IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Sonja Bregar Mazzini osnovna šola Miška Kranjca Ljubljana vključevanje formativnega spremljanja V OBRAVNAVO uČNEGA SKLOPA PRI POuku ZGODOVINE Sonja Bregar Mazzini Primary School Miško Kranjec Ljubljana INCORPORATING FORMATIVE ASSESSMENT INTO A DISCUSSION OF A LEARNING UNIT IN HISTORY i LESSONS POVZETEK V prispevku je prikazana obravnava učnega sklopa Plemiči in kmetje v srednjem veku s prvinami formativnega spremljanja, bralne učne strategije (primerjalna tabela) in sodelovalnega učenja v parih. Učenci so samostojno v parih iskali zahtevane informacije v učbeniku za svoj del učne snovi, jih zapisali v primerjalno tabelo in drug drugemu poročali o svojih ugotovitvah. Znanje o življenju plemičev in kmetov v srednjem veku so nadgradili z zapisom povzetka na podlagi informacij iz primerjalne tabele ter uporabe dodatnih virov in literature. Povzetek so drug drugemu ovrednotili s pomočjo kriterijev, ki smo jih prej oblikovali skupaj. Ključne besede: formativno spremljanje, bralne učne strategije, sodelovalno učenje, plemiči in kmetje, srednji vek abstract This paper presents a discussion of the learning unit Nobility and Peasantry in the Middle Ages with elements of formative assessment, reading strategies (comparison table), and cooperative learning in pairs. On their own, in pairs, students looked up the information required for their segment of the learning content in the textbook, wrote it into the comparison table, and reported their findings to one another. They built on their knowledge of the lives of the nobility and peasantry in the Middle Ages by writing an abstract based on the information from the comparison table and by using additional sources and literature. They evaluated one another's abstract using the criteria we had shaped beforehand. Keywords: formative assessment, reading strategies, cooperative learning, nobility and peasantry, the Middle Ages 58 Vključevanje formativnega spremljanja v obravnavo učnega sklopa pri pouku zgodovine IZMENJUJEMO IZKUŠNJE 59 UVOD Formativno spremljanje je postalo del mojega poučevanja zgodovine. V pouk dnevno vnašam posamezne prvine formativnega spremljanja ali v celoti. V nadaljevanju predstavljam vključitev vseh prvin formativnega spremljanja na primeru obravnave učnega sklopa Plemiči in kmetje v srednjem veku: • ugotavljanje predznanja učencev, • sooblikovanje ožjih izobraževalnih ciljev, • kriteriji uspešnosti za povzetek, • refleksija učenca po končanem delu oziroma učni uri, • kritični prijatelj (učenci po danih kriterijih podajo sošolcu povratno informacijo na povzetek), • povratna informacija učencu na zapisani povzetek. Poleg formativnega spremljanja so bili v učno uro vključeni še bralne učne strategije in sodelovalno učenje. NAČRTOVANJE TEMATSKEGA SKLOPA IN POTEK UČNE URE Ime in priimek učitelja/učiteljice: Sonja Bregar Mazzini Šola: OŠ Miška Kranjca Program: osnovna šola Predmet: zgodovina Tematski/učni sklop iz učnega načrta: Obvezna učna tema: Srednji vek - oblikovanje nove kulture in politične podobe Evrope Učni sklop: Plemiči in kmetje (1 šolska ura) Vsebinski cilj iz učnega načrta (vsebinsko znanje) • Učenci pojasnijo temeljne značilnosti iz življenja srednjeveških stanov (plemičev in kmetov).1 Konkretni vsebinski cilj: • Na koncu ure učenci opišejo in primerjajo življenje kmetov in plemičev. 1 Program osnovna šola. Zgodovina (2011). Učni načrt. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo, str. 14. 2 Program osnovna šola. Zgodovina (2011). Učni načrt. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo, str. 39. Procesni cilji so konkretizirani glede na splošni zapis v učnem načrtu. Procesni cilji (spretnosti, veščine, zmožnosti) Učenci: • sooblikujejo podrobnejše vsebinske cilje v obliki raziskovalnih vprašanj, izpeljanih iz izobraževalnega cilja; • iščejo ustrezno in verodostojno literaturo in vire o življenju srednjeveških plemičev in kmetov; • v učbeniškem besedilu poiščejo in izpišejo bistvene značilnosti iz življenja srednjeveških kmetov in plemičev, na podlagi katerih lahko opišejo temeljne značilnosti njihovega življenja in tako izkažejo spretnosti izbiranja informacij iz vira - bralno razumevanje; • ugotovitve ustno predstavijo sošolcu in dvojice celemu razredu in tako izkažejo spretnost ustne komunikacije; • zbrane podatke povežejo v povzetek, v katerem opišejo in primerjajo življenje kmetov in plemičev in tako izkažejo spretnost pisne komunikacije - bralno razumevanje.2 Zgodovina v šoli 1, 2017 60 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Odnosni cilji (vrednote) Učenci: • izkažejo odgovornost do lastnega dela (učenja); • se urijo v sodelovalnem učenju v paru; • se urijo v dajanju konstruktivne povratne informacije sošolcu v obliki kritičnega prijateljevanja.3 Bralne učne strategije za učence (npr. podčrtovanje ključnih besed, študijsko branje, splošna študijska strategija, Paukova metoda ipd.): 1. Pred branjem: ugotavljanje predznanja in prelet učbeniškega besedila. 2. Med branjem: branje učbeniškega besedila in iskanje bistva. 3. Po branju: zapis bistva v primerjalno tabelo; domače delo: zapis povzetka. Didaktične strategije: 1. sodelovalno učenje v parih, 2. delo z zgodovinskim besedilom, 3. frontalni vodeni pogovor. Uvodni del ure (5 minut) Aktivnosti učitelja Izvedba viharjenja možganov: asociacija na besedno zvezo »način življenja«. Zapisovanje idej na tablo. Aktivnosti učencev Sodelujejo v viharjenju možganov z navajanjem asociacij na besedno zvezo. Prikaz srednjeveških kmetov in plemičev na PPT in vodeni pogovor: • Kateri družbeni skupini sta na sliki? • Kaj že veste o njih? Sodelujejo v pogovoru, navezujejo se na predznanje, pridobljeno v preteklih letih pri zgodovini ter na učno uro obravnave fevdalizma. Glavni del ure (25 minut) Aktivnosti učitelja Napoved teme obravnave, predstavitev cilja, strategije ter organizacije dela (5 minut) Kaj boste znali na koncu učne ure (cilj)? • Opisati in primerjati življenje kmetov in plemičev v srednjem veku. Kako boste prišli do zastavljenega cilja (strategija)? • Ob preletu besedila v učbeniku in vodenem pogovoru boste sooblikovali vprašanja, ki se nanašajo na glavni cilj (5-7 vprašanj, na primer: Kaj so jedli v srednjem veku?, Kakšna so bila bivališča? ...). • Delo z učbenikom (iskanje in izpisovanje pomembnih in ključnih podatkov). Aktivnosti učencev Poslušajo in sodelujejo v vodenem pogovoru. Učenci predlagajo vprašanja za rubriko »Kaj me zanima - podrobnejši cilji« na učnem listu. Leta izhajajo iz razjasnjene besedne zveze »način življenja« in iz glavnega cilja. Vsi zapišejo ista (usklajena) vprašanja na učni list. Vključevanje formativnega spremljanja v obravnavo učnega sklopa pri pouku zgodovine 3 Program osnovna šola. Zgodovina (2011). Učni načrt. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo, str. 26-27. Odnosni cilji so konkretizirani glede na splošni zapis v učnem načrtu. IZMENJUJEMO IZKUŠNJE 61 Aktivnosti učitelja Kako bo potekalo delo (organizacija)? Delo v parih: • Individualno delo z učbenikom vsakega učenca v paru. 10 minut • Medsebojno poročanje in dopolnjevanje tabele na učnem listu. 10 minut Aktivnosti učencev Prvi učenec v paru prebere v učbeniku snov o življenju kmetov in izpiše bistvene informacije v stolpec v tabeli, ki se nanaša na kmete, drugi učenec pa o življenju plemičev in izpolni stolpec na učnem listu, ki se nanaša na plemiče. Po 10 minutah izmenjata informacije in dopišeta podatke v prazen stolpec. Zaključni del ure (15 minut) Aktivnosti učitelja Aktivnosti učencev Vodenje in usmerjanje plenarnega poročanja parov (10 minut). Povabljene dvojice učencev poročajo o posameznih vidikih načina življenja kmetov in plemičev. Preostali pari spremljajo poročanje in primerjajo ugotovitve para, ki poroča s svojim zapisom. Po potrebi svoje zapise dopolnijo. Navodila za domačo nalogo in refleksijo (5 minut). Poslušajo navodila za domačo nalogo. Zapišejo refleksijo na koncu učnega lista. UTRINKI UČNE URE Lasten učbenik omogoča podčrtavanje v besedilu. Zgodovina v šoli 1, 2017 62 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE UPORABLJENA UČNA GRADIVA UČNI LIST: življenje kmetov in plemičev v srednjem veku Na koncu učne ure boste znali: • opisati in primerjati življenje kmetov in plemičev v srednjem veku. Kaj nas zanima? Plemstvo Kmetje (Podrobnejši cilji) Na koncu učne ure - pogled nazaj in pogled naprej Pobarvaj v barvah semaforja (zeleno: drži, rumeno: delno drži, rdeče: ne drži) 1. V učbeniku sem poiskal/-a vse podatke na zastavljena vprašanja v tabeli. 