Štev. 37. Leto LXIV. V Ljubljani, 18, septembra 1924. Poštnina plačana v gotovini V»e spise, v oceno poslane knjige itd. je poiiljati na uredništvo — naročnino, reklamacije in vse administrativne stvari pa na upravništvo v Ljubljani, Učiteljska tiskarna, Frančiškanska ul. 6/L Vse po-Hljatve je pošiljati franko. Reklamacije so proste poštnine. Rokopisov ne vračamo. Telefon uredn. 312. UČITELJSKI TOVARIŠ Glasilo Udruienla Jugosl. Učiteljstva - PoverienIStvo Ljubljana Izhaja vsak četrtek. Naročnina znaša za neorganizirane 40 Din, za ¡nožem. 60 Din. Posamezna štav. 1 Din. Članstvo „Pov. UJU — Ljubljana" ima s članarino že plačano naročnino za list. Za oglase in reklamne notice vseh vrst j« plačati po Din 2*50 od petit vrste. Inseratni davek posebej. Pošt. ček. ur. 11.197. Nasilja in persekucije novega prosvetnega režima. Preganjanje članov UJU. — Nasilje nad viš. Sol. nadz. Eng. Ganglom, starosto Jug. Sokolskega Saveza. - Premeščanje na podlagi denuncijacij duhovščine In brez discipliniranih preiskav.-Anarhija prvega reda v prosvetl. Vlada zakona), reda in pravice je pričela v prosvetnem resoru s svojimi nasilnimi persekucijskimi orgijami. Za center svojih persekucij si je izbrala preganjanje članov UJU in preganjanje zastopnikov Sokolstva. Dosedaj so klerikalni zastopniki z lepimi pogledi, prijaznimi besedami in gentelmenskimi gestami čarali srbsko prosvetno javnost, da je gledala v nje kot v prave predstavnike pravice, vredne polnega zaupanja; dajali so lepe obljube o pravičnem postopanju in gar rancije, da razen enega zastopnika ne bodo izvajali nobenih izprememb pri prosvetni upravi v Sloveniji; naivno so jim verjeli vsi oni, ki poznajo klerikalizem samo v teoriji, ne poznajo pa kleri-kalizma in njega ostudnih metod v praksi; a sedaj so pričeli s svojimi orgijami, da ga bodo imeli priliko spoznati tudi ti v praksi. Afront klerikalne prosvetne politike se je obrnil proti članom UJU. Počasi in previdno so se spravili nad organizacijo, najprej v Sloveniji, da se zajedo iz sigurnega terena v nesigurnega, češ. saj se srbska javnost ne bo zanimala za Slovenke razmere. Udarjati so pričeli po članstvu UJU in istočasno po reprezen-tantih gibanja v smeri Jugoslovenskega Sokolskega Saveza. No! Prepričam smo, da bo slovensko učiteljstvo. ki je preizkušeno v dobi klerikalnih persekucij Šusteršič - Lampe-Peganovl, boreče se pod Avstrijo ravno za ideale jugoslovenskega narodnega edinstva, ki je bilo zaradi tega v Avstriji tako strastno preganjano, znalo možato se zadržati tudi v tej preizkusni dobi in bo častno preneslo to preizkušnjo zna-čajnosti vsakega posameznika. Jačja od klerikalnega nasilja je naša zavest v zmago prave smeri državnega in narodnega edinstva ter v propast državnih destruktivnih elementov, ki so si osvojili moč, katero sedaj zlorabljajo. Ta zavest daje vero v zmago pravice in v popravo krivic, učinjenih sedaj po državni kon-stelaciji, ki je nastala zgolj iz nesloge naprednih vrst. PREPRIČANI SMO, DA PERSEKUCIJSKO KLERIKALNO POČETJE V PROSVETNI STROKI NE BO RUŠILO NAPREDNIH UČITELJSKIH VRST IN NAŠE ORGANIZACIJE. KAR JE PRAVI NAMEN KLERIKALNE PROSVETNE POLITIKE, TEMVEČ DA BODO KLERIKALNE ORGIJE ŠE TESNEJE SPAJALE NAPREDNE UČITELJSKE VRSTE IN SE BO IZ KLERIKALNEGA NASILJA RODILO MED UČI-TELJSTVOM LE ZDRAVO SEME. DA BO UČITELJSTVO POSTALO PRVI NOSITELJ OBČE NAPREDNE