Pažtnlna plnčnna n nototlnl. XIV. lejtnlfe. 1936. september 20. 10. numBra. Mesečne verske novine. Vu Lneni pretcmurak« evang. šinjorije redilet I vftdavnlk t rLISAR jAtiOS, Murska Sobota. Rokopisl se morajo v Puconce poSflatl. Ček računa $t. 13,586; imč »Dfiševnl list" Pucond. Cejna na cejlo leto 20 Dln., v zvBnstvo 30 din., v Ameriko 1 Ool., edne numera 2 din. > J Ishaja edndk na mesec. NapreJpiačUo gorivieme vsakl ev. duhovnik i vučltel. V začetki šolskoga leta. (Knige pripov 3 13 14) Odprle so se pa šolska vrata i kak na obimanje vovtčgnjene materske rokč, čakajo te šoldre, ma"Ie i velike. Šola, kak dcbra mati, zhrdniti šče deco na svoji pr-saj; zhraniti z modrostjov, z znanjom, da postdnejo dahovno zreli, odrasli Itidje i sposobni za živlenje, Živlenja pot je ne lehko hoditi i brezi pripržvlanja je lehkoško i nevarno stdpiti na njo. T6 priprdvlanje je včenje. Brezi včenja nega zndnja, ni razuma. Sv. Pismo tUdi veli: ,,BIdjženi človek, kf je zadobo zndnje i on človek, ki si je razum spravo." Ki neraa razuma, znanja, tisti je žaiosen stvor, ar tistoga ešče i veka vleče. Či glčdamo po sveti, tisti narodje, gde je dosta analfabetov (oni, ki nevejo ne čteti, nž pisati), se malo računajo, zaostdn-jeni so, bole vorjejo vu šatringaj, kak pa v evangeliumi, či so vglih krščeni. Ki ne vejo čteti, pisati, tisti niti eden pozdrdv nemrejo poslati lublčnim svojim, či so v tiihinskom. Nemrejo njihovoga pisma prečteti brezi pomoči pismenoga človega. Od sveta samo telko znajo, kelko od. drflgi čfijejo. Nezevčenost je vedno na kvdr človeki. Zato nLs pa — predvsem pa šolare naše — opomina Sv. Pismo: Ar je bogše spraviti zndnje od spravlanja srebra i od zlata je bogši hasek toga." Srebro i zldt se hitro zna zgubiti, ali od roparov odkradnoti, ali to, ka smo se ndvčili, to nam nišče nemre, zvttn Gospod-noga Boga zeti, nego ostane navOke naš dtiševen kinč. Nemak lehko md celi vršaj srebra i zldta, ka njerni to hasni, Či ga ne ve čed-no poniicati i hitro ga raztep^. Pameten človek pa vnogokržt z ničesom začne i z razutnnitn živlenjom i z Božov pomočjov si sprdvi dom i pošteni šorš. Znanje je moč i orožje, štero nas na žitka zmago piipela. Razumnostjesveklost, norost pa diiševna temnost Človek za volo ršzumnosti kraluje obri stokrat močneši živazni, obri zemle, morja i zraka. Včenje, razum nas pripela vedno bliže k spoznanji Gospodnoga Bogd. Jezuš Kris-tuš gda svoje apoštole pošle v svet, njitn etak vell: ,,Idite po celom Širokom sveti, včite vse n^rode i je krstite..." Včiti veli najobprvim narode, ar gde nega r^zuma i včenja, tam se krščanstvo vnogokrat z šat-ringov zmeša i v bolvanstvo zablodi nazaj. Kak se je to v srednjem vški, pred refor-macijov zgodilo. Reformacija je krščansko cerkev očfstila od šatringe, od človeči blod-ni navukov z tem, da je odkrila svekločo evangeliuma. Gde je td svekloča zmožno obsijala, tam so nalodje meli hitro napre-idenje i zrdsla je zmožna kultura. Pri proteštantski narodaj je sploh malo analfabetov, malo nepismeni. Med nemci, švedi, norvegi, ddnci, holanduši, finci i severni amerikanci se komaj 4—5 liidi najde med njimi, k! so nepismeni i to so navekše takši, ki so bettžni od rojstva. Stržn 114. DUSEVNI LIST september 20. So pa drflgi krščanski nžrodje (rusi, špan-jolci itd.), gde je do polovico analfabetov. Zžto je pa tiidi menje reda tudi v mirov-nom časi. Gda se pa takši nezevčeni na-rod zburka, te pa sploh divji postane i nika njemi je ne več svčto, kak pa rusos-kim i španjolskim komunistom. Ne je istina, ka bi nezavčeni ndrod leži bilo voditi, kak zevčenoga, samo za ,,nos" ga je leži voditi. Mi pa to neščemo, a> v vsakom