e-novičke februar 2012 Dragi bralci, pred vami je druga številka letošnjih e-Novičk, ki prinaša vrsto informacij o publikacijah in dogodkih doma in v tujini. Ne prezrite pa tudi razpisa za nagrade RS na področju šolstva za leto 2012. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Obvestilo bralcem.............................................................................................................................................2 Domače novičke.............................................................................................................................2-4 Izpeljali smo razširjeno različico usposabljanja za uporabo multimedijev v izobraževanju ............................2 Iz obraževalna ponudba za odrasle 2011/2012 - letno poročilo........................................................................2 Pilotna vpeljava ekspertnih zunanjih evalvacij v izobraževanje odraslih.........................................................3 Projekti ESS ..................................................................................................................................4-5 Uspešno smo izpeljali prvo delavnico usposabljanja za uporabo modela POKI..............................................4 Priprava e-gradiv in učnih pripomočkov ..........................................................................................................5 Mednarodno sodelovanje .............................................................................................................5-6 Delovno srečanje partnerjev mednarodnega projekta Eur-Alpha.....................................................................5 Sestanek srednjeevropske mreže za izobraževanje odraslih.............................................................................6 Vabimo ...............................................................................................................................................7 Reševanje konfliktnih situacij v učnih in svetovalnih situacijah odraslih udeležencev ...................................7 Pomembne publikacije................................................................................................................7-10 Nova številka revije Andragoška spoznanja.....................................................................................................7 Eurostatov letopis 2011 ....................................................................................................................................8 Evropska orodja in načela pri oblikovanju vseživljenjskega učenja ................................................................8 Cedefop je izdal novo raziskovalno poročilo ...................................................................................................9 Odrasli v formalnem izobraževanju: politike in praksa v Evropi .....................................................................9 Iz drugih virov...........................................................................................................................10-14 Medijska odmevnost programa PUM.............................................................................................................10 Izšla je prva letošnja številka glasila ADEES.................................................................................................10 Letos sta izšli dve številki VETAlert..............................................................................................................11 Evropski teden e-veščin 2012 .........................................................................................................................11 Objavljen Katalog študijskih obiskov 2012/13...............................................................................................12 Izšlo je končno poročilo projekta EDAM.......................................................................................................13 Od zasnove do prakse: izvajanje evropske agende za usposabljanje..............................................................14 in še zapisi v rubrikah Kotiček je vaš, Ne prezrite, Posveti, konference...........................14-20 Cs^gjef ^^^^ z vami Andragoški cent©» Sloveruje Obvestilo bralcem Bralce e-Novičk obveščamo, da v tej številki e-Novičk še vedno