46 Razredni pouk 1-2/2012 Povzetek: V preteklem letu smo na naši šoli uvedli novo interesno dejavnost, v okviru katere učenci poleg razvijanja gibalnih spretnosti spoznavajo tudi angleški jezik. Ob različnih dejavnostih in športnih aktivnostih (igre z žogo, naravne oblike gibanja, ples, socialne igre, elementarne igre, učenje pesmic ...) se učenci seznanjajo z osnovnimi angleškimi izrazi (predstavljanje, števila, barve, živali itd.). Pou- darek je na slušnem razumevanju in pravilni izgovarjavi. Dejstvo je, da je gibanje izjemno pomembno za zdrav razvoj otroka in da je najlepše takrat, kadar se da združiti prijetno s koristnim. Cilj gibalno-an- gleškega krožka je namreč prav to. Ključne besede: uvajanje angleščine, razvijanje gibalnih spretno- sti, interesna dejavnost. Abstract: In the past year we introduced a new extracurricular activity at our school in which pupils develop their motor skills and at the same time learn English. Various sports and other activities (ball games, natural forms of movement, dancing, social games, elementary ga- mes, learning songs etc.) are used as a stimulus for learning basic English vocabulary (getting acqua- inted, numbers, colours, animals etc.). The emphasis is laid on listening comprehension and correct pronunciation. Movement is essential for children’s healthy development and the goal of our course is to provide them with an experience that is both useful and fun. Keywords: introduction of English, developing motor skills, extracurricular activity. Tanja Bogataj Osnovna šola Šenčur Pouk, ki navduši Športne dejavnosti z uvajanjem angleščine Uvajanje angleščine v prvo triletje osnovne šole Danes se veliko govori o uvajanju tujega jezika v prvo triletje otrokovega šolanja. Razlog je v jezi- kovni politiki, ki jo vodi Bruselj kot središče evrop- ske skupnosti. Prav zaradi priporočil Bruslja v Slo- veniji izvajamo projekt o poskusnem in postopnem uvajanju tujega jezika v prvo vzgojno-izobraževal- no obdobje osnovne šole (Jazbec, Oštir, 2009). Vodi ga Zavod RS za šolstvo, ki s strokovnjaki razvija sistem, ki bo del učnega programa. Izvaja tudi izo- braževanja učiteljev, ki bi poučevali tuji jezik. Prav zato ker se pri nas otroci začnejo učiti tuji jezik v četrtem razredu, se starši vse pogosteje odločajo za vpis svojih otrok v jezikovne delavnice in tečaje, za katere plačujejo veliko denarja. Dejstvo je, da se otroci v Sloveniji začnejo učiti tuji jezik prepozno in zato moramo slediti zgledom Avstrije, Italije, Poljske idr. držav, kjer začenjajo z učenjem prvega tujega jezika med šestim in desetim letom staro- sti. Slovenija je prav tako čisto na koncu seznama po številu ur, namenjenih tujim jezikom v osnovni šoli (Bogataj, 2011). V osnutku Bele knjige je zato zapisano, da je prvi tuji jezik obvezen za vse učen- ce od drugega razreda dalje. Praviloma naj bi bila to angleščina. V drugem in tretjem razredu naj bi se otroci učili tuji jezik dve uri na teden. Šola pa naj bi ponudila prvi tuji jezik že v prvem razredu, vendar kot neobvezni izbirni predmet (Ministrstvo za šolstvo, predlogi rešitev, 2010). Menim, da je izjemno pomembno, da v tem staro- stnem obdobju (v prvem triletju šolanja), ko ima dejansko veliko otrok še težave z maternim jezi- kom, učimo tuji jezik tako, da nas otroci posnema- jo, da miselno sklepajo, preizkušajo, se intiuita- tivno odzivajo ... Prav zato je zelo primerno učenje z igro. Spontano, s pomočjo različnih dejavnosti bodo tako otroci predvsem spoznavali, poslušali, »skladiščili« izrazoslovje tujega jezika. Pomemb- na dejavnost pri zgodnjem uvajanju tujega jezika je poslušanje. Če bo otrok