NOVICE Gospodarska zbornica MM Slovenije ■■ Podjetniško trgovska zbornica Združenje šol vožnje Slovenije »C i ZDRUŽENJE ŠOL VOŽNJE SLOVENIJE St. 34, maj 2013 Iz vsebine številke: UVODNIK - Martin Miklavc PREDSTAVNIKI ZDRUŽENJA ŠOL VOŽNJE SLOVENIJE Z ZBORA ČLANOV ZDRUŽENJA PREDPISI S PODROČJA VOZNIKOV Predlogi in predvidene spremembe predpisov Objava sprememb pravilnikov Resolucija o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa AKTIVNOSTI FORUMA ZA VOZNIKE Opravljanje izpitov v prostorih šol vožnje in nelojalna konkurenca Odgovornost za varnost na izpitu za vožnjo enoslednih motornih vozil TUJI STROKOVNJAKI NA POTI K VEČJI PROMETNI VARNOSTI OHRANJANJE MOBILNOSTI STAREJŠIH VOZNIKOV - ZAHVALA SODELUJOČIM ŠOLA VOŽNJE V VELIKI BRITANIJI - prvi del, Borut Žagar KRŠITVE UGOTOVLJENE PRI NADZORU NAD DELOM ŠOL VOŽNJE POJASNILA AGENCIJE ZA VARNOST PROMETA / INFORMACIJSKE POOBLAŠČENKE Pristojnost za reševanje ugovorov kandidatov zoper oceno na vozniškem izpitu Dopustnost vgradnje sledilnih naprav v vozila za usposabljanje kandidatov AKTUALNO UVODNIK Spoštovani! Po daljšem času je pred nami nova številka SAŠ novic. Na letnem zboru v začetku decembra 2012, smo opravili pregled izvedenih aktivnosti v lanskem letu in v programu dela zastavili smernice za izvajanje aktivnosti v letu 2013. V upanju na spremembo Zakona o voznikih in posledično vsaj delno ureditev dejavnosti na področju šol vožnje, smo glavne aktivnosti vodili v smeri zakonskih rešitev, ki smo jih potrdili na zboru. Glede na politične spremembe in na novo oblikovano koalicijo pa pripravljene sprememba Zakona o voznikih niso dočakale potrditve v Državnem zboru. Da bomo dosegli nujno potrebne spremembe zakonodaje, bodo naše aktivnosti na tem področju v tem letu ostale naša prioriteta. V začetku februarja smo izvedli 6. sejo Foruma za voznike s temami: sodelovanje med Izpitnimi centri in šolami vožnje, opravljanje teoretičnih izpitov v prostorih šol vožnje in odgovornost za varnost pri opravljanju praktičnega dela vozniškega izpita z enoslednimi motornimi vozili. V pripravi na forum smo zaprosili Pravno službo GZS za pravno mnenje v zvezi z omejevanjem konkurence z oblastnimi dejanji. Na forumu smo sprejeli sklepe in začrtali nadaljnje sodelovanje med Združenjem šol vožnje Slovenije pri PTZ-GZS, Javno agencijo za varnost prometa RS in Direktoratom za promet, ki deluje v okviru Ministrstva za infrastrukturo in prostor. V mesecu marcu so stekle priprave na preventivno akcijo »Starejši vozniki«, ki jo v Združenju šol vožnje podpiramo in pri njeni izvedbi tudi aktivno sodelujemo. Čeprav je bila letošnja akcija s strokovnega vidika dobro zasnovana, pa je bilo starejših voznikov, kot udeležencev akcije premalo, da bi lahko govorili, da je bila akcija uspešna. Posredujemo vam tudi informacijo o mednarodnem kongresu Fit to drive, ki je potekal v času od 25.-26. aprila v Berlinu in prvi del zapisa g. Boruta Žagarja o šolah vožnje v Veliki Britaniji. Zanimive informacije, ki nam iz prve roke povedo kako poteka usposabljanje v šolah vožnje na Otoku. Pripravili smo vam še novosti podzakonskih predpisov, določena pojasnila Javne agencije za varnost prometa RS in poročilo o delu inšpektorata za promet v letu 2012. Na koncu vas povabim, da obiščete našo spletno stran, nam sporočite vaše poglede na elektronski naslov ali nas preprosto pokličete po telefonu. Martin Miklavc Predsednik Združenja šol vožnje Slovenije prometej.ing@siol.net PREDSTAVNIKI ZDRUŽENJA ŠOL VOŽNJE SLOVENIJE V mandatnem obdobju 2012 - 2016 so bili v organe Združenja šol vožnje Slovenije izvoljeni: Predsednik: Martin Miklavc, Prometej inženiring d.o.o., Ljubljana Člani Izvršilnega odbora: Milan Čadej, Šola vožnje Čadej, Milan Čadej s.p., Žalec Sašo Kranjc, K&D