Katoli&k cerkven I i nI. Danica izhaja 1., 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in velja po pošti za celo leto 3 gld.. za pol leta 1 gld. fiO kr.. v tiskarnici gprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Danira da lan poprej. Tei^ XVII. V Ljubljani 10. malega serpana 1864. List 20. mmmm % Slava Bogu! Izza gore zlata zarja Prihod solnca ti o/.nanja. Vse oživlja, dan sc 6tvarja. Vse hladi se radovanja. Tičic miljene pevanja Zlcgajo te po goščavi. Sladkih rožic pa dihljanja Vctrič dviga prot višavi. Stvarniku po vsej naravi Veličastvo se odmeva: Al ti serce nočeš slavi Njega družit' hvalospeva? Jasnost krasno je višnjeva, Solnce samo v njej kraljuje; Senco si žival želeva. Da se v hladu okrepčuje. Stvarstvo vse sladko miruje Tiho v rajske zre višine, Slavi ga in povišuje, Ki skerbi za vse stvarine. Ga slave gore. globine. Ga narava moli Očeta: — Te. nevrednež! li ne gine? Nimaš čustva več deteta? Nad zapadom je razpeta Zopet zarja ijubeznjiva. Zlatih žarkov množ nešteta Zlagoma se v senco skriva. Veličanstva priča živa Božjega so čudov čudi; Je krasota nczrekljiva; Vredno njo se čutit' trudi! - Serce, serce. več ne mudi! — Združi s pevsko se naravo, Pevaj iz pobožnih grudi **) Njemu: slavo, slavo, slavo! — M. L. R o gac k i. K Jezusovemu najlepšemu Sercu Cor Jesu, cor purissimum, 0 ara sanetitatis ! Cor meum purga sordidum, Infectum tot peccatis. Aufer, qu i ciet vomitum. Ex animo teporem, Infunde novum Spiritum, Et spiritus fervoreni. Cor mite, cor humillimum. Cor plenum bonitatis ! Cor tuo da simillimum, Da ignem charitatis; Ut hoc amoris jaculo Cor meum accendatur, Et hujus ab incendio In cineres solvatur. O mors exoptatissima ! Sic mori vi amoris, Amoris sit cor vietima Pro corde Remptoris. Amori tui moriar, Cor Jeeu, amor meus! Ut novo corde oriar, Amare te, o Deus! Amen. Marija rajska zdravilna Korenika. Ko spod solnčne se blišave Zemlja z nami odstrani. Ino v severne daljave Nebe.»ne nas zavel ti J Huda zima jo oklene, Reke bivajo ledene, Ostri, pretresljivi mraz Reže in skeli v obraz. •) Pod tem naslovom imajo prostor vsaktere poštene pesmi. Naj ljubši so izvirne; pri poslovenjenih pa naj se vselej vir pristavi. ••) Persi. To staro prelepo pesem so nam visokočastitljiv gospod izročili, z željami. da n .»j bi jo kak dober pesnik v enakem duhu in v lihki in prijetni bt-M-di poslovenil, kakor je v latinskem, ker jc silo ginljiva m podueaa Vred. Bog po svoji jc modrosti Krogotek ta zemlji dal, In jo v nebne širokosti Vsemogočno usejal. Bila je lepota raja, Cvetna vsa krasota maja Zveselj'vala je serce Se Adama in žene. Nju telo neumerjoče Ni čutilo bolečin. Ni ga peklo solnce vroče, Ne stresala moč zmerzlin. Jasno um je imel spoznanje, Z vneto voljo v dobro djanje; V vesti mir se ni kalil: Človek ves je srečen bil. Pa človeka je prekanil Sreče mu zavidni zmaj; Dušo in telo mu ranil, Pokončal veseli raj. Zemlja se je spremenila. Raja kinč je ves zgubila; Človek ločen od Boga Rob je hudega duha. Vender v serce vse skesano, Z grehom smertno ranjeno, Od hudobe zapeljano, Božje milo zre oko: Iz ljubezni prevelike Se posluži Korenike, Ki je njega last in cvet Bla, ko je narejal svet. Milostno jo imenuje. Hudo razserdeo Gospod, Ko prekletstvo izrekuje Cez zvijačni kačji rod: Bo človeku v tolažilo Dušno dala mu zdravilo, Kači sterla pa glavo Z nepremagano močjo. Ves usmiljen jo v ljubezni V rod človeški usadi, Preden še v pravici jezni Ga iz raja izpodi. Up. dc pride odrešitev. Božji jezi zadostitev , In zveličanje vsim nam. Bil prejel je že Adam. 'z raja srečne domovine Človek grešni je izgnin; Od svetlobe v nočne tmine Puste zemlje odpeljan. Solnce milosti nc sije. Božje obličje sc mu skrije; Od Boga je odstranjen, Revam, tugam prepušea. Stiska, revšina velika Ves človeški rod teii, Pa zdravilna Koreaika Se iz spomina ne zgnhi; Skrita v enem rodu klije. Ko vse druge tema krije. MahVvanje in oblast Tlači urojenih strast. Vek za vekom let preteč«, Serca zdihajo k Bogu: Ginjen Koreaiki reče Cvesti iz Jeseta rodu. Lepo zraste, se razcveta, V čudo in stermenje sveta, Ki ca krije tenna noč, Sužno stiska pekla moe. Korenika je Marija, Večno blagi nje spomin 1 Cvetjfc sad pa je Mesija, Jezus. pravi Božji Sin. Nam Ua dala jc v rešenje, De dobi nam spet življenje. Smerti večne nas otme , In nebesa nam odpre. Zvesto spoln:I je obljubo Modri ino mili Bog: Nam odvernil jc pogubo. Večnih rešil nas