Hatollšk cerkTen list. Danic« izhaja vsak petek na celi poli, in veljA po pošti za celo leto 4 gld. 20 kr., za pol leta 2 gld. 20 kr.. za čett rt 1.1* 1 gld. loki. V tiskarniei sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četcrt leta 90 kr., akc zadtr.t n«. t« dat pjazi.il, izid* Danica dan poprej. Tečaj XXIII. V Ljubljani 11. listopada 1670. I Asi 45. Pij IX jetnik. V černe krila zemljo noč zavije, Trudno vse k počitku se podaja, Z jasnega obzorja luna sije, Tibo-mirno krog in krog postaja; Eden, ob le eden ne počiva, Tam ob Tiberi, ob sercu Kima, On! p »čitka — ves potreben — nima : R-.ka je sovražna tega kriva. Užalili Cerkev so e lino , Vzeli ji sovražniki oholi Posvečeno njeuo so lastino Sveti Oče pa n-t tihem moli, Križanega milo prosi za-nje. Ki se glava siva jim ne smili, Da za hudo, kar so mu storili, Naj presune žal jih in kesanje. Moli , zdiha: O Gospod! z višave Besnih glej sovražnikov število, Ki zavergli Tvoje so postave In teptajo sveto naročilo; So zagnali se med Tvojo čedo, Ki izročil si jo v varstvo moje; —-Res, nevreden milosti sem Tvoje, Vender slini mojo zdaj besedo! Prosim Te, moj Bog, oj ne pogubi Njih, ki so z orožjem me obdali, Serce moje jih Še veduo ljubi, Ce so tudi v ječo me zagnali. Ne zaverzi jih , ki ne spoznajo Tvojega namestnika tu mene ; LuČ n»j Tvoja temo jim prežene, Da na pot pokore se podajo! O Vladar vesoljstva, Ti ukaži, Naj potihne divji serd viharja, Da resnii-a vzame mesto laži, Da miru zašije zlata zar'ja! Ti Gospod poglej na me jetuika, Razletijo naj se jarma spone, Da oznanjam Tvoje krog zakone, Da se čeda ne zgubi velika!'* In tako premoli, prezdihuje, Da že z jutrom beli dan priplava, Glas zvonov se med molitev snuje, In odmeva milo dol, višava. Ves poterjen Pij deveti vstane, Sveti križ poljubi, se odpravi, Da opravljat dar gre nekervavi V pomoč za se in za vse kristjane. Fr. Cimper m an. Pomočki devištvo ohraniti. Kdor hoče v deviStvu predragem ostati, Iskati potnočkov tud mora za t<5 ; Kar svetu je ljubo, to zaničevati, Kar svetu je studn^, mu bodi ljubo. Samotnost previdna je k 11 m i p »dlaga. Ker družba deviStvu je rada nasprot , Tak duša <.stane pa lepa in blaga, Dokler ne poznale nesrečnih Se zmot. Molitev potčin pa je drugo orožje, Ki brani premočnih sovražnikov nas; Po nji se odpira vir milosti božje, Ki jači, vtefjiije Človeka vsak čas. In s teiui Kaj v zvezo naj lepš i se drnži Ponižnost pa zderžoost in prav« krotkost , Duh uikdar nikar naj telesu ne služi: Tak.' se ohrani devištvo, st. Br. A. V. Na čast sv. Karoln Boromejn. Naj zapoje serce moje Pesem svet'mu Karolu , Ki vse boje — dela svoje Je dar'val na čast Bogu. Loč premiki oznanila Že ob rojstvu je zadost'. Da sloveča, n»-zveneča Enkrat njega bo svetost. Serce mlado je prav rado Tolažilo reveže: Čistost milo pa ljubilo Nad lepote druge je. Bistre glave — z* vse prave Učenosti se pečal; Mašnik sveti, Škof prevnč-ti Ze prav zg»d«j jc postal. Bil svetilo, toUžilo Pri ovčicah pričujoč ; Revnim, kužnim , v duhu tužnim Zvesto je delil pomoč. V vsi živosti za prostosti Svete Cerkve se boril, Jo ljubiti, zvest ji biti, Branit' jo — je vse učil. Odgojiša, semeniša, Kloštre zidal in cerkvi; V