človeki poštiijemo Boži kep. Naša evang. cčrkev je že v začčtki za ve-liko štlmala šole. Luther je pravo, ka je Š61a ograček cerkve. Gde se je zidala cer-kev, se je v njčno sdsedstvo zozldala i šola. Brezi včenja, razuma niti navddna ze-melska dugovdnja nemremo razmiti, nšpa Bože, vekivečne pravice. Ne smemo pa pozabiti, da ,,vsake modrosti začetek je bogabojaznost", kak žoltarnik piše. Bogabojaznost i viipaznost v Bogi se morejo naši šolarje v začčtki šolskoga leta navčiti i te njigov tiiid, njigvo včenjč ne bode zopstonsko, dr dobijo bla-goslov od Bogd! Starišje pa, ki bi svojo deco radi vi-deli edn6k kak srečne i pametne ludi, naj nigd&r ne pozabijo, da trijfe domi jestejo, v šteri se človek gojiti more, naj nedeživa"-zen, nego sin Boži. Ti trije domi so: sta- Krivda i pokčra, Roman, pisala: Kovatš Frida. Poslovenčo: SILVANUS. XXXIII Pefer je večkržt Čudiivžjoč pcglejtivo na svojo C6r, Pred parmi kedui se je ešče bojo za Reziko za volo njene tiižnosti i trfldnosti. Zdgj se je večkrat čtio njdni ves^ii smeh z dvorišča k njerni i na tije se je močaa voia vidls. Od oče se je pomali spioj nszdj poi^gnola n]č :a liib^zen k njcmi se je na vseednoščo obrnola, štera je že bifizl mržnje hodila. AH či je po ne-delaj v cerkev iJa, je pž nazžj najila s?oj ves^ii smeh i dečkl vu vesi so pa* z žednimi očmi glč daii za tov ISpov dekiinov. Te letne velke počitnice so se proti konci prlbliža?ale. Herbert se je neobtifidjeno včio vu svojoj hiJi, sam oča se je čiidtivao nad njim i rišov ali rojstni dom, šola i cerkev. Ti trije zgojitelje z skiipnov liibčznostjov i skrbli-vostjov morejo zga"jati deco, či šččmo, naj zržli, za pravo krščansko živlgnje sposobni ludjč postdnejo ž njih. ,,B)djženi človek, ki je zadobo zndnje i ki si je rdzum spra-vo" — kak Sv. Pismo veli. Bog da"j, da naši šoldrje vsi tdkši blžj-ženi liidje bodejo! /UVENTUS. Primož Trubar. Vu tOhini. Qda 30 na zapoved štajerskoga poglavdra voditcli slovcnske refortt žcije zapreti mogli i je Trubar pred temnicov na Nernško pobegno, je Š6 k predgari D.'eSr!chi v Nurnberg, gde njemi je ete n&skori preskrbo slOžbo drDgoga predgara v Rothenburgi. Eti se je Trubar cženo s Klaus Baibarov, šlera je po rodi s Celja bila, Z etoga za"'*ona sta se njemi rodiia dva sina i tri hčeri. Po trej Ietsj se je preseio Trubar v Kempten, gde je opravlo slfižbo latheranskoga farara. Na Netnškom, v domo?iai reforamcije, se je zn?,o sanio Trubar popolno 16čiti od katholi-čanske cerkve i et! $e je samo sploj vživo v lflthe?aist?o, šiero je od sdga rcao z rečjov i pismcm nazveščdjo. Aadrea. Trubarov ziiainenlti živlenjeplsec, pravi od njega, ka je samo na Ncmškorii posto Trubar »privi krščenik i sepo- nsd njcgovov paičljivostj6v. Njegovoga slobod-noga časa z&dnje dnčs?e je največ na to potrošo, ka je prehodo celo krailno svoje domovlne. P6t ga je večkrdt kre Ehrbacherovoga mlšna pelaia, ali zatnan je glčdo za Rezikov, ki se je ogibala zda farcfa, Skoron se njemi je tak vrdlo, da bi se želo za ojov, aii misli si )e z silov vraSo na drugo. Topel jesčnski nedelni ddti je razprestčro svojo iepoto nad polarai, gda je Herbert ponov-no pito sebč, či bi dnes pop61dne»i šo k Ehr-bacherovim od Rezike slobod jerašt, ali nS. Na sredo je bi!6 od!65eno njego^o odpotfivanje i se je ne mogo odiočiti, ka bi naj včino. Gda je glai zvono? vernike vu c^rkev zvao, je Rezika vu sr etašnje oblečeno slala pred očom. Na obiazi se njš globoko srčno občiitenje vidio i vu očaj nje je edna proinja leHla, kak nigda. nPapa, jas tnam edno prošnjo k (ebi, štero mi gvušno spunii. Dnes je nedela i menč bi september 20. DOŠEVNI LIST Stran 115. trdo v včenjej i