d.o.o., Jesenice Borut Žagar, Bortan Žagar&Co., d.o.o., Kamnik Tatjana Šenica, Šola vožnje Ipsilon d.o.o., Novo mesto Radovan Rusjan, Marus d.o.o., Renče Bojan Krajnc, Fortuna d.o.o., Maribor Srečko Gostenčnik, Avtošola Felix Srečko Gostenčnik s.p., Radlje ob Dravi Ljiljana Zulic, Avtošoal Zulic s.p., Izola Člani Nadzornega sveta so: Vinko Žužek, Vito-L d.o.o., Velike Lašče Andrej Blatnik, Vezi d.o.o., Ljubljana Dražen Jurčič, Avtošola Brulc d.o.o., Ljubljana. Predstavnik za stike z javnostjo je: Borut Žagar, Bortan Žagar&Co., d.o.o., Kamnik Izvoljeni predstavniki vodijo aktivnosti združenja med dvema zboroma. Vsi člani imate možnost, da s svojimi pobudami in predlogi kadarkoli opozorite na težave in predlagate ukrepe o katerih naj razpravlja/odloča Izvršilni odbor. Pobude lahko pošljete na naslov avtosole@gzs.si. Z ZBORA ČLANOV ZDRUŽENJA V začetku decembra 2012 so člani Združenja šol vožnje na letnem zboru opravili pregled izvedenih aktivnosti v minulem letu in v programu dela zastavili smernice za izvajanje aktivnosti v letu 2013. Glede na predstavljene spremembe Zakona o voznikih so prisotni člani predstavnike ministrstva opozorili na zlorabe določbe, ki dopušča delo na podlagi podjemne pogodbe. Pristojnim so predlagali, da se možnost opravljanja dela po podjemnih pogodbah iz Zakona o voznikih izbriše. Izpostavili so tudi slabosti, ki jih je prinesla sprememba vrstnega reda opravljanja obveznosti pri opravljanju vozniškega izpita. Predlagali so, da se ponovno vzpostavi model usposabljanja po katerem se kandidatom omogoči neprekinjen pedagoški proces. Bodoči vozniki morajo imeti možnost, da že pred opravljanjem teoretičnega dela vozniškega izpita v praksi utrdijo v teoriji pridobljeno znanje in ga nadgradijo. Tudi predstavniki AVP so se strinjali, da bi usposabljanje, izvedeno po predlaganem vrstnem redu, privedlo do boljše usposobljenosti bodočih voznikov in posledično do večje varnosti v cestnem prometu. Združenje je v zvezi s predstavljenima predlogoma podalo predlog za spremembo določb zakona pristojnemu ministrstvu. Na zboru članov je predstavnik AVP predstavil tudi predvidene novosti v zvezi z vzpostavitvijo elektronskega preverjanja znanja na teoretičnem delu vozniškega izpita. Prisotne je seznanil, da se z novim registrom vzpostavlja centralna evidenca o vozniku, ki bo vsebovala podatke od priglasitve k vozniškemu izpitu za ves čas trajanja njegove »vozniške kariere«. V tem delu bo uvedeno tudi elektronsko preverjanje znanja iz teorije. Iz baze testnih nalog se bo za vsakega kandidata naključno sestavila testna pola. Število testnih nalog v testni poli še ni dorečeno. Predvideva se, da bo testna pola za kategorije (AM, A1, A2, A, B) vsebovala 40 testnih nalog, za višje kategorije (C, D, E) pa 45 testnih nalog. Uvedba novega sistema preverjanja znanja iz teorije je predvidena do konca letošnjega leta. Na zboru sta predstavnici Ministrstva za gospodarstvo predstavili tudi vsebino Direktive o storitvah na notranjem trgu. Prenos določb te direktive zagotavlja pomoč prejemnikom storitev pri čez-mejnem opravljanju storitev. Izvajanje direktive zahteva upoštevanje vzajemnega priznavanja poklicnih kvalifikacij po natančno določenih postopkih in upoštevanje pravil s področja napotenih delavcev. Vzpostavitev enotnih kontaktnih točk bo podjetjem, ki želijo opravljati storitve v drugih državah članicah EU, omogočala lažje pridobivanje podatkov o pogojih, ki so za posamezno dejavnost predpisani v drugi državi članici EU. Predstavitev enotne kontaktne točke in regulacije dejavnosti šol vožnje so objavljene na spletni strani Združenja. PREDPISI S PODROČJA VOZNIKOV Predlogi in predvidene spremembe predpisov Predpisi, ki urejajo usposabljanje bodočih voznikov se prepogosto