Alenka Košak STALIŠČA MEDICINSKIH SESTER IN SOCIALNIH DELAVK DO SMRTI FENOMEN SMRTI Kaj je smrt, kako človek umira, kaj se z njim dogaja po smrti? Ta vprašanja so skrivnost, odkar obstaja človeštvo. Nanje poskušajo odgovoriti različni znanstveniki in znan- stvene discipline, vsaka s svojo filozofijo. Vendar pa je smrt in umiranje zelo zasebna zadeva. Nuland (1997:16) pravi, da smrt ni soočenje, ampak je le dogodek v zaporedju valujočih ritmov narave. Pravi sovražnik ni smrt, temveč bolezen, in z njo se je treba soočiti. Ljudje izrivajo iz zavesti dejstvo, da bodo nekoč umrli. Vzrokov za to je več. Mnogo ljudi se smrti boji. Predvsem so to ljudje, ki imajo občutek, da jim življenje ni dalo tistega, kar so od njega pričakovali. VPLIV SMRTI NA DRUŽINO Hude bolezni in smrt so v družinah nekaj naravnega, pa vendar velike življenjske tragedije. Smrt ima na družino velik vpliv, pogosto se družinski člani znajdejo v novih vlogah, reševati morajo nove, težke pro- bleme. E. Asen (1998: 209-210) v svojem delu navaja, da je vpliv smrti na družino različen, odvisen pa je od narave smrti, časa smrti, starosti in razvojne stopnje posame- znih družinskih članov, družinske zgodo- vine prejšnjih izgub, položaja in vloge umirajoče osebe in od načina, kako se družina spoprime s položajem, kar pa je odvisno tudi od kulture in od podpore, ki jo družina prejme od družbe in kroga prijateljev. SPREMLJANJE DRUŽINE IN UMIRAJOČEGA Spremljanje družine je temeljnega pomena. Družinski člani doživljajo hudo bolečino in težke čase ob umiranju in smrti svojca. Klevišarjeva (1990: 51) pravi, da svojci po- gosto niso sposobni razumeti informacij, ki jih dobijo od zdravnika. Pogosto so njihovi upi in pričakovanja od medicine preveliki, pričakujejo nekaj nemogočega in to skoraj zahtevajo. Nekateri ponujajo tudi večje vsote denarja, samo da bi bolnik ozdravel. Nekatere zagrabi panika in to razpoloženje se prenaša na vso družino in tudi na bolnika samega. Poleg spremljanja družine umira- jočega je pomembno tudi samo spremljanje umirajočega. Klevišarjeva (1994:31) defini- ra spremljanje umirajočega bolnika kot po- magati mu živeti na zadnjem delu njegove življenjske poti. Poudarek je na živeti, to pomeni, omogočiti bolniku, da lahko do konca živi čim bolj polno in da je do konca kot živ človek čim bolj vključen v dogajanje okrog sebe. Spremljati pomeni vstopiti v odnos s tistim, ki je potreben pomoči. POTREBE UMIRAJOČEGA Tudi umirajoči ima, tako kot svojci, dolo- čene potrebe. Mogoče ima nekaj skromnih zahtev, in če bi jim ugodili, bi čutil, da lahko mirno umre. Včasih gre za sporočila dolo- čenim ljudem ali za podrobnosti pogreb- nega obreda. Umirajoči človek ne zahteva, da bi ga naredili nesmrtnega, želi le zaokro- žiti svoje življenje. Mnoge njegove skrbi zahtevajo čas. Potrebuje čas za premislek, potrebuje čas, da bi lahko vse uredil. 347 ALENKA KOŠAK Kastenbaum (1985: 117) pravi, da se lahko z njim bolje razumemo, če se ne obreme- njujemo z upanjem, temveč se mu pribli- žamo kratko malo kot človeku, ki nam je podoben. ŽELJE IN POTREBE SVOJCEV Glavna potreba in želja svojcev je, da bi jih drugi razumeli. To je težko uresničljivo. Razlogi za to so različni. V začetku težkega dogodka lahko opazimo veliko, vendar kratkotrajno razumevanje. Svojci pogosto čutijo pripravljenost drugih, da se vživijo v njihov položaj. Opažajo pripravljenost in željo ljudi, da bi pomagali z nasvetom in dejanjem. To razumevanje pa je navadno kratkotrajno. Mnogi se zadovoljijo z radove- dnostjo in trenutno pripravljenostjo