Hm tečai. 'I Kamniti, oktotar 1916. 10. zrast. Asiškemu serafinu. (Za god sv. očeta Frančiška, 4. okt.) Na zemlji vbog, v nebesih kralj, Frančišek mili serafin, človeštva cvet, cerkve kristalj, v ljubezni božji drag rubin! — Ti bedni v sercu nosiš rod, sirotam oče, mati, brat, ti dušam kažeš sreče pot . . . Pozdravljen, oče, tisočkrat! Očak ponižni, božjo čast na zemlji si množil vsegdar. .. Duhovna deca, tvoja last, oznanja tvoje slave žar. Pozdravljamo tvoj sladki god, asiški blagi serafin, tvoj delež je višav Gospod, prijatel - brat sam božji Sin! — Otroke svoje vse preštej: kako prepeva rajski zbor! — v čistflišče* ljubo poglej — naj zemlji sije jasni vzor! . . . Naj moljen bo svetov Vladar, ki dušam sveto moč deli! Gospoda ljubi, vdana stvar! Naš oče večno v Njem živi . . . * Vice (purgatorij). Glede naglasa na drugem zlogu prim. »Cvetje« XIV. teč. 12. zvezek, platnic zadnja stran. P. E. B. Pobožnosti v mesecu oktobru. IjEpajni papež Leon XIII. je večkrat škofe opominjal, da naj ves mesec vinotok ali oktober posvetijo Materi božji ko kraljici presvetega rožnega venca, njej na čast naj pobožno v_ cerkvah molijo sv. rožni venec z lavretanskimi litanijami, da bi sprosili od Boga pomoč sveti cerkvi v njenih velikih stiskah. Podelil je odpustek 7 let in 7 krat po 40 dni vsakemu, ki v cerkvi z drugimi vred ali zaderžan sam odmoli sv. rožni venec in litanije Matere božje z molitvijo k sv. Jožefu in moli za papeža; in eden popčlni odpustek, ako vsaj desetkrat opravi to pobožnost in se spove in prejme sv. obhajilo. Ta papež je podelil popolni odpustek za vse vernike na rožnovensko nedeljo ali * pa v osmini potem, ako prejmejo svete zakramente in v cerkvi molijo po njegovem namenu k Bogu troedinemu in Materi božji. V cerkvi morejo opravljati to pobožnost tudi v novembru ali decembru, ako so verni v oktobru z delom preobloženi in zaderžani. 2. Mesec oktober je posvečen tudi našemu duhovnemu očetu sv. Frančišku Serafinskemu; pokojni papež Leon XIII. je podelil 13. septembra 1893 za pobožnosti v čast sv. Frančiška sledeče duhovne dobrote: 1) popolni odpustek vsem vernim, inv vsaki cerkvi na praznik sv. Frančiška Serafinskega, dne 4. oktobra ali pa enkrat v osmini. Ža ta odpustčk se zahteva sv. spoved, obhajilo in v kaki cerkvi molitev po papeževem namenu za spre-obernjenje grešnikov; 2) odpustek 300 dni, kolikerkrat je gdo pri devetdnevnici ali pri mesečni pobožnosti v\cerkvi, ki jo opravljajo v čast sv. Frančišku Serafinskemu. Ta devetdnev-nica in mesečna pobožnost se lehko opravlja v oktobru ali pa kak drugi mesec v letu. Za to pobožnost primerna premišljevanja imaš v „Cvetju“ in sicer v 18., 19. in 20. tečaju. P. A. F. Sončna pesem sv. Frančiška. Za glasovir in petje zložil Stanko Premrl. i|i| a H- ljubljanski gimnaziji uči verouk vč. g. dr. Pečjak, ki se ijSj v prostih urah rad peča s pesništvom. Nekoč vzame v roko sončno pesem sv. Frančiška in jo lepo posloveni: Misli si pa: Kje bi se našel skladatelj, ki bi hotel pesem vglasbiti? — Vč. go- spod Stanko Premrl, stolni pevovodja, pa blizu isti čas premišljuje, kje bi dobil besedilo za kako koncertno skladbo. — Gospoda se srečata in obojestranska želja se je izpolnila. Svet pravi, da je to slučaj, mi pa to imenujemo božjo previdnost, brez keterp se nič ne zgodi. Ne bo odveč, ako v „Cvetju“ ponovimo* početek „Sončne pesmi.