Svetovalna dejavnost centra Slovenije SVETOVALNA DEJAVNOST ANDRAGOŠKEGA CENTRA SLOVENIJE Izdal Andragoški center Slovenije Avtorice Andreja Dobrovoljc, Sonja Klemenčič, Tanja Vilič Klenovšek Jezikovno pregledala Vlasta Kunej Oblikovanje David Fartek Ljubljana, 2010 CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 374.7(497.4X0.034.2) DOBROVOLJC, Andreja Svetovalna dejavnost Andragoškega centra Slovenije [Elektronski vir] / avtorice Andreja Dobrovoljc, Sonja Klemenčič, Tanja Vilič Klenovšek. - El. knjiga. - Ljubljana : Andragoški center Republike Slovenije, 2010 Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/publikacije/Svetovalna_dejavnost_ACS.pdf ISBN 978-961-6851-03-9 1. Klemenčič, Sonja, 1952- 2. Vilič Klenovšek, Tanja 254778368 Svetovalna dejavnost centra Slovenije Kazalo Knjižici na pot 5 Komu je svetovanje namenjeno? 7 Vsebinska področja informiranja in svetovanja 8 Svetovanje v zvezi s sistemom in delovanjem izobraževanja odraslih v Sloveniji 8 Sistemska vprašanja v izobraževanju odraslih 9 Programi izobraževanja odraslih 10 Izobraževalne organizacije za izobraževanje odraslih, omrežja izobraževalnih organizacij za odrasle 10 Osebje v izobraževanju odraslih 11 Različni razpisi v izobraževanju odraslih 12 Svetovanje v zvezi s področji izobraževanja odraslih, ki jih neposredno razvija Andragoški center Slovenije 13 Razvojni projekti andragoškega centra Slovenije, s katerimi vpeljujemo v prakso nove oblike in načine izobraževanja odraslih, in projekti za razvoj podpornih dejavnosti v izobraževanju odraslih 13 Izobraževalna dejavnost Andragoškega centra Slovenije 14 Vrednotenje in priznavanje že pridobljenega znanja in izkušenj 14 Kako do informacij? 15 Pogled naprej 16 Koristne informacije na spletnih povezavah 17 Knjižici na pot Andragoški center Slovenije že vse od ustanovitve leta 1991 izvaja raznovrstno svetovanje, ne zgolj zato, ker je tako zapisano v Odloku o njegovi ustanovitvi1 , pač pa iz trdnega strokovnega prepričanja, da je mogoče marsikatero osebno zadrego v zvezi z izobraževanjem ali pa strokovno dilemo veliko uspešneje in hitreje rešiti, če imamo na voljo kakovostno svetovalno podporo. Ker tudi sami marsikdaj potrebujemo pri svojem delu dober nasvet in smo veseli, če ga dobimo, smo želeli znanje in izkušnje, ki jih imamo, deliti z drugimi. Sprva je bilo naše svetovalno delo bolj osredotočeno na podporo vpeljevanju razvojnih projektov, ki so nastali na Andragoškem centru Slovenije. Na nas so se obračali strokovni delavci, učitelji in mentorji, ki so v svojih okoljih vpeljevali študijske krožke, programe za opismenjevanje prebivalstva, različne programe usposabljanja ali spopolnjevanja za odrasle, organizirali središča za samostojno učenje ali borze znanja. Postopoma se je povečeval tudi delež tistih, ki so jih zanimala različna statusna vprašanja v zvezi z izobraževanjem: kako ustanoviti izobraževalno podjetje, kdo lahko poučuje v izobraževanju odraslih, kako do denarja za izobraževanje ipd. Številne so tudi zanimala temeljna strokovna vprašanja, povezana z izobraževanjem odraslih: kako odrasle motivirati za izobraževanje, kakšne metode učenja so zanje najprimernejše, kako izpeljevati to izobraževanje ipd. Sočasno s tem so se na nas vse pogosteje obračala tudi razna ministrstva, združenja in nacionalne organizacije, ki so se pri svojem delu srečali z vprašanji izobraževanja odraslih, pa so pri tem naleteli na strokovne dileme. In ko je Andragoški center Slovenije postal tudi splošneje prepoznaven, so nas začeli spraševati za nasvete tudi posamezniki, ki bi se želeli izobraževati, pa niso natančno vedeli, kakšne so možnosti za to in kaj je zanje najprimerneje. 1 »Center ... opravlja svetovalno delo in nudi strokovno pomoč organizacijam na področju izobraževanja odraslih, andragoškim delavcem in pristojnim upravnim organom ...