za pomoč in pravzaprav ne bi radi zvedeli kaj več kot le »stanje stvari«. Svojci pa se poču- tijo razumljene takrat, ko čutijo, da kdo zanje skrbi in jih podpira. To pa ni kratko- trajna stvar. Potrebno je veliko volje in poguma, da zdržimo in da smo pripravljeni vedno priskočiti na pomoč. Fassler-Weibel (1996: 109) navaja splo- šne in posebne potrebe svojcev ob smrti: • Svojci potrebujejo pomoč, nasvete in podporo, vendar tudi zahtevajo, da se lahko samostojno odločajo. • Svojci pogosto niti sami ne vedo, kaj pravzaprav hočejo ali potrebujejo. Na novo morajo postaviti svoj družinski sistem. Praznino, ki nastane zaradi smrti, morajo sami ustrezno napolniti. • Naučiti se moramo, da svojce povpra- šamo po njihovih željah in potrebah, in ne, da o njih ugibamo. Nimamo pravice ugotav- ljati, ali je odziv žalovanja ustrezen ali ne. • Svojci čutijo potrebo, da jim kdo stoji ob strani, jih podpira in razume, in sicer tako dolgo, dokler to potrebujejo, in na način, kakor to želijo. • Svojce je treba opogumljati, da govo- rijo o svojih vzgibih in o svojem razpo- loženju. Potrebujejo sogovornike, ki jim lahko zaupajo in ki jim lahko te občutke pokažejo. • Svojci ne potrebujejo nasvetov, kaj de- lajo narobe in kaj bi lahko naredili drugače. Potrebujejo le iskren pogovor. • Vsak svojec ima pravico, da sme živeti svojo individualno žalost, ne da bi ga kri- tizirali, zavračali ali mu celo prepovedovali. • Svojci čutijo potrebo, da lahko govorijo tudi o neprimernih čustvih do umrlega. • Svojci potrebujejo ljudi, ki imajo veliko časa in si ga tudi vzamejo zanje. Te osebe si izberejo sami in jih je pogosto malo. • Svojci se počutijo varne, če lahko govorijo tudi o negativnih doživetjih v razmerju z umrlim. To poveča občutek, da jih drugi razumejo. • Svojci potrebujejo informacije o oblikah žalovanja in o vedenju žalujočih. Potrebujejo veliko opogumljanja, da iščejo svoje oblike žalovanja. ŽALOVANJE Smrt bližnjega človeka sproži v nas mnoga močna čustva, telesne in duševne reakcije. Tekavčič-Gradova (1994: 137) pravi, da žalovanje ni stanje, pač pa proces, v katerem žalujoči predeluje svojo izgubo in se nanjo prilagaja. Zato je žalovanje nujno in za nadaljnje življenje žalujočega tudi potreb- no. Žalujoči mora predelati štiri različne stopnje: Sprejeti realnost izgube. Žalujoči se mora sprijazniti z dejstvom, da je bližnji umrl, da ga ne bo več in da se ne bo več srečal z njim. Sprejeti bolečino, ki jo povzroča žalost V naši kulturi se od žalujočega pričakuje, da bo svojo bolečino čim hitreje »pospravil« v zabebnost in je ne bo kazal v družbi, ker je ob tem okolici pogosto neprijetno. Nekateri poskušajo ob izgubi zanikati svoja čustva ali preprečiti bolečino z različnimi aktivnostmi ali delom. Drugi poskušajo zaustaviti vse boleče misli v zvezi s pokoj- nikom, dopustijo si le prijetne, aH pa si pomagajo s tabletami in alkoholom ubežati resničnosti. Zgodi se, da tisti, ki so zanikali svoje občutke, pozneje reagirajo z depre- sivnim razpoloženjem. Prilagoditi se okolju, v katerem umrli manjka. S smrtjo vsak žalujoči izgubi nekaj, kar mu je umrli dajal. Včasih ni takoj jasno, kaj bo najbližji najbolj pogrešal: družbo. 