SLOGE V SEDANJI NAŠI OKUŽENI POLITIŠKI JAVNOSTI. To nam narekuje nujna državna potreba, če hočemo še pravočasno odstraniti za državo kvarne rušilce in protivnike jugoslovenskega nacionalizma, ki je za eksistenco države tako nujno potreben. kot ribi voda. Obžalovati mora sicer slovensko učiteljstvo. da je ravno srbska napredna javnost pripomogla klerikalizmu v prosvetni stroki do veljave, a prepričani smo, da bo tudi ta kmalu spoznala po dejanjih svojo usodno zmoto in bo uvidela. da je klerikalizem škodljiv državi in njenim temeljem, ker ruši državni nacionalizem in preganja nacionalne prosvetne delavce in nacionalno učiteljstvo. Na kvar države je to in najsi se to godi v Sloveniji ali v drugih delih naše države. in dolžnost naprednih vrst je. da ustvari primeren odpor proti takemu početju ter zastavi svoj vpliv, da se sedanji nasilni prosvetni režim takoj izpre-meni in se popravijo storjene krivice. Odstavitev šefa prosvete. Prvo nasilno dejanje klerikalizma v Sloveniji je bila odstavitev šefa prosvete g. dr. S t a n i s 1 a v a B e u k a in postavitev klerikalnega eksponenta na to mesto. Odstranitev se je izvršila brez ukaznega odbora, telegrafskim potom, kar dovolj karakterizira nasilne metode klerikalizma. To bi bil oni zaupnik, ki je o njem govoril g. minister prosvete dr. Korošec našemu predsedniku UJU g. M i 1 u t i n u S t a n k o v i č u, da ga hoče imeti v Ljubljani, ko mu je istočasno svečano izjavljal, da drugih izprememb ne namerava. Odstranitev E. Gangla, viš. šol. nadzornika in staroste Jugoslov. Sokolskega Saveza. Na največje začudenje učiteljstva je prinesla »Narodna P r o s v e t a« vest, da namerava minister prosvete g., dr. A. Korošec na pritisk stranke odstraniti tudi višjega šolskega nadzornika g. E. Gangla, ki je starosta Jugoslovenskega Sokolskega Saveza. Tembolj je izzvalo to začudenje in odpor v vrstah učiteljstva. ker je dobil predsednik UJU g. Milutin Stanko-v i č zagotovilo pri ministrskem predsedniku g. Ljubi Davidoviču.da v tej smeri ne bo izprememb. osobito je izvzemal osebo g. E. Gangla. Višji šolski nadzornik gosp. Eng. Gangl je znan po svojih zaslugah za nacionalno misel, znan je kot mladinski pisatelj, znan je kot prosvetni delavec, znan je kot organizator šolstva in učiteljstva, znan je kot državotvoren element in kot nosilec državnega in narodnega edinstva ne samo med učiteljstyom, temveč v širokih slojih narodne javnosti. Njegovo delovanje ni znano samo v Sloveniji, temveč tudi med hrvatskim in srbskim delom našega naroda, znan je pri bratskem češkem in poljskem učiteljstvu. Gonja proti njemu ni započeta toliko iz šolskih klerikalnih krogov, ki mu ne morejo ničesar predbacivati, ker je do skrajnosti objektiven in pravičen, temveč izvira iz vrst katoliške duhovščine in tudi ne radi šolstva, temveč ga preganjajo kot reprezentanta Sokolstva, t. j. kot starosto Jugoslovenskega Sokolskega Saveza. Udar prosvetnega ministra proti njemu znači torej udar vlade proti nosi-telju Sokolstva in je zatorej to nasilje prosvetnega ministra izzvalo ogorčenje in proteste ne le v slovenskem delu naroda, temveč tudi v hrvatskem in srbskem. Dvigati so se pričela vsa sokolska društva širom države in kaj čudno luč meče to na napredne elemente v vladi. — ki so izročili prosvetno ministrstvo klerikalni stranki v državi, — da ne preprečijo takega nasilja. Z