knjigi na pot Mali instrumenti. Blizu ste mi. Toplo in svetlo mi je v duši, ko vas gledam - opisane in narisane. Ponosna sem, da greste v svet. Malo me sicer skrbi, kako vas bodo sprejeli - kot mamo, ki prvič pušča otroka samega v šolo. Vem, vi ne greste prvič od hiše, pa vendar gre tokrat bolj zares, s seboj jemljete vse tajne in skrivnosti o nastanku, tako da vas bodo lahko vsi oživljali. - O, ko bi vas le! Razveseljevali bi majhne in velike. Kakšna sreča, da vas smem takole razdati. Da smem razdati nekaj, kar se mi je podarilo. - Kako podarilo? Čisto preprosto: odprla sem ušesa in prisluškovala; rekla očem, naj gledajo, in domišljiji, naj se pase; in pustile so se odkriti - neugledne, zavržene stvari - in se prelevile v instrumente. Prepričala sem še učenke vzgojitelj¬ ske šole, da so odprle oči in ušesa, spustile domišljijo z vajeti in vas odkrivale. In še prihajate, vedno novi, še ne videni. Kaj naj o vas - mali instrumenti - povem bodočim mamam in očetom? • Da ste prijazni, tovariški. Da imate radi družbo. Da vlada med vami enakopravnost. Da niste ustvarjeni za hrupno okolje, da ste bolj za take, ki znajo tenko prisluhniti nežnim in tihim zvo¬ kom. • Da si želite novih in novih bratcev in sestric in da ste žalostni, če ni prirastka. • Da je treba z vami nežno ravnati. • Da radi sodelujete s pevskimi glasovi in jih spremljate. • Da ste radi v družbi z velikimi instrumenti in z instrumenti Orffovega instrumentarija. • Da radi poslušate in spremljate glasbo s plošč in kaset. • Da najrajši igrate tisto, kar izvajalci sami ustva¬ rijo. Da znate ustvarjati zvočne slike, zvočne pravljice, ritme, melodije... • Da se zelo radi igrate glasbene igre, pri katerih vas morajo iskati ali spoznati po kaki značilno¬ sti. • Da imate dober posluh. Kar boli vas, če kdo pri ritmičnem ali melodičnem odmevu slabo - ne¬ točno - odmeva. • Da radi nastopate in da na nastopih vedno po¬ magate izvajalcem, če imajo tremo. • Da vam je všeč, če omaro ali škatlo, v kateri stanujete, imenujem Čindara - dežela instru¬ mentov. Še to moram povedati, zakaj se imenujete mali instrumenti. Zato ker sem vas tako imenovala pred kakimi 25 leti, ko ste se začeli porajati, da bi vas razmejila od instrumentov Orffovega instru¬ mentarija. In potem je pri tem ostalo. Vam je ime všeč, meni pa tudi. Ko vas je bilo več in več, sem vas razdelila v sedem družin, da bi se med vami laže znašla. Družine sprva še niso imele imen, le številke, zdaj jih pa imajo - lepa zvočna imena. • V družini CIN-CIN-DONG so kovinski instru¬ menti, ki dolgo zvenijo, • v družini PINKE-PONKE in DRDRALA so in¬ strumenti s kratkimi zvoki in strgala, • v družini ZING-ZONG so instrumenti z grozda- stimi zvoki, to so ropotulje in zvočni nizi, • v družini BAMBER-BAM so bobni, • v družini BRENKICE so sama brenkala, • v družini GOSLI C E so godala, • v družini PIH-PUH-PAH PIHALKE pa so in¬ strumenti, v katere pihamo, pojemo ali kako drugače dovajamo zrak. Tako, zdaj veste skoraj vse o malih instrumentih. Prosim, imejte jih radi! Prosim, jemljite skice in opise za neobvezne kažipote, ki vodijo k izumljanju in odkrivanju novih instrumentov! Odprite ušesa in oči! Spustite domišljijo na pašo - na travnik, v gozd, v' vrt, med staro ropotijo na podstrešju, med majhne zavržene in neugledne predmete, pa se vam bodo podarili novi mali instrumenti. (O tem, kaj vse instrumenti igrajo, piše v: OTROK IN GLASBA, DZS, 1981; GLASBENA VZGOJA PREDŠOLSKIH OTROK - NAČRTOVANJE, Za¬ vod SRS za šolstvo 1982; MAJHNA SEM BILA, DZS, 1982; RAD IMAM GLASBO, DDU, 1984.) kazalo knjigi na pot 1 CIN-CIN DONGI 3 kovinske palice 4 kovinske cevi 5 kovinske plošče 6 kovinske kapice 7 večzvenski cin-cin dongi 8 PINKE-PONKE in DRDRALA 15 paličice 16 orehove lupinice 17 kamni 18 tolkači 19 tleskači 20 ploskači 21 pokalica-bič, cevasta pokalica 22 brlek 23 kladivce 24 cevasti les 25 kastanjete na roču 26 večzvenske pinke-ponke 27 parna drdrala 29 drdrala po katerih drdramo s prožnim drdral- cem 30 sestavljena drdrala 31 mlinček iz jogurtovega lončka 32 raglje 33 raglja iz jogurtovega lončka 34 ZING-ZONGI 35 naravne ropotulje 36 ropotulje iz naravnega materiala 37 ropotulje iz stvari, ki jih sicer zavržemo 38 ropotulja balon 41 ropotulje za brenkanje 42 zvočni nizi 43 zvončki in kragulj čki 47 BAMBERBAMI 49 kako igramo 50 tolkalca z ročaji 51 bobni z napeto opno (živalski mehur, celofan, pergament) 52 bobni z napeto opno (samolepilni trak, balon¬ ček) 53 bobni z napeto opno (usnje, skaj, plastična folija, blago) 54 bobni s trdno opno 55 sestavljeni - dvojni bobni 56 bobni z dvema opnama 59 brundalo ali drgalni boben 60 brundalo iz napete opne 61 BRENKICE 63 večstrunska brenkala 64 enostrunsko brenkalo (struno napenjamo) 67 struno posredno napenjamo (s stiskanjem) 71 enostrunska brenkala z ubiralko 72 enostrunska brenkala s pomično kobilico 74 brenkalca z jezički 77 GOSLICE 79 loki 80 gosli s trebuščkom 82 dvostranske gosli z dvema kobilicama 85 tristrunske goslice 87 gusle 88 gusle (struno preprijemamo na ubiralki) 90 gusle (struno napenjamo z napenjalcem) 91 gusle (struno krajšamo s pomično kobilico) 92 dan bau 93 koruzne goslice 94 PIH-PUH-PAH PIHALKE 95 trobente 96 trstenke 98 trstenke - pihalke 99 trstenke - piščalke 104 piščalka na poteg 107 didldajčki 108 žvrglje 110 žuboriži 111 piskalke na papir 112 pojoča cev 113 vrtivke 114 Iz recenzije Komu je delo namenjeno I. CIN-CIN-DONGI 1 . v Cin-cin-dongi so kovinska glasbila z dolgozveneči- mi zvoki. Pri večini glasbil je zvok tudi višinsko določljiv. S cin-cin-dongi izvajamo posamezne zvoke, pa tudi melodije. Pri izvajanju melodije lahko sodeluje več izvajalcev z različno uglašeni¬ mi enozvenskimi glasbili ali pa jo izvaja en izvaja¬ lec na večzvenskem glasbilu. Če hočemo doseči, da kovinski predmet dolgo in lepo zveni, mora prosto viseti. Če ga držimo z roko, zven zadušimo. Zato kovinske predmete z lepim dolgozvenečim zvokom obesimo na pose¬ ben ročaj, držalo, obešalnik... kako igramo: tolkalca: Za večino cin-cin-dongov uporabljamo tanke ko¬ vinske paličice. Uporabljamo tudi lesena kladivca, tolkalca z leseno ali plutovinasto glavico, z glavico iz gumic, stiropora, penaste gume, usnja, šiške, radirke, gumijaste žogice... za ročaje tolkalca uporabljamo tanke lesene paličice. cin-cin-dongi so: • kovinske palice, • kovinske cevi, • kovinske plošče, • kovinske kapice in zvončki brez kembljev, • večzvenski cin-cin-dongi. sorodniki cin-cin-dongov so: triangel, činela, gong, zvončki, metalofoni, vibra¬ fon, čelesta, zvonovi. Po prosto visečem glasbilu prožno udarjamo s posebnim tolkalcem. Za prožen udarec je značilen kratek dotik in takojšen odboj. Če hočemo ustvariti zares lep zvok, moramo glasbilo zadeti na najbolj zvočnem mestu. Zato najprej udarjamo na različ¬ na mesta, da bi ugotovili, kje najlepše zveni. Barva in jakost zvoka sta odvisna tudi od tolkalca (debeline, materiala). večzvenske cin-cin-donge lahko sestavimo iz različno uglašenih palic, cevi, plošč, kapic in zvončkov brez kembljev. Pri sestavljanju smo pozorni na barvo zvoka, predvsem pa na višino zvoka in na razlike, ki med njimi nastanejo. Ugotavljamo: Ali so razlike med višinami posa¬ meznih zvokov dovolj velike, ali so blagoglasne - take, da omogočijo nastanek melodije. 