348 STALIŠČA MEDICINSKIH SESTER IN SOCIALNIH DELAVK DO SMRTI oporo, poslušalca, finančno pomoč ali kaj drugega. Žalujoči navadno po treh mesecih dokončno ugotovijo, kaj najbolj pogrešajo kot posledico izgube. Žalujoči se bo moral prilagoditi dejstvu, da bo moral sam pre- vzeti nove vloge in zadolžitve namesto umrlega. Čustvenoponotranjiti umrlega in začeti z novim življenjem. Žalujoči se mora pri- praviti, da vstopi v nove odnose in v novo življenjsko obdobje. Zato mora najti v sebi tisti kot za umrlega, ki mu bo dopuščal dovolj prostora tudi za druge, nove odnose z okoljem. SMRT - IZZIV ZA SOCIALNO DELO Z izkušnjami umiranja in smrti se posredno pri svojem poklicnem delu srečujejo tudi nekateri socialni delavci. To so zlasti tisti, ki so zaposleni v domovih za stare, bolni- šnicah, centrih za socialno delo in podo- bno. To je področje, na katerem bi lahko imeli socialni delavci večjo vlogo, treba pa bi bilo pridobiti več znanja o tem že v samem procesu izobraževanja. Govoriti o smrti je pri nas še vedno tabu in mogoče se ravno zaradi tega malo so- cialnih delavcev odloča za delo na tem po- dročju. Po drugi strani pa bi lahko bili ravno oni tisti, ki bi razbijali ta tabu. Socialni de- lavci se največkrat srečujejo s to pomočjo posredno, denimo, z denarno pomočjo ob izgubi partnerja, kritjem dela stroškov pogreba, namestitvijo vdove ali vdovca v dom za stare... Tu gre največkrat za material- ne oblike pomoči, saj svojci le redko pridejo po pomoč zaradi duševne stiske ob izgubi drage osebe. Svetovalno pomoč potrebuje- jo zlasti starši ob izgubi otroka in starejši človek ob izgubi partnerja. Predvsem starej- ši ljudje ne vedo, kam bi se lahko obrnili po tovrstno pomoč, in večina jih tudi nima priložnosti, da bi se vključili v skupino za samopomoč. Poleg svetovanja ljudje potre- bujejo tudi praktične nasvete in infor- macije, npr. o tem, kako se pogovarjati z umirajočim, kakšne potrebe ima umirajoči, o sami organizaciji pogreba in podobno. Pomoči pa so potrebni tudi ljudje, ki se poklicno veliko srečujejo s smrtjo, denimo medicinske sestre. Tudi te doživljajo stisko ob smrti pacientov, pa imajo le malo prilo- žnosti dobiti ustrezno strokovno pomoč. Tudi pri reševanju tovrstnih težav bi lahko sodelovali socialni delavci kot supervizorji in pomočniki. V raziskavi sem poskušala ugotoviti, kako srednje in višje medicinske sestre ter socialne delavke, zaposlene v bolnišnici, doživijo umiranje in smrt bolnika, kako ob tem ravnajo in kako to vpliva na njihovo delo. Vprašanja, na katera sem poskušala odgovoriti, so bila tale: • kako zaposlene medicinske sestre in socialne delavke doživijo umiranje in smrt bolnika, • kakšno pomoč ponudijo umirajočim bolnikom in njihovim svojcem, • ali se zaposleni med seboj pogovarjajo o umiranju, smrti, žalovanju in ali imajo dodatna izobraževanja v zvezi s tem, • kaj jim pomeni njihovo delo v bolni- šnici, • ali v vsem tem obstajajo kakšne razlike med zaposlenimi medicinskimi sestrami na Pediatrični kliniki, kjer se zdravijo in tudi umirajo otroci, in na Onkološkem inštitutu, kjer se osebje sooča z umiranjem odraslih in starejših ljudi. Merski instrument je bil vprašalnik za standardiziran intervju. Vprašalnik je vse- boval 14 vprašanj. V raziskavo je bilo vključenih 19 inter- vjuvanih oseb. Vse so bile ženske, ker med zaposlenimi v bolnišnicah prevladujejo ženske. Intervjuje sem izvedla na Pediatri- čni kliniki, oddelek z onkološkimi obolenji otrok, na Onkološkem inštitutu, kjer zdra- vijo odrasle onkološke bolnike, in v socialni službi Kliničnega centra. Intervjuvane so bile štiri srednje in štiri višje medicinske sestre na Pediatrični kli- niki, štiri srednje in štiri višje medicinske sestre na Onkološkem inštitutu in tri so- cialne delavke v Kliničnem centru. REZULTATI RAZISKAVE Že sama misel na smrt nam povzroča ne- lagodne občutke, nekaterim celo zbuja 349 ALENKA KOŠAK Strah, zato to temo