uporabljamo poimenovanja ministrstev, ki so veljala v prejšnjem mandatu. Ker novoustanovljena ministrstva še nimajo vzpostavljenih spletnih mest, se tudi spletne povezave nanašajo na ministrstva oziroma na organe v prejšnji sestavi vlade. Uredništvo DOMAČE NOVIČKE Ipj eljali smo razširjeno različico usposabljanja za uporabo multimedijev v izobraževanju V okviru promocijske kampanje Zgledi vlečejo smo januarja uspešno zaključili z drugim srečanjem razširjene različice usposabljanja za uporabo multimedijev v izobraževanju. Namen tega 16-urnega usposabljanja je bil, da različnim ciljnim skupinam v izobraževanju odraslih posredujemo nova znanja in veščine za pogumnejše vključevanje videa in multimedijev v njihove programe. V prvem delu 8-urnega usposabljanja, ki je bilo decembra lani, so strokovnjaki s področja medijev predstavili komunikološki pogled na vlogo medijev, motivacijo za učenje v luči govorice medijev, publikacije Zgledi vlečejo in video portrete kot primere dobre prakse v založbi ACS. V drugem delu pa so režiser, scenarist in ilustrator predstavili primere uporabe različnih multimedijev v izobraževanju. Zaključili smo s pregledom ponudbe multimedijskih vsebin v izobraževanju in pripravo na drugo srečanje v okviru tega usposabljanja. Udeleženci, ki so prišli iz različnih izobraževalnih ustanov, so ponujene vsebine prvega srečanja uporabili pri enomesečnem samostojnem delu, v katerem so pripravili konkretne, v njihovo delo vpete predstavitve. Te predstavitve smo na januarskem srečanju analizirali in jih s pomočjo strokovnjakov ter kolegialnega presojanja izpopolnili. V tem letu poleg novih usposabljanj načrtujemo tudi pripravo multimedijskega portala Zgledi vlečejo, kjer bodo med drugim predstavljeni tudi izdelki udeležencev omenjenega usposabljanja. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izobraževalna ponudba za odrasle 2011/2012 - letno poročilo Podatke o izobraževalni ponudbi za odrasle za leto 2011/2012, ki smo jih objavili v spletnem ponudbe izobraževanja odraslih, smo analizirali, rezultate analize pa predstavili v letnem poročilu. Nekaj najpomembnejših ugotovitev te analize povzemamo v tem prispevku. 2 V analizo smo zajeli 259 izvajalcev in njihove izobraževalne programe za odrasle (4.804), predstavljene v Pregledu do konca leta 2011. V spletnem Pregledu niso zajeti vsi izvajalci v Sloveniji, zbrana pa je velika večina, ki deluje v izobraževanju odraslih. Izvzeta je izobraževalna ponudba avtošol. Analiza letošnje izobraževalne ponudbe je pokazala, da so možnosti za izobraževanje odraslih v Sloveniji velike. Ponovno ugotavljamo, da je razporeditev ponudbe po državi zelo neenakomerna. Lahko rečemo, da je izobraževalna ponudba večja predvsem v tistih regijah, kjer je raven izobraženosti odraslega prebivalstva višja, s tem pa je večje tudi povpraševanje. Med takšne regije se uvrščajo Osrednjeslovenska, Gorenjska in Podravska. Sem sodi tudi JV Slovenija, čeprav je povprečno število let šolanja prebivalstva v tem delu države pod državnim povprečjem. Najskromnejšo izobraževalno ponudbo tudi letos beležimo v Notranjsko-kraški, Spodjeposavski in Zasavski regiji. V teh regijah je izobraževalna ponudba za odrasle že vrsto let zelo skromna. Poleg regionalnih opažamo velike razlike v obsegu izobraževalne ponudbe za odrasle tudi med občinami. V letošnji izobraževalni ponudbi beležimo izvajalce izobraževanja iz 54 slovenskih občin, med temi pa tradicionalno izstopa ljubljanska občina z največjo izobraževalno ponudbo za odrasle. Že vrsto let opažamo, da velika večina občin (156) nima evidentiranega niti enega izvajalca izobraževanja odraslih. A C S • S I A E kam po znanje http://pregled.acs.si Nadaljevanje članka lahko preberete tukaj. