D. R.: GEOGRAFIJA — fakultativni maturitetni predmet O GEOGRAFSKIH MATURITETNIH VPRAŠANJIH Naša zahteva po geografiji ktot matur it etnem predmetu ni bila za nas geografe zgolj prestižnega pomena, temveč nas je pri tem vodila predvsem globolka prepričanost o koristni vlogi, ki' jo geo- grafija more iin mora imeti pri zrelostni preizkuš- nji mladega človeka. V zadnjih letih je že marsikdo poudaril pomanjk- ljivosti gimnazijske mature, med njimi je bil tudi marsikateri predsednik maturitetnih komisij. Ena izmed pomanjkljivosti je predvsem v tem, da za zrelost našega srednješolca ni potrebnoi, da bi po- kazal svoje predstave in poglede o lastni državi in o svetu, ni potrebno n. pr., da bi pokazal svoje znanje in odnos do aktualnih gospodarskih in so- cialno-političnih vprašanj. Sploh ni potrebno, da bi imel kakršenkoli kompleksni pregled na svet in njegovo sodobno dogajanje. Torej vse to, kar bi mogel v precejšnji meri, če že ne docela pokazati prav pri' geografiji. To spoznanje je z našimi zahtevami vred ven- rnarle prineslo določene spremembe. Tako je z letošnjim šolskim letom (1955/56) tudi geografija maturitetni predmet. S tem pa je omenjena po- manjkljivost le delno odpravljena. Za sedaj je namreč geografija le fakultativni predmet med predmeti realne skupine (fizika, kemija, biologija). Toda s tem, da je prišla! geografija1 k maturi, je za nas geografe opravljen šele "prvi del poti. In to ne le zato, ker opmeni njena fakultativnost le polo- vično rešitev, temveč predvsem zato, ker je pred nami druga, težja naloga. Ta je, da bi geografija tudi v resnici imela pri maturi tisto Vlogo, ki smo si jo začrtali že v začetku naših stremljenj. Kar oriznajmo si, da to ni lahka stvar. Želimo si vse- kakor, da bi geografija pri maturi vsebovala prav- zaprav osnovno sintezo sodobne geografske zna- nosti, prilagojene srednješolskim zahtevam. Tako- geografijo pa, če smo si odkriti, pravzaprav šele dobro uvajamo v srednjo šolo in zato zaenkrat niti nimamo kaj prida izkušenj. Preiorieani smo, da je ta pot pravilna, da namreč izvajamo tudi v šoli nujnosti kompleksnega in genetičrnega gledanja geografskih objektov. Ob koncu še to: Važno je, idal dobimo pravilna in vizuelno trdno zasidrano predstavo različnih zemljepisnih predmetov ali pojmov že pri prvem učenju in spoznavanju pdikrajine ter njenih zna- čilnosti. Splošni vtis bo tako v naši zavesti trden. Ob vsakokratnem metodično in psihološko pravil- nem 'uporabljanju karte bo vedno znova oživel. 1 Opozarjani na knjigo, ki je za geografa zelo važna: R. Badjura, Ljudska geografija (Ljubljana 1953). Dober članek o zemljapisnih imenih je na- pisal tudi S. Kranjec, Zemljepisna imena v šoli, Sodobna pedagogika, Ljubljana 1955, št. 3/4. pri geografskem pouku principe ih bistvo moderne geografije. Drugo je morda vprašanje v kako pri- rejeni projekciji naj bo ta, da bo najbolj ustrezala srednji šoli. Tu ni torej težava le v tem, da geo- grafija kot maturitetni predmet nim^ prave tra- dicije, temveč je to morda le vzrok več. Prav je, da se zavedamo težav in odgovornosti, ki so s tem v zvezi. Razumljivo, da skušamo vse te težnje čisto jasno poudariti prav pri vlogi, ki naj jo ima geografija pri maturi. Izraziti jo moremo konkretno takole: Pri zemljepisu naj kandidat pokaže ob primernem poznavanju geografskih dejstev sposobnost samo- stojnega in kompleksnega presojanja geografskih pojavov in njih zavisnosti na širših geografskih področjih. Kandidat naj pokaže sposobnost zdra- vega razsojanja o strukturi posameznih pokrajin, o njihovih prirodnogeografsikih in družbenogeo- grafskih (socialnih in političnih) svojstvih ter silni- cah, ki se v njih uveljavljajo. Kandidat mora po- kazati, da si je vsaj v osnovah pridobil geografski način