1. CIN-CIN-DONGI 2. kovinske palice potrebujemo: • dolgozveneč žebelj (15-20 cm) ali podkev - oslovsko -, dolg vijak, spiralo, ključ... • cevčico (6 cm) za ročaj. Lahko je plastična, kovinska, lesena, lahko je del kulija. .. • taks (25-30 cm), • tolkalce: žebelj, ki je za tretjino krajši od žeblja, ki bo glasbilo; ali tenka kovinska palica; za podkev pa dokaj debela kovinska palica ali žebelj. izdelujemo: • Žeblju odrežemo konico, tudi žeblju-tolkalcu, • z laksom privežemo žebelj na cevčico. Ročaj iz laksa in cevčice naj ima obliko enakostranič¬ nega trikotnika, • pri podkvi speljemo laks skozi dve luknjici, da se med igranjem ne bi vrtela. kako igramo: • Z eno roko primemo glasbilo za ročaj (kot torbico) in ga dvignemo v višino obraza, • z drugo roko primemo tolkalce in z njim prožno udarjamo po glasbilu: po žeblju nekje na sredini, po podkvi pa na enega od obeh rogljev. En kovač konja kuje, kol’ko žebljev potrebuje, en, dva, tri. . . I. CIN-CIN-DONGI 3. kovinske cevi potrebujemo: • dolgo zvenečo kovinsko cev, • cevko (6 cm) za ročaj, • laks (25-30 cm) za ročaj, • kovinsko tolkalce. izdelujemo: Cev na vrhu preluknjamo in jo z laksom privežemo na cevko-ročaj. Laks dobro zavozlamo, da se med igranjem ne razveže. kako igramo: S kovinskim tolkalcem prožno udarjamo na tisti del cevi, ki najbolj zveni. Drugačen zvok dobimo, če uporabljamo tolkalce z leseno glavico ali šiško. I. CIN-CIN-DONGI 4. kovinske plošče Lepo pojočo kovinsko ploščo lahko imenuje mo gong. potrebujemo: • okroglo, ovalno ali pravokotno kovinsko ploščo z zaobljenimi vogali, ki dolgo zveni. Dobro zvenijo plošče iz nerjavečega jekla, ne¬ kateri pokrovi pločevink. . ., • za ročaj: cevko (8 cm) in laks, • za tolkalce: leseno paličico in pluto ali čarobno žogico ali radirko, gumice, stiropor, šiško, pena¬ sto gumo ali usnje. Lahko tudi zobno ščetko ali metlico. izdelujemo: • V ploščo naredimo na vrhu dve luknjici in ploščo z laksom privežemo na ročaj. kako igramo: • Ploščo držimo v roki ali obesimo na obešal¬ nik, da prosto visi; • izberemo tolkalce, ki daje zaželeni zvok, in z njim prožno udarjamo po sredini plošče oziro¬ ma po tistem delu, ki najlepše zveni. Za zvonove, strahove, ure .. . I. CIN-CIN-DONGI 5. kovinske kapice potrebujemo: • kapico kolesarskega, telefonskega, urnega ali hišnega zvonca, ki lepo zveni; zvonček brez kemblja; • za ročaj potrebujemo cevko (6 cm) in laks (1) ali paličico (2); • za ogrodje (3) potrebujemo lesen podstavek in žebelj; • tanko kovinsko tolkalce. izdelujemo: • Kapico obesimo na cevko (1) ali • ročaj - paličico privijemo v ovojnice kapice kolesarskega zvonca (2) ali • kapico nataknemo na žebelj (3). kako igramo: S tolkalcem udarjamo ob spodnji del zvonca. (V Jaz imam kolo, kolo, kolo, kolo, ki cin, : cin, cin pozdravi. I. CIN-CIN-DONGI 6. večzvenski cin-cin-dongi potrebujemo: • dve, tri, ... različno uglašene kovinske palice, žeblje, vijake, ključe ... z blagozvenečimi raz¬ likami v višini zvokov, • z leseno palico ali deščico za držalo, • laks, žeblje ali vijake, kaveljčke.. . izdelujemo: • Na vse izbrane palice privežemo laks okoli kapice ali skozi luknjice, ki smo jih v ta namen zavrtali v palice; • kovinsko palico, ki najniže zveni, obesimo na levo stran, kakih 15 cm od roba. Od leve proti desni se nato vrstijo palice z vedno višjimi zvoki. Razmiki med njimi morajo biti dovolj veliki, da bomo lahko zadeli tudi srednjo palico; • laks pritrdimo na palico z žeblji ali vijaki, prive¬ žemo na kaveljček ali pa ga odvijemo v žlebi- ček, ki smo ga zarezali v palico. Laks dobro zavozlamo. kako igramo: • Glasbilo držimo za ročaj - podaljšek palice. S tolkalcem udarjamo izmenično na različno ugla¬ šene palice. Tako nastaja melodija. • Za tolkalce uporabljamo kovinsko paličico - žebelj ali pa leseno kladivce. /*>*•£***» jVitlU ^Bi&iL******* •** j/ajjjsj +>*****• ^r) Cin, cin, can, vsi na plan, cin, cin, cin, zlato sonce dober dan!!! I. CIN-CIN-DONGI 7. večzvenski cin-cin-dongi potrebujemo: ■ v,- -*PV PEDAGOŠKI INSTITUT Q A T državna založba Slovenije • dve, tri... različno uglašene cevi; • leseno palico za držalo ali stoječe ogrodje npr.: ogrodje predala ali zabojčka . . . ali kovinsko ogrodje, ki ga sami oblikujemo; • laks in žeblji ali kaveljčki. izdelujemo: • V držalo naredimo zareze ali žlebičke; • cevi preluknjamo in z laksom privežemo na držalo; • na levo stran, kakih 15 cm od konca obesimo v žlebiču cev, ki je najniže uglašena, nato proti desni vedno višje uglašene. Če so cevi težke, je bolje, da jih pritrdimo v stoječe ogrodje, ali da obesimo držalo na obešalnik, na okensko kljuko, na napeto vrv.. . kako igramo: S kovinskim ali lesenim tolkalcem udarjamo na sredino cevi. Stenska ura »Bim, bam, j nič ne hitim bom, bam, le zvonim - I. CIN-CIN-DONGI 8. večzvenski cin-cin-dongi potrebujemo: • dve, tri . . . različno uglašene dolgozveneče plošče, • za držalo daljšo palico, za ročaj krajšo palico ali cevko, • laks. izdelujemo: • V palico nargdimo zareze - žlebičke in pritrdi¬ mo ročaj, • v plošče zvrtamo luknje, • plošče privežemo z laksom na držalo: drugo poleg druge ali drugo nad drugo. Pri vodoravni razvrstitvi privežemo najniže uglašeno ploščo na levo stran. Pri navpični razvrstitvi pa obesimo najniže uglašeno ploščo najniže. Tako sta zvočna in vidna višina uskla¬ jeni. To, da je najnižje uglašen predmet na dnu, nam lajša igranje. Nižje uglašen predmet je namreč ponavadi večji in težji in zato pri igranju manj niha. kako igramo: Na plošče udarjamo s tolkalci z gumijasto glavico, z glavico iz plute, stiropora, penaste gume, usnja, z metlico, z zobno ščetko pa tudi z lesenim kladivcem. Udarjamo na sredo plošče. S I rt Tri zvonove imamo, vsi pojo ubrano: bim, bam, bom, bim, bam, bom . . . I. CIN-CIN-DONGI 9. večzvenski cin-cin-dongi potrebujemo: • zbirko zvončkov brez kembljev, • laks in cevko ali laks in palico z zarezami. izdelujemo: • Dva različno uglašena zvončka brez kembljev privežemo na laks, ki ga potegnemo skozi cevko - ročaj; • tri različno uglašene zvončke brez kembljev obesimo na palico z zarezami. Najnižje visi tisti, ki ima najnižji zvok. kako igramo: S tankim kovinskim tolkalcem prožno udarjamo ob rob zvončkov. jš-v Mali zvonček se je zbudil, očke trudne si pomel, da bi bratce še prebudil, kar zvoniti je začel! I. CIN-CIN-DONGI 10. večzvenski cin-cin-dongi potrebujemo: • zbirko kapic kolesarskih zvoncev z navojnico, • leseno ali kovinsko palico ali lesen ploh in žeblje. izdelujemo: • dve različno uglašeni kapici z navojnico privije¬ mo vsako na eno stran ustrezno tanke lesene ali kovinske palice; • dve ali tri različno uglašene kapice nataknemo na žeblje, ki smo jih nekoliko zabili v klado in jim odščipnili glavice. kako igramo: S tenkim kovinskim tolkalcem prožno udarjamo ob rob ene in druge kapice. Tricikel drin in kolo cincin sta bila velika prijatelja ... I. CIN-CIN-DONGI II. večzvenski cin-cin-dongi potrebujemo: • različno uglašene kapice kolesarskih, urnih, telefonskih in hišnih zvončkov. izdelujemo: • Kapice na sredi preluknjamo; • dve različno uglašeni kapici privijemo na prečno desko, le-to pa privijemo na lesen ročaj; • dve tri. .. različno uglašene kapice z vijaki in maticami privijemo na ležeč lesen ploh; • kapice z laksi in zatiči obesimo navpično drugo nad drugo. Najviše uglašena je na vrhu. kako igramo: S tankim kovinskim tolkalcem udarjamo ob rob posameznih kapic. V glasbeni šoli travniških zvončkov. . . I. CIN-CIN-DONGI 12. večzvenski cin-cin-dongi Večzvenski instrument lahko izdelamo iz več raz¬ ličnih kovinskih predmetov z blagozvenečimi