ERNEST TIRAN : O vzgoji značaja. 1. Doba, ki jo doživljamo. je kriza, kakor ni taka še nikdar potresla čioveštva. Ne samo, da so se v prah in nič zrušila stoinstoletna carstva, da so se razmajali temeiiii in o&nove vsega našega poiitičnega in ^ospodarskega bitja in žitja. da so se nremaknila vsa pota in cilji, ki smo bili doslei hodi i za njimi — vse to se nam bo zdelo majhno in vkljub vsem svo.jim nepi eglednim Dos.edicam mani važno v orimeri z revolucijo, ki jo je doživel duhovni č.ovek... In ki je zarezala vanij brazde tako ijloboke in usodepolne. da ie človek. ki si ie iz tega vesoljnega potopa rešil košček zelene vere v Resnico in Pravico, in jo stiska k srcu in mu ie nieeovo vse in edino, da se ta človek zsrozi in obstane in se vpraša s klapcem Jerneiein: »Razsodite... Ali ie wavica a'i je ni, — a!i ie Bos: ali ni Bo-ga!« — Še v svoiem oosiedniem in edinem, kar mu ie ostao, ie človek omajan. In ko se zvija svet v svoli bolečini, ko odmeva ene saine besede: Reparaciia! Obnova!, tedaj 011 ve, da ?osoodje pri zelenih konferenčn h mizah v Parizu in Lozani in Lontioiiu in Rimu zdrave. skiJša.io zdraviti i-e res?!) posledico, nočejo pa videti vzroka ... Tedai on ve, da n e b 0 obnov; ne iz Pariza ne iz Lozane, d 0 k 1 e r n e bo obnove iz človeka samega. On na ie s svoio slutnio Resnice in Pravice. ki io stiska k srcu, ves maihe.i 111 bederi 111 — smešen fantast... Veliki petek ie naša doba. Smo že orekcračili vrhunec? Ga sploh še 'lismo dosegli? Pride velika nedelja. pride vstaienje sploh še kdaj? Preveč na širok^ ui. vlsoko še bohoti danes oovoina psihoza, da bi mojrli Dreimerlti, kdaj bo konec njene strupene rasti... »To niso ljudje,« nravi znani ansjleški pisateli Emerson, »temveč samo še žive lakoti in žeji, utelešene blodne san'ie. strasti... Te so dosee:li svoie drobne ci ie. iih menda drži skun samo še anno v njihovih kosteh ... Ne verjamemo ne v duhovni. ne v etični vsemir: verjatneio samo še v kemilio, v icd in Diiačo. v botrastvo. v mehaniko. v turb;no in v videz, v drusreg.a nič...« Pisal Da ie Emerson te besede že davno nred voisko. In danes ie v nas neomeljeno kraljestvo briljantov in zlatih verižic in superlativov, kraljestvo izžetih lic in mo/dernili kravat i n blazirane geste. kraljestvo shimmy-čevliev in bahave praznote in fusbalrekordev in idiotov. Človeštvo se utaplja in oropada v materi'ializmu v hlastanju po enodnevnem efektu. d o ožemanju trenutka. Prevrednotenie vseh vrednot... »Moderni smo,« mi piše nekdo, »ne rabimo ničesar. ne Driznavamo ničesar kot sebe. Kako je prasketala vaša častitljiva etika v naših osrniih! Ti je žal za njo? Prišel i'e tudi za tebe čas Dreizkušnje: ali si naš ali na te zdrobimo...« Takb me ie pred nedavnim Disal človek, ki mi ie bil petnaist iet Dri.iatelj... Prevrednotenie vseh vrednot... Samo — ni prišlo še nikomur na misel. da bi mogel biti ta Nietschejev in nliihov klic rio brezobzirni sili. do brutalnem uveljavljaniu svojega lastnega iaza — k'ic hreDenenja do onem. česa ravno v niih — ni?! Kako bi bil širok in silen in velik člov^k propovedniksvojega ozkegajaza?! Tak človek se razliva preko v s e s v o . e o k 0 1 i c e, d a j e, d a j e ... I n i o p r e p a j a s s a m i m s e b o i 1 n reže vanjo svojo sled kakor v e s 1 o v v o d 0... Samo majhen človek ie uklenlien sam vase.. »Cloveka in ool vas učim.. « Kako samozavestno se trlase te besede. — In vendar se spomnim ob niih otroka, ki za ie v temi strah, in si erlasno žviže:a ... Kai se vam ne zdi. da smo tudi mi taki otroci, ki nas ie strah, ker slutimo. kako smo slabi in bedni, pa si zato žvižffamo sami sebi na ušesa pesem aflasno o Moči in Sili in Gospodstvu?! Dokler bo človeku edinl tempel niejjov Jaz, tolikočas-a ne bo ozdravel, toliko časa 11 e b 0 v s t a i e n !j a. Kdaj ? Ko doraste včerajšnii rod? Ta ie srkal sam zastrupljenl zrak o niem še spomina ne bo več na svete nalofee njegove!... Treba _'e namreč da Dremaga človek instinkt v sebi ne zaradi instinkta. a m d a k zaradičloveka... Da se zavemo. da smo — in da za večne čase ostanemo — člani neke zaiednice, da imamo če si lastimo iz tesja naslova pravic. obenem ravnotoliko dolžnosti do nje... Ta čut pa te danes v nas okrnel, treba. da ga šele vzsjojimo spet. In najprei v sebi. To fe oni oroblem ki od niega odvisi naše ozdravljenje. Mi hočemo. da bo naš narod narod mož, narod. ki nai uspešno tekmuiie z drusfimi, ki nai raste. procvita, rodi novih vrednot? Mi ea zares hočemo? Vzgojimo ga! Ampak najprej premerimo sebe smo li sami — mi seialci— ce-li možje, zdrav in zmožni cvetja in sadu! Bral sem nekje in če bi ne bil bral, bi se sam domislil primere: Kakor sinovi bogate hiše smo in živimo od kapitala Dreteklosti, ne Domislimo nič, koliko etičnih vrednot 'ie bilo potrebnih zazgradbo in temelj te hiše. živimo in se ne spomnimo, kako ie vse to naše tako v konice razvito moderno gospodarsko življenje navezano ravno na značai in njega odraze: čut za odgovornost. zanesljivost. natančnost, socialnost, samoiDrernas.ovanje. Pa se ie iz niega razvilo, kakor plo