spreminjajo. Spremembe pogosto ne temeljijo na analizi stanja. Tako so bile pripravljene tudi zadnje spremembe Zakona o voznikih. Obravnava predlaganih sprememb Zakona o voznikih v Državnem zboru je trenutno končana. Tako bo Javna Agencija RS za varnost prometa ohranila svoje pristojnosti. Z ustavitvijo postopka, pa niso bile sprejete nekatere ključne spremembe, ki bi privedle do ureditve nekaterih problematičnih področij pri usposabljanju bodočih voznikov. Predstavljeni predlogi Združenja Predsednik Združenja je ključne probleme, s katerimi se soočajo pri delu šole vožnje predstavil v.d. direktorju AVP. Pri tem je predlagal: • da se čim prej pristopi k pripravi sprememb tistih določb ZVoz, ki bi prispevale k večji urejenosti stanja in dvignile nivo strokovnosti na področju usposabljanja bodočih voznikov; • spremembo modela usposabljanja na način, da ne bo prihajalo do prekinitve učnega procesa; • omejitev opravljanja dela po podjemnih pogodbah; • ukrepe za zagotavljanje boljše izvedbe učnih vsebin, dodatnih usposabljanj za učitelje vožnje in učitelje predpisov; • uskladitev podatkov v registru šol vožnje pri šolah vožnje, ki so bile registrirane za usposabljanje kandidatov za voznike motornih vozil kategorije A pred 13.7.2009; • Izbris tistih podjetij iz registra šol vožnje, ki so prenehala poslovati in so izbrisana iz Poslovnega registra Slovenije; • nadaljevanje aktivnosti v okviru foruma za voznike; • vključitev predstavnika Združenja v pripravo testnih nalog za elektronsko preverjanje znanja iz teorije. Predstavljeni predlogi AVP Gospod Pojbič se je strinjal, da je področje usposabljanja voznikov potrebno sistemsko drugače urediti, če želimo doseči boljšo varnost v prometu. Predstavil je predlog spremembe organizacije izpitnih centrov. Predvidena je reorganizacija na način, da se praktični del vozniškega izpita ne bi več izvajal v okoljih, ki nimajo vzpostavljene ustrezne prometne infrastrukture. Praktični del vozniškega izpita bi se izvajal le v izpitnih centrih, ki delujejo na območjih, ki omogočajo preverjanje vseh elementov, kot jih določa Direktiva 2012/36/EU o vozniških dovoljenjih. Predvideva se ukinitev opravljanja preizkusov znanja iz vožnje v Izpitnih centrih: Ptuj, Slovenj Gradec, Trbovlje, Jesenice, Krško. Ukinjeno naj bi bilo tudi izvajanje praktičnega dela izpita v določenih dislociranih enotah. Predlog za uskladitev predpisanih karakteristik motornih koles z Direktivo Združenje je Ministrstvo za infrastrukturo in prostor opozorila na poslovno škodo, ki nastaja zaradi neusklajenosti določb o vozilih v Pravilniku o vozniškem izpitu ter Pravilniku o šolah vožnje in vodenju registra šol vožnje, s katerimi se smejo kandidati za voznike usposabljati in opravljati vozniške izpite za vožnjo motornih vozil kategorije A, s spremembo Direktive 2006/126/eS o vozniških dovoljenjih. Pristojne je pozvalo, da z Direktivo čim prej uskladi določbe obeh pravilnikov, ki določata karakteristike motornih koles za usposabljanje in opravljanje vozniških izpitov. Šole vožnje imajo v lasti kar nekaj motornih koles z delovno prostornino motorja 599 ccm, ki jih zaradi neusklajenosti predpisov ne morejo uporabljati. Objava sprememb pravilnikov V Uradnem listu RS št. 38, z dne 3.5.2013 sta objavljena: Pravilnik o vozniškem izpitu in Pravilnik o spremembah Pravilnika o šolah vožnje in vodenju registra šol vožnje. Oba pravilnika veljata od 4. 5. 