima pravico voliti. Volilna pravica naj ho splošna, ker je tudi vojaška dolžnost splošna in splošne druge dolžnosti napram državi. Volilna pravica naj bo enaka, ker smo po naravnem in božjem pravu vsi ljudje enaki in imamo vsi več ali manj vsaj relativno enako zanimanje na javnem življenju in dobri, pametni ureditvi javnih zadev. Bog je ustvaril samo enega Adama, ki mu je dal vse pravice na zemlji; v tem je izražena bistvena enakost vseh ljudi in enakost njihovih pravic. (Odobravanje in ploskanje.) Res je, da plačujejo nekateri več davka, toda plačujemo ga pa vsi, eni v tej, drugi v drugi obliki. Ne čuti se samo tistega goldinarja, ki se ga v davkarijo nese, temveč prav tako tudi tistega, ki ga plačamo posredno. Zakaj naj bi smel voliti, kdor plača ravno 8 kron davka ali pa več, zakaj ne sme voliti, kdor plača samo 7 kron 99 vin. ali pa še manj ? Kje je tukaj tista meja, kjer naj se pravica začne in kjer naj se neha? Take meje v resnici ni, pravičnost te meje ne pozna, ta meja je poljubno narejena od tistih, ki so se bali, da bi 5 Podlistek. Tine in Barigeljc, Ti moj precartani Tine! Gotovo si že mis- 6 lil, dragi Tine, da sem ti „frajndšoft gornapo- |?4 vedal“ ali pa da sem -