“ Sv. Frančišek je bil jako rahle in občutne narave; imel je serce in razumevanje zlasti za naravino lepoto. Marisiketeri človek vidi božjo naravo, kaker Frančišek, ali gre mimo nje brez misli in vtisa. Ne tako naš očak. On je ljubil naravo in od stvarstva se je povspel do Stvarnika. Saj so vse stvari kaker velikanska lestvica z brezštevilnimi klini, ki vodijo k Bogu. Zategadelj se je rad pomudil pri božjih stvareh: pri soncu, mesecu, zvezdah, zemlji, vodah, studencu, ognju, vetru, ptičkih, živalih itd. Opazoval je njihovo delovanje in hvalil Boga, ki nam je dal stvari v veselje in korist, samo da se jih poslužujemo po volji božji. Koncem svojega življenja je imel prikazen, v keteri mu je Bog razodel, da bo gotovo zveličan. Ko se prebudi iz zamaknjenosti, prevesel zbere vse strune svojega Boga ljubečega serca in zapoje pesem, ki je zeta podobna pesmi mladeničev v ognjeni peči in se glasi: Najvišji, mogočni, dobri Gospod! Tvoja je hvala in slava in čast, in tvoj blagoslov samemu Tebi, Najvišji, pristaja, in človek nobeden tebe slaviti ni vreden. Hvaljen bodi, Gospod, in s tabo vse tvoje stvari: najbolj solnce, naš gospod brat, ki daje nam dan in z njim nam svetiš, in je lepo in žareče, se svitom velikim tebe, Najvišji, predstavlja. Hvaljen, Gospod, po sestri luni in zvezdah, ki si jih gori na nebu naredil, svetle in drage in lepe. * Sončno pesem sv. očeta Frančiška je prineslo poslovenjeno »Cvetje« takoj v 1. letniku (1880) str. 9—10, na strani 153. in naslednjih pa je dodana tudi zgodovinska in stvarna razlaga. Seveda je mej čislanimi naročniki sedaj le malo takih, ki bi poznali najstariše letnike našega lista. Obe slovenski prestavi Sončne pesmi se v bistvu skladata, razlikujeta se pa precej po zunanji obliki. »Cvetje« (v 1. tečaju) ima, kar se da, dobesedno prestavo v prozi, vč. g. doktor je pa poslovenil to himno bolj samostojno v kratkih pesniških kiticah, kaker jih na tem mestu priobčujemo. Hvaljen, Gospod, po bratu vetru in zraku, in po oblačnem in jasnem in vsakem vremenu, ki z njimi svojim stvarem življenje ohranjaš. Hvaljen, Gospod, po vodi, naši sestrici, ki nam koristi močno in je ponižna in ljubka in čista. Hvaljen Gospod, po ognju, dragem nam bratu, ki z njim razsvetljuješ nam noč, in on je lep in prijeten, močan in silen. Hvaljen, Gospod, po naši sestri, materi zemlji, ki nas vodi in nam gospodinji, in daje mnogotere sadove in pisane cvetke in trato, Hvalite Gospoda, poveličujte ga in zahvaljujte, in u veliki ponižnosti njemu služite! Hvaljen, Gospod, po naši sestri, smrti telesni, kateri človek noben uiti ne more. Gorje mu, kateri umrje v smrtni pregrehi! Srečen, kateri tvojo presveto voljo izpolni; ne bo ga zadela druge smrti poguba. G. Premrl je pesem jako lepo vglasbil. Po primernem vvodu nastopi zbor in' v veličastnih harmonijah prepeva slavo Bogu. Nato nastopajo pojedini glasovi (solisti), ki nagovarjajo sonce, mesec, ogenj, vihar, celo smert, naj vse stvari poveličujejo Boga. Edini greh ga ne more in ne sme častiti, zatoraj opominja moški glas: »Gorje mu, ki umrje v smrtni pregrehi!“ — Nasproti pa ženski glas blagruje človeka v milosti božji: »Srečen, kateri tvojo presveto vpljo izpolni!" — Mogočen zbor konča spev. Skladba ni za navadne ljudske razmere, mariveč je koncertna; zanesla bo toraj duhd Frančiškovega celo v koncertno dvorano pred izobražen svet. Skladba je skozi in skozi umetna, izvirna, moderna. Iznajdba nova, harmonija mikavna in podučna; s to skladbo gremo Slovenci lehko pred vsako občinstvo. Posebno nas veseli, da se ž njo proslavlja naš sveti očak Frančišek, ki je iskreno želel, da bi ves svet ljubil Gospoda Jezusa, in da bi evangeljski duh preveval vse sloje, vse stanove — v zasebnem in javnem življenju, in da bi ves svet iz flotranjega prepričanja zamogel in hotel s Frančiškom zaklicati: »Moj Bog in moje vse!