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Pilotna vpeljava ekspertnih zunanjih evalvacij v izobraževanje odraslih Na Andragoškem centru Slovenije v letu 2012 pričenjamo z nalogo, ki predstavlja nadgradnjo priznanj za razvijanje kakovosti v izobraževanju odraslih. Gre za vpeljavo ekspertnih zunanjih evalvacij, ki bodo dopolnile procese notranjega presojanja kakovosti v izobraževalnih organizacijah (samoevalvacije). Izobraževalne organizacije, ki se bodo odločile za sodelovanje v takšni ekspertni evalvaciji, bodo na ta način lahko dobile zunanjo povratno informacijo o kakovosti dela na izbranih področjih, vključno s priporočili za nadaljnji razvoj. V letu 2011 je bil na podlagi ovrednotenja dosedanjega koncepta podeljevanja priznanj za kakovost oblikovan predlog za vpeljavo ekspertnih zunanjih evalvacij. Po novem ta spodbuda izobraževalnim organizacijam za vlaganja v kakovost ne bo več vključevala le nagrajevanja vlaganj v kakovost, pač pa tudi presojo kakovosti na področjih, ki bodo predmet vsakokratnega razpisa. Ob pripravi novega predloga smo upoštevali družbene razmere, v katerih se nahajamo. Te po eni strani zahtevajo racionalizacije tudi na področju izobraževanja odraslih, po drugi strani pa še več odgovornosti za zagotavljanje kakovosti izpeljave izobraževanja odraslih v praksi in rezultatov ter učinkov tega izobraževanja. Če vas to področje zanima, vas obveščamo, da bomo predvidoma v mesecu marcu objavili dve javni povabili k sodelovanju v zunanjih ekspertnih evalvacijah: povabilo izobraževalnim organizacijam za prostovoljno sodelovanje v ekspertni zunanji evalvaciji ter povabilo strokovnjakom s področja izobraževanja odraslih za sodelovanje pri nalogi v vlogi ekspertnih zunanjih presojevalcev. Na podlagi prijav bomo izbrali 5 izobraževalnih organizacij, ki bodo sodelovale v pilotnih ekspertnih zunanjih evalvacijah ter 10 3 strokovnjakov s področja izobraževanja odraslih, ki bodo opravljali vlogo ekspertnih zunanjih presojevalcev. Zanje bomo pripravili tudi poseben program usposabljanja za pripravo in izvajanje ekspertnih zunanjih evalvacij. O javnem povabilu za sodelovanje in poteku načrtovanih dejavnosti vas bomo sproti obveščali tudi v e-Novičkah. Dr. Tanja Možina (tanja.mozina@acs.si) in Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Us pešno smo izpeljali prvo delavnico usposabljanja za uporabo modela POKI V januarju smo znova pričeli z usposabljanjem za uporabo modela samoevalvacije POKI. Tokrat se je dosedanjim šestim generacijam POKI pridružila še sedma. V njej sodeluje devet izobraževalnih organizacij, ki jih je z Javnim razpisom za financiranje razvoja kakovosti v izobraževanju odraslih od 2009 do 2013 izbralo Ministrstvo za šolstvo in šport, ter dve organizaciji, ki sodelujeta z lastnimi sredstvi. V letu 2012 je skupaj predvidenih devet delavnic, namenjenih usposabljanju strokovnih delavcev iz izobraževalnih organizacij za odrasle, ki bodo v projektu POKI sodelovale v letih 2012 in 2013. Prva delavnica je bila dvodnevna (25. in 26. januar). Po uvodu v usposabljanje so udeleženci spoznavali vidike kakovosti izobraževalne organizacije v kontekstu sodobnih pogledov na kakovost. Sledilo je spoznavanje modela za samoevalvacijo Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI. Zaključek prvega dne pa je bil namenjen opredelitvi razvoja kakovosti lastne izobraževalne organizacije in opredeljevanju vrednot, poslanstva in vizije izobraževalne organizacije. Drugi dan delavnice je bil sprva namenjen razgovoru o skupini za kakovost, v nadaljevanju pa sta Franja Centrih (UPI - Ljudska univerza Žalec) ter Brigita Kropušek Ranzinger (Andragoški zavod - Ljudska univerza Velenje) udeležencem predstavili primera dobre prakse - svoj lasten razvoj sistema presojanja in razvijanja kakovosti v izobraževalni organizaciji za odrasle. Drugi del dneva je bil namenjen predavanju dr. Janeza Mayerja o pomenu timskega dela za razvoj kakovosti v organizaciji. Na delavnici se je prvi dan usposabljalo 21, drugi dan pa 19 udeležencev, obakrat iz desetih različnih izobraževalnih organizacij. P| REPUBLIKA SLOVENIJA ^ iKlMifožta v vašo prihodnost V? MINISTRSTVO ZA ŠOLSTVO IN ŠPORT ""^MEJKS"* Naloga sodi v aktivnost Usposabljanje in spopolnjevanje za kakovost izobraževanju odraslih, ki jo izvajamo v okviru projekta ESS Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS 4 Priprava e-gradiv in učnih pripomočkov V letu 2012 ponovno začenjamo z izpeljavo številnih delavnic andragoškega spopolnjevanje in usposabljanja v okviru projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014. V okviru aktivnosti Usposabljanje in spopolnjevanje za andragoško delo 7. in 8. marca 2012 organiziramo delavnico, ki nosi naslov Priprava e-gradiv in učnih pripomočkov. Usposabljanje bodo izvajali Suzana Strmšek Turk, Tanja Jerman in Radovan Krajnc - izkušeni strokovnjaki s področja e-izobraževanja in e-učenja ter priprave e-gradiv in gradiv za samostojno učenje. Podrobnejše informacije o programu najdete v vabilu. Prijave zbiramo do četrtka, 1. marca 2012, oziroma do zapolnitve prostih mest. ■A+L REPUBLIKA SLOVENIJA ^ U^UNdožba v vašo prihodnost MINISTRSTVO ZA ŠOLSTVO IN ŠPORT ^Ä'iSSÄ'SSr"80 Projekt financirata Evropska unija s sredstvi Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za šolstvo in šport, zato je udeležba na delavnici brezplačna. Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Dp lovno srečanje partnerjev mednarodnega projekta Eur-Alpha Projekt Eur-Alpha predstavlja Evropsko mrežo za razvoj pisnih in računskih spretnosti odraslih, ki je bila ustanovljena 2009. Njen poglavitni namen je podpirati razvoj in izmenjavo primerov dobrih praks na področju pismenosti v Evropi. V okviru mreže lahko svoje izkušnje izmenjujejo učitelji, udeleženci, raziskovalci, praktiki in načrtovalci politik izobraževanja. V projekt je vključenih 17 partnerjev iz 13 različnih držav, od marca 2011 dalje tudi Andragoški center Slovenije. Projekt Eur-Apha je sofinanciran s sredstvi programa Vseživljenjsko učenje, podprograma Grundtvig in z nacionalnimi sredstvi držav partneric. V začetku decembra 2011 je v Lizboni potekalo delovno srečanje partnerjev projekta Eur-Alpha, na katerem so bili prisotni predstavniki treh skupin: konzorcija vseh partnerskih držav (gre predvsem za vidik upravljanja projekta), znanstvene delovne skupine za udeležence in znanstvene delovne skupine za učitelje. Delovno srečanje je bilo namenjeno predvsem pregledu dosedanjih rezultatov delovanja in načrtom za 5 naprej: dejavnostim, ki jih je treba opraviti pred zaključkom projekta, pripravi zaključne konference in razpravi o bodočnosti mreže po zaključku projekta. V okviru projekta je bila izdelana spletna stran projekta za izmenjavo primerov dobrih praks s področja pismenosti in Listina o usposabljanju tutorjev/učiteljev. Do sedaj je izšlo pet številk elektronskega glasila, v pripravi pa so še zaključna publikacija in Manifest za udeležence. Do jeseni 2012, ko se projekt zaključi, bodo izpeljali še dve delovni srečanji partnerjev ter zaključno konferenco. Mag. Margerita Zagmajster (margerita.zagmajster@acs.si), ACS Sestanek srednjeevropske mreže za izobraževanje odraslih O udeležbi na lanskem, že tretjem mednarodnem Forumu o prihodnosti izobraževanja odraslih, ki ima svoj domicil pri Zvezi avstrijskih ljudskih univerz (VÖV), smo poročali v e-Novičkah julij-avgust 2011. Že tedaj smo se dogovorili o sestanku, na katerem naj bi razpravljali o pripravah na Forum 2012 ter oblikovali akcijski načrt mreže za izobraževanje odraslih, ki jo tvorimo predstavniki nekaterih srednjeevropskih držav. Na srečanju, ki smo ga izpeljali 12. in 13. januarja v Salzburgu, smo sodelovali predstavniki Avstrije, Italije, Madžarske, Nemčije in Slovenije. Strinjali smo se s temo Foruma 2012 (Družba brez srednjega sloja? Posledice in izzivi za izobraževanje odraslih), ki bo med 9. in 11. julijem v samostanu Seeon na Bavarskem privabil strokovnjake iz Avstrije, Nemčije pa tudi drugih evropskih držav. Med plenarnimi govorci bo Sergio Bologna iz Milana, ki bo temo predstavil s sociološkega, globalnega vidika, iskali pa smo govorca, ki bi globalne vidike vešče povezal s prakso izobraževanja odraslih tukaj in zdaj. V drugem delu srečanja smo določili temo projektnega sodelovanja naše mreže (Uspešne oblike prenosa znanja v praksi izobraževanja odraslih sodelujočih držav) in se dogovorili o postopku priprave prijave na program Vseživljenjsko učenje, podprogram Grundtvig, aktivnost Večstranski projekti. O besedilu prijave bomo razpravljali na zgoraj omenjenem Forumu, dokončno pa na naslednjem sestanku mreže, ki je načrtovan 6. in 7. decembra 2012 na Andragoškem centru Slovenije. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS VABIMO Reševanje konfliktnih situacij v učnih in svetovalnih situacijah odraslih udeležencev 28. in 29. februarja 2012 vas vabimo, da se nam pridružite na dvodnevni delavnici Reševanje konfliktnih muacij v učnih in svetovalnih situacijah odraslih udeležencev. 