stroka in praksa 94 Nataša Litrop: Knjižna čajanka princes in princev Knji`na ~ajanka princes in princev Book tea party of princesses and princes > Nataša Litrop Izvleček Na šoli namenjamo posebno pozornost bralni pismenosti in uresničevanju kompetenc (jezikovne in socialne), v okviru česar smo v mesecu šolskih knjižnic izvedli odmevno vsebino z otroško ustvar- jalnostjo, domišljijo, inovativnostjo, estetskim ugodjem na eni strani ter z namenom vzpostavljati kakovostne medosebne odnose in sodelovanje mlajših in starejših otrok (prostovoljstvo). Ključne besede šolske knjižnice, pravljice, knjižne čajanke, bralna pismenost, jezikovne kompetence, socialne kompetence UDK 028:316.346.3-053.2 Abstract Special attention at our school is dedicated to reading literacy and teaching of competences (lingu- istic and social). Within this we used the School library month for a much-noticed activity including on the one hand children creativity, imagination, innovativeness, aesthetic pleasure, and on the other our goal of establishing quality personal relationships and co-operation of younger and older children, namely voluntary work. Keywords School libraries, fairy-tales, book tea parties, reading literacy, linguistic competences, social com- petences Uvod Ali res princese, princi in vitezi živijo samo v pravljicah? Khm, no, v knjigah? Ste morebiti že kdaj srečali pravo princesko ali princa? Kar tako – iz oči v oči? Še ne? Jaz sem to srečo že imela! Na naši šoli imamo enih in drugih veliko. Princesk in princev. To se je izkazalo na naši popoldanski knjižni čajanki za princese in prince, ki smo jo za otroke iz vrtca ter učence prvega triletja v okviru šolske knjižnice in šolske skupnosti učencev družno pripravile knjižničarka, vzgojiteljice, učiteljice in učenke višjih razredov. Koncept Ideja o tem, kako povezati navdušenje učencev nad knjigami o princeskah in princih, popoldansko druženje, namenjeno izključno mlajšim učencem, prostovoljstvo med starejšimi učenci, ustvarjalnost in domišljijo tako učencev kot učiteljev (in vzgojite- ljev), je naletela na odobravanje tako pri otrocih kot tudi starših. Oblikovanje organizacijskega tima je bilo preprosto: učiteljice in vzgojiteljice so se navdušile nad knjižničarkinim konceptom čajanke in s svojimi idejami oplemenitile začetno zamisel. Prek šolske skupnosti učencev smo učence seznanili s predlogom za čajanko in starejše učence povabili k aktivnemu sodelovanju. Navdušenje in pri- pravljenost mladih za sodelovanje je bilo neverjetno. Starejši učenci so prevzeli kar velik del odgovornosti za pripravo prostora in izvedbo prav posebnega popoldneva Šolska knjižnica, Ljubljana, 22 (2012) 2, 94–98 95 stroka in praksa za mlajše prijatelje. Knjižničarka, učiteljice in vzgojiteljice smo načrtovale dejavnosti po kotičkih in delavnicah, skrbele za pripravo gradiva, prigrizkov in napitkov ter nad- zorovale celoten potek čajanke. Organizacija Čajanka je bila zasnovana na več nivojih, z namenom, da bi otroci prek vseh zaznav- nih stilov lahko zadovoljevali potrebe po druženju, ustvarjanju, razvijanju domišljije ter estetskih užitkov: – rajanje, – kotički, – delavnice. Slika 1: Princeski na popoldanski čajanki Vse aktivnosti so sledile načelom eko- in zdrave šole (zdravi prigrizki in napitki, naravni materiali), predvsem pa so v celoti odražale našo šolsko vizijo, ki temelji na ustvarjalnem in inovativnem, zdravem in varnem šolskem okolju ter pozitivni komunikaciji in dobrih medosebnih odnosih. Izvedba Otroci iz vrtca ter mlajši učenci so bili na čajanko povabljeni z osebnimi vabili, na katerih je bila prijavnica, ki so jo izpolnili starši. Starejše učenke so izdelale plakate ter jih izobesile po šoli in vrtcu. Obenem so pripravile prostor – šolsko jedilnico, v kateri so skupaj z učiteljicami in vzgojiteljicami uredile kotičke in pripravile delavnice ter