2013. Od uveljavitve sprememb se smejo za usposabljanje kandidatov in opravljanje vozniških izpitov kategorije A uporabljati tudi motorna kolesa z močjo motorja 595ccm. Resolucija o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa Državni zbor RS je 24. aprila 2013 sprejel Resolucijo o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje od 2013 do 2022 leta. Resolucija sledi skupnemu cilju držav članic, da se do leta 2020 v cestnem prometu ohrani čim več življenj in prepolovi število žrtev in hudo telesno poškodovanih oseb. Izvajanje nacionalnega programa mora zagotoviti, da na slovenskih cestah konec leta 2022 ne bo umrlo več kot 70 oseb in se ne bo hudo telesno poškodovalo več kot 460 oseb. V izvajanje resolucije bodo na različnih nivojih vključene tudi šole vožnje. Učinkovita analiza usposabljanja za pridobitev dovoljenja za vožnjo motornih vozil, ter spremembe na podlagi ugotovljenih pomanjkljivosti lahko privedejo do izboljšav, ki bi prispevale k dvigu prometne varnosti. Besedilo resolucije je objavljeno v Uradnem listu RS št. 39 z dne 6.5.2013. AKTIVNOSTI FORUMA ZA VOZNIKE Opravljanje izpitov v prostorih šol vožnje in nelojalna konkurenca Predstavniki ministrstva, AVP in Združenja šol vožnje Slovenije so na zadnjem sestanku obravnavali problematiko opravljanja teoretičnega dela vozniškega izpita v prostorih šol vožnje, kjer prihaja do neenake obravnave šol vožnje z manjšim številom kandidatov, ki so zaključili teoretični del usposabljanja in tistimi z večjim številom kandidatov. Pravna služba GZS je v zvezi s problematiko pripravila pravno mnenje, katerega sklepna ugotovitev je, da bi se v skladu z veljavno zakonodajo, kot omejevanje konkurence z oblastnimi dejanji ali akti lahko štelo tudi neutemeljeno opravljanje vozniškega izpita neposredno v prostorih šol vožnje, če takšna dejanja nimajo pravne podlage oziroma postavljajo v nekonkurenčen položaj šole vožnje na različnih območjih oziroma po številu kandidatov. Prisotni predsedniki izpitnih centrov so pojasnili, da so v preteklosti na nekaterih območjih izvajali izpite tudi v prostorih šol vožnje, a so to prakso opustili iz različnih razlogov. Predsednik ljubljanskega izpitnega centra meni, da opravljanje teoretičnega dela vozniškega izpita v prostorih šol vožnje ni sporna. Meni, da so šole vožnje enako obravnavane, ker ima dostop do storitve vsaka šola vožnje, če je ima zadostno število kandidatov. Prisotni člani Izvršilnega odbora Združenja so predstavili svoja odklonilna stališča do takšne prakse. V preteklosti, ko so ponekod potekali izpiti v prostorih šol vožnje, se je v javnosti ustvarilo mnenje, da je Izpitna komisija last šole vožnje, v kateri se izvajajo izpiti. V podjetjih je potrebno veliko narediti, da se zagotovijo sredstva za normalno poslovanje, zato ni sprejemljivo, da državni uslužbenci na tak način posegajo v konkurenčnost med šolami vožnje. Med prisotnimi je prevladalo mnenje, da pri opravljanju izpitov v prostorih šol vožnje ni pravnih norm, ki bi določale normative za tak način izvajanja. Nekatere šole vožnje so tak način izvajanja izpitov celo izkoristile za nepošteno oglaševanje. Sklenili so, da se teoretični del vozniških izpitov opravlja le v prostorih izpitnih centrov, razen v primerih, kjer pravilnik določa izjemo. Odgovornost za varnost na izpitu za vožnjo enoslednih motornih vozil Predstavniki združenja so na forumu izpostavili tudi primere opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita z enoslednim vozilom, pri katerem ocenjevalec zahteva izvedbo določenega elementa brez prilagoditve glede na slabe vremenske razmere. Pri izvedbi elementa brez prilagoditve, kandidat z motornim kolesom lahko tudi pade. Iz prakse so poznani primeri, ko so kandidati zaradi poškodb uveljavili visoke odškodnine. Ker zakon določa, da je za varnost na izpitu odgovoren učitelj vožnje je nesprejemljivo, da učitelj vožnje nima možnosti posveta z ocenjevalcem pred opravljanjem izpita v slabih vremenskih razmerah. Predstavniki združenja zato predlagajo, da se vzpostavi možnost, da se preizkus znanja lahko