nekako puščamo ob strani. Zato je ravno pogovor o tem tisto, s čimer lahko popustijo zavore v nas in na ta način premagamo strah pred smrtjo in lažje prenesemo izgubo, ko se pojavi. Vendar pa ljudje, ki se poklicno vsakodnevno sreču- jejo s smrtjo, ne morejo uiti pogovoru na to temo. Hote ali nehote se pogovarjajo o njej. Z leti začnejo drugače gledati na to in jim pogovor o smrti ne zbuja več toliko nelagodja in strahu. Nekako jim postane rutina, del njihovega delovnega procesa. Seveda pa je to zelo posplošeno in ne velja ravno za vse. Tako rezultati kažejo, da se nekatere medicinske sestre zelo težko pogovarjajo o smrti in se pogovoru raje izognejo. Na drugi strani pa bi se nekatere zelo rade pogovarjale o tem, pa opažajo, da je njihove sodelavke strah pogovora. Opa- ziti je tudi, da se starejše delavke več po- govarjajo o tem, medtem ko so pobudnice teh pogovorov zlasti mlajše delavke. Medicinske sestre imajo priložnost za pogovor o tem tudi na oddelčnih sestankih, kjer lahko razrešijo tudi probleme, ki jih ima posameznik v zvezi z doživljanjem smrti. Tema smrti je med zaposlenimi tako vedno prisotna in jim omogoča tudi neke vrste samopomoči pri predelavi travme. Vsaka smrt v bolnišnici je za zaposlene določena psihična obremenitev. Kakšna je ta obremenitev in kako jo človek doživlja, je odvisno od starosti umrlega, od starosti zaposlenega, osebnih izkušenj pri umi- ranju, od človekovega značaja, pogleda na smrt, bližine umrlega ipd. V grobem bi lahko razdelila zaposlene v dve skupini: v prvo sodijo tisti, ki so od- govorili, da jih smrt nekako prizadene, vendar to doživljajo kot del življenja, jim nekako postane »rutina«. Na drugi strani pa so nekatere delavke z veliko empatije opi- sale svoje doživljanje smrti, ki je zanje zelo boleče; nekako se ne morejo »navaditi« na to in občasno potrebujejo pomoč. Bolj čust- veno prizadeti ob tem so bili mlajši zapo- sleni in zaposleni na pediatrični kUniki. Tu umirajo otroci, na Onkološkem inštitutu pa odrasli. Dva odgovora sta se nanašala na to, da v službi ni časa misliti na smrt in jo doživljati. ampak to »pride pozneje za tabo«. Na pediatrični kliniki so skoraj vse so- govornice izrazile mnenje, da so čustveno bolj prizadete, če umre otrok, na katerega so se navezale, je postal njihov »ljubljenček«. Če ima sestra v isti izmeni več smrti, je to zanjo veliko bolj obremenjujoče kot ostalo delo na oddelku, ki je fizično morda na- pornejše. Po prvem srečanju s smrtjo človeku ostane nekaj, zaradi česar si ta dogodek zapomni. Strah pred prvim srečanjem s smrtjo je bil navzoč pri večini intervjuvanih medicinskih sester in socialnih delavkah. Vse so bile takrat zelo mlade, komaj na začetku poklicne poti, ali pa so se s smrtjo srečale že na praksi v srednji šoli. Strah se je pojavil zaradi neizkušenosti. Večina jih ni vedela, kako reagirati, kako se obnašati, kaj je treba storiti. Zaradi tega sta se pojavila stiska in nelagodje, kar je še dodatno otežilo situacijo. Pri prvem poklicnem srečanju s smrtjo je šlo bolj za »opazovanje«, bilo je manj sode- lovanja. Večina se jih je po prvi taki izkušnji otresla strahu pred smrtjo. Če je bil umira- joči pripravljen na smrt in so bili ob njem pripravljeni tudi svojci in zdravstveno ose- bje, je bilo dosti lažje »preživeti« to izkušnjo. Nekatere intervjuvane so zelo nazorno in natančno opisale dogodek srečanja s smrtjo, nekatere pa se ga niso spomnile ali pa so opisale le svoje doživljanje in občutke ob tem. Zanimivo je, da se dogodka niso spomnile izključno mlajše delavke, medtem ko so ga starejše opisale zelo empatično in natančno. Nekatere je bolj kot sama smrt prizadelo doživljanje svojcev, zlasti staršev ob smrti otroka. Prvič so namreč videle in občutile stisko staršev ob tem dogodku. Tudi tu ni bila osamljena izjava: »Priza- deta sem bila, ker sem se navezala na pa- cienta.