nadlog; Pomočnico nam veliko Dal Marijo Koreniko, De rešuje nas težav Tudi še 't nebes višav. Korenika. počešena! Polna si zdravilnih gnnd Bila 'z raja k nam vsajena. Dala nam rešenja sad: Presajena od na« v nebesa. K Sadu svojega telesa. Sliši naših prošenj glas, Zdravi, zdravi vedno nas! Partel. Marii Materi ljubezni. Mati ljubezni, oh bodi češena! Vtnčani z vencem nebeških cvetlic, k Tebi grešnik tu /.dihujein. Serce revno Ti darujem. Naj bi zadela ga iskrica ena — S Tvojega serca. Kraljica devic! Bodi češena ! Sprosi. da bode sercc se mi vaelo. Da bo ljubilo, kar ljubiš tud Ti. Jezusa, Devica mila! Ti preaerčno si ljubila; Daj da tud moje serce bo gorelo Njemu in Tebi. Marija, vse dni ! Bodi eešena! \ em. ker želiš mi Ti večno življenje. >li boš skaz.tla tud milost leto; Blagor, blagor potlej meni. ker v ljubezni preogneni — Serce vse vneto za Božje češenje Božje ljubezni ognjišice bo! Bodi češena! Srečno, zaupno bom enkrat umiral. Ako bom Tebe >larija slavil. In kar zopet t-im obljubil. Te pre>ercno vselej ljubil: Serčno se v Te bom .Marija oziral. Zadnjič se Tebi ce klic bo oglasil: Bodi češena ! F r. Silvester. I t enka učenkam. Ali sine učenka rožicam učenkam besedico reči na sv. Alojzija dan? — Preljube moje tovaršice! Me smo (udi po pet vem greliu k hudemu nagnjene, pa vender nečemo biti hude iu hudobne, jelite tla ne? .Sej nam Bog k dobremu pomaga. Tedaj ljube prijatlice! pred vsim si prizadevsjmo zgodnji strah Božji in pa veselje do rožic čednost v mladih sercih si zasaditi: Marija pa nam bodi izgled za to delo. Bog nam daj najpred cvetlico ponižnost. Marija, ti nam jo pa sprosi, ki si bila iz ljubezni do Boga vsa ponižna. mu serčuo pokorna, in v vsih rečeh tako lepo v njegovo voljo vdana. l'o Mariiuem izgledu dajmo prav nedolžno živeti iu pobožno Bogu služiti. O, lo bi bilo škoda, ko bi ktera izmeti nas Boga ue ljubila! V cerkvi jc lepo, kadar je pa sveta maša, takrat še nar lepši. Hodimo zato rade k sveti maši, molimo tukaj pobožno, ker se Božje Jagnjc za nas daruje. Kadar se pridiguje. takrat zlate iskrice z nebes lete; kadar se keršanski nauk uči, takrat se nebeške rožice v naše serca sadč. Vesele poslušajmo pridige iu nauke od svete vere. Jezus ima serca rad, čc so lepe in čiste; darujmo .Njemu svoje serca v mladosti, tla ne bo mogel greh vanje. Pri sv. Obhajilu Jezus v naše serca pride kakor na svoj tron. Takrat nam deli moč in stanovitnost v dobrem, iu pa nas okrepčuje zoper hude skušnjave, venec zmage nam podeli, l.epo omladi jutranja rosa rožno cvetje, ali še vse lepše omladi in poživi nas Jezus pri sv. Obhajilu za v.»e dobro. Jelite. moje prijatlice? me bomo prav rade in velikrat se čisto spovedale in k sv. Obhajilu hodile. Sv. Alojzij je hodil vsak teden. — O to je lepo pri sv. Obhajilu! Oko ni vidilo. uho ui slišalo, serce posvetnih deklet ni občutilo, kar je Jezus dobrim deklicam pri sv. Obhajilu pripravil. Sv. Alojzij se je pa k sv. Obhajilu veliko pripravljal. in potlej veliko Boga hvalil. Vselej sem žalostna, ko vidim, da ktera žali svoje starše in jim je nehvaležna, ali pa čc jih jest kaj razža-lim. Kaj nc. ljube tovaršice. da je ueusmiljeno starše žaliti in jim težave delati, ki so nam tako dobri? Bodimo jim prav pokorne in molimo zanje, sej jim drujega tako ne moremo dati. Bodimo kakor pridne čbelice in rade pomagajmo delati svojim ljubim staršem, dokler jih imamo. Serčno lade jim postrezimo. kadar koli moremo. To je lepo. kadat deklica očeta in mater pridno vboga! Včasi sem že vidila kako zijalasto deklico, ki hoče vse viditi in vse ožlobodrati; tudi jc ni sram se med vse ljudi mešati. Ali ni res, moje prijatlice, da je to nespodobno, in pa pregrešno? Mč pa hočemo inodre biti, kakor se pametnim učenkam spodobi. Tudi odrašenim I o-dimo v lep zgled. Sej je tudi mladi Jezušek bil. Pa tudi sv. Alojzij po Jezusovem izgledu. Marsiktcra deklica pohajkva in vse obleta; če le more, iz hiše gre. Ali se varn to lepo zdi. moje prijatlicc? Jest mislim, da je to nečedno in greh. Mč pa ljubimo hišo svojih staršev in doma rade delajmo, ker so nam že večkrat pravili, daje lenoba vsih gerdob gerdoba in mati vsih grehov. Povedala bi vam tudi rada, da pridno, z veseljem, pa zvesto molimo. Pravijo, tla molitev uterjujc dušo, delo pa telo. Marija prečista Devica naj bo naše pribežališč, naša bramba in pomočnica. Vselej naj nas brani iu nam pomaga, kadar smo v nevarnosti. Kadar nas kaj hudega