URN_NBN_SI_DOC-ZJHGEVY3

Šolstvo na Ilirsko-bistriškem kot del raznarodovanja v času italijanske okupacije Primorske 67 UDK 373.32/.34(494.4 Ilirska Bistrica)”1918/1943”:323.1:321.64 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 23. 6. 2005 Ingrid Fatur * Šolstvo na Ilirsko-bistriškem kot del raznarodovanja v času italijanske okupacije Primorske Education in the Ilirska Bistrica area as a part of denationalisation during the time of the Italian occupation of the Primorska region Raznarodovalna politika Italije. Slovanskega prebivalstva Italija ni doje- mala kot narodne manjšine. Kratila mu je narodove pravice in ga poskušala asi- milirati. Italijanski pisec Righi je slovansko prebivalstvo označil kot razpršene drugorodne skupine brez zgodovine, civilizacije, kulture, narodne zavesti in inte- lektualnega razreda. Zato lahko manjvredno raso, ki so jo s silo ali z obljubami vedno vodili drugi, po zakonu zgodovine vsrka višja italijanska civilizacija. 1 Ra- znarodovalno politiko so italijanske oblasti na podlagi zakonov in določb ali mi- mo njih udejanjale na različnih področjih. Prepovedale so rabo slovenščine v tr- govinah, uradih, cerkvah in gostilnah, poitalijančile so slovanska osebna in kra- * univ. dipl. pedagoginja in prof. sociologije, OŠ Antona Žnideršiča, Ilirska Bistrica. – E-pošta: ingrid.fatur@guest.arnes.si 1 Righi v Kacin-Wohinz in Pirjevec, 2000, str. 62. Izvleček Besedilo je vezano na čas italijanske okupaci- je Primorske v letih od 1918 do 1943. Razna- rodovalne ukrepe in prakse s področja šol- stva, ki jih je izvajala italijanska država, pri- kazuje v poudarjanju vzgojne funkcije šole nad izobraževalno, prepovedi slovenščine kot učnega jezika in učnega predmeta, politiki premeščanja slovenskih učiteljev, spremem- bah šolske dokumentacije in predmetnikov ter nagli širitvi osnovnošolske mreže na pro- storu sedanje občine Ilirska Bistrica. Podatki so zbrani iz časopisnih virov, dokumentacij- skih zbirk in pričevanj nekdanjih učenk. Abstract The paper describes the time of the Italian oc- cupation of the Primorska region between 1918 and 1943. The denationalisation meas- ures and practices in education carried out by the Italian state were embodied in the empha- sis that was placed on education relating to national issues rather than academic subjects, in the prohibition of Slovenian both as the lan- guage of instruction and as a school subject, in the policy of transferring Slovenian teach- ers, in the changes in school documentation and curricula, as well as in the fast growth of the network of primary schools in the area nowadays belonging to the municipality of Ili- rska Bistrica. The data has been collected from newspapers, collections of documenta- tion and the testimony of former pupils.

RkJQdWJsaXNoZXIy