Izhaja: 10. in 25. vsakega mesca. Dopisi naj se frankujejo. Rokopisi se ne vračajo. Velja: za celo leto 1 gold. za pol leta 50 kr. Denar naj se pošilja pod napisom: Izdajatelju „Mira“. Leto L V Celovci 25. septembra 1882. Št. 18. Kaj se ima v ljudskej šoli učiti? II. Vemo, da je takih ljudi med nami, ki mislijo in trdijo, da bi najboljše in najmodrejše bilo, ako bi vse pri starem ostalo: naši starši in dedeji niso šol imeli, niso se tega ali unega učili, — pa vendar so živeli. Tako misliti in trditi je — stara in lehka reč ; ali ni umno in modro, ni prav in kerščansko ! Ne pozabimo na sv. evan-gelje , na nezvestega hlapca, ki je svoje talente zakopal, — na drevo, ki dobrega sadu ni rodilo 1 S temi toraj se nočemo dolgo sprekarjati in pipati, — saj jih naš Zveličar in največi prijatelj človeškega rodu sam obsodi. Le s temi, ki so scer dobre volje, pa mislijo, da je osmero od nas naštetih reči v ljudskih šolah učiti preveč, hočemo nektere besede govoriti, in jim, se ve, da le kratko, dokazati, zakaj tako mislimo in pišemo. 1. Človek je zemljenčan. Bog je človeka postavil za gospodarja na svetu. Vendar mu zemlja zavoljo pregrehe prvih staršev le trnje rodi: človek mora se potiti, če hoče si svoj kruh prislužiti. Vendar ne sme se na svetu obnašati, kakor mu ljubo in drago : človek mora odgovor dajati od svojega gospodarenja. Ako hoče toraj človek si kruh služiti in ako hoče svoje gospo-darenje pred Bogom zagovarjati : je sedaj treba več znati kakor nekdaj. Človeški rod čudno rasti in se širi: zemlja je vedno le tista; — tovarne (fabrike) in stroji (mašine) se stavijo; človeških rok je čedalje menj treba. Da bodo ljudje toraj v stanu še živeti, je treba, vse svoje žile in moči na vse strani napenjati, treba je , da rokodelci, kmetovalci, kupčevalci, obrtniki in umetniki napredujejo, To pa drugače ni mogoče, kakor tako, da znaš brati in pisati, rajtati in risati, da poznaš zemljo in stvari na zemlji, da veš, zakaj in odkod je to ali uno , kakošno moč in lastnost ima ta ali una reč. Čudne reči se sedaj po svetu znajdejo, take reči, od kterih prej še senjali niso. Bog ve, kaj še le bode ! Kdor hoče toraj sebe in svoje rediti, in srečno in lehko živeti, kdor hoče biti moder in srečen zemljenčan, temu je neogib-Ijivo treba tega se učiti, kar smo zgoraj našteli. 2. Človek je deržavljan. Človek ni sam na svetu, za društvo je stvarjen ; on ima svojo rodovino, svojo ves, svojo faro in občino, svojo deželo, in svojo deržavo. Dolžen je vse te naprave ljubiti in iz ljubezni svoje dolžnosti do njih spolnovati. Kako pa bodeš ljubil, kar ne poznaš ? Treba je toraj, da človek svojo domovino in občino , svojo deželo in državo pozna, — da ve, kako dobro je, da ljudje v društvu prebivajo, da ve, koliko dobrot od svoje občine , dežele in države sprejema, kako cesarji in njegovi svetovalci, in služabniki že od starodavnih časov za našo deželo in državo skrbijo, koliko slavnih mož in srčnih junakov je za domovino in cesarja rado-voljno svojo kri prelilo in še prelija. Poznati krasno in slavno domovino, slišati slavopolne do-godbe naše carevine , brati imena z lovori ovenčanih državljanov : to bode globoko segalo v otroška srca, in bode našo mladino ogrejalo, spod-badalo in učilo, domovino ljubiti in nekdaj biti zvest inv iskren državljan. 