raz¬ likami v višini zvoka. potrebujemo: • zvonček, cev, ključ, ploščo, podkev, žebelj, kapico kolesarskega zvonca,... • ročaj ali ogrodje, • kovinsko ali leseno tolkalce. kako igramo: Z lesenim ali kovinskim tolkalcem prožno udarja¬ mo na različne dele glasbila tako, da nastajajo raznolike melodije. Bingale bongale zvonček zvoni, bingale bongale zvonove (strahove) zbudi. . . II. PINKE-PONKE IN DRDRALA 1 . pinke-ponke so glasbila s kratkimi, hitro izzvenečimi zvoki. Večina je sestavljena iz dveh enakih delov. Zvok nastane, če z enim delom prožno udarimo po drugem. Pri tem zaslišimo kratek »pink« ali »ponk«. Ker so zvoki tako zelo kratki, lahko z njimi izvajamo zelo hitre in raznolike ritme. pinke-ponke so: • paličice, • orehove lupinice, • kamni, • tolkači, • tleskači, • ploskači, • pokalice (pokalica - bič in cevasta pokalica), • brlek, zvočno kladivce, • kastanjete na ročaju, • cevasti les, • večzvenske pinke-ponke. sorodniki: klopotci, les, ksilofon drdrala 1 Drdrala so glasbila s sestavljenim drdrajočim zvo¬ kom, ki je lahko poljubno dolg. Zvok nastane ob drgnjenju dveh hrapavih površin ali ob potegovanju posebnega drdralca-strgalca po hrapavi površini glasbila. drdrala so: • parna drdrala: sestavljena iz dveh enakih delov (orehove lupinice, škpljke, smrekovi storži, ko¬ ruzni storži, tolkači, prelepljeni s smirkovim papirjem, postrižene zobne krtačke, ščetke); • drdrala z drdralcem-strgalcem (zadrge, nazob¬ čan lesen nož, nazobčena in nažlebkana deska ali palica, valovita lepenka, nažlebkana plastič¬ na cev, plastični pokrovčki, lončki, škatlice.. .); • sestavljena drdrala (več različnih hrapavih po¬ vršin); • mlinčki, raglje. Pinke-ponke in drdrala lahko najdeš kjerkoli. II. PINKE-PONKE 2. paličice so parna glasbila, sestavljena iz dveh enako dolgih in enako debelih paličic. Dolžina je 12 do 20 cm, premer pa 3 mm do 1,5 cm. Zelo dobro zvenijo olupljene leskove paličice, uporabljajo pa tudi bukove in lipove, pa ročaje kuhalnic, steblo bambusa, sirka, kanete, koruze, japonske rinutrije, trsa ... Koščene paličice, plastične paličice, ročaje zobnih ščetk, prazne flomastre, ročaje lizik, cevčice iz lepenke itd. kako igramo: Lahko držimo obe paličici enako - s palcem, kazalcem in sredincem. Eno držimo vodoravno, z drugo prožno udarjamo po sredini prve. Plemeni¬ tejši in predirnejši zvok nastane, če eno paličico položimo v narahlo vbočeno dlan, z drugo pa prožno udarjamo na različna mesta ležeče paliči¬ ce - ne po prstih. PEDAGOŠKI NŠTITUT Q A državna založba Slovenije ^ II. PINKE-PONKE 3. orehove lupinice Orehove lupinice uporabljamo kot pinke-ponke in tudi kot drdralo. Z enim parom lupinic lahko ustvarimo kar 8 različnih zvokov: kako igramo: 1. Lupinici primemo s prsti in udarjamo trebušček ob trebušček, zvok je svetel in visok. 2. Lupinici položimo v vbočeno dlan z odprtino proti dlani, udarjamo trebušček ob trebušček. Zvok je bolj votel, temen in nižji. 3. Lupinici primemo s prsti z odprtino proti odprti¬ ni. Udarjamo rob ob rob. Zvok je nekam prazen, klokotajoč. 4. Lupinici držimo enako kot pri 3. načinu. Udar¬ jamo tako, da se lupinici dotakneta enkrat zgoraj, drugič spodaj. Sliši se kot »klik-klak«. 5. Lupinici primemo na 1. način. Drgnemo trebuš¬ ček ob trebušček. 6. Lupinici primemo na 2. način. Drgnemo trebuš¬ ček ob trebušček. 7. Lupinici primemo na 1. način in pokrešemo z eno po drugi. 8. Lupinici primemo na 2. način in pokrešemo z eno po drugi. Podobno kot na orehove lupinice lahko igramo še na: • jajčne lupine, • školjke, • večje plastične pokrove idr. Rega, rega, rega, rega, vedno hujša je zadrega! Kvak, kvak, glej oblak! II. PINKE-PONKE 4. kamni Na rečnem produ naberemo tenke ploščate kam¬ ne. Po velikosti naj se prilagajo naši vbočeni dlani. Za glasbilo potrebujemo dva kamna. Eden mora biti ploščat, drug je lahko ploščat ali pa paličaste ali kijaste oblike. kako igramo: Ploščati kamen položimo v vbočeno dlan. Druge¬ ga primemo s tremi prsti druge roke. Z njim udarjamo na sredo ležečega kamna. Nastanejo polni zvoki. S spreminjanjem oblike dlani spremenimo barvo in višino zvoka: čim bolj dlan ravnamo (in končno izbočimo), tem višji in svetlejši je zvok. Če nam zadoščata dva različna zvoka, potem med igra¬ njem dlan enkrat vbočimo, drugič pa izbočimo (klok-klik). kamniti klavirček Za klavirček s petimi tipkami potrebujemo: • pet pomagačev in • šest kamnov. Tistemu, ki ima največjo dlan, damo na vboklo dlan največji kamen: to bo najnižji ton. Naslednji kamen, ki ga dobi sosed, uglasimo s spreminja¬ njem oblike dlani za kak ton višje. Ko so vsi kamni primerno uglašeni, je na vrsti pianist, da s svojim kamnom igra po kamnitem klavirčku. r*£*V PEDAGOŠKI INŠTITUT H državna založba Slovenije c S II. PINKE-PONKE 5. tolkači potrebujemo, izdelujemo: Tolkači so preprosto parno glasbilo z ročajem. Lahko so leseni, koščeni, plastični, kartonasti ali plutovinasti. Ročaj je lahko iz istega materiala (npr. majhna kartonasta škatlica je malo večji ročaj) ali pa iz drugačnega (npr. lesenim tolkačem pritrdimo za ročaj zamašek iz plute). kako igramo: Tolkače udarjamo s krožnimi zamahi cele roke drugega ob drugega (tako kot igramo na činele) ali pa z gibi iz zapestja. Embalaža za jajca Motka Del embalaže za jajca Roč (zamašek: pluta, plastika, karton) II. PINKE-PONKE 6. tleskači potrebujemo, izdelujemo: Tleskače lahko izdelamo iz manjših orehovih lupi¬ nic, gumbov, plastičnih zamaškov, pokrovčkov, školjk in iz drugih drobnih predmetov. Predmet preluknjamo in s pomočjo gumijaste zanke, ki jo speljemo skozi luknjici, nataknemo na prst. Če uporabljamo en par tleskačev, nataknemo en tleskač na palec, drugega na sredinec ali kazalec. Sredinec, ki je spretnejši, udarja s svojim tleska- čem po palčevem. kako igramo: Če uporabljamo dva para, nataknemo na eno roko orehove, na drugo roko pa plastične tleskače. Tleskače lahko uporabljamo tudi za udarjanje po mizi, škatli, visečih lesenih ploščicah, po cevastem lesu ... ■ Par orehovih tleskačev lahko nataknemo na dve tanki leseni paličici. Take tleskače na držalu lahko uporabljamo kot glasbilo ali kot tolkalce: za ksilo¬ fon, za viseče lesene deščice ipd. II. PINKE-PONKE 7. ploskači m Ploskači so podobni tleskačem, le da so malo večji. Ploskače nataknemo na dlan ali na srednje tri prste. Igramo z gibi votlega ploska - odtod ime ploskači. izdelujemo: Ploskače delamo iz vbodenih lesenih predmetov, iz skledic, kuhalnic, lončkov, plastičnih zamaškov, embalaže za jajca tako, da v preluknjane predme¬ te napeljemo gumijaste zanke. II. PINKE-PONKE 8. pokalica-bič, cevasta pokalica potrebujemo: 2 prožna trakova iz plastike, plute ali kartona (širina 2-3 cm, dolžina 25-30 cm). izdelujemo: Trakova položimo drugega na drugega in ju na obeh koncih spnemo ali zlepimo. kako igramo: Pokalico primemo s prsti na obeh spetih koncih. Ko roki približamo, se trakova razpreta. Ko roki sunkovito raztegnemo, udarita trakova drug ob drugega. Nastane kratek, oster pok. Jakost poka je odvisna od moči potega. potrebujemo: • visoko valjasto ali oglato kartonasto škatlo s prilegajočim se pokrovom • ali plastično brizgalko • ali ročno zračno tlačilko z batom itd... kako igramo: Tehnika igranja je podobna odmašitvi zamaška. Pokrov na hitro potegnemo s škatle. Ob vdoru zraka v škatlo nastane votel pok. Zvok cevaste pokalice ni tako oster in suh, kot je pok pokalice- biča. Pokalica-bič Cevasta pokalica C “»■IH -^«=£=6 Hi, konjiček, hi, konjiček, hi, hi, hi! II. PINKE-PONKE 9. brlek potrebujemo: • posodo s trdnim robom: orehovo lupinico • ali plastični pokrov • ali kartonasto, leseno ali pločevinasto valjasto posodo, • okroglo gumico, zatič, vžigalico, cevčico ali leseno ploščico. izdelujemo: Malo pod robom zvrtamo v posodo dve dovolj veliki luknjici, da skoznju povlečemo okroglo gu¬ mico. Na vsaki strani potisnemo skozi zanko gumice zatič. Vžigalico vtaknemo na sredo obeh gumijastih trakov. Vrtimo jo toliko časa, da je trdno vpeta v gumijaste zavoje. Namesto vžigalice lahko vpne¬ mo plastično cevčico, tanko leseno ploščico . . . Vrtanju lukenj se lahko ognemo, če gumico nekaj¬ krat zavijemo kar čez orehovo lupinico ali pokrov¬ ček in vanjo vpnemo paličico. kako igramo: Del paličice, ki gleda prek roba posode, s prstom malo dvignemo in takoj zatem spustimo, da udari ob rob. Brlek z gumico prek orehove lupine »Trk-trk, trk-trk, trka brglez. Mi odmevamo: »Trk-trk, trk-trk. »♦ II. PINKE-PONKE 10. kladivce potrebujemo: • dve palici • ali palico in ploh, • leseno kroglico, • gumice. izdelujemo: • Na tanjšo paličico pritrdimo udarno glavico - leseno kroglico. • Palici na eni strani močno zvežemo z gumica¬ mi. Po večkrat jih ovijemo okoli palic. • Na daljšo in tanjšo palico pritrdimo spodnjo palico ali ploh. kako igramo: S prstom dvignemo zgornjo palico (deščico) in jo spustimo, da kot kladivce udari na spodnjo palico (ploh). Gumice Kroglica je z žebljem pribita na palico. Polovica kroglice je prilepljena na deščico. Za ptičji brzojav, za čudežni pisalni stroj. .. II. PINKE-PONKE 11. cevasti les potrebujemo: • lipovo palico ali kos oblega lubja ali dve pla¬ stenki, nataknjeni na ročaj, • tolkalce. izdelujemo: • Lipovo palico dolbemo na obeh straneh, da nastaneta dve različno dolgi cevi. • Cevasti les je sestavljen iz dveh različno dolgih lesenih cevi z razporkom in iz lesenega ročaja na sredi. • Ker sta cevi različno dolgi, sta različna tudi zvoka, ki nastaneta pri udarcu na eno ali drugo cev. Podobno kot cevasti les lahko uporabljamo votlo cev z razporkom ali brez njega. Cev s prijemom prstov, ki glasbilo držijo, razdelimo v dva dela, ki različno zvenita. kako igramo: Z lesenim ali orehovim tolkalcem prožno udar¬ jamo. Za konjiče, osliče, mlinčke... 11. PINKE-PONKE 12. kastanjete na roču potrebujemo: • tri kuhalnice in iaks (1), • ali dve leseni ploščici in leseno deščico, zoženo v ročaj, dva koščka usnja, 8 (osem) žebljičkov (2), (3). izdelujemo: • Dvema kuhalnicama odrežemo ročaje. • Kuhalnico z ročajem damo na sredo, drugi dve obrnemo z robom proti srednji. • Vsem trem na istem mestu zvrtamo luknjici in jih zvežemo z laksom (1). • Ploščici s pomočjo usnja pritrdimo na ploš¬ čico z ročajem (2), (3). kako igramo: Kastanjete držimo v roki tako, da visijo navzdol. Ritmično jih stresemo ali pa z njimi udarjamo ob dlan. A (D Za pesmi o klepetavih račkah, goskah, krokodilih... II. PINKE-PONKE 13. večzvenske pinke-ponke potrebujemo: Dve, tri, štiri... različno uglašene, različno velike lesene ploščice sestavimo v večzvensko kratko zveneče melodično glasbilo. izdelujemo: • Ploščice lahko obesimo na ročaj tako, da v vsako zvrtamo dve luknjici in jih z vrvico obesi¬ mo na ročaj. • Ploščice lahko nataknemo na žeblje, ki so zabiti y ročaj. V vsako zvrtamo po eno luknjo, ki je malo večja od kapice žeblja. • Ploščice lahko z vrvicami zvežemo drugo k drugi in obesimo na ročaj. Spodnjo - največjo - ploščico obtežimo, da med udarjanjem glas¬ bila ne niha premočno. Po ploščicah udarjamo s tolkalcem z leseno glavi¬ co ali s plastično žličko. kamen II. PINKE-PONKE 14. večzvenske pinke-ponke potrebujemo, izdelujemo: Dve, tri, štiri. . . različno uglašene - različno velike lesene ploščice lahko tik pred uporabo sestavimo v večzvensko melodično glasbilo. • Ploščico položimo na zloženo brisačo iz frotirja ali na zloženo pletenje iz debele volne. • Ploščice razvrstimo po višini: najnižje uglašena naj bo na levi strani. • Ploščice položimo prek odprte kartonaste škatle (embalaže za jajca). Rob škatle lahko oblepimo s penasto gumo. • Večzvenske pinke-ponke lahko sestavimo iz treh ali več različno uglašenih plastičnih pokrovč¬ kov (cedevita, kavni ekstrakt...). Pokrovčke raz¬ vrstimo po višini in postavimo na zloženo brisačo. • Namesto iz plastičnih pokrovčkov lahko sestavi¬ mo večzvensko glasbilo iz različno uglašenih pokrovov pločevink. kako igramo: Po ploščicah in pokrovčkih udarjamo s plastično žličko. Pleši, pleši, črni kos . .. II. DRDRALA 15. parna drdrala potrebujemo: • Par smrekovih storžev: Drdrajo samo zdravi, suhi, lepo razprti storži. Obrnemo jih tako, da se luske pri drgnjenju ne zatikajo. • Par koruznih storžev: za drdrala uporabljamo zluščene ali polne storže. Naravna drdrala so še: • Par školjk, orehovih lupin, ogrodij morskega ježka . . . • Par plastičnih pokrovčkov z nazobčanim obo¬ dom. • Par na kratko ostriženih zobnih ščetk. • Smirkovo drdralo: smirkov papir prilepimo na dva tolkača ali na dve škatlici... kako igramo: Z enim delom vlečemo po drugem. II. DRDRALA 16. drdrala, po katerih drdramo s prožnim drdralcem potrebujemo: • Drdralce lahko izrežemo iz jogurtovega lončka. Dober je tudi debelejši oblanec, lesena ali plastična ploščica, lesena paličica . .. • Drdralo je lesen ali kovinski perilnik, valovita lepenka, široka zadrga, dno bonboniere, na¬ zobčan lesen nož ali leseno stepalo za testo, nažlebkana lesena deska (robovi naj bodo ostri), nazobčkana bambusova ali katera druga votla palica, rebrasta plastična cev, iz palic sestavljeno drdralo. .. c ""g - r~mry — r — r—v —v J izdelujemo: • Valovito lepenko prilepimo na kartonasto ali plastično škatlico. • Rebrasta cev, ki jo uporabljamo za drdralo, je lahko odprta ali zaprta na eni ali na obeh straneh. Cev lahko tudi zvijemo in zapremo s palico ali z drugo votlo cevjo. kako igramo: Z drdralcem strgalcem potegujemo po hrapavi površini telesa. Za pesem o volku: Krampata, campata . . . II. DRDRALA 17. sestavljena drdrala potrebujemo, izdelujemo: Na škatlico s 6 stranicami lahko prilepimo kar 6 različnih hrapavin (hrapavih površin), npr.: vrsto prilepljenih vžigalic, plastično embalažo za table¬ te, dno bonboniere, zadrgo, kovinsko vzmet iz sprožilca kulija ... kako igramo: S prožnim drdralcem potegujemo zdaj po eni, zdaj po drugi hrapavi površini telesa. Za plazeče živali in Strahove. II. DRDRALA 18. mlinček iz jogurtovega lončka izdelujemo: • V dno lončka naredimo na sredi luknjo. • Vrvico ali taks vtaknemo v luknjo in na notranji strani večkrat zavozlamo. Vrvica naj gleda iz lončka 15 do 20 cm. . (• r*PV pedagoški Mšmur Q T državna založba Slovenije t kako igramo: Vrvico napnemo in jo vrtimo kot ročico kavnega mlinčka ali pa z njo nihamo sem in tja. Vrvica se drgne ob izbokline na dnu lončka. Pri tem nastanejo drdrajoči zvoki. Če postavimo lon¬ ček na stegna, bo zvok nižji. Ob potoku melje mlinček Pri leseni raglji povzroča drdrajoče in pokljajoče zvoke prožen lesen jeziček, ki je vpet v lesen okvir. Prosti konec jezička drsi ali skače prek zobatega kolesa. To je pritrjeno na ročaj, s katerim vrtimo ragljo. Z ragljo lahko ustvarjamo tudi posamezne zvoke v točno določenem ritmu, če okvir raglje vrtimo z roko. Glasnost zvokov je odvisna od višine zobcev. Čim višji so, tem glasnejši zvok ima raglja. Sredi vode se vrti mlinček vrtiljak klike, klike, klak. . II. DRDRALA 20. raglja