« (Odlok o ustanovitvi Andragoškega centra Republike Slovenije, Uradni list RS, št. 18/1991, 12/1999 in 76/2008). Tako smo se proti koncu devetdesetih let prejšnjega stoletja znašli v dilemi, kako s svetovalno dejavnostjo naprej. S tedanjimi kadrovskimi zmogljivostmi smo komaj zadostili povpraševanju, ki pa je še naraščalo, saj smo bili skoraj edini, ki smo svetovali v zvezi z izobraževanjem odraslih. 2e prej, vzporedno s svetovalnim delom, smo se začeli tudi resneje teoretično ukvarjati s svetovanjem za izobraževanje, oboje pa nas je napeljalo k odločitvi, da je boljše, kot da krepimo svojo svetovalno dejavnost, ki bi se tako zgostila le na enem mestu v državi, da poskrbimo za razvoj lokalno dostopnega svetovanja. Nastala je zamisel o informativno-svetovalnih središčih ISIO, ki so do danes prerasla v omrežje s štirinajstimi regionalnimi središči za izobraževanje odraslih in 61 dislokacijami. Ob tem pa svoje svetovalne vloge nismo opustili. Tak razvoj nam je omogočal le, da smo večino svetovanja posameznikom v zvezi z njihovim izobraževanjem prepustili svetovalnim središčem ISIO, čeprav še vedno svetujemo tudi posameznikom, če se obrnejo na nas, le da tega svetovanja ne spodbujamo posebej. Še vedno pa je zelo velik del našega svetovanja namenjen omrežju izvajalcev izobraževanja odraslih - tistim, ki izpeljujejo različne razvojne projekte, ki jih je razvil Andragoški center Slovenije, pa tudi tistim, ki jih zanimajo druga vprašanja, povezana z izobraževanjem odraslih. Še vedno je pogosto povpraševanje po svetovanju v zvezi z organizacijo izobraževalne dejavnosti za odrasle, z izvajanjem javnoveljavnih programov izobraževanja odraslih ali s podobnimi vprašanji, pogosto povezanimi tudi s sistemsko in normativno ureditvijo izobraževanja odraslih. In tako, kot že omenjeno, našo svetovalno pomoč večkrat iščejo tudi različne nacionalne ustanove, včasih v zvezi z organizacijo lastne izobraževalne dejavnosti, še pogosteje pa v zvezi z načrtovanjem ali izpeljevanjem različnih sistemskih ukrepov, ki zadevajo tudi izobraževanje odraslih. V tej knjižici nekoliko podrobneje predstavljamo, kakšne vrste svetovanja ponujamo, kako poteka svetovanje in komu predvsem namenjamo svetovalno pomoč. Eden izmed razlogov, ki so nas vodili pri pripravi knjižice, je bil, da po skoraj dvajsetletnem delu na tem področju želimo pokazati del dejavnosti Andragoškega centra Slovenije. Ta je pogosto nekako v senci večjih projektov, vendar poteka nepretrgoma že toliko let in po njem vseskozi povprašujejo in ga uporabljajo številni uporabniki. Drugi, prav tako pomemben razlog pa je v povabilu tistim, ki doslej za to našo dejavnost niste vedeli, da bi vam jo predstavili - morda imate vprašanja, dileme v zvezi z izobraževanjem odraslih, ki jih lahko skupaj uspešno razrešimo. Komu je svetovanje namenjeno? Svetovanje, ki ga ponujamo sodelavci Andragoškega centra, je namenjeno vsem strokovnim delavcem v izobraževanju odraslih in tudi drugim, ki se pri svojem delu srečujejo z izobraževanjem odraslih: • vodilnim in strokovnim delavcem iz izobraževalnih organizacij, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih: z ljudskih univerz, iz enot srednjih šol za izobraževanje odraslih, zasebnih izobraževalnih organizacij za izobraževanje odraslih ipd.; • strokovnim delavcem v drugih javnih zavodih, ki se pri svojem delu srečujejo z vprašanji izobraževanja odraslih: s Centra RS za poklicno izobraževanje, z Zavoda RS za zaposlovanje, Zavoda RS za šolstvo, Državnega izpitnega centra in s Šole za ravnatelje; • raziskovalcem, ki delujejo na področju raziskovanja izobraževanja odraslih: s Filozofske fakultete, Pedagoškega inštituta, Pedagoške fakultete v Ljubljani, Pedagoške fakultete v