OBLIKOVANJE NA SLOVENSKEM Z ačetek in razvoj in d u strijsk eg a o b lik o v a n ja in v izu a ln ih k om u n ik acij po d ru gi sv eto v n i v o jn i M AJA KRULC, LJUBLJANA UVOD Človek si je že svoja prva orodja oblikoval ter si jih prilagodil, kot si je tudi svojo okolico hum aniziral in personaliziral. Z obrtniško proiz­ vodnjo je bilo oblikovanje uporabnih predmetov v rokah posameznikov, ki so proizvodom dodajali elemente dekorativnosti, mode in stila. Tako se je razvijala uporabna umetnost. Z industrializacijo proizvodnje in z novimi tehnološkimi postopki pa sta se značaj in vloga individualnega ustvarjalca izgubljala, prej stoletja veljavne norme so se začele spreminjati. Med izdelovalca in uporabnika, ki sta dotlej večinoma imela pristne med­ sebojne kontakte, se je vrinilo veliko število strojno proizvedenih izdelkov. Krog menjave se je razširil in medsebojno dogovarjanje je bilo otežkočeno. Z izdelki za anonimnega uporabnika se je začelo oglaševanje po časopisih, pošiljanje prospektov ter kasneje oglaševanje po radiu in televiziji. Pri vsem tem so oblikovanje, proizvodnja, trgovina in uporaba postajali vedno bolj ločene kategorije s specifičnimi interesi, ki se niso razvijali zmeraj usklajeno. V začetkih industrijskega oblikovanja je še živelo značilno posne­ m anje oblik stare obrtniške tradicije, ki ni bilo več logično in smiselno. Šele postopoma se je razčiščeval pojem oblikovanja in se končno naslonil na znanstvene in analitične temelje. Oblikovan predmet predstavlja sintezo kvalitete, uporabnosti ter pristopne cene. Oblika predm eta ni rezultat aktivnosti um etnika in izoliranih estetskih konstrukcij, ampak je odvisna od niza faktorjev — m ateriala, tehnike, proizvodnje, funkcije, psiholoških, ekonomskih in še drugih elementov. Oblika industrijskega proizvoda ni dodatek že izgotovljenemu predmetu, ki mu bistveno ne bi bil potreben, am pak faza v sami proizvodnji, ki vključuje racionalno-eksaktno prouče­ vanje in intuitivno-ustvarjalno obdeluje dobljene podatke s prenašanjem v prototip. Za tak proces je potrebno večje število strokovnjakov in izvajalcev. Serijska proizvodnja, ki je osnova vsake produkcije na področju in­ dustrijskega oblikovanja, zagotavlja možnost poljubnega ponavljanja pro­ totipa. V vsakem produktu je viden prototip, ni pa unikat, kot tudi serijska proizvodnja ni nekaj enkratnega, in nima možnosti posameznih variacij. Obrtniška proizvodnja je z neenakostmi pridobivala, pri serijski izdelavi pa neenakost izgubi vrednost, izdelki pa ostanejo vedno identični prototipu. Klasifikacija 19. stoletja se je opredelila za umetnost in neumetnost, koristnost in nekoristnost, za čisto in uporabno umetnost. Leta 1937 so označili izobrazbo oblikovalcev kot strokovno izobraževanje za »najnižje veje umetnosti.«1 Ta oznaka se neredko pojavlja tudi v 20. stoletju, ko »Beaux-arts tradicionalisti« v oblikovanju vidijo le manjvredno, s tehniko vplivano varianto um etniške aktivnosti. Oblikovanje izdelkov jim pomeni nadaljevanje skulpture z drugimi sredstvi, vizualno oblikovanje pa nižjo zvrst slikarstva in grafike.2 Po drugi strani pa futuristični znanstveniki razlagajo oblikovanje kot pojav, ki ga je povzročil propad inženirstva. Ravno tehnika je bila vzrok številnim nejasnostim na področju indu­ strijskega oblikovanja in nerazum evanjem vprašanja povezanosti um et­ nosti in tehnike. Arnold Hauser je bil m nenja, da se »umetnost vedno po­ služuje m aterialnih tehničnih izumov v obliki naprav, nekega aparata, nekega stroja, in to dela tako odkrito, da je prav to neposrednost, to m a­ terialnost izraznih sredstev mogoče označiti kot eno od mnogih najbolj bistvenih lastnosti. Umetnost je najčutnejši, najobčutljivejši izraz člove­ škega duha in je kot taka vezana na nekaj stvarnega, na tehniko, na sred­ stvo. Vseeno je, ali so to sredstvo statve ali tkalni stroj, slikarski čopič ali fo to ap arat...« Kakorkoli se obrnemo, karkoli delamo, karkoli obliku­ jemo, vse to je vezano na našo osebnost in je posledica pogojev, v katerih živimo, dobe in njene kulture. Oblikovanje naj bi ves čas držalo v ravno­ težju tri kvalitete človeške narave: fizično, intelektualno in emotivno. Če se to ravnotežje podere, je oblikovanje bodisi preveč tehnično bodisi preveč razumsko ali kar romantično, zato je ravnotežje, enakomerno razm erje teh kvalitet, cilj dobrega oblikovanja. Prav tako je za oblikovanje bistveno ravnotežje drugih treh faktorjev: funkcije, tržišča in proizvodnje.3 V iz­ gotovljenem izdelku mora priti do harm onije vseh faktorjev in ne do kompromisa. Dobra oblikovanost proizvoda zajema vse, od definirane funkcionalnosti, koristnosti in uporabnosti do problema čiščenja, kvalitete materiala, dobe trajanja, možnosti lahkega popravila, ovojnine in dobrega izgleda. Zunanja oblika proizvoda je rezultat usklajenih elementov v sami proizvodnji. Pojavlja pa se tudi samo izpopolnjevanje zunanjega videza proizvoda, imenovano styling, ki v glavnem nastaja zaradi konkurenčnega boja na tržišču, ko gre za vprašanje novosti, mode ali neobičajne zuna­ njosti v zvezi z reklamo, ki vpliva na uporabnika. Vrednost takega obli­ kovanja je bolj slučajno, čeprav ni nepomembna za potrebe mase. Do stylinga je prvič privedla ekonomska kriza v tridesetih letih, ko je styling povzročil naj hitrejšo prodajo izdelkov hiperprodukcije. Takrat se je v Ameriki uveljavil tudi poklic oblikovalca, čeprav ne ravno v najnapred­ nejšem smislu. Za ICSID (mednarodni svet združenj industrijskih oblikovalcev, usta­ novljen 28. VI. 1957 z namenom, da pospešuje industrijsko oblikovanje v vseh njegovih vidikih v korist človeštva) je Tomas Maldonado definiral 1 Tomas M aldonado, Kako se boriti protiv samozadovoljstva u izobrazbi dizajnera, »Bit« int. 4, 1969, p. 21. 2 Gui Bonsiepe, Edukacija za vizuelni dizajn, »Bit« int. 4, 1969, p. 55. 3 L. B ruce Archer, Priroda oblikovanja, Covjek i prostor, št. 126, 1963, p. 9. industrijsko oblikovanje kot »ustvarjalno dejavnost, katere namen je do­ ločati oblikovne kvalitete industrijsko izdelanim predmetom. Te oblikovne kvalitete pa niso le zunanje značilnosti, temveč predvsem tisti sestavni in funkcionalni odnosi, ki nek sistem sprem injajo v usklajeno celoto s sta­ lišča proizvajalca in uporabnika. Industrijsko oblikovanje se vedno bolj širi in zajema vse aspekte človekovega okolja, ki so pogojeni z industrijsko proizvodnjo.« Terminološka definicija oblikovanja je prav gotovo sporna, saj se oblikovanje in vsi pojmi, ki se nanj nanašajo ali so z njim v zvezi, stalno spreminjajo in revidirajo z vedno novimi pogledi. Delo oblikovalca je neomejeno ter se razteza od malega uporabnega predm eta pa do prostor­ skega oblikovanja mesta in pokrajine. Sprem injajo se tudi pojmi, ki so v zvezi z grafičnim oblikovanjem. Ulmska visoka šola za oblikovanje je v začetku šestdesetih let utemeljila term in vizualne komunikacije, ker je postal koncept grafičnega obliko­ vanja v smislu Bauhausa preozek. Sam tehnični razvoj komunikacijske industrije (film, televizija, radio, tisk) se je začel po letu 1920, po drugi svetovni vojni pa se vedno hitreje razvija. Pojem vizualnih komunikacij vključuje razpon od proizvodov grafičnega oblikovanja za male serije do množičnih vizualnih medijev za medsebojno sporazumevanje in se tako nanaša na ves svet znakov, t. i. vizualni inventar, ki nas obdaja. Pojem grafike dobiva drugačno opredelitev, predvsem v tehničnem pogledu, ker ne velja več le za klasične grafične tehnike visokega ali globokega tiska, za lesoreze, linoreze, bakroreze in akvatinte, marveč zajema najrazličnejše tiskarske tehnike od navadnga tiska in offseta do bakrotiska, kseroksa in sitotiska, konceptualno pa je razširjen na zelo široko področje vizualnih komunikacij.4 Vizualni inventar je sestavni del okolja, v katerem živimo, in bistveno vpliva na značaj urbanega ambienta. Zaradi množice novih sporočil, vi­ zualnih podatkov, nastaja v urbanem okolju s pomočjo moderne industrije in tehnologije nova, um etna pokrajina. Med njo in človekom se razvija odnos, ki hkrati narekuje spremenjeno okolje. Različni izvori in pobude pri oblikovanju bodo vedno težili k novim pristopom in nepričakovanim rešitvam. Oblikovanje živi s tehniko in siste­ mom, se neprestano razvija ter postaja enoten pojem širokih razmerij, ki ni statično nikoli dokončno opredeljen. Oblikovanje gradi tudi naše sim­ bolno okolje, predstavlja vizijo želja časa in družbe ter teži k vrednotam, ki bi obogatile naše življenje. Začetki industrijskega oblikovanja so povezani z industrijsko revo­ lucijo in z deželo, ki je prva začutila njene posledice, z Anglijo. Pojav stroja in novih tehničnih sredstev sam po sebi ni povzročil ustreznih sprememb v proizvodnji. Se naprej so vztrajali pri starih izhodiščih ali pa so s pomočjo ornam enta skušali zakriti nove materiale. Stroj je bil v nekem smislu res tisto »razdiralno zlo«, kot so ga imenovali v veliki večini. Tradicija ročne proizvodnje, v kateri je bil ustvarjalec tudi producent, je trajala več stoletij; človek, navajen na tak koncept, se v poplavi industrij- 4 Želim ir K oščevič, Grafično oblikovanje vidnih sporočil, Sinteza 20, 1971, p. 36. 1 0 * 147 skih izdelkov brez estetskih vrednosti ni mogel znajti. V želji, da bi po­ novno humaniziral proizvodnjo, je posegel po ornam entih iz preteklih ob­ dobij ter jih enostavno apliciral na gotov izdelek. S hitrim porastom industrije in z novimi tehničnimi izumi so roko­ delci ostali odmaknjeni od proizvodnje. Izdelki, ki so jih pokazali na veliki svetovni razstavi leta 1851 v Kristalni palači, so doživeli polom. Tudi sama K ristalna palača, zgrajena iz stekla in železa, je izzvala ostre kritike. Niti ni bila delo arhitekta, saj so železo še vedno sm atrali za material, ki je sicer koristen, toda brez kakršnegakoli drugega pomena. Število železnih konstrukcij je naraščalo predvsem po zaslugi gradbenikov oziroma konstruktorjev, kot so jih tedaj imenovali, ki so postavljali viseče mostove. Železo so že uporabljali v notranjščinah in kasneje tudi na fa­ sadah, vendar so ga skrbno zakrivali. Šele Labrouste in Viollet-le-Duc sta vztrajala, da mora v arhitekturi oblika odgovarjati namenu, Viollet-le- Duc pa je celo zahteval, da mora »kamen izgledati kot kamen, železo kot železo in les kot les.