3. Človek je nebeščan. Ni še zadosti, da človek ve tukaj na zemlji srečno živeti, da človek cesarju daje cesarjevo, — temuč človek tudi mora Bogu dati, kar je božjega; to je prvo, to je edino potrebno. Zakaj kdor Bogu božje daje. bode gotovo tudi dajal vsakemu svoje, — piavo krščanstvo se ne da misliti brez pravice in ljubezni. Za tega delj je pa tudi krščanski nauk najimenitnejša reč ljudske šole, — krščanski duh je tako rekoč zlato solnce, okoli kterega se mora ves šolski nauk vrteti. Ni toraj še dovolj, da se kerščanski nauk uči v nekterih urah na teden ; to bi bila velika nesreča in pregreha, ako bi v katekizmu drugi duh vel, v drugih šolskih knjigah pa zopet drugi, ako bi učitelj to overal iu poderal, kar katehet uči in slavi. Gorje nam, ako bi naši otroci v šolah se učili tiste modrosti, ki je pred Bogom norost, tiste modrosti, od ktere se bere: „Modri so, da hudo delajo, dobro storiti pa ne vedó.“ Za vse te predmete ni treba debelih, dragih in zamotanih knjig, vse to nadomestuje modro osnovana čitanka ali berilo. Kaj nam poročajo prijatelji naši? Iz Celovca. (Cesarja smo imeli) v Celovci. Škoda, da nam zavoljo tesnobe prostora ni mogoče, obširno poročati, kaj se je 8. 9. in 10. septembra tukaj godilo. Mesto je bilo pripravljeno tako praznično, kakor še nikoli ; 8. septembra so ljudje pri vseh vratih le vreli v mesto , posebno iz okolice in Rožne doline. Cela cesta do kolodvora je bila natlačena in vsa okna polna gledalcev. Ob pol 6. zvečer pokne možnar in ozna-nuje, da so presvitli cesar že blizo. Kar zvonovi po vseh cerkvah doné, možnarji pokajo, ljudje vriskajo „hoch“ — „vivatu — nživio“ — „slava“ in cesar se peljejo, prijazno pozdravljaje na vse strani ■— v deželni grad. Na kolodvoru so cesarja ponižno sprejeli deželni glavar g. dr. Stieger in mestni župan g. Jessernigg. V deželnem gradu pa so čakali premil, gosp. knezoškof z duhovščino, visoka žlahta in vojaški velikaši. Cesar so vse prijazno sprejeli in se z nekterimi pogovarjali. Ob osmih je bila velika bakljada; več sto gospodov je nosilo plamenice , med njimi so bili tudi rudokopi s svojimi lampicami. To je bila dolga rajda ; dve godbini bandi ste nadelovale in pod okni so pevci zapeli tri pesmi, h koncu pa cesarsko himno. V soboto so bile najprej avdijence, ob 1 so šli cesar na novi trg štatuvo Marije Terezije ogledovat, potem mestno ljudsko šolo. Pred to šolo so cesar obstali in rekli: „To je pač kneževska palača. Občina stori res veliko za šolo“. Proti deželnemu odborniku dr. Ubel-ju, ki je zatrjeval, da ima vsaka občina v deželi svojo, večjidel lepo uprav-Ijeno šolo, so djali cesar : „ V tej zadevi se je pa menda pač včasih malo črez ojnice stopilo.“ Od te šole je bil pot v ljudsko kuhinjo, dekliško de-lalno šolo, občno bolnišnico, novo norišnico, in Raj-nerjevo tovarno za svinčno belobo. Ob štirih so se cesar podali na križno goro, kjer so šli gledat na strelišče in na travnik, kjer je bila ljudska veselica. — Ob osmih zvečer so obiskali koncert ali godbino veselico v deželnej hiši, kjer je bila zbrana višja gospoda in vsa ženska lepotija. Po koncertu so se cesar vozili po mestnih ulicah in občudovali res prelepo in prekrasno razsvitljavo. Mesto je bilo svetlo kakor ob belem dnevu. V ■knih tukajšne čitalnice so se imena cesarja in cesarice s krono izverstno lepo lesketala. V nedeljo so se cesar podali peš v stolno cerkev k sv. meši, ktero so brali premil, gosp. knezoškof. Ob devetih so se pričele avdijence. Med temi so bili načelnik gosp. dr. Mil ar in gg. odbornika And. Einšpieler in Rosbaher družbe sv. Mohora. Gosp. načelnik je cesarja s prav primernimi besedami nagovoril, družbo cesarski moralni podpori toplo priporočil in cesarja ponižno