moti, kličimo: Jezus in Marija! Predrage učenke Slovenke, Bog daj. da bi sc me vse enkrat pri Božjem Jagnjetu v nebesih vitlile iu veselile! Hvaljen bodi Jezus Kristus! Mili duhovni oce ! Prosim, ako muli dopis količkaj zasluži, >lu bi mu v Danici malo prostorčka preskerbeli, pa majčkeno popravili, kar ni prav. M. »V., učenka. MjUlia Minaffel* (Spisal dr. J. Sterbenc.) (Dalje in konec.) Sedanji nadzornik gospod dohtar Zupančič (Suppan-tschitsch) piše v imenovanem popisu: ..Po smerti advokata dr. Blaža Primoža Knees-a, nadzornika Kuairclnove zaloge, je dunajska vseučiliščina konzistorija 2. marca 1855 mene zu nadzornika omenjene zaloge imenovala. ... Iz pisem (dokumentov i, ki sem jih v roke dobil, zvem ie to, da je bil vstanovitelj L. Kualfcl, fajmošter v Gross-Kussbach-u pod hribom Manhartom na Avstrijanskem. Kakor gruntne bukve kažejo, je bila oporoka napravljena 10. junija 1071 iu ker je Kuaflel 29. junija 1071 umeri, je bila razglašena 4. julija 1071. Poglavitno premoženje Knaffelnovo je bilo: pristava v Grinzingu, ktera se je vsled njegove volje prodala, iu sicer za 4000 gold. in 50 tolarjev; in pohištvo v mestu, sedaj štev. 807, ki obsega eno večji in eno manji hišo, obe, kakor kažejo gruntne bukve, je bil ranjki 3. marca 1007 kupil in sicer večjo za 3000 gold. manjšo za 1000 gold. in pri obeh je 100 zlatov nadskupninc kupil in se 13. marca 1067 na to iz dveh številk obstoječo hišo vpisal. Založno pismo pa je napravil spolnovavec KuafTelnove oporoke Juri Bohinic 6. novembra 1676, ktero sem že zgoraj po besedi v slovenskem povedal in ki je za vse Kranjsko prevažnega pomena. — 3000 gold. od denarja, ki se je za prodano pristavo iskupil, se je na obresti položilo, in odtod izvira berž ko ne nekaj sedanjih založnik veznic. Nekdanja stara založila hiša je stala do leta 1859, in na njenem mestu jc sedaj od svetega Mihela 1860 novo zidana založna hiša št. 807 v mestu. Sedanji nadzornik je imel preobilo ovir, tla bi zalogo zboljšal; stalo ga je težko, jih odpraviti. Posebno mu jc bilo britko, ko se je prepričal, da niso bile saino stanovanja proti drugim na Dunaji preslabo plačevane, temveč celo, da so ljudje stanovali v hiši, ki so ob enem imeli stanovanja ob tleh, kterih niso sami potrebovali, ainpak jih drugim dalje v najem dajali. tako tla n. pr. najemnik, ki je plačal za stanovanje 70 golil., je potegnil od sonajemnikov do 200 gold.! Gospod nadzornik, se ve, tega ni mogel terpeti. Tir-jal je od najemnikov več plače; s»ano*'arija, ki jih niso potrebovali, je naravnost dotičnim sonajti.iri k o m oddal, in tako je hiša nesla od 1855 naprej na leto po 1G00 gold. več. torej so založniue 1857 od 19 na 23 pomnožili in ob enem vsako založnino od 120 na 150 gold. starega denarja povikšali. Ker pa ima nadzornik po zatožnem pismu neomejene pravice, za dobro zaloge skerbeti, jc od vis. mini-ster-tva za bogočastje iu uk po vloženi pritožbi prejel 12. sept. 1856 dovoljenje, da sme brez ovir s hišo kot razumen gospodar ravnati. Mislil je koj na popravo hiše. Neki zvedenec je cenil stroške na 35.000 gold., in pridobivalo bi se na leto 4000 gold. več dohodkov; popravilo bi se bilo res mnogo. Ko je bilo I. 1858 vse dovoljeno, se prične stara hiša tergati; pa kmalo potem pride višje povelje, da naj se vse dalje poprave ustavijo, ker bilo je tačas posvetovanje, kako bi se mesto dunajsko razširilo, za Knaffelnovo založuo hišo pa ni bilo tačas še odmerjeno, kako se ima zidati. Kose je pa zvedilo, kako se bo mesto razširjalo, je bilo ob enem odsojeno, da bo ta hiša mogla 35 štirjaških sežnjev odstopiti. tedaj ni bilo več na poprave misliti, temuč ali staro h;šo prodati, ali na njeno mesto novo zidati. Pa pervega gosp. nadzornik kratko malo ni pripustil in djal je, ko bi se lo zgodilo, ou nikakor ne ostane dalje nadzornik, teinuč raji odstopi; zahteval je tedaj novo zidanje. Tudi je na-svctoval. da bi se ue zidalo po dražbi ali licilacii, ampak po pogodbi s poštenimi obertniki, ker je nar ceneje delo navadno tudi uar slabeje. Najdel je pri svojem prizadevanji pri vis. miuisterstvu in c. k. uamestuii verlo podpiranje, iu tako je bilo 9. avg. 1859 poslednjič dovoljeno, hišo podreti iu novo zidati. Denarje za stroške je posodilo pravoslovno društvo udov in sirot ua Dunaji, 80.000 gold. s pogojo, da -e bo vsako leto s 6 odstotki poplačevalo po 5600 gold., v '*2 letih bo dolg poplačan, s čimur je društvo Knaffelnovi zalogi prav veliko