njimi vred pa se je dvignilo tudi nacionalno učiteljstvo, udruženo v UJU ter je izreklo svoje proteste proti temu, da se tako plačuje delo najboljših rodoljubov za državo ter se ubija službeno zaslužne može na polju državnega in narodnega edinstva in ujedinjenja. ki so tvegali svoje življenje pod prejšnjo vladavino za ideale jugoslovenskega nacionalizma in zbližanja, kar je tvorilo podlago našemu ujedinjenju. Učiteljstvo izgublja vso vero v pravičnost spričo takega nasilja. Partizansko nasilje nad okrajnimi šolskimi nadzorniki. Režim je razširil1 svoje persekucije in hoče odstaviti tudi vse okrajne šolske nadzornike. Kot prvega je objavil okrajnega šolskega nadzornika g- V i 1 i b a 1 -da R u s a v Kranju in je na njegovo mesto določil g. Rudolfa Pečjaka, strokovnega učitelja na meščanski šoli v Tržiču. In kaj je zakrivil nadzornik g. Rus? Edino to, da je bil prevesten v službi, da je dober učitelj in pravičen in ker je zastopnik idej narodnega in državnega edinstva ter strpnosti. Nadzornik gospod V i 1 i b a 1 d R u s je izkušen mož in šolnik in ima že 29 službenih let, medtem ko je g. Pečjak mlad, ima komaj 11 službenih let in je postavljen na to mesto kot klerikalni strankar. Prelomil se je pa s tem tudi princip, da se ne izroča nadzorstvo nad osnovnim šdstvom meščanskošolskemu, temveč osnovnošolskemu učiteljstvu. Z nasiljem nad okrajnimi šolskimi nadzorniki so klerikalci napravili iz nad-zorniškega vprašanja tudi politikum in partizansko vprašanje, ki ga nikakor ne bodo mogli zagovarjati. G. minister prosvete se je vdal fanatičnim strankarjem, ki bodo v prosveti napravili sila težak položaj z ozirom na zakonitost in red. Ti fanatični strankarji pa so tudi popolnoma diskreditiraii in profanirali službo okrajnih šolskih nadzornikov. Danes se že sleherni klerikalni učitelj v Sloveniji hvali, da so mu ponudili mesto okrajnega šolskega nadzornika, pa da ga ni hotel sprejeti. Tako mešetarijo za nad-zorniška mesta pri svojih strankarjih in ker imajo svojih ljudi premalo, se obračajo tudi do manj trdnih in manj zanesljivih značajev izven njihovih vrst povečini do ljudi, ki so nezavedni in niso nikjer organizirani ali pa so omahljivci. Tudi v tem pogledu je izpremenil g. minister prosvete svoje mišljenje z ozirom na izjavo, ki jo je podal predsedniku UJU g. Milutinu Stankoviču in upamo, da se bodo tudi srbski napredni javnosti kmalu odprle oči, kaj so zakrivili z izročitvijo prosvete iz svojih rok. Partizansko nameščanje in premeščanje učiteljstva. Zadnja učiteljska imenovanja so se izvršila skrajno partizansko in pristransko. Tako je upraviteljsko mesto na II. deški osnovni šoli v Ljubljani dobil član Slomškove zveze Janko P o 1 a k s 26 službenimi leti proti članom UJU T r a -tarju Josipu s 28 leti in T r o š t u Karlu s 38 službenimi leti. Mesto upraviteljice na I. dekl osn. šoli v Ljubljani je dobila članica Slomškove zveze Polak-Kraševec Marija z 19 službenimi leti proti članici UJU Vohinc-Mikota z 28 službenimi leti. Mesto stalne suplentke v Ljubljani je dobila članica Slomškove zveze Kali-g e r Emilija s 15 služb, leti proti članicam UJU R u p n i k Albini in Č e r -ne Rozi, obema z 18 službenimi leti. Mesto stalne učiteljice na III. dekl. osn. šoli v Ljubljani je dobila članica Slomškove zveze Trampuš Lucija z 20 službenimi leti, proti 10 starejšim članicam