Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 1 TIMSKO DELO POGOJ ZA SOČASNO USVAJANJE IZDELKA TEAMWORK AS PRECONDITION FOR CONCURRENT PRODUCT REALISATION Lidija Rihar, Janez Kušar Univerza v Ljubljani, Fakulteta za strojništvo Povzetek V članku je prikazan postopek oblikovanja strukture timov pri sočasnem usvajanju izdelka, ki temelji na izračunu stopnje intenzivnosti sodelovanja udeležencev projekta sočasnega usvajanja izdelka. Ugotovljeno je bilo, da je za manjša podjetja primerna dvoravninska struktura timov, kjer je na prvi ravnini projektni tim, na drugi ravnini pa več delovnih timov posameznih zank sočasnega usvajanja izdelka. Za zagotavljanje uspešnega dela članov projektnega in več delovnih timov so predlagana potrebna komunikacijska orodja ter oblikovana komunikacijska matrika, ki določa način posredovanja informacij za izvedbo aktivnosti projekta sočasnega usvajanja izdelka. Prikazani so rezultati organizacije timskega dela pri sočasnem usvajanju izdelka za avtomobilsko industrijo. Ključne besede: Usvajanje izdelka, timsko delo, zanke sočasnega usvajanja izdelka, komunikacijska matrika Abstract This paper presents the process of creating concurrent product development team, which is based on the calculation of the intensity of the cooperation of the participants in the project concurrent product development The paper demonstrates the team structure in concurrent product realisation. A two-level team structure is suitable for small companies, with a core team on the first level and several project teams in concurrent product realisation loops on the second level. In order to ensure successful work of the core team and several project teams, appropriate communication tools are suggested and a communication matrix has been developed, defining information exchange during the execution of activities in concurrent product realisation. The communication matrix is used for identifying information system connections. The results of organising teamwork and virtual teamwork are shown on a case study of concurrent realisation of a product of automotive industry. Keywords: product and processes realisation, team work, loop of concurrent engineering, communication matrix, 2 1. Uvod Globalni trg daje možnost preživetja le tistim podjetjem, ki zagotavljajo kupcu izdelek po čim nižji ceni in ustrezni kakovosti. To pomeni, da je možno ponuditi kupcu pravi izdelek glede na zahtevano funkcionalnost in kakovost, ob pravem času, na pravem mestu, v pravi kakovosti ter po pravi ceni. Izdelek, ki ni izdelan po željah in zahtevah kupcev ali pride na trg prepozno oziroma je predrag, ne bo konkurenčen in zanimiv za kupca (Dickman, 2009). Za dosego teh ciljev mora podjetje preiti iz sekvenčnega na sočasno usvajanje izdelka. Usvajanje1 izdelka zajema: zasnovo, razvoj, industrializacijo, poizkusno proizvodnjo izdelka ter potrditev izdelka in procesov. Sekvenčno usvajanje izdelka karakterizira zaporedno izvajanje stopenj procesa usvajanja izdelka (Prasad, 1996). Opazovana stopnja procesa se lahko prične šele, ko se predhodna stopnja v celoti konča. Informacije opazovane stopnji procesa se postopno gradijo in so ob koncu opazovane stopnje popolno zgrajene in se v celoti posredujejo v naslednjo stopnjo (slika 1). V nasprotju s sekvenčnim usvajanjem izdelka je sočasno usvajanje izdelka, ki karakterizira vzporedno izvajanje stopenj procesa (Prasad, 1996; Kušar, 2004).Tu se opazovana stopnja procesa usvajanja izdelka lahko prične že pred končanjem njej predhodne stopnje. Informacije o opazovani stopnji procesa se gradijo postopno in se že med gradnjo posredujejo delne informacije naslednji stopnji, kar pomeni, da se dve ali več stopenj procesa izvaja sočasno (slika 1). STOPNJA USVAJANJA IZDELKA Stopnja usvajanja izdelka postopna graditev informacij enkratni prenos informacij čas usvajanja izdelka 1. stopnja 2. stopnja 3. stopnja 4. stopnja 5 . stopnja 6 . stopnja 7. stopnja ČAS SEKVENČNEGA USVAJANJA IZDELKA SEKVENČNO IZVAJANJE STOPENJ USVAJANJA IZDELKA 1.stopnja 2.stopnja 3.stopnja 4.stopnja 5. stopnja 6. stopnja 7.stopnja čas usvajanja izdelka SOČASNO IZVAJANJE STOPENJ USVAJANJA IZDELKA STOPNJA USVAJANJA IZDELKA 1.stopnja 2.stopnja 3.stopnja 4.stopnja 5. stopnja 6. stopnja 7.stopnja delno grajena informacija večkratni prenos informacije čas usvajanja izdelka Stopnje usvajanja izdelka 1. stopnja 2. stopnja 3. stopnja 4. stopnja 5 . stopnja 6 . stopnja 7. stopnja čas usvajanja izdelka Slika 1: Sekvenčno in sočasno usvajanje izdelka (vir: prirejeno po Kušar 2004) S prehodom iz sekvenčnega na sočasno usvajanje se doseže tudi bistveno krajši čas in nižje stroške usvajanja izdelka (Kušar, 2004), kar prikazuje slika 2. 