Gospodarska zbornica Slovenije ■■■ mmw Podjetniško trgovska zbornica Sekcija avtošol Slovenije - SAŠ NOVICE SEKCIJE AVTOŠOL SLOVENIJE St. 30, december 2010 Iz vsebine številke: PODROČJE AVTOŠOL V PRISTOJNOSTI MINISTRSTVA ZA PROMET IN AGENCIJE NA KRATKO Z ZBORA ČLANIC SEKCIJE AVTOŠOL ZAKON O VOZNIKIH POJASNILA MINISTRSTVA/AGENCIJE NA VPRAŠANJA ČLANOV SAŠ DOLOČENA CENA DODATNEGA USPOSABLJANJA VOZNIKOV ZAČETNIKOV VABILO NA MEDNARODNO KONFERENCO PREDLOGI SAŠ ZA NACIONALNI PROGRAM O VARNOSTI CESTNEGA PROMETA IZSLEDKI RAZISKAVE O UPORABI VARNOSTNEGA PASU UMRLI MOTORISTI—RAZLOG ZA DODATNO POZORNOST TEKOM USPOSABLJANJA KATERE PODATKE MORA AVTOŠOLA NUDITI UPORABNIKOM STORITEV IZKORISTITE POPUST ZA IZDELKE IN STORITVE AKTUALNO Spoštovane direktorice in direktorji avtošol! Leto se izteka in spet je čas, da naredimo analizo preteklih aktivnosti in si zastavimo cilje za leto, ki prihaja. V iztekajočem letu smo obilo časa porabili za branje predlogov predpisov, pisanje pripomb. Ko smo že mislili, da smo predlagatelja Zakona o voznikih prepričali z argumenti, je bil zakon poslan v parlament z vsebino nekaterih členov, ki ni bila obravnavana v postopku usklajevanja. S problematiko smo bili prisiljeni seznaniti poslance. Z vplivanjem na poslance smo uspeli preprečiti sprejem nekaterih določb, ki bi bistveno vplivale na prihodnost dela naših zaposlenih. Uspeli smo ohraniti vrednost izkušenj, ki jih imajo naši učitelji vožnje in prepričati pristojne, da ni le izobrazba merilo za kvaliteto usposabljanja bodočih voznikov. V letu, ki prihaja bomo budno spremljali spremembe pravilnikov, ki bodo sledile spremembi Zakona o voznikih, katerega določbe se bodo začele izvajati 1. aprila. S svojim delom bomo tudi v pri- hodnje konstruktivno sodelovali z vsemi, ki si prizadevajo za večjo varnost na slovenskih cestah. Še naprej si bomo prizadevali za kakovost dela v naših avtošolah in upamo, da nam praksa avto-šol, ki ne znajo privabiti kandidatov h koriščenju njihovih storitev, drugače kot z neverjetno nizkimi cenami ne bo škodila. V letu, ki prihaja, si bomo prizadevali za še več sodelovanja v prizadevanjih za dosego skupnih ciljev in čim bolj smiselno urejenih pogojev poslovanja. Naj bo leto 2011 polno poslovnih uspehov, uspešnih kandidatov in naj vam prinese veliko osebnega zadovoljstva. Û I Brane Lotrič Predsednik Sekcije avtošol PODROČJE AVTOŠOL V PRISTOJNOSTI MINISTRSTVA ZA PROMET IN AGENCIJE Prvega septembra je začela delovati Javna agencija RS za varnost prometa, ki je postaja osrednja nacionalna organizacija za varnost prometa, v kateri so skoncentrirane vse strokovne naloge s področja varnosti cestnega prometa. Agencija je bila ustanovljena za izvajanje regulatornih, razvojnih, strokovnih in drugih nalog s področja voznikov in vozil, analitsko-raziskovalnih nalog, povezanih z varnostjo cestnega prometa, preventive, vzgoje, usposabljanja v cestnem prometu, neodvisnega preiskovanja dejavnikov za nastanek prometnih nesreč s smrtnim izidom ter strokovnih nalog za pripravo in izvedbo nacionalnega programa varnosti cestnega prometa. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa je prevzela naloge s področja voznikov in vozil, ki jih je opravljalo Ministrstvo za notranje zadeve, naloge s področja vozil, ki jih je opravljala Direkcija RS za ceste kot organ v sestavi Ministrstva za promet, naloge s področja preventive in vzgoje v cestnem prometu, ki jih je opravljala DRSC, naloge s področja varnosti prometa, ki jih je opravljalo Ministrstvo za promet in naloge s področja izpitnih centrov za voznike, ki jih opravljajo upravne enote, kjer so izpitni centri za voznike motornih vozil. Naloge povezane s pripravo predpisov, ki se nanašajo na delo avtošol pa je od Ministrstva za notranje zadeve prevzelo Ministrstvo za promet. Zaradi prenosa pristojnosti na novoustanovljeno agencijo avtošole sporočate vse podatke, ki se nanašajo na vpis v register avtošol Agenciji RS za varnost v prometu, na naslov: Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa (AVP) Trdinova ulica 8 1000 Ljubljana Telefonska št.: 01/400 88 70; Št. faksa: 01/400 88 75; Elektronska pošta: info.avp@avp-rs.si Spletna stran: www.avp-gov.si NA KRATKO Z ZBORA ČLANIC SEKCIJE AVTOŠOL Dne 15. novembra 2010 so se v prostorih GZS sestali predstavniki članic SAŠ in obravnavali poročilo o delu SAŠ za leto 2010 ter si s programom dela za leto 2011 zadali cilje za naprej. Predstavnika Agencije za varnost v prometu g. Keržan in ga. Wechtersbach sta predstavila bistvene sistemske spremembe, ki naj bi jih uvedel Zakon o voznikih: 1. Preventiva in vzgoja v cestnem prometu. Namen je zagotoviti stalnost in kontinuiteto zavedanja nevarnosti v cestnem prometu in spodbujanje uporabe varnostnih elementov v vozilu, nevarnosti zlorab alkohola in drog ter prevelike hitrosti. Poudarek je dan izobraževalnim zavodom in civilni družbi, da vpliva na vedenje v prometu. 2. Na področju usposabljanja kandidatov za voznike naj bi zagotovil enakopraven položaj subjektov, ki usposabljajo kandidate. S tem namenom je odpravljena omejitev števila zaposlenih v šolah vožnje. Rešitev je skladna z Direktivo o storitvah in za izvajanje dejavnosti zadostuje tudi ena oseba, če izpolnjuje predpisane pogoje za izvajanje vseh del v šoli vožnje. 3. Namen je bil tudi dvig izobrazbenih pogojev za zaposlene v šolah vožnje, kar naj bi dvignilo nivo kvalitete usposabljanja kandidatov za voznike. (Državni zbor se ni strinjal s predlagateljem, da izključno tako lahko dvignemo kakovost usposabljanja in je s tem priznal vrednost delovnih izkušenj obstoječih učiteljev vožnje in predpisov. Po mnenju državnega zbora se kakovost lahko poveča z ustreznimi dopolnilnimi izobraževanji zaposlenih v šolah vožnje.) 4. Zakon daje poudarek kvaliteti in ne kvantiteti usposabljanja. Tako se teoretično usposabljanje v šoli vožnje se s sedanjih 40 ur znižuje na 20 ur. Hkrati predvideva postopno povečanje vsebin v predšolskem in šolskem usposabljanju, kar bi moralo prinesti boljše rezultate. Pojasnila sta bi po nekaterih študijah lahko dolgoročno prišli do odprave obveznega teoretičnega usposabljanja v šolah vožnje. 5. Vožnja odličnosti se ukinja kot del dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov, saj naj ne bi prinesla dodane vrednosti za varnost in predstavlja dodaten strošek. 6. Uvajajo se dodatna usposabljanja in rehabilitacijski programi za voznike, ki pri vožnji kršijo prometne predpise. Dodatno usposabljanje za varno vožnjo bo namenjeno osebam, ki dosežejo 4 kazenske točke in ne presežejo 17 k. točk. Osebe, katerim so bile izrečene k. točke zaradi vožnje pod vplivom alkohola oz. drog, pa sodišče lahko napoti na enega izmed rehabilitacijskih programov (trije programi: edukacijske delavnice, psihosocialne delavnice in programi zdravljenja). 