UJU. in sicer Čeh-Kljun Š t e f. in P e t r i č Angeli z 20 služb, leti, Kokalj Štefaniji in Randl Rozi z 21 služb, teti, Harbih Ani s 23 služb, leti, Dostal V e k o s i a v i, Pfeifer Ani in Jerman-Gan-t a r Mariji z 24 služb. leti. D u 1 e r Emiliji s 25 služb, leti in S i m o n č i č Ivani s 26 službenimi leti. Mesto stalne učiteljice v Sostrem je dobila članica Slomškove zveze M u n d a Ivana s 15 služb, leti, proti članici UJU Pipan Tereziji s 17 služb. leti. Mesto upravitelja na Vrhniki je dobil član Slomškove zveze Š t r e k e 1 j Ivan z 22 službenimi leti, proti članu UJU Štreklju Josipu s 35 službenimi leti. Mesto učiteljice v Ihanu je dobila članica Slomškove zveze Schubert Štefanija s 13 služb, leti, proti članici UJU Grebene Ani s 15 služb. leti. Mesto upravitelja v Tržiču je dobil član Slomškove zveze Vider Josip z 12 služb. leti. proti članom UJU Pa-ternost Hinku s 17 služb, leti in Mahkota Antonu s 25 služb. leti. Mesto učitelja v Zalogu je dobil član Slomškove zveze Rupert Vinko s 4 službenimi leti. proti članu UJU Zu p a n-čič Josipu s 5 služb. leti. Mesto učiteljice v Planini je dobila članica Slomškove zveze Dolenc Marija s 4 služb, leti, proti članici UJU Lacheiner Marija s 7 služb. leti. Mesto učiteljice v Dol. Logatcu je dobila članica Slomškove zveze B e r -lan J u 1 i j a s 13 služb, leti, proti članicam UJU Ahačič Jožica s 14 služb, leti, Mauer-Vrezec Vida s 17 služb, leti, Pipan Terezija z 18 služb, leti inMiselj Ema z 20 službenimi leti. Upraviteljsko mesto v Bevkah je dobil navdušen Slomškar in Orel Srečko Kristan, dasiravno je v disciplinarni preiskavi zaradi pretepanja šolske dece. Iz lastne stranke je bil na to opozorjen referent pri prosvetnem oddelku, kar ga pa ni prav nič ženiralo, da je predlagal v imenovanje Kristana, ki je imel z njim višji šolski svet opetovano opravka in je bil že svoj čas zaradi tega suspendiran. To so v celi vrsti krivic samo nekateri slučaji! Tako partizanska je sedanja prosvetna politika in taka nasilja uganja sedaj klerikalizem v prosvetnem resoru. A to še ni višek! Nasilni klerikalni prosvetni režim se pripravlja na to, da bi upokojil vse člane UJU s 35 službenimi leti in potem partizansko izrabil ta mesta za svoje politične pristaše in strankarje. Po službeni potrebi prestavlja sedaj partizansko le svoje pristaše na službena mesta, člane UJU pa pušča brez mest. Zakonske žene učiteljice, članice UJU ne mara režim namestiti skupno z možem v istem službenem kraju. Premeščanja članov UJU po členu 71. Na najbolj opolzko polje se je spustila klerikalna prosvetna politika s premeščanjem učiteljstva »po službeni potreb i«. Vsa ta premeščenja so skrajno partizansko nasilno delo, ki je naperjeno izključno proti članom UJU. Vsa premeščanja so le fingirana »s službeno potrebo«, za njimi pa tiči naj-ostudnejše orožje političnega preganjanji in maščevanja nad naprednim učiteij-stvom po katoliški duhovščini. Ta premeščenja so politiška maščevalnost. torej kazensko preganjanje članov UJU brez vsekake disciplinarne preiskave in ugotovitve kake krivde. To so nasilna premeščenja, ki znajo roditi zelo mnogo zla. Ravno v tem se sedanji prosvetni režim jugoslovenske vlade prav nič ne razlikuje od bivšega predvojnega avstrijskega klerikalnega Šusteršičevega režima, ki je pod patronanco avstrijske vlade uganjal največje persekucijske