Kopru, Pedagoške fakultete v Mariboru in drugim; • tistim, ki delujejo na področju sistemskega urejanja izobraževanja odraslih: z Ministrstva za šolstvo in šport, Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve in z drugih ministrstev; • strokovnjakom, ki se pri svojem delu srečujejo s področjem izobraževanja odraslih: inštituti, zbornice, raziskovalne in druge organizacije; kadrovskim delavcem in drugim iz podjetij, ki želijo svojim zaposlenim omogočiti dodatno znanje s področja izobraževanja odraslih. • odraslim, ki se na nas obrnejo z različnimi vprašanji o učenju in izobraževanju. Odraslim ponujamo informiranje in svetovanje predvsem v spletnem Svetovalnem kotičku (http://svetovalni.acs.si/). Vsebinska področja informiranja in svetovanja Svetovalna dejavnost Andragoškega centra Slovenije zajema dva sklopa: 1. svetovanje v zvezi s sistemom in delovanjem izobraževanja odraslih v Sloveniji: a) informiranje in svetovanje v zvezi s sistemsko umeščenostjo izobraževanja odraslih, b) informiranje in svetovanje o programih izobraževanja odraslih, c) informiranje in svetovanje o izobraževalnih organizacijah za izobraževanje odraslih in o omrežju izobraževalnih organizacij za odrasle, č) informiranje in svetovanje o kadrih v izobraževalnih organizacijah, d) informiranje in svetovanje o različnih razpisih v izobraževanju odraslih; 2. svetovanje v zvezi s področji izobraževanja odraslih, ki jih razvija Andragoški center Slovenije: a) informiranje in svetovanje o različnih razvojnih projektih, ki jih izpeljujemo na ACS, b) informiranje in svetovanje o izobraževalni dejavnosti ACS, c) informiranje in svetovanje o vrednotenju in priznavanju že pridobljenega znanja in izkušenj. Svetovanje v zvezi s sistemom in delovanjem izobraževanja odraslih v Sloveniji Sistemska vprašanja v izobraževanju odraslih 2e vse od ustanovitve se na Andragoškem centru srečujemo z informiranjem in svetovanjem o različnih sistemskih in normativnih vprašanjih v izobraževanju odraslih. Kot osrednja organizacija za izobraževanje odraslih je center sodeloval pri pripravi in sprejetju večine javnoveljavnih izobraževalnih programov za odrasle, zato je bilo v preteklih letih največ svetovanja o vprašanjih, povezanih z izvajanjem takrat novih programov, postopkov vpisa v razvid izvajalcev javnoveljanih izobraževalnih programov za odrasle ter o usposabljanju strokovnih delavcev za delo v teh programih. Vprašanja o javnoveljavnih izobraževalnih programih so pogosta tudi v zadnjih letih. Informiranje in svetovanje poteka tudi ob sprejemanju novih zakonskih, podzakonskih aktov ter normativnih dokumentov, ki urejajo izobraževanje odraslih. Svetovanje o sistemskem urejanju izobraževanja odraslih tako obsega informiranje in svetovanje o: • pripravi in oblikovanju javnoveljavnih izobraževalnih programov za odrasle, • pogojih za izvajanje izobraževalnih programov za odrasle, • vpisu v razvid izvajalcev javnoveljavnih programov vzgoje in izobraževanja, • zakonskih in podzakonskih predpisih s področja izobraževanja odraslih, • zakonskih in podzakonskih predpisih s širšega področja izobraževanja, ki urejajo tudi nekatera področja izobraževanja odraslih, • drugih sistemskih in normativnih aktih, ki urejajo izobraževanje odraslih, idr. Programi izobraževanja odraslih Področje informiranja in svetovanja o programih izobraževanja odraslih je stalnica v svetovalni dejavnosti Andragoškega centra. Obsega vse vidike andragoškega programiranja, od analize okoliščin in ugotavljanja potreb po izobraževanju, razvijanja ciljev izobraževalnega programa, oblikovanja programa kot celote do spremljanja, merjenja in evalvacije učinkov. Za že sprejete javno-veljavne srednješolske programe so pogosta vprašanja o programskih prilagoditvah za odrasle, v zadnjih letih pa o