veri." Kak: Lulher tak je (iidi Trubar vido prihajati te sledoje Čase, gda se človek odifičiti more ali za Krisiuša aii za Anti-krlstuša. BVsakši človck raj spozna ioga Anti-kristuša, šteri zdaj po sveti hcdi v ednoj člove-čoj podobi i šč6 s čiovečimi rdstavami, z laž-nivov predgov, z obliibami i grolnjatni odvrnčti iiidl od svčtoga evangelioma, od tč žive, fiste, istinske Bože reči." Zato Beden verni človek naj oprvim to dobro misel i ravado na na sebi, ka lubi Bcžo reč, samo njo drži za istinsko i samo njej verje. Ka pa \M[& gučijo, včijo sli delajo — pa naj bcdo to vsi očaki slare ali nove vere... rimpape .,. pušpekl, ali štckoli — naj eden ver* vajoči človek pogfčcine, jeSi se nji navuk i vsa dieinjs glihsjo z Božimi rečami, štere so v sve-tom pismi zapisane." Gda je zdaj etak zišlo Trubari spoananje s^toga pfstxsa, le je vfdo satno prav, kak daleč so v njegvoj Jiib!čnoj domovlni »od te prave sfSre vere." AH pregtiani je bio s s?oje domo vine, itero je tak prcveč lflbo, i nej |e mogo svojim slcvenskim bratom glasiti toga Čistoga evangeHoma. DaleČ je bfo od nji i nikiega vti panja je nej biio, ka bi se slobodno naskcri domo povrno. Ali njegva iiibžzen do svojega n&roda i njegva got^čnost do evangčlšoma je prevelka bila, kak da bi on nemo mogo g'čdati na svoj sfrolinski, tcga čisioga krščanskcga ra vuka oropani siovensfei ržrod. Zato je zdaj za preveč veselilo, či bi z rmenov ič vu ceikev i potem k S7. spovedi." ,Jas naj ..." " ¦- '¦ ' ' »Ja papa, ti moreš dnes i se jas z srca viiparo, ka boš!" Tak m6rno i rčsno je pravla, ka se je Ehtb-icheia trda natura do najvišilega razburkala. Tak hitro se neda podvrfti. ,Jas sem od korifirfrac je tnao ne bio pri spovedi i niti nemam zroka na to iavno dnes idti. Zakaj?" ,Jas sem satno tak rmslila, nebi rada, či bi ti ednok žao bilo, ka si mi želenje ne spuno". nTi tak gufiš, da bi mreti štela, jas se z tebom nsti včnespoznam i niti tdle nemam v cžrkev idti." ,Kak se ti vidJ, papa, B6g z teboml* Vu cčrkvi ]e Herbert igro za slobod na svoji lQb!6ni orgolaj. Rezika je satno pred jdbe g!<* dala fu dalino i oči so se nje ČOdno svetile, Sam Wagner farar se je CiidUvo nad nj6v. perom sčgno i spuno je syoje zda>ne suj, da bi se s'ov-i ^ ^^•• '¦>, Ona je mitao gledala na njega, okoli er-dečJ vfijt se nje je eden droven stneh obfido i ti dve mžlivi grabici na licaj so nje začale na-raji trepetati. "'"' *>' ' *T ,,T6 ti pravli, Herbert ?" Eden drfigomi sta vu naroče spadnola i sta nž znaia, kak je to prišlo, ka je Herbert v divjoj naklonosti vedno ponovno ktištivo njčne mehka vfljta i na r&ji je šdšnjo vu vfiha njena: Z. M-ki.oi i Gyiiri sta toga BSz!'get*-skoga junaka vnfika biiS. Mikloš je brezi decž mto, Gyiiri je pa od Thufzojov- v Beč, v caisrski d?or pri^o, gde ga je Pimany Pešer (ki je z kalavina postsno fapjnski Haciškof Vogrske) v rltssko cerke/ spravo, EšLe 3, 1618 je proteštš-iH'O proti skon^aiiji horvatžkcga držd?noga zbo-ra; z šterlm so proteštasiske duhovnike vosapo-vedali z Hor^atške. L. 1620 ga je njegov dvor ski diihovufk ešče te nfarmirsni Sziižgyi Štefan. L. 1622 ga je pa že v j-dpiflskcj cerkvi i kak drfigi, ki so zasajili ssojo ccrkev. je iiidi on hfiii biio od rojeci kat.• ov. Hiiro Je pregao ?se proteštantske dfihovaike z MedjisEurja. L. 1626 se v ednom pisrcš hvdU, da je veS. kak 10 dii-hovnikcv vostiro, Žesia njemi je eiče n.adale evang. ostdia i v evang. veri je gejiia dva sina, Mikloša i Petra. Z, GyQri js z 30 letnoga vere-boja smrtjio bolezen prhieso i 1. 