Poro~ila o delu zveze dru{tev pedago{kih delavcev Slovenije (ZDPDS) in dru{tev ~lanic ZDPDS za leto 2007 I. Poro~ilo o delu Zveze dru{tev pedago{kih delavcev za leto 2007 Zveza dru{tev pedago{kih delavcev Slovenije je, kot vsa dosedanja leta, tudi leta 2007 dejavno sodelovala v aktualnem dogajanju v vzgoji in izobra`evanju v skladu z nalogami, ki jih opredeljuje statut. Organizacija strokovnih in znanstvenih sre~anj Zveza dru{tev pedago{kih delavcev Slovenije je med 13. in 14. aprilom 2007 v @alcu organizirala mednarodno znanstveno konferenco z naslovom Vzgojni koncept na razpotjih sodobnosti. Konference se je udele`ilo okoli 150 pedago{kih delavcev iz vrtcev, rednih osnovnih {ol in {ol s prilagojenim programom, srednjih {ol, zavodov za u~ence s posebnimi potrebami, fakultet, Zavoda za {olstvo RS in delavcev Ministrstva za {olstvo RS. Plenarno je bilo predstavljenih devet referatov in sklepno predavanje. Ve~ina dela je potekala v {estih skupinah, ki so bile tematsko oblikovane, udele`enci pa so tudi pred- stavljali svoje prispevke (54): [ola med zakonom in etiko, [ola in dru`ina v per- spektivi vzgojnega koncepta, Od asimetrije k simetriji – odnosi v {oli, Vzgojni koncept v osnovni {oli, Vzgojni koncept v srednjih {olah in domovih. V {oli se nenehno prepletata dva procesa: izobra`evanje in vzgajanje. Vzgojni proces oziroma vzgojne cilje uresni~uje {ola razli~no, z razli~nimi de- javnostmi, ve~inoma pa pri pouku. Prav pri pouku pa teh dveh procesov skoraj ni mogo~e lo~iti ali razmejiti. Med seboj se prepletata v vsebini pouka, metodah in oblikah dela in navsezadnje v delovnih in med~love{kih odnosih, ki se ob vsem tem oblikujejo med vzgojitelji, u~itelji, drugimi zaposlenimi na {oli, otroki, u~enci, dijaki, star{i, okoljem. Zaradi vsega tega je vzgojni proces zelo obse`en, raznolik, vendar hkrati celosten, saj se u~inki vseh njegovih mnogovrstnih vplivov ka`ejo v oblikovanju in razvoju dolo~ene podobe osebnosti, zlasti njene socialne razse`nosti, ki posamezniku omogo~a ali ote`uje vklju~evanje v skup- nost. [e ve~, tudi z vzgojo se v dru`bi vzpostavljajo prevladujo~i nazori in se ob- likuje kolektivna zavest kot kohezivni element, brez katerega ne more obstajati nobena socialna skupina ali skupnost. Dosedanje raziskave ne dajejo povsem jasnega odgovora na to, kaj sestavlja dru`beno zavest, kako se spreminja in kako se sploh oblikuje pri posamezniku. Sodobnost bistveno spreminja vlogo {ole. Dinami~ni ~as zahteva od nje nemogo~e, prena{anje in s tem ohranjanje pozitivnega izro~ila v razvoju ~love{ke civilizacije, kulture in duha (»zazrtost nazaj«), na drugi strani pa emancipiranega, avtonomnega posameznika, ki naj bo sposoben ustvarjati novo (»zavezanost pri- 144 SODOBNA PEDAGOGIKA 4/2008 Poro~ila hodnosti«). Mnogo nasprotij nastaja zaradi tega med {olo, ki ostaja varuhinja tradicije, in okoljem, ki bolj ali manj hitro »drsi« v duhovno povsem spremenjen svet. To okolje pogosto ni prijazno do {ole in zlasti do njenega vzgojnega po- slanstva. Vzgojitelji in u~itelji se sicer zavedajo, da je paternalisti~ni vzgojni koncept, v katerem ni prostora za otrokovo svobodo in avtonomijo, dokon~no pre`ivel. Toda s ~im ga nadomestiti in kako? Kako se izogniti protislovju, da otrokova svoboda in avtonomija v vzgoji ne pripeljeta do roba, ko je vzgojni vpliv nemogo~ ali celo nedopusten? Sodobni ~as postavlja v zaostreni obliki v ospredje klasi~no dilemo evropske pedagogike in {ole: vplivati ali pustiti rasti. Temeljni cilj posveta je bila predstavitev razli~nih pogledov na vzgojno funkcijo dana{nje {ole, {e posebno pomo~ {olam pri snovanju na~rtnega vzgoj- nega delovanja. Na podlagi razprave je bilo oblikovanih nekaj ugotovitev: – Vsak vrtec ali {ola ima vzgojni koncept, ne glede