prosil, naj „Koledaru L883 sprejeti blagovolijo. Cesar so družbino delovanje pohvalili in dovolili, naj se jim „Koledar“ vsako leto pošilja. Ob 11 so se cesar podali k nunam Uršulinkam , kjer so pohvalili šole , posebno pa dekliško sirotnišnico. Od tod so se peljali v deželno hišo, kjer so ogledovali muzej in druge naprave. Potem je bila pot k nunam Eli-zabetinkam, kjer so svojo posebno hvalo izrekli za lepo in prostorno bolnišnico. Tu so clo nekaj pokusili od neke pijače, ki pod imenom „Kloster-geistu slovi po vsem svetu in ktero le Celovške Elizabetinke znajo narejati. Ob dveh so se cesar peljali v Vetrinj, kjer so ogledovali slavno tovarno za sukno. žl. bratov Moro. Gosp. fajmošter so svojo faro presv. cesarju prav lepo in toplo priporočili. Po obedu ob šestih zvečer so se cesar po železnici odpeljali v Porače , kjer je bilo na jezeru tako živo in lepo, kakor še nikoli poprej. •— 11. septembra ob šestih zjutraj so cesar zapustili Celovec in se podali proti Belaku. Na kolodvoru Jih je čakalo veliko visoke gospode — duhovne, svetovne in vojaške — pa neštevilna množica ljudi. Svitli cesar so v Celovci pustili 3300 gold. za mestne uboge in dobre namene. Kjerkoli so se cesar le pokazali, bili so na- vdušeno pozdravljeni z gromečimi klici : „Hoch — vivat — živio — slava‘£. Mesto Celovec in Koroško ljudstvo je pokazalo, kako gori in živi za svojega cesarja in za celo cesarsko hišo. Vreme je bilo vse dni lepo in prijetno. Vetrinjska okolica. (Cesar med nami; nemški „S c k ul v e r e i na.) Kakor blisk seje raznesla novica, da presv. cesar pridejo nedeljo ob dveh popoldne v Vetrinj. Ne samo meni, temuč tudi več drugim je hitro na misel prišlo, kaj liberalni Nemci in nemčurji s tim pokazati hočejo. Srčno nas je veselilo, da dobimo priložnost cesarju pokazati, da smo tukaj Slovenci in da smo pripravljeni kri in življenje dati za njega. Raznesel se je glas, kako so znani možjači pod-učevali in zaukazovali, naj vse prav glasno kliče „hoch.“ Pa vendar so se na celem potu od Na-speh do Vetrinja slišali slovenski klici: ,,Živiott in „Slava“ ! V Vetrinji so presv. cesar bili res navdušeno in slovesno sprejeti: Zvonovi so premilo peli, možnarji gromeli, bandera vihrala in ljudje klicali vsi goreči ljubezni in vdanosti: „hoch in živiou ! Pozdravili so presv. cesarja gosp. Maks žl. Moro, posestnik tovarne, g. Janez Seebacher, občinski župan in g. Lovro Aleš župnik. Res smo se bali, da gospod župan ne bi obtičal, ker iz deželnega zbora vemo, da iz glave ne more govoriti; pa teh 12—15 besed mu je šlo gladko iz ust. Vsi Slovenci smo se pa čudili, da svitlemu cesarju ni naznanil, da so on in njegovi slovenski prijatlji „deutschliberal.“ Gosp. župniku so rekli, da je v Vetrinji dokaj lepo zvo-nenje. Obhodili so cesar tovarniške prostore, me-haniško tkavnico in ogledovali in hvalili tovarniške izdelke. Tudi to s) pohvalno omenili, da jih veseli, da je med delavci toliko veteranov. Tega slavnega dneva se bodo Vetrinj in sosedne fare spominjale leta in leta. — Vetrinj ima tudi svoj nemški „Schulverein“ in šteje 80 družnikov. To je toraj tista garda, ki misli in si prizadeva, za slovenske otroke napraviti nemško šolo ! Načelnik tega društva je g. Maks žl. Moro, njegov namestnik J. Seebacher in med odborniki^ sta dva gg. Kuschei, brata znanega posestnika v Črnečah, ki slovi kot vnet rodoljub in slovenski minister. Kaj bi le svet rekel ako bi kaka nemška fara napravila slovenski „Schulvereinu ? Da ima slovenska fara Vetrinj nemški