7. Zagotovila naj bi se višja raven usposabljanja učiteljev vožnje, učiteljev predpisov in strokovnih vodij šol vožnje. To izobraževanje in dodatno usposabljanje naj bi bilo preneseno v izvajanje javnih visokošolskim zavodom oz. univerzam. (V parlamentarni obravnavi je bila z zakonom ta naloga prenesena v pristojnost Agencije za varnost prometa). 8. Z namenom zagotavljanja višje ravni izvajanja usposabljanja voznikov bo za izvajanje programa dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov zadolžena javna agencija, ki pa lahko za izvajanje pooblasti druge organizacije, ki bodo izpolnjevale predpisane pogoje. 9. Eden od namenov je tudi spodbuditi vožnjo s spremljevalcem. Zato se znižujejo nekateri pogoji pri usposabljanju. Za spremljevalca je znižan starostni pogoj na 27 let, ta pa mora sicer imeti vozniško dovoljenje najmanj 5 let. Odstotek voznikov, ki se odločijo za ta način usposabljanja je pri nas zanemarljiv v primerjavi s tujino, kjer je precej višji - cca 20 %. 10. Spremenjeni so pogoji glede ponovne pridobitve vozniškega dovoljenja. Po novem se bo oseba morala udeležiti programa vadbe varne vožnje ali rehabilitacijskega programa. 11. Uvedeni bodo dodatni zdravstveni pregledi voznikov, ki so vozili pod vplivom alkohola ali drugih substanc. Kandidat oz. voznik lahko zbija število kazenskih točk na različne načine - pregled, svetovalne delavnice, rehabilitacija. 12. Za preprečevanje zlorab drog v prometu bodo kontrolne zdravstvene preglede izvajale zdravstvene ustanove, katere bo pooblastil Minister za zdravje. Člani SAŠ so na zboru ponovno izpostavili probleme, ki jih vidijo v primeru uveljavitve predstavljenega besedila. V prispevku o Zakonu o voznikih pa si lahko preberete katere pripombe so bile naknadno v parlamentarni obravnavi upoštevane. Člani so na zboru razpravljali o medijskih napadih na kvaliteto dela avtošol s strani nekaterih agencij in akterjev s področja varnosti cestnega prometa. V tem okviru so obravnavali pobudo za imenovanje predstavnika SAŠ za stike z javnostjo. Soglasno je bil za predstavnika za stike z javnostmi Sekcije Avtošol Slovenije imenovan Borut Žagar iz avtošole Bortaž Žagar&Co iz Domžal. ZAKON O VOZNIKIH 20. decembra 2010 je parlament sprejel vsebino novega Zakona o voznikih, ki je eden od štirih zakonov, ki so sprejeti z namenom zagotavljanja varnosti v cestnem prometu (Zakon o pravilih cestnega prometa, Zakon o cestah in Zakon o voznikih. En teden prej pa so poslanci sprejeli tudi Zakon o motornih vozilih, ki je bil objavljen v Uradnem listu RS, št. 106/10, z dne 27.12.2010. Zakon o voznikih bo začel veljati 1. aprila 2011, uporabljati pa se bo začel 1. julija 2011. Novosti, ki jih prinaša Zakon o voznikih so bile članom predstavljene na zboru članic SAŠ. Na tem mestu vas želimo obvestiti o ključnih spremembah, besedila zakona, ki so bile v zakonu določene v parlamentarnem postopku tekom sprejemanja zakona. Poslanci so namreč podprli utemeljene predloge SAŠ in z amandmaji spremenili določbe, ki so predvidevale dvig stopnje izobrazbe za učitelje vožnje, učitelje predpisov in strokovne vodje avtošol, tako da so za opravljanje dela v avtošoli za opravljanje vseh vrst dela ohranili nivo izobrazbe na enaki ravni kot ga določa sedaj veljavni Zakon o varnosti cestnega prometa. Delno so ugodili tudi pripombi avtošol, ki se nanaša na neenakost pred zakonom, saj je predlog zakona vseboval