« To pomeni, da so bile medicinske sestre, ki so že nekaj časa spremljale pa- cienta in ga bolje spoznale, tudi bolj prizadete ob njegovi smrti. Večina je bila prvič v življenju neposredno navzoča ob smrti. Za umirajočega bolnika je zelo pomem- bno, kako bo preživel zadnje dni življenja. Iz odgovorov je razvidno, da je pomoč 350 STALIŠČA MEDICINSKIH SESTER IN SOCIALNIH DELAVK DO SMRTI osebja bolniku dvojna: na eni strani strokov- na, zdravstvena pomoč, na drugi strani pa psihična opora umirajočemu. Zdravstvena pomoč obsega zlasti lajšanje bolečin in nego bolnika. Umirajočemu bolniku posve- čajo več pozornosti pri negi. Intervjuji kažejo, daje najpomembneje, da umirajoči ni sam, da občuti navzočnost nekoga, ker mu to daje občutek varnosti. Vse inter- vjuvane medicinske sestre se tega zavedajo in poskušajo temu kar se da ugoditi. Na pediatrični kliniki so ob umirajočem otro- ku skoraj vedno navzoči svojci — starši, kar jim nekako olajša stisko. Starši in otroci se navadno bolj navežejo na določeno medi- cinsko sestro in se nanjo več obračajo po pomoč. Mnoge so poudarile, da jim je bilo na začetku poklicne poti zelo težko poma- gati umirajočim, z leti pa so si pridobile več izkušenj in jim je postal pristop do teh ljudi lažji. Pri sami negi in oskrbi posvečajo umirajočim bolnikom več pozornosti kot ostalim. Zavedajo se, da bi potrebovali še več pozornosti in psihične opore osebja, kar pa zaradi preobremenjenosti in po- manjkanja časa ni mogoče. Pri umirajočih otrocih se morajo medi- cinske sestre velikokrat pretvarjati, da sta- nje ni tako hudo. To jim povzroča stisko, saj jih otroci sprašujejo, ali bodo umrU. V takem primeru zaposleni velikokrat ne vedo, kako reagirati in kaj odgovoriti, zato se morajo pretvarjati, da bo vse v redu. Pri majhnih otrocih je lažje, ker se ne zavedajo smrti, hudo pa je pri starejših najstnikih in odraslih. Umirajočim bolnikom poskušajo tudi ugoditi v različnih željah. Starejši bolniki navadno nimajo kakšnih posebnih želja, le vsakdanje potrebe. Če že, potem imajo željo po navzočnosti medicinskega osebja ali družinskega člana, po duhovniku, po do- ločeni hrani in podobno. Otroci izražajo več želja, zlasti željo po kakšni igrači, želijo domov, ne želijo biti sami, ker jih je strah, želijo videti kakšno znano medijsko zve- zdo... Medicinsko osebje se potrudi, da tem željam ugodi, velikokrat pa otroci želje izražajo tudi svojim staršem. Socialna služba pomaga s socialnega vidika. Tu gre zlasti za nego in oskrbo po odpustu iz bolnišnice. Velikokrat je to sprožitev postopka za prehod v domsko varstvo. Prek centra za socialno delo orga- nizirajo laično pomoč na domu, vključena pa je tudi patronažna služba. Organizirajo kosila na dom. Gre zlasti za pomoč nepo- kretnim in slabo pokretnim ljudem. Če ima kakšen umirajoči željo, da bi se pogovoril z njimi, jih z oddelka pokličejo in pridejo na pogovor. Socialne delavke se zavedajo teh potreb in vidijo prihodnost tudi v večji pomoči umirajočim, ki je trenutno bolj posredna. Pri vsakem poklicnem delu se pojavljajo ovire ali težave, zaradi katerih delo mogoče ni opravljeno najbolje. To pri svojem delu opažajo tudi zaposlene v bolnišnici. Delo z umirajočimi bolniki je zelo za- htevno in naporno. Rezultati