«5 Prav tako je predsodek do strojev vodil Morrisa pri ustanovitvi gi­ banja Arts and Crafts. Z oživitvijo obrti in s ponovnim odkritjem vrednot srednjeveškega sveta je skušal preobraziti človeštvo. Verjel je v tradicijo in čutil, da mora um etnik sam postati rokodelec-oblikovalec. Cenil je posamezne m ateriale in delovne postopke, a obsojal uporabo stroja, zato so bili njegovi ročno izdelani predmeti zelo dragi. V Evropi se pred letom 1880 ni mogel nihče popolnoma ločiti od historicizma. Medtem so v Ame­ riki že lahko nastali prvi nebotičniki, čeprav so navidez spominjali na angleške stavbe za urade, zgrajene v sredini stoletja. Cikaška šola je uvajala železne konstrukcije v poslopja, ki niso bila le tovarne, gradili pa jih niso več inženirji, temveč arhitekti. Nove stavbe so bile predvsem funkcionalne, čeprav so jim dodajali tudi nove originalne ornamente, ki so vodili v začetke dobe A rt Nouveau, kot sta v novo dobo po drugi strani vodila Morris in gibanje Arts and Crafts. Kljub temu, da je bila Art Noveau v mnogih pogledih bližja gibanju Arts and Crafts kot racionalistič­ nim tokovom začetka 20. stoletja, pomeni ta doba eno izmed glavnih iz­ hodišč za moderno oblikovanje zaradi svojega vztrajanja na ozki povezavi med konstrukcijo in dekoracijo v arhitekturi in oblikovanju. Nagel razvoj angleške obrti in pa inženirska arhitektura sta navdušila predstavnika pruskega trgovinskega odbora Herm anna Muthesiusa, ki je preživel nekaj let v Londonu. Prepričan je bil, da se iz preprostosti nove smeri »domače arhitekture« in z možnostmi strojne proizvodnje lahko ustvari nov stil, ki ga je imenoval »Maschinenstil«. 1907. leta je v Mtinchnu ustanovil Deutscher W erkbund, prvo izmed mnogih društev, ki so hotela izboljšati situacijo v oblikovanju in industriji ter združiti umetnost, in­ dustrijo in obrt. Istega leta je zaposlila tovarna AEG Petra Behrensa za svojega industrijskega oblikovalca. Prav tako so bile v tem času v Avstriji ustanovljene delavnice (Wiener W erkstätten), ki so se ukvarjale predvsem z oblikovanjem v pohištveni industriji in z gospodinjskimi predmeti, ki naj bi bili »funkcionalno umetniški«. V zbornikih W erkbunda med 1912 in 1915 je dobro viden napredek nemške arhitekture in industrijskega obliko­ 5 N ikolaus Pevsner, The Sources of Modern Architecture and Design, Tha­ m es and Hudson, London 1968, p. 16. vanja, čeprav se še pojavljajo ostanki Jugendstila. Prišlo je tudi do ostrih konfliktov med Muthesiusom, ki je trdil, da strojna proizvodnja zahteva standardizacijo, in Van de Veldejem, ki se je boril za individualnost. Van de Velde je bil dolgoleten voditelj weimarske šole za umetno obrt in je ob odstopu za svojega naslednika imenoval Gropiusa. 1919. leta se je iz weimarske um etnoobrtne šole in akademije razvil Staatliches Bauhaus pod Gropiusovim vodstvom. Z Bauhausom je Gropius postavil tem elje sodobnemu industrijskem u oblikovanju, modernemu arhi­ tekturnem u pouku in skupinskemu načinu dela. V tej danes že legendarni šoli so prvič gledali celotno človeško okolico kot predmet oblikovanja in so jo skušali izboljšati s pomočjo tehnologije. Mejo med umetnikom, arhi­ tektom, obrtnikom in industrijo je Gropius sprva poskušal odpraviti z vključevanjem vajencev lokalnih tovarn v pouk. Šola je privabljala štu­ dente vseh narodnosti s popolnoma neakademskim programom, s poudar­ kom na delu v delavnicah. Ukinjeni so bili tudi profesorski naslovi, ki so jih po terminologiji srednjeveških gild zamenjali »mojstri«. Bauhausu je uspelo zajeti vsa najnaprednejša gibanja dvajsetih let, od nemškega ekspresionizma, holandskega de Stijla, ruskega konstruktivizma do nad­ realizma, saj so bili v W eimarju in kasneje v Dessau prisotni vsi tedanji vodilni in najnaprednejši ustvarjalci — Johannes Itten, Lyonei Feininger, Paul Klee, Vasilij Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy, G erhardt Mareks, Theo van Doesburg ter prvi učenci — Marcel Breuer, Josef Albers in Joost Schmidt. Brez Bauhausa se morda nikoli ne bi tako jasno razvila zavest o novih postavkah, ki so potrebne za razvoj arhitekture in industrijskega obliko­ vanja. Novi principi niso bili pozabljeni, ko so nacisti zaprli Bauhaus. Veliko najboljših nemških oblikovalcev je emigriralo v ZDA, kjer so začeli znova. Tako so se zbližale ameriške in evropske težnje in ustvarile pogoje za nadaljnjo uspešno pot v razvoju oblikovanja. Po drugi svetovni vojni se je oblikovanje dokončno izvilo iz Bauhau- sovih zasnov. Z novim načinom življenja, z večjimi možnostmi in dru­ gačnimi potrebami kot tudi z novimi m ateriali, z obstoječim tehničnim razvojem in ob sodelovanju oblikovalcev vsega sveta dobiva oblikovanje vedno širše razsežnosti in vedno bolj prehaja v naše življenje. OBLIKOVANJE PRED DRUGO SVETOVNO VOJNO Prve sledi oblikovanja bi lahko iskali pri najstarejših strojnih to­ varnah, ki so zrasle na Slovenskem v 19. stoletju. To so bile večinoma obrtne delavnice, ki so prešle na industrijski način proizvodnje. Tako se je iz stare tradicije zvonarske obrti v družini Samassa razvila zvonarna in livarna, kjer pa so prav tako izdelovali črpalke, gasilsko orodje, lončene peči in kasneje bronaste cerkvene svečnike in drugo posodje.8 V začetku 19. stoletja je pod Zoisovim vodstvom izdelovala ljubljanska industrija fajanse posodo, ki je bila »moderna, trpežna in neobčutna proti ognju ali 6 R. Andrejka, Najstarejše ljubljanske industrije, Kronika 1, 1934, pp. 135— 136. vročini. Po lošču, ki je imel jako lep lesk, po barvi in lepoti izdelave, je ljubljanska posoda prekašala enake graške in tržaške izdelke ter se pri­ bliževala angleškim posodam.«7 Najbolj znana pa je bila Auerspergova železarna v Dvoru, kjer so izdelovali najrazličnejše strojne dele iz litega železa, kotle in peči za slad­ korne rafinerije, cevi za vodovode, plinovode in parovode, kasneje pa med drugim tudi štedilnike, svečnike, vodnjake in železne mostove.8 V izdelovanju pohištva so se na ljubljanskih velesejmih med obema vojnam a uveljavljali šentviški mizarji, serijsko pohištvo pa je izdelovala tovarna v Duplici pri Kamniku, po Thonetovem postopku od leta 1907 dalje.9 Ta je svoje izdelke tudi izvažala, hkrati pa je razstavljala v ino­ zemstvu in dobivala nagrade. Leta 1936 so v tovarni začeli z izdelavo fur­ nirja in vezanih plošč, s tradicijo kvalitete pa so nadaljevali še po vojni. Ostalo pohištvo, ki so ga izdelovali po mizarskih delavnicah bolj ali manj na obrtniški način, so večkrat delali po naročilih in načrtih arhi­ tektov. Prvi »oblikovalci« so se držali obrtniške tradicije in izhajali iz »do­ mačega sloga«. Že Vesnam so se razen z ilustracijo ukvarjali tudi s knjižno opremo, ovitki in čelnimi vinjetami. Svoje risarsko znanje so dopolnjevali z ornamentalno stilizacijo ter pri tem izhajali iz secesije in predvsem sku­ šali upodabljati slovensko ljudsko umetnost, običaje in simbolizirano snov ljudskih pesmi. Ti folklorni ornamenti in motivi so zapolnjevali ploskev, ki je lahko predstavljala knjižni ovitek ali predlogo za vezenje ali sliko na steni. Najbolj premišljeni so bili vsekakor knjižni ovitki, ki so se prvi povzpeli na določeno kvalitetno raven. Med prvim i izrazitejšimi obliko­ valci na tem področju so bili arhitekti: Ivan Jager, za njim pa Jože Plečnik in Ivan Vurnik. Knjižna oprema ni predstavljala le platnic knjige, temveč tudi oblikovanje posameznih strani z inicialami in vinjetami. Razstavni katalogi in časopisi so bili največkrat le tiskarsko urejeni, velikokrat tudi z običajnimi secesijskimi t'pografskim i znamenji, ponavadi izposojenimi iz Leipziga. Lepake za svoje razstave so najprej izdelovali slikarji sami; največkrat so bile to slike z dodanimi napisi brez medsebojne povezave. Neizvirnost se je jasno pokazala na münchenski razstavi plakatov leta 1929, ko so ugo­ tovili, da je področje plakata pri nas še popolnoma neznano. Plečnikovi posegi na področje knjižne opreme in ovitkov so vzpodbujali tudi njegove prve učence, da so se z novim pristopom lotevali tudi oblikovanja plakatov. A rhitekta Janko Omahen in Domicijan Serajnik sta posegala na najrazlič­ nejša področja oblikovanja, tako grafičnega kot notranje opreme, tekstila, kovinskih izdelkov in um etne obrti sploh. Večkrat je bilo potrebno najprej vzgojiti in nato še izučiti najrazličnejše obrtnike, da so lahko kasneje izdelovali po arhitektovih zamislih. Tudi Vurnikova smer se ni ločila od obrtniškega pristopa. Ornam ent (ki je bil za Loosa zločin) je izhajal iz tradicije in zavestnega prilagajanja domačemu likovnemu ustvarjanju. Ožje povezave z načeli Bauhausa ni 7 Ibid. 8 Krajevni leksikon Dravske banovine, Lj 1937, p. 437 in I. Slokar, Izdelo­ vanje orodja, strojev in orožja . . . Kronika VIII 1960, pp. 174— 182. “ F. Možek, Oris razvoja tehnologije in oblikovanja upognjenega pohištva .. K am niški zbornik XII, 1969, pp. 167—174. bilo, saj se je od Slovencev edino slikar Černigoj šolal v Weimar ju; arhi­ tekti pa so se raje odločali za izpopolnjevanje v Parizu, pri Le Corbusieru ali kasneje pri Behrensu v Berlinu. Kljub drugačnim izhodiščem in ozki povezavi z obrtjo pa ti prvi poskusi niso bili zaman. Isti ljudje so po prekinitvi med drugo svetovno vojno in v prvih letih po njej nadaljevali z začetim delom in prizadevanji ter z dolgotrajno borbo za razvoj sodobnega oblikovanja. Predvojna prizadevanja so imela drugačna izhodišča in druge cilje. O pravem oblikovanju v današnjem pomenu besede bi pri nas težko go­ vorili pred začetkom petdesetih let. INDUSTRIJSKO OBLIKOVANJE Razvoj nove industrije je bil