opravilih, pokorilih Pisal bukve je svete. Da za srečno ino večno Se življenje pri ravna, Se v samoto iu tihoto Na vse zadnje še poda. Serčno moli. Božji volji Izročuj« konec svoj, Pa v življenji in terpljenji Kristusa ima pred seboj. Tek končani je v Milani, — Sk-.t' ozri- se v sveti križ; Zdi hi jt-j sladrk, pot že gladek Dušo spremi v paradiž. Znad višave na nižave , Sveti Karol, glej na nas; Za nas prosi, prošnje nosi Noše k Bogu vsaki čas. Pa v molitve in prositve CVrkev tud' preganjano Zdaj še jemlji, ki na zemlji Bojeval si se za njo. S — ' t*ape£ero izobčenje in Kapvteon MMM. Leta 18G0 se je vidila na vratih rimskih bazilik nabita pečatnica ali bula. Liberalni svet se je posmehoval. Iz papeževega pisma se je razvidilo, da je vsakdo izobčen, kdor je naravnost ali posreduje se vde-ležil ropa papeževih posestev; liberalni tabor po vsih krajih je le še s posmehom privdarjal. Pravi duhovni vzrok zločinstva ni bil drugi, ko cesar Napoleon. Ozrimo se nanj in na njegovo osodo, kar smo že vse doživeli. Od leta 1859 se francoskemu cesarju nobeno početje pi več srečno izšlo; vidilo se je, da vsa djanja spremlja prekletstvo, vse mu je spodletelo: Mehika, dansko vprašanje, nemško vprašanje s Sadovo, Algir, francoska notranja politika: naklep za naklepom — vse se apa-kedra prekanjenemu, razperši se, kakor pena ob skali. Pa pri vsem tem je bil vendar le še on mogočni vladar; on sam je bil še branitelj malih ostankov papeževih dežel proti požrešnema laškemu molohu. S tim je šibo Božjo, ki se je zanj namakala še nekako priderževal. Pred malo tedni pa je pozval iz Rima malo posadko, ki je dosedaj varovala papeževe posestva, češ, da s tem vstreže pohlepnim željam laškega kraljestva, od kterega se je nadial zato gotove pomoči v začeti vojski proti Prusiji. Toda s tim se je znebil svoje lastne naj bolje straže; mera je bila napolnjena, izobčenje od leta 1800 je pokazalo svojo moč. Bister pogled, zdrav um vsakteremu jasno in lahko razodene, v kaki zvezi je njegova nesreča. Mnogokrat v tem času in zdaj v začetku francosko pruske vojske je prosila francoska cesarska družina papeža blagoslova, pa zmeraj enaki odgovor je čula od Pija IX, namreč, da blagoslavlja cesarico in sina, za cesarja pa moli. Zakaj pa cesarja ne? Izobčencu ne more Eapež podeliti blagoslova, on le moli neprestano za vse udodelce in bogoskrunce. Res je, da si je cesar Napoleon vedil najti duhovnov, ki so mu dopuščali vde-ležcvati se svetili zakramentov, pa kaj je to pomagalo? Zadevni duhovni imajo odgovornost na vesti, izobčenja odvzeti ne morejo. To je pisal eden amerikanskih listov. Zapišejo v spomin naj si pa tudi po naših krajih sovražniki svete cerkve, kteri so ali s pisanjem ali sicer z obrekovanjem, z govori v drušl ih, vradnijskih sobah ali kjer si bodi sv. cerkev, papeža, cerkveni zbor gerdili in psovali. Morebiti bode kteri še zrojil, ko ta spis bero; toda zastonj, ker vsemogočne roke Gospodove vender premagati ne more, in ker cerkvenega blagoslova več deležen biti ne more pod težo svojih pregreh, mu bode prišla nesreča za petami, kakor je prišla Napoleonu I, III, Kavurju in marsikomu drugemu. Aii kaze rtu ho ran sprejeti pretised-nistro r kraj