“ P. Hugolin. Bojni klic tretjerednikom. p. G. R. »To je zmaga, ki premaga svet, naša vera«. (Jan. 5, 4). IJIPred tisočletji je imel Bog sam na visoki gori Sinaj zelo 4t 'r resen misijon. Zakrit v goste oblake in obdan od milijonov nebeških angeljskih trum je razodel Stvarnik vesoljstva izvoljenemu ljudstvu svojo voljo. Verh gore je plamtel in hlapel.kaker velikanski plavž. Grom je odmeval od goril in bliski so švigali po ozračju s tako silo, da se je vsa gora majala in tresla. Na njenem verhu pa je zadonel glas pozaven, podoben groznemu bučanju bojnih tromb. Ko je ljudstvo zaslišalo glas božji in gledalo obenem naravne strahote, je enoglasno obljubilo: „Vse, kar je govoril Gospod, bomo storili in bomo pokorni." (2. Mojz. 24, 7). Sedanja svetovna vojska je pretresljivo ponavljanje božjega niisijona. Bog zopet mogočno pridiga, toda sedaj mej morečimi bliski in bobnenjem topov, v oblakih bojnih poljan, v.žvenke-tanju orožja velikanskih armad in mej zvoki bojnih tromb, ki še vedno nočejo potihniti. Cela Evropa, ne, celi svet trepeta in der-geta v strahu pred prihodnostjo. Gorje tistemu, ki božjega opominjajočega glasu ne sliši ali ga prezira! Kaker na Sinaju, tako velja tudi denes božji opomin vsem brez izjem e. Nihče naj ne terdi: „Bog hoče sedaj brezverce pošteno kaznovati; okusiti morajo vse zlo, ketero je povzročil odpad od večnega Stvarnika.“ Res je, da je sedanja strašna vojska v pervi • versti resen opomin vsem grešnim ljudem, zadnji poziv k spreobernjenju, ki bi moral omehčati še tako terdovratnega človeka. „Vsled božjega naklepa", pravi sv. Avguštin (De civit. Dei I, c. 1.), „naj bi vojska poboljšala in sterla nravno sprijenost ljudi, ali ob enem tudi čed-nostne in dobromisleče po britkostih očistila in spodbudila, da bodo postali zreli za boljši svet in da bodo v tem zemeljskem svetu rešili nove naloge." — Vojska je torej nekaka mobilizacija vseh kristjanov, ki hrepene po pravem napredku v duhovnem življenju. Gospod vojnih trum kliče in zbira celo vojskujočo se cerkev in poživlja vse svoje zveste, da si prizadevajo priti do višje popolnosti in se nevstrašeno bore za sveto božjo stvar. Če Pa Bog vse svoje kliče, pridejo tretjeredniki najprej na versto, ker spadajo h pervemu pozivu. In kaj zahteva Bog od nas? Vsi hrepenijo in že dolgo zdihujejo z vročimi željami po srečnem, trajnem miru. Toda miru, kakeršnega si želimo in ga potrebujemo, nam ljudje ne morejo dati, »svet nam ga ne more dati,“ ampak edino le Kristus „knez miru" (Iz. 9, 6), „Bog miru in ljubezni" (2. Kor. 13, 11), samo kerščanstvo, ki je vera miru in ljubezni. Sv. Ambrož je bil, preden je postal milanski škof, zelo spreten deržavnik. Nekoč je pisal cesarju Valentinijanu sledeče: „Deržava bo le tedaj trajno srečna, ko bo vsak deržavljan resnično začel častiti -pravega Boga, Boga kerščanstva, ki vlada svet." Cesar Teodozij si je izbral škofove besede za temelj svoje ylade. Pozneje je sam večkrat zagotavljal: „Vera vzderžuje mir v deželi in jo obvaruje vsake vojske." — »Kristus je vse storil, da bi napravil red na zemlji, zboljšal življenje in pripeljal ljudi iz njih žalostnega, nespametnega (paganskega) početja h pametnemu, srečnemu kerščanstvu", pravi sv. Krizostom. Sedaj zavisi od nas^ da bo Kristus vladal povsod; skerbeti moramo, da se bo blagodejno kerščanstvo, ki je zagotovilo pravega miru, poživilo povsod: v vseh sercih in hišah, šolah in delavnicah, v vseh vaseh in mestih. Vbogi svet je po’stal zopet na pol paganski in vsled tega je tako neizmerno beden! Na novo mora postati popolnoma kerščanski, ako hoče, da bo resnično srečen. „Vse prenoviti v Kristusu . . .!