posebnostih izvedbenega načrtovanja, vpeljevanju postopkov priznavanja že pridobljenega znanja in izkušenj v teh programih, o uvajanju osebnega izobraževalnega načrta za spremljanje udeleženca po programu izobraževanja. Pogosta so tudi vprašanja o zagotavljanju drugih organizacijskih pogojev za kakovostno pripravo in izpeljavo različnih izobraževalnih programov za odrasle. Najpogostejše vsebine lahko strnemo v naslednje sklope: • razvoj in vpeljava različnih programov izobraževanja odraslih, • ponudba izobraževalnih programov za odrasle, • posebnosti posameznih izobraževalnih programov za odrasle, • načini izpeljevanja izobraževalnih programov za odrasle, • metode poučevanja, preverjanja in ocenjevanja znanja v programih izobraževanja odraslih, • možnosti financiranja priprave in izpeljave izobraževalnih programov idr. Izobraževalne organizacije za izobraževanje odraslih, omrežja izobraževalnih organizacij za odrasle Med pogostejšimi vprašanji posameznikov iz različnih ustanov in podjetij so vprašanja o organiziranosti izobraževalne dejavnosti. V devetdesetih letih, ko so se začele v večjem obsegu ustanavljati zasebne organizacije za izobraževanje odraslih, je bilo več informiranja in svetovanja o ustanovitvi izobraževalnih organizacij za izobraževanje odraslih. Pogosta vsebina svetovanja je tudi organizacija izobraževalne dejavnosti v podjetjih, predvsem v tistih, ki opuščajo kadrovsko službo. V zadnjih letih pa se na nas pogosto obračajo tudi nevladne organizacije, ki želijo poleg svoje dejavnosti organizirati še posamezne oblike izobraževanja odraslih. Vsebino informiranja in svetovanja lahko strnemo v naslednje sklope: • kakšni so pogoji za ustanovitev izobraževalne organizacije za odrasle, • kakšni so postopki za vpis v razvid izobraževalnih organizacij, • kako organizirati izobraževalno dejavnost v podjetju, • kakšne asociacije, zveze obstajajo v izobraževanju odraslih in kako v njih sodelovati, idr. Osebje v izobraževanju odraslih V izobraževanju odraslih delujejo strokovni delavci različnih profilov, z različnimi vrstami izobrazbe in delovnih izkušenj. Nekateri od njih so si znanje o delu v izobraževanju odraslih pridobili med študijem, mnogi od njih pa vstopajo v izobraževanje odraslih z drugih področij dela, pogosto brez pedagoško-andragoškega znanja in izkušenj. Poleg tega postaja sodobno izobraževanje odraslih vse kompleksnejše po vsebini in načinih izpeljevanja izobraževalnega procesa pa tudi glede na ciljne skupine odraslih in različnost njihovih potreb. Oblikujejo se nova učna okolja, ki uporabljajo novo tehnologijo in nove metode učenja. Hkrati s tem se seveda odpirajo tudi nove potrebe po andragoškem spopol-njevanju izobraževalcev odraslih. Mnogi strokovnjaki poudarjajo, da je kakovost strokovnega osebja odločilna za kakovost izobraževanja in učenja odraslih. Tako v sklopu svetovalnega dela na ACS strokovno osebje v izobraževanju odraslih informiramo in mu svetujemo o: osnovnih izobrazbenih pogojih za delo na različnih področjih v izobraževanju odraslih, opravljanju pripravništva in strokovnega izpita, pridobitvi pedagoško-andragoške izobrazbe, možnostih strokovnega spopolnjevanja doma in v tujini, napredovanju in razvoju kariere idr. napredovanju strokovnih delavcev v izobraževanju idr. Različni razpisi v izobraževanju odraslih Vseskozi smo dejavni tudi pri informiranju in svetovanju o različnih razpisih v izobraževanju odraslih. Z informacijami in svetovanjem sodelujemo pri pripravi razpisov s področja izobraževanja odraslih, mreži izvajalskih organizacij pa svetujemo o domačih in mednarodnih razpisih za področje izobraževanja odraslih ter o drugih razpisih s področja izobraževanja. Razpise, za katere izvajamo informiranje in svetovanje, lahko strnemo v naslednje sklope: razpisi