na to, ali je napisan ali ne. Ta vpra{anja se `e sedaj re{ujejo s pravili {olskega in hi{nega reda in drugimi internimi akti. – Modela vzgojnega koncepta in ravnanja ne bi smela predpisovati dr`ava. – [ole naj oblikujejo vzgojni koncept na temelju sprejetih vrednot evropske {olske tradicije, evropske in na{e ustave ter ciljev osnovne {ole. Temelji naj na univerzalnih vrednotah, spo{tujejo pa naj se tudi partikularne vrednote druga~nih. Vzgojni koncept naj bo dogovor o enotnem vzgojnem delovanju in u~inkovanju vseh najpomembnej{ih dejavnikov vzgojnega dela. – Vzgojni koncept v vrtcu je mogo~e razumeti kot skupek razli~nih dimenzij, ki se medsebojno podpirajo, prepletajo in dopolnjujejo. – Za uspe{no uvajanje vzgojnega koncepta zlasti v osnovni {oli mora biti izpolnjenih nekaj temeljnih pogojev: ustrezna podpora vodstva {ole in strokovnih slu`b, organizirano sodelovanje z u~enci in njihovimi star{i, dr`ava mora zagotoviti sredstva za izpopolnjevanje in usposabljanje vzgojiteljev in u~iteljev za na~rtovanje in izvajanje vzgojnega delovanja {ole. Organizacija razprav o aktualnih temah iz vzgoje in izobra`evanja in dajanje pobud za re{evanje problemov na podro~ju vzgoje in izobra`evanja ter razvoja pedago{kih ved ZDPDS je 17. maja 2007 organizirala omizje z naslovom Predvidene spre- membe in dopolnitve Zakona o organizaciji in fi nanciranju vzgoje in izobra`evanja (ZOFVI). Ministrstvo za {olstvo in {port je namre~ pripravilo predlog obse`nih sprememb v sistemski ureditvi {olstva, ki po prepri~anju mnogih strokovnja- kov niso bile dovolj strokovno utemeljene. V razpravi je sodelovalo {tirideset udele`encev z raznih podro~ij, tako raziskovalcev kot tudi praktikov, omizja pa se je udele`ila tudi predstavnica ministrstva, generalna direktorica direktorata za vrtce in osnovno {olstvo, Mojca [krinjar. Sodelujo~i smo se strinjali, da temeljita strokovna razprava ob vsebinsko skromnih in nezadostno strokovno argumentiranih Tezah za javno razpravo ob spremembah in dopolnitvah Zakona o organizaciji in fi nanciranju vzgoje in 145 izobra`evanja, ki jih je Ministrstvo za {olstvo in {port pripravilo na vsega {tirih straneh, ni mogo~a. Ker napovedane spremembe pomenijo radikalen poseg v obstoje~o sistemsko zasnovo organizacije in fi nanciranja vzgoje in izobra`evanja v Sloveniji (stoodstotno fi nanciranje vseh zasebnih {ol, fi nanciranje vseh {ol glede na {tevilo u~encev oziroma dijakov, zdru`evanje javnih {ol v ve~je cen- tre, prenos pomembnih upravnih pristojnosti ravnateljev na direktorje centrov, zni`evanje fi nan~nih sredstev, potrebnih za delovanje {ol …), bi moralo minis- trstvo kot njihov predlagatelj jasno predstaviti in strokovno utemeljiti teoreti~no konceptualno ozadje, ki je podlaga za spremembe sistemskih re{itev, prav tako pa tudi empiri~ne podatke, ustrezne ekonomske izra~une in primerjalne po- datke iz razli~nih dr`av z razvitimi {olskimi sistemi, s katerimi bi bilo mogo~e tudi na empiri~ni ravni dokazati utemeljenost napovedanih posegov v {olski sistem. Iz dokumenta, ki naj bi bil podlaga za javno razpravo, bi torej moralo biti razvidno, kaj prina{ajo spremembe, katere so prednosti novih re{itev, na katerih podro~jih bi lahko nastali problemati~ni u~inki ter katera varovala bodo z namenom prepre~evanja le-teh v~lenjena v zakonodajo. Vsega tega v doku- mentu, ki smo ga obravnavali, ni. Sodelujo~i v omizju smo ob tem poudarili zlasti naslednje: Ministrstvo kot predlagatelj sprememb ni postreglo s prepri~ljivimi argu- menti, na podlagi katerih bi se lahko strinjali s spreminjanjem sedanjega modela fi nanciranja zasebnih {ol. Te so po obstoje~i zakonodaji fi nancirane v 85-odstot- nem dele`u, zasebne {ole s koncesijo, ki so delovale `e pred sprejetjem nove {olske zakonodaje