1 – Po slovarju slovenskega knjižnega jezika je: usvájanje -a s (á) glagolnik od usvajati: usvajanje tujih izkušenj / usvajanje novih tehnoloških procesov / usvajanje učne snovi Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 3 čas definiranja izdelka čas proizvodnje izdelka so ča sn o st ro šk i u s va ja nj a iz de lk a POTEK STROŠKOV - SEKVENČNO USVAJANJE IZDELKA čas proizvodnje izdelka čas usvajanja izdelka S T R O Š K I U S V A JA N JA IZ D E L K A ČAS DOBE TRAJANJA IZDELKA skrajševanje časa definiranja izdelka st ro šk i s ek ve nč n eg a u sv aj an ja iz de lk a POTEK STROŠKOV - SOČASNO USVAJANJE IZDELKA čas definiranja izdelka čas usvajanja izdelka sekvenčno usvajanje izdelka sočasno usvajanje izdelka PRIHRANEK NA ČASU P R IH R A N E K N A S T R O Š K IH Slika 2: Časi in stroški sekvenčnega in sočasnega usvajanja izdelka (vir: prirejeno po Kušar, 2004) Kot je razvidno iz slike 2, pri sekvenčnem usvajanju izdelka stroški definiranja izdelka zaradi zaporedne izvedbe stopenj enakomerno naraščajo, stroški proizvodnje naraščajo hitro zaradi dolgih interakcijskih zank izvedbe ter sprememb oziroma odpravljanja napak. Pri sočasnem usvajanju izdelka so stroški v začetnih stopnjah zaradi vzporedne oziroma sočasne izvedbe aktivnosti definiranja izdelka veliko večji zaradi intenzivnega vložka dela v primerjavi s sekvenčnem usvajanjem, medtem ko so stroški proizvodnje bistveno nižji in to zaradi kratkih interakcijskih zank izvedbe sprememb oziroma odpravljanja napak. Pri sočasnem usvajanju izdelka obstajajo iterakcije med posameznimi stopnjami procesa. V ta namen je bila za izvedbo interakcij med stopnjami usvajanja izdelka razvita stezno zankasta tehnologija (Dickman, 2009; Winner, 1988). S tipom zanke je popisan tip sodelovanja med prekrivajočimi se stopnjami procesa. Winner (Winner, 1988): predlaga uporabo 3- T zank, kjer obstaja medsebojno sodelovanje med tremi stopnjami procesa sočasnega usvajanja izdelka (slika 3). Za nk a iz ve dl jiv os ti Ko ns tru kc ijs ka za nk a Za nk a pl an ir an ja pr oc es ov Za nk a pr ip ra ve pr oi zv od nj e Pr oi zv od na za nk a Določ itev ciljev Projektiranje Konstruiranje Načrtovanje procesa Priprava proizvodnje Izdelava in montaža Dostava ČAS STOPNJA PROCESA OSVAJANJA IZDELKA 3-T ZANKE PROCESA SOČASNEGA USVAJANJA IZDELKA Slika 3: 3-T stezno-zankasti proces sočasnega usvajanja izdelka (vir: prirejeno po Rihar, 2012) 4 V vsaki zanki procesa sočasnega usvajanja se na podlagi zahtev in omejitev izvede sprememba vstopkov v izstopke (Prasad,1996; Kušar, 2014A). Za izvajanje T - 3 zank sočasnega usvajanja izdelka se v majhnih podjetjih načrtuje dvoravninska struktura timov (Kušar, 2004; Rihar, 2012), kjer se na prvi ravnini oblikuje projektni tim s stalno sestavo in drugi ravnini delovni timi zank sočasnega usvajanja izdelka s spreminjajočo se sestavo, kar prikazuje slika 4. PROJEKTNI TIM Ravnina: Delovni tim zanke konstruiranja Delovni tim zanke načrtovanja procesov Delovni tim zanke priprave proizvodnje Delovni tim Zanke proizvodnje Delovni tim zanke izvedljivosti 1. 2. STALNA SESTAVA PROJEKTNEGA TIMA SOČASNEGA USVAJANJA IZDELKA SPREMINJAJOČA SESTAVA DELAVNIH TIMOV SOČASNEGA USVAJANJA IZDELKA Slika 4: Dvoravninska struktura timov stezno-zankastega sočasnega usvajanja izdelka (vir: Rihar, 2012) Naloga projektnega tima sočasnega usvajanja izdelka je vodenje in nadzor izvedbe projekta, naloga delovnih timov pa je izvajanje deklariranih nalog zank sočasnega usvajanja izdelka. Iz prikazanega se vidi, da sočasnega usvajanja izdelka ni brez dobro organiziranega timskega dela, ki predstavlja sredstvo za organizacijsko integracijo. Timsko delo pri sočasnem usvajanju izdelka se prične z oblikovanjem sestave projektnega tima in delovnih timov za izvedbo zank sočasnega usvajanja izdelka. Za uspešno timsko delo je potreben tudi izbor komunikacijskih orodij za delo v projektnem timu in delovnih timih zank sočasnega usvajanja izdelka ter oblikovanje komunikacijske matrike za stalno in neposredno izmenjavo informacij med udeleženci sočasnega usvajanja izdelka. Za oblikovanje projektnega in delovnih timov zank sočasnega usvajanja izdelka je bila uporabljena metoda izračuna stopnje kooperativnosti sodelujočih organizacijskih enot na projektu (za oblikovanje projektnega tima) in v posamezni zanki sočasnega usvajanja (za oblikovanje delovnih timov zank). Osnova za izračun stopnje kooperativnosti med udeleženci projekta je matrika odgovornosti projekta in matrike odgovornosti zank sočasnega inženiringa. 2. Timsko delo pri sočasnem usvajanju izdelka 2.1. Oblikovanje timov za sočasno usvajanje izdelka Tim je definiran kot majhna skupina posameznikov, ki se aktivirajo za dosego skupnega cilja, za katerega so odgovorni in se lahko nahajajo na isti lokaciji. Virtualni tim je definiran kot tim, sestavljen iz članov, ki so razmeščeni po različnih lokacijah, regijah ali državah in presegajo razdalje, organizacijske in nacionalne meje (Rad, 2003; Kušar, 2014B). Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 5 Geografsko razpršeni virtualni tim podjetju omogoča, da se v tim vključi najboljše člane, ne glede na njihovo lokacijo. Poleg navedene prednosti gre pri virtualnem timu tudi za velik časovni in stroškovni prihranek, poleg tega pa se virtualni tim lahko po potrebi večkrat sestane tudi za krajši čas, kar bi bilo v timu težko izvedljivo (Kušar, 2014B). Timi za sočasno usvajanje izdelka so oblikovani v dvoravninski strukturi (slika 4). Na prvem nivoju je oblikovan projektni tim usvajanja izdelka. V sestavi projektnega tima sodeluje po en predstavnik vsake od organizacijskih enot, ki je na projektu tudi nosilec odgovornosti za svoje strokovno področje. Člani projektnega tima ostanejo ves čas projekta v nespremenjeni sestavi. V projektnem timu je tudi vodja delovnega tima izvedbene zanke, ki pa ni prisoten ves čas trajanja projekta, ampak je prisotnost odvisna na kateri stopnji usvajanja (v kateri zanki) se trenutno nahaja projekt. Za oblikovanje delovnih timov zank je izdelana matrika odgovornosti (slika 5), kjer je določena odgovornost in način sodelovanja med izvajalci aktivnostmi v posamezni zanki (Duhovnik, 2009; Kušar, 2008). Slika 5: Matrika odgovornosti (vir: Rihar, 2012) Sestava timov je določena na podlagi izračuna stopnje intenzitete dodeljene odgovornosti pri izvajanju posamezne aktivnosti. Dodeljena odgovornost posameznih organizacijskih enot v času izvajanja aktivnosti, narekuje stopnjo sodelovanja med posameznimi službami, pri čemer je uporabljena metoda točkovanja po zgledu: odgovoren - sodeluje- informiran, kar prikazuje preglednica 1. Preglednica 1: Vrednotenje odgovornosti (vir: Rihar, 2012) Število točk Intenziteta odgovornosti posamezne službe pri izvajanju aktivnosti 1 informiran 3 sodeluje 9 odgovoren; soodgovoren Za vrednotenje, ki se izvede s točkovanjem po metodi 9-3-1, se uporabi matrika odgovornosti aktivnosti zanke (slika 6). Slika 6: Točkovanje v matriki odgovornosti po metodi 9-3-1 (vir: Rihar, 2012) Matrika odgovornosti (slika 6) je osnova za izračun stopnje intenzivnosti sodelovanja: Po pregledu doseženih vrednosti stopnje skupne intenzitete odgovornosti članov delovnih timov pri izvajanju aktivnosti zank usvajanja izdelka se: - član delavnega tima posamezne zanke usvajanja izdelka z maksimalnim faktorjem skupne intenzitete odgovornosti določi za vodjo delovnega tima te zanke, 𝑆𝑡𝑜𝑝𝑛𝑗𝑎 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑛𝑧𝑖𝑣𝑛𝑜𝑠𝑡𝑖 𝑠𝑜𝑑𝑒𝑙𝑜𝑣𝑎𝑛𝑗𝑎 = ∑ 𝑑𝑜𝑑𝑒𝑙𝑗𝑒𝑛𝑖ℎ 𝑡𝑜č𝑘 𝑝𝑜𝑠𝑎𝑚𝑒𝑧𝑛𝑖 𝑜𝑟𝑔𝑎𝑛𝑖𝑧𝑎𝑐𝑖𝑗𝑠𝑘𝑖 𝑒𝑛𝑜𝑡𝑖 𝑣 𝑧𝑎𝑛𝑘𝑖 ∑ 𝑣𝑠𝑒ℎ 𝑑𝑜𝑑𝑒𝑙𝑗𝑒𝑛𝑖ℎ 𝑡𝑜č𝑘 𝑣 𝑧𝑎𝑛𝑘𝑖 6 - v posamezne delovne time zanke usvajanja izdelka vključijo predstavniki tistih služb podjetja katerih stopnja skupne intenzitete odgovornosti presega 5%, - v delovne time zank usvajanja izdelka vključijo tudi predstavniki dobaviteljev in kupcev in to ne glede na vrednost stopnje skupne intenzitete odgovornosti v izogib nesoglasij ob nepravilnem razumevanju zahtev dobaviteljev in kupcev. Za učinkovito delo timov ali virtualnih timov so potrebna ustrezna orodja, katera podpirajo (virtualno) timsko delo. Preglednica 2 prikazuje prednosti in slabosti najpogosteje uporabljenih orodij za komunikacijo v timu oziroma v virtualnem timu. Preglednica 2: Prednosti in slabosti orodij za delo v timih oziroma virtualnih timih (vir: povzeto po Rihar, 2012; Duarte, 2006) Komunikacijsko orodje Značilnost Prednosti Slabosti SESTANEK TIMA na isti lokaciji Primeren za: TIMSKO DELO - Najboljše orodje za komuniciranje v realnem času zaradi osebnega stika ter vizualne in verbalne komunikacije med člani tima. - Sestanki so lahko formalni ali neformalni. - Vizualna in verbalna komunikacija; - Osebni kontakt med člani tima. - Vsi člani tima se poznajo. - Udeleženci se lahko pripravijo na sestanek. - Vsi člani tima morajo imeti čas za udeležbo na sestanku. - Veliko časa za potovanja. - Visoki stroški potovanj. VIDEO KONFERENCA Primerna za: VIRTUALNI TIM - Dobro orodje za komuniciranje v realnem času zaradi vizualne in verbalne komunikacije in možnih interakcij med člani tima. - Vizualna in verbalna komunikacija. - Posredni osebni kontakt. - Takojšnja komunikacija. - Niso potrebna draga potovanja. - Prihranek časa. - Člani tima se lahko pripravijo na sestanek, če je v naprej posredovan namen in dnevni red. - Uporaba audi /video opreme. - Vsi člani tima morajo biti istočasno prisotni. - Potrebna predhodna priprava. - Časovni zamik slike zaradi oddaljenost. - Strošek zaradi komunikacijskih poti. AUDIO KONFERENCA Primerna za: VIRTUALNI TIM - Dobro orodje za komuniciranje v realnem času. - Verbalna komunicira in možnost interakcij med člani tima. - Deluje v internetnem okolju. - Zanesljivo in vedno razpoložljivo komunikacijsko orodje. - Udeleženci so na različnih lokacijah. - Udeleženci potrebujejo le internetno povezavo. - Nizka cena uporabe. - Mogoča je le verbalna komunikacija. - Udeleženci morajo biti istočasno v komunikacijskem omrežju. GLASOVNA SPOROČILA (Voice mail) Primerna za: VIRTUALNI TIM - Neosebno orodje za komuniciranje. - Le za nujna sporočila. - Sporočilo je naslovniku posredovano ne glede na njegovo prisotnost. - Prejemnik ima čas, za pripravo na odgovora. - Neosebna komunikacija. - Primerno za nujna, kratka sporočila. E-SPOROČILA (E-mail) Primerna za: VIRTUALNI TIM - Neosebno komuniciranje, brez vizualne in verbalne komunikacije. - Ni možnosti interakcij med člani tima. - Pošiljanje pisnih sporočil in dokumentov. - Potrjevanje prevzema sporočila. - Neosebna komunikacija. - Omejitev velikosti poslanih dokumentov. SODELOVANJE Z VIRTUALNO PRISOTNOSTJO (Groupware, Work group support system) Primerna za: VIRTUALNI TIM - Možna verbalna komunikacija med člani tima. - Izmenjava informacij v realnem času. - Komuniciranje med več člani tima hkrati. - Pri izvedbi delovne naloge omogoča hkratno delo večih udeležencev, ki so na različnih lokacijah. - Skupne baze