določbo, da bi moral učitelj vožnje, ki doseže 5 kazenskih točk prenehati opravljati svoj poklic. Take sankcije pa ni predvidel za ostale poklice, kjer bi zaposleni na takih delovnih mestih (policisti, člani izpitnih komisij, zaposleni na agenciji za varnost v prometu...) enako morali biti zavezani biti zgled ostalim udeležencem v prometu. Omejitev 5 kazenskih točk je ostala kot vstopni pogoj za pridobitev dovoljenja za učitelja vožnje in kot pogoj za podaljšanje dovoljenja za učitelja vožnje (vsakih pet let). Zakonodajalec je namreč presodil, da je v vmesenem času učiteljem vožnje dana možnost, da z udeležbo v rehabilitacijskih programih znižajo število kazenskih točk, ki so jih pridobili s storjenimi prekrški. Pri vožnji s spremljevalcem je bila poleg omejitve, da druga oseba, ki je v vlogi spremljevalca lahko spremlja največ 2 kandidata, dodana omejitev da v obdobju petih let. Na ta način se preprečijo zlorabe in možnost dela na črno, na kar so opozorili člani SAŠ na zboru. V postopku sprejemanja zakona je bila spremenjena tudi določba, ki je predvidevala prenos usposabljanj učiteljev vožnje in predpisov na fakultete. Na podlagi sprejetega besedila zakona je pristojnost za izvajanje teh usposabljanj prenesena na Javno agencijo za varnost prometa, ki pa za izvajanje teh programov lahko tudi pooblasti zunanjega izvajalca. Besedilo zakona, ki ga je sprejel državni zbor si lahko še pred objavo v Uradnem listu RS preberete na njihovi spletni strani. Pojasnila ministrstva/agencije na vprašanja naših članov A Ob uveljavitvi obveznosti udeležbe voznikov začetnikov na dodatnem usposabljanju smo s strani članov SAŠ dobili prošnjo za pojasnilo v zvezi z vprašanjem, če se vožnja odličnosti sme izvajati z vozilom kandidata in kako se ta vožnja vpisuje v evidence, ki jih je avtošola dolžna voditi. Z Agencije za varnost cestnega prometa so pojasnili: » da se vožnja odličnosti lahko izvaja z vozilom avtošole, če je takšna želja kandidata, pa lahko tudi z njegovim vozilom. Na agenciji sicer priporočajo, da bi se izvajala z vozili avto-šol, pri čemer pa je odločitev še vedno prepuščena dogovoru med kandidatom in učiteljem vožnje. Kar zadeva vpisovanje v evidence so sporočili, da se podatki o vožnji odličnosti vpisujejo tudi v dnevni razvid vožnje in sicer v okencu »registrska številka kandidata« vpišete vožnja odličnosti oziroma kratico VO. Po izvedbi vožnje odličnosti, pa podatke o posamezni izvedbi vožnje odličnosti vpišete v karton voznika začetnika, ki ga bo voznikom izdala upravna enota skupaj z vozniškim dovoljenjem.« V izogib morebitnim težavam pri nadzoru v prometu vam svetujemo, da pred začetkom izvajanja vožnje odličnosti preverite, ali ima voznik pri sebi vozniško dovoljenje. DOLOČENA CENA DODATNEGA USPOSABLJANJA VOZNIKOV ZAČETNIKOV Vlada RS je določila ceno dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov in dne 24.12.2010 v Uradnem listu RS št. 105/10 objavila Uredbo o določitvi cene vadbe varne vožnje in skupinske delavnice o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa, ki znaša 125€. VABILO NA MEDNARODNO KONFERENCO Obveščamo vas, da projektna skupina "Še vedno vozim vendar ne hodim" organizira mednarodno konferenco Vloga in pomen deseminacije znanj za zagotavljanje varnosti v cestnem prometu, Proroad safety 2011, ki bo potekala v torek 1. marca 2011, ob 9. uri, v prostorih Centra varne vožnje na Vranskem. Na