leta 1996, pa so `e po sedanji ureditvi dele`ne 100-odstotnega fi nanciranja. Predlagamo, da se ohrani obstoje~a re{itev. – Dol`nost Ministrstva za {olstvo in {port je, da z zakonodajo zagotavlja in varuje kakovost in standarde javnega {olstva, zato je za pedago{ko stroko in vse, ki delajo na podro~ju vzgoje in izobra`evanja, nesprejemljivo vsako spreminjanje zakonodaje, ki je podrejeno samo logiki stro{kovne »racionalizacije« (kar pomeni samo zmanj{evanje fi nan~nih sredstev za delovanje javne {ole in posledi~no njeno slab{o kakovost). – Predlagatelji sprememb ponekod v tezah uporabljajo nejasno strokovno izrazje, zaradi katerega so mogo~e dvoumne interpretacije nekaterih re{itev . Izpostavimo lahko uporabo izraza »svetovalne storitve«, pri katerem ni povsem jasno, ali se ta besedna zveza nana{a na {olsko svetovalno slu`bo kot strokovno pedago{ko slu`bo ali na kak{ne druge »svetovalne storitve«, ki bi jih lahko uporabljala {ola (npr. svetovanje na upravnem, ekonomskem, pravnem ali kak{nem drugem podro~ju). ^e gre za poseganje v organizacijo {olske svetovalne slu`be in njeno morebitno zdru`evanje v ve~jih {olskih centrih, temu odlo~no nasprotujemo. – Ne strinjamo se s prena{anjem poslovodnih pristojnosti ravnateljev na druge, celo na novo uvedene poslovodne organe (npr. direktorje {olskih centrov). Lo~evanje poslovodne (upravne) in pedago{ke funkcije ravnatelja bi pomenilo, da ravnatelj kot pedago{ki vodja {ole ne bi imel mo`nosti te svoje funkcije opravljati tudi z uresni~evanjem svojih poslovodnih pristojnosti; to bi nedvomno slabo vplivalo tako na kakovost samega poslovanja {ole pa 146 SODOBNA PEDAGOGIKA 4/2008 Poro~ila tudi na kakovost strokovnega pedago{kega dela v njej, saj sta to med seboj prepleteni in soodvisni komponenti. – Ker `elimo strokovno, argumentirano, temeljito in transparentno javno razpravo o napovedanih spremembah {olske zakonodaje in o njihovih konceptualnih ozadjih, pozivamo Ministrstvo za {olstvo in {port, da javnost seznani z imeni strokovnjakov, ki so oblikovali predloge sprememb, ter z imeni predstavnikov strokovnih delavcev iz {ol in vrtcev (u~iteljev, vzgojiteljev , {olskih svetovalnih delavcev , ravnateljev), ki so ~lani strokovnih komisij v okviru Ministrstva za {olstvo in {port in dejavno sodelujejo pri konceptualizaciji sprememb. Druge dejavnosti Udele`ba v omizju Zakaj zamuja bolonjska prenova izobra`evanja u~iteljev, ki jo je 14. februarja 2007 organiziral SVIZ. – Javni poziv (maj 2007) za nadaljevanje javne razprave in podalj{anje roka za posredovanje pripomb in predlogov k napovedanim spremembam in dopolnitvam Zakona o organizaciji in fi nanciranju vzgoje in izobra`evanja. Javni poziv je bil na temelju sklepov omizja, ki je potekalo 17. maja 2007, poslan medijem. – Posodobitev Statuta ZDPDS. – Sopodpis javnega pisma poslancem Za kakovostno javno {olstvo (5. 7. 2007), ki ga je, kot posledico predvidenih sprememb v {olski zakonodaji (ZOFVI, Zakon o osnovni {oli), tudi na pobudo ZDPDS, pripravil SVIZ. Dr. Tadej Vidmar II. Poro~ilo o delu Pedago{kega dru{tva Idrija v letu 2007 Pred letom dni ali natan~neje 11. aprila 2007 smo na ob~nem zboru na{ega dru{tva sprejeli na~rt za leto 2007 in danes ugotavljamo, da je za nami `e drugi dveletni mandat ponovnega delovanja Pedago{kega dru{tva Idrija. Pregled opravljenega dela ^lanstvo [tevilo ~lanov v dru{tvu se je tudi preteklo nekoliko spreminjalo. V dru{tvo so vstopali novi ~lani. Prostovoljno je izstopila ena ~lanica, 6 ~lanov pa smo iz dru{tva izbrisali (dve leti niso pla~ali ~lanarine). Danes so v dru{tvu 104 ~lani, od tega je 35 upokojencev. V na{e vrste bomo {e sku{ali pritegniti nove ~lane (Osnovna {ola ^rni Vrh, Osnovna {ola Cerkno, Glasbena {ola, podru`ni~ne osnovne {ole). 147