v povojnem času usmerjen izključno v proizvodnjo osnovnih kapacitet in povečanje količine blaga. Tak hiter razvoj industrije je velikokrat vodil v brezbrižnost in površnost, hkrati pa tudi v opuščanje važnih problemov. Prav tako je bilo zanemarjeno področje oblikovanja, kar je povzročilo zaostajanje za splošnim gibanjem v svetu. Prizadevanje posameznikov so bila zaman, saj je za dobro obliko­ vanje potrebna določena stopnja razvoja v industriji, tehnični nivo, pa tudi širina in razvitost tržišča. Tudi akcije, za katere so bile možnosti in ki so jih pripravljali posamezni strokovnjaki, bodisi v praktičnem ali teore­ tičnem smislu, so ostajale osamljene in brez odmeva. »Industrijska um et­ nost«, ki so jo razglašali, je bila daleč od industrije, mlada industrija pa še dalj od nje. Kljub temu, da je bilo industrijsko oblikovanje v tem času obsojeno na neuspeh, so ti poskusi začetki našega industrijskega obliko­ vanja. Nastajala so m ajhna jedra, ki so sicer životarila zaradi neurejenih razm er v izobraževanju novih kadrov. Nosilci idej oblikovanja so ostajali isti ljudje, kontinuiteta pa je slabela, ker se niso mogli povezati z gospo­ darstvom. Dolga leta so trajali nesporazumi na obeh straneh: s strani oblikovalcev so se slišali očitki, »da industrija nima razum evanja in ne želi sodelovati z umetniki«, s strani industrije pa, »da so um etnki daleč od življenje prakse in da se njihove rešitve največkrat ne morejo ne teh­ nično ne ekonomsko izvesti v kontinuirani proizvodnji.«1 0 Kljub vsemu se je dogajalo, da so individualne pobude prodrle do podjetja, pa čeprav po vrsti neuspelih poskusov. Na tak način se je reali­ ziralo večje število dobrih oblikovnih rešitev, čeprav so imele značaj improvizacije in čeprav so bile te akcije delne ter osamljene. Uspešne realizacije takih zamisli so bile odvisne od ambicioznosti avtorja po eni ter od poslovnega uspeha proizvajalca na drugi strani. Najbolj dojemljivo področje za take izolirane poskuse so predstavljale tiste vrste industrije, pri katerih je možnih več variacij v okviru dane klasične tehnologije — steklarska, keram ična in lesna industrija. Vse spremembe so nastajale le kot modifikacije prejšnjih izdelkov s prevzemanjem tujih vzorov, vendar v okviru nesprem enjene tradicionalne tehnologije in proizvodnega načina tovarne. 1 0 A Greber, Politika dizajna u Jugoslaviji, Sim pozij ind. dizajn i privredno društvena kretanja u Jug., Zgb 1969, p. 417. Z oblikovanjem so se ukvarjali v glavnem mlajši arhitekti, že zaradi ozke povezanosti s svojim poklicem, pa tudi zato, ker so bili edini, ki so se lahko lotili oblikovanja zaradi svoje vsaj delno zadovoljive tehnične izobrazbe. Poskušali so vpeljati nove forme, ki naj bi izhajale iz analize namena, in so se ukvarjali s posameznimi predmeti široke uporabe (nova lesna zveza pri pohištvu »Artikulum« E. R avnikarja in J. Jenšterleta); hkrati pa so preizkušali določene postopke po tujih vzorih (Šlajmerjevi poskusi oblikovanja stolov iz lepljenega lesa po vzoru Charlesa Eamsa). Prvi natečaj posameznih podjetij so bili neuspešni. Tako so Teleko­ m unikacije decembra leta 1951 razpisale natečaj za ohišja radijskih apa­ ratov, ki pa ni mogel prinesti dobrih rezultatov že zaradi neustreznih meril žirije (imen članov sploh niso objavili, kot poroča F. Ivanšek v Arhi­ tektu 4, 1952). Prav tako je bila neuspešna prva razstava pohištva v Ljub­ ljani, ki jo je leta 1952 organiziralo podjetje »Les-Ljubljana« kot zaključek nagradnega natečaja proizvajalcev pohištva. Razstavljena je bila težka, neprikladna oprema, daleč od dobrega oblikovanja, ki so ga skušali uvesti. Arhitekte, če so se sploh ukvarjali s pohištvom, so zanimali le posamezni ekskluzivni kosi opreme ter reprezentativno pohištvo.1 1 Rezultat natečaja so predstavljale nefunkcionalne, mnogo prevelike in pretežke omare z ne­ okusnim okovjem, obdelane le od treh strani, ki se jih ne da prestavljati, čeprav je že A. Loos opozarjal, da mora biti pohištvo premakljivo. Taka oprema je samo nadaljevala tradicijo predvojnih napak. V resnici se ni nihče ukvarjal z uporabo novih m aterialov in nove tehnike proizvodnje, ki bi pripeljala do novega kvalitetnega, uporabnega, preprosto konstruira­ nega in serijsko izdelanega pohištva. Tudi na drugi razstavi pohištva je še vedno prevladovalo težko, času neprim erno nefunkcionalno pohištvo zastarele izdelave. Celo pravilno na­ kazana smer SGP K onstruktor iz M aribora s posameznimi sestavljivimi elementi, kot so jo predstavili na prvi razstavi, se je izgubila. Napredovalo pa je področje kuhinjske opreme po zaslugi Branke Tancigove, ki se je tudi kasneje razvijalo v vedno bolj kvalitetni smeri. Na razstavi je bilo prikazano tudi pohištvo tovarne Stol projektanta N. Kralja. Začetki teh prizadevanj segajo v leto 1952, ko je prišel v tovarno Kralj ter ustanovil razvojni oddelek in biro za oblikovanje. Tovarna sama je imela že dolgo tradicijo v proizvodnji upognjenega pohištva. Na K ra­ ljevo pobudo so uvedli nove konstrukcijske in delovne metode ter hitro prešli od čisto komercialne produkcije na raven kvalitetnega oblikovanja. Z uporabljanjem perforiranih vezanih plošč za pohištvo serijske izdelave je Kralj dosegel originalnost in lahkoten učinek, saj so take plošče zračne in deloma elastične, hkrati pa dovolj stabilne. Novo serijsko pohištvo (stoli, mizice, naslanjači) je bilo enostavno, sestavljivo, lahko, udobno, ceneno, čistih oblik, z vsemi pogoji za dobro oblikovanje. Tako spada stol »Rex« na začetke našega pravega industrijskega oblikovanja. Za tisti čas je predstavljal izjemen dosežek skladnosti, oblika pa je bila v največji meri prilagojena možnostim tedanje razvojne stopnje v proizvodnji. Mnoga priznanja in nagrade, ki jih je za uspešno oblikovno rešitev stola »Rex« dobil projektant Kralj, so še potrdila pravilnost nove poti tovarne. 1 1 F. Ivanšek, 1. razstava pohištva v Ljubljani, A rhitekt 5, 1952, p. 28. Vsak prototip je bil v oblikovalskem oddelku tovarne Stol predm et laboratorijske in projektivne analize. V ostalih tovarnah so delali še po starem obrtniškem načinu proizvodnje ali pa so enostavno prevzemali tuje vzore. Veliko so proizvajali za izvoz, vendar le po načrtih tujih na­ ročnikov, ki so bili pogosto brez oblikovalskih ambicij in so zahtevali samo kvaliteto in cenenost. Taka je bila tudi pot tovarne Meblo iz Nove Gorice vse do ustanovitve lastnega oblikovalskega inštituta leta 1963, ko sta v tovarno prišla oblikovalca Ljerka Finžgar in Bogomir Zorman. V zadnjih letih je tovarna z nekaterim i njunim i uspešnimi rešitvami pro­ drla na jugoslovansko tržišče, vendar zaradi preširoko zasnovanega pro­ grama prav na domačem tržišču ne more ustreči vsem potrebam. Nekaj pohištvenih natečajev in razstav, prirejenih med leti 1950 in 1960, je pokazalo, da so potrebe na tem področju najbolj opazne in hkrati najhitreje rešljive že zaradi usposobljenosti oblikovalcev-arhitektov. Rasto­ čega pomena industrijskega oblikovanja so se zavedale mnoge organizacije in inštitucije, ki so propagirale njegov razvoj, tako Studio za stanovanje in opremo, Zavod za napredek gospodinjstva, Klub barva in oblika, D ru­ štvo likovnikov-oblikovalcev, Društvo arhitektov, kasneje Gospodarska zbornica SRS in drugi. Na kongresu SLUPUJ leta 1959 se je izoblikoval status oblikovalca, ki je zahteval prelom s tradicionalnim pojmovanjem dekorativnih um et­ nosti. V Ljubljani so leta 1960 ustanovili smer B na Fakulteti za arhitekturo, ki naj bi postala ustrezna visoka šola za oblikovalce. Po dveh letih so jo ukinili, nadomestila pa je ni nobena druga visoka šola za oblikovanje. Do ustanovitve Inštituta za industrijsko oblikovanje, prav tako na FAGG, je prišlo šele leta 1967. Oktobra leta 1963 so na pobudo takratnega predsednika Mestnega sveta Ljubljane ing. arh. M arjana Tepine in skupine arhitektov s sodelo­ vanjem Gospodarske zboi'nice, Moderne galerije in strokovnih društev ustanovili BIO — bienale industrijskega oblikovanja. Zamisel dvoletne periodične kom parativne razstave oblikovanih industrijskih proizvodov iz Jugoslavije in drugih dežel je sledila vrsti neuspelih prizadevanj na tem področju, vključno s propadlim poskusom, da bi v Ljubljani ustanovili Center za industrijsko oblikovanje. Program BIO je imel tri tem eljna izhodišča:1 2 prizadevanje za dvig kvalitete industrijskega oblikovanja in vseh področij, ki so povezana z njim, prizadevanje za obravnavanje industrijskih izdelkov kot »likovnih in funkcionalnih vrednot«, ki skupno z drugimi prvinam i oblikujejo naš vsakdanji am bient v širšo celoto, ter vzgojo strokovne in širše javnosti. S prireditvijo so želeli dati možnost industrijskim oblikovalcem in indu­ striji, da na čim višjem nivoju prim erjajo svoje dosežke z dosežki tujih razstavljalcev. Prav po razstavah BIO in dogodkih okrog njega lahko sledimo na­ daljnjem u razvoju oblikovanja pri nas. Po program u BIO 1 (9. X.