mišljenja, to pomeni, da zna n. pr. poudariti kdmplefcsniost in dialektionost pojavov na zemelj- ski površini v «celoti ali v posameznih regijah in s tem konkretno pokazati svoj dialektieno-materia- listični pogled. Pri geografiji Jugoslavije naj kan- didat pokaže, da si je ob temeljitem spoznavanju lastne dežele in njenih problemov zavestno ustva- ril do nje pozitiven in aktiven odnos pa s tem hkrati tudi konkretne osnove za_ pravilnejše vred- notenje ostalega sveta. Pri malturi je bila nekdaj samo geografija Ju- goslavije, sedaj pa zajemajo vprašanja celotno snov, predpisano za višjo gimnazijo. Pri prvem vprašanju naj Ibo poudarek na obči geografiji (fi- zično geografskih vprašanj naj bo neposredno č'im manj), pri drugem na regionalni, pri tretjem pa na geografiji Jugoslavije. Vsa tri vprašanja naj bodo čim bolj kompleksna in naj skušajo v kar največji meri povezati občo in regionalno geogra- fijo ter geografijo Jugoslavije. Bodimo še bolj konkretni, saj morda ne bo od- več, ako skušamo z nekaj primeri nakazati, kako si zamišljamo maturitetna vprašanja. t 1. Osnovni pogoji za nastanek in razmestitev industrija (s primeri) Razmestitev in razvoj industrije glede na: a) pogonske vire — (oglje, premog, hidroener- gija) in surovino, b) prometno' lego, c) delovno silo, d) kapital in strateški moment. Učinki industrije v pokrajini ter v razporeditvi in strukturi^ prebivalcev. 14 2. Norveška, Anglija, Švica in Italija kot indu- strijske države: a) geografski nagibi za njih industrializacijo', b) geografski problemi in učinki industrijskega procesa. 3. Zakaj industrializiramo Bosno? a) Osrednja lega med panonskim in jadranskim delom; tudi strateški moment, b) prirodna bogastva — energetski viri, suro- vine, c) katere industrijske panoge se tam razvijajo? Kje in zakaj? d) Vpliv industrializacije na kulturno raven prebivalstva. II. 1. Pomen morskih tokov: a) njih pomen za promet, ribištvo, podnebje (s primeri), b) morski tokovi v Atlantiku, c) Atlantski tok in Evropa (podnebje, promet, ribištvo in poljedelstvo atlantske Evrope). 2. Norveška Japonska, Grčija kot pomorske države: Stopnja in oblika njihove navezanosti na morje — vzroki in učinki. 3. Jugoslavija kot jadranska država: a) karakteristika Jadranskega primorja in nje- gov delež v gospodarstvu Jugoslavije, b) prometni pomen Jadranskega primorja za na- šo državo, Srednjoi Evropo oz. Podonavje. III. 1. Gozdno bogastvo po svetu in njegovo izko- riščanje: a) glavna gozdna področja zmernega in trop- skega pasu (na splošno po državah), b) karakteristika gospodarske "izrabe gozda v zmernem, subtropskem in tropskem pasu. 2. Karakteristika gozdnega gospodarstva v Švedski, ZDA in Romuniji. a) V Švedski in Findkii kot državah, kjer je lesno bogastvo osnovni izvoz zaradi dejanske množine lesa, b) v ZDA in SZ kot državah z velikim gozdnim bogastvom, toda tudi veliko potrošnjo, c) v Romuniji kot državi z velikim izvozom kot posledico notranjih gospodarskih razmer. 3. Gozdno bogastvo Jugoslavije: a) kratka karakteristika gozda pri nas, b) njegov pomen za Jugoslavijo kot sredozem- sko državo in državo v procesu industriali- zacije, c) lesna, papirna in celulozna industrija. IV. 1. Glavna področja pšeniice na svetu: a) pedro'čja ekstenzivne in intenzivne kulture pšenice. b) Problemi oskrbe s pšenico (glavni pridelo- valci — gosto naseljene dežele, mlade kolo- nizacijsfce dežele. Glavni izvozniki in uvoz- niki.), težave in navidezna nadprodukcija kot posledica neurejenosti med proizvodnjo in potrošnja 2. Kmetijstvo monsunske Azije: a) dežele monsunske Azije in njih kmetijska karakteristika, b) pomen riža v poljedelstvu teh dežel, c) geografski pogoji za gojenje riža in učinki kulture riža v življenju teh dežel. 