metafora pisec svobodni verz stavek pika pravljica stavek pesnik samostalnik osebek izvor priredje odvisnik vejica oseba intonacija predmet prislovno določilo priredje osebni zaimek stavčni člen metafora poved svobodni verz črtica vejica roman priredje poved oseba poudarek esej oklepaj vrste besedil intonacija glagol glagol zaimek priredje beseda veznik naklon I 66 OCENE Janoš Železnik I KGBL in Gimnazija Litija Nova pomlad? Dovolj bo že samo pomlad G lasbeno-gledališka predstava Nova pomlad je zadnje v vrsti del mlade skladateljice Eve Osta- nek, ki se je že podpisala pod glasbene priredi- tve literarnih zgodb, tokrat pa se v vlogi avtorice zgod- be preizkuša kar sama. Predstava glasbeno in narativno sicer izhaja iz žanrskih osnov muzikala, vendar pa jih po tehtnosti in zahtevnosti zastavljenih vprašanj v ne- kem smislu tudi presega. Boj za premoženje in druž- beni položaj je sicer pogost motiv literarnih zgodb, vendar pa Nova pomlad ni le zgodba o tem. Skuša raz- mišljati tudi o težjih, družbeno morda celo pomemb- nejših vprašanjih. Eno takšnih je gotovo vprašanje po- mena tradicije. Ali je tradicija oziroma tradicionalno lahko argument proti družbenim spremembam, ki ru- šijo ustaljene družbene in osebne vzorce ter posledič- no spreminjajo naš odnos do sveta in ljudi okoli nas? Ali je tradicionalno tudi dobro? Kateri del tradicional- nega je dober? Dober za koga? V povezavi s temi in podobnimi vprašanji ni daleč do razmišljanja o tem, kako nadomestiti stare miselne vzorce z novimi, boljši- mi. Kdo je tisti, ki to lahko doseže, in na kakšen način? Koga družba vidi v vlogi voditelja? Je res ljubezen tista vrlina, ki jo mora imeti dober vodja, ali nas ljubezen pogosto zapelje v iracionalna, za nas in okolje slaba de- janja? So dejanja ljubezni tudi vedno dobra dejanja, ki sledijo splošnemu, skupnemu dobremu, ali je ljubezen izrazito egoistično čustvo, ki je lahko pri odločanju o skupnem prej slepilo kot vodilo? Nobena glasbena ali gledališka predstava seveda ne more ponuditi dokončnih odgovorov na takšna in podobna vprašanja, tako tudi ne Nova pomlad. Vendarle pa, kot se sprašuje junakinja Sara v predstavi – »Ne vidiš lepote v moji ambiciji?«. Prav to se zdi največja vrednost Nove pomladi: njena ambi- cija zastaviti si težka, tehtna vprašanja brez upanja na dokončen odgovor, vendar pa z zaključno ugotovitvijo, da se je pomlad v resnici že začela – in sicer s postavljanjem pravih vprašanj. Ker si jih s predstavo zastavljajo mladi, lahko upamo na dolgo, vroče poletje.