za delo pri razvojnih projektih, ki jih razvija in koordinira Andragoški center Slovenije; razpisi s širšega področja izobraževanja, ki so vsebinsko povezani tudi z izobraževanjem odraslih; razpisi s področja zaposlovanja, socialnega dela, kjer je vsebina tudi izobraževanje odraslih; mednarodni razpisi s področja izobraževanja odraslih; razpisi, po katerih se lahko izobražujejo odrasli, Svetovanje v zvezi s tistimi področji izobraževanja odraslih, ki jih neposredno razvija Andragoški center Slovenije Razvojni projekti Andragoškega centra Slovenije, s katerimi v prakso uvajamo nove oblike in načine izobraževanja odraslih in projekti za razvoj podpornih dejavnosti v izobraževanju odraslih Andragoški center Slovenije razvija in vpeljuje različne razvojne projekte, s katerimi krepi in podpira izobraževanje odraslih. To so razvojni projekti s področja pismenosti, za središča za samostojno učenje, borze znanja, študijske krožke, projektno učenje za mlajše odrasle, e-izobraževanje. Razvijamo tudi več projektov, ki so pomembna podpora pri dostopnosti in uveljavljanju izobraževanja odraslih; omenimo naj le razvoj omrežja svetovalnih središč za izobraževanje odraslih in Teden vseživljenjskega učenja. Prav tako z različnimi projekti - Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje, Svetovalci za kakovost - podpiramo razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih. Vpeljevanje in delovanje teh projektov močno podpiramo tudi s svetovalno dejavnostjo, ki obsega svetovanje o: • mogočih načinih sodelovanja pri omenjenih projektih, • pogojih, ki jih morajo izpolnjevati izvajalci teh projektov, • usposabljanju, ki spremlja izvajanje projektov, • denarnih vprašanjih, ki zadevajo izpeljavo projektov, • načinih umeščanja teh projektov v različna lokalna okolja, • o normativnih pogojih, ki določajo izvajanje teh projektov, • o statusnih vprašanjih izvajalcev projektov ipd. Seveda pa samo izvajanje projektov spremlja še cela vrsta strokovnih, organizacijskih in drugih vprašanj, ki jih prinaša vsakodnevno delo - tudi pri njihovem reševanju dajemo izvajalcem svetovalno podporo. Izobraževalna dejavnost Andragoškega centra Slovenije Andragoški center Slovenije razvija bogato ponudbo programov spopolnjevanja za pridobitev in dopolnjevanje andragoškega znanja in za seznanjanje z novostmi v izobraževalnem delu z odraslimi. Programi, ki jih razvijamo in ponujamo, so programi temeljnega andragoškega spopolnjevanja, programi za usposabljanje strokovnjakov, ki sodelujejo pri izpeljavi in uveljavljanju razvojnih projektov Andragoškega centra, nekatere od njih izpeljujemo tudi kot e-izobraževanje idr. To dejavnost pogosto spremlja tudi informativno in svetovalno delo o tem: • kateri program/-i so za posameznega andragoškega delavca ali kolektiv, ki se ukvarja z izobraževanjem odraslih, najprimernejši, • kakšni pogoji so za vključitev v posamezni program spopolnjevanja, • ali so in kakšni so pogoji za dokončanje spopolnjevanja, • kako je mogoče pridobljeno znanje pozneje uporabiti v praksi, • kakšna potrdila, certifikate, nazive si je mogoče pridobiti v naših programih, • kakšne so možnosti za priznavanje že pridobljenega znanja v naših programih spopolnjevanja ipd. Vrednotenje in priznavanje že pridobljenega znanja in izkušenj V zadnjih letih se v Sloveniji intenzivneje razvija tudi področje vrednotenja in priznavanja že pridobljenega znanja in spretnosti odraslih. Tako sodelavci ACS odgovarjamo na različna vprašanja o priznavanju že pridobljenega znanja posameznikov, ki se želijo izobraževati za pridobitev višje stopnje izobrazbe od že dosežene, o izpeljevanju postopkov za vrednotenje, o uporabi različnih prijemov na tem področju idr. Najpogostejša vprašanja so o: • o načrtovanju in izvajanju postopkov vrednotenja