—15. XI. 1964, Lj., Moderna galerija) je bilo razstavno gradivo razdeljeno po področjih in ne po državah. Taka razde­ litev je bila upravičena in je postala značilna za ljubljanski BIO tudi 1 2 M. Gnam uš, Katalog BIO 1, 2. pozneje. Razstava naj bi pokazala stanje industrijskega oblikovanja v svetu, vendar pa to še zdaleč ni bilo prikazano realno, kot tudi ni bilo realno razm erje podeljenih nagrad in priznanj našim in tujim obliko­ valcem. Program je na BIO 1 obsegel naslednja področja: 1. Pohištvo 2. Gostinsko-gospodinjska oprema a) keramika, b) steklo, c) plastika, d) kovine, e) les, f) mehanična gospodinjska oprema, g) elektrotehnična gospodinjska oprema 3. Tekstil 4. Optični predmeti in orodje 5. Svetilke 6. Športna oprema 7. Stroji, industrijski izdelki strojne industrije 8. Elektrotehnični stroji in telekomunikacije 9. Konfekcija in moda 10. Igrače 11. Arhitektonski detajli 12. Prom etna sredstva 13. Embalaža 14. Vizualne komunikacije (eventualno kot poseben oddelek). Od slovenskih oblikovalcev so zlate medalje za eksponate dobili: A. Čufar za smučarsko palico (Elan, Begunje), J. Lajovic za usnjeni stol (Mizarstvo Senk), A. Okršlar in J. Pavli za moški službeni kovček in damsko torbico (Toko, Domžale) ter M. Turk za mikrofon s stojalom, ojačevalec Hi-Fi in osciloskop (EAL, Lj). Diplome za dobro industrijsko oblikovanje (podelil jih je SLUPUJ) sta med drugimi prejeli »Iskra« iz K ranja in industrija pohištva »Stol«, Kamnik. Razstava je potrdila mnoge večletne napore in že uveljavljena pri­ zadevanja in jim dala priznanja. Tovarni »Stol« se je delo biroja za obli­ kovanje pod Kraljevim vodstvom bogato obrestovalo. Dosegla je kvalitetno raven, ki je ni preseglo nobeno jugoslovansko podjetje pohištvene indu­ strije. Na področju pohištva so se uveljavili le še eksponati posameznih bolj ali manj naključnih oblikovalcev v povezavi s posameznimi mizarstvi, v prvi vrsti nagrajeni stol J. Lajovica pa tudi zanimiva rešitev otroškega pohištva J. Dobrina in A. Ažmana. Pri gostinsko-gospodinjski opremi so bili vidni rezultati na področju steklarstva, predvsem zaradi prizadevanja steklarske šole tovarne B. Kidrič v Rogaški Slatini in raznih zunajnih so­ delavcev. Pri elektrotehnični gospodinjski opremi in na področju elektro­ tehničnih strojev in telekomunikacij sta vidno uspela tovarna »Iskra« s svojimi oblikovalci ter oblikovalec M. Turk. Področje embalaže je v veliki meri zapolnila tovarna Šumi, za katero je serijo ovojnin oblikovala Nana Lesnika. Na področju vizualnih komu­ nikacij so se oblikovalci-arhitekti lotili najrazličnejšh nalog, od plakata do prvih naročil v smislu celostne podobe: G. Košak je oblikoval dopisni papir, račune in vozovnice za Aerodrom Ljubljana, M. Dobravec dopisni papir in zaščitni znak za Tekstilindus Kranj ter plakata in dopisni papir za BIO 1. BIO 2 (10. VI.—18. IX. 1966, Lj. Moderna galerija) se je držal istega program a razdelitve po področjih z mednarodno udeležbo in žirijo. Zlato medaljo je tokrat prejel — poleg Jakičevih struženih živalc — kardioidni dinamični mikrofon KD 12 oblikovalca M. Turka. V svojem oblikovalskem delu je Turk izhajal iz postopnega razvijanja posameznih instrumentov, ob katerem se mu je vzporedno razvijal tudi čut za m aterial in grafični red. Nedeljivo celoto vsebine in oblike, ki jo je s tem dosegel, podpira tudi tehnična dovršenost sestavnih delov instrumentov. Nekateri izdelki, ki jih proizvaja v svojem elektroakustičnem laboratoriju (EAL), je uvrstil v svojo zbirko industrijskega oblikovanja tudi newyorški muzej moderne umetnosti. Na področju pohištva je bila najbolj številno zastopana tovarna »Stol« z deli oblikovalcev N. Kralja, B. Uršiča in M. Romiha. Tem se je pridružila tovarna »Meblo« s klubskima garnituram a Lj. Finžgar in B. Zormana. Pri steklu se je edini tovarni, zastopani na BIO 1, tovarni v Rogaški Slatini, pridružila še hrastniška steklarna z oblikovalcem F. Papežem. Z večjim številom proizvodov na področju elektrotehničnih aparatov se je predstavila kranjska »Iskra«, ki je s svojim oddelkom za oblikovanje vidno napredovala. Njeni izdelki so poželi mnogo pohval, med njim i avto­ matični telefonski aparat ATA 31 oblikovalca D. Savnika ter sestav šolskih elektronskih priprav in merilno mesto oblikovalcev D. Savnika, S. Abeta in D. Petrovičeve. Nova oblikovna rešitev telefonskega aparata ATA 31 je izhajala iz osnovnega kvadratnega koncepta. Omogočala je več izvedb — osnovna je namizna —, pri tem pa so upoštevane ergonomske zahteve, dosledna metodologija, enostavna montaža, ekonomičnost in cenenost pro­ izvoda. Na področju optičnih predmetov in orodij se je Iskri pridružil z večjim številom proizvodov inštitut J. Vega z oblikovalcem J. Mi­ klavčičem. Na področju strojev in strojne opreme se je uveljavil Litostroj z obli­ kovalci P. Vogričem, M. Kosom, A Pahorjem in M. Goljarjem. B. Kraševec je že na BIO 1 na področju arhitekturnih elementov dobil priznanje za element viseče fasade Metalke ter aluminijasto okno s steklom polyglas v proizvodnji Impola iz Slovenske Bistrice, na BIO 2 pa je raz­ stavil prototip fasade za poslovno stavbo CP Delo istega proizvajalca. Elan Begunje je tokrat dobil priznanje za smučarske palice D-64 oblikovalca J. Ravnika na področju športne opreme. Na področju ovojnine so bile edina novost škatle iz um etne snovi za izdelke Iskre, ki jih je oblikoval Iskrin oddelek za konstrukcijo embalaže. Tudi tokrat sta na področju vizualnih komunikacij G. Košak in J. Brumen zastopana z največjim številom eksponatov, opazen pa je pred­ vsem prodor mlajše generacije: S. Mächtiga, Š. Kalin in P. Skalarja. V okviru BIO je bila tudi posebna razstava »Grafična podoba trgovine in industrije«, ki sta jo postavila ICOGRADA in BIO, na Bledu pa kongres ICOGRADA (mednarodnega sveta društev grafičnih oblikovalcev). BIO 3 (19. IV.—26. V. 1968) se je preselil iz Moderne galerije na Gospodarsko razstavišče, kjer so bile dane boljše možnosti že za ureditev same razstave, hkrati pa je odpadla tudi možnost prevelike asociativne zveze s karakterjem likovnih in muzealskih eksponatov. Z dobro grafično opremo, od vabil, plakatov in zastavic, ter celotno vizualno opremo, delom G. Košaka, je BIO prvič nazorno predstavil celostno podobo. Po drugi strani pa sta tudi način postavitve in nova konstrukcija, ki sta jo za raz­ stavo zasnovala M. Suhadolc in J. Vrhunc, pripomogli, da so razstavljeni eksponati prišli do veljave in svojega izraza, saj je ena izmed postavk dobrega oblikovanja medsebojna povezanost predmetov z ustreznim oko­ ljem. Spremenil se je tudi program razstave, ki je skupine razstavnega gradiva razdelil na: A — dvodimenzionalne eksponate, h katerim prište­ vamo celostno podobo in tipografsko oblikovanje tiskovnega gradiva in grafično oblikovanje v filmu, radiu in televiziji, B — trodimenzionalne eksponate, ki ustrezajo razdelitvi na BIO 1 in 2, z razliko, da upošteva kategorije konfekcije in usnjene galanterije. Bolj izdelano je bilo tudi stališče žirije, ki je pri jugoslovanskem gra­ divu za razstavo upoštevala: 1. funkcionalno, ergonomsko, tehnično in tehnološko kvaliteto izdelka, 2. industrijski način proizvodnje oz. možnost industrijske izdelave pri proizvodih iz serije O oz. iz obrtniške izdelave, 3. originalnost oblikovanja, 4. prim erljivost proizvoda s proizvodi iste vrste v zamejski proizvodnji. Pri ocenjevanju vizualnih komunikacij pa je upoštevala sistemsko (serijsko) grafično rešitev, sintezo oblikovanja, dobro čitljivost in komu­ nikativnost, semantično vrednost motiva in tipografski red. Kljub vsemu so merila, s katerim i ocenjujemo industrijsko oblikovanje, še vedno ne­ zanesljiva, saj se opirajo bolj na senzibilnost kot na racionalno utem elje­ nost pravil. Našteta merila ne dajejo nekega stvarnega izhodišča za kri­ terij BIO. Temelji za izhodišče statusa in profila BIO pa so prav v zadnjih dveh postavkah žirije, pri tem pa bi m orala žirija bolj podpirati iskateljski duh industrijskega oblikovalca.1 3 Zlati medalji sta med jugoslovanskimi razstavljalci dobila oblikovalec grafične opreme za BIO 3 G. Košak ter J. Imperl in C. Vučič za športni moped D-6-D, proizvajalec Tomos, Koper. Posebna priznanja za napore na področju razvoja industrijskega oblikovanja pa sta med drugimi dobili industrija pohištva »Stol«, Kamnik (za sistem otroškega pohištva B. Uršiča) ter Tovarna dekorativnih tkanin, Ljubljana (za kolekcijo prikazanega sta­ novanjskega tekstila). S postavitvijo izdelkov po skupinah in ne po državah, kot je to uve­ ljavil že BIO 1, so dosegli pregled po posameznih področjih, ki je glede na kriterij pri zbiranju v vsaki državi sicer različen, a nudi možnost vzpo­ rejan j a. Prav ta možnost je potrdila tudi potrebnost takega pristopa, saj družita eksponate sorodnost pristopa do oblikovanja in končni rezultat. Velik napredek dežel, ki se z oblikovanjem ne ukvarjajo dolgo, je povzro­ čilo tudi zm anjšanje tehnoloških razlik, tako da se je ob razstavi nehote pojavilo mnenje, da na področju industrijskega oblikovanja ni bistvenih novosti. V teh prim erih je šlo ponavadi za vprašanje prečiščevanja ozi­ roma dokončnega likovnega izraza. Po drugi strani pa je postalo jasno, da so napori posameznih tovarn prem ajhni, da bi zadovoljili vse potrebe. Po treh uspelih in uveljavljenih razstavah industrijskega oblikovanja v dvoletnih presledkih je moral biti BIO 4 zaradi nerazum evanja in te­ žavne finančne situacije, v kateri se je znašel, odložen. Po velikih naporih za oživitev pa je dobil drugačen koncept. BIO 4 (24. IX.