“ Da se bo ta želja pokojnega sv. očeta vresničila, morajo sodelovati vsi, ki derže z Bogom, in dolžnost tretjerednikov je, da dajo drugim kristjanom se svojim življenjem in delovanjem najlepši zgled. — Pij X. so pisali dne 5. maja 1909. generalnemu ministru frančiškanskega reda prelepo pismo, v keterem mej drugim pravijo: »Posebno nas vznemirja nagnjenje sedanjega časa, ki se hoče' oprostiti kerščanstva in se zopet vdati. pogubo-nosnim načelom in napravam starega paganstva. Velika je nevarnost, da se bo vsled tega popolnoma skvarila družina, deržava in zastrupilo javno življenje. Temu zlu se treba vstaviti; to je vestna zadeva vsakega človeka in zato v tem oziru veliko pričakujemo od tretjega reda, keteremu smo polni navdušenja naklonjeni." — Isto misel je izrekel Leon XIII. pri nekem sprejemu leta 1879.: »V dnu serca sem prepričan, da je v sedanjem času tretji red najbolj pripravno sredstvo vpirati se dandanašnjim slabim razmeram in ob enem najboljši način, kako je treba pripeljati svet nazaj k resničnemu in pravemu spolnjevanju evangelija." Prav isti papež-tretjerednik je dne 3. oktobra 1882. izgovoril zlate besede: „Gdor poskuša razširiti tretji red, pospešuje delo Boga samega, delo Kristusa." Tretji red „je prav zapopadeno kerščansko življenje" (Leon XIII. maja 1886), „je nekaka vojna šola, v keteri se ljudje hrabro priuče kerščanskemu življenju in ga tudi v dejanju zveršujejo" (Leon XIII. 30. maja 1883), „v keteri se v vseh stvareh na novo poživlja pobožnost in gorečnost pervih kristjanov." Junaški duh pervih kristjanov mora biti duh vsake tretje-redne skupščine, in če je, potem bomo gotovo dosegli, kar Bog tako resno z vojsko od nas zahteva. — Pervi kristjani so se svojim junaštvom premagali staro paganstvo. Tretjeredniki morajo s podobnim junaštvom spodriniti in zatreti novodobno paganstvo. „To je zmaga, ki premaga svet, naša vera!" O tretjem redu veljajo besede, ki jih je nekedaj zapisal veliki Origen: „Vstopili smo v imenitno vojaško službo in v vojno šolo, ki ima velike naloge." Priročna knjiga sv. Leonarda Porto-mavriškega. P. A. F. § 12. Kako naj redovnica ko opatinja ali predstojnica opravlja svojo službo. jjpijffe namerjam govoriti o vseh službah, ketere imajo ''navadno redovnice v samostanih, temuč samo o najpoglavitniših, da ta knjižica ne postane veča kaker treba. Tebe so tedaj izvolile za predstojnico?!* Dobro; misli si> da so takrat naložile na tvoje rame velik križ; nosi ga velikodušno in ga ne vleci za sabo. Hodi za Jezusom, ki nosi svoj križ * Po teh naukih se lehko ravnajo matere, gospodinje, prednjice tretjega reda, Marijine družbe, za ketere ni še posebnih knjižic ali navodil. Prestavljavec. s tolikim trudom. Hodi po Jezusovih svetih stopinjah, da ne bo tvoj križ postal križ za tvoje podložne. Najprej si mislim, da si postavno izvoljena za predstojnico, to je brez tvojega sodelovanja, brez darov ali tudi brez prošenj za ugodno glasovanje; tako ti je tedaj resnično od Boga izročeno vodstvo vašega samostana. Ako se je pa ravno nasprotno zgodilo, moreš pričakovati to, kar se je pripetilo drugim, ki so po krivičnem potu prišle do te časti, zadelo je namreč veliko -nesreč nje same in ves samostan. Ker Bog ni blagoslovil njihovega vodstva, so zdihovale v življenju in še veliko bolj so zdihovale na zadnjo uro. V mestu Bergamo je vmirala neka predstojnica; okoli njene postelje je stalo veliko redovnic, ki so zanjo molile. Ko je spovednik priporočeval njeno dušo, je vmirajoča vbožica vsa prestrašena rekla: „Sestre, vmiram globoko žalostna, ob