3. Gospodarski problemi kraškega sveta v Jugo- slaviji: a) glede kmetijstva (poljedelstvo, živinoreja, gozdarstvo), b) glede hidroenergije, c) glede prometa. V. 1. Ribištvo na svetu: a) najpomembnejša ribolovna področja na svetu '(kje, zakaj?) in najpomembnejše vrste rib, b) geografski učinki ribištva (obmorska mesta, teritorialne osvojitve, problem teritorialnih voda itd.), c) pomen ribištva za nekatere azijske dežele (Ja- ponska, Koreja, Indija). 2. Severno morje: a) prirodnogeografska karakteristika, b) njegova prometna oziroma gospodarska vloga za sosednje države, c) pomen za Norveško na eni in Dansko na dru- gi strani. 3. Pomen Makedonije v kmetijskem gospodar- stvu Jugoslavije: a) karakteristika in delež kmetijskega gospodar- stva Makedonije v Jugoslaviji, b) kmetijstvo — pogoj za industrijo v Makedo- niji, VI. 1. Bombaž v svetu in njega gospodarsko-politič- ni učinki: a) glavni producenti in potrošniki, delež produk- cije in potrošnje (preddlava) med majpomemlb- nejjšiimi državami, b) vloga bombaža v kolonialni politiki (n. pr. Vel. Britanije). 2. Mednarodni pomen bližnjega Vzhoda (arab- skega sveta): a) pojem in politično-teritorialna struktura; b) gospodarska karakteristika teh dežel, c) Bližnji Vzhod —• področje križanja interesnih sfer (prometna lega, nafta, bombaž). 3. Industrija Slovenije: a) delež inldustrije v gospodarstvu Slovenije in njena karakteristika, b) glavna industrijska področja, c) industrijske panoge, ki imajo bodočnost glede na prirodnogeografske pogoje. Perspektive in- dustrije v Sloveniji glede na industrializacijo Bosne in drugih pokrajin v JugosUaviji. VIL 1. Energetski viri v svetu: a) vrste energetskih Virov in njihova razpore- ditev, t b) geografski pomen oziroma učinki posamez- nih energetskih virov najpomembnejših ležišč na svetu, 15 c) premog — surovina kemlične industrije. 2. Geografski učinki glavnih premogovnih ležišč Evrope: a) razporeditev najvažnejših ležišč (kje, zakaj?), b) geografski učinki (priklicali industrijo, izzvali zgostitev prebivalstva, stopnjevali prometno mrežo itd.). 3'. Premogovno bogastvo Jugoslavije: a) karakteristika ležišč glede nastanka, zalog in lege, delež posameznih vrst premoga, b) stopnja izkoriščanja, c) premogovno bogastvo in težka industrija. VIII. 1. Glavne pomorske poti na svetu: a) glavne pomorske poti (kje, zakaj?), b) prometna vloga Atlantika. 2. Kanada: a) kratka geografska karakteristika, b) nagel medvojni in povojni gospodarski na- predek — vzroki, perspektive. 3. Turizem v Jugoslaviji: a) glavna turistična področja in kraji, b) prirodni in gospodarski pogoji, c) kritični pretres turizma kot gospodarske pa- noge. IX. 1. Nafta v mednarodnem svetu: a) glavna področja nafte na svetu (kje, zakaj?) b) glavni producenti in potrošniki, c) pomen nafte v svetovni trgovini in prometu, d) naftna ležišča — križajoči se vplivi interes- nih sfer in njih učinki. 2. Atlaške dežele: a) prirodnogeografske poteze z medsebojno pri- merjavo, b) gospodarskosocialna in politična slika, c) današnji problemi teh dežel. 3. Vojvodina: a) prometni pomen, kmetijstvo, prebivalstvo (narodnostna slika), b) smotrno urejanje pokrajine s hidrotehnično osnovo (Donava—Tisa—Donava). X. 1. Število in razporeditev prebivalstva na svetu: a) tipi gosto naseljenih predelov, b) tipi redke naseljenosti, c) glavna zgostitve na področja (vzroki in njih problemi). 2. Gospodarskoprometni problemi Podonavskih držav: . , a) preurejanje kopnih zvez,1 avstro ogrske de- diščine, b) gospodarska struktura teh dežel in njih po- trebe po mednarodni trgovini. 3. Učinki burje v Jadranskem primorju: a) v podnebju, kmetijstvu, prometu, naseljih in podobnem, b) primerjava s podobnimi vetrovi v ostalem Sredozemlju. XI. 1. Različni tipi reliefa in njih (gospodarsko) geo- grafska karakteristika: a) tip mladega reliefa oziroma gorstva, b) tip starega reliefa, c) tip glacialnega reliefa. 