konferenci boste imeli možnost sodelovati pri iskanju odgovorov na vprašanja: • Ali smo v Sloveniji s svojo prometno politiko pripravljeni na cilje, ki nam jih je zadala Evropska unija za zagotavljanje varnosti v cestnem prometu? • Katere primere dobrih praks s področja varnosti v cestnem prometu smo v Sloveniji že implementirali? • Kako zagotoviti varnost v cestnem prometu ranljivim udeležencem? • Kako bomo Vizijo 0 dosegli na slovenskem cestnem omrežju? • Ali se je etika vožnje v cestnem prometu spremila in kako jo izboljšati? • Kakšna je pomembnost neformalnega izobraževanja mladih voznikov pri zagotavljanju večje prometne varnosti? Vabilo s povezavo na spletno stran, kjer najdete dodatne informacije in obrazec za prijavo je objavljeno na spletni strani SAŠ. Prijave zbirajo do 15. februarja oziroma do zasedbe prostih mest. Udeležba je brezplačna. PREDLOGI SAŠ ZA NACIONALNI PROGRAM O VARNOSTI CESTNEGA PROMETA Sekcija avtošol Slovenije spremlja pripravo predpisov s področja prometne varnosti in se redno vključuje v postopke usklajevanja s svojimi predlogi in pripombami. Tudi ob ostalih priložnostih člani SAŠ opozarjajo na težave, ki jih zaznavajo pri svojem delu in si prizadevajo za izboljšanje stanja na področju usposabljanja in preizkušanja znanja bodočih voznikov. Saš se je odzvala pozivu Ministrstva za promet in pripravila svoje predloge, za katere pričakuje, da jih bodo člani delovne skupine pristojnih ministrstev vključili v Nacionalni program varnosti cestnega prometa za obdobje let 2012-2021. Predloge, ki jih je podala Sekcija avtošol Slovenije najdete na spletni strani SAŠ. IZSLEDKI RAZISKAVE O UPORABI VARNOSTNEGA PASU Po rezultatih statističnega opazovanja o uporabi varnostnega pasu (DRSC - SPV, EUROCHI-RES, 2009) je 92% voznikov v povprečju med vožnjo pripetih, medtem ko je na zadnjih sedežih pripetih le 52 % odraslih potnikov in približno 72 % otrok, kar nedvomno pomeni tudi večjo verjetnost nastanka hudih telesnih poškodb ali smrti. Izsledki raziskav bodo vodilo za načrtovanje preventivnih akcij katerih namen je vplivati na vedenje voznikov in potnikov v vozilih ter posredno zmanjšati najhujše posledice prometnih nesreč. Izsledke raziskave o uporabi varnostnega pasu najdete na spletni strani SAŠ. S svojim delom pa lahko prispevate tudi k večji osveščenosti voznikov glede pomena uporabe varnostnih pasov. UMRLI MOTORISTI—RAZLOG ZA DODATNO POZORNOST TEKOM USPOSABLJANJA Glede na to, da v svojih predavanjih kandidatom predstavljate tudi podatke o stanju prometne varnosti vas obveščamo, da lahko dostopate do podatkov raziskave Dejavniki varnosti cestnega prometa v Sloveniji, katero je opravil Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti v Ljubljani preko spletne strani Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa. Iz podatkov za voznike motornih koles, ki zajemajo obdobje od leta 2001 do 2009 je bilo ugotovljeno, da je število umrlih motoristov v prometnih nesrečah od leta 2001 do 2007 nihalo. Od leta 2007 pa se število zmanjšuje. V letu 2008 je umrlo 38 motoristov, leta 2009 pa 28 voznikov motornih koles. V letu 2010 je do 16. 12. 