odpove/prestavi, v dogovoru med ocenjevalcem in učiteljem vožnje. Predstavniki AVP pojasnijo, da zaradi spreminjajočih vremenskih razmer, meril za prilagoditev določenih elementov na poligonu ni mogoče postaviti. Član izpitne komisije se lahko pri slabih vremenskih pogojih za vožnjo enoslednih vozil odloči, da se izpit preloži na drug termin. Prisotni so sklenili, da bo AVP članom izpitnih komisij posredovala informacijo, da se v slabih vremenskih razmerah ocenjevalci posvetujejo z učitelji vožnje in njihovo mnenje upoštevajo pri sprejemanju odločitve o tem ali se izpit v danih razmerah lahko izvede varno in na način, da so izpolnjeni cilji opravljanja izpita. Model usposabljanja voznikov Vsi prisotni se strinjajo, da model usposabljanja ni ustrezen. Dogovorijo se, da se ob spremembi določb Zakona o voznikih ureditev v zvezi z usposabljanjem in opravljanjem vozniškega izpita spremeni tako, da predhodno opravljen teoretični del izpita ni pogoj za pričetek praktičnega usposabljanja. Ažurnost podatkov v registru šol vožnje Predstavniki Združenja šol vožnje izpostavijo problem, da v javno objavljenem Registru šol vožnje ni jasno razvidno za katere kategorije enoslednih vozil so registrirane tiste šole vožnje, ki so imele registrirano kategorijo A pred spremembo kategorij. Predstavniki AVP pojasnijo, da je v registru objavljena opomba, ki to pojasnjuje. Ustreznost motornih koles A kategorije Predstavniki Združenja so opozorili, da imajo šole vožnje v lasti kar nekaj motornih koles s prostornino 599 ccm in jih ne bodo smeli uporabljati, če se predpisi ne uskladijo s spremembo Direkti- ve o vozniških dovoljenjih. Pristojni pojasnijo, da je sprememba predpisa že pripravljena in z njeno uveljavitvijo bo ta problem odpravljen. Podrobnejše informacije iz razprave najdete na spletni strani Združenja. TUJI STROKOVNJAKI NA POTI K VEČJI PROMETNI VARNOSTI Za zagotavljanje večje prometne varnosti posamezne inštitucije pripravljajo različne analize in na podlagi teh sprejemajo ukrepe. Vse države stremijo k zagotavljanju čim višje stopnje prometne varnosti, pri čemer raziskujejo različne dejavnike, ki vplivajo na samo prometno varnost. Strokovnjaki za prometno varnost so svoje raziskave in aktivnosti za zagotavljanje prometne varnosti, že sedmo leto zapored predstavili na mednarodnem kongresu Fit to drive. Letošnji kongres je potekal v času od 25-26 aprila v Berlinu. Na kongresu so prometni strokovnjaki z različnih področij osvetlili dejavnike, ki vplivajo na varnost v prometu in predstavili možne načine vplivanja na vedenje voznika. Na letošnjem kongresu so bile obravnavane predvsem teme: • Primarna preventiva v predšolski in šolski vzgoji ter usposabljanje voznikov; • Splošni preventivni ukrepi v zakonodaji in uveljavitev sistema kazenskih točk za voznike, ki kršijo pravila; • Preventivni ukrepi s poudarkom na voznikih, ki so odvisni od alkohola ali drog; • Ocenjevanje sposobnosti za vožnjo, svetovanja prometnih psihologov in rehabilitacijski programi v različnih državah članicah eU; • Sistemi za preprečevanje tvegane vožnje in primerjalne študije o varnosti v cestnem prometu v državah EU. Na spletni strani imate možnost dostopati do predstavitev, ki so bile obravnavane na kongresu v minulih letih. OHRANJANJE MOBILNOSTI STAREJŠIH VOZNIKOV - ZAHVALA SODELUJOČIM Javna agencija za varnost prometa je 23. in 25. aprila 2013 organizirala preventivno akcijo o znanju in ravnanju starejših voznikov v prometu. Akcija je potekala v šestnajstih Mercator centrih v Sloveniji. V izvedbo preventivne akcije so se aktivno vključili tudi člani Združenja in tako ponovno dodali svoj prostovoljni prispevek za večjo varnost v prometu. V okviru preventivne akcije so imeli starejši vozniki možnost: • Teoretično in