plesišče/rajališče. Zaželeno je bilo, da so otroci oblečeni v kostume princes in princev. Starši in otroci so navdušeni priznali, da jih kar precej otrok doma ima; tako smo bili vsi udeleženci oblečeni v tovrstne kostume, ki so se nadvse skladali z okoljem, okrašenim s števil- nimi baloni. Otroci so med dejavnostjo poljubno krožili od kotička do kotička, od delavnice do delavnice, na koncu pa so zarajali in zapeli. Vsako aktivnost – delavnico ali kotiček in rajanje so vodile učiteljice, vzgojiteljice ali starejše učenke, ki so poskrbele, da je bil sleherni otrok aktiven in si je samostojno izdelal vsaj en izdelek. 96 Nataša Litrop: Knjižna čajanka princes in princev stroka in praksa Slika 2: Otroci so kostume prinesli od doma, dodatke pa so si izdelali v delavnicah. Kotički – Smešni fotografski kotiček: otroci so se pačili in se fotografirali za podobami kartonastih kraljev in kraljičen; Slika 3: V fotografskem kotičku se nam je smejalo! – pravljični kotiček: učenke so s pomočjo knjižnice pripravile izbor knjig na temo princes, princev, vitezov, gradov; otrokom so prebirale pravljice, skupaj z otroki pa so poljubne pravljice tudi dramatizirale; – sladki kotiček: otroci so si sami pripravljali zdrava sadna nabodala, pili so čarob- ne (zdrave jogurtove) napitke ter uživali ob mafinih (ki so jih v okviru izbirnega predmeta spekli starejši učenci in jih tudi primerno okrasili). stroka in praksa Šolska knjižnica, Ljubljana, 22 (2012) 2, 94–98 97 Slika 4: Dobrote iz sladke delavnice so šle za med. Delavnice – »Krona« – izdelava krone iz papirja ter okraševanje le-te z bleščicami; – »Čarobna paličica« – izdelava paličice iz barvastega kartona, krep papirja, slamic, barvnih trakov; – »Ščit« – v tej delavnici so prišli na svoj račun predvsem fantje, ki so si iz kartona izdelali ščit in ga poljubno porisali z barvnimi svinčniki. Slika 5: Učenke prostovoljke so izvedle pravljično delavnico. Slika 6: Vitezi so svoje kartonaste pripomočke preizkusili v igri. stroka in praksa 98 Nataša Litrop: Knjižna čajanka princes in princev Rajanje Poudarek je bil na rajanju ob prepevanju otroških pesmic, kar je otroke nadvse nav- dušilo. Vsak otrok je imel možnost se predstaviti, povedati kaj o sebi, svojih občutkih in vtisih tega dne. Slika 7: Rajanje utrudi tudi princeske in prince. Kdo bi si mislil?! Sklep Otroci, ki so bili navzoči, so enoglasno ugotovili, da je bila čajanka »prekratka« in da si takih popoldnevov še želijo. Nad prireditvijo so bili navdušeni tudi starši, ki presenečenja in navdušenja ob prihodu po otroke kar niso mogli skriti. Zadovoljne smo bile tudi vse članice organizacijskega tima, ki smo na evalvacijskem sestanku že snovale novo čajanko princev in princes in »krotile« nove zanimive ideje. Viri Andersen, C. (1988). Kraljična na zrnu graha. Ljubljana: Mladinska knjiga. (Cicibanov vrtiljak). Blanchut, F. (2011). Mila je klepetulja. Ljubljana: Oka. (Prava princeska). French, V. (2009). Princesa Katja in plešoča metla. Tržič: Učila International. (Klub tiara v Srebrnih stolpih). Leehermeier, P. (2009). Princeske: pozabljene ali nepoznane. Ljubljana: Sanje. Podobe princesk. (2005). Ljubljana: Oka. Rawson, C. (1989). Princese in princi. Ljubljana: Cankarjeva založba. (Knjiga pravljic). Rožnik, P. (1975). Žalostna kraljična in druge prekmurske pravljice. Murska Sobota: Pomurska založba. Simonović, I. (1995). Poljub za princeso Kvakico. Ljubljana: Mladinska knjiga. (Cicibanov vrtiljak). Jamnik, T. Knjižne čajanke. Pridobljeno 16. 1. 2012 s spletne strani: http://www.nuk.uni-lj.si/ knjiznicarskenovice/pdf/december2005-1-4.pdf. > Nataša Litrop je šolska knjižničarka, sicer profesorica slovenščine in sociologije, na Osnovni šoli France- ta Prešerna Črenšovci. Naslov: OŠ Franceta Prešerna Črenšovci, Juša Kramarja 10, 9232 Črenšovci Naslov elektronske pošte: natasa.litrop@guest.arnes.si