nasilne orgije nad naprednim učiteljstvom ravno s »službenimi premeščanji«. S tem je g. dr. Korošec pokazal, da je odpri vrata nasiljem tudi on in da neče svoje dobe prav nič razlikovati od dr. Šu-steršičevih nasilnikov. Dosedaj še ni noben prosvetni minister uporabljal člena 71. al. 1 proti učiteljstvu. posebno ne zaradi tega, ker ima učiteljstvo tudi po uradniškem zakonu posebne določbe o nepremestnosti. Klerikalni prosvetni minister je prvi uporabil ta člen z očividnim partizanskim ozadjem politiškega preganjanja. Naj bodo nasilniki previdni, da se ne bo ta člen obrnil in da ravno ta člen ne bo popravljal krivice sedanjega režima. Ovadbe katoliške duhovščine — baza za »službena premeščanja.« »Premeščanja po službeni potrebi«, ki so jih sedaj izvršili po čl. 71.. so protizakonita, ker kake službene potrebe tu ni bilo, temveč so ta premeščanja zgolj akt politiške maščevalnosti, zato so to navadna protizakonita kazenska premeščanja, brez disciplinarne preiskave. Kot prve žrtve premeščenja so po čl. 71. nasilno premestili šolskega upravitelja Cirila Dequala iz Dvora v Ambrus, učitelja Josipa Š p e n k a iz Komende v Šoštanj in go. Angelo Gregorič- Mandelj iz Most na Barje. Prvi dve premestitvi sta se izvršili zaradi ovadb katoliške duhovščine, zadnja je protežijsko partizansko delo. Prvi je bil premeščen na zahtevo dekana, drugi na zahtevo župnika in kaplana. Proti učitelju Josipu Špenku je župnik napravili sledečo ovadbo: Štev. 72. Okrajnemu šolskemu svetu v Kamniku. O tukajšnjem učiteljstvu imamo te-le pritožbe v verskem nravnem oziru: 1. Na praznik sv. Rešnjega Telesa sta se učiteljici N. N. in N. N. v cerkvi tako razgovarjaili, da so se ljudje čudili in pohujševali, kako, da se že ne moreta dovolj nagovoriti. 2. Med procesijo so se tako pogovarjali med seboj učiteljica N. N., učitelj Špenko in N. N., da so se odraščeni in mladina zgražali nad takim nadzorovanjem šolskih otrok. 3. Učiteljica N. N. je prišla ta dan v cerkev razgaljena kakor na kak gosposki bal: sicer pa tudi v šolo hodi spod-tikljivo napravljena. 4. V cerkvi je bil vzpored procesije oznanjen nedeljo poprej, a tukajšnje uči-teljstvo ga je samovoljno spremenilo v toliko, da ni. pustilo deklic, ki bi potre-sale cvetje, bližje pred sv. Rešnje telo, ampak jih je imelo daleč spredaj. Tega do sedaj še ni bilo. 5. Ko je učiteljica N. N. dne 23. t. m. spravila med šolarje debato o zadnjem »Domoljubu«, je rekla, da je obisk, ali neobisk božje službe njena zasebna reč. Seveda nje cerkvena zapoved nič ne briga! Imenovanih učiteljic sploh ni nikoli k nedeljski ali prazniški službi božji. In to naj so učiteljice in vzgojiteljice katoliških otrok! Prosimo remedure. Zupni urad v Komendi, dne 24. junija 1924. Val. B e r n i k. župnik m. p. Take ovadbe so podlaga preganjanju in premeščanju članov UJU »po službeni potrebi«. Gospia An g. Gregorič-Man-d e 1 j se je pa morala umakniti s svojega službenega mesta iz politiško strankarskih ozirov. da so namestili na njeno mesto partizanko z 2 službenimi leti, da-si ima gospa Gregorič že 18 služb. let. Klerikalno ljudstvo se poteza za napredno učiteljstvo. Najznačilnejši pojav, kako premešča sedanji režim učiteljstvo proti volji ljudstva, je slučaj upravitelja Cirila D e-q u a 1 a. Ko je ljudstvo zaznalo za to preme-ščenje, je šel klerikalni župan in klerikalna deputacija