2. ZDA kot svetovna gospodarska in politična sila, njihov vpliv in vloga v svetu. 3. Glavne regije v Slovenliji in njih značilnosti. XII. 1. Pojem in pomen meje (prirodne oziroma poli- tične) v geografiji (s primeri): a) meje v politično, narodnostno in gospodarsko1 razdrobljeni Evropi, b) meje v Novem svetu oz. v kolonizacijskih de- želah. 2. Problemi mladih držav Indija, Indonezija in tako dalje. 3. Vloga Jugoslavije v svetu. XIII. 1. Pomen geografskega položaja (s primeri): a) ugodne poteze (n. pr. Anglija, Nizozemska itd.), b) neugodne poteze (Tibet, Etiopija, Albanija), c) relativni pomen položaja glede na razvoj (na primer sredozemske in atlantske1 države nek- daj in sedaj, Švica itd.). 2. in 3. Prometni problemi Podonavja in naša država. XIV. 1. Geografski učinki različnih oblik kapitalizma: a) v gospodrskem liberalizmu (n. pr. anarhična rast, pretirana specializacija itd.), b) v monopolističnem kapitalizmu (močna kon- centracija itd.), c) v državnem kapitalizmu. 2i. Gospodarski problemi Južne Evrope: a) splošna karakteristika teh problemov in njih vzroki, ib) gospodarsko sodelovanje teh dežel kot sred- stvo za reševanje teh problemov ((Jugoslavija— Italija). 3. Glavni tipi naselij v Jadranskem primorju, Panonski nižini in gorskem svetu: a) prirodno geografski pogoji, b) zgodovinski in gospodarski pogoji. XV. 1. Sodobne težnje za uveljavljanje načrtnega go- spodarstva in smotrnega urejanja prostora: a) v kmetijstvu in industriji, b) regionalno planiranje. 2. Benelux: a) prirodnogegrafski pogoji teh dežel, b) geografski vzroki za njih sodelovanje. . 3. Timoška krajina: a) značilnosti obrobne pokrajine v antropogeo- grafiji, zlasti pa v gospodarstvu. 16 Vprašanja iz obče geografije so širšega značaja. Menim namreč, da nadrobna vprašanja niso umest- na. Pri maturi naj kandidat pokaže, da razume splošna dogajanja v svetu, njihove vzročnosti in problematiko, hkrati se moramo seveda zavedati, da taka vprašanja skrivajo v sebi drugo nevarnost. Zaradi Obsežnosti so možnosti za besedičenje mno- go večje kot pri čisto ozkem, nadrobnem vpraša- nju. Da se temu izognemo, je vsako vprašanje razčlenjeno. S tem želimo opozoriti na bistvene po- teze, katere je v odgovoru predvsem poudariti. Med vprašanji iz obče geografije prevladujejo ona iz antropogeografskega dela. Zakaj? Mnenja sem, da je geografski vidik bolj upoštevan ako se pri- rodnogeografske lastnosti označujejo» posredno in takrat, ko se hkrati vrednotijo, n. pr. z gospodar- skega ali antropogeografskega vidika. Na primer pri obravnavanju glavnih naftnih področij na sve- tu ali pa glavnih ribolovnih področij, je potrebno namreč pri naštevanju omeniti tudi njihovo» pri- rodnogeografsko pogojenost. V prvem primeru to- rej navezanost naftnih ležišč na čisto določene pa- leogeografske razmere, v drugem primeru pa na- vezanost na plankton oziroma področja, kjer se mešajo topli in hladni morski tokovi. Pri vprašanjih iz regionalne geografije je po- gosto poudarek na primerjanju več držav istega ali različnega tipa. S tem želimo, da se posameznih držav ne kategorizira izolirano, temveč da se jih vrednoti s širšega vidika. Podobno je pri vpraša- njih iz geografije Jugoslavije. Marsikdaj vsa tri vprašanja obravnavajo isto skupino gospodarskih panog, na primer vprašanje III. Seveda ima talk način — kot pač vsak — dobre in Slabe strani. ZEMLJEPISNO IZRAZJE PRISPEVKI To rubriko je priklicala v življenje potreba po prečiščenem in ustaljenem zemljepisnem izrazju, nujnem zlasti pri geigrafSkem pouku na naših šo- lah. Nismo si namreč še edini o marsikaterem celo osnovnem izrazu. Toliko bolj velja, seveda, to za