dobroto skazalo; ker če bi se bil denar pri narodni banki na posodo vzel, bi prišlo 1050 več ua leto skoz 32 let plačevati. — Hazuu tega posojila je bilo za-ložeinh obveznic 23.000 gold.; odškodvanje za zgoraj imenovani odstopljeni prostor je zneslo blizo 17.000 gold.; za staro šaro so dobili 3.7bO gold., iu obresti od založnih obveznic za čas zidanja 2000 gold.. tedaj skup 126.280 gold. — Za izplačevanje podeljenih založniu pa je bilo že pri c. k. deželni glavni denarnici poskerbljeno. Tako se je jelo zidati sredi septembra 1859, in se je tako urno zidalo, da so se o sv. Mihelu 1860 stanovanja že v najem dajale. Stroškov se je nabralo 133.920 gold., iu če se še obresti pravoslovnemu društvu med tem časom prišlejejo, znese vse skupaj 136.123 gold. 31 '/2 kr. Hiša je na lepem prostoru, ima kaj lepe stanovanja, in daje od s v, Mihela 1862 naprej na leto po 15.565 gold. V vsem popisu ne nahajamo nobene povestnice, kako se je poprej s premoženjem gospodarilo. Go-p. nadzornik pravi, da listine o tem so kaj pomaukljive iu nezanesljive; še prepisa Knaflfeliiove oporoke ni mogel dobiti. Hazuu založne hiše ima Knaffelnova zaloga še v raznih obveznicah 38.030 gold., kteri so v c. k. deželni glavni denarnici in njih oskerbništvo ima sama c. k. deželna ua-mestnija. Dolgov ima zaloga plačati še 95.561 gold. 91 kr. Ze čez 4 leta. ko bode 18.600 golil, za razne dela zidarjem in drugim poplačanili, nastopi znamenito povik-šanje vsih zavodov; prava dobrota pa nastopi, se ve da. še le takrat, ko bode pravoslovnemu društvu ves dolg poplačan, ker (»mlaj bo vsako leto za zavode 5600 gold. več! Kak"i pa je ta zaloga skoraj skoz dve sto let do sedaj mnogim bila berž ko ne edina podpora, da so >e izurili v vednostih in znanostih, tako naj hi ona bila tudi v ptihoduje velika pomoč. zeli gosp. nadzornik. Učeni pisatelj dostavlja šc- k koncu: ..Nedjvno gre-u dva dijaka, slovensko govore, memo založne hiše, kterin edci-, gotovo vživalec Knaffelnovega zavoda, ua zatožno hiše kazaje, k pajdašu reče: ,,To je naša večerja." Upam. da bode sčasoma en zavod več zdal, kot samo večerjo za dva dijaka.4* — Res, kdor mora sam na Dunaji živeti, dobro čuti. kolika dobrota je ta zaloga nam Kranjcem, ktere Dunajčanje za Kočevarje imajo; poznajo namreč ljudi, kteri a pomo-raueami teržijo, in ti so večidel Kočevarji. Kočevar in Kranjec jim je vse euo. Kdor se poda na Dunaj, da bi se tam za kruh izšolal, dobro ve, kako težko ne kaj zasluži; če je že kleri tako srečen, da kako uro kje stakne, se od njega tirja veliko; se ve, da brez francoščine iu la-ščine in godbine umetnosti ne dobiš lahko kakega otroka odrejati. Koliko se jih p* utegne teh reči poleg predpisanih predmetov naučiti, ker sleherni se vkvarja. ko v više šole na giiunazii dospe, s podukom mlajih učencev, da se že v srednjih šolah živi ? Pa kakor je ta zaloga marsiktereuiu dijaku ua Dunaji „iiiiša večerja," tako uaj bi bila ta zaloga tudi vsakemu v resnici to, kar je ranjki Kuaffel iiamerjal. — Bil jc ou duhoveu, in jc meuda dobro vedil , da se v velikih mestih Človek, posebno mlad rad zgubi; zutoraj tirja, da sleherni, ki l^če kako zalogo vživati, spulnujc nektere tirjatve; zavolj o tega pa ni njegova uaredba nekoliko ali vsa po ..srednjem veku." „po temnih časih puhteča.'* Mislim da dobiota ostane dobrota, iu kdor noče spolnovati pogoj, ki -o na to dobroto navezane, naj tudi dobrote ne vživa. Ce sc dijak po več ur truditi mora, da prejme 157 gld. iu 50 kr. f ?•■-liko znaša sedanji Knaffeluov zavod na leto ) v desetih mescih, bi se ne splačalo potruditi sc in spolniti, kar ralozuo pismo tirja? Koliko jc pač dijakov, ki bi dobili na enkrat 78 gold. in 75 kr. ua roko? Se ve da. kdor nima vere, ali ji vsaj imeti noče in se neveruika drugim ponosno kazati »oče, je vse opravljanje imenovanih pogoj zastonj. Ali pr; "t lovjo pr?.vi, ua tukaj je iM?nogoča pogoja osebna »i vsak pošteni bode raji zavod pustil, kot g'- *ž'«at :n ur spolnoval, kar bi mogel. Iu če se na vediioslui slrain Bpriccvanje tirja, da jc kdo v pol leta kaj storil, ni to tudi ostanek srednjega veka, iu ni zoper prosto učenjev Na-redba je storjena, ona je dvestrauska in sc toraj enostransko prenarediti in razlagati ne da. Vživani zavod je posojena glavnica, od ktere se plačajo obresti; pri Kuaflel-novem zavodu so obresti vživavca vezajoče pogoje. Kdor obresti ne plača (kdo posodi sedanji čas brez obresti?), se mu glavnica