iz jogurtovega lončka potrebujemo: • jogurtov lonček, • dva manjša zamaška, ki držita paličico, da ne zdrsne iz lončka, • plutovinast zamašek za zobato kolo, • lesene ali plastične zatične ploščice, • paličico. izdelujemo: • Prožni jeziček, ki drsi po zobcih, vrežemo v dno lončka in če je potreba napnemo z vžigalico. • Zobato kolo nataknemo na leseno paličico, ki jo vtaknemo skozi luknji na lončku. • Zunaj nataknemo na paličico še dva manjša zamaška. kako igramo: Glasbilo držimo za ročaj in vrtimo kot ragljo. Zatične ploščice Tralala-hopsasa, pustne smo šeme. Tralala hopsasa, nič nismo lene. Tralala hopsasa, raglje vrtimo, fra/ a/ a hoP sasa ’ zimo podimo. III. ZING-ZONGI 1 . Zing-zongi so glasbila z grozdastim zvokom. Zvok nastane ob premikanju in dotikanju množice giblji¬ vih delcev. zing zongi so: • ropotulje - gibljivi delci so v ohišju, • zvočni nizi: gibljivi delci so nanizani, • zvončki in kraguljčki. barva in jakost zvoka sta odvisna od: • materiala in oblike ohišja ali ogrodja, • materiala in količine gibljivih delcev, • načina igranja. količina gibljivih delcev: Če je ropotulja presita - preveč napolnjena - ne igra lepo, ker njeni gibljivi delci nimajo dovolj prostora za svobodno kotaiikanje in prožno odbi¬ janje. Gibljivim delcem v ropotulji odmerimo kakih 10% prostornine. Vse drugo naj bo prazen prostor - telovadnica. Tudi nanizani delci morajo imeti dovolj prostora za gibanje. kako igramo: Zing-zonge držimo z eno ali z obema rokama: • zing-zonge stresamo, • zing-zonge obračamo sem in tja, tako da se material pretaka od enega konca na drugega. • Po zing-zongu udarjamo s prsti ali pa z njimi udarjamo ob dlan. • Po zing-zongih brenkamo. sorodniki: Marakas, zvončki, zvonci, kraguljčki... s čim polnimo ropotulje: III. ZING-ZONGI 2. naravne ropotulje potrebujemo: • Strok gledičevke Gledičija ali gledičevka je okrasno drevo. Raste po parkih, vrtovih in na zelenicah. Za ropotulje uporabljamo rjave stroke, ki dozorijo pozno jeseni. Stroke nabiramo tudi pozimi in še zgodaj spomladi - vedno po močnem vetru. • Vrtni mak. • Posušena glavica velikega vrtnega maka je naj lepša naravna ropotulja. • Posušena okrasna bučka. Uporabne so predvsem manjše bučke hruška¬ ste oblike z malo semenja. Če je zvok zaradi prevelike količine materiala zamolkel in grob, bučki odrežemo polovico vratu, odstranimo mehko notranjo plast in pečke, vsujemo vanjo nekaj zrn riža in oba dela spet zlepimo z dobrim lepilom. Ropotulje so tudi: • posušen strok fižola, • posušena paprika ... Lepo je jesen na svet, začno ropotulje zoret. III. ZING-ZONGI 3. ropotulje iz naravnega materiala Ropotulje lahko izdelamo iz votlih stebel trsa, koruze, kanele, sirka, bambusa, japonske rinutri- je... Če ima steblo kolenca, odrežemo steblo pod kolencem, tako da bo kolence zamašek. Ko damo v cevko ustrezno količino materiala, ropotuljo za¬ mašimo z zamaškom iz plute ali lesa. (Odprtino lahko pokrijemo z ličkanjem in zavežemo z vrvico.) Iz več cevastih ropotulj naredimo veliko sestavlje¬ no ropotuljo. Ropotulje delamo tudi iz orehovih lupin, lupinic kikirikija, iz školjk, iz oklepa morskega ježka, iz polžjih hišic... III. ZING-ZONGI 4. ropotulje iz stvari, ki jih sicer zavržemo Ropotulje delamo iz različne lično izdelane emba¬ laže: iz plastičnih, kartonskih in pločevinastih ška¬ tlic, lončkov, tub, cevkv katerih so bila ličila, zdravila, hrana itd...iz plastenk, vrečk, po¬ krovčkov, meric za otroško hrano, cedilk, žličk, bombic... Za pesmi o miškah, ježkih, mravljah, čebelah. III. ZING-ZONGI 5. ropotulje iz stvari, ki jih sicer zavržemo Ssssk, zing-zong, ni kača, ni gong. Le dojenček bla-bla-bla z glasbilom se igra. III. ZING-ZONGI 6. ropotulje iz stvari, ki jih sicer zavržemo /z dolgih cevastih in oglatih kartonskih, pločevina¬ stih ali plastičnih škatel naredimo ropotulje za pretakanje materiala. Podolgaste ropotulje izdela¬ mo tudi iz rebrastih cevi, iz motkov aluminijaste folije. .. Odprtino zamašimo z zamaški ali pokrijemo z balonom, usnjem ... in zvežemo z vrvico ali gumico. III. ZING-ZONGI 7. ropotulja balon potrebujemo: • balonček, • 5 do 7 brinovih jagod ali grahkov ali poprovih zrn ali češnjevih pečk ali koruznih zrn... • gumico. izdelujemo: Zrnje damo v balon, ga napihnemo in zvežemo z vrvico. Zvoki, ki nastanejo pri stresanju, so podobni škrebljanju dežnih kapelj po velikem dežniku, šotoru... III. ZING-ZONGI 8. ropotulje za brenkanje Brenkamo lahko po prožnem ohišju ropotulje ali po gumijastem traku, na katerega ropotulje na- pnemo. III. ZING-ZONGI 9. zvočni nizi Zvočne nize oblikujemo tako, da nizamo gibljive delce drugega poleg drugega na različne oblike ogrodij. • Pri nizanju orehovih lupinic, školjk, kovinskih pokrovčkov in drugih vboklih stvari pazimo, da jih obrnemo z odprtino proti odprtini. • Če nizamo cevčice, so med njimi ploščice ali kroglice. Danes smo vsi hi-hi-hi. . . hi-hi-hi.. . danes pustna šema rojstni dan slavi. III. ZING-ZONGI 10. zvočni nizi Gibljive delce lahko vsakega zase z vrvico obesi¬ mo na ogrodje: palico, peščico, lok, pokrov od sveče, pokrov velike plastenke, obroč... Lirelaj, sončni sijaj, boža: III. ZING-ZONGI 11. zvočni nizi potrebujemo: • en ali dva para kovinskih pokrovčkov, nekaj parov plastičnih pokrovčkov, plastične ali lese¬ ne ploščice, kroglice.. . • vijake ali žeblje, • lesen ročaj. izdelujemo: Gibljive delce po dva in dva z vijakom ali žebljem pritrdimo na deščico, palico ali kuhalnico. kako igramo: Glasbilo držimo za ročaj in z lesenim delom ogrodja udarjamo ob dlan. III. ZING-ZONGI 12. zvočni nizi potrebujemo: • verige trakov kovinske folije, šumečega papirja ... ipd., • vence sploščenih kovinskih pokrovčkov, po¬ krovčkov iz alufolije.. . izdelujemo: Nize sestavimo iz več vencev ali verig nanizanih delcev. kako igramo: Sestavljene nize lahko stresamo, ali pa brenkamo po prečni vrvici, na katero so pritrjene ali pa pihamo vanje. jogurtovi pokrovčki Elastična nitka, po njej brenkamo. Tiho, tiho padajo bele snežinke z neba. III. ZING-ZONGI 13. zvončki in kraguljčki potrebujemo: Kraguljčke ali lepo zveneče kovinske in glinene zvončke s kembljem. Zvončke lahko naredimo tudi iz kovinskih cevi, iz kapic kolesarskih zvon¬ cev, iz kovinskih naprstnikov. izdelujemo: • kembelj-matico obesimo na taks (1), (2), (3), • kraguljčke ali zvončke pritrdimo na držalo (4), (5), • kraguljčke prišijemo na trak usnjen ali platnen Zvonček iz kovinske cevi Kovinska ali lesena paličica Zvončki iz kovinskih naprstnikov ali kraguljčkov Kovinsko ogrodje Lesena palica Zvonček iz kapice kolesarskega zvonca Išči zvonček, ki cinglja, cin-cin-cin, cin-cin-cin. Išči Mojco, ki igra, cin-cin-cin, cin-cin-cin. IV. BAMBERBAMI 1 . Bamberbami so glasbila z eno ali več opnami. Po opni udarjamo z roko ali s tolkalcem. Zvok je odvisen od opne, od posode, na katero je opna napeta, in od tolkalca. Za opno uporabimo balonček ali živalski mehur, celofan, pergament, usnje, skaj, plastično folijo ali blago ali.. . Trdna opna je lahko dno kartonaste, plastične, lesene ali kovinske škatle, pokrov.. . bamberbami so: • Bobni z napeto opno, • bobni s trdno opno, • sestavljeni - dvojni, trojni... bobni, • bobni z dvema opnama, • brundalo (drgalni boben). sorodniki: Pauke, bobni, tamburini, afriški bongosi, tam- tam... kako igramo: • z eno roko, • z obema rokama • s prsti, • s tolkalci brez ročajev, • s tolkalci z ročaji, • s tleskači. Z eno roko igramo na