—23. X. 1971, Lj., 1 3 S. Bernik, Ljubljanski bienale ind. oblik, v tretje, Sinteza 10/11, 1968, p. 34. Mestna galerija) je postal jugoslovanska prireditev: prim erjalna razstava jugoslovanskega industrijskega oblikovanja. Spremembe so nastale tudi pri samem izboru eksponatov, saj je že sam pravilnik predvideval merila, ki naj bi jih upoštevali razstavljalci pri prijavi svojih izdelkov, s tem pa se je vloga žirije zmanjšala na preverjanje ustreznosti tem merilom. Druga novost je bila uvedba razstavne kategorije oblikovnih zasnov, kjer lahko nastopajo izdelki, ki še niso prišli v redno proizvodnjo. Sestavljalci pravilnika so ugotovili, da se pri nas pogosto zelo dobre oblikovalske ideje ne realizirajo, saj zaradi številnih najrazličnejših razlogov ne pridejo do proizvodnje. Posebno poudarjena pa je bila tudi težnja po razstavljanju celostne podobe posameznih podjetij, tovarn in organizacij. Ob razstavi so podelili priznanje za izdelke s področja industrijske proizvodnje in vi­ zualnih komunikacij, priznanja za dobro zasnovo ter pohvale. Priznanja so dobili: oblikovalska skupina tovarne »Iskra«, Kranj, za proizvode, zasnove, opremo proizvodov, grafično oblikovanje in reprezentacijo na BIO 4, oblikovalska skupina ljubljanskega »Litostroja« za preoblikovanje strojev in dokumentacijo celotne družine proizvodov ter oblikovalec S. Mächtig za montažni element kiosk K 67 v proizvodnji Im grada iz Ljuto­ mera. Na področju vizualnih komunikacij pa so dobili priznanja obliko­ valca grafične opreme 9. mednarodne grafične razstave v Ljubljani J. Bru­ men in J. Bernik, G. Košak za celostno grafično podobo podjetja Emona, P. Skalar za oblikovanje revije Sinteza, skupina P. Skalar, J. Skalar, J. Suhadolc in M. Vipotnik za celostno grafično podobo Ljubljanske banke ter M. Vipotnik za kolekcijo plakatov, zasnovanih na fotodesignu. Pri­ znanje za dobro zasnovo so podelili (poleg priznanja skupini oblikovalcev, v kateri sta sodelovala tudi Košak in Brumen, za zasnovo hišnega stila radiotelevizije Zagreb) oblikovalcu M. Jazbinšku za sistem Play it pro­ izvajalca tovarne »Meblo« iz Nove Gorice ter oblikovalcu O. Kogoju za družino plastičnih počivalnikov v proizvodnji iste tovarne. BIO 4 si je prizadeval pritegniti vsa jugoslovanska podjetja, ki so uvedla industrijsko oblikovanje, vendar se kljub naporom in prizadeva­ njem mnogo podjetij ni odzvalo. Makedonija in Crna gora sploh nista zastopani, prevladujejo pa slovenski eksponati. Vsa podjetja, ki so se uve­ ljavila že na ostalih treh prireditvah BIO, še vedno težijo k izpopolnje­ vanju, izboljšanju in sistematičnosti svojih izdelkov; uvedla so svoje sku­ pine ali oddelke, ki se ukvarjajo z oblikovanjem. V ostalih prim erih pa gre kar za indiferenten odnos in popolno neseznanjenost s prednostmi dobrega oblikovanja. Po BIO 4 se je pokazalo, da bi bilo treba področje vizualnih komunikacij obravnavati na posebni razstavi. Prav grafični eksponati so najbolj trpeli zaradi neprim ernega razstavnega prostora. Pri­ reditev je v Mestni galeriji dovolj jasno dokazala, da so za BIO potrebni drugi prostori. Na BIO 4 so najbolj napredovala področja strojne in elektro­ tehnične industrije. Tovarni Litostroj in Iskra sta dokazali, da je napredek posledica stalnega in organiziranega oblikovalskega dela. Litostroj je prikazal uspešno pot oblikovanja pri uvajanju metodolo­ gije odprtega modularnega sistema oblikovanja. Pri oblikovanju ali pre­ oblikovanju izdelka — stroja gre za sestavljanje iz neštetih sestavnih delov, ki so del sklepov, iz sklopov pa šele nastanejo namenski stroji. Ves proces je dolgotrajen, oblikovna dognanost pa je odvisna od sistema izdelave. Tako so oblikovalci v Litostroju prešli na modularni sistem, ki ni le eko­ nomsko uspešen, temveč tudi omogoča postopno ureditev obstoječih iz­ delkov v celostno likovno podobo proizvajalca. Pokazala pa so se tudi šibka področja naše oblikovalske dejavnosti: igrače, kjer ni bilo nobenega razstavljenega eksponata, kot tudi področje arhitekturnih detajlov in športne ter turistične opreme. BIO 5 (9. IV.—22. IV. 1973, Ljubljana, Gospodarsko razstavišče) je bil prim erjalna razstava dobro oblikovanih tujih in jugoslovanskih industrij­ skih izdelkov. Po pravilniku so bili lahko razstavljeni vsi eksponati, ki niso bili v redni proizvodnji pred letom 1968 in niso bili razstavljeni na BIO 3. Področje vizualnih komunikacij je ostalo le v okviru celostne po­ dobe oblikovanja posameznih gospodarskih in drugih organizacij, ker je dobilo novo možnost predstavitve na m ariborskem bienalu grafičnega oblikovanja. Ker je BIO tokrat zajel obdobje petih let, je predstavljala stanje v svetu industrijskega oblikovanja množica že znanih tujih in naših izdelkov industrijske proizvodnje. Tudi m edalje so bile podeljene večinoma že znanim in uveljavljenim proizvodom tako tujih kot domačih proizva­ jalcev. Zlate m edalje so bile med slovenskimi proizvodi podeljene pro­ storsko montažnemu elementu »kiosk« S. Mächtiga, celostni grafični po­ dobi Ljubljanske banke, ki je delo skupine oblikovalcev ljubljanske banke, ter novemu proizvodu renom irane skupine Iskra design, cestnemu telefon­ skemu signalnemu stebru. Priznanje na BIO 4 in zlata m edalja na BIO 5, ki je bila podeljena oblikovalcem Iskre, sta sledila večletnim oblikovalskim naporom in uve­ ljavljanju doma in na tujem . Prvi rezultati so se pokazali že na BIO 1, začetke sistematičnega industrijskega oblikovanja pa sta predstavljala po­ enotenje in standardizacija ohišij, formatov in barv izdelkov različnih tovarn, ki so se združile z Iskro. Uspešno delo oddelka za oblikovanje je km alu premagalo odpor v sami tovarni; oblikovanje je postalo celo ele­ ment poslovne politike podjetja, uzakonjen s statutom . Oddelek za obli­ kovanje (ki nastopa pod enotnim imenom Iskra design) je uspel ustvariti kvalitetno osnovo za razvoj hišnega stila podjetja. Izdelkom s področja elektromehanike, telekomunikacij, elektronike in avtom atike so se pri­ družili tudi prodajna in transportna ovojnina, tiskovine, plakati, koledarji, film, fotografija, laserska grafika ter oblikovanje razstav. Iskrini obliko­ valci se ukvarjajo tudi z ergonomskimi raziskavami ter uvajajo pri pro­ jektiranju računalniško tehniko. Poleg oddelkov za oblikovanje v samih tovarnah so se uspešno uve­ ljavili tudi posamezni oblikovalci. Ti delujejo bodisi samostojno bodisi rešujejo določene naloge v povezavi s tovarnam i ali pa za svoja obliko­ valska hotenja iščejo proizvajalca v tovarnah. Med največkrat omenjene in pohvaljene sodijo Kogojevi počivalniki in Mächtigovi kioski. Počivalniki, ki so bili prvič prikazani na razstavi v Ljubljani pred trem i leti, predstavljajo rezultat prve akcije novih možnosti oblikovanja s prav tako novimi tehnološkimi možnostmi, pa tudi rezultat tehnične, znanstvene metode kolektivnega ustvarjanja in komunikacije posamez­ nikov z istim ciljem. Uspeh za oblikovalca ne pomenijo le številne nagrade in priznanja, ki so jih podelili počivalnikom, temveč predvsem dejstvo, da so počivalniki, čeprav šele po dveh letih, prišli na tržišče in so v redni proizvodnji tovarne Meblo. Med uspele Kogojeve rešitve spada tudi obli­ kovanje pribora, s katerim se je Kogoj ukvarjal že v času BIO 1 v sodelo­ vanju z M. Požarjem, eno zadnjih variant pa predstavljata prozorni ukrivljen pribor ter jedilni pribor v treh barvah iz um etne snovi. Vrsti uspešno rešenih nalog se je v zadnjem času pridružila tudi družina izvi­ jačev za proizvajalca Tik iz Kobarida. Večkrat nagrajeni Mächtigov kiosk predstavlja serijo prostorskih montažnih elementov za potrebe manjših uporabnih površin v najrazlič­ nejše namene. Sistem temelji na petih osnovnih delih, ki se jih lahko poljubno sestavlja, zraven pa spada še serija polnil, nadstreškov in no­ tranje opreme iz elementov sestavljivega pohištva iz jeklene pločevine. Na področju cestne opreme ali kakorkoli že imenujemo »street funiture« ali kar mikrourbano opremo, je Mächtigov kiosk edini realizirani prim er zavestnega reševanja tega problema. Kljub vsemu so tako kioski kot smet­ njaki le redko postavljeni, bolj številne pa so zato slabe »primorske« inačice kioska. Projektanti se dostikrat ne ukvarjajo z »lažjimi« nalogami obliko­ vanja, čeprav je projekt brez takih rešitev skoraj nesmiseln. Velikokrat se srečamo s posameznimi dobro oblikovanimi zgradbami, ki pa so brez medsebojne povezave ali pa pogrešajo spremljavo: kioske, smetnjake, table z raznimi sporočili, opozorila, napise, znake itd. Temu bi lahko posto­ poma dodajali še problem razsvetljave, ureditev prometa, parkirišč, pro­ metnih znakov, skratka ves cestni inventar, ki bi moral v dobro organi­ ziranem projektu urbanistične ureditve zavzemati enakovredno mesto, velikokrat pa se zgodi, da ostane na kakršenkoli način pozabljen, bodisi da nastopa že v projektu bolj ali manj samo kot štafaža bodisi da odpade pri končni realizaciji. M ikrourbana oprema pa predstavlja le del naše okolice. Okolica ne bi smela po M aldonadu1 4 predstavljati le stanovanja, vrta, hiše, ulice, temveč naj bi postala integracija treh sfer: predm etne okolice (umetni svet industrijskih proizvodov), dograjene okolice (svet gradbenih objektov oziroma že zdaj industrijskih proizvodov) in kom unikativne okolice (v prvi vrsti svet vizualnih komunikacij). Po današnji teoriji oblikovanja okolice (pojem environmental design ali Umweltgestaltung) se naravna okolica vedno bolj sprem inja v umetno, pri tej interpolaciji pa nastajajo novi odnosi. Vloga oblikovalca se je spremenila iz ustvarjalca posameznih predmetov v usmerjevalca in nad­ zornika večjega števila posameznih strokovnjakov; tudi oblikovanje se kot integralno področje vedno bolj širi in zajema vedno več znanstvenih disciplin. Harmoničnosti okolja ni mogoče doseči le z zbirko dobro oblikovanih predmetov, tako kot ne bi smeli sestavljati okolja le posamezni povezani elementi ali m atematični izbor dobro oblikovanih predmetov, ampak je treba iskati le celostno rešitev. Uspešnim rešitvam v tem smislu se pri­ bližujejo razne svetovne prireditve kot olimpiade ali svetovne razstave. Po dvajsetih letih industrijskega oblikovanja na Slovenskem bi lahko govorili o prav toliko dolgih pogovorih, prepričevanjih in uvajanjih indu­ strijskega oblikovanja ter bi lahko našteli vrsto dosežkov na tem področju. Ne moremo več trditi, da ni zanim anja za oblikovanje, ali se opravičevati, 1 4 F. Kritovac, Što je environmental design (dizaj okoline), Covjek i prostor št. 197, 1969, pp. 8— 9. da smo »industrijsko mlada« dežela. Po petih razstavah BIO in dveh natečajih AS design se je pokazalo, da imamo sicer veliko ustvarjalcev, ki pa večinoma prihajajo iz vrst arhitektov in študentov arhitekture. Še vedno je nam reč nerešeno vprašanje izobraževanja oblikovalcev na višji stopnji, v takih pogojih pa še dolgo ne bomo mogli uresničevati vseh oblikovalskih ambicij, ki obstajajo na ravni zgledovanja pri uveljavljenih in priznanih dosežkih. VIZUALNE KOMUNIKACIJE Okoliščine, v katerih se je razvijalo industrijsko oblikovanje, veljajo tudi za grafično oblikovanje, saj delitev oblikovanja na industrijsko obli­ kovanje in vizualne komunikacije ni vedno smiselna, ker ne obsega vseh področij, ki bi jih lahko vključili v pojem oblikovanja. V težnji po čim hitrejši obnovi