odpove; kdor obresti zavoda nc plača do-tičnih pogoj nc spoluujc — naj bo pošten in naj lic vziva zavoda, ker molitve so uincrlcmu Knaffelnu obresti. Poštenost naj obvelja! Pravijo sploh, da kranjski dijaki, ko pridejo na vseučilišča, vero zgubijo. Tudi pisavec teh verstic je bil 4 leta na visokih šolali, in se je res prepričal, da dijaki visokih šol ne zgubijo vere, kajti jc že dostikrat saboj ne prinesti; v velikih mestih le odpravijo spone, ktere so jih dosihmal tišale, ker prostemu kot ptiču v zraku se ni treba bati učitelja verozakonstva in drugih strahovavccv. In če potein taki za leto in dan, ko so bili v vseučiliščncm mestu, ko so vseučiliščno poslopje, profesorje in inuogo dijakov v začetku iu h koncu polletja vidili, priromajo domu, se opo-čit in strest prahu, ki ga pa niso pri poslušanji raznih uko\ v šolskih dvoranah nalezli, jc med pervimi njih nečednimi deli, da ljudi motijo in učijo, kako neumno je obiskovanje cerkev, kako duhovni ljudstvo v tami vodijo in tako dalje. Iz sošolcev pa, ki, kakor oni pravijo, niso vse verske ..neumnosti" otresli, ki se zavolj raznih vzrokov na vseučilišče niso potlali, sc norčujejo. pa da ti kot čeruosolci se morajo tako vesti itd. Kdo je vsega tega kriv: ali odreja doma ali po šolali, ali lalikomisljcno-t, ali duh časa. ker je ..nobcl" biti brez vere živeti enako neumnemu ži-vinceiu. t<» naj razsodijo listi, ki mladež odgojujejo. Ne prenap to-l ne preohvoiuost ne stoii dobrega: stsunaprena- peta nc bo dala glasu, spušena tudi ne; spone poprej na-tegnjene se s časoma odpravijo in brezumna prostost ne ve ue mej nc konca. — Kes je, da tudi kak učitelj sem-tertje svojega ne zamudi, bodi si na gimnazii ali na vseučilišči, temuč zabavlja zoper vse, kar je kristjanu sveto in drago: vendar pa tega pri večini ne nahajaš. Xa dunajskem vseučilišči pa ie še mnogo pravoslovnega duha v pravem pomenu; to priča, ko se je nedavno vprašalo, ali se ima protestanški bogoslovski oddelek v vseučiliščno zvezo dovzeti ali nc, da so bili štirje glasi zoper štiri glase raznih kolegij dohtarjev in profesorjev; iu konečno je kon-ziftorija v.seučiliščna z deset glasovi zoper štiri dovzetje imenovanega protestanškega bogoslovskcga oddelka v vscuči-lišeno zvezo zavergla! »Slavna konzistorija sc jc pri tej razsodbi menda deržala pravice, ker dunajsko vseučilišče je bilo po papežu in svetnem vladarju vstanovljeno, da se vera ohrani in razširja. Ako bi bila konzi>torija delala po duhu časa, po duhu. ki vse starodavne pravice iu gotove zahteve vstanoviteljev hoče ovreči, podreti in odpraviti; ako bi bila iskala časti in raz-glašenja po svetu, da |i jc luč prave omike posijala, da razume tirjatve sedanjih časov: bila bi gotovo drugače raz-sodila in mnogi časniki bi ji bili peli prelepo pesem; pa vodil jo je edino pravični duh, pravica, ki ne gleda na prazno čast iu piska* o slavljenje brezbožnih časnikov. l)wkler sc bo tako delalo, dokler bode vladarje in podložne vodila pravičnost in vest: stale bodo cesarstva in kraljestva. Sej že naroina cesarska pesem našega presvitlega cesarja slavi: ..močau po veri.** Ti pa, preljubi rojak, ki dalječ od domače zemlje v ptuji počivaš, sprejmi s temi vcrsticami serčno zahvalo v imenu vsih. ki so hvaležno in pravično vživali tvojo vstanovitev. Naj bi bil ta spis tebi, kolikor mogoče, vreden spominek, deležnikom tvoje zaloge pa živa spodbuda, da spoluujcjo, kar od njih šc zmiraj v oporoki tirjaš; naj bi pa tudi marsikterega. ki ga je Bog oblagodaril z obilnim piemoženjeui iu zemeljskim bogastvom, spodbudal, Jezusa, ki po nedelji iu prazniku hrepene, ker takrat priložnost dobijo , dc sc s svojim Zveličarjcin zopet sklenejo, z nebeškim Ženinom zaročijo. Sladkost Ic-ta preseže vse sladkosti iu veselja te^a sveta. To je veselje, ki sc nikoli ie* more v žalost spremeniti, kakor pa se grešnemu veselju brez razločka vselej dogo njegovi volji spolni, gotovo bo vsim všeč. Ko bo enkrat to zidovje odpravljeno, gotovo uc bo lepšega prostora v našem mestu, kot ta. Na eni strani sedanjih cerkvenih ulic je lep vert; ta bi žc tudi nekoliko povzdignil lepoto prostora. posebno zamogel bi to, ker mu je zelo premožen kupec gospodar; druga stran bi sc pa ozaljšala s kako podobo ali spominkom, zastran česar tako v našem mestu nimamo kaj zanimivega pokazati, akoravno je doleiiska stran že dosti mož imela, ki so sc pokazali nc samo z imenom domoljube. ampak bili so tudi v djanji iu v