e-novičke december 2016 Dragi bralci, zadnja letošnja številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije prinaša številne domače in tuje novice, ki razkrivajo, da se tudi ob koncu leta pri nas in na področju izobraževanja odraslih na sploh veliko dogaja. Želim vam prijetno branje zimske številke, v novem letu pa veliko lepih, nasmejanih in zdravih dni, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. DOMAČE NOVICE...............................................................................................................................3 Izobraževalno srečanje organizacij, nosilk Zelenega znaka kakovosti....................................................................3 Temeljno usposabljanje za svetovalce za vrednotenje............................................................................................4 Strokovno srečanje svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih......................................................................4 Regijski strokovni posvet Uspešnost podjetja določajo zaposleni in njihove kompetence.....................................5 Spopolnjevanje za mentorje študijskih krožkov......................................................................................................6 Nacionalna predstavitev Pregleda izobraževanja in usposabljanja 2016................................................................6 Oblikovna prenova spletne strani študijskih krožkov..............................................................................................7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA.........................................................................................8 Izbrali smo dobitnike Priznanj ACS 2016...............................................................................................................8 MEDNARODNA DEJAVNOST............................................................................................................9 Mednarodni projekt Svetovanje odraslim v izobraževanju - prvi del evalvacije (GOAL).....................................9 Prvi zapisi ob rob konferenci EU o spretnostih odraslih.........................................................................................9 Projekt RESHAPE: Izobraževanje in usposabljanje za migrante in begunce.......................................................13 POMEMBNE PUBLIKACIJE............................................................................................................14 Med primeri dobrih praks pri Uresničevanju EPUO tudi trije slovenski!.............................................................14 EAEA predlaga politiko na področju učenja in spretnosti za odrasle v Evropi....................................................14 Poročilo o triletnem delu združenja ESREA.........................................................................................................15 Poročilo o strukturnih kazalnikih za spremljanje sistemov izobraževanja in usposabljanja v Evropi..................15 IZ DRUGIH VIROV.............................................................................................................................16 Ali lahko izobraževanje spremeni družbo?...........................................................................................................16 Manifest Slovenija bere.........................................................................................................................................16 Spletna konferenca Temeljne spretnosti in družinsko učenje................................................................................17 Podeljena so nacionalna priznanja jabolka kakovosti...........................................................................................17 Novembrsko glasilo ADEES.................................................................................................................................18 Sprejet Pravilnik o izdajanju certifikatov z evropsko ravnjo znanja tujega jezika................................................19 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Strokovna podpora pri pridobivanju temeljnih kompetenc...................................................................................19 Odbor za izobraževanje Evropskega parlamenta potrdil poročilo o programu Erasmus+....................................20 Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja..........20 EPALE...................................................................................................................................................21 Decembra je EPALE poln tematskih aktivnosti....................................................................................................21 Uspešna izvedba dveh EPALE delavnic...............................................................................................................21 Oziramo se nazaj in stopamo naprej......................................................................................................................22 KOTIČEK JE VAŠ...............................................................................................................................24 LIFE Kočevsko......................................................................................................................................................24 Uporaba fokusne skupine pri delu z mladimi v PUM-O.......................................................................................24 Moj dnevnik izobraževanja - vse moje izobraževalne dejavnosti shranjene na enem mestu!..............................25 POSVETI, KONFERENCE.................................................................................................................26 KNJIŽNICA ACS.................................................................................................................................28 Bogastvo naših knjižnih polic...............................................................................................................................28 Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CPI: Center za poklicno izobraževanje EAEA: Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults) EBSN: Evropska mreža za temeljne zmožnosti (The European Basic Skills Network) EK: Evropska komisija EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi EU: Evropska unija MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for EconomicCo-operation and Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for the International Assessment of Adult Competences) TVU: Teden vseživljenjskega učenja Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education 2 V letu 2017 uspešno osvajajte nove vrhove - ti omogočajo lep, širok in odprt pogled na svet. Srečno! Mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, ter sodelavke in sodelavci ACS DOMAČE NOVICE Izobraževalno srečanje organizacij, nosilk Zelenega znaka kakovosti Na ACS smo konec oktobra izpeljali usposabljanje za organizacije, nosilke Zelenega znaka kakovosti. Seznanili smo jih z novostmi, ki izhajajo iz novega Pravilnika o podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe znaka kakovosti POKI, ki je začel veljati leta 2016. Ves dan smo se s posameznimi predstavniki vseh sedmih »POKI generacij« (Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI) pogovarjali o procesih opredeljevanja, presojanja in razvijanja kakovosti izobraževanja odraslih. Udeleženci so razmišljali tudi o svojih dosedanjih dosežkih na področju kakovosti izobraževanja odraslih pa tudi o težavah in izzivih v zvezi s kakovostjo izobraževanja odraslih. Namen srečanja je bil - poleg predstavitve vsebinskih novosti iz Pravilnika (uvedba standardov kakovosti, ki se presojajo s pomočjo meril kakovosti) - tudi seznanitev z novim postopkom za pridobitev pravice do uporabe znaka. Udeleženci so se usposobili 3 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education za uporabo spletne aplikacije za oddajo vlog in dokazil organizacij v postopkih za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe znaka. Srečanja se je udeležilo kar 32 predstavnikov iz 27 organizacij, ki izobražujejo odrasle - večinoma so prihajali iz organizacij, ki še imajo veljavno pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti do 31. 3. 2017, nekaj pa tudi iz organizacij, ki so včasih imele to pravico, pa je zaradi različnih razlogov doslej niso obnavljale. Njihovega ponovnega sodelovanja smo bili zelo veseli. Prvi postopek po novem Pravilniku se bo začel februarja 2017. Organizacije bodo svoje vloge prvič oddale s pomočjo spletne aplikacije. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Temeljno usposabljanje za svetovalce za vrednotenje Novembra smo začeli izvajati temeljno usposabljanje za svetovalce za vrednotenje, ki je namenjeno izvajalcem dejavnosti po Javnem razpisu za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022. priznavanja. Usposabljanje financirata MIZŠ in Evropski socialni sklad. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS Usposabljanje je potekalo novembra in decembra v obsegu štirih 8-urnih delavnic, obsega pa tri vsebinske module: Vrednotenje in priznavanje predhodno pridobljenega znanja: koncept in postopek, ki je namenjen spoznavanju področja; Orodja in pripomočki v postopkih vrednotenja in priznavanja, ki obsega predstavitev in praktični preizkus različnih orodij in metod, ki jih svetovalci za vrednotenje lahko uporabljajo pri svojem delu; ter modul Spremljanje, evalvacija in promocija v postopkih vrednotenja in Strokovno srečanje svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih Novembra smo organizirali drugo letošnje spopolnjevanje v okviru omrežja svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih, katerega nacionalni strokovni koordinator je ACS. Vsebina letošnjega skupnega dela v omrežju svetovalcev za kakovost je spremljanje rezultatov in učinkov izobraževalnega dela in projektov. Svetovalcem za kakovost smo na strokovnem srečanju predstavili teoretska izhodišča za opredeljevanje in merjenje rezultatov in učinkov v izobraževanju, ki so sicer obširneje predstavljena v avgusta izdani publikaciji Rezultati in učinki izobraževanja odraslih: priporočila za presojanje rezultatov in učinkov izobraževanja, izobraževalnih dejavnosti ter izobraževalnih projektov. ACS je v poletnih mesecih pripravil tudi predlog 4 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education inštrumentarija za merjenje učinkov izobraževanja v formalnem izobraževanju odraslih. Na srečanju so svetovalci za kakovost presojali posamezne sklope vprašanj za merjenje učinkov v formalnem izobraževanju iz tega inštrumentarija. Svetovalce smo seznanili tudi z ugotovitvami analize stanja, ki smo jo opravili na podlagi spomladi opravljenih popisov v organizacijah za področje spremljanja rezultatov in učinkov projektov. Za zaključek srečanja je svetovalka za kakovost mag. Maja Zalokar iz organizacije B&B Kranj svojim kolegom v omrežju predstavila računalniški program za spremljanje izobraževalne dejavnosti v višjem strokovnem izobraževanju. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Regijski strokovni posvet Uspešnost podjetja določajo zaposleni in njihove kompetence Ljudska univerza Postojna je novembra organizirala regijski izobraževalni posvet, namenjen delodajalcem v Primorsko-notranjski regiji. Temeljni namen srečanja je bil predstavitev dveh nacionalnih projektov, namenjenih zaposlenim, Svetovanje 2016-2022 ter Razvoj temeljnih in poklicnih kompetenc 2016-2019. Oba projekta financirata Evropski socialni sklad in MIZŠ. Temeljni cilj projektov je poglobljeno informiranje in svetovanje zaposlenim z možnostjo vrednotenja na različne načine pridobljenih kompetenc zaradi potreb na delovnem mestu in trgu dela ter dodatno usposabljanje zaposlenih, ki naj bi omogočilo razvijanje njihovih kompetenc. Posveta so se udeležili predstavniki nekaterih vodilnih podjetij v Primorsko-notranjski regiji. Na posvetu smo sodelovali tudi sodelavci ACS. Predstavili smo vlogo centra v okviru strokovne podpore izvajalcem obeh omenjenih projektov. Izpostavili smo pomen ugotavljanja potencialov zaposlenih ter iskanja možnosti za nadgradnjo obstoječih in razvijanje novih, pri čemer pa so delodajalci eden ključnih deležnikov tovrstnih procesov pri zaposlenih. O pomenu razvoja kompetenc pri zaposlenih je spregovorila tudi mag. Saša Ogrizek, strokovnjakinja za ravnanje z zaposlenimi, njene ugotovitve pa je potrdil direktor kadrovske službe v Steklarni Hrastnik, Soniboj Knežak. Povezovanje trga dela in izobraževanja ter usposabljanja je kot nujo izpostavil tudi župan občine Postojna Igor Marentič, ki v tem, med drugim, vidi tudi dobro podlago za uspešen razvoj občine. Zbrane je pozdravila še Tina Bazjako, predstojnica Ljudske univerze Postojna, in izrazila upanje, da bodo delodajalci prepoznali dodano vrednost obeh projektov in izkoristili ponujeno priložnost. Vera Mlinar (vera.mlinar@acs.si), ACS 5 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Spopolnjevanje za mentorje študijskih krožkov Letošnje Spopolnjevanje za mentorje študijskih krožkov, ki je potekalo 1. decembra 2016 na ACS, je povezalo mentorje na prav poseben način. Z metodami gledališča zatiranih, ki so jih skozi interaktivno predstavo prikazali Andraž Golc, Jaka Andrej Vojevec in Nina Vombergar, so mentorji študijskih krožkov (ŠK) spoznali načine, kako lahko znotraj svojih ŠK-jev spodbujajo vključenost ter krepijo socialne in družbene kompetence udeležencev. Spopolnjevanja se je udeležilo 24 udeležencev. Spopolnjevanje sta financirala MIZŠ in Evropski socialni sklad, izvedeno pa je bilo v okviru projekta Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), ACS Nacionalna predstavitev Pregleda izobraževanja in usposabljanja 2016 Poročali smo že, da je Pregled (oz. Monitor) izobraževanj a in usposablj anja 2016 uradno izšel 7. novembra. Pospremila sta ga novinarska konferenca in tematski kolokvij, organizirana v Bruslju. Slovenski javnosti smo publikacijo že drugo leto zapored predstavili na nacionalnem dogodku, ki ga je 30. novembra v svojih prostorih organiziralo MIZŠ. Pregled, evalvacijo stanja ter trende izobraževanja in usposabljanja v EU je predstavil sodelavec Evropske komisije (EK) Geir Ottestad, Nadia Manzoni iz EK pa je na izviren način izpostavila ključne dosežke Slovenije, Ministrica za izobraževanje, znanost in šport, dr. Maja Makovec Brenčič, je potrdila pomen Pregleda in poudarila, da bo »Slovenija uporabila vse informacije - tako prednosti kot slabosti -, ki jih Pregled prinaša, kot poziv k nadaljevanju našega dela ter priložnost za nas vse, da stopimo korak naprej.« S sodelovanjem bomo pri pogajanjih v EK in pri promociji naših rezultatov dosegli več Osrednji del dogodka je bila panelna razprava Pomen evropskih indikatorjev na področju izobraževanja in usposabljanja v slovenskem prostoru. V njej smo sodelovale avtorica članka, ki delujem kot predstavnica Slovenije v Stalni skupini EU za kazalnike in ciljne vrednosti, dr. Mojca Štraus, raziskovalka in koordinatorica raziskave PISA, Barbara Kresal Sterniša, vodja enote Eurydice v Sloveniji, mag. Tanja Vertelj, vodja službe za izvajanje kohezijske politike na MIZŠ, ter Tit Neubauer, vodja službe za mednarodno sodelovanje in zadeve EU na MIZŠ. 6 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Slovenija 2012 2015 Povprečje EU 2012 2015 Referenčne vrednosti za izobraževanje in usposabljanje za leto 2020 Osipniki iz izobraževanja In usposabljanja (starost 18-24 let) 4,4% 5.0% 12,7% 11,0% Končana terciarna izobrazba (starost 30-34 let) 39,2% 43,4% 36,0% 38,7% Predšolska vzgoja in varstvo (od 4. leta starosti do šoloobvezne starosti) (2011-2014) 89,8% 89,4% 93,2% 94,3% bralni pismenosti Delež 15-letnikov s podpovprečnimi rezultati pri: matematični pismenosti naravoslovnih vedah 21,1% I 20,1% l 12,9% ■ 17,8% ! 22,1% : 16,6% ! Stopnja zaposlenosti novih diplomantov po doseženi stopnji izobrazbe (starih 20-34 let, ki so izobraževanje zapustili eno do tri leta pred referenčnim letom) 73,2% 71,5% 75,9% 76,9% Udeležba odraslih v vseživljenjskem učenju (starost 25-64 let) 13,8% 11,9% 9,2% 10,7% Slednji je poudaril, da je za usklajeno delo na področju zagotavljanja podatkovno podprtega odločanja osrednjega pomena sodelovanje MIZŠ, javnih zavodov, inštitutov in EK. »Rezultati o dosežkih Slovenije namreč vplivajo tudi na kohezijsko politiko in določajo, katere naložbe bodo prednostne,« je povedala Tanja Vertelj in ob tem opozorila na terminološka razhajanja ter potrebo po povezovanju kazalnikov (kvantitativnih in kvalitativnih). »Kazalniki odgovorijo le na osnovna vprašanja, pogosto pa porodijo več vprašanj kot odgovorov,« je menila dr. Mojca Štraus in poudarila, da je za uspešno uveljavljanje v mednarodnih skupinah potrebno usklajeno delo na nacionalni ravni, pogosto pa tudi na ravni šol. »Dobro pripravljene in interpretirane statistike lahko prispevajo h kakovosti izobraževalnega sistema,« je opozorila Barbara Kresal Sterniša in ob tem na kratko predstavila delo enote Eurydice, ki na temelju dogovorjenih mednarodnih metodologij zbira, posreduje in prikazuje podatke na številne aktualne in privlačne načine. Avtorica članka sem v razpravi med drugim zastopala stališče, da bi morali biti po analogiji verige vseživljenjskega učenja v slovenska prizadevanja na tem področju vključeni vsi nivoji (podsistemi) izobraževanja in usposabljanja, zaželena pa je tudi medsektorska povezanost. Primarno delujem na področju ozaveščanja o pomenu učenja in verjamem, da so podatkovno podkrepljena promocijska sporočila najučinkovitejša. Toda obsežni podatki, publikacije, različna orodja ... ponujajo izobilje informacij, ki niso vedno dovolj jasne, razumljive in jedrnate, zato postaja vse pomembnejša funkcija t. i. posrednika znanja (»knowledge broker-ja«). Ta bi povezoval svetove raziskovalcev, nosilcev odločanja, strokovnjakov in drugih deležnikov ter zajetne ali zapletene informacije »prevajal« v jezike oziroma sporočila, ki jih posamezne skupine (tudi najširša javnost) z lahkoto sprejmejo. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Oblikovna prenova spletne strani študijskih krožkov Prvotna spletna stran študijskih krožkov je bila vzpostavljena leta 2007, zdaj pa smo jo tehnično in oblikovno prenovili. Našli jo boste na istem spletnem naslovu: http://sk.acs.si. Vsebinsko se bomo prenovi in dopolnitvam posvetili v letu 2017, več pozornosti pa bomo posvetili tudi promociji izvajalcev. Prenovo spletne strani smo financirali iz sredstev evropskega projekta, v katerem smo študijske krožke najprej predstavili kot slovenski primer dobre prakse, trenutno pa njihove elemente vgrajujemo v nov izobraževalni program, ki bo predvidoma zaključen leta 2018. Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education 7 Vabimo vas, da obiščete spletno stran http://sk.acs.si. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA Izbrali smo dobitnike Priznanj ACS 2016 Izmed sedemnajstih prijav, vseh veljavnih, je 1. decembra komisija za podeljevanje priznanj izbrala pet dobitnikov Ppznanj za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2016. Prejeli smo 11 predlogov za I. kategorijo (posamezniki), en predlog za II. kategorijo (skupine) in 5 predlogov za III. kategorijo (ustanova/podjetje/lokalna skupnost). Nagrajence izbiramo z namenom promocije učenja in izobraževanja, z njihovimi zgodbami želimo k učenju spodbuditi tudi druge. V razpisni dokumentaciji prijavitelji opisujejo kandidatove učne in izobraževalne dejavnosti in dosežke, ki so temu učenju sledili, ovire, na katere so pri tem naleteli, njihov prispevek k bogatitvi znanja drugih in k pozitivnim spremembam v širšem okolju. Da bi kar najbolje predstavili širino vseživljenjskega učenja in odprli čim širše možnosti za identifikacijo različnim ciljnim skupinam, smo pozorni, da izberemo kandidate, ki so različni po dejavnostih, s katerimi se ukvarjajo, po spolu in starosti, po regiji, iz katere prihajajo. Tudi letos je tako komisija izbrala pet dobitnikov v treh kategorijah. V kategoriji posameznikov so to Zlatan Cordic iz Ljubljane, Vinko Hlebš iz Tržiča in Janja Urbiha iz Starega trga pri Ložu. V kategoriji skupin so nagrajenci Mladi prostovoljci, izvajalci aktivnosti v Medgeneracijskem središču Zagorje ob Savi. V kategoriji ustanov/podjetij/lokalnih skupnosti pa imamo letos nagrajeno ustanovo Hiša eksperimentov iz Ljubljane. Odločitev, koga izpostaviti, je bila spet težavna. Ob petih izbranih smo namreč dobili tudi dvanajst neizbranih. Priznanje si jih gotovo zasluži več. S komisijo smo se tudi dogovorili, da bomo junija ali julija, ko se poležejo naloge, ki jih imamo v sklopu projekta TVU, prevetrili razpisno dokumentacijo in način prijave. Vsem prijaviteljem in kandidatom smo hvaležni, dobitnikom Priznanj ACS 2016 pa iskreno čestitamo. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS 8 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education MEDNARODNA DEJAVNOST Mednarodni projekt Svetovanje odraslim v izobraževanju - prvi del evalvacije (GOAL) Na ACS smo partner v triletnem mednarodnem projektu Svetovanje odraslim v izobraževanju - GOAL (Guidance and Orientation for Adult Learners, 2015-2018), ki deluje v okviru projekta Erasmus+. Nosilec projekta v Sloveniji je MIZŠ, drugi partner pa CPI. Poleg Slovenije v projektu sodelujejo še partneiji iz Belgije (koordinatoiji projekta), s Češke, z Islandije, Nizozemske, iz Litve in Turčije (tihi partner). Sodelavci Inštituta za izobraževanje iz Londona skrbijo za evalvacijo projekta in razvoj metodologije za spremljanje in merjenje učinkov svetovanja. Cilj projekta je izboljšati možnosti svetovanja za manj izobražene odrasle v vseh partnerskih državah, kar bo prispevalo k povečanju vključenosti v vseživljenjsko učenje ter s tem tudi k večji socialni vključenosti in mobilnosti na trgu dela. Oktobra smo zaključili analizo prve faze projekta po štirih tematskih sklopih: svetovalni proces, partnerstvo oz. mreženje, uporaba svetovalnih pripomočkov in kompetence svetovalca. Zato smo na že četrtem mednarodnem sestanku partnerjev v projektu med 10. in 14. oktobrom v Haagu obravnavali rezultate evalvacije vseh šestih držav. Poročila vseh sodelujočih držav in skupno poročilo (Cross-country wave 1 Report) so dostopna na spletni strani projekta. Skupaj s partnerji v projektu smo začrtali tudi aktivnosti v drugem delu projekta. V Sloveniji so štirje »pilotni« izvajalci svetovalne dejavnosti po »metodologiji GOAL« iz dveh regij, iz Osrednjeslovenske regije sta to BIC Ljubljana in Svetovalno središče Ljubljana, iz Savinjske regije pa Šolski center Velenje in Svetovalno središče Velenje. Mag. Tanja Vilič Klenovšek (tanj a.vilic.klenovsek@acs.si), ACS Prvi zapisi ob rob konferenci EU o spretnostih odraslih Po nekaj letih premora - zadnji podobni dogodek je bil leta 2013 v Vilniusu - je Evropska komisija organizirala konferenco o spretnostih odraslih z naslovom Adult Skills: Empowering people. Okrog 270 udeležencev, predstavnikov politike, stroke in prakse izobraževanja odraslih iz 37 držav, se je 6. in 7. decembra zbralo na dogodku, ki je potekal v okviru Evropskega tedna poklicnih spretnosti. Slovenijo je zastopala 11-članska uradna delegacija, ki smo jo sestavljali Irena Kuntarič Hribar z MDDSZ, mag. Katja Dovžak z MIZŠ, Tanja Taštanoska in Saša Ambrožič Deleja iz Eurydice enote na MIZŠ, Suzana Kerec in Antonija Pezdirc Tandler z Zavoda RS za zaposlovanje ter mag. Estera Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek, mag. Andrej Sotošek in avtorica članka, vsi z ACS. Dogodku se je poznalo pokroviteljstvo Generalnega direktorata EK za zaposlovanje, socialne zadeve in vključenost, pristojnega za izobraževanje odraslih, saj je bilo precej govorcev s področja zaposlovanja -komisarka Marianne Thyssen, Detlef Eckert, direktor za spretnosti, Dana Bachmann, vodja enote za poklicno izobraževanje, vajeništvo in izobraževanje odraslih, predstavniki gospodarskih ustanov in združenj ter izvajalcev 9 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Za ravnotežje s svetom izobraževanja odraslih so med ključnimi govorci poskrbeli predstavniki Evropskega združenja za izobraževanje odraslih (EAEA), dva prepričljiva ambasadorja učečih se z Irske, predstavnica slovaškega ministrstva za izobraževanje ter - ne nazadnje -nizozemska princesa Laurentien, UNESCOVA posebna poslanica za razvoj pismenosti. Veliko bolj so konkretne teme izobraževanja odraslih prišle do izraza v treh zaporedjih dela v manjših skupinah. Prvega dne so za teoretično ozadj e tega dogaj anj a služila štiri prednostna področj a Evropskega programa za učenj e odraslih (EPUO). Slednjega v državah članicah udejanjamo že od leta 2012. Drugi konferenčni dan pa se je že dotaknil sporočil novega Priporočila Sveta o poteh izpopolnjevanja: nove priložnosti za odrasle (do zdaj znanega kot predlog z naslovom Skills Guarantee). Dokument bo uradno objavljen 19. decembra, po rekordno hitrem postopku usklajevanja v odborih EK, ki je stekel po sprejetju Novega programa znanj in spretnosti za Evropo (New Skills Agenda for Europe) 10. junija letos. Na konferenci je bilo večkrat postavljeno odkrito vprašanje: »Kaj je novega?« Finski udeleženec panelne razprave, Petri Lempinen, je svoj prispevek celo začel s trditvijo, da podobne reči posluša že vrsto let, podatki (nazadnje rezultati raziskave PIAAC, ki jo je na konferenci mojstrsko predstavila Deborah Roseweare iz OECD) pa kažejo, da bistvenega napredka ni. Avtorica članka sem svoje vtise o konferenci sproti objavljala na FB strani TVU, mnenja nekaterih članov slovenske delegacije o pridobitvah s konference pa objavljamo v nadaljevanju. Pozornost jim bomo posvetili tudi v naslednji izdaji e-Novičk, kjer se bomo še naprej spoprijemali z vprašanjem »Kaj je novega?« Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Utrinki s konference o spretnostih odraslih: Meni osebno se je potrdil pomen svetovanja v izobraževanju odraslih z vso svojo specifiko, ki zajema svetovanje tako pred vključitvijo v izobraževanje, med njim kot ob njegovem zaključku. Torej svetovalno podporo v vsej celovitosti "learning pathways" posameznika! Okrepilo se mi je spoznanje, da moramo razvijati inovativne pristope svetovanja, tj. nove "outreach" pristope, da dosežemo različne skupine odraslih, še posebej tiste, ki so manj motivirani, ki ne poznajo možnosti in koristi izobraževanja/učenja. Pri tem se lahko učimo drug od drugega, iz primerov dobrih (učinkovitih) praks. Tudi mreženje, povezovanje partnerjev na različnih ravneh mora iskati nove oblike povezovanja in sodelovanja: na nacionalni in lokalni ravni. Prav tako se mi je potrdilo, da moramo v vse procese izobraževanja in svetovanja vključevati učeče se kot ambasadorje pozitivne izkušnje z učenjem in motivatorje za i DISCOVER YOUR TALENT! Mag. Tanja Vilič Klenovšek, ACS 10 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Če na kratko povzamem, je konferenca glede na napovedane in obravnavane teme tako na plenarnem kot delavniškem delu to tudi ponudila, čeprav večinoma oz. predvsem s splošnega vidika - torej ugotovitve raziskav s področja ugotavljanja stanja (splošnih) spretnosti med odraslimi in posledično splošnih usmeritev za njihov dvig. Tudi primeri