manjše bamberbame, ki jih držimo v roki, in na večje, ki jih držimo pod roko. Z obema rokama igramo na bamberbame, ki jih ni treba držati z obema rokama. • Držimo jih med koleni, • visijo okoli vratu, • z elastičnim trakom ali vrvico so privezani okoli pasu, • držimo jih objete z eno nogo, • stojijo na lastnih nogah. IV. BAMBERBAMI 2. kako igramo igrajmo s prsti: Po opni prožno udarjamo sočasno s stegnjenimi srednjimi tremi prsti (kazalec, sredinec, prstanec) ali pa izmenično v ritmičnih zaporedjih. Po opni udarjamo z enim prstom: s stegnjenim sredincem ali s stegnjenim palcem ali izmenično s palcem in sredincem. Po opni udarjamo pravokotno z otrdelim sredin¬ cem. Palec in kazalec sta mu v oporo. igramo s tleskači: • Na sredinec nataknemo tleskač-gumbek, ši¬ ško ... in udarjamo po opni; • S pomočjo gumice pripnemo na sredinec manjšo radirko, košček plute, stiropora, plastič¬ ne cevke • Z obližem, selotejpom ali izolirnim trakom prile¬ pimo na sredinec manjši predmet. Igramo s tolkalci brez ročajev. Po opni udarja¬ mo z majhnimi predmeti, ki jih držimo s prsti: • radirka, • zamaški iz plute, • cevke iz mehke plastike. IV. BAMBERBAMI ' " ' ročaji 3. tolkalca z Glavico tolkalca pritrdimo na ročaj - tenko, leseno palico, dolgo 20-30 cm. IV. BAMBERBAMI 4. Bobni z napeto opno - živalski mehur, celofan, pergament . . . potrebujemo: Poleg opne potrebujemo tudi trden lesen, plasti¬ čen ali kartonast obod: sito, pločevinko brez dna, škatlo, valj.. . ipd. izdelujemo: • Bodočo opno ukrojimo v primerno okroglo obliko. • Opno zmočimo z vodo, da postane prožna. • Opno enakomerno napnemo čez obod in pri¬ vežemo. Pri napenjanju naj sodelujejo trije mojstri: dva napenjata, tretji pa opno priveže z elastično vrvico. • Boben damo sušit na omaro. Dokler opna ni suha, pustimo boben pri miru. Bolj izkušeni mojstri lahko svoj izdelek izboljšajo s tem, da napetost membrane utrdijo še s tankimi žeblji in vijaki. Celofan lahko napnemo na okvir za vezenje. Bobni z napeto opno - živalski mehur, celofan, pergament IV. BAMBERBAMI 5. bobni z napeto opno balonček • Balonček razrežemo in ukrojimo. • Poiščemo ustrezno velik in dovolj trden pla¬ stičen, pločevinast, kartonast ali lesen obod ali jogurtov lonček. • Balonček močno napnemo in ga z elastiko ali gumicami pritrdimo na obod. samolepilni trak • Za obod bobna z opno iz samolepilnega traku poiščemo oglato ali okroglo posodo s širokim, ravnim robom: plastika, karton, les, kovina, kost. Obod lahko naredimo iz škatle, tako da v dno izrežemo oglato ali okroglo odprtino. • Samolepilni trak lepimo z roba na rob. Tako nastane prek odprtine opna. Tanjši samolepilni trak lepimo v dveh plasteh (druga plast pravokotna na prvo), debelejšega pa v eni plasti. Preluknjan kartonast obod z ročajem Štiri roke balonček enakomerno napnejo. ' 4>3 IV. BAMBERBAMI 6. bobni z napeto opno - usnje, skaj, plastična folija, blago . . . izdelujemo: • Material za opno primemo ukrojimo. • Opno močno napnemo čez trden obod, sito ipd. • Pritrdimo jo z dodatnim lesenim, plastičnim ali usnjenim obročem, ki ga pribijemo z žeblji, privijemo z vijaki, spnemo s sponkami, prilepi¬ mo ali zakovičimo... Opno lahko pritrdimo z navadno ali elastično vrvico na prečno vrv. napenjalna vrv prečna vrv prečno vrv lahko napeljemo skozi luknje v obodu. Bambrbam, jaz pa bobenček imam. Bambrbam, tudi bobnati že znam. IV. BAMBERBAMI 7. bobni s trdno opno Bobne najdemo med kartonastimi, plastičnimi in lesenimi škatlami. Čim večja je škatla, tem boljša je. Škatli snamemo pokrov, jo dvignemo, obrnemo, objamemo z roko in bobnamo po dnu. Če se dobro sliši, je škatla boben. Zunanjost bobna lahko olepšamo z lepljenko, strganko ali z raznobarvnimi vzorci, ki jih nasli¬ kamo ali narišemo na papirnate trakove, te pa prilepimo na boben. • Najbolj bobnarsko se počutimo, če bobni okoli nas stojijo na lastnih nogah. Boben potrebuje 3 ali 4 noge, obute v copate iz penaste ali polne gume (zračnica kolesa, žoge ...), če naj stoji sam in lepo igra! Boben držimo pod roko, med koleni (če sedimo na stolu ali če klečimo nad bobnom), objetega z nogo in naslonjenega na skrčeno nogo (če sedimo na tleh), obešenega okoli vratu ali čez ramo (če se med igranjem gibljemo). penasta guma, noga iz plastenke zamašek iz plute zarežemo, prek njega pa nataknemo gumijast zamašek & . » ■> . . .... Vrtiš-premikaš V. BRENKICE 14. enostrunska brenkala s pomično kobilico potrebujemo: • plastenko, • 20-25 cm dolgo plastično ali leseno palico s premerom vratu plastenke (za podaljšek vratu), • jekleno ali plastično struno, • lesen zatič za napenjalko in za gornje sedlo, • leseno oporno deščico, ki je obenem spodnje sedlo, • pomično kobilico, • gumb. izdelujemo: • Plastenki podaljšamo vrat. Dodano cev na vrhu preluknjamo za zatič - napenjalko. • Izdelamo napenjalko. • V spodnji del trupa izrežemo okroglo odprtino. • Preluknjamo dno plastenke - za struno. • Zunaj in na dno prilepimo oporno deščico - spodnje sedlo. • Struno privežemo na gumb, speljemo skozi luknjico na dnu, prek deščice, ki je spodnje sedlo, do napenjalke, kamor jo privežemo in privijemo. kako igramo: • s pomočjo pomične kobilice: ustrezno velikega motka, cevaste škatlice ipd. struno krajšamo in, spet daljšamo, • igramo sede. • ena roka brenka, druga pomika kobilico. Ples ža bolho skokico in bolho...? V. BRENKICE 15. brenkalca z jezički Podolgovata tanka prožna kovinska, plastična ali lesena ploščica je lahko večzvensko brenkalo. potrebujemo: Za brenkalo uporabljamo: plastične žličke, tanka ravnila, jezičke ploščatih baterij, del kovinske vzmeti velike ure, kovinsko ploščico mehanizma za spenjanje listov v mapi ali fasciklu... kako igramo: S palcem ene roke ploščico močno pritisnemo ob rob mize. S kazalcem ali sredincem druge roke brenkamo po prostem delu ploščice - po jezičku, ki moli čez rob. izdelujemo: Več kovinskih jezičkov različnih dolžin z vijaki in tesnilno gumo pritrdimo na deščico. Plastične ali kovinske jezičke lahko vdelamo med dve deščici. V. BRENKICE 16. brenkalca z jezički Zanzas je afriško jezično brenkalo z votlim lese¬ nim trupom in različno dolgimi kovinskimi jezički. Pritrjeni so na dno s kovinsko palico, napeti pa čez eno ali dve sedli. Dobro posušen razpet smrekov storž primemo z obema rokama. $ kazalcem leve in desne roke izmenično brenka¬ mo na različno uglašene luske. VI. GOSLICE 1. goslice so godala. Za igranje potrebujemo godalo in lok. Z lokom vlečemo po struni. S tem jo zanihamo, da zazveni. Med lokom in struno mora nastati trenje. Zato namažemo lok z lepljivo smolo - kolofonijo. Višina zvoka je odvisna od dolžine, napetosti in debeline strune. goslice so: • gosli s trebuščkom, • dvostrunske gosli (z dvema kobilicama), • trostrunske gosli, • gusle, • dan bau, • koruzne goslice. sorodniki: Goslice imajo zelo imenitne sorodnike: violine, viole, violončela, kontrabase in gusle, pojoče žage ... o\0 iP & \0 6^ ■pr • j? / ■ . 9 .'f 0 . 