praktično preveriti svoje znanje o varnosti v cestnem prometu; • preveriti usposobljenost za varno vožnjo s prisotnim uradnim ocenjevalcem za opravljanje vozniških izpitov in izboljšati usposobljenost svoje vožnje s prisotnim učiteljem vožnje; • pridobiti informacije glede nadzora prometa. S prostovoljnim delom so k izvedbi preventivne akcije prispevali: AMD Trebnje Avto šola Felix Srečko Gostenčnik s.p. Avtošola Brulc d.o.o. Avtošola Ipsilon d.o.o Avtošola Lončar d.o.o. Bortan Žagar&Co. Avtošola Šmarca d.o.o. Marus d.o.o. Prah d.o.o. Prednost avtošola d.o.o. Prometej inženiring d.o.o. Relax trans d.o.o. Srednja poklicna in strokovna šola Bežigrad - AŠ Ježica v Stop d.o.o. Šola vožnje No1 Vezi d.o.o. Šolam vožnje, ki so sodelovale pri izvedbi preventivne akcije in tako prispevale k uresničevanju slogana: »Starejše ohranimo mobilne in njihovo mobilnost varno« se zahvaljujemo in želimo še veliko uspeha pri delu. ŠOLA VOŽNJE V VELIKI BRITANIJI - prvi del Po obisku nekaterih Britanskih šol vožnje, izpitnih centrov in razgovorih s tamkajšnjimi učitelji vožnje maja lani vam posredujem nekaj informacij o klimi naše branže na Otoku. Velika Britanija trenutno premore okoli 46.000 učiteljev vožnje. Pravijo si ADI-ji (kratica izhaja iz besed approved driving instructors). Licenca jim je podeljena s strani DSA (Driving standards agency). DSA deluje od leta 1990, prej je bil za to področje pristojen vladni oddelek znotraj ministrstva za promet. dSa je že desetletje nazaj vzpostavila računalniško preverjanje teoretičnega znanja kandidatov za voznike motornih vozil. Preverjanje teorije poteka v učilnicah, ki so opremljene z računalniki, le-ti pa so povezani s spletnim strežnikom DSA, ki kandidatom naključno sestavi testne pole. Logistično izvajanje teoretičnega preverjanja je izključno v domeni privatnih gospodarskih subjektov, saj ravno zasebna iniciativa omogoča kandidatu kratke čakalne dobe, enostavne postopke priglasitve (vse je možno urediti preko spleta) in terminske prilagoditve testiranja. Samo v zadnjem letu je število novih licenciranih učiteljev vožnje naraslo za preko 6.000. Leta 2002 je bilo v VB malo manj kot 32.000 učiteljev vožnje. Večje zanimanje za ta poklic je med Britanci vzbudilo prepričanje, da je poklic učitelja vožnje v kriznih časih eden izmed bolj »sigurnih«. Strošek usposabljanja za licenco znaša okrog 4000 funtov (cca 5000 eur). Dih jemajoč podatek je, da v zadnjih letih to usposabljanje do konca uspešno zaključi samo desetina tečajnikov. Prav zaradi tega dejstva je izbruhnila afera, sprožena s strani novinarjev pod krinko, ki so se teh usposabljanj udeležili in zabeležili slabo pripravo na izpit ter nerazumljivo dolge prekinitve med posameznimi sklopi usposabljanj (tudi po leto dni in več). Trenutno med šolami vožnje v Veliki Britaniji prav zaradi velikega števila učiteljev vožnje vlada velika tekmovalnost, ki je vplivala na občuten padec cen teh storitev. Pri 98% šol vožnje gre za »one man bande«, ki poslujejo v okviru franšize katere od večjih šol. Tedenska franšiza posameznega učitelja vožnje stane od 50 pa vse do 300 funtov (in je neodvisna od prometa, ki ga v tistem tednu ustvari učitelj vožnje). Učitelji vožnje v povprečju na letni ravni zaslužijo okrog 20.000 funtov, ob tem pa je potrebno upoštevati višje življenjske stroške, še posebno v velemestih. Povprečni strošek usposabljanja mladega voznika B kategorije se giblje okrog 1.500 funtov. Do leta 2007 je celo desetletje za 3% letno raslo število kandidatov za voznike, od leta 2007 naprej pa vsake leto upada za enak odstotek. Povprečna cena ure vožnje za osebni avto je 20 funtov, v zadnjem letu pa so se (tudi tam) začele pojavljati paketne ponudbe, kjer se prvih nekaj ur vožnje plača 10 funtov