2010 umrlo 17 voznikom motornih koles. Kljub temu, da se stanje izboljšuje, lahko tudi avtošole prispevajo k še večji varnosti tako, da v predavanjih večjo pozornost namenijo predvsem razlagi tistih dejavnikov tveganja, ki najpogosteje privedejo do nastanka nesreč. Več o glavnih vzrokih za prometne nesreče s smrtnim izidom voznikov motornih koles najdete na spletni strani. KATERE PODATKE MORA AVTOŠOLA NUDITI UPORABNIKOM STORITEV V številnih primerih prejemniki storitev, zlasti potrošniki, nimajo osnovnih informacij o ponudnikih in njihovih storitvah. Zakon o storitvah na notranjem trgu daje možnost prejemnikom storitev, da take informacije pridobijo. Na pobudo izvršilnega odbora Sekcije avtošol Slovenije, je strokovna služba GZS-PTZ pripravila pojasnilo glede obveznosti, ki jih imajo avtošole na podlagi Zakona o storitvah na notranjem trgu. Pojasnilo lahko najdete na spletni strani SAŠ. IZKORISTITE POPUST ZA IZDELKE IN STORITVE GZS - Podjetniško trgovska zbornica ima vzpostavljen sistem popustov svojim članom, torej tudi vam, ki svoje interese dodatno združujete še v SAŠ. Za avtošole sta gotovo najbolj aktualni ponudbi podjetij: Co-com Turk & Co d.n.o., ki nudi 10% popust na storitve, ki jih ponuja na spletnem portalu: http:// www.vozniski-izpit.com, in Avtošole AMZS d.o.o., Poslovna enota Maribor, ki nudi 10 % popust na storitve (učenje in treniranje na simulatorjih za A in B kategorijo za avtošole in posameznike) ter dodaten popust za avtošole ob intenzivni uporabi simulatorja. Med ponudniki popustov našim članom najdete ponudnike različnih storitev in izdelkov, med drugim tudi prodajalce in serviserje motornih vozil, mobilne operaterje, zavarovalnice... Aktualno ponudbo popustov članom GZS-PTZ si lahko ogledate na naši spletni strani. AKTUALNO Na željo članov SAŠ vam navajamo spletne strani, na katerih so objavljene zanimive in uporabne vsebine, ki avtošolam lahko koristijo pri izvajanju teoretičnega dela programa usposabljanja ali pa omogočijo vpogled v informacije, ki lahko služijo kot vodilo za prihodnje delo SAŠ: Svetujemo vam ogled! ® Preventivna kampanja Hvala ker voziš zmerno ® Projekt: Še vedno vozim, vendar ne hodim ^ Avtošola v živo ® Poučne vsebine na spletni strani Ministrstva za promet Varna in pravilna vožnja po avtocesti • 1. film - vključevanje na avtocesto • 2. film - vožnja po avtocesti • 3. film - prehitevanje po avtocesti • 4. film - nujna ustavitev na avtocesti • 5. film - izključevanje iz avtoceste ® DARS: Nasveti in video posnetki za varno vožnjo ® Anglija: preventivni napotki, hitrost, vožnja pod vplivom alkohola in drog, vožnja v različnih pogojih ® IAM motorning trust: nasveti za varno vožnjo ® Prikazi izvedbe različnih praktičnih elementov vožnje. ® CIECA - Projekti in študije mednarodnega združenja organov pristojnih za vozniške izpite Povezave na te spletne strani so objavljene tudi na straneh, ki jih pripravljamo in urejamo le za člane SAŠ. Do njih lahko dostopate članice s svojim uporabniškim imenom in geslom. Če ste uporabniško ime in geslo pozabili, lahko pošljete elektronsko sporočilo na avtosole@gzs.si oz. pokličete na tel. 01 58 98 000, da vam bomo uporabniško ime in geslo ponovno poslali. Izdaja: Gospodarska zbornica Slovenije - Podjetniško trgovska zbornica, Dimičeva 13, Ljubljana Kontakt: avtosole@gzs.si, T:(01) 5898 312, 5898 335 Odgovorni urednik: mag Brane Lotrič, predsednik SAŠ SAS novice pripravila: Lidija Flajs, svetovalka GZS-Podjetniško trgovske zbornice SAŠ novice ste prejeli, ker ste član GZS-PTZ Sekcije avtošol. Če SAŠ Novic ne želite več prejemati, pošljite elektronsko sporočilo z naslovom "ODJAVI" na naslov avtosole@gzs.si.