1626 je airO v palači Pdzmdnya v Požoni. (Da!e.) Doma. Vidim te pd znova * *-' Doma mojga zemla, Kak te je mo' duša / Viditi želela! Tvoje cčrkvi torem Gled^či vu nčbo, •". ¦ V-dflhi obinoti - - . Stokrat, ino šolo! '. - -, ,,Rezika, za m6ne si žalu?a!a ceU čas, jas sera kriv, ka si zgfibila tvoj vesžli smeb. Samo zda znsm, zaka $i tak trudna, žalostna posfa-no!a, sirota Rezika." lsNe seni sirota, Herbert, >-n Zda se ona naglo odtrgne. nHerbert, takše zblode dostakrat hfldi nas-haj prinesšjo i se žtnetno, ah preveč žmetno poprasijo." ,Ti me direktno zosagai z tvojimi rcčmi, ešče de vse dobro." Strdn 120. DOSEVNI LIST september 20. Jeli je nL hvalevrSdfio to, ka zrendeliijejo svojim vernlkom čienje $v. pisma — i pokoro, povrnenje, pobogšsnje, novi žltek želejo od nji ?" htino reate. Vsa eta so hvž!e?rejdna činej-nja ! Jeli pa je nej iiidi naša dužnost vse eto ? Jeli je nej dužnost Krfstuiovcga vsakoga vučeni-ka čtenje sv. pisma i žitek po!eg Kristušovoga včenja" ? 1 Nej je samo tak hvalevrejdno, nego naravnost krščanska dužnost I. čtenjč sv. pisma. Všm sam Jezui veii: »Zbrojšvajte pisma, dr vi tak itimate, ka vu njih žitek vekivečni tea-te i ona so, štera svedočijo od mčne." (Jan. 5, 39) Ali bratje moji! Sv. pisma pravilno čtenjč je nej tak lehko dugovanje, liki to nikaki tnisli-jo ! Što šče najmre sv pismo z ržshajom, z dii-hovnirai podigžvanjem čteti, tisti more predvsem znati, ka je sv. pismo rejč boža i — rejč boža je istina. — (Jan 17, 19.) Z pobožnim Čiitenjem, z mo!Lnjetn, z verov, morerao jo prijeti (Jan. 8. 46) Celo sv. pistrio tnoremo čteti, nej samo novi zškon. (Luk. 16. 29.; Luk. 24. 27. ; II. Tim. 3. 16—17.) Nesmimo je poieg tska, nego poleg dliha razumevati. (I. Kor. 2. 14 ; II. Kor. 3. 6) nNe stne vera naša biti vu modrosii člo-voLoj, nego vu zmožnosti božoj." (I, Kor. 2. 5.) Nestnimo tak n,d poleg svoje človeče modrosti ,Vse de dobro. Ja Herbert to tnore bidti. Bojdi blajženi, Iub!6ni, jedini Herbert - Zb6gom 1" Rezika je po koniki bežala doli, da se nje je beli robec vu vdtri kak tnetfiiec plahoto, tak je v6vido, da bi smrten šldr b!o. Vseglih, ka je 16 žalostna vOra, se je Herbert ddnok smehati mogo. Kak je njegova Rezika (užna bila i kak se je on z silov brano i ddiok je njegova bor-ba zamanska bila, kr jo je že od koledi mao Iflbo, od onoga dcčva, gda je vu velkom fčrtoji potnagala materi spečeoje delati na božično drSvo. Herbcrt je pomali tudi domo stžpo, pre-mišlžvajuči si, ka bi to činiti bilo. Najbogie bode, či vse pove svojim starišom i de je za tanač i pomoč proso. Ešče dnes se ednok naspi aa 16 i vOtro rano de k oči io. , ¦ : , (Dale.) rasklšdati. Nikaj se nesmi pridiati njemi, ali kaj vkraj vzčti cd njega. (Osn. 22, 18-19.) Potom pa: nespozdbmo se niti s toga, ka »jeitejo ništerna žmetnoga razmenja dugovanja, Stera ti nczepčeni i nepokrepleni preobrdčajo, liki i ta thfiga pisma na svojo lastivno pogibel-nost. (II. Pet. 3. 16) EUkša dugovžnja nesmirao mi poleg svoje člosčče oiodrostl razklSdati, (II. Pet. 1. 20.) nego na razkladanje etakši niejst tfste morerao opitati, k! so na t6 pozvžni, (Ap. dj. 8 30-32.) No i zda vds pilam : Jeli sekfašje v etaklo formo Čtčjo s?. pistno ? Samo opazfijte, kak razklšdajo v njega ali ž njega ncverjetno driigo liki od koj je tam pravzaprav rejč. Mi ne polrebujemo nepripravne čiovoče isiine, gda nam Jezui božo celo istino glasi! Glždajmo zdaj že (Qdi ono drflgo hvaie-vredno dugovanje, štero sekfaije od svojf verni-kov zahtevaio, najmre II. pokdro, povrnenje, preporodjenje. Što ii€ ta|\ti to, ka so eta vsa hvalevredna dugovanja ? Celo dulnost i to vsdtoga krstšenika ncodlašliva dužnost, nej samo seklašof. (Ef. 4. 22.-24. ; Jan. 3. 