podatkov. - V naprej mora biti definiran komunikacijski proces. - Sočasno sodelovanje članov tima, ki so na različnih lokacijah. - Sočasna izmenjava podatkov in informacij. - Dostop do podatkov na skupnem strežniku. - Z dodatno video opremo je mogoča tudi vizualna komunikacija. - Informacije je mogoče članom tima posredovati preko telefonskih sporočil. - Obremenjuje računalniške komunikacije. - Zahteva po ustrezni programski opremi. ELEKTRONSKA TABLA (Electronic white board) Primerna za: TIMSKO DELO in VIRTUALNI TIM - Prenosna ali fiksna tabla, ki omogoča elektronski zajem podatkov, njihovo posredovanje in arhiviranje. - Enostavna uporaba. - Predhodna priprava gradiva. - Namenjena je beleženju rezultatov. - Hiter elektronski prenos vsebine na tabli ostalim članom tima. - Občutljiva za uporabo. Poleg orodij za timsko delo je potrebno definirati še način komunikacije med vodstvom in ostalimi udeleženci projekta. Vsaka od zank sočasnega usvajanja izdelka potrebuje vhodne in oblikuje izhodne podatke. Prehajanje v naslednjo zanko ni možno, če predhodna zanka ni sklenjena (Kušar, 2004). S komunikacijsko matriko zank sočasnega usvajanja izdelka je določen način posredovanja informacije /dokumenta (preglednica 3). Za vse aktivnosti se določi in opravi popis: - vhodnih informacij s potrebnimi dokumenti, da se posamezna aktivnost lahko začne izvajati; - izhodnih informacij, in potrebnih dokumentov, ki nastanejo pri izvajanju posamezne aktivnosti; Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 7 - orodij, v katerih se nahaja ali v katerih nastaja informacija; - kdo oblikuje informacijo in komu jo mora posredovati; - standardnih dokumentov, ki jih je potrebno pri določeni aktivnosti izpolniti, glede na zahtevane standarde in organizacijske predpise; - komunikacijskih kanalov za posredovanje informacij/dokumentov. Preglednica 3: Komunikacijska matrika vhodnih in izhodnih informacij in dokumentov (vir: Rihar, 2012) ID Vhodna informacija - dokument Aktivnost Izhodna informacija - dokument Orodja uporabljena pri izvajanju Informacijo (dokument) posreduje Informacijo (dokument) prejme 1 Vhodna informacija 1;… Vhodni dokument 1; .. Aktivnost 1 Izhodna informacija 1,… Izhodni dokument 1,… Uporabljeno orodje sočasnega usvajanja Služba, ki posreduje informacije ali dokument Služba, ki prejme informacijo ali dokument … … … … … … n Vhodna informacija n;… Vhodni dokument n; .. Aktivnost n Izhodna informacija n,… Izhodni dokument n,… Uporabljeno orodje sočasnega usvajanja Služba, ki posreduje informacije ali dokument Služba, ki prejme informacijo ali dokument Vsaka zanka se konča s pregledom opravljenega dela, ki zajema pregled: obvladovanja ciljev in obsega, obvladovanja terminov, obvladovanja virov in odgovornosti, obvladovanja tveganj, obvladovanja komunikacij, obvladovanja stroškov in obvladovanja kakovosti ter po potrebi obvladovanje oskrbe. Brez uspešno opravljenega kontrolnega pregleda ob zaključku izvedene zanke ni mogoč prehod v naslednjo zanko. Odstopanja od načrtovanih ciljev je treba prepoznati ter predvideti preventivne ukrepe za njihovo preprečitev. Določiti je potrebno tudi način za obvladovanje sprememb. Slika 7 prikazuje zanke sočasnega usvajanja s splošnim prikazom vhodnih in izhodnih informacij. 8 IZHOD iz 3. V 4. ZANKO IZHOD iz 1. ZANKE (VHOD V 1. ZANKO) VHOD v 1. ZANKO IZHOD iz 4. V 5. ZANKO IZHOD iz 5. ZANKO IZHOD iz 2. ZANKE (VHOD V 3. ZANKO) - / Kontrolni načrt prototipa - - Načrtovanje za proizvodnjo in montažo Pregled in potrditev načrtovanja kakovosti - Izdelava prototipa - Tehnične risbe in načrti z izračuni - Tehnološke specifikacije - Specifikacije za material - Spremembe tehničnih risb in specifikacij Analiza možnih napak posledic načrtovanja (DFMEA) - Soglasje vodstva o nadaljevanju projekta - - Specialne karakteristike izdelka in procesa - - Sredstva za merjenje in testiranje Zahteve kupca Soglasje kupca o nadaljevanju procesa Soglasje vodstva o nadaljevanju projekta- 1. ZANKA: ZANKA PRIDOBITVE IN POTRDITVE NAROČILA 2. ZANKA: ZANKA RAZVOJA IZDELKA 3. ZANKA: ZANKA RAZVOJA PROCESA IZDELKA 5. ZANKA: ZANKA ZAKLJUČEVANJA PROJKETA IZHOD iz 2. ZANKE (VHOD V 3. ZANKO) 4. ZANKA: ZANKA POTRJEVANJA IZDELKA IN PROCESA IZDELKA Nova oprema, orodja in prostorske zahteve - - - Pridobljena ponudba kupca - raziskava trga - izkušnje tima - Načrtovanje kakovosti Informacije o izdelku in procesu Pregled in potrditev načrtovanja izdelka in procesa - Študije zanesljivosti izdelka - Soglasje vodstva o nadaljevanju procesa - - Poskusni zagon Ocenitev merilnih sistemov - Predhodna študija sposobnosti procesa - Testiranje in potrditev izdelka in procesa - Ocena pakiranja - Zaključek načrtovanja kakovosti - Kontrolni načrt za izvajanje serije - Soglasje vodstva o nadaljevanju projekta ( ) (grobi -FLOW Chart) - - - Cilji načrtovanja Cilji zanesljivosti in kakovosti Predhodno načrtovanje materialnih potrb Grobi diagram poteka procesa - Grobe specialne karakteristike izdelka procesa - Potrditev načrtovanja izdelka in procesa - Načrtovanje kakovosti Soglasje vodstva o nadaljevanju projekta- - - - - - - - - - - Predhodni načrt sposobnosti procesa Standard pakiranja Načrt ureditve proizvodnje in strojev