vpeljanih sistemov, primeri (dobrih) praks javnih in zasebnih ustanov na širšem področju izobraževanja odraslih, ki sem jih imela priložnost slišati, niso prinesli novosti. Skupno pa je bilo spoznanje, da je tako delovanje že vzpostavljenega sistema kot tudi izvedba in prenos dobrih ukrepov v prakso odvisna od denarja. Pri vsem skupaj sem pogrešala konkretnejše usmeritve oz. mogoče še konkretnejše odgovore/rešitve ali novosti, ki bi jih lahko uporabili tudi pri nas oz. pri našem delu s posebno ciljno skupino ranljivih oz. pri delu z osebami, ki imajo nizko raven spretnosti. Osebno mi je celotno dogajanje na konferenci vzbudilo zanimanje oz. mogoče zavedanje, da bi se morala jaz in vsi posamezniki (in posledično celotna družba) bolj zavedati problematike t. i. neaktivnih in izključenih ali, kot jih je imenovala nizozemska princesa, »nevidnih« ljudi, ki jih torej ni med nami. A vendar so - tukaj, blizu nas, a hkrati daleč od naših misli in pogledov! Kako najti pot do njih? Antonija Pezdirc Tandler, Zavod RS za zaposlovanje Konferenca o spretnostih odraslih je bila zbir zelo različnih udeležencev, ki jih je direktorat EK za zaposlovanje zbral skupaj z namenom pripraviti nacionalna okolja na implementacijo prihajajočega priporočila ministrov Upskilling Pathways. Po premiku izobraževanja odraslih in poklicnega izobraževanja z direktorata za izobraževanje se generalni direktorat EK za zaposlovanje srečuje s področjem, za katerega veljajo drugačna pravila upravljanja kot za trg dela. Avtonomnost nacionalnih politik na področju izobraževanja, ki se ga z novo "skills agendo " še bolj podreja trgu dela, je za generalni direktorat EK za zaposlovanje, tako se zdi, upravljavska težava. Razpršenost sektorja izobraževanja odraslih in raznovrstnost nacionalnih politik mu pri tem nikakor nista v pomoč. V plenarnem delu dogodka sem pogrešala poglobljeno predstavitev prihajajočega dokumenta. Predstavitve na delavnicah oz. v tematskih razpravah (Koherentna politika izobraževanja odraslih in informacijske tehnologije v izobraževanju odraslih), ki sem ju obiskala, so bile v večini bolj ilustrativne kot problemske. Zdi se, da je bil napor komisije (in sredstva, namenjena dogodku) usmerjen predvsem v delavnice, na katerih so za mizo zbrali deležnike posameznih držav in jim potisnili v roke začrtano strukturo razprave in shematizacijo akcijskega načrta ter prevzemanje odgovornosti za uveljavitev dokumenta, ki še ni bil sprejet in ki ne bo imel zakonodajne moči, temveč bo zgolj politična zaveza. Tanja Taštanoska , Eurydice Slovenija 11 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Eden od pomembnih poudarkov v okviru pobude EK Upskilling Pathways je ta, da je za mnoge odrasle srednja poklicna izobrazba (3. in 4. raven evropskega kvalifikacijskega okvira) lahko nedosegljiv cilj zato, ker ti odrasli potrebujejo najprej izboljšanje temeljnih spretnosti, kot so pismenost ter matematične in digitalne spretnosti. Na konferenci v Bruslju smo prepoznali, da je bilo doseženo precejšnje soglasje okoli tega, da je uspeh pobude Upskilling Pathways večinoma odvisen od tega, kako učinkovite politike za dvig temeljnih spretnosti bodo zagotavljale države članice. Kljub zelo pozitivnim nameram EK in omenjene pobude pa so nekateri udeleženci, predvsem izobraževalci odraslih, opozarjali, da se v političnem jeziku uporabljajo oznake in termini, ki poudarjajo razvoj le nekaterih spretnosti. Termin 'low skilled' je po njihovem mnenju neustrezen in zavajajoč ter ogroža uspeh sicer dobronamernih politik, ker temelji izključno na izidih izobraževanja oziroma rezultatih mednarodnih raziskav, ki so ocenjevale le ozek nabor spretnosti. V politični retoriki se poudarjajo samo tiste spretnosti, ki so bile izmerjene v standardiziranih raziskavah. Odrasli imajo nasprotno številne spretnosti, znanja in kompetence, ki jih raziskave ali šolski sistem niso izmerili in ovrednotili. S terminom 'low skilled', ki ima negativen prizvok in poudarja nekaj, kar odraslim manjka, se lahko zgodi, da bodo politike v državah članicah prej odvrnile odrasle od izobraževanja in usposabljanja. Tako namreč stigmatiziramo skupine odraslih, ki potrebujejo razvoj določenih spretnosti. Terminologija, ki jo uporabljamo, je zelo pomembna, poudarjajo raziskovalci, saj zaznamuje naš diskurz in vpliva na naša stališča in vrednote. Če bodo politike držav temeljile na predsodkih, pomanjkljivih ocenah in nerazumevanju potreb določenih skupin odraslih, ne bodo pritegnile teh skupin v programe. Po mnenju raziskovalca in izobraževalca odraslih Davida Mallowsa iz Velike Britanije bomo v okviru pobude EK Upskilling Pathways lahko zagotavljali uspešne izobraževalne poti za odrasle le, če bomo zelo pazljivo prisluhnili odraslim in prepoznali njihove resnične interese in potrebe. Mag. Estera Možina, ACS Konferenca o spretnostih odraslih je ponovno prikazala pomembnost vseživljenjskega učenja. Udeleženci iz vseh evropskih držav smo se ob predstavitvah različnih praks zavedali, da je pridobivanje spretnosti in veščin bistveno za razvoj posameznika, za njegovo boljšo vključenost v družbo in ne nazadnje za aktivno sodelovanje na trgu dela. Poudarek je bil predvsem na iskanju ukrepov, ki jih različni deležniki lahko nudimo manj usposobljenim in predvsem neaktivnim odraslim, motiviranju za vključitev v izpopolnjevanja z namenom izboljšanja po eni strani Nizozemska princesa Laurentiene svojih bralnih, računskih in digitalnih spretnosti oz. kompetence ter na drugi konkretnih poklicnih kompetenc. Države se različno spopadamo z neaktivnostjo odraslih, pomembno pa je, da ukrepe prilagajamo posameznim odraslim. 12 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Konferenco je z navdihujočim govorom zaključila njeno visočanstvo nizozemska princesa Laurentiene, ki je poudarila predvsem, da mora vsak od nas s svojim delom prispevati k izboljšanju stanja na področju pridobivanja splošnih kompetenc za vse odrasle. Predvsem se je treba usmeriti na vse odrasle, ki so neaktivni, izključeni oz. nevidni - jih prepoznati, motivirati za aktivno sodelovanje in tako narediti vidne. Bistveno sporočilo konference je zame v tem, da je treba vlagati v izobraževanje odraslih ter k različnim oblikam pritegniti neaktivne in manj usposobljene odrasle. Predvsem je treba odrasle pri tem spoznati in jih poslušati, saj so njihove skrite sposobnosti ključ do uspeha posameznika ter celotne družbe. Suzana Kerec, Zavod RS za zaposlovanje Projekt RESHAPE: Izobraževanje in usposabljanje za migrante in begunce V večkulturni Evropi in Sloveniji se tudi izobraževanje odraslih odziva na migrante in begunce ter socialne in kulturne izmenjave, ki jih ti vnašajo v družbe sprejema. ACS je začel sodelovati v projektu Erasmus+ z naslovom RESHAPE, ki ga vodi finska organizacija Keuda, v projektu pa sodelujejo še partnerji iz Italije, s Švedske, Nizozemske in Danske. Projekt se osredotoča na vključevanje beguncev in migrantov v poklicno izobraževanje odraslih. Od 28. novembra do 2. decembra 2016 je v danskem kraju Odense potekalo otvoritveno partnersko srečanje projekta. Tema srečanja je bilo vrednotenje in priznavanje formalno in neformalno pridobljenega znanja beguncev in migrantov, namen je bil izmenjava dobrih praks med partnerji. Skupna točka politik v poklicnem in splošnem izobraževanju odraslih vseh partnerskih držav je, da imamo v vseh izobraževalne programe za begunce in migrante, vendar pa se razlikujejo tudi po dolžini teh programov (od 180 ur v Sloveniji do 2.200 na Švedskem). Cilj teh programov je povezovanje izobraževanja odraslih in vključevanje odraslih beguncev in migrantov na trg dela, zato so vsebine povezane s trgom dela in vključujejo tudi prakso na delovnem mestu. Za Slovenijo predstavlja izziv priprava izobraževalnega programa za begunce in migrante, ki jih povezuje z delodajalci in jih vključuje na trg dela. Amir Banisaeed, nekdanji begunec, je izjavil: »To, da imam službo, pomeni biti del družbe.« Vrednotenje in priznavanje formalno in neformalno pridobljenih znanj beguncev in migrantov postaja v evropskih državah osrednji del začetnih integracijskih aktivnosti za na novo prispele migrante. Pomembno je, da je za nižje izobražene in tiste z nizkim dohodkom tovrstno vrednotenje na voljo brezplačno, da se v proces vrednotenja sploh lahko vključijo. Na Švedskem svetovalci pisno obveščajo begunce, kaj še morajo storiti v procesu integracije do rokov, ki so predvideni za posamezne stopnje vključevanja. Pri integraciji je pomembno, da se nastanitev, vključitev v izobraževanje, mreženje ter vključevanje na trg dela organizirajo istočasno - takoj ob prihodu beguncev in migrantov v državo sprejema. Dr. Natalija Vrečer (natal i j a.v recer@acs.si), ACS 13 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Obvestilo v več jezikih na vratih Azilnega doma Nyborg, Danska POMEMBNE PUBLIKACIJE Med primeri dobrih praks pri Uresničevanju EPUO tudi trije slovenski! Kar trije primeri dobrih praks projekta EPUO so svoje mesto našli v publikaciji Dobre prakse pri Uresničevanju prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO) 2012-2016 (Good practices in the implementation of the European Agenda _for Adult Learning from 2012 until 2016). To so motivacijski filmi, strokovni dogodki EPUO za razvoj temeljnih zmožnosti odraslih in Parada učenja. Med implementacijo programa so nacionalni koordinatorji razvili številne uspešne dejavnosti, ki so imele v državah velik pozitiven vpliv, dobre prakse pa želijo deliti tudi z drugimi, ki jih zanima področje izobraževanja odraslih. Publikacija prinaša številne primere dobrih praks, tudi slovenske, ki so jih nacionalni koordinatorji razvili med letoma 2012 in 2016. Publikacija je sicer prva različica zbirke dobrih praks nacionalnih koordinatorjev, v prihodnje si jih želijo izdati še več. Nacionalni koordinatorji za Uresničevanje EPUO prejemajo finančno podporo od EK v okviru programa Erasmus+. Sredstva so namenjena opravljanju dejavnosti, ki prispevajo k reševanju nizke vključenosti odraslih v izobraževanju in usposabljanju, zlasti tistih z nizkimi spretnostmi. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS EAEA predlaga politiko na področju učenja in spretnosti za odrasle v Evropi EAEA je izdala nov dokument (EAEA Policy Paper: Learning and Skills for Adults in Europe), ki vsebuje priporočila za učenje in spretnosti odraslih v Evropi, kjer želi izpostaviti pomen izobraževanja odraslih oblikovalcem politike in predstaviti priporočila za nekatera ključna področja. V nadaljevanju izpostavlja različne cilje in strategije, ki so rezultat evropskih in mednarodnih ustanov (OECD, UNESCO, EK). Z uresničevanjem teh strategij se lahko prispeva h konkurenčnosti, socialni vključenosti, aktivnemu državljanstvu in demokraciji pa tudi k osebnemu razvoju in zdravju posameznika. EAEA v priporočilih poudarja, da je posebno pozornost treba nameniti potencialnim učečim se, ki so težje dosegljivi, vrednotenju neformalnih spretnosti ter uresničevanju politike učenja odraslih. V dokumentu je kot primer dobre prakse predstavljen naš projekt TVU kot najvidnejša promocija v Sloveniji na področju vseživljenjskega učenja, s katerim opozarjamo na vseprisotnost pa tudi pomembnost učenja - v vseh življenjskih obdobjih in za vse vloge, ki jih posameznik v svojem življenju prevzema. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS 14 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Poročilo o strukturnih kazalnikih za spremljanje sistemov izobraževanja in usposabljanja v Evropi Structural indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe 2016 Poročilo evropskega informacijskega omrežja Eurydice (Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe 2016) ponuja informacije, ki dopolnjujejo kazalnike, objavljene v rednem letnem poročilu EK Pregled izobraževanja in usposabljanja 2016 (Education and Training Monitor 2016). Poročilo vsebuje več kot 30 podrobnih strukturnih kazalnikov, prikaze, definicije, opise sistemov držav in kratke analize razvoja politik in reform na področju izobraževanja predšolskih otrok, doseganja temeljnih spretnosti, zgodnjega opuščanja izobraževanja, višjega in visokega šolstva ter zaposljivosti diplomantov. Zajema podatke iz 40 evropskih sistemov izobraževanja in usposabljanja. Referenčno leto je 2015/16. Vir: spletna stran Eurydice Slovenija, 7. november 2016 Priredila: Nevenka Kocijančič ( nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Poročilo o triletnem delu združenja ESREA Petindvajset let po ustanovitvi je Evropsko združenje za raziskovanje izobraževanja odraslih (European Society for Research on the Education of Adults - ESREA) živahna, dobro uveljavljena in prepoznana organizacija. Osredotoča se na razvoj visokokakovostnih raziskav o številnih kontekstih in dejavnostih izobraževanja in učenja odraslih. ESREA združuje posamezne raziskovalce in akademske ustanove iz Evrope in večjega dela sveta. Raziskave - tako teoretične kot empirične - razširja prek raziskovalnih omrežij, na konferencah in v različnih publikacijah (The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults - RELA, knj ižne izdaj e različni zbirk ipd.). Ob koncu svojega triletnega mandata je usmerjevalni odbor pripravil poročilo (ESREA Report 2014-2016), ki povzema tisto, kar je bilo v obdobju 2014 do 2016 narejenega, in ponuja pogled na to, kaj bi bilo vredno razvijati v prihodnje. Vabimo vas, da ga prelistate. Vir: spletno sporočilo, 17. november 2016 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 15 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education IZ DRUGIH VIROV Ali lahko izobraževanje spremeni družbo? To vedno aktualno vprašanje si je zastavil prof. dr. Michael Apple na predavanju, ki ga je imel na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani v ponedeljek, 5. decembra 2016. Profesor Apple je eden izmed glavnih avtorjev edukacijskih študij v svetu. Že v začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja je vplival tudi na slovensko pedagogiko (zlasti raziskave o prikritem kurikulu), zato mu je 6. decembra letos Univerza v Ljubljani podelila častni doktorat. Michael Apple je bil doma v revni družini v slumovskem predelu New Jerseyj a, starša sta bila intelektualno zelo aktivna in angažirana, zato ne čudi, da si je zastavil pomembno vprašanje iz naslova predavanja ter da je preučeval odnos med izobraževanjem in močjo, saj ves čas deluje družbeno angažirano. Poleg drugih knjig in številnih člankov je leta 2013 izšla tudi knjiga z naslovom predavanja, med najvplivnejšimi deli je tudi Ideology and curriculum iz leta 1979, velik odmev je imela tudi knjiga Official knowledge. Democratic education in a conservative age (Routledge). Spregovoril je o tem, kako so moški v sedanji družbi še vedno privilegirani, kot so tudi belci, o razrednih razlikah, ki niso zgolj pozicija v družbi, temveč tudi spomin, zato imajo edukacijske vede primarno vlogo v družbeni transformaciji, kajti (vzgoja in) izobraževanje se ne dogajata zgolj v šoli, temveč vedno tudi v družbi. Odgovor na vprašanje, ali lahko izobraževanje spremeni družbo, nikakor ni lahek, vendar pa si ga moramo ves čas zastavljati. Opomnil je na napake neoliberalizma, ki privilegirajo zasebno (šolstvo), ter na napake potrošniške družbe. Meni, da je napredek v pismenosti ključen za razvoj ekonomije družbe. Poudaril je pomen socialnih kompetenc za človeka ter njegove/njene aktivne vključenosti v družbo in povezovanje v cerkvi, društvih, prakticiranje joge itd. Profesor Apple honorarje od knjig in člankov podarja v dobrodelne namene. Naj zaključim z njegovo mislijo ob koncu predavanja: »Mi smo tisti, ki ohranjamo plamen v (vzgoji in) izobraževanju, in v tem je eden izmed smislov življenja«. Dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si), ACS Manifest Slovenija bere Nacionalna kampanja Slovenija bere je kulturno-gospodarski projekt, katerega cilj je izboljšanje bralne kulture z namenom, da Slovenci postanemo narod bralcev, Slovenija pa država branja. S kampanjo želijo opozoriti, da z nizko bralno kulturo Slovenija izgublja svoj družbeni in razvojni potencial, njeni državljani in državljanke pa (z)možnost za osebnostno rast in razvoj. Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education J» ms i? H Slovenija 16 V okviru kampanje je ministrica za izobraževanje, znanost in šport dr. Maja Makovec Brenčič v petek, 25. novembra, v Cankarjevem domu skupaj s predstavniki Ministrstva za kulturo, Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo ter Gospodarsko zbornico Slovenije podpisala Manifest Slovenija bere. Ob tej priložnosti je poudarila pomen dviga bralne pismenosti, še posebej pri odraslih, kjer po raziskavi PIAAC zaostajamo za najrazvitejšimi državami. S podpisom Manifesta so se zavezali, da bodo na svojih področjih delovanja podpirali vse aktivnosti za razvoj bralne pismenosti in si tako prizadevali doseči temeljni cilj kampanje Slovenija bere: povzpeti se na lestvici besedilne spretnosti odraslih v štirih letih vsaj na povprečje držav članic OECD, kar pomeni zmanjšati število funkcionalno nepismenih prebivalcev in prebivalk Slovenije za 20 odstotkov. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS Spletna konferenca Temeljne spretnosti in družinsko učenje 9. in 10. novembra je potekala spletna razprava na temo Temeljne spretnosti in družinsko učenje, ki sta jo organizirala EPALE in Evropska mreža za temeljne spretnosti, EBSN. V razpravi je aktivno sodelovalo 18 udeležencev iz 7 različnih držav (Norveška, Slovenija, Madžarska, Finska, Irska, Velika Britanija in Nizozemska). V uvodnem delu so udeleženci definirali družinsko učenje v povezavi s temeljnimi spretnostmi. V nadaljevanju so se osredotočili na ciljne skupine, ki jim je družinsko učenje namenjeno. To so v večini ranljive družine, migrantske družine ter starši in otroci, ki imajo nižje spretnosti in so manj izobraženi. Pomembno vprašanje se je nanašalo na učinke družinskega učenj a ter na primere dobrih praks v različnih državah. Ugotovili so, da se v kar nekaj državah družinsko učenje izvaja in da so učinki teh programov zelo dobri, izboljšajo se bralne spretnosti otrok, starši se opolnomočijo za delo z otroki, prav tako starši pridobijo motivacijo za lastno učenje. Ob zaključku so se zahvalili za vse prispevke in pozvali, da kadar koli lahko prispevate s svojimi komentarji in vprašanji na EBSN forum Basic Skills and family learning. Katja Bider (katja.bider@acs.si), ACS Podeljena so nacionalna priznanja jabolka kakovosti 7. decembra 2016 je CMEPIUS v hotelu Union podelil nacionalna priznanja jabolka kakovosti najboljšim projektom. Priznanja je nagrajencem izročila ministrica za izobraževanja, znanost in šport, dr. Maja Makovec Brenčič. Prejemniki najvišjih priznanj so: • v kategoriji Slovenski štipendijski sklad NFM in EGP: 1. mesto: Univerza v Novi Gorici za projekt Norveški mehanizem in Univerza v Novi Gorici; • Leonardo da Vinci Mobilnost v okviru programa Vseživljenjsko učenje 1. mesto: Šolski center Postojna s projektom Od kompetence do prakse; • v kategoriji Erasmus Individualna mobilnost v okviru programa Vseživljenjsko učenje 1. mesto: Visoka šola za varstvo okolja Velenje; 17 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education • Evropsko jezikovno priznanje za prioritetno področje - večjezične šole in razredi - sprejemanje raznolikosti v šolah je prejela OŠ Livada; • Evropsko jezikovno priznanje za prioritetno področje - jezikom prijazna družba - priložnostno učenje jezika je prejela Mestna knjižnica Ljubljana; • Zlati kabel v starostna kategoriji 4-11 let je prejel Vrtec Tržič za projekt Music, Kids and Play; • Zlati kabel v starostni kategoriji 12-15 let je prejela Osnovna šola Trbovlje za projekt Who is the murderer? • Zlati kabel v starostni kategoriji 16-19 let je prejela OŠ Litija za projekt We are able to ... Na področje izobraževanja odraslih je sicer najbolj vezano Evropsko jezikovno priznanje, ki ga je prejela Mestna knjižnica Ljubljana. Ta dokazuje, da lahko knjižnica poleg osnovnega poslanstva nudi celo paleto kakovostnih in ciljno usmerjenih dejavnosti, med njimi tudi neformalno in priložnostno učenje tujih jezikov za različne ciljne skupine uporabnikov. Člani knjižnice lahko izbirajo različne oblike brezplačnega učenja. Dejavnosti so prilagojene starostnim skupinam, predvsem predšolskim otrokom in odraslim po zaključku formalnega izobraževanja, nekatere pa spodbujajo tudi medgeneracijsko učenje. Uporabniki imajo na voljo raznovrstna učna gradiva in spletne vire, revije, časopise in druga knjižnična gradiva v najrazličnejših jezikih. Celostni pristop in usmerjenost v trajno izobraževanje nedvomno prispevata k naraščanju števila učečih se in nasploh k razvoju jezikom prijazne družbe. Pobudo je koordinirala Mateja Lesar. Dobitnike priznanj za 2. in 3. mesto v posamezni kategoriji, dobitnika nacionalnih jezikovnih priznanj in dobitnika priznanj za posebni kategoriji v eTwinningu pa si lahko ogledate na spletni strani CMEPIUS-a. Urša Bajželj (ursa.baj zelj @cmepius.si), CMEPIUS Novembrsko glasilo ADEES Izšlo je novembrsko glasilo Andragoškega društva Slovenija. V njem si lahko preberete o dveh nalogah društva, o projektih Izobraževanje odraslih v moji občini, s katerim posegajo na temeljno področje izobraževanja odraslih v občinah, in Gradimo mostove v izobraževanju odraslih, s katerim uspešno postavljajo mostove na področju izobraževanja odraslih do držav, nastalih po razpadu Jugoslavije. V nadaljevanju najdete še veliko zanimivih člankov. Berete lahko o tem, kaj na primer vemo o učenju s podobami ali o izobraževanju za skupno dobro. V glasilu si lahko preberete tudi o beguncih in izobraževanju odraslih ter o okrogli mizi na temo inovativnosti v visokem šolstvu. Znova pišejo tudi o poteku izobraževalnega program Inkluzija odraslih s posebnimi potrebami v izobraževanju odraslih. V glasilu je najavljen izid dveh zanimivih strokovnih publikacij, doktorskega dela Življenjski prehodi pri osebah s posebnimi potrebami avtorice Alenke Golob in obsežne študije dr. Zorana Jelenca Vseživljenjsko učenje in izobraževanje odraslih. Celotno glasilo je dostopno tukaj. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS 18 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education rOADS) ^------ AN ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoški društvo Slovenije - ADS Slaienian AduM Education Association - SAEA Sprejet Pravilnik o izdajanju certifikatov z evropsko ravnjo znanja tujega jezika MIZŠ je sprejel Pravilnik o izdajanju certifikatov z evropsko ravnjo znanja tujega jezika. To pomeni, da bodo vsi kandidati, ki na nacionalnih izpitih iz tujih jezikov v okviru splošne in poklicne mature ter na izpitih za odrasle dosežejo potrebno število odstotnih točk, prejeli javno veljavni certifikat z naslednjo evropsko ravnjo znanja tujega jezika: • B1 na poklicni maturi, • B1 in B2 na splošni maturi, na osnovni in višji ravni zahtevnosti, • A2, B1 in B2 pri izpitih na osnovni in višji ravni za odrasle. Certifikat na podlagi tega pravilnika iz znanja angleškega jezika bo mogoče dobiti za opravljene mature in izpite od leta 2014 dalje, za druge jezike pa predvidoma od leta 2015 dalje. Več si lahko preberete tukaj. Vir: MIZŠ Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS Strokovna podpora pri pridobivanju temeljnih kompetenc Služba Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko je izdala odločitev o finančni podpori za projekt Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016-2022, ki ga bo izvajal MIZŠ. Skupna vrednost projekta znaša dobrih 833.000 evrov, od tega jih nekaj manj kot 667.000 prispeva Evropski socialni sklad. Projekt bo pomagal pri razvijanju strokovnih podlag, izobraževalnih programov ter gradiv in inštrumentov, ki bodo prispevali k večji prepoznavnosti, boljši prilagojenosti potrebam odraslih ter kakovostnejšemu izvajanju izobraževalnih programov za pridobivanje temeljnih zmožnosti nižje izobraženih in manj usposobljenih. Poseben poudarek bo na zaposlenih in starejših od 45 let. Obenem se bo pripravljalo strokovne podlage za umeščanje samoevalvacije izobraževanja odraslih v nacionalni referenčni okvir za kakovost ter razvoj programa usposabljanja, IKT orodja in novega učnega gradiva, ki pomenijo nadgradnjo dosedanjih dosežkov pri uveljavljanju samoevalvacije v izobraževanje odraslih. Več si preberite tukaj. Vir: Evropska unija, Evropski strukturni in investicijski skladi. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS 19 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Odbor za izobraževanje Evropskega parlamenta potrdil poročilo o programu Erasmus+ Odbor za izobraževanje Evropskega parlamenta je pod vodstvom stalnega poročevalca dr. Milana Zvera 5. decembra potrdil njegovo poročilo o programu Erasmus+. V poročilu, ki ga bo na plenarnem zasedanju marca 2017 obravnaval celoten parlament, je dr. Milan Zver preverjal, kako uspešno se program izvaja, in priporočil določene izboljšave. Na področju izobraževanja odraslih je med drugim predlagal ponovno uvedbo Grundtvig delavnic in uporabo imen za podprograme v povezavi z nazivom Erasmus+: na primer "Erasmus+ Grundtvig" za odrasle. Vir: Spletna stran The European People's Party group. Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja Služba Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko je izdala odločitev o finančni podpori za projekt Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja 2016-2021, ki ga bo izvajal ACS. Cilj projekta je razvoj strokovnih gradiv, programov in novih pristopov za izvajanje informativno svetovalne dejavnosti - ISIO, sodelovanje s socialnimi partnerji in deležniki ter izvajanje strokovnega svetovanja. Skupna vrednost projekta, v okviru katerega so ciljna skupina zaposleni, ki potrebujejo dodatno usposabljanje, znaša 500.000 evrov, od tega jih 400.000 prispeva Evropski socialni sklad. Projekt se bo izvajal v obeh kohezijskih regijah. Več lahko preberete tukaj. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 20 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education EPALE Decembra je EPALE poln tematskih aktivnosti Zadnji mesec v letu je EPALE zaznamovala pisana paleta tematskih aktivnosti. Prvo decembrsko soboto smo obeležili mednarodni dan invalidov, ki ga je kot takega leta 1992 razglasila Organizacija Združenih narodov (OZN). V ta namen smo na EPALE pripravili tematski dan in zbrali zanimive zapise v spletnih dnevnikih in različne vire, ki so jih prispevali izobraževalci odraslih po Evropi. Sicer pa skozi vse leto na EPALE namenjamo pozornost tudi tej ciljni skupini -ustrezne vsebine namreč pokriva tematska podstran »Osebe s posebnimi potrebami«. Teden med 5. in 9. decembrom je zaznamoval evropski teden poklicnih spretnosti, ki je bil letos prvič organiziran na pobudo EK. V tem tednu je poleg drugih tematskih aktivnosti v Bruslju potekala konferenca z naslovom Adult Skills: Empowering people, ki sta se je udeležili tudi dve članici ekspertne skupine za EPALE. V okviru tokratnega tematskega tedna, ki ja zaznamoval tudi EPALE, je v sodelovanju z EBSN potekala odprta diskusijo na temo pridobivanja in prepoznavanja poklicnih spretnosti. O čem so razpravljali izobraževalci iz vse Evrope, si lahko preberete na tej povezavi. Decembrske tematske aktivnosti pa bomo 18. decembra zaključili z mednarodnim dnem migrantom. V ta namen Nacionalne podporne službe EPALE iz vse Evrope zbiramo prispevke o tematiki izobraževanja, usposabljanja in socialnega vključevanja migrantov v novo družbeno okolje, v katerega prihajajo. Vabimo vas, da če izvajate projekt ali aktivnost, ki nagovarja omenjeno ranljivo skupino, v obliki prispevka delite svojo izkušnjo s spletno skupnostjo EPALE. Veseli bomo vaših vsebin, ki bodo obogatile tokratno tematsko aktivnost. Za pomoč pri pripravi in dodatne informacije pa se lahko obrnete na Nacionalno podporno službo in EPALE koordinatorico, tj. avtorico prispevka. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Uspešna izvedba dveh EPALE delavnic Novembra smo uspešno izvedli dve EPALE delavnici. Prvo delavnico, Ustvarjalno/učinkovito pisanje, je vodila dr. Mateja Mahnič, poklicna sprehajalka besed. Udeleženke z različnih slovenskih organizacij za izobraževanje odraslih, ki so se zbrale na CMEPIUS-u, so se skupaj z izvajalko podale v kreativni svet besed. Po teoretičnih smernicah je sledil praktični del delavnice, kjer so se udeleženke ustvarjalnega in učinkovitega pisanja učile kar na praktičnih primerih, ki izhajajo s platforme EPALE. Spoznale so, kaj je pomembno pri pisanju komentarjev, novic, spletnih dnevnikov, vabil na dogodek in pri predstavitvi virov. Nekatere udeleženke so že med delavnico pripravile in objavile prispevek na EPALE, za druge pa upamo, da bodo v prihodnje postale aktivne članice naše skupnosti. Več o poteku delavnice in nekaj fotografij si lahko ogledate v prispevku, ki smo ga objavili na EPALE. Druga v nizu novembrskih delavnic pa je potekala v prostorih Ljudske univerze Ajdovščina, kjer smo gostili Simona Dražiča, ki je pripravil delavnico o uporabi družbenih omrežij in animaciji spletnih skupnosti. Udeleženke 21 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education I©1 Don't miss the first i ffiflHMma 5 - 9 December! i European Vocational Skills Week Join us at EPALE! fir imMitt #epale2016 ■Utp 7/ec.europa.eu/epale/ »EUVocationalSkil^ so se seznanile z osnovami za uporabo, objavljanje in predstavljanje na spletnih družbenih omrežjih (s poudarkom na omrežjih Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram) ter uporabo družbenih omrežij za promocijo organizacije, izobraževalnih aktivnosti in animiranje ciljnih skupin. Glede na to, da je uporaba družbenih omrežij zelo razširjena, postajajo priložnosti, preko katerih lahko nagovorimo ciljne skupine, ki jih klasični načini promocije naših aktivnosti morda ne dosežejo. Podrobnejši zapis o delavnici v Ajdovščini si prav tako lahko preberete na EPALE. Glede na odzive je zanimanje za EPALE delavnice zelo veliko, zato smo se odločili, da podobne aktivnosti nadaljujemo tudi v letu 2017. Če bi želeli gostiti EPALE delavnico in vsebine približati izobraževalcem odraslih iz svojega lokalnega in regionalnega okolja, lahko pošljete svojo ponudbo za sodelovanje Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Oziramo se nazaj in stopamo naprej Leto, ki se izteka, je na EPALE zaznamovalo 19 tematskih aktivnosti, ki so povezale področje izobraževanja odraslih in aktualne teme posameznih mesecev. Prav vsak mesec v letu smo za vas izpostavili vsaj eno tematiko ter pripravili nabor aktualnih vsebin in nekatere spremljevalne aktivnosti. Tudi zaradi tematskih aktivnosti skupnost registriranih uporabnikov EPALE raste in zdaj šteje že več kot 17.000 izobraževalcev odraslih po Evropi, od tega jih je nekaj več kot 200 registriranih tudi iz Slovenije. EPALE je v tem trenutku dostopen v 24 jezikih, za potrebe večjezikovne skupnosti pa v Evropi deluje 36 Nacionalnih podpornih služb. Na slovenski strani EPALE smo od samega začetka skupaj z vami, dragi uporabniki in uporabnice, objavili več kot 800 različnih vsebin s področja izobraževanja odraslih. Trudimo se, da vsebine, ki jih objavljamo na EPALE, postanejo vidne čim širšemu krogu izobraževalcev odraslih. Promocijo tako izvajamo tudi na našem družbenem omrežju Facebook, kjer je našo stran EPALE Slovenija všečkalo že preko 420 uporabnikov, in Twitterju, kjer imamo več kot 150 sledilcev. V iztekajočem se letu smo za vas pripravili tudi različne spletne seminarje in EPALE delavnice, ki vam, uporabnikom in uporabnicam, pomagajo pri vsakdanjem delu v vaših organizacijah in prepoznavanju priložnosti, ki jih nudi EPALE. Omenjene aktivnosti, ki so postale prepoznavne in dobro obiskane, bomo v prihodnjem letu prilagodili aktualnim potrebam in vas ponovno povabili k sodelovanju. Prav tako si želimo, da bi se naša skupnost še naprej povečevala in da bi platforma EPALE postala vsakodnevni spremljevalec 22 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education koordinatorici, tj. avtorici prispevka. slehernega izobraževalca odraslih v Sloveniji. V želji, da bi vam ponudili še bolj pestre vsebine, smo za vas pripravili anketo o množičnih odprtih spletnih tečajih (MOOCs), ki bi vam jih želeli ponuditi v prihodnje. Vabimo vas, da nam za začetek posredujete svojo povratno informacijo o omenjeni ideji. Z zavezo, da se bomo tudi v prihodnjem letu trudili pripravljati zanimive vsebine, vam želimo prijetne praznične dni ter obilo uspehov pri nadaljnjem izvajanju vaših aktivnosti in projektov. O njih bomo v letu 2017 z veseljem poročali tudi na EPALE. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS EPALE Electronic Platform for Adult Learning in Europe Ste danes že obiskali EPALE? EPALE je ePIatforma za izobraževanje odraslih v Evropi. Pa mte Se. Pišite sptae di/ieDwifee Sodelujte Komktiiiaj^ OtoešiajfWŽUjfe Sê https://ec.europa.eu/epale/sl \Hs CMS lusl 23 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education KOTIČEK JE VAŠ LIFE Kočevsko Ljudska univerza Kočevje (LUK) skupaj z občino Kočevje, Zavodom za gozdove Slovenije in Zavodom Republike Slovenije za varstvo narave sodeluje pri projektu LIFE Kočevsko. To je projekt Ohranjanje območij Natura 2000 Kočevsko, krajše LIFE Kočevsko, ki celovito obravnava aktivno varstvo območij Natura 2000 Kočevsko. Projekt se izvaja v okviru finančnega mehanizma LIFE+ in je eden izmed treh slovenskih projektov, ki so bili izbrani za sofinanciranje na razpisu LIFE+ 2013. V sklopu projekta LUK skupaj s partnerji vzpostavlja didaktično učno pot ob jezeru v Kočevski Reki. Učna pot je bila zasnovana, da bi obiskovalci gozda in Reškega jezera doživljali in spoznavali območje kot izjemno naravno okolje in pripomogli k njegovemu ohranjanju. V gozdnem rezervatu Jezero je Zavod za gozdove OE Kočevje v letih 2003 in 2004 vzpostavil 695 metrov dolgo krožno pot, ki je markirana, ozka, neopremljena in kot taka neprimerna za obisk, posebno ne večjih skupin obiskovalcev. Didaktična učna pot je namenjena promociji in ozaveščanju prebivalcev ter obiskovalcev območja Kočevsko ob Reškem jezeru. V sklopu projekta se izvaja širitev obstoječe poti na 1,3 metra širine, kar bo omogočalo normalen dostop po učni poti. Na določenih odsekih trase učne poti se izvajajo potrebna zemeljska dela zaradi izravnave s terenom. Načrtovana učna pot se dopolni z izdelavo novega kraka. V okviru poti bo postavljenih 10 informativnih tabel ter 8 didaktičnih pripomočkov vzdolž celotne učne poti. Več informacij o projektu si lahko preberete na spletni strani LIFE Kočevje. Jurij Pelc (jurij.pelc@lu-kocevje.si), LUK Uporaba fokusne skupine pri delu z mladimi v PUM-O V programu PUM-O v ljubljanski regiji smo z udeleženci raziskovali mnenja o migrantih, ki so trenutno zelo aktualna tema. »Pumovci«, kot se sami imenujejo, ki so sodelovali v naši raziskavi, so naklonjeni migrantom. Migracija se jim namreč zdi težavno obdobje, nekateri pa imajo z njo tudi osebno izkušnjo. Raziskavo smo začeli izvajati maja 2016, pri čemer smo uporabili več metod (opazovanje z udeležbo, fokusna skupina in intervju). Naš namen je bil, da smo vsi vključeni v raziskovalno učenje o sebi, kar bi lahko imenovali tudi 24 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education refleksivne delavnice ali »refleksivni laboratoriji«, pri čemer se je fokusna skupina izkazala kot učinkovita. Mladi so v okviru fokusne skupine izrazili, da je migracija izredno težek status in ovira. Iz pogovorov je bilo razvidno, da se v večini ukvarjajo z migracijah ter da jih ta tema zanima. Menili so, da se migranti težko izobražujejo, saj se ves čas srečujejo z ovirami. Nekatere izjave so bile tudi nekoliko manj pozitivne, npr. da se migranti ne želijo naučiti jezika ali da se ne želijo vključiti v okolje. Naša izkušnja z uporabo fokusne skupine je pozitivna in dobro bi bilo to ponoviti še v drugih okoljih. Raziskovalne naloge so učinkovita metoda za povezovanje izobraževalnih projektov in vzgojo kritičnega mišljenja. Andreja Kermc (andreja.kermc@gmail.com), Zavod Bob Moj dnevnik izobraževanja - vse moje izobraževalne dejavnosti shranjene na enem mestu! V letih dela z odraslimi smo opazovali navade in potrebe udeležencev. Nekateri si pomembne podatke zapisujejo v rokovnike, drugi v tablične računalnike, tretji pišejo opombe v učna gradiva, ki jih dobijo. Ste pomislili, kako