3-5.) Nemremo se s tem tavno hvdliti, krščarsBki človek se niti ne preštimi/a, nlkdltisepa donok hvdlijo z nasledu?ajcčimi dogodki: Pred tetn sem sv6tešnji den v oitarijS pre-živo i dokeč so drligi krščaaski vernici vu cčrkvi moliii, popevali, tečas sem jas sedo pri alkchol-noj pitvini, se karlao, preklhjao Bogš i lQdi. Zdaj pa niti ne poglčdnem proti krčtni, nego hodim vu cčrkev, karte sem vu ogenj Iiičo i naprej setn vzeo biblijo. Do tegamao sem se pernjao, svajiivao; zdaj molim i dičim Boga i vu meri živžm z vsžkim mojitn bližnjim. Do sejgamao sem včrvao iatringatn 1 comprnijatn i ošpofivao sera pri?o vero, zdaj se samo vu Bogi viipam i od njega čakam vse dobro. Do etigamao sem zapravlajoč po lehkoš-kom živo i vu str&danjl nihao ženo i deco svo-jo, gda so pa joččč prosili od mčnekriiha, sem jih bflo i ml&to; zda je že lfibim, oni tfidi me-a€, ar sem spoznao istlno i razmenje ete apoi-tolske rejči; či se što za lastivne svoje i ožjbole za dotninje ne skrbi, vero je zatajo i od never-noga ]e lagojeii. (I Tim. 5. 8) Do tejgamao sem kradno, vkanjflvao, zdaf sem že vsa eta finihao i mojitn bližnjira sem september 20. DtJŠEVNI LlSf Strdn lžl. vsako včinjeno Skodo povrno — vkridnjenoj sekeri ešče itOo tfldi — i tQ rte pomiri, ar je znam&nje toga, ka sem se povrno, pobCgšao, iiki nigda Zakheui. (Luk. 19 8) Jeii je vse to ne hvžlevrždna sprememba ? Tak je, bratje rooji. DSnok pa od pokore, povrnenja i preporodjenja pžlik moremo zamerkati, kak že (iidi prvJe, ka je t6 ne tak lehko dugovinje, kak vnogl tnisiijo! Ne zgcdi se to vsigdšr tak na nšgii, po čiidnom, a> pokora, povrnenjč i preporodjenjd isttosko ir.ore b!ti. (Efez. 4. 23), da ne bodemo tškši, kak ti skazlivci, ki so prlspodobni k obeljenim grobom. (Mšt. 23 27.) Popolno more ono bitl, ne ka b! satuo ništerne svoje grehe idnihdli, difige pa obdržali, ali sploj nove na sčbe vzč!!. (Žolt. 18. 13, 14) Prevedno tiidi more to biti, ar z pobogšanjem žitka nigcter ne moremo gotovi biti. (Pripov. 20. 9 Jak. 3. 2.) Pobogšanje žitka more biti končno tudi vs'gda"r ponižno, nkt či bodemo praviii, ka greha nemamo, sami sebč vkanimo i istine nega v nami." (I. Jžn. 1. 8.) Zato te rSsan povrnjen! i grehe požalOva-joči krščenik ne bode seb6 za spravičanoga, brez greha bodočega, svčtoga držao i glaso, Hki on gizdav farizeuš, nego bole porSSa sebč vu božo miloščo i od njL čaka spravlčanje Jiki on ponizen pubiikžnuš. (Luk. 18 5-14) No, pitara vk% po vsem tem : jeli tak činljo seklašje ? »Z njihovcga sdda je spoznate" veli Jezul. (Mat. 7. 16) Jeli ne vidite, kak so preštimani, g!zda"?i, nadflti; stanovito liki on farizeui, iteri je svoje mtniilene j^kosti eiče pred vsaznajOEim Bogom tiidi napreprinašao. Jeli nevzemete na pamet, kak se ogiblejo drugi pošteni lQdi. ? Kak da bi gospon Jezui Kristui ne bi velo, ka lObte vaše bliznje ... ešče vaše prctivnike tudi. (Mat. 5.49) Jeli ste ne skusiji, ka se stem povidjžvajo med sebom, či drfige lehko v njihovoj veri vkle-nejo ? Kak so potihnjeni, ,v ovčeni odevkaj pri-hajajo k vatn." (Mat. 7. 15) I vefčr vu kmicl hodijo, — »bole Ifibijo kmico liki svetlost, dr so njihova dela hfida/ (J4n. 3. 19.) I celo, ka se oni satno bože rejči držijo I Srraacke I Zaistino se ji prisfajajo reči našega Zveličitela od spolojne povrnjeni: »Gda pa te nečisti dQh vOide s človeka, okoli hodi po sOhi mestaj, išče počinek i ne n^jde ga. Teda vell: Povrr^m se vu hiio mojo, odkud sem vdzišao. I pridoči najde jo spraznjeno, pometeno i otndj-ženo. Teda ide \ vzeme s sebotn sedem drfigi diihOv, hOjši od sLbe i notri idoči prebivajo tam; i ta siednja človeka tistoga so hlijia od prvi." (Mat. 12 43-45 ; Luk. 11. 