Matrika karakteristik izdelka in procesa Kontrolni načrt za predserijo Navodila za proces Načrt analize merilnih sistemov Sistemski pregled kakovosti izdelka in procesa - Analiza možnih napak in posledic procesa PFMEA Razmestitev opreme v prostoru FLOW Chart - Soglasje vodstva o nadaljevanju projekta - Predpis pakiranja ( ) ( ) - - Dostava kupcu - Merjenje zadovoljstva kupcev Načrtovanje in izvajanje ukrepov za zmanjšanje odstopanja procesa Slika 7: Vhodne in izhodne informacije zank sočasnega usvajanja izdelka – splošen prikaz (vir: Rihar, 2012) Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 9 3. Organizacija timskega dela pri sočasnem usvajanju komponente za avtomobilsko industrijo Cilj projekta je izdelava konkurenčnega pedalnega sklopa osebnega avtomobila, ki bo ustrezal zahtevani kakovosti, zanesljivosti, masi, ceni in času usvajanja. Projekt sočasnega usvajanja komponent pedalnega sklopa je bil razdeljen v šest stopenj usvajanja, in to: 1. stopnja: Priprava projekta sočasnega usvajanja pedalnega sklopa, 2. stopnja: Razvoj pedalnega sklopa, 3. stopnja. Razvoj procesa pedalnega sklopa, 4. stopnja: Poizkusna proizvodnja pedalnega sklopa, 5. stopnja. Kvalifikacija pedalnega sklopa 6. stopnja: Redna proizvodnja pedalnega sklopa Znotraj šestih stopenj sočasnega usvajanja pedalnega sklopa je bilo definiranih 280 aktivnosti ter določenih pet zank sočasnega usvajanja in to: 1. Zanka pridobivanja naročila – T- 2 zanka, 2. Zanka razvoja pedalnega sklopa – T-3 zanka, 3. Zanka razvoja procesa pedalnega sklopa – T - 3 zanka, 4. Zanka kvalifikacije pedalnega sklopa in – T - 3 zanka, 5. Zanka zaključevanja projekta usvajanja pedalnega sklopa – T - 2 zanka Slika 8 prikazuje način oblikovanja zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa in sodelovanja med stopnjami usvajanja. predserija predaja v redno proizvodnjo prototippotrditev programa Pridobitev povpraševanja kupca ANALIZA POVRATNIH INFORMACIJ IN KOREKTIVNI UKREPI PREIZKUSNA PROIZVODNJA PRIPRAVA PROJEKTA1. stopnja . RAZVOJ IZDELKA T-3 ZANKA PRIDOBIVANJA NAROČILA RAZVOJ PROCESA STOPNJA USVAJANJA ČAS USVAJANJA Pridobitev naročila kupca T-3 ZANKA RAZVOJA IZDELKA T-3 ZANKA RAZVOJA PROCESA T-3 ZANKA KVALIFIKACIJE IZDELKA IN PROCESA T-2 ZANKA ZAKLJUČEVANJA PROJEKTA REDNA PROIZVODNJA serija KVALIFIKACIJA PROCESA 2. stopnja 3. stopnja 4. stopnja 5. stopnja 6. stopnja Slika 8: Oblikovanje zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa (vir: Rihar, 2012) 3.1. Oblikovanje timov sočasnega usvajanja komponente pedalnega sklopa Oblikovana je bila dvoravninska struktura timov sočasnega usvajanja izdelkov (Kušar, 2008; Rihar, 2012), zato je na prvi ravnini projektni tim, na drugi ravnini pa pet delovnih timov (slika 9). 10 PROJEKTNI TIM Ravnina: RAZVOJA KOMPONENT RAZVOJA PROCESA KOMPONENT KVALIFIKACIJE IZDELKA IN PROCESA KOMPONENT ZAKLJUČEVANJA PROJEKTA KOMPONENT Delovni tim zanke: PRIDOBIVANJA NAROČILA 1. 2. STALNA SESTAVA PROJEKTNEGA TIMA SPREMINJAJOČA SESTAVA DELOVNIH TIMOV Delovni tim zanke: Delovni tim zanke: Delovni tim zanke: Delovni tim zanke: Slika 9: Struktura timov sočasnega usvajanja pedalnega sklopa (vir: Rihar, 2012) 3.1.1. Oblikovanje projektnega tima sočasnega usvajanja komponente pedalnega sklopa Projektni tim sočasnega usvajanja pedalnega sklopa bo vodil celotni potek izvedbe projekta, reševal organizacijska nesoglasja in se dogovarjal za strategijo opravljanja nalog. Vodstvo podjetja se je odločilo, da bodo v projektni tim vključeni: - vodja projekta VP - stalni član, - vodja projektnega tima obravnavane zanke VPT - nestalni član, - vodja nabave – zunanje ter nabave in prodaje investicijskih sredstev (NAB+NIS) - stalni član, - vodja prodaje in prodajne logistike (P+PL) - stalni član, - vodja razvoja (RAZ) - stalni član, - vodja industrializacije in proizvodno razvojne tehnologije (IND+PRT) - stalni član, - vodja načrtovanja in oskrbe proizvodnje, vzdrževanja ter proizvodnega centra (NO+VZD+PC) - stalni član, - vodja kakovosti (Q) - stalni član, - vodja dobaviteljev (DOB) - stalni član, - vodja kupcev (KUP) - stalni član, Slika 10 prikazuje sestavo projektnega tima sočasnega usvajanja pedalnega sklopa. STALNA SESTAVA PROJEKTNEGA TIMA Pin PL RAI Q NIS in NAB IND in PRT NO,PC in VZD VP VPT DOB KUP Slika 10: Projektni tim sočasnega usvajanja pedalnega sklopa (vir: Rihar, 2012) Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 11 Člani projektnega tima, razen vodje projekta, bodo del delovnega časa posvetili delu na projektu, preostali del delovnega časa pa bodo opravljali naloge v oddelku oziroma službi, kateri pripadajo. Vodja projekta bo za čas trajanja projekta usvajanja pedalnega sklopa izločen iz oddelka kateremu pripada in bo poln delovni čas angažiran na projektu. Po zaključku projekta se bo vrnil v svoj oddelek. 