v prvem povojnem času so bila prizadevanja arhitektov usm erjena v glavnem na gradnjo, zato se je zani­ m anje za področje grafičnega oblikovanja, s katerim so se ukvarjali pred vojno, pomaknilo v ozadje. Z lepakov, ki so jih tiskali v propagandne namene, so zrli delavci Herkulesi in množice dimnikov in zastav, ki naj bi ponazarjali socialistično graditev. Vsebinsko praznost je še poudarjala obrabljena risarska tehnika, ki so se ji pridružili pom anjkanje barv in ostalega m ateriala ter slabe tiskarske možnosti.1 5 Tudi pri opremi knjig, kjer se je sicer čutila kontinuiteta predvojnih naporov, je prevladovala v oblikovanju stereotipnost. Posamezni deli knjige so bili ločeno oblikovani, saj platnice, hrbet in ščitni ovitek med seboj niso imeli zveze, ki bi jo ustvaril enoten oblikovalski koncept. Največ uspelih poskusov je bilo na področju leposlovne knjige, ostale zvrsti poljudnoznanstvenih, mladinskih in šolskih knjig pa so ostale še proble­ matične. Tudi tehnično zaostala kultura tiska že zaradi nerazvite zavesti o svoji potrebnosti ni mogla napredovati. Časopisi so prevzemali glave po tujih vzorih, ne da bi skušali razum eti pomembnost njihovega obli­ kovanja. V petdesetih letih pa je prišlo do prvih spodbud tudi z gospodarske strani. Podjetju Slovenija Sadje, ki je 1951. leta razpisalo natečaj za plakat za izvoz borovnic, je sledilo izvozno podjetje Dom. Izmed 46 osnutkov, ki so se odzvali natečaju, je dobil prvo nagrado osnutek Kolektiva B (O. Ju- govec, E. Likar, U. Vagaja). Vedno večje potrebe podjetij po propagandi so pripomogle k napredovanju na področju grafičnega oblikovanja, ki se je razvijalo hitreje kot industrijsko oblikovanje. Prvi prim eri dobrega grafičnega oblikovanja so prišli iz Zagreba. Grupa Exat, ki jo je leta 1951 ustanovila skupina zagrebških arhitektov in slikarjev na pobudo Piclja, Richterja in Srneca, je v svojem m anifestu med drugim zahtevala tudi ukinitev mej med t. i. »čisto« in »uporabno« umetnostjo. Misel o humanizaciji človekovega neposrednega okolja ter potreba po novem tipu umetnika, ki bi aktivno deloval tudi v materialni 1 5 E. R avnikar in B. Gaberščik, Slovenska uporabna grafika v letu 1952, A rhitekt 8, 1953, pp. 31—34. kulturi, sta izvirali iz Bauhausovih načel, ki so jih upoštevali pripadniki te skupine. Za svoj cilj si je skupina zadala sintezo vseh likovnih um et­ nosti ter eksperimentalni način dela.1 6 V kratkem času svojega delovanja so se ukvarjali s celostnimi rešitvami, predvsem na področju vizualnih komunikacij. Pripadniki skupine tudi po njenem razpadu niso prenehali z delom na področju oblikovanja; s svojimi napori in pobudami so bistveno prispevali k hitrem u in kvalitetnem u razvoju grafičnega oblikovanja. V Ljubljani je Društvo arhitektov sprožilo širšo akcijo med založbami in tiskarnam i ter ustanovilo posebno komisijo, ki naj bi vsako leto pre­ gledala in nagradila najboljše rezultate na področju tipografskih izdelkov. Tako je bilo za leto 1952 podeljenih več nagrad in pohval po posameznih kategorijah: za leposlovne, mladinske, znanstvene in strokovne knjige, kataloge in prospekte, časopise, literarne in politične revije ter lepake. Stanje, ki se je pokazalo na razstavi, ki so jo ob tej priložnosti priredili v Narodni in univerzitetni knjižnici, ni bilo posebno razveseljivo. Vendar so prva uspešna prizadevanja posameznikov spodbudno vplivala na na­ daljnji razvoj in povečala zanim anje za grafično oblikovanje. Za področje plakata je bila pomembna odločitev Gospodarskega raz­ stavišča leta 1954, da bo redno razpisovalo natečaje za plakate svojih razstav. Prvem u javnem u natečaju za izdelavo osnutka M ednarodne raz­ stave komunkacij so sledili razpisi lepakov za rastave Predelava lesa, Embalaža in Vinska razstava. Največ nagrad so dobili študentje arhitek­ ture, ki so se »kljub temu, da so bili njihovi prijem i m nogokrat stereo­ tipni (tehnika lepljenja postaja že šablonska), kot celota bolj približali pojmu sodobnega plakata kot nekateri grafiki, ki niso izkoristili svojih možnosti«.1 7 Osnutki za plakate so bili prenapolnjeni, kompozicije preoblo­ žene, tekst pa ni bil del jasne grafične organiziranosti. Temu so bile krive medle in neizrazite barve ter slab papir in tisk. V tistem času spada med najbolj zanimive plakat za Cockto U. Vagaje. Nenehno iskanje in želje po kvalitetnem dvigu, ki jim tehnične možnosti niso mogle slediti, niso prenehale. Prvi uspešni poskusi oblikovanja so vplivali na napredek v oblikovanju knjižne opreme in na t. i. »drobno grafiko«, oblikovanje vabil, prospektov, katalogov itd. Vedno bolj so se uveljavljale tendence k enotnejšemu pristopu na področju grafičnega oblikovanja. Raznolikost vizualnega inventarja je že zaradi večje učinkovitosti zahtevala določeno stopnjo razpoznavne jas­ nosti, ki ni prenesla strogo ločenih delov posameznih področij v zaklju­ čenih celotah. Prvo tako akcijo je sprožilo podjetje Adria aviopromet leta 1960, ko je razpisalo javni natečaj za celostno podobo podjetja. Javnem u natečaju je sledil še interni natečaj, izvedba pa je bila poverjena G. Ko­ šaku. Široko zasnovana oblikovalska naloga je segala od znaka podjetja (ki bi se lahko uporabljal na avionih, dostavnih vozilih, tiskovinah itd.), reklam nih prospektov, dopisnega papirja, vozovnic in računov do servirnih posod in pribora v letalih ter uniform stevardes. Prvič je bil pri nas izdan tudi »design manual«. Zgledu Adria avioprometa so se kasneje priključila tudi druga podjetja, a v manjšem obsegu, saj so se ponavadi zadovoljila 1 6 J. D enegri, Ivan Picelj, jedan od inicijatora grupe Exat 51, U m etnost (Bgd), 5, 1966, pp. 21—29. 1 7 M ušič in Vagaja, Natečaj za plakate, A rhitekt 16, 1955, pp. 28—29. z oblikovanjem zaščitnega znaka in dopisnega papirja. Več možnosti pa so dajale razne m ednarodne prireditve. Tako je za SPENT leta 1965 G. Košak oblikoval bilten, značko i nkuverto pa Miklavž Mušič; za BIO 1 je veliki in mali plakat ter dopisni papir oblikovala M. Dobravec. Tudi razne kulturne in um etniške institucije so poleg lepakov že zahtevale oblikovanje vabil, obrazcev, katalogov, voščil in dopisnega papirja (med prvim i naročniki je bil Tehniški muzej Slovenije). Vsi ti napori in vztraj­ nost so dvignili nivo oblikovalske kulture, a so kljub ozki povezanosti s proizvodnjo našli odmev predvsem v močni publiciteti kulturnih mani­ festacij (založniški programi, izdajateljska dejavnost), medtem ko so gospo­ darske organizacije vse do današnjih dni ostajale v ozadju. Z novimi tipografskim i znaki, ki so v letih 1965—66 nadomestili še predvojno tipografijo v naših tiskarnah, so se našim grafičnim obliko­ valcem odprle možnosti, na katere so dolgo čakali. Oblikovalci-arhitekti so preizkušali nove možnosti, ki so se jim ponudile, a so v eksperimen­ tiran ju s tipografijo večkrat šli predaleč. Tipografija ima v grafičnem obli­ kovanju res velik pomen, saj je od tipov črk odvisna tudi vidljivost, čitljivost teksta, od razm aka med posameznimi črkami pa tudi njegova zanimivost ali dolgočasnost itd. Pretirano ukvarjanje s tipografijo pa ima lahko škodljive posledice, ker se hitro zadovolji le z estetiziranjem. Knjižno oblikovanje se je pravzaprav le nadaljevalo in razvijalo kvaliteto zaradi tradicije in neprekinjenega razvoja. Prej simbolno oblikovanje vsebine knjig na platnicah so zamenjale svobodnejše rešitve v kompozi­ cijskem in barvnem smislu. Največ knjižnih oprem določene kvalitetne stopnje sta ustvarila Brumen in Košak, kasneje pa so se jim a pridružili še M. Vipotnik, P. Skalar in drugi bolj ali manj uspešni naključni obliko­ valci knjižne opreme; zaradi m ajhne naklade in še m anjšega knjižnega trga ter hitre zasičenosti je bilo ukvarjanje s knjižno opremo le pri­ ložnostno. Področje plakatov, ki je prav tako vezano na razvoj grafične tehnike, se je v zadnjih letih povzpelo na razveseljivo kvalitetno stopnjo, ki je področje industrijskega oblikovanja ni doseglo. Vse redkejši postaja edinole filmski plakat, ki je še v šestdesetih letih predstavljal pogosto oblikovalsko nalogo (Košakova kolekcija plakatov za Viba film leta 1966 in kasneje). Razmerje podeljenih nagrad v korist vizualnih komunikacij na BIO 4 kaže na hiter vzpon grafičnega oblikovanja. Za kolekcijo plakatov, zasno­ vanih na fotografskem oblikovanju, je dobil nagrado M. Vipotnik, ki se je prav tako uveljavil na že omenjenem področju knjižne opreme ter scenografije in gledaliških plakatov. Z mislijo, da se v gledališču kot pri oblikovanju gibljemo med tradicijo, presnovami in avantgardo, je Vi­ potnik uspel dokazati, da z uporabo novih m aterialov ali samo z njihovo preobrazbo nastajajo nova gledanja, čutenja in pojm ovanja teh m aterialov ter iz njih nove oblike in z njimi nove vloge.1 8 Likovno zahtevnejše plakate ustvarja Tomaž Kržišnik. Njegova serija gledaliških plakatov za ljubljansko Mestno gledališče je na to področje vnesla nove kriterije. Med raznimi uspešnimi oblikovalskimi rešitvami, od zaščitnega znaka in prospekta za tovarno obutve Alpina do sceno­ grafije, so najvažnejši knjižni projekti. Zlata ptica, M inattijev Obraz in 1 8 M. Vipotnik, Gledališka scenografija, Sinteza 23, 1972, pp. 45— 46. Srčevec Svetlane Makarovič predstavljajo, vsaka posebej, tri samosvoje in. likovno prečiščene rešitve. Če že govorimo o določeni stopnji kvalitetnega oblikovanja lepakov, pa ostaja mnogo področij vizualnih komunikacij nerešenih. Časopisi, revije in podobna literatura so še vedno ohranili isto, nedomiselno razporeditev v oblikovanju posameznih strani, naslova itd. z izjemo zgledno oblikovane revije Sinteza od prve številke naprej. Prvi poskusi rahljanja starih shem so delo G. Košaka, ki je sodeloval pri oblikovanju revij Avto, Tovariš, Moj mali svet, Naš vrt in Prostor in čas. Med časopisi pa so prizadevanja po kakršnikoli izboljšavi zelo redka. Podobno pionirsko delo na področju vizualnih komunikacij je opravil tudi J. Brumen. Poleg množice knjižnih ovitkov je oblikoval vrsto kata­ logov in plakatov ob razstavah Narodne in Modeme galerije. Vse pogostejša naročila tovarn za nov zaščitni znak so po prizadevanju oblikovalcev večkrat prerasla prvotni namen in v nekaterih redkih pri­ m erih pripeljala do celostnih grafičnih podob podjetja. Največ rešitev na tem področju je prispeval G. Košak: za tovarno Zmaj, Mercator, Emono in Litostroj. S celostno podobo Iskre se je predstavil Iskra design, pot k celostni grafični opremi Ljubljanske banke pa je našla skupina obli­ kovalcev: J. in P. Skalar, J. Suhadolc in M. Vipotnik. »Z integracijskimi procesi, z naraščajočim obsegom podjetja ter uvajanjem totalnega kon­ cepta pri vodenju podjetja se poveča tudi vloga vizualnih komunikacij. Učinkovitost dajanja informacij v veliki m eri zvečuje pridobljeni splošni ugled podjetja v proizvodnem in poslovnem pogledu, če je ugled čutiti v vsaki informaciji, to pa je najlaže doseči z njihovo enotno grafično opremo.