znal dobro poslušati, si bo zapomnil veliko besed in si s tem bogatil svoj besedni zaklad, hkrati pa bo bolj pripravljen za pogovor. Igra je prav del gibalnih dejavnosti, zato menim, da je krožek, ki ga vodim, dobra popo- tnica osemletnikom, da razvijajo svoje gibalno in jezikovno področje. Razredni pouk 1-2/2012 47 Interesna dejavnost gibalno- angleški krožek V letošnjem šolskem letu sem se ob podpori ravnateljice Majde Vehovec odločila, da bom vodila gibalno-angleški krožek za učence tretjega razreda na podružnični šoli v Voklem, ki je sicer podružnica Osnovne šole Šenčur. Krožek obiskuje petnajst učencev in ga izvajamo v športni dvorani v Voklem. Imamo veliko športnih pripomočkov, tako da delo poteka po načrtu. Otro- ci so zelo vedoželjni, radoživi in spretni pri delu. Cilj interesne dejavnosti je, da se otroci med igro spoznavajo z angleškimi izrazi, da sodelujejo pri igrah in se spontano naučijo določenih angleških vsebin. Izvajamo dejavnosti, kot so petje, ples, elemen- tarne igre, štafetne igre idr. V nadaljevanju bom predstavila nekaj zanimivih dejavnosti. Pri pisanju učnih priprav nisem imela večjih težav, saj sem vključevala vsebine športne vzgoje po učnem načrtu za tretji razred, vmes pa sem vpletala jezi- kovne elemente oz. prilagajala dejavnosti tako, da so vsebovale različne angleške vsebine (Bogataj, 2011). Znanje tujega jezika je danes izjemnega pomena in med osemletnim poučevanjem v prvem triletju sem ugotavljala, da imajo otroci veliko zanimanja za učenje le-tega. Primeri dejavnosti a) Uvodni pozdravi Uro gibalno-angleškega krožka vedno začnemo s pozdravom. Vsak pove sošolcu: »Hello, my name is Nina.« Nato se učenci postavijo v pare in vsak v paru pove za soseda: »Her/his name is Nina/ Jure.« Dejavnost je primerna za uvodne ure, predvsem če se učenci med seboj še ne pozanjo dobro. b) Potovanje besed Izberem angleško besedo in jo povemo na uho sosedu. Na koncu besedo prevedemo v slovenšči- no. Pomembna je jasna, razločna izgovarjava, zato učence spodbujamo k temu. c) Podajanje z žogo in ponovitev barv Učenci naredijo krog, en učenec stoji v krogu in podaja žogico sošolcem. Pri tem lahko vadimo pogovor: učenec A (ki je v središču kroga) poda žogico enemu od sošolcev in ga vpraša: »What is your favourite colour?« Učenec B (ki sprejme žogo od učenca A) mu odgovori: »My favourite colour is blue.« č) Živali Učenec lovec lovi z rutko; kogar se dotakne, ta okameni. Učenec si še pred dejavnostjo izbere eno od sličic živali in nato mora po tem, ko je bil ujet, stati v takem položaju, kot stoji žival, ki jo je izbral. V tem položaju mora vztrajati do konca. Ko so vsi ujeti, vsak učenec pove, katero žival predstavlja, nato pa povemo izraz še v angleškem jeziku. Pri- meri: pes (a dog), polž (a snail), ptica (a bird), žaba (a frog). d) Elementarna igra pozdravi prijatelja Vsak učenec ima svojo žogo, ki jo vodi z levo ali desno roko na omejeni igralni površini. Učenci vodijo žogo tako, da se srečujejo na poti. Ko se dva učenca srečata, se drug pred drugim ustavita so- nožno, primeta vsak svojo žogo z obema rokama, se dotakneta z žogama in rečeta: »Hello, Peter!« »Hello, Jaka!« Nato vodita žogo prek najbližje mejne črte, se vrneta v igralno polje in ponovita opisano še z drugim sošolcem. e) Igra poišči si par V igri sodeluje liho število učencev. Učenci tekajo (hopsajo, hodijo, skačejo …) po telovadnici. Na znak si vsak poišče par in oba hitro sedeta na tla, tako da sta s hrbtoma naslonjena drug na druge- ga. Drug drugega vprašata, kako jima je ime, in si odgovorita (What is your name? My name is ...). Znak daje učenec, ki si ni našel para. Igro večkrat ponovimo. f) Gimnastične vaje Ob gimnastičnih vajah štejemo (ponovitve) in tako se učenci učijo števil. g) Igra slepi lovec Učenci stojijo v krogu, vsak dobi eno številko, zaporedoma od 1 do … Eden je v krogu. Ta ima zavezane oči. Zakliče dve številki. Učenca, ki imata ti dve številki, morata zamenjati prostora. Če učenec iz sredine katerega ujame, preden se je spet vključil v krog, ga ta zamenja. 