3.1.2. Oblikovanje delovnih timov zank sočasnega usvajanja komponent pedalnega sklopa Kot prikazuje slika 10 bo v proces sočasnega usvajanja pedalnega sklopa vključenih pet delovnih timov za pet zank. V delovne time zank bodo vključeni strokovnjaki štirinajstih strokovnih služb podjetja ter predstavnika strateških dobaviteljev in kupcev, glede na stopnjo skupne intenzitete odgovornosti za izvedbo v posamezno zanko vključenih aktivnosti. Ko podjetje pridobi ponudbo, se prične izvajanje aktivnosti prve zanke: »Zanka pridobivanja naročila«, ki vključuje tri stopnje sočasnega usvajanja pedalnega sklopa, in to: - priprave projekta, - razvoja izdelka in - razvoja procesa pedalnega sklopa. Zanka se izvede, ko prodaja presodi, da je smiselno izdelati ponudbo za usvajanje pedalnega sklopa. Prvi zanki sledijo druga, tretja, četrta in peta zanka (Kušar, 2014A). Vodja projekta se je v soglasju z vodstvom podjetja odločil, da bo intenziteta odgovornosti posameznega člana virtualnega tima pri izvajanju aktivnosti določene zanke točkovana po metodi 9-3-1. Rezultate točkovanja odgovornosti članov timov pri izvajanju aktivnosti prve zanke usvajanja pedalnega sklopa: »Zanka pridobivanja naročila« podaja preglednica 4. 12 Preglednica 4: Točkovanje odgovornosti članov tima: »Zanka pridobivanja naročila« (vir: Rihar, 2012) LEGENDA: 1 UP – Uprava 5 IND - Industrializacija 9 NAB - Nabava 13 RAČ - Računovodstvo 2 P – Prodaja 6 Q - Kakovost 10 PC – Proizvodni center 14 PL – Prodajna logistika 3 VP – Vodja projekta 7 PRT – Proizvodno razvojna tehnologija 11 NO – Načrtovanje in oskrba proizvodnje 15 DOB - Dobavitelji 4 RAI - Razvoj 8 NIS - Nabava investicijskih sredstev 12 VZD - Vzdrževanje 16 Kup – Kupec Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 13 Iz preglednice 4 je razvidno, kakšno odgovornost ima posamezni član tima za izvedbo aktivnosti prve zanke sočasnega usvajanja pedalnega sklopa. Postopek točkovanja odgovornosti članov tima je bil izveden tudi za vse ostale zanke sočasnega usvajanja pedalnega sklopa. Rezultati izračuna faktorja skupne intenzitete odgovornosti članov delovnih timov pri izvajanju aktivnosti vseh petih zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa so vidni v preglednici 5. Preglednica 5: Stopnje skupne intenzitete odgovornosti članov delovnih timov pri izvajanju aktivnosti zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa (vir: Rihar, 2012) Na sliki 11 je prikazana sestava delovnih timov vseh petih zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa. ZANKE USVAJANJE PEDALNEGA SKLOPA ČLANI VIRTUALNIH TIMOV UP P VP RAI IND Q PRT NIS NAB PC NO VZD RAČ PL DOB KUP VSOTA TOČK 1. Zanka: PRIPRAVLJENJE NAROČILA TOČKOVANJE POSAMEZNEGA ČLANA TIMA V PRVI ZANKI 3 165 19 163 104 61 9 84 87 9 10 0 0 11 10 30 765 Faktor intenzivnosti posameznega člana tima 0,39 21,5 2,48 21,3 13,6 7,97 1,19 11,2 11,5 1,19 1,33 0 0 1,46 1,33 3,98 100 IZBRANI ČLANI TIMA V PRVI ZANKI 165 163 104 61 84 87 30 694 Faktor intenzivnosti izbranega člana timu 0 23,8 23,4 14,9 8,79 12,1 12,5 4,32 100 2. Zanka: RAZVOJ PEDALNEGA SKLOPA TOČKOVANJE POSAMEZNEGA ČLANA TIMA V DRUGI ZANKI 13 39 85 279 102 74 18 38 57 7 13 7 8 13 15 27 795 Faktor intenzivnosti posameznega člana tima 1,7 5,2 11,3 37,2 13,6 9,9 2,4 5,1 7,6 0,9 1,7 0,9 1,1 1,7 2,0 3,6 100 IZBRANI ČLANI TIMA V DRUGI ZANKI 39 85 279 102 74 38 57 27 701 Faktor intenzivnosti izbranega člana timu 5,9 12,8 39,8 15,3 11,1 5,7 8,1 3,9 100 3. Zanka: RAZVOJ PROCESA PEDALNEGA SKLOPA TOČKOVANJE POSAMEZNEGA ČLANA TIMA V TRETJI ZANKI 2 7 37 32 299 166 100 121 26 46 23 39 0 4 52 48 1002 Faktor intenzivnosti posameznega člana tima 0,21 0,74 3,91 3,38 31,6 17,5 10,5 12,7 2,74 4,86 2,43 4,12 0 0,42 5,49 5,07 100 IZBRANI ČLANI TIMA V TRETJI ZANKI 37 299 166 100 121 52 48 823 Faktor intenzivnosti izbranega člana timu 4,82 38,9 21,6 13,1 15,8 6,78 6,23 100 4. Zanka: KVALIFIKACIJA PEDALNEGA SKLOPA IN PROCESOV TOČKOVANJE POSAMEZNEGA ČLANA TIMA V ČETRTI ZANKI 4 36 12 189 147 103 34 12 45 30 18 5 6 77 12 730 Faktor intenzivnosti posameznega člana tima 0,5 4,9 1,6 25,9 20, 14,1 4,7 1,6 6,2 4,1 2,5 0,7 0,8 10,5 1,6 100 IZBRANI ČLANI TIMA V ČETRTI ZANKI 36 189 147 103 45 77 12 609 Faktor intenzivnosti izbranega člana timu 5,9 31 24,1 16,9 7,4 12,6 2 100 5. Zanka: ZAKLJUČEVANJE PROJEKTA TOČKOVANJE POSAMEZNEGA ČLANA TIMA V PETI ZANKI 20 43 48 7 49 32 37 2 12 18 14 4 21 80 6 39 434 Faktor intenzivnosti posameznega člana tima 5,13 11,1 12,3 1,79 12,6 8,20 9,49 0,51 3,07 4,9 3,59 1,03 5,38 20,5 1,54 10 100 IZBRANI ČLANI TIMA V PETI ZANKI 43 48 49 32 37 80 39 328 Faktor intenzivnosti izbranega člana timu 13,1 14,6 14,9 9,76 11,3 24,4 11,9 100 14 PROJEKTNI TIM USVAJANJA PEDALNEG SKLOPA Ravnina: 1. 2. SPREMINJAJOČA SESTAVA DELOVNIH TIMOV USVAJANJA PEDALNEGA SKLOPA STALNA SESTAVA PROJEKTNEGA TIMA SOČASNEGA USVAJANJA PEDALNEGA SKLOPA Delovni tim: zanke: PRIDOBIVANJA NAROČILA Delovni tim: zanke: RAZVOJA PEDALNEGA SKLOPA Delovni tim: zanke: RAZVOJA PROCESA PEDALNEGA SKLOPA Delovni tim: zanke: KVALIFIKACIJE PEDALNEGA SKLOPA IN PROCESA Delovni tim: zanke: ZAKLJUČEVANJA PROJEKTA VODJA DELAVNEGA TIMA Slika 11: Delovni timi zank sočasnega usvajanja komponent pedalnega sklopa (vir: Rihar, 2012) 3.2. Oblikovanje komunikacijske matrike zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa Komunikacijska matrika zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa za vsako aktivnost zanke določa: - vhodne informacije s potrebnimi dokumenti za pričetek izvajanja posamezne aktivnosti, - izhodne informacije s potrebnimi dokumenti, ki nastanejo ob izvajanju posamezne