Vemo, da je po nekaterih šolah razmerje med šolskim upraviteljem in ostalim učiteljstvom res tovariško in da je to skupnemu delu samo v prid. Na takih šolah sc dela stokrat laže in lepše in zato tudi bolje kakor drugod. Predlog tovarišice, ki zahteva, naj bi upravitelja (-ico) volilo učiteljstvo na šoli, je zelo umesten. — Povsem verjetno pa je, da bodo učiteljice vse dotlej, dokler se ne bi postopalo v smislu omenjunega predloga, prej dosegle pravilen odnos do upraviteljice kakor do upravitelja, namreč do takega, ki se smatra uradnika višje vrste. K.L. Pravlca učiteljic do upraviteljskih mest Dočim zavzemajo v nekaterih državah žene najodgovornejša mesta, kakor ministrska, scnatorska, diplomatska, pri sodiščih tcr vodilna mesta v raznih institucijah, doseza pri nas učiteljica le najnižji vodilni položaj v poklicu, to je mesto upraviteljice, in še to le redkokdaj. Učiteljica je upraviteljica le na dekliških šolah in na enorazrednicah. Zakon o narodnih šolah daje sicer pravico, da upravljajo učiteljice tudi mešane šole, vendar se to ne izvaja. Popolnoma neutemeljeno in tudi nesmiselno jc naziranje, da učiteljica ne bi bila sposobna za upraviteljico mešane šole. Ali zahteva vodstvo dekliških šol, kjer se je že marsikatera učiteljica izkazala kot spretna in zanesljiva upraviteljica, kaj manj sposobnosti kot vodstvo mešane šole? Dekliške šole obstojajo navadno v mestih in večjih krajih, zlasti industrijskih. Kakor nikjer drugod tako tudi tukaj ni dovolj, da odpravi upraviteljica samo administrativne posle, ampak se mora znajti v obilici raznih vprašanj, ki zadevajo odnos do staršev, do javnosti sploh in ne nazadnje odnos do učiteljstva na šoli. Število učencev je na takih šolah navadno večje kakor po podeželskih mešanih šolah, učenci žive v zelo različnih razmerah, število učiteljstva na šoli je večje. In vendar so uspehi na tch šolah vsaj tako dobri kakor drugod. — Ali pa poglejmo delo na enorazrednicahi Nihče ne more zanikati, da ni službovanje na teh šolah v učiteljski stroki morda najtežavneje. Nepovoljne socialne razmere otrok, nerazpoloženje in nerazumevanje staršev za šolo, veliko število otrok, pouk v oddelkih, različna starostna doba učencev, slabe stanovanjske razmere, prehrana, oddaljenost od večjih krajev, kjer naj dobi učitelj v izmenjavi misli s tovariši novih pobud za svoje težko delo — take razmere zahtevajo res celega, samostojnega človeka, ki ne klone, am- pak se bori z vsemi težavami v zavesti, da je tu še posebno potreben. In glejte, izkazalo se je, da je za tako težavno mesto učiteljicaupraviteljica popolnoma sposobna. Ljudje jo imajo radi, ker se pogovarja z materami o njihovih težavah. o vzgoji otrok, jim daje nasvete iz gospodinjstva, higiene itd. Neka služkinja je jokala, ko je zvedela, da je umrla učitcljica iz njene vasi. »Ne veste, kako smo jo imeli radi. Nas, dekleta, je poklicala v svoje stanovanje, kjer smo se učile pbspravljati, kuhati, prati. V naši vasi prej nismo znali prati belega perila.« Z isto vnemo so mnoge naše učiteljice učile ljudi sadjereje, čebelarstva, vrtnarstva itd. — Torej učiteljice uDraviteljice so v polni meri izpolnile zahteve, ki jih stavlja nanje službovanjc tudi v najtežjih okoliščinah. Zakaj tedaj ne more učiteljica postati upraviteljica na mešani šoli? Zakon to dovoljuje, sama je pokazala zmožnost tam, kjer ji je bilo podeljeno vodstvo. Da se ta naša pravica vsaj v bodpče ne bo prezirala od strani oblasti, je treba, da se same potrudimo za to. Kadar je razpisano upraviteljsko mesto na kaki mešani šoli, ne smemo že v naprej resignirati, češ, saj je vsaka prošnja brez uspeha, temveč se moramo vztrajno boriti, da se v praksi izvajajo vsaj tiste pravice, ki nam gredo po zakonu. Obrnimo se po pomoč na organizacijo, ki ima v svojem programu tudi to, da ščiti enakopravnost članov. Tovarišice naj razmišljajo o tem ter izrazijo svoje mnenje v primernih prcdlogih in resolucijah, ki jih naj podajo na zborovanjih. Potrebno se mi zdi omeniti še nekaj primerov v zvezi z imenovanjem učiteljic-unr^-iteljic na dekliških šolah. Učiteljice teh šol so se pritožile proti postopanju svo.iih upraviteljic ter prosile za izmenjavo. Da so to storile, so gotove imele upravičene razloge. Toda mnogokrat bi bile tudi upravičene pritožiti se tudi proti upraviteljem, pa si ne upajo.