resnici. Ker jc ravno zraven šolsko poslopje, kje bi 'olje stala taka podoba. kot ravno tukej 9 Sini naše domovine bi sc mimo gicde spominjali ua moža, kterega podobo hi vidili, iu to bi jih vnemah* k piidnosii in kreposti v dušnem iu telesnem oziru. Treba bi bilo se pač marsikaj pri ceikvi; pa nekaj manjka: svoje dni so rekli ,,okroglega/* Torej počasi. Ali tudi počasi se delce pride. Ncasomo dobomo že še uro v zvonik. Potem bomo vedili, pri čim smo s časom; ker zdaj nam gresta obe pričujoči dostikrat menda tako delec navskriž, kakor ste si delec narazen. K Il Amerike. Cele tri mesce smo popotovali, še le zdaj smo zopet na mirnem mestu, iii sc lahko za duhovski stan piipiavljamo. Osem dni smo se od novega .lorka do ši. Pavla vozili, akoravno l u kaj tako hitro vozijo, da jc človeka groza. Poti vam ne bom veliko popisoval, ker jc bila precej eiiomerna. Vidili smo zmiraj lepe travnike, verte, gojzde. iu tu iu tam zale mesta. Pa strašna vožnja po morji, ki sem Vam jo v zadnjem pismu - ) popisal, mislim. Vam je bila prav nična; pa šc bolj ua tanko boste vse v Danici brali |. V št. Pavlu so skof obderžali samo bogoslotce druzega iu tretjega leta, mene pa in dva druga bogoslovca pervega leta so poslali v št. Viiiceneij v Pen-silvauijo, dva tavžent milj bližej Evrope. Tukaj jc samostan Benediktinarjev, ki so jako izurjeni v vsih vednostih. Grozovito veliko je tukaj učencev od vsili stanov, ali le malo se jih za duhovski stan pripravlja; bogoslovccv je prav malo. potreba duhovnov pa tako velika, da mora človeka \ žalili, ako sliši, da so v več krajih lepe cerkve in farovže postavili, pa zastonj leta iu leta duhovna čakajo. Iliša, kjer zdaj prebivam, jc nova in velikemu gradu podobna. samo strežajev jc 70. Živež je prav dober, še zjutraj imamo kavo, idr kratkem, vse mi je prav po volji. Tukaj na liomcu, čisto od sveta odločen, sc tedaj lahko dobro dobro za duhovski stan pripravljam, ali le prehitro bo treba prijazni kraj zapustiti. Moliti moramo prav veliko in sicer tudi že brcvir. kar jc dobro, da se človek privadi. Tukaj se zraven bogoslovja tudi lahko muzike učim, ker imam gla-ovirjev iu ene orgle. Pozneje vam bom kaj vce pisal, zdaj mi šc časa primanjkuje. Odpišite mi koj na spodaj zaznamovani napis, kaj in kako je kai pri Vas, ee ste vsi zdiavi. kako kej letina kaže iu sploh, kar bi bilo zame micncga /al mi je. da nimam nobenega slovenskega časnika; kaj rad bi Danico bi al Tukaj nc »li- •) si,, j,, menda /ftibiU. Vr ••» l*../.Uj ni-oio st- nic «1 • • t* i I ■ «••! c. Trohira. •••) !•»<• I».»n. /.•• li niji.* v Vitiriiko. |>.» \ lVn-!l\ inij-» n<T lil irihlo. d.t hodu r*zko. ..O-servatore cattolico" piše, da >e ic g«»-spodičina l.ujza Thellin, profcstantiiija. doma iz llcs*en-Darnt-stadia. v Milanu \ katoliško Cerkev povcrnila. V. č. Pertucati jo je v cerkvi sv. Damijana ker-til s pogojem, češe ni bila poprej keršena. Ravno tisti dau je bil keršcu tudi Robert Gastc. mlad Saksoncc, ki jc bil v Milan prišel, da bi se kiparstva do dobrega naučil. Kcrstil ga jc misijonar doli Francisco Po/./.i. /e pred d\ema letoma je bil g Ga-te sklenil pokatoličiti se. Kakor katoliško cerkev na l.aškem priganjajo, tak«* pa druge verstva po \si moči podpirajo in jim da;ej<» v »o prostost V llolgoiiii stavijo imenitno protestauško cerkev V Sicui. rojotneiu mestu svete Katarine, zidajo proiestan-sko solo Oddelek zandarjev in drugi \ojaki stra/.ijo. da razdraženo ljudstvo dela ue ovira. Kako prostost, redin nravnost na l.aškem naprcduieio. (o sc da lahko in prav dobro i/, službene statistike posneli Poslane« llclla/.zi jc javno pred vsim parlamentom povedal, da ima iiovo kraljestvo 41 jetuišuic za velike budodelii ke. 25 jetuišuic ob morju in 161*» navadnih. Število jetnikov »»• 21 .OOii; pa čedalje raste in deržavni blagajnici ll.oou.oim stroškov prizadene. Po navadnih ječah potakujeiiih j.