ali celo manj. Zdravstveni pregled in izpit iz prve pomoči tam nista potrebna za pristop k opravljanju izpita za voznika. Namesto tega na pričetku vsake izpitne vožnje član komisije preveri vidno zaznavo vsakega kandidata za voznika. To stori tako, da kandidatu z razdalje 20 metrov pred naključno parkiranim vozilom odredi prebrati registrsko tablico. Če kandidat pri tem ni uspešen, se opravljanje vozniškega izpita odloži vse do kandidatove korekcije vida (očala, kontaktne leče). V primeru okvare vida, se lahko opravljanje izpita tudi trajno prepove. Usposabljanje iz teorije ni zakonsko predpisano. Tečaje nudijo večje šole vožnje, ki imajo učilnice. Kot sem že omenil, kandidat za voznika prejme naključen nabor 50 testnih nalog, pri katerih je možen eden, dva ali več pravilnih odgovorov. Nabor testnih nalog se kreira iz baze približno 1500 standardiziranih testnih nalog. Poleg pisnega testa mora vsak kandidat uspešno prestati tudi aktivni test s 14. video posnetki. Gre za kritične situacije, ko ima kandidat omejen čas za reševanje situacij na posnetkih (meri se čas od zaznave nevarne situacije do ustrezne rešitve). Verjetnost, da kandidat teorijo opravi v 1. poizkusu, je 45% (statistika iz leta 2011), četrtina jih opravi v drugem, dobra četrtina pa za pozitivno oceno potrebuje vsaj tri poizkuse ali več. Kandidati se na teoretični del večinoma pripravljajo z reševanjem brezplačnih testov DSA preko spleta. Statistično najbolj uspešni so tisti, ki so poprej obiskali teoretične priprave v okviru šol vožnje. (nadaljevanje prihodnjič) Avtor: Borut Žagar KRŠITVE UGOTOVLJENE PRI NADZORU NAD DELOM ŠOL VOŽNJE Napačno izvajanje predpisov s področja usposabljanja voznikov pristojni nadzorni organi preverjajo in v primeru kršitev izrekajo globe. Najpogosteje ugotovljene nepravilnosti izpostavljamo na tem mestu z namenom, da boste na teh področjih še bolj pozorni in boste tudi svoje zaposlene nanje opozorili. Globe za tovrstne nepravilnosti so visoke, zato je smiselno več pozornosti nameniti ureditvi morebitnih pomanjkljivosti. Po napovedih Generalne policijske uprave bodo v letošnjem letu usposobili tudi prometne policiste, da bodo lahko prepoznali kršitve in na ta način povečali obseg nadzora nad šolami vožnje v prometu. Nadzor nad delom šol vožnje se izvaja v prostorih šol vožnje in neposredno v cestnem prometu. Iz Poročila o delu inšpektorata za promet v letu 2012 je razvidno, da je bilo v minulem letu izvedenih 77 nadzorov na cesti in 59 v prostorih šol vožnje. Pri nadzoru so bile najpogosteje ugotovljene naslednje nepravilnosti: • neurejene statusne zadeve, • neurejene kadrovske zadeve, • nepravilno izpolnjevanje evidenc. Pristojnosti za nadzor nad delom šol vožnje na podlagi zakonskih pooblastil izvršuje tuli policija. Po poročanju predstavnika Generalne policijske uprave, na letnem zboru Združenja, je policija pri nadzoru nad šolami vožnje najpogosteje ugotovila naslednje kršitve predpisov: • učitelji vožnje niso dosledni pri vpisovanju podatkov v evidenčne kartone vožnje in dnevne razvide vožnje, • med usposabljanjem so v vozilu prisotni udeleženci, ki jih zakon ne dovoljuje, • vozila šol vožnje v nočnem času in v času zmanjšane vidljivosti nimajo osvetljene table z napisom ŠOLA VOŽNJE L, • učitelji vožnje nimajo predpisanih počitkov med urami usposabljanja. POJASNILA AGENCIJE ZA VARNOST PROMETA / INFORMACIJSKE POOBLAŠČENKE A Pristojnost za reševanje ugovorov kandidatov zoper oceno na vozniškem izpitu Glede na različne informacije, ki so se pojavile v zadnjem času, je Agencija RS za varnost prometa pripravila pojasnilo, v katerem opozarja na določbo petega odstavka 68. člena Zakona o voznikih ki določa, da lahko kandidat vloži ugovor, če se z oceno na vozniškem izpitu ne