6 Na delavnici se boste seznanili s temeljnimi koncepti oziroma definicijami konfliktov ter s teoretičnimi vidiki teorije konfliktov. Spoznali boste najpogostejše konfliktne situacije v izobraževanju in svetovanju ter najpogostejše vrste odzivov na konflikte. Delavnico bo vodila Sandra Bohinec Gorjak, univ. dipl. komunikologinja, zunanja sodelavka ACS, izkušena izvajalka treningov o učinkoviti medsebojni komunikaciji, razreševanju konfliktov, timskem delu, motivaciji med zaposlenimi in osebnostnem razvoju. Podrobnejše informacije o vsebini programa najdete v vabilu. Vaše prijave zbiramo do torka, 21. februarja 2012, oziroma do zapolnitve prostih mest. Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Nlova številka revije Andragoška spoznanja V decembru je izšla četrta številka Andragoških spoznanj v letu 2011, ki je bila skoraj v celoti posvečena predstavitvi prispevkov s konference Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih. Andragoški center Slovenije jo je organiziral ob zaključku dvoinpolletnega projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011, ki je bil financiran s sredstvi Evropskega socialnega sklada in Ministrstva za šolstvo in šport. V uvodniku so predstavljeni tako kvantitativni kot kvalitativni dosežki projekta, ki je bil eden največjih usmerjenih vlaganj v usposabljanje in spopolnjevanje izobraževalcev odraslih v zadnjih letih v Sloveniji. O tem podrobneje govori tudi prispevek Eme Perme, vodje Sektorja za izobraževanje odraslih na Ministrstvu za šolstvo in šport. Prispevek dr. Tanje Možina govori o konceptualnih izhodiščih, na katerih temelji delo ACS na področju usposabljanja in spopolnjevanja izobraževalcev odraslih. Z vprašanji e-izobraževanja se ukvarjajo trije prispevki: dr. Lea Bregar piše o trendih v tem izobraževanju in dejavnikih za uspešno in učinkovito vpeljevanje e-izobraževanja v izobraževanje odraslih, mag. Margerita Zagmajster o izkušnjah z njegovim izvajanjem in načrti za bodočnost, zanimiv prispevek dr. Marka Radovana pa se ukvarja s psihološko-didaktičnimi vidiki tutorske podpore v e-izobraževanju. Ta sklop prispevkov zaokroža še razmišljanje dr. Sabine Jelenc Krašovec, ki trdi, da je andragoško svetovalno delo ključ do uspešnega izobraževanja odraslih. V tej številki Andragoških spoznanj je objavljen tudi angleški članek dr. Mieka van Groenestijna z univerze v Utrechtu, ki govori o numerični pismenosti kot podlagi za vseživljenjsko učenje v Evropski uniji. Vabljeni k branju! Sonja Klemenčič (sonja.klemencic@acs.si), zunanja sodelavka ACS 7 Eurostatov letopis 2011 Statistični urad Evropske unije - Eurostat - je izdal novo letno publikacijo z naslovom Evropa v številkah -Eurostatov letopis 2011 (Europe in figures - Eurostat yearbook 2011). V publikaciji je predstavljen obsežen izbor najpomembnejših statističnih podatkov in kazalnikov o Evropi, ki so na voljo na spletnih straneh Eurostata in v okviru njegovih spletnih podatkovnih baz. Večina podatkov za Evropsko unijo in njene države članice se nanaša na obdobje od leta 1999 do 2009, predstavljeni pa so tudi nekateri kazalci držav članic EFTA, držav kandidatk za vstop v Evropsko unijo, Japonske ter Združenih držav Amerike. Letopis obravnavana naslednja področja: gospodarstvo in finance, prebivalstvo, zdravje, izobraževanje in usposabljanje, trg dela, življenjske razmere in socialno varstvo, industrijo, trgovino in storitve, kmetijstvo, gozdarstvo in ribištvo, mednarodno trgovino, promet in okolje, energijo, znanost in tehnologijo. Publikacija obsega trinajst poglavij, številna podpoglavja, priloge in podatki pa so prikazani v več kot 450 tabelah, grafih in tematskih kartah. Letopis 2011 je na voljo tudi na Eurostatovi spletni strani. Povzela: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Evropska orodja in načela pri oblikovanju vseživljenjskega učenja Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (European Centre for the Development of Vocational Training - Cedefop) je objavil ugotovitve o uveljavljanju evropskih orodij in načel pri oblikovanju vseživljenjskega učenja. V sporočilu je na kratko predstavljenih šest orodij in načel, ki so jih oblikovali v obdobju 2004-2009. Razvili so jih kot odziv na hitre spremembe v družbi, ko starajoče se prebivalstvo ne bi moglo dosegati ciljev na znanju temelječe družbe. Evropska unija je skupaj z drugimi evropskimi državami in socialnimi partnerji sodelovala pri vzpostavitvi političnega okvira za posodobitev izobraževanja in usposabljanja. V ta namen so razvili skupna