nem šolskem svetu ? Bralo se je po mnozih časnikih, da so krajni šolski sveti po druzih deželah pogosto gg. župnike za predsednike volili. To je pač očitno znamnje, da ljudje duhovnom zaupajo; vender pa bi imel menda duhoven popred nekoliko pomisliti, preden to čast sprejme, je li zanj ali ne? Duhovni niso zavezani županijstev sprejemati, ravno tako tudi ne predsedništva v krajnem šolskem zboru: čast je prostovoljna; dobro torej prevdarimo, ali nam kaže jo sprejemati. Nove šolske postave merijo zoper vpliv duhovnov v šoli, kar je ravno cerkvenemu nauku nasprot, kakor je sploh znano. Dokaz imamo vtem, da so nove šolske postave duhovne iz šole odrinile, da zatirajo mašo in druge cerkvene ter duhovske reči, da se iz šolskih bukev katoliški značaj briše, da od kranjskega dež. zbora pervič izdelana šolska postava ni bila od vlade poter-jena zarad preveč duhovnov v šolskih svetih, itd. Predsednik krajnega šolskega sveta bo pač vezan sam vse nove postave spolnovati in zverševati, pa tudi tišati na to, da jih bodo drugi spolnovali. Ali bi pa s takim ravnanjem ne poterdoval njih duha, ki je ker-šanski veri in cerkvi nasproten? Ali bi s takim ravnanjem ne podpiral in ne pospeševal celo, kar mu vera veleva odvračati? Ali pa more katoliški duhoven tako z dobro vestjo delati ? Tako daleč naj vender nobeden ne misli, da bo on s častjo predsednikovo to popravil, kar je v postavi cerkvi neprijaznega. Drugi organi bodo vidili in za-mogli vse take dobre poskušnje prestreči in ovreči po sto in sto potih, dokler se postava po postavni poti ne predela. Dokaz za to resnico imamo vsiljene direktorje v Ljubljani, pa vsiljene profesorje na gimnaziji Novomeški, in vse od kranj. dež. zbora tolikrat že storjene, pa ravno tolikrat po vladi overžene sklepe o raznih zadevah in potrebah naše dežele. Vsi naši upi so bili zastonj ; torej ne delajmo brez premislika! Pa še drug prav važen vzrok zoper predsedništvo v šolskem svetu se mi vriva. Kteri? Tale: Predsednik je odgovoren za vse delovanje svojega zbora, njemu se bodo toraj od vsih strani pripisovale vse nerednosti, pomanjkljivosti itd. v šolskih zadevah. Naj bodo župniki predsedniki šolskim svetom, bodo zopet duhovni krivi vsega slabega pri šolah in odgoji mladine, kakor so jih dozdaj krivičili, in nasprotniki jih bodo se dalje križali, kakor so jih že in jih križajo še zdaj. Ravno tako bodo nasprotniki kričali: glejte, vso oblast imajo duhovni v šoli, sej so šolskim svetom predsedniki, pa še niso zadovoljni, kaj hočejo neki še več tirjati ? Tretji važen vzrok zoper predsedništvo duhovnov v Šolskem svetu je dušno pastiratvo. Ljudstvo v fari bo vse sklepe šolskega sveta naj bolj ali čeloma predsedniku župniku pripisovalo. Ti sklepi bodo dostikrat mnogim zoperni in grenki, pa bode velika zamera. Naj bolj pa se bo to kazalo zoper župnika, dostikrat utegne zaupanje do njega močno podirati — celo v duhovskih rečeh. Brez zaupanja pa je dušno pastirstvo nemogoče. Duhoven naj kot ud krajn. šolskega sveta svojo dolžnost goreče in neprestrašeno spolnuje, kerŠansko odgojo sebi izročene mladine z vsimi dovoljenimi pripomočki prepričavno brani in zahteva ; za poduk v kerš. nauku, pa za pošteno keršansko