48 Razredni pouk 1-2/2012 h) Gibamo se v ritmu Prvi primer/možnost: Na boben ali tamburin igram ritem. Učenci hodijo/ skačejo po ritmu v prostoru. Ko zvoka bobna ne slišijo, okamenijo. Drugi primer/možnost: Učenci tečejo po prostoru. Na moj znak, ki ga dam s točno določenim glasbilom, morajo skočiti v en predel telovadnice (npr. zvok ksilofona pomeni, da morajo učenci teči v desni kot zgoraj, ki ga poime- nujemo po eni od osnovnih barv – blue (modra); zvok palčk pomeni, da morajo odskakljati v tisti predel telovadnice, ki ga poimenujemo po rdeči barvi – red itd.). i) Razdelitev v skupine Kadar učence razdelim v skupine, jih poimenujem (po angleških barvah, po številih, po živalih). j) Petje angleških pesmic k) Uvajanje lutke med igro Z nami je tudi lutka šolarka Nika, ki nas spremlja in opazuje pri delu, večkrat se pogovarjamo z njo, ji povemo kaj lepega, na koncu se od nje poslovi- mo z angleškimi besedami. l) Branje kratkih angleških slikanic Učenci iz knjižnice prinesejo angleške slikanice, ki so odlična motivacija za začetek ure. S tem se učenci seznanjajo s tujo literaturo in se hkrati učijo novih izrazov. Sklep Na začetku šolskega leta sem na roditeljskem se- stanku staršem predstavila svojo idejo o gibalno- -angleškem krožku, in priznati moram, da sem od staršev dobila veliko pozitivnih mnenj in spodbud. Do sedaj sem opravila sedemnajst ur gibalno-an- gleškega krožka. Učenci so zelo motivirani za delo in se veselijo vsakršnega novega srečanja. Glede na obisk učencev sklepam, da se jim zdi krožek zanimiv – poleg pridobivanja novih znanj se tudi veliko gibajo in se sprostijo ob tem. Dejansko ima- jo tako na urniku na teden kar štiri ure športnih dejavnosti, kar zagotovo pozitivno vpliva na njihov celostni razvoj. Opazila sem, da že znajo dobro angleško šteti do deset, se predstaviti, poveda- ti, koliko so stari, in poimenovati kar nekaj barv in živali. Poznajo dneve v tednu in dve angleški pesmici. Učenci slušno dobro zaznavajo besede, zato razen redkih izjem z izgovarjavo nimajo večjih težav. Ker je telovadnica specifičen, izjemno odprt prostor, v katerem besede hitro izzvenijo, moram biti izjemno dosledna pri dovolj glasni in razločni izgovarjavi besed. Glede na to, da so učenci ob gibalnih dejavnostih največkrat kar precej glasni, jih spodbujam ravno k temu, da dejavnosti izvajajo čim bolj tiho. Z zapisovanjem besed se zaenkrat nismo ukvarjali, saj menim, da je v tem obdobju pomembno predvsem slušno zaznavanje. Tudi v prihajajočem šolskem letu si želim izva- jati takšne dejavnosti, vendar v prvem razredu osnovne šole, saj menim, da je to odlična prilo- žnost fakultativnega učenja tujega jezika, ki naj bi ga (kakor predvideva Bela knjiga) šola ponudila prvošolcem. Viri in literatura: 1. Bogataj, T. (2011). Gibalno-angleški krožek. Gibanje je jezik otrok: Zbornik učiteljev podružničnih šol, Motnik. 2. Jazbec, S., Oštir, A.L. (2009). Otroci in učenje tujih jezikov. Pridobljeno 2. 2. 2011 s spletnega naslova http://www.dnevnik.si/ objektiv/1042256984. 3. Ministrstvo za šolstvo. Osnovna šola: predlogi rešitev (2010). Pri- dobljeno 10. 2. 2011 s spletnega naslova www.solazaravnatelje. si/.../Bela%20knjiga_OS_Portoroz_november%202010 .pdf.