evropska orodja in načela: • Evropsko kvalifikacijsko ogrodje (European Qualifications Framework -EQF); • Evropski kreditni sistem za poklicno izobraževanje in usposabljanje (European Credit System for VET - ECVET); • Europass; • Evropsko ogrodje za zagotavljanje kakovosti v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (European Quality Assurance in Vocational Education and Training - EQAVET); • načela in smernice za ugotavljanje in potrjevanje neformalnega in priložnostnega učenja; • načela za vseživljenj sko usmerjanje in svetovanj e. 8 Izvajanje teh orodij bo povečalo preglednost kvalifikacij, podprlo mobilnost ter zagotovilo državljanom sistematične načine preverjanja in dokumentiranja znanj, spretnosti in kompetenc. Celotno predstavitev v angleščini s slikovnim prikazom povezanosti orodij si lahko preberete tukaj. Vir: novica Cedefop, 9. december 2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Cedefop je izdal novo raziskovalno poročilo Cedefop je izdal novo raziskovalno poročilo z naslovom Vpliv poklicnega izobraževanja in usposabljanja na uspešnost podjetja (The impact of vocational education and training on company performance). Poročilo povzema rezultate obsežne znanstvene raziskave o vplivu poklicnega izobraževanja in usposabljanja (PIU) na produktivnost podjetja in druge ustrezne kazalnike uspešnosti. Študijo so opravili s pomočjo pregleda literature in meta-analize 62 študij. Skupno so ocenili 264 učinkov usposabljanja. Razmerje med velikostjo naložb v usposabljanje in velikostjo vpliva na kazalnike uspešnosti je težko ugotoviti. Kljub temu pa študija jasno prikazuje, da ima vlaganje v usposabljanje (v večini primerov gre za oblike izobraževanja odraslih in stalnega PIU) pozitivne in pomembne učinke na kazalnike uspešnosti podjetja. To je še posebno vidno, ko uspešnost merimo glede na produktivnost. Rezultati študije potrjujejo pomembno vlogo vlaganja v znanje, kot je to zapisano v evropski strategiji za pametno, trajnostno in vključujočo rast, Evropa 2020, in pobudi Program za nova znanja in spretnosti in nova delovna mesta. Vir: novica Cedefop, 21. december 2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Odrasli v formalnem izobraževanju: politike in praksa v Evropi V slovenskem prevodu je izšla publikacija Odrasli v formalnem izobraževanju: politike in praksa v Evropi. Primerjalno študijo je pripravilo omrežje Eurydice: informacije so zbrale nacionalne enote v omrežju, Evropska enota pa je koordinirala delo, pripravila vprašanja in druga metodološka navodila ter na podlagi zbranih nacionalnih poročil izdelala primerjalno analizo. Poročilo vsebuje analizo statističnih podatkov o doseženi ravni izobrazbe prebivalcev Evrope ter o vključevanju odraslih v programe izobraževanja in usposabljanja. V njem so primerjalno prikazane politike 9 in ukrepi evropskih držav za dvigovanje izobrazbene ravni odraslih in njihovo vključevanje v visokošolske programe. Pripravo in izid publikacije (http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice), ki je izšla tudi v angleščini, bolgarščini, češčini, francoščini, nemščini, poljščini, romunščini in slovaščini, je financirala Evropska komisija, Generalni direktorat za izobraževanje in kulturo. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Medijska odmevnost programa PUM Četrti dan letošnjega januarja je RTV Slovenija v poročilih ob petih (v rubriki Akcija) poročala o programu Pojektno učenje za mlajše odrasle - PUM. Predvajali so kratko reportažo o programu PUM na Ljudski univerzi Radovljica, ki je prejel priznanje ACS za promocijo učenja in znanja za leto 2010. Osrednja gostja v studiu je bila Natalija Žalec, soavtorica programa in voditeljica usposabljanja mentorjev v programu PUM, ki ga izvajamo na Andragoškem centru Slovenije. Na primeru dobre prakse so predstavili namen, cilje in pozitivne učinke programa ter osebne izkušnje mladih, vključenih v program PUM. Prikazan je bil tudi način financiranja programa, za katerega si želimo, da bi bilo stabilno tudi po letu 2013, ko se bo izteklo financiranje s sredstvi Evropskega socialnega sklada. Natalija Žalec je odgovorila še na vprašanja o mentorstvu, zakaj je pomembno mladostnike vključiti v ta program, ali obstajajo drugi projekti, ki bi jih bilo potrebno uvesti, ter kaj se zgodi z mladimi po