2. Izpisani podatki so pravilni. 3. S sošolcem/sošolko sem sodeloval/-a in se trudil/-a, da sva nalogo dokončala. 4. V prihodnje moram izboljšati:_ Vključevanje formativnega spremljanja v obravnavo učnega sklopa pri pouku zgodovine IZMENJUJEMO IZKUŠNJE 63 Navodila za domačo nalogo S pomočjo ključnih podatkov in pomembnih podrobnostih v tabeli zapiši v zvezek povzetek o življenju srednjeveških plemičev in kmetov. Povzetek dopolni z uporabo dodatnih virov oziroma literature, ki govori o srednjeveških plemičih in/ali kmetih. Na koncu povzetka navedi uporabljeno literaturo/vir. Z dodatni podatki lahko dopolniš le eno področje, ki te osebno najbolj zanima. V pomoč naj ti bodo spodaj zapisani kriteriji uspešnosti, po katerih te bosta naslednjo uro ocenil/-a tvoj sošolec/ sošolka in učiteljica. V povzetek so ob uporabi dodatne literature vključeni dodatni pomembni podatki iz življenja kmetov ali plemičev. Mnenje kritičnega prijatelja Mnenje učiteljice O O Povzetek vključuje vse temeljne pojme, informacije in pomembne podrobnosti o življenju srednjeveških kmetov in plemičev. Z njegovo pomočjo se lahko podučim o tej temi. O O Povedi so kratke in razumljive. O O Povzetek kaže na razumevanje učne snovi. o o Zgodovina v šoli 1, 2017 64 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Zapisi v primerjalni tabeli. V skrajno levem stolpcu so zapisana vprašanja - podrobnejši cilji, kaj želijo izvedeti učenci o kmetih in plemičih v srednjem veku. V zapisu je učenka zapisovala ključne pomembne podrobnosti, ključne besede pa zapisala z drugo barvo, da jih je ločila od preostalega besedila. Mnenje kritičnega prijatelja t-ifHOKV Mnenje učiteljice V povzetek so ob uporabi dodatne literature vključeni dodatni pomembni podatki iz življenja kmetov ali plemtčev. O o o O o o Povzetek vključuje vse temeljne pojme, infomnaciie in pomembne podrobnosti o življenju srednjeveških kmetov in plemičev, s pomočjo katerega se lahko podučim o tej temi. o o o o o o Povedi so kratke in razumljive. o o o o o o Povzetek kaže na razumevanje učne snovi. o 0. O b O o Vrednotenje povzetka - presoja kritičnega prijatelja/prijateljice. Vključevanje formativnega spremljanja v obravnavo učnega sklopa pri pouku zgodovine IZMENJUJEMO IZKUŠNJE 65 Na koncu učne ure - pogled nazaj in pogled naprej Pobarvaj v barvah semaforja (zeleno - drži, rumeno - delno drži, rdeče - ne drži). Iz učbenika sem poiskal/-a vse podatke na zastavljena vprašanja v tabeli. Izpisani podatki so pravilni. O S sošolcem/sošolko sem sodelovalna in se trudil/-a, da sva nalogo dokončala. V prihodnje moram izboljšati _ Refleksija učenke. SKLEP Vse načrtovane prvine formativnega spremljanja so bile v celoti izpeljane. Za ustrezno se je izkazala tudi izbrana bralna učna strategija v kombinaciji s sodelovalnim učenjem v parih. Prepletanje dela v parih z vodenim frontalnim učnim pogovorom je naredilo učno uro dinamično. Vsi učenci so v obliki domačega dela napisali povzetek, veliko jih je poiskalo dodatne informacije tudi v dodatnih virih oziroma literaturi. Aktivna vloga učencev in vključitev formativnega spremljanja (še posebej skupno oblikovanje kriterijev uspeha za povzetek) sta pomembno vplivali na trajnost znanja obravnavane vsebine. Učenci so v večji meri brez večjih težav ne samo opisali, ampak tudi poiskali podobnosti in razlike v življenju srednjeveških plemičev in kmetov. Program osnovna šola. Zgodovina (2011). Učni načrt. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. Snoj, Damjan, Razpotnik, Jelka (2015). Raziskujem preteklost 7. Učbenik za zgodovino v 7. razredu osnovne šole. Ljubljana: Založba Rokus Klett. izbor virov in literature Zgodovina v šoli 1, 2017