«1 8 Po neuspelem natečaju za nov znak in zamisel celostne gra­ fične podobe se je vodstvo banke odločilo za sodelovanje z zunanjo skupino. Proces oblikovanja se je odvijal z natančnim programom, razde­ ljenim v tri faze: pripravljalno, izdelavo idejnega projekta in fazo izdelave končnih projektov in kontrolnih dokumentov, ki sestavljajo priročnik celostne podobe Ljubljanske banke. Uspešno rešena naloga predstavlja najobsežnejšo akcijo na področju vizualnih komunikacij pri nas. Celostna grafična podoba kakega podjetja postane del vizualnega inventarja, ki nas obdaja. Zaščitni znaki na dostavnih vozilih, napisi in izveski trgovin ter reklam ni plakati tvorijo del um etne pokrajine v mestnem okolju. Neurejenost množice reklam in svetlobnih napisov pa lahko privede do nasprotnega učinka, kot ga s persuasivnimi komunika­ cijami skušajo doseči. Oblikovanje m estne pokrajine z novimi sredstvi industrije in tehnologije ostaja še popolnoma neraziskano, a nudi ogromno možnosti v smislu še novih in neraziskanih dimenzij, ki nastanejo ravno s pomočjo svetlobnih efektov. »M ultiplikativnost grafičnega oblikovanja in njegova pričakovana široka distributivnost sta pomembni za obliko­ vanje vsakdanje vidne kulture. Grafično oblikovanje, katerega kontinui­ teto smo poudarili, je zlasti v teku kakih dvajsetih let skušalo prinesti več reda in jasnosti na področje vidne informatike. Število avtorjev, ki danes delujejo v tej smeri, množina in kvaliteta njihovih realizacij, ten- 1 9 P. Skalar, Pot k celostni grafični podobi Ij. banke, Sinteza 23, 1972, pp. 22—24. l i ' 163 denca, da se področje njihovega delovanja še razširi, vse to nam narekuje upravičen sklep, da se je okus vsakdanje vidne kulture močno spremenil, k tej spremembi pa so dosti pripomogli ravno ti avtorji. Vendar se nikar ne vdajajm o slepilom. Poseganje um etnika v mesto, v okolje v celoti, je še vedno neznatno v prim eri z možnostmi in potrebami, ki jih to okolje daje in izreka. Da bi se to uresničilo, je potreben skupaj z realizacijami tudi idejni boj, s katerim je treba ves čas opozarjati, da med temeljnimi postavkami socialistične družbe in njenim vsakdanjim delovanjem zija globok prepad, ki je nesorazmeren s časom in nerazum ljiv glede na mož­ nosti, ki jih ta družba skriva v sebi.«2 0 Grafično oblikovanje si je tako kot industrijsko oblikovanje priborilo svoj obstoj. Govorimo in pišemo o pomenu vedno širšega obsega vizualnih komunikacij, ki sprem injajo in ustvarjajo nov odnos človeka do njegove okolice. Zato pa ostajajo večkrat nerazum ljive odločitve Društva likov- nikov-oblikovalcev, ki izbira delo meseca na področju vizualnih komuni­ kacij. Ni nam reč dovolj, da se le zavedamo vedno večje pomembnosti in da podpiramo razvoj vizualnih komunikacij, potreben bi bil bolj kritičen odnos do tistega oblikovanja, ki je le slepo posnemanje v svetu že uveljav­ ljenih meril. ZUSAM M ENFASSUNG Schon bei den älteren Fabriken, die im 19. Jahrhundert in Slow enien ent­ standen sind, könnte man von einigen V ersuchen der Form gebung von indu­ striellen G ebrauchsgegenständen sprechen, einer vorläufigen Art des Industrial D esign. Das w aren vor allem alte gew erbliche W erkstätten, die zu einer indu­ striellen P roduktionsw eise übergegangen w aren. Neben der L jubljanaer Fayen- cen-Fabrik und der Gießerei, die traditionsgem äß der F am ilie Sam assa gehörte, w aren die Erzeugnisse der E isenhütte in Dvor bekannt. Zu den K esseln und verschiedenartigsten M aschinenteilen kam en noch K ochherde, Öfen, Leuchter, H ydranten und Eisenbrücken. M öbel w urden ab 1907 nach dem Thonet-V erfahren in Serie hergestellt, und zw ar in einer Fabrik in D uplica bei Kam nik. D ie übrigen M öbel w urden vornehm lich in T ischlerei-W erkstätten m ehr oder w eniger gew erblich, m anch­ m al auch nach E ntw ürfen von A rchitekten hergestellt. D ie ersten »Gestalter« entstam m ten der G ew erbe-Tradition, und dieselben Personen haben, obw ohl von einem anderen A usgangspunkt kom m end, die begonnene A rbeit und das B em ühen um die E ntw icklung der zeitgenössischen Form gebung nach dem zw eiten W eltkrieg fortgesetzt. In der ersten N achkriegszeit w ar die E ntw icklung der neuen Industrie aus­ schließlich der Produktionserw eiterung Vorbehalten, das G ebiet der Form gebung w urde vernachlässigt. Zwischen Industrie und G estaltern gab es lange Zeit M ißverständnisse, so daß die Bem ühungen einzelner nur selten bis in die Betriebe gelangten. Zu einer Veränderung kam es höchstens durch die A m bitionen eines Autors, durch einen G eschäftserfolg des H erstellers, vor allem bei jenen Indu­ striezw eigen, bei denen im Rahm en einer unveränderten T echnologie m ehrere V ariationen m öglich sind. Mit dem Industrial Design befaßten sich vor allem jüngere A rchitekten, w as sich schon aus der engen V erbindung dieses Bereichs m it ihrem B eruf ergab, und w eil sie die einzigen w aren, die aufgrund ihrer m indestens teilw eise befriedigenden technischen A usbildung die Form gebung in A ngriff nehm en konnten. Sie versuchten neue Formen einzuführen, die aus einer A nalyse des Zwecks hervorgehen sollten und befaßten sich m it einzelnen 2 0 Želim ir Koščevič, Grafično oblikovanje vidnih sporočil, Sinteza 20, 1971, p. 39. G egenständen für den M assenkonsum (Neue H olzverbindungen bei den Möbeln »Artikulum « von E. Ravnikar und J. Jensterle), zugleich erprobten sie bestim m te V erfahren nach frem den Vorbildern (Šlajm ers Versuche, Stühle aus geleim tem Holz herzustellen). D ie ersten W ettbewerbe w aren erfolglos, w eil bereits die M aßstäbe der Jury ungeeignet w aren. A uf der ersten und zw eiten M öbelaus­ stellung, organisiert durch LES-Ljubljana, w urden schw ere und unhandliche E inrichtungsgegenstände ausgestellt. N iem and befaßte sich m it der A nw endung von neuen M aterialien und einer neuen Produktionstechnik, die zu neuen, brauchbaren M öbeln von Qualität, einfacher Konstruktion und serienm äßiger H erstellung führen würden. Eine A usnahm e bildeten die ausgestellten Möbel der Firma STOL, die von Niko Kralj entw orfen werden. Der gut angesetzte Weg der E ntw icklungsabteilung und des 1952 gegründeten Büros für Form ­ gebung verhalf der Fabrik zu einer schnellen qualitativen Entw icklung der Fa­ brik. D ie neuen Serienm öbel K raljs w aren durch die V erw endung perforierter Sperrholzplatten originell, leicht, zusam m enstellbar, einfach, bequem und billig und erfüllten som it alle Bedingungen einer guten Formgebung. Der Stuhl REX aus dieser Serie stellte eine A usnahm e-L eistung dieser Zeit an Harm onie dar; die Form w ar den M öglichkeiten der dam aligen Produktionsstufe in höchstem Maße angepaßt. Der steigenden Bedeutung des Industrial D esign w aren sich viele Ver­ bände und Institutionen bewußt. Das Problem der A usbildung von G estaltern konnten sie jedoch nicht angem essen lösen. D ie 1960 gegründete besondere Richtung B an der Ljubljanaer Fakultät für Architektur wurde zw ei Jahre später aufgelöst, und auch der Versuch, ein Zentrum für Industrial D esign in Ljubljana zu gründen, ist gescheitert. Die B iennale des Industrial D esign w urde 1963 ins Leben gerufen. D ie pe­ riodische kom parative A usstellung sollte den Gestaltern und der Industrie alle zw ei Jahre die M öglichkeit bieten, ihre Errungenschaften mit denen frem der A ussteller zu vergleichen. Um den V ergleich zu erleichtern, wurde das M aterial nach Sachgebieten geordnet, und diese Einteilung blieb auch später für die Ljub­ ljanaer B IO -A usstellung charakteristisch. Nach fünf Biennalen, die trotz vieler V erw icklungen in den letzten zehn Jahren veranstaltet wurden, können wir die E ntw icklung des Design bei uns verfolgen. Es w iederholen sich im w esen tli­ chen die N am en derjenigen Firmen, die schon von Beginn an zur V ervoll­ kom m nung, V erbesserung und System atik ihrer Erzeugnisse streben. Die Bedeu­ tung einer m ehrjährigen Team -A rbeit haben die G estalter von Iskra bew iesen, die gem einsam unter dem Nam en Iskra-Design auftreten. Von den anfänglichen system atischen V ereinheitlichungen und Standardisierungen der Gehäuse, For­ m ate und Farben der verschiedenen Erzeugnisse von Fabriken, die sich mit Iskra zusam m engetan haben, über die ersten Erfolge, nachdem das D esign zu einem Elem ent der kom m erziellen B etriebspolitik geworden war, ist es den Ge­ staltern gelungen, qualitative Grundlagen für die E ntw icklung eines Hausstils des U nternehm ens zu schaffen. Zu den Produkten vom Gebiet der Elektro­ m echanik, der Telekom m unikationen, der Elektronik und Autom atik kamen auch V erpackungsm aterial für Verkauf und Transport, Drucksachen, Kalender, Film, Laser-G rafik und G estaltung von A usstellungen, B eschäftigung m it ergo­ nom ischen U ntersuchungen und die Einführung von Computertechnik. Auch die G estalter von Litostroj haben bew iesen, daß der Fortschritt eine