- skoraj lO.OOO; in njih število sc nc manjša. D<*rža\a pla« a zanje I l.ooo.ooo. Potem po pravici svet občuduje prerojeno Italijo, ki vzderzuje armado jetnikov (vsih jetnikov ic tedaj 61.000), za ktere deržava plačuje vsako leto lep denar — 20.000.000! — Ta štatistika nam tudi naznanim, da jc bilo pretečeno leto le samo v Neapeljnu 1«»1 »am <-morov! Rimski dopisovavec angleškega časnika ..Times" mora priznati, da se tudi njegovi rojaki — protestautje — \sjk« priložnosti poslužijo. da z ljudstvom vred in s ptajci i/ vsih delov sveta sv. Očetu, kadar se pokaže, svojo vdanost skazujejo. Žalostno, pravi ..Times," je viditi, kako angleške gospe — po veri protestantinje — s svojimi rutami mahajo, in na tla pokleknejo, kadar memo pride. Dajmo čast, komui čast gre; sej za svojo osebo jo malo vladarjev bolj zasluzi kot Pij IX. Vdanost svojo (papežu) skazovati jc pa vcudei le preveč za protestanta. ,,Bieu puhlic" dostavlja temu dopisu: llerž ko ne, bi ti protestautje ue prosili blagoslova laškega kralja; veseliti se nam je, da tudi angleški protestautje pogostoma v Rim zahajajo in svoje češenje do namestnika Kristusovega ua zemlji očitno kažejo! Nekaj angleških katoličanov, ki so sedaj v llimu. je (mi v. č. g. Nardi-u. svet. Očetu podarilo 30.000 fr. Po „Stato dellc aniuie ueil* alma citta di Roma pei I anno 1S63," ki ga je letos papeževa vlada izdala, stanuji v Rimu 201.161 ljudi, in sicer v 54 duhovnijah. Po stanu je kardinalov 34; škofov 36; duhovnov iu klerikov 1157: semiuaristov 367; redovnikov 2.5611; redovnic 2.031 ; rodovin 40.927; vojakov 5.175; jetnikov 3S7; judov 4.11MI itd Rim ima 6 hogoslovskih scrncuiš: Rimsko ('.14 hogo-slovcev), Pijevo, vatikansko, francosko, južno-amerikansko. severno-amerikansko. Vstavov ali kolegij jeli); bolj imenitni so: Propaganda, nemško-ogerski, angleški, greško-rutenski. irski in Ghisliertov. — Tudi za uboge sirote itd. je dobro preskerbljeno. kajti nima berž ko ne nobeno mesto enake velikosti toliko dobrotnih vstavov kot Rim, ki jih ima hi Odpadnik Ronge, ki je nekaj let s svojimi to\arsi preklinjal katoliško Cerkev, gre za peč. Mesečnih zborov več ne more i meti v dvorani, ker poslušavcev ni Ronge nc jc zopet spetičil v kerčmo. Pa tudi tukaj se ne da! Poslednji zbor, 1. majnika ob 8 zvečer napovedani, zvečer ob 8 še ni imel šest duš skupaj ; proti 9 so jih šteli kacih 2o iu ko je llouge še točaje in druge hišne prcbivavce nabirnavsal, jih jc imel poslednjič 34. Pred temi jc godel zoper katoliško duhovstvo. kat. šole, kloštre, usmiljene sestre. jezuite, zoper freiburškega v. škofa itd., kakor po navadi. Nar bolj britko. se vidi, je temu odpadniku, da toliko devic v samostane gre. Tudi je pravil Rongc, da ima v svoji knjižnici sedanje nar bolj preklicane brezbožne spise. Kteri izmed rongeanov imajo šc kaj vesti, sc v tacih okolišinah k pokori obračajo. Schmelz jc skesan prosil svoje (nasav-sko) skolijstvo, da naj mu odpusti iu da spokornega zopet sprcime. Tako je storil tudi nesrečnik mogunške škofije. Y znanem lanskem fraukobrodskciii zboru sta še oba vpila pogin katoliški družbi na Nemškem. Casništvo ju je takrat prestavljalo za junaka, zdaj pa? — tacet, sed non consen-tirt \idetur. Vsak škandal ic cn čas terpi. Ja|»oil*ko. Po misijonarskih pismih sc v Japonii zopet veselo upanje kaže za sv. vero. V okrajini Nangasaki, ki jc namočena s kervjo toliko mučenikov, se po dvestoletnem pre-tanku zopet očitno opravlja presv. daritev nove zaveze. Japonska vlada je odločila zemljo za novo katoliško cerkev ravno vštric homca. na kterem so bili I. 1862 posvečeni inučeniki križani. Ondi sc zbirajo katoličani iz Nan^a-akc, ki jih ni šc veliko, pa se upa. da se bodo hitro /množili in da bodo katoliški misijonarji razpeli zastavo sv. križa po vsem Japonskem. V llerni na Švicarskem so napravili novo katoliško duhovnijo, h kteri so te dni tudi nove zvonove kerstili. Imenitna sta zlasti dva sloveča darovavca pri tej napravi: Frančišk Jožef, naš cesar, so darovali k temu 2.0(10 lir in ravno toliko tudi francoski ccsar Napoleon III. Letniki, jabetka in lesnik09 #>. „Gartcnlaube" zna dobro preobražati katoliške šege. V enem poslednjih listov vidiš velik obris, ki ima biti frančiškanska sakristija na Veliko nedeljo. Napolnjena je vse čez z ženskimi (Nil. sakristija frančiškanska!), ki so privlekle silno število jerbasov z jajci, gujatmi, slanino in drugim ,.