vedenje '.mladega rodu naj skerbi iz vsega serca. Vse drugo ga ne briga zdaj, naj toraj v nemar puša, ker nima nobene dolžnosti več, kakor jo je imel po starih šolskih postavah; tudi to ni njegova naloga, da bi priganjal starše in otroke zastran šole. Take dostikrat zlo zoperne reči ima zdaj vlada v rokah. Pomozi ji Bog! Z dežele. Pomoč kristjanov i Prosi za nas I Tako piše vojak svojim staršem: Ljubi starši! Malo tednov je, pa koliko smo doživeli! Ne bil bi nikdar mislil, da bom kdaj kaj tacega poskušal! Vendar, hvala Bogu, naj manji nesreča se mi še ni pripetila — česar skoro sam umeti ne morem! O ljubi starši, ko bi vi slišali, kako grozno so gromeli topovi, neprestano pokale puške in žvižgale krogi je; ko bi vi videli, kako gosto, kakor toča so padale francoske svinčenke na nas, zraven pa vedili, da vaš Viljem stoji v tem strašnem boju, gotovo bi zgubili vsako upanje viditi ga še kedaj živega. In kako so cepali tovarši predaj in zadaj , ob levi in desni in stokali v smertnili bolečinah! In jaz? Akoravno sem bil večkrat v naj liujem ognju, nisem dobil še naj manjše ranice! Vselej sem dobil stezico, po kteri ni bilo namerjeno strelivo; toda bolj prav, ali ne smem, ali nisem dolžan spoznati, da je Bog na pri-prošnjo sv. Device naredil tako stezo okrog mene, ali me na tako privodil? Za to milost vem zalivalo Vam, ljubi starši, in tebi, draga sestra! Vem, koliko ste molili zame, koliko za-me darovali sv. obhajil! V duhu sem bil vedno z vami sklenjen. Veliko moliti v vojski ne morem, vsaj ni nič počitka, vdarec gre za vdarcem, vendar se vsak dan pogosto obračam k ,,Pomoči kristjanov," posebno pred bitvijo — in potem sem miren. Veste, da sem doma še opravil dolgo spoved, drugo jutro pri obhajilu daroval Bogu svoje življenje, ako je to njegova volja, in miren sem tako, da vam kar povedati ne morem, ta mir me ne zapusti tudi v sredi naj hujih bitev ne. Sklenil sem pogosto ponavljati besede Zveličarjeve: „Če moram ta kelih piti, naj se zgodi Tvoja volja!" in vselej pristavim: „Marija, prosi za nas!" Toraj, tisučkrat hvala Gospodu, pa tudi vam! — Natančneje popise o vsem mi dobrovoljno odpustite; bolje vam jih povem z besedo, ko se zopet vidimo; terdno zaupam v Boga, da mi bo skazal to dobroto. Pa vsaj vam časniki tudi vse natančno razlože. Le nekaj se naj vam povem, kar me je močno veselilo. Po hudi bitvi smo sli nazaj v taborišče — kar zagledam gorečo kočo ob gozdu ; — berž ko ne, so jo zažgale kroglje. Neka nevidna moč me je pahnila iz verste in tečem v hišo. Kaj najdem? Pred podobo Matere Božje je molila stara mamica z dvema odrašenima dekletoma in majhnim dečkom. Ko odprem vrata, čujem besede: „Pomoč kristjanov! za nas Boga prosi!" Nagovorim jih, naj bežč iz goreče hiše (ognja niso zapazili). Komaj so na prostem, že pade goreča streha in strop v sobo; — to bi bil grob rčv , ko bi ne bile bežale za menoj ravno v tem trenutku. Bila je vdova, rojena Nemkinja s svojimi otroci. O ljubi moji, da me je Bog izvolil otetnika nesrečnim in sicer na priprošnjo prečiste Device, ki je „Pomoč kristjanov", to je bolje teknilo mojemu sercu, kakor pridobljena bitva. — Zdravi! Molite zame, prosim vas, preserčno !" J —č. *0gie