zaključenem programu. Vse odgovore in celotno reportažo najdete na spletni strani MMC RTV Slovenija (od 9:39 minute naprej). Vir: MMC multimedijski predvajalnik RTV Slovenija Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS ii si Izšla je prva letošnja številka glasila ADEES Andragoško društvo Slovenije je objavilo januarsko številko e-glasila, v kateri: • povzemajo dogodek z naslovom Medgeneracijsko učenje - naša odločitev za prihodnost sožitja; • pišejo o dveh projektih Andragoškega zavoda - Ljudske univerze Velenje in Ljudske univerze Ajdovščina, ki sta prejela nagrado Jabolko kakovosti za najboljše zaključene projekte CMEPIUS-a; 10 • nekaj pozornosti namenjajo geslom na področju izobraževanja odraslih, objavljenih v Slovenski nacionalni enciklopediji Slovenika, ki je izšla pred kratkim; • predstavljajo izobraževanje odraslih kot področje medresorskega usklajevanja, ki bo eno izmed ključnih razvojnih projektov v letošnjem letu; • bralce seznanjajo z mnenjem o (ne)izdaji potrdila o vpisu udeležencem izobraževanja odraslih, v katerem opozarjajo na še posebej aktualno problematiko pri opredeljevanju statusov udeleženca v izobraževanju odraslih, ter dodajajo oceno ADS; • objavljajo informacijo o Tretji mednarodni konferenci ESREA v Ljubljani, ki bo potekala v okviru omrežja Izobraževanje in učenje starejših (ELOA). Vir: spletna stran ADS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Letos sta izšli dve številki VETAlert VETAlert je mesečni izbor publikacij, objavljenih v Cedefopovi bibliografski bazi -VET-Bib, ki prinaša dostop tudi do spletnih publikacij o poklicnem izobraževanju in usposabljanju. V januarski številki je mogoče dostopati do osmih Cedefopovih publikacij in sedemintridesetih publikacij, ki so jih izdali Evropska komisija, Evropski parlament in nekateri uradi na evropski ravni, v februarski številki pa je objavljenih sedem publikacij Cedefopa in dostop do njih ter petnajst publikacij, ki so nastale na evropski ravni. V obeh številkah je mogoče dostopati do nacionalnih študij o štirih temah, in sicer: • prepoznavanju potreb po spretnostih, • razumevanj u kvalifikacij, • analizi politik, • razvoju vseživlj enj skega učenj a. Vir: spletna stran Cedefop, 9. januar 2012 in 8. februar 2012 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Evropski teden e-veščin 2012 Akcija Evropski teden e-veščin (e-Skills Week) je nastala na pobudo Evropske komisije, Generalnega direktorata za podjetništvo in industrijo. Z njo želi Evropska komisija v sodelovanju z združenjem 11 DIGITALEUROPE in mrežo European Schoolnet opozoriti na vse večje povpraševanje po kvalificiranih IKT uporabnikih in strokovnjakih. E-veščine so bistvenega pomena za strokovnjake, ki delajo v malih in srednje velikih podjetij, za mlade, ki vstopajo na trg delovne sile, in za družbe, ki potrebujejo visoko kvalificirane kadre. V času gospodarske krize so bolj pomembne kot kdajkoli prej, saj tvorijo temelje, na katerih je zgrajena inovativnost in konkurenčnost Evrope. Akcija se osredotoča na štiri ciljne skupine: mladi, IKT strokovnjaki, podjetja in ustvarjalci politik, temeljni poudarki pa se dotikajo prihodnosti interneta, pomena novih znanj in novih delovnih mest, opolnomočenja in spodbujanja strokovnosti. Teden, ki so ga prvič organizirali leta 2010, je dosegel 65 milijonov ljudi v več kot 35 državah. Osredotočen je bil na ozaveščanje evropskih državljanov o pomenu računalniških znanj za uspešnost na delovnem mestu. Letos se je na pobudo organizatorjev odzvalo več sto partnerjev, med katerimi so tudi vodilna podjetja na področju IKT, kot so Nokia, Microsoft, Intel, Cisco in mnogi drugi. Skupaj bodo oblikovali raznolik program dogodkov in dejavnosti, ki bodo potekale od januarja do maja, vrhunec akcije pa bo med 26. in 30. marcem. Evropski teden e-veščin poteka po vsej Evropi, tudi v Sloveniji. Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, Direktorat za informacijsko družbo vabi vse zainteresirane, da se s svojimi dogodki in dejavnostmi pridružijo Evropskemu tednu e-veščin 2012. Sodelovanje v tej evropski akciji bo pomembno prispevalo k promociji tedna na nacionalni ravni, k izmenjavi izkušenj in dobrih praks na področju e-veščin in k promociji temeljnega sporočila akcije, ki je v zavedanju pomembnosti prispevka IKT h gospodarski rasti, izobraževanju in ustvarjanju novih delovnih mest. Prav tako pa sodelovanje ponuja tudi nekaj drugih ugodnosti, med njimi prepoznavnost v evropskem prostoru. Vira: Cedefop Newsletter no. 18, January 2012 in spletna stran Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, rubrika Dogodki in obvestila Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Objavljen Katalog študijskih obiskov 2012/13 Konec januarja je bil na spletni strani Cedefopa objavljen Katalog študijskih obiskov 2012/13 (Study visit catalogue 2012/13) v angleščini, francoščini, nemščini in španščini. V publikaciji je zajetih 130 študijskih obiskov, ki bodo potekali med septembrom 2012 in februarjem 2013 v tridesetih evropskih državah. Namenjeni so izvajalcem izobraževanja in poklicnega usposabljanja, osebam, ki so odgovorne za razvoj politik izobraževanja in poklicnega usposabljanja na lokalni, regionalni ali nacionalni ravni, ter predstavnikom socialnih partnerjev (združenja, sindikati). Študijski obiski so razdeljeni v naslednje tematske kategorije: • Razvijanje sodelovanja med trgom dela in izobraževanjem ter usposabljanjem, 12 • Izboljšanje začetnega in nadaljnjega usposabljanja učiteljev, vzgojiteljev, izobraževalcev ter vodij usposabljanja, • Orodja za promocijo priznavanja ključnih kompetenc na področju izobraževanja in usposabljanja, • Promocija socialne vključenosti in enakosti med spoloma v izobraževanju in usposabljanju ter integracije migrantov, • Razvijanje strategij za vseživljenjsko učenje in mobilnost. Na nacionalni ravni program koordinirajo nacionalne agencije v sodelujočih državah (v Sloveniji Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja - CMEPIUS). Odgovorne so za nudenje informacij in promocijo programa na nacionalni ravni, izbiro upravičencev in dodeljevanje dotacij, zagotavljanje organiziranosti in spremljanje študijskih obiskov ter za razširjanje rezultatov na nacionalni ravni. Prvi prijavni rok teče od 8. februarja 2012. Rok za oddajo prijav je 30. marec 2012. Več informacij je objavljenih na spletni strani študijskih obiskov. Vir: novica Cedefopa, 8. februar 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšlo je končno poročilo projekta EDAM Izobraževanje proti marginalizaciji (EDucation Against Marginalisation - EDAM) je projekt programa Vseživljenjsko učenje, podprograma Grundtvig, (oktober 2009 - januar 2012), ki prispeva h krepitvi socialne vključenosti ranljivih skupin odraslih. Socialna vključenost manjšinskih skupin v Evropi je postala ena od največjih izzivov v današnji družbi. Izkušnje odraslih, ki so brezposelni, starejši ali neizobraženi, pričajo o številnih problemih, ki jih ovirajo pri dejavnem vključevanju v družbo. Rezultati projekta EDAM kažejo, da je lahko učenje odraslih, ne glede na starost, učinkovito orodje za ranljive skupine, saj jim ponuja nove možnosti in priložnosti za življenje v današnji družbi. Na spletni strani projekta je objavljen glasbeni videvo z naslovom Luč učenja (Light of Learning EDAM), ki pripoveduje zgodbo o Giti, ki je dobila priložnost, da se je naučila razreševati vsakodnevne zagate in probleme. Rezultati dvoletnega projekta so predstavljeni v zaključnem poročilu: EDAM: EDucation Against Marginalisation - Final Report, Public Part. Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 13 Od zasnove do prakse: izvajanje evropske agende za usposabljanje Cedefop v najnovejšem sporočilu opisuje lanskoletne dosežke pri izvajanju evropske agende za usposabljanje in naloge v letu 2012. Dokument je na voljo v sedmih jezikih (format pdf in v obliki e-knjige). V zadnjih treh letih je imel Cedefop ključno vlogo pri ugotavljanju trendov v poklicnem izobraževanju in usposabljanju ter pri oblikovanju prihodnjih izzivov za politiko EU. O načrtih Cedefopa v letu 2012 preberite v kratkem sporočilu From concept to practice - implementing the European training agenda. Vir: spletna stran Cedefop, 8. februar 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ Zb ornik projekta Razvoj modelov svetovanja za ranljive skupine Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj je skupaj s partnerskimi organizacijami 31. decembra lani zaključil triletni projekt Razvoj modelov svetovanja za ranljive skupine. Eden izmed rezultatov projekta je zbornik, ki ga predstavljamo v nadaljevanju.