do vodstva klerikalne politiške stranke, t. j. SLS in je protestirala proti premeščenju ter se je zavzemala za svojega učitelja. Ista deputacija je tudi šla V prosvetni upravi v Ljubljani in se je izrekla proti premestitvi. To je najboljši dokaz, da se perse-kucije nad učiteljstvom vrše proti volji naroda in le na zahtevo in po inicijativi katoliške duhovščine, ki v največih slučajih sama ščuva ljudstvo proti šoli in učiteljstvu. Vpliv klerikalne učiteljske organizacije in duhovščine. Najznačilnejši pojav sedanje prosvetne politike je ta, da niti klerikalna učiteljska organizacija nima toliko vpliva v prosvetni politiki, kakor jo ima duhovščina. Slomškova zveza je le smešna figura, ki jo izrablja klerikalna stranka za štafažo in oprodo, vse odločilno delo pa gre potom duhovščine in po njeni volji. Slomškova zveza je izdala sicer de-nunciantski oklic, ki smo ga priobčili v zadnji številki, a vodilni krogi gredo po-največ preko nje in se ozirajo zgolj na duhovščino in njena ovaduška poročila, ki prekašajo ona Slomškove zveze. To je najkarakterističnejši pojav sedanje klerikalne prosvetne politike. Anarhija prvega reda v prosveti. Danes je zavladala pod klerikalnim prosvetnim režimom v prosvetni upravi prava anarhija. Službena pot ne odloča nič. Niti od klerikalne stranke same po- stavljeni šef prosvete ne odloča pri posameznih vprašanjih. Preko šolskih referentov in preko nadzornikov odločajo o usodi učiteljstva in šolstva najstrastnejši partizani, ki kot kurirji ministra prosvete prenašajo svoje partizanske predloge iz Ljubljane v Beograd in zopet iz Beograda v Ljubljano, kjer jih »uradno« objavljajo v glavnem klerikalnem glasilu »Slovencu«. Ob začetku šolskega leta ne ve učiteljstvo na katera službena mesta naj gre, okrajni šolski nadzorniki ne smejo uradovati, ker klerikalni eksponenti, navadni gospodarski r e -referenti premeščajo učiteljstvo in jim ustno dajejo ukaze, za katere izvejo nadzorniki šele po izvršenih dejanjih. Korupcija je v cvetu! Ni čuda. če je prišlo potem tako daleč, da se klerikalni šolski voditelji, ki so že zdavna razrešeni službe in že prejemajo akontacijo na penzijo, upirajo izročiti šolsko vodstvo nominiranemu nasledniku; če prepotentno in protizakonito še vedno uradujejo in podpisujejo akte, kakor je to slučaj Jeglič in Cepuder v Ljubljani. In s kakim uradnim dokumentom se izkazujeta kot upravičena v to — s privatnim pismom šefa ministra prosvete. izdanega preko neposrednega prosvetnega šefa in preko zakona. Ali ni to anarhija?! Usodne udarce izročitve prosvetnega resorta iz svojih rok bodo spoznali napredni krogi v vladi šele tedaj, ko bo prepozno. Imamo zavest, da smo jih opozorili pravočasno na posledice! Potek IV. državne skupščine UJU v Dubrovniku 24., 25. in 26. avg. 1924. SIJAJNI SPREJEM JUGOSLOVENSKEGA UČITELJSTVA V DUBROVNIKU. — POZDRAVI OFICIALNIH ZASTOPNIKOV. — POZDRAVI KATOLIŠKE IN PRAVOSLAVNE DUHOVŠČINE — ČLANSTVO SE JE DVIGNILO ZA 19 NOVIH DRUŠTEV IN 1000 NOVIH ČLANOV. - NA HRVATSKEM NAD 400 NOVIH ČLANOV. — NAD 2/s VSEGA UČITELJSTVA JE ORGANIZIRANEGA V UJU. (Konec.) Delovanje odsekov. Po teh pozdravih so odšli odseki na delo v svoje posebne lokale, da so med plenarnim zborovanjem pripravljali predloge in materijal za skupščino. Referati. Nato je skupščina prešla na dnevni red. Prvi referat je podal g. Milojevič, učitelj iz Zagreba o temi: »Osnovna načela za novi učni načrt in program osnovnih šol z ozirom na današnji program in narodno zgodovino Srbov, Hrvatov in Slovencev.