preprosto bi bilo, če bi imeli na enem mestu zbrane, dokumentirane in ohranjene vse izobraževalne dejavnosti od dne, ko smo končali svoje formalno izobraževanje, do danes? Samo prelistali bi svoj dnevnik izobraževanja in pred očmi bi se vam zvrstili obrazi predavateljev, učiteljev in na desetine prizorov, ko ste uživali v učenju in raziskovanju novega znanja, urili svoje veščine in spretnosti na krajših in daljših usposabljanjih. Spomnili bi se na pomembne ljudi, ki ste jih tam srečali, nepozabne učne izkušnje, ki ste jih dobili, vsa aha-doživetja in vprašanja, ki so se vam pojavila v glavi, pa tudi pomisleke in ideje o nadaljnjem učenju. Morda bi se spomnili svojega sijajnega nastopa, duhovitega predavatelja ali posebnih metod dela, ki jih je uporabljal. Spomnili bi se prijetnega seminarskega prostora in zanimivega druženja ob koncu ... Takoj bi našli pomembno strokovno literaturo ob temi ali e-naslov udeleženca, ki ste ga tam srečali. Presenetila bi vas razmišljanja in vprašanja, ki smo si jih zastavili. Na enem mestu bi imeli dokumentirano vse, kar je bilo zanimivo, pa tudi načrte o svojem napredku in (samo)refleksijo ob izobraževanju, ki je ena pomembnih metod odgovornega učenja odraslih. Samorefleksija je tudi ena bistvenih veščin posameznika v učeči se organizaciji in tima, ki se uči. Zaradi vsega tega je nastal Moj dnevnik izobraževanja. Moj dnevnik izobraževanja je spremljevalec, ki bo z vami na vseh izobraževanjih, ne le v tem letu, temveč tudi vsa naslednja leta, v katerih boste plemenitili in bogatili svoje znanje. Nič več brskanja po spominu in po starih zapiskih! Na enem mestu bosta spravljeni vaši učna preteklost in sedanjost, vsa vaša osebna učna pot. Je koristno in trajno darilo vam in vašim sodelavcem, študentom ali udeležencem. Dnevnik lahko naročite na spletni strani Sledi. Učni dnevnik je torej priročnik za vse, ki se učimo. Le kdo si v sodobnem svetu lahko privošči, da tega ne počne? Nada Mulej (sledi@t-2.net), Sledi, izobraževanje, založništvo in svetovanje Žalec 25 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education POSVETI, KONFERENCE Pedagoško-andragoški dnevi - PAD 2017 Slovenija, Ljubljana Oddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani v letošnjem študijskem letu za svoje diplomante organizira Pedagoško-andragoške dneve - PAD 2017, ki bodo na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Tema strokovnega dogodka j q Migracije in izobraževanje. Vsebinsko opredelitev, okvirni program in druge informacije o dogodku so objavljene na spletni strani http: //www .pad.si. Prijavite se lahko prek spletne povezave do 6. januarja 2017. 6. poslovna informativa Slovenija, Ljubljana Poslovna je namenjena vodstvenim kadrom, samozaposlenim, brezposelnim in zanima nadgradnja Informativa zaposlenim, kadrovikom, obrtnikom, vsem, ki jih znanja na delovnem mestu ali zasebno. Na enodnevnem konferenčnem dogodku bodo ustvarjali stičišče med posamezniki, ki se želijo strokovno in poslovno razvijati, iščejo rešitve za hiter in kakovosten razvoj podjetja in delovnega okolja ter si želijo povezovanja in sodelovanja z drugimi podjetji in podjetniki. Več informacij o prireditvi najdete na spletni strani. 9. informativa Slovenija, Ljubljana mestu programov, Sloveniji ter šol do visokošolskih in podpiplomskih programov, dodatnega izobraževanja in usposabljanja, jezikovnih tečajev, vseživljenjskega učenja itd. Organizatorji želijo obiskovalcem na enem mestu predstaviti še druge pomembne informacije, povezane z izobraževanjem, in sicer: kje in kako lahko pridobijo štipendijo, kako lahko uredijo bivanje v obdobju šolanja, katera podjetja ponujajo prakse in katera (prve) zaposlitve, kateri poklici obetajo, kako študirati ipd. Več informacij o brezplačni prireditvi najdete na spletni strani. Informativa na enem ponuja pregled izobraževalnih ki so na voljo v v tujini - od srednjih 26 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Didacta 2017 Nemčija, Stuttgart Sejem učil in učnih pripomočkov, na katerem razstavljajo strokovnjaki različnih izobraževalnih področij, vam ponuja tudi bogat spremljevalni program: številne forume, delavnice, predstavitve, predavanja, seminarje, razstave in panelne razprave. Informacije o največjem evropskem sejmu učil in učnih pripomočkov lahko dobite na spletnih straneh prireditve. 25th Annual Conference of the ESREA Life History and Biography Network (25. letna konferenca omrežja ESREA za preučevanje življenjske poti in biografij) Danska, Kopenhagen Tema letne konference Omrežja Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih (European Society for Research on the Education of Adults -ESREA) za preučevanje življenjske poti in biografij (ESREA Life History and Biography Network) je Živimo z diskurzi - (Kako) koristijo svetu, v katerem živimo? (Discourses we live by- (How) Do they benefit the world we live in?). Podrobnosti najdete na konferenčni spletni strani. XIX. strokovni posvet pomočnikov ravnateljev: Inovativnost, ustvarjalnost in vloga pomočnikov ravnateljev Slovenija, Portorož Inovativnost in ustvarjalnost sta ključni za uspešno delovanje organizacij in tudi vseh nas, zato ju je treba pri mladih spodbujati na vseh področjih. Letošnji posvet pomočnikov ravnateljev bodo organizatorji zasnovali tako, da se bodo udeleženci lahko seznanili z nekaterimi inovativnimi in ustvarjalnimi pristopi, ki jih bodo podprli z najnovejšimi spoznanji stroke. Več o posvetu najdete na spletni strani posveta. 27 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Kulturni bazar 2015 Slovenija, Ljubljana Na Kulturnem bazarju združijo moči Ministrstvo za kulturo, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Ministrstvo za zdravje, Slovenska nacionalna komisija za UNESCO ter kulturne ustanove iz vse Slovenije. Z njim želijo doseči boljšo obveščenost o kulturni ponudbi v Sloveniji ter v strokovni in širši javnosti prebuditi interes za kulturno-umetnostno vzgojo oziroma za kulturo. Na razstavnih prostorih v treh preddverjih predstavlja svojo bogato ponudbo skoraj 300 kulturnih ustanov ter številni samostojni kulturni ustvarjalci iz vse Slovenije. V predavalnicah in dvoranah se zvrstijo številna predavanja, delavnice in strokovne razprave z različnih področij, vodeni ogledi predstav (gledališke, glasbene, plesne, filmske ...), razstav ter nastopi ustvarjalcev in umetniških skupin. Podrobnosti si lahko ogledate na spletni strani Bazarja. VI. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju: Vodenje, ki (se) spreminja. Razvoj in perspektive vodenja v izobraževanju Slovenija, Portorož Na posvetu bodo iskali odgovore na vprašanja, kot so na primer: Kakšni so dobri (odlični) vodje na sistemski ravni, na ravni vrtca, šole, razreda, oddelka? Kako vodje v oddelku, v vrtcu, šoli in sistemu spreminjajo ustaljeno miselno naravnanost? Več informacij je objavljenih na spletni strani posveta. J Znanstveni posvet Vodenje v izobraževanju KNJIŽNICA ACS Bogastvo naših knjižnih polic The new landscape of mobile learning: redesigning education in an app-based world Charles Miller, Aaron Doering, pub. 2014 Spodbujati razmišljanje o mobilnem učenj u, pri tem pa razumeti, da je učenje kompleksen proces, zgrajen na pedagoških temeljih, ki vključujejo rokovanje s tehnologijo, je eden izmed ciljev urednikov, ki tudi trdita, da je bistveni element za mobilno učenje mobilnost, tj. sposobnost prostega gibanja in sodelovanja v okolju, v katerem učeči se pridobijo vpogled in gradijo znanje. 28 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education The New Landscape of Mobile Learning je prva knjiga, ki ponuja na raziskavah osnovan pregled o neizkoriščeni paleti mogočih orodij, ki jih t. i. m-izobraževanje ponuja učiteljem in učečim se. Čeprav mnogi menijo, da imajo aplikacije potencial za ustvarjanje možnosti za mobilno izobraževanje, pa v praksi naletimo na neskladje med posamezniki, ki so odgovorni za ustvarjanje aplikacij (tj. razvijalci, ki imajo pogosto le malo izkušenj s poučevanjem ali celo nič), in končnimi porabniki v razredu (učitelji in učeči se). Avtorji poskušajo opozoriti na probleme v mobilnem učenju in pokazati rešitve, kar tudi poudarja razdrobljene težave mobilnega učenja. Posledično je tudi knjiga sama precej razdrobljena, a še vedno zanimivo branje. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Uporabne in zanimive knjige o team buildingu! Skupno preživljanje prostega časa zaposlenih zunaj službe oz. njenih prostorov je predvsem v zadnjih letih vse pogostejša praksa različnih podjetij in organizacij. Gre za različne igre, delavnice, piknike, športne dejavnosti ipd. Knjižno zbirko naše knjižnice smo zato obogatili z različnimi publikacijami o dejavnostih in igrah za team building, ki vam lahko pomagajo pri iskanju idej za vašo organizacijo. Med njimi so dejavnosti, s katerimi izboljšujete: • komunikacijo med zaposlenimi • povezanost sodelovanje ustvarjalnost skupinsko delo ... Pobrskajte po uporabnih knjigah v naši knjižnici tudi vi! Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 29 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education