kažejo, da zaposlene občutijo velik problem v pomanj- kanju časa za umirajoče bolnike, kar je po- gojeno s pomanjkanjem kadra na oddelku, zlasti medicinskih sester. Zaposlene se zavedajo, da umirajoči potrebujejo več nege in pomoči kot ostali bolniki, vendar jim to zaradi omenjenega problema težko dajo. To jih velikokrat spravi v stisko, še posebno takrat, ko umirajoči bolnik nima ob sebi nikogar od svojih bližnjih. Mnoge sestre se zavzemajo za osamitev teh bolni- kov, še zlasti na pediatričnem oddelku, ker bi lahko bili starši v tem primeru navzoči ves čas. Te možnosti so zaradi prostorskih omejitev zelo omejene. Zdaj morajo večkrat pred drugimi otroki prikrivati, da je v sobi umirajoči otrok. To pa je zelo težko in naporno. Nekatere, zlasti višje medicinske sestre, so poudarjale, da bi moralo biti več izobra- ževanja za osebje glede postopkov dela in komunikacije z umirajočimi bolniki. To naj bi potekalo v obliki tečajev, pogovorov, svetovalnih skupin za zaposlene in v samih timih. Opozorile pa so tudi na premalo pogovorov osebja s svojci, predvsem s starši hudo bolnih otrok. To je verjetno prav po- sledica pomanjkanja tega znanja. Zaposleni občutijo preveliko obremenjenost z admi- nistrativnim delom, kar jim še dodatno od- vzema čas, ki bi ga lahko posvetih tem bolnikom. Socialne delavke vidijo problem zlasti v tem, da je premalo domov in inštitucij, ki 351 ALENKA KOŠAK bi pomagale takim ljudem. Starih ljudi je vedno več in je velik problem priti v dom. Zato morajo izčrpati vse možnosti in vložiti veliko truda in energije, da lahko komu omogočijo sprejem v dom. Ob smrti bližnjega doživljajo svojci veliko stisko, ki potrebuje pomoč. Misel, da izgubljajo dragega človeka, je zelo boleča. Zato je pomembno, da dobijo ustrezno pomoč in podporo, saj bodo lahko le tako sami pomagali svojcu, se znali pogovarjati z njim, se otresli strahu in lažje preboleli izgubo. Iz rezultatov je razvidno, da je bist- vena pomoč zaposlenega osebja svojcem ravno pogovor, tolažba, psihična opora. Medicinsko osebje poskuša priti v kontakt s svojci, ker se zavedajo, da ob umirajočem človeku zelo trpijo. Starejše, bolj izkušene medicinske sestre lažje najdejo pravo be- sedo v pogovoru s svojci. Mlajše sestre so zelo pogosto v zadregi, ker ne vedo, kako pristopiti k svojcem, kako in kaj sprego- voriti z njimi. Pogosta izjava mladih je bila: »Ne najdem pravega pristopa do svojcev, raje se skrijem, da gre kakšna starejša sestra v sobo.« To so bile zlasti mlajše zaposlene na Pediatrični kliniki, kjer so starši ob izgubi otroka še toliko bolj prizadeti. V pogovoru poskušajo pojasniti svojcem postopek zdravljenja, jih postopno pripra- viti na smrt in jim pomagati pri reševanju njihovih stisk. Svojcem je v veliko tolažbo, da vidijo in dobijo občutek, da je za bolnika dobro poskrbljeno, da so njegove osnovne potrebe zadovoljene in da je v dobri negi. Svojci vidijo medicinsko osebje na eni strani kot strokovnjake, na drugi strani pa kot »domače«, najbližje bolniku. Na Pediatrični kliniki imajo psiholo- ginjo, ki strokovno pomaga svojcem. Imajo pa tudi starševsko skupino, ki se srečuje en- krat tedensko. Nekateri starši se srečujejo tudi še dalj časa po smrti otroka. Tako si med seboj pomagajo in delijo stiske in te- žave. Medicinsko osebje seznani vsakega starša hudo bolnega otroka, da obstaja taka skupina, oni pa se potem odločijo, ali bodo vstopili. Svojci so lahko pri bolniku na Onkolo- škem inštitutu ves dan, tudi ponoči, če iz- razijo posebno željo. Na Pediatrični kliniki je staršem