« Referent zahteva, da' mora biti ves pouk edinstven in nacionalen. Treba je delati na to. da se čimpreje sprejme zakon o osnovnih šolah in da se izvrši unifikacija učnega načrta in programa. Nato je prof. zagrebškega učiteljišča tamošnji poverjenik UJU g. Josip Š k a v i č. pedagog in zaslužen narodni delavec, čital svoj referat: »O verskem pouku v ljudskih šo-1 a h.« Njegova izvajanja so bila zelo stvarna in so plediralla za to, da naj tudi verouk poučujejo le učitelji in ne duhovniki. To svojo zahtevo je predavatelj utemeljeval predvsem iz razloga narodne kulture. Današnja teorija, da smo trije narodi, prihaja tudi odtod, ker verouk poučujejo duhovniki, ki delijo naš narod po verskem prepričanju, a se ne ozirajo na narodno kulturo in na narodne svetinje. Predavatelj je nato navajal pedago- LISTEK. Dva m ročna zemljevida. Domoznanstveni, zemljepisni in zgodovinski pouk se je v zadnjem času zelo razvil na naših osnovnih šolah. Poučuje se bolj temeljito in docela z drugih vidikov, kakor še pred desetimi leti. Zato se pa dosezajo prav zadovoljivi uspehi. Žal pa, dai zadenemo pri tem pouku na velike ovire. Nimamo skoraj nobenih učil. Podeželskim šolam dostikrat nedo-staja velikih stenskih zemljevidov. Če jih pa še imajo, so večkrat že tako de-fektni, da so docela nerabni. Razen tega so na teh zemljevidih stare predvojne oblike držav in dežel, in že radi tega ne spadajo več v učilnico. Vesten učitelj si pomaga kolikor zna in more. Na stare zemljevide začrtuje nove meje, riše zemljevide sam in pripravlja skice na papir in stensko tablo, učenci prerisujejo itd. Vse to stane mnogo truda in časa, kljub ške razloge in citiral več idejnih misli velikega Masaryka, ki pravi, da je šolstvo ravno sedaj v drugem štadiju razvoja, ker se emancipira od cerkve. Naloga vsakega kulturnega človeka je, da se bori za popolno podržavljenje šolstva. Pri drugi temi se je nabralo v dvorani posebup mnogo duhovščine obeh veroizpovedi. K besedi se je oglasil tudi katoliški duhovnik g. Fabris — član UJU — ki je zagovarjal' stališče duhovščine in katehetov. Debata o drugi temi je bila mestoma zelo burna in je trajala do večera še po šesti uri. Vsega je govorilo 32 govornikov. Debata je bila jako stvarna. Delegat sarajevskega učiteljsva g. Lazarevič je naglašal, da bi bosanskim učiteljem bilo otežkočeno poučevanje verouka radi tega. ker bi posamezni učitelji morali poučevati i katoliško, i muslimansko, i pravoslavno deco. Slovenska delegacija je naglašala, da vera in morala v Sloveniji pešata baš radi tega, ker se ne ozira na vero in moralo, ampak predvsem na politične uspehe, ter se vero zlorablja za cilje klerikalizma. V splošnem se pa slovenska delegacija ni izjavila v tem vprašanju. ker so mnenja zelo deljena, kdo naj poučuje verouk v šol? in se je vprašanje pustilo izven direktnih interesov glede rešitve. POROČILA ODSEKOV. Medtem so odseki predelali svoj elaborat. Predložil je svoje mišljenje najprej »izveštajni« odsek, nato odsek za predloge in zadnji je predelal svoj ma- temu pa še ne rodi pravega sadu. Zakaj uspešen pouk v teh predmetih je mogoč le na podlagi dobrih joonih zemljevidov. Zato je pozdravljati vsak napredek naše kartografije, ki nam nudi možnost, da dosezamo pri učencih na lažji način boljše in trajnejše uspehe v teh predmetih. Naš severni obmejni pas je dobil pred kratkim dva taka zemljevida. Risal jih je naš tovariš Slavoj Dimnik, izdelala li-tografija Mariborske tiskarne, izdalo pa društvo »Učiteljski dom v Mariboru«. Zemljevida obsegata: I. kulturno skupino Pohorje in Kozjak, II. pa Slovenske gorice z Dravskim in Ptujskim poljem v merilu 1 : 150.000. 