24 26) Etakio pokorc. etakie povrnejnje držijo seklaije Oni so resan vdpomeli ništerni greh t svojega srcd i osna;žili so se z ništernim »dobro-činenjem," notri se je pa povrnolo k njira sedem difigi hfijši dOhSv — liki je te prvi blo — celS drUgi pcmdnšdvanje, zaničavanje, satnogasebč pa preštitn&vanje i zviššvanje, ka je že samfi vu sebi tudi že zadosta k tomi naj očivesno bode, lca so on! za'stino tiidi prevei daleč odevdarill, celd odtrgnoli so se od Kristuiove poniznosti, od pravilno razkladane bože rejči — od istine. Ka je že prorokOvao n'gda od nji te apoi-(ol ? ,,Bili so pa i krivi prorocke tned lfldstvom, liki i tned vami bodo krivi vuSitelje, ki notri pripelajo pogibelna jeretinstva." (II Pet.2,1-2.) Jas sem je prevuča^ao, preskflso i sploj vOspoznao. Zito vas brančč oporainara, bratje moji, z etimi rečmi naiega Zveličitela: »varte se od ktivi prorokov .. .! (Mat. 7. 15.) *¦* Vu kom vse biddijo ešče i s kčm vas IC6]o zapelatl, odtrgnoti od istine, od prive vere, to vam drgoč opliem doli, či de me dober Bog živo i tak šSeo. Tečas pa tOdi i (Qdi potom vsigd&r, tned vsdkimi razmerami zdržte, ka mite: vašo na Kristušovom evangeliomi fundalivano vero, naj vam niiče ne vzeme korono vašo. (Ozn. 3. 11. i 2. 10) ,VerostOjte, stojte vu veri, možjč bojfe, močni bojte!" (I. Kor. 16 13.; I. Pet. 5 8 11.) Z-Luther kalendarlja. Ousvetnost i sprdvišče Gustav Adolfa društva. Prekmursko evang. Gustav Adolfa filialno drfiitvo je svojo Ietošnjo oivetnost i spravišSe sept. 7-ga v M. Soboti melo, na šterom so tao vzčli zastopn'ci vs6 naii prekmurski gmani do-sfa prištelov-prlštellc Gustav Adolfi drflitva. Ousvetnost se je ob 1/4 9. vOrl začnola vu cerkvi z popevanjem 211 pesme. Škalič Šindor lendavsk! diihovnik so na podlžgi Gal. 6, 2. predgali Nemec Lajoš akadetnik so na goslaj.s sprevajanjem orgol, dv6 pestni igrali. Kovatš Frida firarca so solo pop6vali edno pesetn, s Strdn 122. DOSEVNI LIST september 20. sprevajanjem orgol. Med igrov, dotično popeva-njem, so nas deklamicije opominale na verebrat ske dužnosti. Berke ErrG je deklarrdlivo ,Na-bfld" pesem, Sočič Ilonka ,,Qustav Adolf* pe-sem, Kardoi Gčza .Oblflbo". Potom so predsedeik drfištva, Luthar Adam puconski dOhovnik tneli svoj odprtn! govor od etcga dugovinja: naša odgovornost proti e?ang. , raztorjenostatn. Za(6m so odprli gjiilei i napre- dali svoje naznanilo cd drflštvenega žitka v pretečenotn leti. Z toga naznanila 11 ništerne <:. točke zamerkamo ese. .- Notrijetrinja smo meli vkUp 12 2315 D; 186*5 D menje. liki v prvešem leti. Dariivano je po faraj: Puconci 3913 D, Bodonci 1402 25 D, M. Sobota 1280 D, Hodoi 936 D, Kilževci 890 75 G. Slaveča 625 D, Lendava 500 Ds G. Petrovci 440 D, Moravci 394 D, Domaniševci 387 5 D, Apači 213-5 Din. Popifikno piide na dfiio 52 p. Ali eta poprčknost se vu pojedini faraj etak raz-vija: Lendava je d&la za vsakov dfiiov 143 D, Puconci 98 p, Hodoš 92 p, Apače 73 p, Bo-donci 56 p, M. Sobota 54 p, G. Slaveči 39 p, Domanjševci 31 p, Moravci 30 p, Križcvci 21 p, G. Petrovci 18 par. Na tak zi4ni »decč dir* so aldUvali: Pu-corci 405 D, M. Sobota 266 O, Bodonci 264 5 G. Slaveči 157 D, Križevci 68 D, G. Petrovci 46 5, Domanjievci 42 5 Din. Podpore so dane : Apačam 1800 D, Len-davi 900 D, Domanjševccm 400 D, G. Slavečom i Seli 200-200 D, Diakonis Domi v N. Vrbasi 100 D; decč dar, 12495 D Koračeji (Bosnija) na zidanje molitvarnice. Gorioslanjena iuma je pa poltg pravil dina glivnomi društvi. Nazadnje je gjOlžš zahvalnost vadluvao viem onim, ki so se vkomlali trOdili za pozdig-Bjeni tekaj letne dsvetaosti. Po vreloj zaklQčnoj tnolitvi prediednika i po navd&ienom spčvanji 1. veršuša »Trdi giad" pesme so z cerkvi vo idoči 344 Din cffertoriuma položili na cio