omogočeno biti ob umirajočem otroku štiriindvajset ur na dan. Otroku in staršem dajo posebno sobo, kjer se lahko starši tudi odpočijejo, ponudijo jim zajtrk, lahko se umijejo... Problem je v tem, da ima- jo premalo takih sob. Zaposleni opažajo, da je za starše velik napor, če so ob otroku štiriindvajset ur, zato jim poskušajo poma- gati tudi pri tem. Tudi socialna služba je vključena v po- moč svojcem. Prek bolnika pridejo v stik s svojci in v pogovoru jim socialne delavke poskušajo pomagati preboleti izgubo drage osebe. Delajo z družino bolnika. Tu dobijo tudi informacije o različnih društvih in sku- pinah in informacije o tem, kje lahko dobijo dodatno pomoč. Permanentno poklicno izobraževanje je zelo pomemben dejavnik uspešnosti dela vsakega posameznika. Iz odgovorov na mo- ja vprašanja je razvidno, da je tega izobra- ževanja v zadnjih letih vse več, tudi na temo umiranja, smrti in žalovanja. Večina inter- vjuvanih oseb rada hodi k izobraževanju, le ena oseba se temu izogiba in tudi ni zasledila, da bi na to temo obstajal kakšen seminar. Na Onkološkem inštitutu so imeli že kar nekaj predavanj na temo smrti, zlasti iz društva Hospic, kamor je večina zaposle- nih tudi včlanjena. Na Pediatrični kliniki je tovrstnih izobraževanj nekaj manj, vendar se veliko pogovarjajo tudi o tem in jih več pripravljajo v prihodnje. Zaposleni vidijo problem v tem, da za- radi službenih obveznosti ni mogoče, da bi se udeležili vseh seminarjev. Izobraževanja bi moralo biti več, več pa bi se morali o tej temi pogovarjati že na strokovni ravni v šoli. Pogosto je bilo tudi mnenje, da strokovnjaki na tem izobraževanju ne morejo dati na- potkov ali pravil, Jkako ravnati v določeni situaciji smrti, kajti vsak primer je speci- fičen. Zato jim pri premagovanju različnih težav in stisk v povezavi s smrtjo veliko bolj pomaga pogovor v teamu. V socialni službi izobraževanja na to temo še niso imeli. Zadovoljstvo na delovnem mestu je eden temeljnih pogojev za uspešnost dela. Še toliko bolj to velja v poklicih, kjer pretežno delajo z ljudmi. Iz dobljenih odgovorov je razvidno, da je večina zaposlenih zado- voljna s svojim delom in ga rada opravlja. 352 STALIŠČA MEDICINSKIH SESTER IN SOCIALNIH DELAVK DO SMRTI VeČina rada dela z ljudmi, a ker gre za težke in tudi umirajoče bolnike, se je na to delo morala nekako »privaditi«. Še zlasti težko je na začetku poklicne poti. Zelo pogost je bil tudi odgovor, da jih delo zelo izčrpa in utrudi. Nekaterim pa to delo pomeni življenjski cilj in profesionalni izziv. Nekatere mlajše delavke se počutijo utesnjene na delovnem mestu. Razlog za to je v nepredelanem odnosu do smrti. Težav in nepredelanih travm pa ne morejo pustiti za zaprtimi vrati bolnišnice, veliko jih nosijo domov. To pa spet potrjuje dejstvo, da zaposlene nujno potrebujejo pomoč, da bi lahko pomagale drugim. Tudi socialne delavke so zadovoljne z delom v bolnišnici, ker je zelo dinamično in raznoliko. Od vsakega primera se naučijo nekaj novega. Je pa večkrat tudi naporno in zato službene zadeve težko pustijo v službi. Literatura E. Asen (1998), DrMŽme.ljubljana: Državna založba Slovenije. P. Fassler-Weibel (1996), Blizu v težkem času. Ljubljana: Družina R. Kastenbaum (1985), Staranje. Murska Sobota: Pomurska založba. M. Klevišar (1990), Kako udomačiti bolezen. Ljubljana: Katehetski center — Knjižice. — (1994), Spremljanje umirajočih. Ljubljana: Družina. S. B. Nuland (1997), Kako umremo. Ljubljana: Vodnikova založba. O. TekavCiC-Grad (1994), Pomoč človeku v stiski. Ljubljana: Planprint. 353