2e na prvi pogled napravita zemljevida jako prijeten utis, ker sta izrazita in zelo pregledna. Poseben način zazna>-movanja večjih krajev s šolami in župnijami (krog z rdečim poljem in križem v sredini) vpliva jako ugodno na preglednost, ker te takoj zbode v oči, da zapaziš vse važnejše kraje. Ko pa začneš mcv triti zemljevid pobliže in natančneje, potem šele vidiš vso podrobnost in natančnost. ki jo vsebujeta ki na kar se je tre- terijal odsek za izpremembo uradniškega zakona v smislu dopisa ministrstva pravde na UJU. I. Odsek o delovanju UJU: Predloženo in prečitano je bilo poročilo glavnega odbora o delu v prošlem poslovnem letu, ki smo ga v celoti prinesli v zadnji številki »Učit. Tovariša«. Poročilo je bilo sprejeto soglasno. P r i debati o poročilo je bilo sklenjeno, da se odpošlje posebno spomenico udruženju italijanskih učiteljev, da se zavzamejo za človekoljubno zaščito jugosJovenskih učiteljev v Julijski Krajini, katere neprestano preganja fa-šistovski režim. Spomenica enake vsebine je bila odposlana tudi bolgarskemu učiteljstvu. da se zavzame za one naše rojake, ki jih preganja Cankova vlada. Izveštaj blagajnika. Skupština UJU držana u Ljubljani 1923. god. donela je budžet za 1923-4. god. po kome se Odbor upravljao u ovoj go-dini. Izvršni Odbor UJU odmah je počeo da razmišlja kako če u ovoj godini dobiti što više prihoda, te je izdao raspis Pove-reništvima i učiteljskim zborovima da odmah obnavljaju svoje zborove, da prikup-ljaju članske uloge, da se pretplačuju na družinske listove: Narodnu Prosvetu i Učitelja, da se i škole pretplačuju na ove ha ozirati pri pouku. Zaznamovan je vsak 'količkaj važen zgodovinski, zemljepisni in industrijski kraj. Celo že izvedene in projektirane električne daljnovode dobiš na njem z natančnimi podatki njihove moči. Naše Pohorje je posejano z vsemi važnimi vrhovi in kočami ter prepreženo s planinskimi poti. Skoro vsak večji kraj ima označeno morsko višino, kar bode zelo dobro došlo za primerjanje. Vsled dobrega tolmačenja številnih konvencijonalnih znakov in primerne izvedbe zemljevida bo vsak učenec razbral, zakaj je kak kraj važen in znamenit. Zemljevida sta predvsem namenjena našim šolam. Dobrodošla pa bosta tudi zaradi svojih podatkov našim industrij-cem, planincem, tujcem in pa raznim pisarnam, kjer se še šopirijo nemške izdaje s svojimi spakedrankajni. Imeti ju pa mora vsak količkaj vesten učitelj, kateri obravnava Slovenijo. Zlasti bi opozarjal vse tovariše in tovarišice izven teritorija, katerega obsegata zemljevida — torej tudi ljubljanske oblasti — katerim so po večini ti kraji še neznani, da listove^ da se prikuplja dug za Nar. Prosvetu, Učitelj i Predavač. Da bi Udruženje imalo što više prihoda a svoje ciljeve što brže i bolje izvr-šivalo i da bi se zadovoljila jedna potreba. Izvršni Odbor je izdao ove godine Učiteljski Kalendar i na njemu dobio či-stog prihoda 21.099.05 Din. Isto tako n