aktivnosti, - orodja, v katerih se informacije nahajajo oziroma v katerih nastajajo, - kdo informacije oziroma dokumente posreduje, - kdo informacije oziroma dokumente prejme, ter - način posredovanja informacij oziroma dokumentov (komunikacijski kanal). Preglednica 6 prikazuje del rezultatov komunikacijske matrike izvedbe aktivnosti: »Zanka pridobivanja naročila«. Preglednica 6: Komunikacijska matrika izvedbe aktivnosti: »Zanka pridobivanja naročila« (vir: Rihar, 2012) ID VHODNA INFORMACIJA - DOMUMENT AKTIVNOST IZHODNA INFORMACIJA - DOMUMENT ORODJA UPORABLJENA PRI IZVAJANJU AKTIVNOSTI INFORMACIJO (DOKUMENT) POSREDUJE INFORMACIJO (DOKUMENT) PREJME KOMUNIKA= CIJSKI KANAL 0 SOČASNO USVAJANJE PEDALNEGA SKLOPA 1 Ponudbeni del projekta 2 Priprava projekta 3 Pregled povpraševanja 4 Povpraševanje Prejem in določitev statusa povpraševanj Dokument PP KUPEC P e-sporočilo 5 Dokument PP Pregled popolnosti zahtev Preverba podatkov (prvo rešeto) P 6 Preverba podatkov (prvo rešeto) Odpiranje projekta Zasnova izvedbenega projekta SAP P Vse službe 7 Zasnova izvedbenega projekta Izdelava povpraševanja Sporočilo o odprtju povpraševanja SAP P Vse službe e-sporočilo; SVP 8 Dokument PP Definiranje projektne skupine Sklep o začasni projektni skupini P RAI,IND,NAB, Q,VP e-sporočilo; SVP Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 15 9 Osnutek reparticije 10 Sklep o začasni projektni skupini, Sporočilo o odprtju povpraševanja Iniciacijski sestanek 1 (povpraševanje) Zapisnik sestanka o konceptu izdelka, Izdelava reparticije P RAI,IND,NAB, Q,VP e-sporočilo; SVP 11 Pridobitev ponudb 12 Pridobivanje ponudb Nabava 13 3D model, zahteve kupca; 2D risbe; Osnutek reparticije 1; Zapisnik sestanka o konceptu izdelka Izbor potencialnih dobaviteljev Izbor potencialnih dobaviteljev NAB DOB e-sporočilo 14 Povpraševanje prodaje; 3D model, zahteve kupca; Osnutek reparticije 1 Kreiranje in lansiranje povpraševanj Povpraševanje nabave NAB Dob. e-sporočilo 15 Ponudba dobavitelja; Izbor potencialnih dobaviteljev Pridobivanje ponudb Ponudba dobavitelja NAB P e-sporočilo 16 Ponudba dobavitelja Analiza ponudb Analiza ponudb dobavitelja NAB DOB e-sporočilo 17 Analiza ponudb dobavitelja Izbrana ponudba investicijskih sredstev Izbor dobavitelja NAB DOB AK 18 Pridobivanje ponudb NIS 19 Nabor ponudnikov; 3D model, zahteve kupca; 2D risbe; Osnutek reparticije 1; Tehnološka zasnova procesa Izbor potencialnih dobaviteljev Izbor ponudnikov NIS 20 Izbor ponudnikov; 2D risbe; Izbor ponudnikov Kreiranje in lansiranje povpraševanja Povpraševanje NIS DOB e-sporočilo; SVP ... ... ... ... ... ... ... ... 39 Potrjena zasnova izdelka; Potrditev embalaže izdelka Konec projekta - nesprejeta ponudba konec projekta UPRAVA P, Vse službe e-sporočilo; glasovno sporočilo 40 Razvoj pedalnega sklopa 41 Definicija izdelka 42 Validacija popolnosti vhodnih podatkov 43 Zasnova izvedbenega projekta Preverba vhodnih zahtev (ZZ, povpraševanje) Pregledane vhodne zahteve in usklajene zahteve s pogodbo AK 44 Konstrukcijska dokumentacija 45 Sporočilo o odprtju povpraševanja, (zahteve kupca, okolje, ..) Obdelava vhodnih podatkov Povezava podatkov iz SAP- a v ST ST RAI-KI SAP;SMT 46 Zasnova izvedbenega projekta; Sporočilo o odprtju povpraševanja Planin razvoja izdelka Plan razvoja procesa RAI Q, IND, NAB, NIS SAP 47 Povezava podatkov iz SAP- a v SMT Modeliranje 3 D 3D model, kosovnica CATIA RAI-KI SAP;SMT ... ... ... ... ... ... ... ... 60 Sklad toleranc; Posebne zahteve po posamezni tehnologije; 2D risbe; Poročilo validacije preizkusov; Poročilo FMEA izdelka, Pomembne karakteristike Opomnik za preverjanje definicije izdelka Opomnik 00 IND RAI, P sestanek 61 Razvoj procesa pedalnega sklopa 62 Definicija procesa 64 3D model, zahteve kupca; 2D risbe; Zapisnik sestanka o konceptu izdelka; Znane potrebne količine, roki izdelave in cena Zasnova TP (tehnološkega procesa) Tehnološka zasnova procesa IND RAI,Q, IND- KALKULACIJ A SAP;SMT 65 Znane potrebne količine, roki izdelave in cena; Sporočilo o odprtju povpraševanja; Zasnova izvedbenega projekta Planin procesa, sinoptik, izvedljivost procesa Definicija plana, sinoptika in izvedljivost procesa SAP;SMT; e- sporočilo 66 Zahteve kupca za embalažo; 3D model, zahteve kupca; 2D risbe Zasnova embalaže Zasnova embalaže IND P SVP; ET 67 3D model, zahteve kupca; Zapisnik sestanka o konceptu izdelka, Izdelava reparticije; 2D risbe; Tehnološka zasnova procesa Zasnova QM plana Zasnova QM plana IND RAI,Q, IND- KALKULACIJ A SAP;SMT 68 Sklad toleranc, Posebne zahteve po posamezni tehnologije; 2D risbe; Poročilo validacije preizkusov Preverba izvedljivosti Opomnik 01 Opomnik 01 IND RAI,Q, IND- KALKULACIJ A SAP;SMT; sestanek 69 Opomnik 01 PKU po Opomniku 01 PKU po Opomniku 01 IND, Q RAI, IND sestanek 70 Tehnološka zasnova procesa; Zasnova QM plana Zasnova potrebnih KMPO Potočilo o KMPO IND, Q RAI, IND SAP;SMT,ET Legenda komunikacijskh kanalov: SVP- sodelovanje z virtualno prisotnostjo AK- avdio konferenca SMT- SmarTeam ET- elektronska tabla S komunikacijsko matriko zank sočasnega usvajanja pedalnega sklopa je za izvajanje posamezne aktivnosti zanke vnaprej določen način posredovanja informacij ter komunikacijska orodja (kanali) potrebna za posredovanje informacij oziroma dokumentov. 