žeguom,4* češ, da bodo vse to kloštru podarile!!! Zraven tega je ,.Gartenlaube44 tudi v risarii in pi-sarii svoje hudobno potepiiistvo razodela. Tako nesramna brezbožnost zasramuje katoliške naprave, ki so z naj ve-selšimi spomini sklenjene. (BI. a. T.) — Neki siten gospod na Dunaju je svojega kužeta zmiraj dražil z ,,aportiranjcm:'4 poslednjič vškne z vso močjo , da bi les sred Donave zagnal in sam v vodo telebne. Kuže — ne bodi len — skoči za njim iu dedca iz vode aportira. Najbcrže je imel kuže več usmiljenja z gospodom, kakor pa gospod s kužetom. — Izlandarji se menda danske nesreče vesele. — Vse češ — ..liberalne" časnike strašno uši koljejo, ker Tirolci po cerkvah. v procesijah itd. Boga prosijo, da bi jim v deželi edinost sv. vere ohranil. Tako piha nevošljivost in nc pri-voši Tirolceiu zveličanja. ker ga iz hudobije sama noče! — Pravijo, da napise na pisma v Ameriko je dobro z latinskimi čerkami pisati, ker ameiikanski poštniki dostikrat nemških ne poznajo in sc torej pisma lahko zakasnijo ali težej odpravljajo. — Naj veči slika na steklo se zdaj dela za stoljnico v Kolin«. Med zvonikoma bo okno 71» čevljev visoko kazalo poslednjo sodbo po kartonu Petra Kornelius-a. Pruski kraljevič oskerbujc delo iu ga je že plačal. — V kraju Ptiče na Ccskem sc je 14. u. m. zjutraj od poli petih do poli še>tih vidila neka posebna šolnina prikazen. V idilo .-e je pied solnčiiim vzhodom rudeče sijanjc v veliki mavrici. Potem se jc prikazalo solnce rudeče kakor kri iu je ion lo krog sebe vec tcmnorudcč.h manjših solne. Nato kar neprevidoma med mavrico in solncem posije silno čista svitloba v podobi serpa , ki se je nad mavrico v velikem prostoru razlijala. Nekaj enacega, pa v manjši meri, se je ondi vidilo že I. 1861. Trepetlikastih časnikov je že groza , kaj bo , če koga ta fenomen prestraši, da bi križ storil, ali celo kak očenaš zmolil. — S kakošuimi pomočki katoliški nasprotniki razširjajo „Traktatleins" zoper katoliško Cerkev, piše naš misijonar Pire v knjižici „Die Iii-tlianer in Nord-Amerika." On pravi: „Da bi se ta namen dosegel (da bi se napredvanje katoličanstva oviralo), služi zlasti tistih 5 milijonov dolarov, ktere je brezbožna Spela, angleška kraljica, po zatertji katoliških kloštrov poropala in, kakor pravijo, anglikaiiom v verske namene zročila, ktere so pa dosti prekanjeno iz Anglije spravili in v amc-rikanske hranilnike naložili. Iz teh obrest in druzih podpor njih evropejske misijonske družbe plačujejo čez 15.000 „kontrovers-predikantov" iu čez 300 protestanških časnikov honorirajo, pa tudi na milijone zapeljivih bukvic (Vcilaum-dungstraktallein) vsako leto skujejo kakor orožje zoper katoliško Cerkev"... Ali jo bodo pa s tem spodnesli? „.l c na skalo zidana!4' — V Kaduš-u na spodnjem Stajar-skem je 24. u. m. strela ubila Janeza Mati-a in Janeza Hrastnik-a, ki sta z deklo vicd seno devala v kupe in pod brezovo drevo zbežala, ko je huda ura privrela. — Neki francoski časnik pripoveduje, da je bil že papež Sikst (Sixtus) V, ki je pervi misel sprožil, Sueško ožino prekopali. Kdor se hoče tega prepričati, naj poiše 346. stran III vezka Leopold Ranketove ..Zgodovine papežev v 16. in 17. stoletji.'4 — Po vsem svetu je 7,000.000 judov, polovica jih jc v Evropi. Nikjer jih pa ni toliko, kakor na Ru-sovskem. zlasti v nekdaj poljskih deželah; kajti Ruska ima polovico evropskih judov. — Znani jezuit Passaglia je našel ko je v (urinsko zbornico prišel, na svojem sedežu, sledeči verstici: „Perfida qui vertit supremo terga Magistro. Omuibus invisus presbjter, ecce! jacet.'4 V vasi Baja v Cerni gori stanuje rodovina, ki je gotovo naj veči v vsi Evropi. V tej vasi je 200 hiš; prebi-vavccm pa je vsem priimek Martinovi«'-, ki so si vsi med seboj v rodu. — „Corrcsp. de Rome'4 piše, da jih zdaj 9.000 za red sv. Mavricija in Lazara prosi. Ker je ta sa-vojski red na Laškem že tako navaden , da ga skor vsak ima, ki je kdaj za (urinsko vlado zinil, pač moremo lahko reči, da je Laško zdaj v ..samih križih." Slovstvo. L e h r b u c h der katolisehen Pasto-ral, von Dr. Ant. Kerschbaumcr , Profcssor der Pastoral-Theologie zu St. Polten. \V i e u 1863. Ta prav izverstna knjiga (iu vsak dan saj cua ali dve strani branja iz nje) bi bila privošiti slehernemu duhovnu, mlajšim in tudi priletnim iu starim. To delo je pisano z duhovnim mazilom, in ako Ic deset ali dvajset verstic prebereš, ti bo koristile več, kakor pol cenla „cajtuug." Dnhorske spremembe. V goriški nadskofii. Fara sv. Ignacija na Travniku v Gorici jc podeljena g. Jan. Kumar-ju, šentlorcnškcmu fajrnoštru v Berdili. (Prihodnjič o tem dospevši dopis.) V ljubljanski školii. G. Martin Barlič. lokalist v Polomu, se jc zavolj bolehnosti svoji službi prostovoljno odpovedal. Lokalija Polom jc tedaj 30. rožnika razpisana. Dobrotni flarori. Za Rili a rje v spominek. Neki g. duhoven 1 gld. — g. kurat J. Jan 2 gld.; — Neža Latucr 1 gld. — G. duh. pom. Jo/. Novak 3 gld. lo kr. Za misijon g. Pirca. G. J. Jan 3 gld. Za sv. Dctiustvo. I/. Postojne I gold. 10 kr.