Folge der ständigen organisierten A rbeit auf dem Gebiet der Form gebung ist. Sie haben ein m odulares System ausgearbeitet, das nicht nur ökonom isch erfolgreich ist, sondern auch eine allm ähliche E ingliederung der bestehenden Erzeugnisse in das gesam te G estaltungsbild des H erstellers ermöglicht. In der Fabrik STOL haben sich auch die neuen G estalter in die A rbeit des Büros für D esign erfolgreich eingegliedert und die Tradition der Qualität fortgesetzt. A uf dem Gebiet der Sportausrüstung hat die Firm a ELAN die m eisten A nerkennungen erhalten für Skiausrüstungen, bei der G estaltung von Mopeds und Fahrrädern hat sich TOMOS in Koper durchgesetzt. Neben den A bteilungen für D esign in den U nternehm en selbst haben auch einzelne G estalter sich m it Erfolg behauptet. Sie arbeiten entw eder selbständig oder lösen gew isse A ufgaben in V erbindung mit Firmen oder bieten ihre gestal­ terischen E ntw ürfe den H erstellern in den Fabriken an. A uf dem G ebiet der Elektroindustrie haben sich bereits nach den ersten B IO -A usstellungen die E rzeugnisse Marko Turks behauptet. B ei seiner G estal­ tungsarbeit ist er von der stufenw eisen E ntw icklung einzelner Instrum ente ausgegangen, bei denen sich die Ü bereinstim m ung des M aterials und die techni­ sche Perfektion der B estandteile der Instrum ente m it ihrer Form parallel en tw ick elt haben. A uf dem G ebiet der M öbelindustrie trat Oskar Kogoj m it dem Problem der L iegestühle hervor. In Zusam m enarbeit m it einer größeren Zahl von F achleuten ist es ihm gelungen, auch andere M öglichkeiten bei der Ge­ staltung von M öbeln m it neuartigem M aterial aufzuzeigen. U nter seine zahl­ reichen gelungenen L ösungen gehört auch die G estaltung von Eßbestecken und ein Sortim ent von Schraubenziehern. Ebenso w urden die K ioske von Saša Mächtig m ehrfach ausgezeichnet. Das System basiert auf fü n f G rundelem enten, die beliebig zusam m engesetzt w erden können; auch gehört noch eine Serie von Z w ischenteilen, Überdächern, Innen- austattung und Elem enten von zusam m ensetzbaren M öbeln aus Stahlblech dazu. K ioske gehören bei uns zu den seltenen B eispielen für durchdachte Straßen­ ausstattung. Auch die G estaltung der U m w elt w ird im m er m ehr zum G egen­ stand gestalterischer Ideen, denn die H arm onie der U m w elt kann nicht allein durch eine Sum m ierung gut gestalteter G egenstände erreicht werden, sondern muß nach G esam tlösungen streben. Nach zw anzig Jahren des Industrial D esign in Slow enien könnten w ir ebenfalls von einer B eine langer Gespräche, Überredungen und N eueinfüh­ rungen und einer R eine von E rrungenschaften auf diesem Gebiet sprechen. Die G estalter kom m en noch im m er aus den Reichen der A rchitekten und A rchitek­ turstudenten, w eil die Frage der A usbildung von G estaltern auf höheren Stufe noch im m er ungelöst ist. So bleiben die gestalterischen A m bitionen oft auf der Ebene der N achahm ung von erprobten und anerkannten Errungenschaften. D ie Bindung an die gew erbliche Tradition und das H ervorgehen aus dem »H eim at-Stil« w aren in der V orkriegszeit auch auf dem Gebiet der grafischen G estaltung eindeutig. D ie Buchausstattung hat als erste eine bestim m te Qua­ lität erreicht und erstreckte sich nicht nur auf die G estaltung der einzelnen Seiten m it Initialen und V ignetten. Folkloristische Elem ente, M otive, die die Flächen bedeckten, w urden durch die aus der Sezession stam m ende ornam en­ tale Stilisierung ergänzt. D ie A usstellungs-K ataloge und Zeitungen hatten m ei­ stens nur die D ruckgestaltung und w urden nur durch die üblichen typogra­ fischen Zeichen ergänzt. M aler m achten sich die P lakate für ihre A usstellungen selbst. Das w aren Bilder m it hinzugefügten A ufschriften. Die ersten Schüler Plečnilcs beschäftigten sich m it den unterschiedlichsten A rten der Form gebung und betätigten sich auch dem Gebiet der grafischen G estaltung (Omahen und Serajnik). In den ersten N achkriegsjahren wurde das grafische D esign zugunsten der B em ühungen um einen m öglichst raschen A ufbau zurückgedrängt. Zu Propa­ gandazw ecken des sozialistischen A ufbaus w urden P lakate gedruckt m it A rbei- ter-H ünen und einem W ald von Schloten und Fahnen. Zur inhaltlichen Lehre kam en noch schlechte Z eichentechnik, M angel an Farben und übrigem M aterial und auch schlechte D ruckm öglichkeiten. Im Jahre 1951 hat die Firm a Slovenija sadje einen W ettbewerb für ein Plakat ausgeschrieben und 1954 begann Go­ spodarsko razstavišče, W ettbew erbe für seine A usstellungsplakate auszuschrei­ ben. U ngenutzte M öglichkeiten und schablonenhafte Lösungen von schlecht kom ponierten P lakaten w aren für diese Zeit bezeichnend. Auch auf dem Gebiet der B uchausstattung fehlte es an einem einheitlichen gestalterischen Konzept; die m eisten erfolgreichen Versuche gab es auf dem G ebiet des belletristischen Buches. In Ljubljana gründete der A rchitekten- Verband eine besondere Kom m ission, die jedes Jahr die besten Ergebnisse auf dem Gebiet der typografischen Erzugnisse durchsehen und auszeichnen sollte: der Zustand, der dabei offenbar w urde, w ar alles anderes als erfreulich, es w urde jedoch ein Einfluß auf die w eitere E ntw icklung ausgeübt und das Inte­ resse für grafische Form gebung erhöht. Zu der Zeit kam en die ersten B eispiele guter grafischer G estalltung aus Zagreb, w o die Gruppe EXAT 51 gegründet w urde. Sie setzte sich eine Synthese aller bildnerischen K ünste zum Ziel gesezt und forderte eine A ufhebung der G renzen zw ischen der »reinen« und »angew andten« Kunst. Der Trend zu einer einheitlichen H altung auf dem Gebiet des grafischen Design behauptete sich im m er mehr, die V erschiedenartigkeit des visuellen Inventars forderte schon der größeren W irkung w egen einen bestim m ten Grad von K larheit und vertrug es nicht, daß einzelne G ebiete in abgeschlossene Einheiten streng voneinander getrennt w ürden. D ie erste A ktion dieser Art wurde 1960 durch die Firma ADRIA AVIOPROMET ausgeschrieben. Sie schloß alles ein — vom Firm enzeichen über W erbung, Korrespondenzpapier, Fahr­ karten, R echnungen, bis zum Serviergeschirr und -besteck in den Flugzeugen. Zum erstenm al erschien auch das »D esign manual«. G. Košak, der die erste gestalterische A ufgabe dieser Art löste, trug auch später die m eisten Lösungen zu den grafischen Gesam tbildern für die Firm en ZMAJ, MERCATOR, EMONA und LITOSTROJ bei. A uch m it der grafischen G estaltung befaßten sich größtenteils A rchitekten. Im E xperim entieren m it der Typografie ging m an oft zu w eit und begnügte sich m it dem Ä sthetisieren sow ohl auf dem Gebiet der B uchausstattung als auch bei den Plakaten. Ein unaufhörliches Suchen und eine Tradition der ununterbro­ chenen E ntw icklung verhalten zu einem schnellen A ufstieg der grafischen Gestaltung. Trotzdem blieben viele G ebiete der visuellen K om m unikation außer acht — dabei handelt es sich vor allem um Zeitungen, Zeitschriften u. ä. L ite­ ratur, die noch im m er einfallslos gestaltet w erden. D ie ersten Versuche einer A uflockerung alter Schem en sind das W erk G. Košaks, der sich ähnlich w ie J. Brumen Pionierverdienste um die A nfänge des grafischen D esign in Slo­ w enien erw orben hat. D ie früher sym bolhafte G estaltung des Inhalts auf den Buchdeckeln w urde durch freiere Lösungen im H inblick auf K om position und Farbe abgelöst. Zu den ersten Erfolgen bei der G estaltung von Buchausstattungen G. Košaks und J. Brumens kam en noch die von M. Vipotnik, P. Skalar und anderen m ehr oder w eniger erfolgreichen gelegentlichen Gestaltern. Ä hnlich steht es m it der G estaltung von Plakaten, w o sich allm ählich m oderne A nsichten durchsetzen. A uf der BIO 4 w urde M. Vipotnik für eine K ollektion von P lakaten ausgezeichnet; er befaßte sich auch m it der Szenografie und m it Theaterplakaten. B ildnerisch anspruchsvollere P lakate gestaltet Tomaž Kržišnik, der m it einer Serie von Theaterplakaten für das Mestno gledališče neue K ritierien eingeführt hat. Am w ichtigsten jedoch sind seine B uchent­ würfe, die neue M öglichkeiten des grafischen D esign eröffnen. Zu den um fangreichsten A ktionen auf dem Gebiet der visuellen K om m uni­ kation in der letzten Zeit gehört die grafische G esam tausstattung der Ljubljan­ ska Banka, das W erk einer Gruppe von Gestaltern. D ie grafische G estaltung hat sich — ähnlich w ie das Industrial D esign — zu ihrer E xistenzberechtigung durchgerungen. Es ist jedoch ein unaufhörliches kritisches V erfolgen der neuen Errungenschaften erforderlich, es genügt ja nicht, daß man sich der Bedeutung der E ntw icklung eines im m er w eiteren Gebiets der visuellen K om m unikation allein bew ußt ist. ffi00IHI51BBIE0(9EEie]S]@E00ESBE!E0000)S0S! LJUBLJANSKI « ■ ZVON • : L E T N IK X X X dCSEtNIK Zfl KNJIŽEVNOST IN PR05VCT0 iTtv 1 v tint i jonumj« IS 1 0 . l£üiiaESäSSäSSlBaGBlBII f)t>i/]tu rnislon n Irtih 1,J10 in if»li L iJ U B iijf lN S K i Z v o n M tS E Č N IK i » K NJIŽE V N O ST IH PROSV ETO H o LJUBLJANSKI ZVON MESEČNIK ZA KNJI/ 1 VNOSI IN PROSVI 10 I t I M K \\.\l\ Sl. 81. Ovojni naslovi Ljubljanskega zvona XLIII law LJUBLJANSKI ZVON 1 M S t d f H K I « K n jI ž tV H iK T IN PROSVETO .yt . Vavpotič, knjižni ovitek Sl. 83. J . Plečnik, knjižna oprema TOO M m m w * Sl. 84. U . Vagaja, plakat Sl. 85. Kolektiv B, plakat Sl. 86. G. Košak, celostna grafična Sl. 87. G. Košak, plakat podoba Sl. 88. M . Vipotnik, plakat Sl. 89. T. Kržišnik, plakat Sl. 90. J V . Kralj, stol Rex Sl. 91. E. Ravnikar in J. Jensterle, lesna zveza »Artikulum « Sl. 92. J. Lajovic, usnjeni stol Sl. 93. E. Papež, kozarci Sl. 94. M. Turk, kardioidni dinam ični m ikrofon KD 12 Sl. 95. Iskra design, električne ročne škarje za pločevino L •TO M O S Sl. 96. J. Imperl in Č. Vučič, športni moped UTOSTBQ1 LI Sl. 98. S. Mächtig, kiosk sistem K 67 Sl. 99. O. Kogoj, jedilni pribor Lil