4. Zaključek Sočasno usvajanje izdelkov prinaša kar nekaj prednosti. Ena poglavitnih je, soočanje s težavami in njihovim reševanjem v zgodnejših stopnjah usvajanja izdelka. Vsi vemo, da je napako oziroma napačno predvidevanje veliko ceneje odpraviti, kot pa reševati posledice v primeru izdelkov z napakami. V članku je predstavljeno, da sočasno usvajanje izdelka ni brez dobro organiziranega timskega oziroma virtualnega timskega dela. Glede na rezultat izračunanih stopenj skupne intenzitete sodelovanja med organizacijskimi enotami podjetja se je jasno pokazalo, kateri člani tima so v določeni zanki potrebni. Timsko delo je pogoj sočasnega osvajanja izdelkov saj krepi medsebojno zaupanje, omogoča hitrejše ter kakovostnejše reševanje problemov, spodbuja inovativnost ter tako postreže z boljšimi rešitvami problema in spodbuja nenehno učenje. 16 Dobro organizirano timsko delo zagotavlja zgodnje odkrivanje problemov ter njihovo reševanje v zgodnjih stopnjah osvajanja izdelkov, zgodnje sprejemanje odločitev in usmerjenost k cilju kar je ključnega pomena pri odgovornem pristopu k usvajanju izdelkov. S takšnim načinom organizacije se krepijo odnosi znotraj timskega sodelovanja, poveča se kreativnost članov tima in ustvari se ustrezna komunikacija. Timi samostojno prepoznavajo problematiko in tudi samostojno predlagajo primerne rešitve. Prikazana je dvonivojska struktura timov stezno–zankastega procesa sočasnega usvajana izdelka, ki je primerna za usvajanje izdelkov v majhnih podjetjih Podan je pregled nad razpoložljivimi komunikacijskimi orodji za delo v timu oziroma virtualnem timu s pregledom prednosti in slabosti posameznega orodja. Oblikovana je vsebina komunikacijske matrike sočasnega usvajana izdelka, ki določa način posredovanja informacij oziroma dokumentov pri izvedbi aktivnosti zank sočasnega usvajanja izdelka. Predlagana metodologija oblikovanja timov oziroma virtualnih timov ter komunikacijske matrike sočasnega usvajanja izdelka je bila preizkušena na primeru pedalnega sklopa . 5. Literatura Dickman Philipp (2009): Schlanker Materialfluss, Springer-Verlag, Berlin - Heidelberg. Duarte D.L., Snyder N.T. (2006): Mastering Virtual Teams, Jossey-Bass, cop., San Francisco, CA. Duhovnik, Jože, Žargi, Urban, Kušar, Janez, Starbek, Marko (2009): Project-driven concurrent product development. Concurr. eng. res. appl., vol. 17, no 3, str. 225-236 Kušar J., Duhovnik J., Grum J., Starbek, M.(2004): How to reduce new product development time. Robot. comput.- integr. manuf. Vol. 20, No. 1, str. 1-15. Kušar, Janez, Bradeško, Lidija, Duhovnik, Jože, Starbek, Marko (2008): Project management of product development, Stroj. vestn., vol. 54, no. 9, str. 588-606. Kušar, Janez, Rihar, Lidija, Duhovnik, Jože, Starbek, Marko. (2014A): Concurrent realisation and quality assurance of products in the automotive industry. Concurrent engineering, vol. 22, no. 2, str. 162-171 Kušar, Uroš, Kušar, Janez. (2014B): Izzivi obvladovanja mednarodnih projektov. Projektna mreža Slovenije, letn. 17, št. 1, str. 14-20. Prasad B. (1996): Concurrent Engineering Fundamentals, Volume I, Integrated Product and Proces Organization, New Jersey, Printice Hall PTR, str. 216-276. Rad F. Parviz, Levin Ginger (2003): Achieving Project Management Success using Virtual teams, J. Ross Publishing, Boca Rato, Florida. Rihar, Lidija, Kušar, Janez, Gorenc, Stanislav, Starbek, Marko. (2012): Teamwork in the simultaneous product realisation. Strojniški vestnik, sep., vol. 58, no. 9, str. 534-544. Winner R. I., (1988): The Role of Concurrent Engineering in Weapons System Acquisition, IDA Report R-338, Institut for Defence Analysis, Alexandrija, VA. Projektna mreža Slovenije, Letnik II, številka 1 Prispevek prejet: 29.02.2016 Prispevek sprejet: 05.04.2016 Scientific paper 17 Dr. Janez Kušar je izredni profesor za področje proizvodnih sistemov na Fakulteti za strojništvo v Ljubljani. Njegovo znanstveno delo zajema področje proizvodnih sistemov, načrtovanja in vodenja proizvodnje ter projektnega vodenja. Aktivno sodeluje s številnimi slovenskimi podjetji in to predvsem na področju uvajanja projektnega vodenja in sočasnega inženiringa. V revijah in zbornikih znanstvenih konferenc je objavil preko 35 izvirnih znanstvenih člankov ter večje število strokovnih prispevkov. Sodeluje pri raziskovalnih in industrijskih projektih na področju proizvodnih sistemov, proizvodne logistike, načrtovanja in vodenja proizvodnje ter projektnega vodenja in sočasnega usvajanja izdelkov. Dr. Lidija Rihar je asistentka za področje proizvodnih sistemov na Fakulteti za strojništvo v Ljubljani. Pred študijem na fakulteti je bila zaposlena v Zavarovalnici Triglav, nato pa v podjetju Litostroj EI kot organizatorka dela v pisarni projektnega vodenja. Od leta 2005 do 2015 je bila zaposlena na Fakulteti za strojništvo v Ljubljani kot samostojna strokovna sodelavka, odgovorna za prenos znanja in strokovno podporo pri uvedbi projektnega vodenja in sočasnega inženiringa v podjetja. V strokovnih revijah je objavila 10 izvirnih znanstvenih člankov. S svojimi prispevki je sodelovala tudi na več strokovnih in znanstvenih srečanjih.