Gustav Adolfa podpornoga diačtva. Od matere ttaM vepnosti. (Vzeto z Dr. Mešterbazy Erno, pržkdunajske evang. cer- kernt krajine inšpektora, lStnoga krajinskoga odprtnoga gjflllša gdvora.) "*" ,,Morcmo previditi, ka dnesdča od vtdlco-ga nai ičkšo verncst želž Sv. mati cčrkev, kak vu mlra blijžcni letaj. Daesdžn je nž zadosta to praviti, ka sem evangellčanec i z ka kak se de!a bombšž (za cajg) iz mleka. — Gdvni iajnik Driištva nirodov Avenol je k Mu-soliniji hodo zavolo sodelov&nja v Driištvi nšro-dov. Francuske novine se norca delajo, i te pot imeniijejo za BC«nosso.* — Kak »Politika* po-roča, naia vlada 200 vagonov semenske pienice kiipi v BankutK Iz toga 180 vsgonov razdelijo v Dunavskoj, po 10 — 10 pa v Vardarsko} i Drinskoj bžnovini. Vlada je za to kiipčijo kme-tijski oddeiek Dunavske banovine zavtipala i za te clo 800.000 Din odločila. — S 1. okt. se pri nas končno todl zakon od kmečke zaščite regu-lera i stopi v žitek. — V Romnuiji je nastžla sprememba vlade. V novoj vladl nega več Ti-tulesca, ki je 14 let bio romunski zviineinji mi-nlster. — V Nemčiji je podugšana vojaika slfilba m dve leti. Zda bo mela Nemčija &tL\no pod orožjom 2 milijona vojakov. Te priličen Mozeš. Vu cdnoj tnenioj vesi Hannovera, tak pr&vi pripovest, se je sprdznilo zvonžrsko mesto. Što bi mogo napisati čfldflvanja farara, gda se eden dčn samo notripost^vi k njetni eden židov, kije tiid! vu onoj včsi živo, Mozeš Levi i se glasi, ka on prcvzeme zvoažrsko mesto. »Ali Mozeš", er(č te farar ,mi vas nemremo katc židova za zvcnara gorivzčti." BAli gospon farar, oni me ddnok okrstijo i jas te z vesčljem postAnem kričenik." Farar, komi se je smešno vidlo ed-noga židova za zvonšra gorivzčti, erčč: ,Ja, Mozeš, to je vse lepo i dobro, ali ka za iroena bi pa vam da~li kak kričeniki ? Stžro ime, Mo-zeš Levi, nemrete zdržati, a~r nišče bi vžs ne držo za krščenika". .Na to sem jas že tfidi mi-slo, gospon farar, zndjo ka, meni se jako dopdd-ne i bom se zvao Luther Marton*. Farar se je od smeha komaj nazžj zadržo: NZa Božo volo, kak pa pridete na td misel ?" ,Nfi, naj se ne smehčjo, Luther Marton je edno lžpo itn& i me-ni nede trbelo z srškic vozrezati monograme, štere sem naplso L, M," Nč istina, (e Levi Mozeš je priiičen človek bio. Ali njegova priličnost je ne dosta bila vrčd-na. Ali pitajmo satno, nega dosta tškii prllični Mozešov med luteraai, ki vero svojo zapflstijo za eden dober .kšeft"? Ki dostakrdt že naprS odajo i ešče deco svojo za edno ,,dobro parti-jo"? To je dokžz, ka takši nemajo vere, ar pržva vera prvle nihž »žltck i blšgo i vse ka je držgo", kak vero vu Kristuii. Stržn 124. DOSEVNI LIST september 20. Reformacija na AngleSkom. ..;-.-. -, Naprejddva:SILVANUS. . (Nadaljavanje.) Ali pred smrtjov je požallivo (e stopžj i gda je na gormšdo šo je sam sebč pritožo za nevdrnoga, ki je zaijjo pravico, naj sl žrtek ob-drži. Pred v$em lOstvom je vu planči vtegno svojo pi&vo roko i je erko: BEta je pregreiila, ta naj gori obprvim." Tak je Cranmer svojo sla-bost vu smrti \6Hlgo z sarn sžbe. TBdi Marija se je v pameti zmešala, ar je čutila, ka mržnjo nžroda na sčbe obrnč za volo vmdrjanja i po nlkakioj pSti nemre vere napifiidfinje prekrdtiti. Na to je tUdi preci tnrla i jo je Elizabeta, Ane Bolein fi nasledflvala. EHzabeta je svojo tnladost brezi vesčlja i vu vevšem tali v zšpori potroiila. Ali ta sarao-čina je za njo edna š&la mddrosti bila i vučitel spoznanja, mertačlivosii i ponizne pokornosti grdtala. Kak njčna nesrečna mati, tiidi ona je navddiena bila za evangeličansko vero. Vse ro be oslobodila z voze. štere je Marija zapreti da la i je pomali notrivpelala reforrn&cijo brezi