DRAGOTIN JAKOPEC: Projekt šolskega zakona in obmejno šolstvo. Projekt šolskega zakona leži pred nami! Vsak ga opazuje iz svojega vidika. Jaz n. pr. kot obmejni šolnik. Čakal in čakal sem, da se oglasi kateri drugi obmejni tovariš, kajti takih nas je precej. Nikakor nimam namena se siliti v ospredje, podati hočem samo inicijativo, pa če že hočete, hočem podregniti, da vsai mi, ki smo sedai faktično na meji, dvignemo svoj glas Ln svoje želje glede tega zakona. da ne bo prepozno! O&novnošolski zakon je zakon, po katerem se bodo vzgajale bodoče generacije, je zakon, ki naj dogradi zgradbo na>še ljube domovine. Vsled tega ie dolžan vsakdo, da izrazi svoje želje. Ta dolžnost bi morala prevejati vse obmejne tovariše. Šolski zakon ni zakon, katerega bi naj čitalj in študirali samo učitelji, ampak tudi druga inteligenca. Naše časopisje ni v tem oziru dosti k temu pripomoglo. Za učiteljstvo je prinesel projekt naš stanovski list — za druge kolikor mi }e znano samo eden slovenski dnevnik. Moja zadača je govoriti o tem projektu samo z ozirom na obmejno šolstvo, kakor je tudi razvidno iz naslova. Po mojem mnenju je slaba stran tega zakona ta. ker ne omenja smotra in položaja obmejnega šolstva in učiteljstva niti z besedico. Marsikdo si bo mislil, da to tudi ni potrebno. Popolnoma drugega mnenja pa ie šolnik, ki deluje tu že več let in ki kolikortoliko pozria razmere šol na meji. Obmejno šolstvo na meji mora biti na v'šku in mora delati državi čast. To pa se da doseči le poto>m zakona, ki natanko opredeli smoter in" položaj obmejnega šolstvai in učiteljstva. Na oem trpijo sedaj obmejne šole: Učiteljstvo ni stalno — nihče ne sMi na mešo, ker so razmere, kar se tiče hrane in stanovanja, slabe. zelo slabe. Temu se bo odpomoglo le potom zakona. ki bo tudi upošteval razmere. v katerih živi obmejno učiteljstvo in jih tudi vsled tega pr:merno nagradil. Osnovni zakon bi moral tudi vsebovati določbo, da naj se na mejo namestijo le taki učitelji, ki so narodno popolnoma zanesljivi, ki se ne dajo od nobenegra v tem pravcu vplivati. Tako so delali NeiTici! Na eksponirane šole so poš.ilaali same take učitelje, 0 kiaiterih so biH prepričani, da bodo prav gotovo njihovim ciljem in težnjam ustregli. V šolskem zakonu bi morala stati tudi določba. da imajo drugi privatni in državni uradniki. poduradniki podpirati narodno delo učiteljstva na meji, ne pa, kakor se žalibog večkrat zgodi — ovir.ati. V šolskem zakonu bi morala stati tudi določba, da naj država podpira po potrebi z denarnimi podporami obmejno šolstvo. Mnogo je siromašnih obmejnih občin, ki kljub najboljši volji ne morejo vzdrževati šol na oni višini, kalera jim za obfnejne šole pripada. Naštel sem samo par primerov, ki jasno govore zato, da naj naše poverjeništvo UJU ukrene potrebne korake. da se položaj in smoter obmejnega šdstva natanko opredeli k novim šolskim zakonom. Pozivljam p,a tudi druge obmejne tovariše, naj tudi oni stavijo predliogje. Držimo se pregovora: Več glav več ve! Zgane nai se pa tudi ostala .iavnost!