nSchulverein“ je tako čudno, da celo „Freie Stimmenu pišejo : Diese (Victringer) Gruppe des deutschen Schul-vereines steht einzig in ikrem Amt da, weil sie zu dreiviertheilen aus Slaven be-steht“ to je : „To društvo stoji pred svetom tako, da nima para, ker so tri četrtinke družnikov Slovank'! Bog jim to čast požegnaj ! Kriva Vrba. (Veselje in sreča.) Tudi mi smo imeli veselje in srečo, videti in počastiti našega presvitlega cesarja. Ko se je raznesel glas, da se cesar nedeljo ob šestih zvečer popeljejo v Porače: sklenili smo hitro in enoglasno, da sosedne občini : Kriva vrba in Dhovše, se snidete pri kolodvoru v Krivi vrbi in tam cesarja počastite. Postavili smo se po vrsti gasilna straža, šolska mladina iz Krive vrbe in Cajnč , farmani z župnikoma in občini z županoma in velika množica ljudi. Na vštric na Gorici (Maria Lo-retto) začnd štuki ali kanoni pokati, kar vlak pridrdra po železnici. Priklanjanja, pozdravljanja in vpitja ni bilo konca; med klici „hoch in vivat“ so se slišali tudi slovenski glasovi: .,živio“ in „slava.11 Fara Kriva vrba je razun ne-kterih ptujcev čisto slovenska, pa žalibog da nemški velikaši prvo besedo imajo in samo nemščino v šolo silijo. Fara Čanjče — še pred 30 do 40 leti čisto slovenska—se je že skoraj cela potopila v navalu nemškega morja. Ni se torej čuditi, da se Slovenci niso prav upali cesarja glasno pozdravljati slovensko, bali so se zamere pri nemškej gospodi. Cesarski vlak je na kolodvoru obstal in cesar so stopili raz voza. Belo oblečena deklica stopi pred cesarja in jim izroči lep šopek. Cesar sprejemejo ga in se prijazno zahvalijo. Potem prašajo cesar gosp. učenika Canjškega, odkod da je ta šolska mladina? Slednjič cesaija pozdravi občinski odbor, cesar mu se zahvalijo rekoč : ,, Veseli me, da me tukaj v majhnem kraju tako veliko ljudi sprejme.“ Vse je bilo globoko ginjeno ; videl sem nekterim svitle solze v očeh igrati. Presvitli cesar so ja bili tako priljudni in prijazni. Bog jih spremljaj in varuj na daljnem potovanju ; mi vse svoje žive dni ne bomo pozabili danešnje radosti in sreče , pa tudi ne bomo nikoli zabili moliti za presv. cesarja : „Živio“ ! Iz PoraČ. (Vesel večer.) Toliko ljudi, kakor jih je bilo 10. septembra, ■— nedeljo zvečer — v Poračah , jih ta majhena ves ni še videla in jih tudi ne bo. Človek bi bil lehko mislil, da je tukaj cela Koroška na kupci. Pa je tudi bilo 'lepo, da so nekteri prosti kmetje rekli: V nebesih ne more biti lepše. Bilo je okoli pol sedmih, kar se pripeljejo Najviši gost. Možnarji pokajo, zvonovi pojo, godba svira in ljudstvo kliče iz tisoč in tisoč grl: „Hoch , vivat, živio, slava£ > >tS3 £ ■t l gl,Jtr.tepdcr.|gl.;krJgl.|krJgnjkr.teh)ltr.|gl.jkr,|gl. kr. Pšenica. . . 3^73 3 60 335 4 8 3 96 Rž ... . 269 3 — 2'50 2 74 2 52 Ječmen. . . 2 26 2 80 2 15 244 2 44 Ajda .... 2 99 — — 2 55 3; 5 — -- Oves.... 1 44 1 50 1 45 146 1 28 Proso . . . 1 Ber . . 5 60 — — — — 4 75 5 50 Turšiča. . . 3 11 Grah.... Leča .... _ - Boh ... . Fižol bel . . — — — — 4150 „ rudeč . — 1 3 3 50 4;20 2'70 2,40 3 87 2j72 2! 19 2,75 150 4,91 3l44 4175 Žitu cena je nekaj padla, pa bode po tej povodnji gotovo spet poskočila. Na Celovškem trgu se proda kilo sirovega masla po 1 gld. maslo po 1 gld. 10 kr. do 1 gld. 15 ; jajc se dobi 3 za 10 kr. in 7 za 20 kr. ; piščet se dobi par od 75 kr. do 1 gld. 10 kr.; mladih gos par po 4 gld. 50 kr., par starih rac 1 gld. 30 kr. Cena drv je ostala stara. Danešnji številki je priložen kratek izpisek iz računskih sklepov banke „Slavije“.