ka b! pžplnce težlla ali pregšnjala. To nšjvekšo ob-last obri cžrkvi je nszaj na sLbe vzfc'a, či ba> ka jo je pApa ponovno vdprekuno. Božo s fižbo, itero je od evangeličanski theologov v rčd dšla postaviti, je obdržžla vu sredini med papinskov ceremčnijov i vu daleč idočov prostočov. Pri-bližno tak, kak je ešče dnesd6n navžda vu angli-k&nskoj cčrkvi, gde je ešče vnogo zvčnešnje for milnosti obdržano od stare p^pinske cerkvi, ne tak, kak vu nemški i šsajcarski proteštantski c6r-kvaj. Edno verevadliivanje je bilo vkuppostavle-no v 39 šrtikulušaj, itero je ešče dnesddn va-li?no v Angllji. POšpeki so ostanoli vu svoji {čsti i dohotkaj, samo so raogli evangeličansko vadltivinje gorivzeti. EHzibeta je sledi ostro po-stdpala prdti vsakiemi zburkavanji i revoluco-nšlnomi trenjč ti papidcov, kak tfldi proH do skrajnosti idOčim reformžtorom. Donok je pod njenira 25 let trpččim, srečnim vladarstvom po-loženi fundament Angllje velikosti i zmožnosti, i ete fundament je nika ne di&go kak pa KrisSu-šov evangelium, od iteroga slično se vidi eščc i daesdčn po drflgi evangeličanski držšvaj. K ednomi popolnomi verskomi vjedinanji je IQdi na Angleškotn ne priilo i to ni nikia politična ob blšst nemre prisiliti. Ržvno za toga vclo, ka je Eiizabeta na sčbe potčgnola to najvčkšo oblast c^rkvl so sledi dfige stranicarske borbe nastanole Od kfci!evske vižsti popršvlena cerkev, vu šteroj je dosta ostonclo vu Boži slfižbaj od paainske navade, se zoič pQ§pekijska ali episkopalna cčr-ke?. Vnogi so z ustanovov (autonomi}ov) t6 cpiskopa'ne c6rkvi ne bili zadovoini. Ne so šteli nika takšega obdržati, štero na papinsko spo-minja. Te, ki so na popolno očiščeni^ (putitas) trli, so se od episkopalne cdrkvi ločili i se zo-\čjo: purilžneri ali pre8byteris>neri. I med etJ, ti do skiajnosti idoči, ki so sledi. posčbno pod tim velikim imenltnim Ollver Cromwell om se nastanlli, so t! independenti, ki so ne samo (6 epfskopalno, nego tildi to presbitanersko cčrkev zavrgli, tak ka so vsi posebni i cd edend flgoga nezavisni. Oliver Crciriwe!l je eden dež^lni plemen!-(aš bio, ostrcga i energičooga karaktera, č/stoga miilenja i ostroga pog!čda mož Gda je I. Karl, eden vnfik Marije S'uart, kak kržl na Angleškom, leta dugo brezi parlsmenta, splcj po svojoj voli vJadaro vu drža*vni i vu vsdlQvan']skl dugovanji je raed narodotn meščanska bojna vOvdžrila, \u šteroj so se kra!a lQdj^ i parlamentna part&ja borile med sebom. Šereg parlamenta je z puri-tanerov stao, k! so cerkev od vsakše človeče blodnosti j zvdaeinjosti očistiti iteii; .resni, fa-natično pobožni liidjč, ponizni i pokorni pred Bogom, gizdšvi i negenlivi pred človekom." Voj toga žerega je Oliver Cron well b;o, ebož vel-koga voditelskoga talenta. Z nepokvarjeni s!n6v deželnoga naroda si je po časi celi šereg pietne-niti borcov spravo okoli sčbe, štere je slalno včio na obiačanje crožja i tned ler.i jih je na> puno z svcjov verskov navd&ienostjov, štereje za ,železna rebra" imenuvo. Žnjimi je dvakrat oblšdo kralž šereg, šteri je z pLpincov i z na-slcdniki cp!skopalne cčrkvi bio vkuppostžvleni. I. Karl je bio zgtableni i \6džni parlamentskoj partšji. Cron.wsll, vu koga rokaj se je pomali vsa oblžst koncenlrJrala, si je iak djao z kra-loni, kak z ednitn razbojnikom. Dao ga je kak tyrana, odavca, vmorilca i nžroda protivnika na smrt osoditi i v Londoni pred palačov Wh'tehall glavo vzeii. Cromwell je z ednoga obloka kcoj glčdo to knavo koirčdijo. .Ovo, vadlUvanje je rešeno i sloboičira jezere i jezere zagviiiana", je zakričo, gda je Karla glšva vu prdh spadncla. (Dale.) Stampano v »PREKMURSKl TISKARNI« odgovoren HAHN IZIDOR v Murski Soboti.