strinja. O ugovoru odloči direktor javne agencije v petnajstih dneh po prejemu ugovora. Odločitev sprejme na podlagi izpitne dokumentacije, pisne obrazložitve člana izpitne komisije, ki je kandidata ocenjeval na izpitu, in strokovne presoje ocene dveh članov izpitne komisije, ki ne moreta biti tista, katerih oceno se presoja. Odločitev direktorja javne agencije je dokončna. Morebitno dogovarjanje med kandidatom in predsednikom izpitne komisije o odločitvi glede ugovora je v nasprotju z določbami Zakona o voznikih. Pojasnilo je objavljeno na spletni strani AVP. A Dopustnost vgradnje sledilnih naprav v vozila za usposabljanje kandidatov Na prošnjo Agencije RS za varnost prometa je Informacijska pooblaščenka podala mnenje o dopustnosti uporabe sistemov za sledenje vozil v vozilih šol vožnje. Pooblaščenka pojasnjuje, da je delodajalec pred uvedbo sledenja službenih vozil s pomočjo GPS naprav dolžan delavca vnaprej opozoriti na sledenje. Seznaniti ga mora z delovanjem in načinom uporabe GPS naprave, namenom namestitve s strani delodajalca ter s primeri, v katerih bodo podatki uporabljeni. V ta namen mora v ustreznem notranjem organizacijskem aktu predpisati ustrezna opozorila, navodila in ukrepe. Z vsebino takšnega akta morajo biti seznanjeni vsi delavci, ki imajo pravico do uporabe službenih vozil. Vgradnja sledilnih naprav v službena vozila je po mnenju pooblaščenke primerna, kadar delodajalec dokaže, da je to potrebno zaradi zaščite premoženja in lastnine delodajalca in kadar takšnega zavarovanja ni mogoče doseči z milejšimi ukrepi. V primeru sledenja vozilom, ki se uporabljajo za usposabljanje voznikov, je potrebno upoštevati tudi dejstvo, da se v vozilu poleg učitelja vožnje, vozi tudi kandidat za voznika, ki bi tudi moral biti obveščen o tem, da ima vozilo vgrajeno sledilno napravo oziroma bi moral podati privolitev za obdelavo osebnih podatkov. Celotno pojasnilo je objavljeno na spletni strani AVP. AKTUALNO Na željo članov Združenja navajamo spletne strani, na katerih so objavljene zanimive in uporabne vsebine, ki avtošolam lahko koristijo pri izvajanju teoretičnega dela programa usposabljanja ali pa omogočijo vpogled v informacije, ki lahko služijo kot vodilo za prihodnje delo Združenja: Svetujemo vam ogled! ® Preventivna kampanja Hvala ker voziš zmerno ® Projekt: Še vedno vozim, vendar ne hodim ® Poučne vsebine na spletni strani Ministrstva za infrastrukturo in prostor Varna in pravilna vožnja po avtocesti • 1. film - vključevanje na avtocesto • 2. film - vožnja po avtocesti • 3. film - prehitevanje po avtocesti • 4. film - nujna ustavitev na avtocesti • 5. film - izključevanje iz avtoceste ® DARS: Nasveti in video posnetki za varno vožnjo ® IAM motorning trust: nasveti za varno vožnjo ^ Prikazi izvedbe različnih praktičnih elementov vožnje. ® CIECA - Projekti in študije mednarodnega združenja organov pristojnih za vozniške izpite Povezave na te spletne strani so objavljene tudi na spletnih straneh, ki jih pripravljamo in urejamo le za člane združenja. Do njih lahko dostopajo člani združenja s svojim uporabniškim imenom in geslom. Če ste uporabniško ime ali geslo pozabili, lahko pošljete elektronsko sporočilo na avtoso-le@gzs.si oz. pokličete na tel. 01 58 98 000, da vam bomo uporabniško ime ali geslo ponovno poslali. Izdaja: Gospodarska zbornica Slovenije - Podjetniško trgovska zbornica, Dimičeva 13, Ljubljana Kontakt: avtosole@gzs.si, T:(01) 5898 312, 5898 335 Odgovorni urednik: Martin Miklavc, predsednik Združenja šol vožnje Slovenije SAŠ novice pripravila: Lidija Flajs SAŠ novice ste prejeli, ker ste član GZS-PTZ Združenja šol vožnje Slovenije. Če SAŠ novic ne želite več prejemati, pošljite elektronsko sporočilo z naslovom "ODJAVI" na naslov avtosole@gzs.si