in priznavanja formalno in neformalno pridobljenega znanja v izobraževanju odraslih, • o vrstah in načinih pridobivanja dokazil o formalno in neformalno pridobljenem znanju, • o orodjih in instrumentih za pomoč pri vrednotenju že pridobljenega znanja, spretnosti in izkušenj idr. Odgovarjamo pa tudi na vprašanja, povezana s sistemom nacionalnih poklicnih kvalifikacij. Na ACS skrbimo za usposabljanje članov komisij za preverjanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij, ki si morajo za opravljanje te naloge pridobiti licenco. Zato so najpogostejša vprašanja na tem področju povezana prav s pogoji za pridobitev licence, vsebino in načinom usposabljanja. Kako do informacij? Informiranje in svetovanje ponujamo na različne načine: • po telefonu: 01 5842 560 - tajništvo Andragoškega centra Slovenije, kjer vas preusmerijo na strokovnega sodelavca, ki se vsebinsko ukvarja s področjem, ki vas zanima; • po elektronski pošti info@acs.si ali pa se obrnete neposredno na strokovnega delavca, ki se ukvarja s področjem, ki vas zanima; seznam zaposlenih najdete na spletni strani http://www.acs.si/ zaposleni; • v rubriki Vprašajte nas na spletni strani ACS: www.acs.si; • v Svetovalnem kotičku na spletni strani ACS: http://svetovalni.acs.si/; • osebno: po vnaprejšnjem dogovoru s strokovnim sodelavcem področja, ki vas zanima; seznam zaposlenih najdete na spletni strani http://www.acs.si/zaposleni. Osnovne informacije o svetovalni dejavnosti Andragoškega centra najdete na spletni strani www.acs.si/svetovanje. Več o svetovalni dejavnosti v izobraževanju odraslih pa lahko najdete tudi na spletni strani http://isio.acs.si. Strokovni delavci lahko najdete strokovna informativna gradiva (strokovna gradiva in dokumenti, baze podatkov idr.), odrasli pa informacije o mreži regionalnih svetovalnih središč za izobraževanje odraslih, ki dajejo brezplačno svetovalno pomoč pred izobraževanjem in učenjem odraslih in med njim (http://isio.acs.si/sredisca/). Pogled naprej Sodelavci ACS smo prepričani, da je pomembno, da tudi v prihodnje zagotavljamo informiranje in svetovanje o vseh področjih, navedenih v tej knjižici, pa tudi o drugih aktualnih vprašanjih, ki se bodo porajala v razvoju izobraževanja odraslih v naslednjih letih. 2e sedaj lahko zapišemo, da je svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih prepoznana tudi v vseh novejših evropskih in nacionalnih usmeritvah razvoja izobraževanja odraslih kot dejavnost, ki pomembno prispeva k uresničevanju ciljev nadaljnjega razvoja na tem področju. Tako se bomo tudi sodelavci ACS še naprej trudili, da bomo s svetovalno dejavnostjo podpirali uresničevanje vseh strateških ciljev, še posebno tistih, ki so že zapisani v novi Resoluciji nacionalnega programa izobraževanja odraslih do leta 2015, pa tudi vseh aktualnih ciljev, ki se vsako leto sprejemajo na ravni nacionalnega Letnega programa izobraževanja odraslih. V novem desetletju so v ospredju tile cilji: • večja enakost in pravičnost pri dostopu do izobraževanja in učenja odraslih; • večja uravnoteženost v razvoju poklicnega in splošnega izobraževanja odraslih; • razvijanje javne mreže v izobraževanju odraslih; • nadaljnje zvišanje izobrazbene ravni prebivalstva Slovenije, pri čemer naj se vsem odraslim, ki to želijo, omogoči pridobitev standarda štiriletne srednje izobrazbe; • presojanje in razvijanje kakovosti vseh procesov v izobraževanju odraslih, še posebno kakovosti osebja v izobraževanju odraslih; • posebna skrb za skupine odraslih, ki so v nekaterih obdobjih še posebno ranljive; • večja urejenost sistema financiranja in upravljanja izobraževanja odraslih; • večja vloga in odgovornost regij in občin pri načrtovanju in uresničevanju razvoja izobraževanja odraslih na nacionalni, regionalni in lokalni ravni; • nadaljnji