4 "/ VI. GOSLICE 2. loki Lok je po obliki podoben strelnemu, le da tetivo nadomesti šop 40-60 cm dolge žime. Godalni lok lahko izdelamo iz češnjeve rogovile. Žimo lahko napenjamo tudi s posebnim vijakom - napenjalcem. Lok iz obešalnika VI. GOSLICE 3. loki Industrijsko izdelan lok za gusle. VI. GOSLICE 4. gosli s trebuščkom potrebujemo: • okoli 50 cm dolgo ploščato palico ali desko, • okroglo plastično ali leseno škatlo (premer približno 1o cm) ali dvotrebušno bučo, • 60-70 cm dolgo struno (kovinsko, črevnato, plastično ali šop žime), • dva vijaka. izdelujemo: Med pritrjevanjem strune imamo škatlo na sredi palice. Nato instrument uglasimo: škatlo nekoliko premaknemo, da dobimo dva neenako dolga dela strune za dva različno visoka tona. kako igramo: Gosli držimo z levo roko in naslonimo na levo ramo. Z desno roko držimo lok in z njim vlečemo zdaj po enem zdaj po drugem delu strune. Tako ustvarjamo melodije na dveh tonih. Za skladbo o šepavi stonogi. VI. GOSLICE 5. gosli s trebuščkom potrebujemo: • desko ali ploščato palico za trup, • dvotrebušno bučo, plastenko... za trebušček, • šop žime ali pravo struno, • dva vijaka. kako igramo: glej VI. 6. Dvotrebušna buča Plastični pokrov Muhe sitnice. ■r’%' VI. GOSLICE 6. gosli s trebuščkom kako igramo: Gosli držimo z levo roko in opremo ob levo ramo. Z desno roko držimo lok in z njim vlečemo zdaj po enem zdaj po drugem delu strune. Tako ustvarjamo melodije na dveh tonih. S rPV PEDAGOŠKI NŠTITUT Q X državna založba Slovenije igd Črički iz lukenj! VI. GOSLICE 7. dvostrunske gosli z dvema kobilicama potrebujemo: • lesen ploh, • dve leseni kobilici, ki se tesno prilegata plohu, pa sta vendar premični, • 4 vijake, • dve struni, ki naj bosta različni: iz različnega materiala ali različno napeti ali različno debeli. Gosli uglasimo s premikanjem obeh kobilic tako, da vsako struno razdelimo na tri različno dolge dele: s tem dobimo šest (6) zvokov. Struna C^V PEE^SOŠKI INŠTITUT S državna založba Slovenije Sd VI. GOSLICE 8. dvostrunske gosli z dvema kobilicama kako igramo: Igramo tako, da glasbilo naslonimo na ramo. V taki legi z lokom lažje dosežemo posamezne dele ene in druge strune. Kje vlečemo z lokom, da dobimo šest zvokov? te Za pravljico o šestih potepuških tonih. VI. GOSLICE 9. tristrunske goslice potrebujemo: • Za trup uporabimo ovalno, okroglo ali oglato leseno škatlo s pokrovom. • Leseni vrat prilepimo na trup in ojačamo z opornikom. • Strune so lahko iz enakega ali različnega ma¬ teriala (jeklene, črevesne ali plastične). Napne- mo jih tako, da so zvoki različni. Pozor! Sedlo in kobilica morata biti polkrožna. Le tako bomo lahko z lokom dosegli vse tri strune. ■1 • peoogoSkimštimH * državna založba Slovenije <£ Jaz imam pa goslice, goslice zveneče. VI. GOSLICE 10. gusle • Gusle so enostrunsko godalo, ki imajo šop žime za struno. Namesto žime lahko napnemo jekleno, črevnato ali plastično struno. • Čez izvotljeni trup je napeta opna. • Kobilica je trikotne oblike. Postavljena je na opno. • Vrat ima na vrhu luknjo za vrtljiv zatič - na- penjalko. Struna je pritrjena na napenjalko in na spodnji del trupa. Napenjalka nadomešča sedlo. • Gusle lahko izdelamo iz buče in lesene palice. Buči odrežemo del trebuha in odprtino prekrije¬ mo z opno. Pritrdimo jo s tenkimi žeblji ali vijakci. kako igramo: • Z lokom vlečemo po struni, • struno preprijemamo na ubiralki (glej slike VI—12), • struno med igranjem napenjamo z napenjal- cem (slika V 1-13), • struno krajšamo s pomično kobilico (slike VI—14). A A Živalska opna (mehur) Žebljički ali vijaki VI. GOSLICE 11. enostrunske gusle z napenjalcem potrebujemo: Gusle lahko izdelamo iz trebušaste trdne plasten¬ ke in lesenega oglatega vratu. Izdelamo jih lahko iz velike, lesene ali plastične zajemalke in opne (živalski mehur, usnje, perga¬ ment ipd.). kako igramo: Glej slike VI-12, VI-13, VI-14, Plastenka Vija vaja, vaja, vija, sem in tja se spretno zvija. VI. GOSLICE 12. gusle (struno preprijemamo na ubiralki) kako igramo: Gusle naslonimo na koleno. Z lokom vlečemo po struni. Med igranjem imamo vrat za ubiralko. S prsti struno preprijemamo in jo tako krajšamo in spet daljšamo. Nastajajo različno visoki toni. VI. GOSLICE 13. gusle (struno napenjamo z napenjalko) kako igramo: Na gusle igramo tako, da jih naslonimo na koleno, ali na ramo. Med igranjem z napenjalko napenjamo in popuš¬ čamo struno. Tako nastajajo različno visoki toni. VI. GOSLICE 14. gusle s pomično kobilico (struno krajšamo s pomično kobilico) kako igramo: Med struno in vrat potisnemo okroglo, votlo, valja¬ sto kobilico iz bambusa, plastike, stekla, kartona ali kovine ali ploščati kamen ... Med igranjem premikamo kobilico gor in dol, da nastajajo različno visoki toni. VI. GOSLICE 15. dan bau Dan bau je staro vietnamsko brenkalo. Sestavljeno je 1: • iz 12 cm širokega in 1 m dolgega lesenega škatlastega trupa brez dna, • kovinske strune, • lijastega odmevnika in • bambusove palice. Struna je pritrjena na eni strani na trup, na drugi strani pa na bambusovo palico. Med igranjem upogibamo bambusovo palico in s tem spreminjamo napetost strune. Če uporabljamo glasbilo kot godalo, potrebujemo pomočnika, ki drži glasbilo, da se ne dvigne, ali pa prijemalne vijake, da ga pritrdimo na mizo. VI. GOSLICE 16 . koruzne goslice potrebujemo: • Godalo in lok sta enaka. Oba izdelamo iz koruznega stebla. izdelujemo: • Steblo odrežemo v dolžini štirih koleno. V srednjem delu zarežemo po dolgem dve zarezi v razdalji 3-5 mm. Narezani del (struno) dvig¬ nemo in podložimo z dvema razpolovljenima koruznima paličicama (sedloma). Del stebelca pod struno lahko izdolbemo. kako igramo: • Pred igranjem in med igranjem struno na goda¬ lu in struno na loku močimo z vodo. (£M Cigu-migu migu cigu. VIL PIH-PUH-PAH PIHALKE 1 . So glasbila, v katera pihamo, pojemo, jih vrtimo v zraku ... ali kako drugače zanihamo zrak, ki je v njih, da nastane zvok. pih-puh-pah pihalke so: • trobente, • trstenke - pihalke, • trstenke - piščalke, • piščalke, • stekleničke - piščalke, • piščalke na poteg, • didldajčki, • žvrglje in žuboriži, • piskalke na papir, • vrtivke. sorodniki pih-puh-pah pihalk so: • pastirske piščali, • blok-flavta, • flavta, • oboa, • klarinet, • fagot, • rog, • trobenta, • pozavna, • orgle, • harmonika, • orglice . . . ali, ali... Če znaš igrati že na vse pihalke, zaprosi mamo za blok flavto. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 2. trobente Veliki plastenki z ročajem ali brez odrežemo dno. Na zgornji del ali na vrat prilepimo ali kako drugače pritrdimo nekaj gumbkov ali pokrovčkov ali zamaškov... V trobento pojemo tu tu tu tu ru tu to to ro to in tako naprej... lahko igramo tudi tako: Z roko - s prsti - podaljšamo ustnik, da se usta ne dotikajo trobente, ampak roke. Glasbilo lahko imenujemo trobenta-plastenka. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 3. trobente V plastičen ali kovinski lijak trobimo - pojemo: tu tu ru tu. Trobento lahko podaljšamo s plastičnim lončkom. Za odmevnik. Dno lončka na sredini preluknjamo. Z eno roko držimo lijak, z drugo pa lonček - odmevnik. Na dnu preluknjani plastični lonček obrnemo odprtino proti odprtini lijaka. Med igranjem lonček odmikamo in primikamo. z Trobenta z dušilcem VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 4. trstenke Trstenke so sestavljene iz več različno dolgih, med seboj spetih cevčic. Trstenke uporabljamo kot pihalke (vanje pihamo iz višine) in kot piščalke (cevke so spodaj zamaše¬ ne; vsako cevko prislonimo na spodnjo ustnico in pihnemo v rob cevke). Pri pihalkah se sliši ojačan pih, pri piščalkah se oglasi ton določene višine. Cevčice spnemo na več načinov: • z vrvico pritrdimo na prečno deščico, • z gumico pritrdimo na prečno deščico, • zvežemo z vrvico na dveh mestih, • cevčice vtaknemo v luknjice na deščici - držalu, • cevčice prilepimo na držalo iz lepenke, • cevčice zlepimo drugo k drugi. Z vrvico na deščico vežemo predvsem trdne cevke (trs, bambus, kanela ...). VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 5. trstenke - pihalke potrebujemo: • močvirni trs, bambus, kanelo, reinutrio japo- nico, • cevke iz lepenke (motki od pletiva), cevke iz papirja, • rebrasto plastično cev, • držala od flomastrov in drugih pisal, • gumijasto cev, • cevke iz slamic, • kovinske cevke, • gumice, • deščico ali lepenko. izdelujemo: • Z gumicami pritrdimo cevčico na držalo. kako igramo: Glej VI1-6. 