vrsto čisto specialnih strokovnih terminov, ki so potrebni pri znanstvenem delu samem. Da v naši geografski terminologiji še marsikaj ni do kraja prečiščeno, je nam geografom povsem jasno, hkrati pa tudi precej umljivo. Za razvoj geografske terminologije pri nas je značilno pred- vsem troje. V času, ko je pred Okroglo sto leti za- čela v geografiji nastajati slovenska strokovna be- seda, je opaziti močan vpliv nemškega kulturnega kroga. V tem obdobju, ki sega morda tja do prve svetovne vojne, je nastajala pravzaprav nekakšna »prevodna terminologija«. Zanjo je prepogosto zna- čilno, da je to sicer slovenska beseda, toda, žal, prečesto v duhu nemškega jezika. Ob navideznem pomankanju domačih besede so nemške izraze do- besedno prevajali ali pa jih prikrojevali po tujem geografskem kopitu. Tako velja tudi za razvoj slo- venske strokovne besede marsikaj, kar je v tem času značilno za slovensko leposlovje. V tej dobi se je zakoreninil marsikateri tak izraz in se ob- držal do danes tudi v geografskih učbenikih. Z razvojem slovenske geografske znanosti je v obdobju med obema vojnama tudi geografska ter- minologija stopila na novo pot, in je — čeprav je bila ta premalo sistematična — v marsičem lepo napredovala. Ta napredek je namreč povezan z dragocenim spoznanjem, da je v ljudski govorici ohranjenih in živih premnogo ustreznih, klenih domačih izrazov, ki so primerni za znanstveno upo- rabo. Ti ljudski izrazi so se zdeli dotlej ali nepri- merni ali, kar je bilo še pogostejše, sploh niso bili znani. Poleg J. Rusa je brez dvoma zaoral naj- globjo brazdo v tem pogledu A. Melik, kar tudi, ni čudno, saj je kot eden najboljših poznavalcev slovenske zemlje znal prisluhniti ljudski govorici in je zato vpeljal marsikateri ljudski izraz v slo- vensko terminologijo. S tem je razvoj geografske terminologije stopil na novo pot. Meliku so sledili drugi, zlasti S. lliši'č. Zal, pa je to delo potekalo' več ali manj priložnostno pač tam in takrat, ko je bila potreba največja. Tako se je takorekoč sproti, bolj ali manj posrečeno, ustvarjala in izpopolnje- vala geografska terminologija. Hkrati se je poka- zalo, de se da težko popraviti, kar je bilo zamu- jenega. Marsikateri papirnati izrazi so se medtem tako udomačili, da je uvajanje novih, boljših, pre- cej težavno. Zadnja povojna doba nam prinaša v tem po- gledu še bolj različna prizadevanja. Eni se kon- zervativno drže izrazov še iz »prevodne termino- logije«, češ, da so ti v splošni rabi, udomačeni ipd., drugi pa se spet skušajo tesno nasloniti, mor- da celo pretogo, na ljudski jezik. V tem času kakor tudi že pred vojno, nastaja s podobnim terenskim delom vrsta geografskih študij o posameznih, več- jih ali manjših slovenskih pokrajinah. Hkrati s tem se pojavi — kot predlog za nov strokovni iz- raz — marsikatera beseda, ki je živa v opisani pokrajini. Na ta način se je nabralo že marsikaj, kar pa zaradi raztresenosti nima prave veljave. Edini, ki je v tem pogledu ubral bolj sistematično pot in se resno naslonil na ljudski jezik je R. Bad- jura s svojo »Ljudsko geografijo«. Dosedanje izkušnje nas uče, da moramo čim prej ubrati bolj sistematično pot za dosego dobre, enot- ne in ustaljene terminologije in se pri tem zave- dati vseh bistvenih elemejitov, ki so doslej vplivali na razvoj geografske terminologije. Obenem pa si moramo biti na jasnem glede kriterijev, ki naj pri- pomorejo k solidnejši terminologiji. Vsekakor pa se moramo zavedati, da reševanje terminoloških problemov ni enostavno, da to ni stvar posamez- nika, često niti ne geografov samih, temveč da terja to sodelovanje z jezikoslovci in pogosto tudi strokovnjaki sorodnih znanosti. Na geografskem institutu SAZU sicer obstoja posebna terminološka komisija, zato je naloga te 17