razvoj partnerskega sodelovanja organizacij v izobraževanju odraslih na različnih ravneh idr. Vse to so izzivi, ki bodo odpirali nova strokovna vprašanja, na katera bomo odgovarjali tudi sodelavci ACS ter skupaj z vami iskali odgovore in rešitve. Informiranje in svetovanje bomo še naprej zagotavljali na različne načine - ki jih bomo tudi v prihodnje podprli z informativnimi gradivi in razvijanjem spletnih orodij z bazami podatkov ter s sodobnim načinom komunikacije - dostopnimi čim širšemu krogu strokovne javnosti in odraslim prebivalcem Slovenije. Koristne informacije na spletnih povezavah Povezave v Sloveniji Zakonodaja s področja izobraževanja: http://www.mss.gov.si/si/zakonodaja in dokumenti/ veljavni predpisi/ Izobraževalne organizacije: Pregled izobraževanja in učenja odraslih v Sloveniji Srednje šole in dijaški domovi Višje strokovne šole Univerza na Primorskem - članice Univerza v Ljubljani - akademije in fakultete Univerza v Mariboru - seznam fakultet Univerza za tretje življenjsko obdobje Izobraževalni programi: Pregled izobraževanja in učenja odraslih v Sloveniji Programoteka ACS Srednješolski izobraževalni programi - po posameznih šolskih letih Podiplomski študij - vsakoletni razpis dodiplomskih študijskih programov Podiplomski študij - predstavitev, opis, programi Nacionalna poklicna kvalifikacija - spletna stran o nacionalnih poklicnih kvalifikacijah Nacionalno informacijsko središče za poklicne kvalifikacije Izobraževalna dejavnost ACS Katalog programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju Organizacije, povezane z izobraževanjem odraslih: Andragoško društvo Slovenije Center za poklicno izobraževanje CIPS - Center za informiranje in poklicno svetovanje CMEPIUS - Center za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja Državni izpitni center Filozofska fakulteta v Ljubljani, Oddelek za pedagogiko in andra-gogiko Gospodarska zbornica Slovenije Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve Ministrstvo za šolstvo in šport Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo Obrtno podjetniška zbornica Slovenije Socialna zbornica Slovenije Strokovni svet RS za izobraževanje odraslih Šola za ravnatelje Univerza na Primorskem Univerza v Ljubljani Univerza v Mariboru Univerza za tretje življenjsko obdobje Zavod RS za šolstvo Zavod RS za zaposlovanje Zveza ljudskih univerz Slovenije Spletni portali in zbirke, povezane z izobraževanjem odraslih: E svetovanje - svetovanje pri zaposlitvi in poklicni orientaciji Eurydice Slovenija Mojaizbira.si PLOTEUS - portal izobraževalnih možnosti v evropskem prostoru EURES - evropski zaposlitveni portal Portal znanja Povezave v tujini Podatkovne zbirke, povezane z izobraževanjem: EURYDICE - The Information Network on Education in Europe IBE - The International Bureau of Education Lifelong learning - baza trenutnih raziskovanj v Evropi NALD - National Adult Literacy Database EURODESK - informacijska mreža za mlade The Educators' Reference Desk Predstavitvene strani mednarodnih organizacij za izobraževanje odraslih: ALADIN - Adult Learning Documentation and Information Network CEDEFOP - Library and documentation EAEA (European Association for the Education of Adults) ESREA (European Society for Research on the Education of Adults) ICAE - International Council for Adult Education CEDEFOP Spletni portali in druge povezave, povezane z izobraževanjem odraslih: Adult Continuing Education ENIC/NARIC center New Perspectives in Learning - nove perspektive v učenju UNESCOV portal o pravicah v izobraževanju IAEVG - International Association for Educational and Vocational Guidance Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Šmartinska 134a, Ljubljana telefon: 01/5842 560, fax: 01/5842 550 spletni naslov: http://www.acs.si