3 PEDAGOŠKI NŠTITUT Q A državna založba Slovenije Čisto rahel - droben - vetrič, nežno pihlja. Maje breze, ziblje trave, z listki se igra. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 6. trstenke - pihalke kako igramo: • Trstenke primemo z obema rokama: na levi so daljše cevčice - tiste, ki dajejo nižje zvoke. • Na cevčice pihamo iz višine 2-3 cm. • Pihamo lahko z neprekinjenim dihom od naj¬ daljše do najkrajše cevčice in obrnjeno. Ali pa z vmesnimi presledki in v različnih ritmih. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 7. trstenke - pihalke izdelujemo: • /z malo tršega papirja - lahko tudi iz reviainega revijalnega - izrežemo pravokotnike različnih dolžin. Zvijemo jih v valje in zlepimo. • Iz lepenke ali kartona izrežemo držalo ustrezne oblike. • Z razmakom 5-8 mm prilepimo na držalo cev¬ čice. Največjo prilepimo na levi strani držala. kako igramo: Glej VI1-6 in dol ... o CJ> A® 3 M Q- O VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 8. trstenke - pihalke izdelujemo: • Plastične cevčice pisal (lahko tudi kartonaste cevke) lahko lepimo drugo k drugi s kontaktnim lepilom. • Cevčice lahko z gumicami pritrdimo na oporno deščico. • Cevčice vtaknemo v luknjice, ki jih zvrtamo v paličico ali deščico. kako igramo: Glej VII—6 Cevčice različnih pisal Pih-pih-puh, pojejo duhci, ki živijo v panovi piščali. Pah-pah-poh pa tisti, ki so v barvnikih. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 9. trstenke - pihalke potrebujemo: Trstenke pihalke delamo iz odprtih cevčic in iz cevčic, ki so na eni strani zamašene: bodisi s kolencem (trs, bambus, kanela, sirk, japonska rainutrija - visokostebelni plevel, ki raste ob vodi) ali zamaškom. Odprte cevčice zvenijo višje kot zaprte. kako igramo: Glej VII. 6. c, s cev PEDAGOŠKI NŠTTTUT 3 X državna založba Slovenije VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 10. trstenke - piščalke potrebujemo: Trstenke - piščalke delamo samo iz zaprtih cevčic vodnega trsa, bambusa, kanete in visokostebelne- ga plevela - japonska reinutrija. izdelujemo: • Pri rezanju pazimo, da je rob cevčic čisto gladek. • V glasbilo združimo cevčice, ki so po višini zvoka različne. Če je razlika premajhna, lahko zvok zvišamo z voskom, ki ga nakapamo na dno cevčice (s tem cevčico skrajšamo). kako igramo: • Igramo na vsako cevčico posebej. (1) Pri¬ slonimo jo na spodnjo ustnico. Zrak pihnemo skozi ustnično režo naravnost proti robu cevke. • Igramo lahko tudi na eno samo cevko (2) in na dvojno cevko (3) (tako, da jo obračamo). VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 11. piščalka izdelujemo: • V cevko, ki je na eni strani zaprta (s kolen- cem ali z zamaškom), zarežemo trikotno režo. • Odrežemo kos paličice, ki se prilega cevi, jo zgoraj sploščimo in potisnemo v cev, da nasta¬ ne ustnik z ustnično režo. • Ko je zamašek že prilepljen, in če je cev dovolj trdna, lahko ustnik zožimo. Za pastirje Ovčke bele pasem, gledam na gore, na piščalko piskam lepepesmice. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 12. stekleničke - piščali izdelujemo: • 2, 3 ali več stekleničk (do 2 del) uglasimo s pomočjo vode. Najnižje zveni prazna stekle¬ nička. Z dolivanjem dobimo vedno višje tone. • Stekleničke - piščalke lahko vdelamo ali prilepimo na stojalo, deščico ali škatlo. kako igramo: • Z ustnicami naredimo režo. Spodnjo ustnico potisnemo malo naprej in nanjo prislonimo vrat steklenice. Sapo usmerimo v rob tako, da gre nekaj sape v steklenico, nekaj pa mimo nje. • Igramo lahko tako, da en sam izvajalec igra na vse stekleničke piščali ali pa • si stekleničke razdelimo. Vsak zaigra le tedaj, ko je na vrsti njegov ton. Gumijasta cev VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 13. piščalka na poteg (šŠt \rpv PH^GOŠKINŠTITUTS ^ T državna založba Slovenije; • Ustnik lahko podaljšamo z gumijasto (plastično) cevko. Tako lažje premikamo bat. Da bo bolj gladko drsel, ga namažemo z milom ali magne¬ zijo. Bat mora biti krajši od cevke, da ne porineš palčke ven. Piščalko naredimo iz 0,5 m dolge odprte, gladke cevi. Pemer naj ima približno 1,5 cm. S pomičnim batom, ki ga med igranjem pre¬ mikamo, cev daljšamo in krajšamo. S tem dobivamo nižje in višje tone. Ut/JMJi Plastika ali les Na palčki lahko označiš posamezne tone. Kovinska palica Kovinska ali plastična cev VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 14. didldajčki potrebujemo: • Glasbilo je sestavljeno iz trupa, ki ima režo in iz tenkega, prožnega traku. • Trup je lahko lesena palica, dolga 8-12 cm (lahko tudi daljša) ali dve deščici. • Za trak lahko uporabimo: • travnato bilko ali list, • ploščato gumico, • zožen selotejp, • obliž, • trak plastike, povoščenega papirja ... kako igramo: Glasbilo primemo z obema rokama, prislonimo na ustnice in pihamo skozi režo. Nategnjena ploščata gumica Ozek košček plastičnega ali papirnatega obliža Skovikanje VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 15. didldajčki potrebujemo: • plastično škatlico od zobne ščetke, • gumice (7). izdelujemo: • Škatlico odpremo. • Na vsak del navijemo po dve gumici. (1). • Peto gumico napnemo po dolgem na en del. (2j • Škatlici postavimo drugo vrh druge (z gumico na gumico) in preizkusimo, če didldajček igra. • Če igra, glasbilo spnemo s še dvema gumi¬ cama. (3) • Iz 2, 3 ali več škatlic in iz različno širokih prečnih gumic lahko izdelamo sestavljeno glas¬ bilo (4), ki igra 2, 3 ali več različnih zvokov. Namesto plastičnih lahko uporabimo kartonaste škatle. 5. gumica VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 16 . žvrglje Žvrglje so lončene piščali, povezane s posodo za vodo. Voda spremeni piskanje v žvrgoienje. Z vodo jih polnimo postopno. Prenehamo, ko lepo žvrgolijo. Kupimo jih na trgu, pri spominčkarju in v trgovini »Dom«. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 17. žuboriži kako igramo: • V posodo z vodo vtaknemo cevko in vanjo narahlo pihamo. Voda v posodi žubori. • Konico jezika imamo na odprtini cevke. Pre¬ kinjamo dih - delamo »blonk«. • Iz kovinske folije, ki pokriva jogurtove in druge plastične lončke, izrežemo različne oblike: spi¬ rale, obročke, ribice ... in jih spustimo v vodo. V tolmun pade ... mehurčki se dvigajo. Žuborenje potoka, gejzir, vodomet, morje. VIL PIH-PUH-PAH PIHALKE 18. piskalke na papir Reže naredimo z grafičnim nožem, škarjami, vrtni¬ mi kleščami idr... . VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 19. pojoča cev Rebrasto plastično cev z izrazitim profilom, s premerom 3 cm, dolžine 80-90 cm, vrtimo nad glavo ali pred seboj v višini pasu. Pri večji hitrosti nastajajo višji toni. VII. PIH-PUH-PAH PIHALKE 20. vrtivke Vrvico ali taks, predmete na vrvici vrtimo nad glavo. Vrtimo lahko tudi na palico privezan laks. tC9 * '».-3 Priročnik je nastal s sodelovanjem Pedagoškega inštituta v okviru raziskovalnega projekta celostne estetske vzgoje, ki ga vodi Dora Gobec.