Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. Leto IV. Izhaja vsakega 1. in 15. v mesecu. Letna naročnina 25 Din, za inozemstvo 40 Din. NA MEJAH Štev. 15. ček. račun ŠL 12.666 Teiefon Jesenice 625 Uprava In uredništvo Jesenice, Krekov dom Jesenice, 1. avgusta 1939 Povežimo svoje sile čeprav je prirodni prirast slovenskega naroda še dosti zadovoljiv, se moramo še zmerom smatrati v krogu drugih narodov za številčno šibke. Pri vsem tem pa ne smemo nikoli pozabiti, da smo obkroženi s sosedi z vsaj takim pri rodnim naraščanjem kot je naše, toda z močnejšo gospodarsko udarnostjo, ki jo krepi še nacionalni duh, naj bo takšne ali drugačne vrednosti, neukročeni duh razrasta. Vsak trenutek naj nam bo v zavesti, da je vsak drobec našega življa, pa naj bo kjer koli, za nas dragocen. Pomniti moramo, da je po osvobojen ju prišel čas, ko smo prenehali ali bi vsaj morali prenehati hraniti s svojo krvjo druge narode in danes ne bi smele v srce zadevati besede, da smo bili sredstvo za gnojenje drugih narodov, zgolj dober material za njih fizično krepitev. naša dolžnost je vsaj ta, da jih v borbi za narodnostni obstanek z vsemi močmi podpremo. Pri tem pa dobro vemo, da porast ekstrem-nih struj, ki se danes pojavljajo kot gobe ter oslabitev splošne mednarodne zaščite nevarno grozi ]>oložaju manjšin. In manjšina, ki nima opore v svojem narodnem matičnem telesu, je obsojena, zakaj mednarodni manjšinski sporazumi so v teh zapletenih in nezaupanje vzbujajočih časih premajhna garancija, da bo manjšina res deležna tega, kar so podpisniki sporazumov zaščitili s svojo moralno odgovornostjo in državniško častjo. Slej ko prej ne smemo prezreti dejstva, da mednarodna manjšinska zaščitna i>olitika stoji na stališču, da mora narod sam skrbeti za dobro svojih sinov v zamejstvu, potem nam ne bo težko unieti, kaj nam je v danih prilikah storiti. Čeprav smo v desetletnih borbah dokazali, da znamo ceniti svoj narodni ponos in čast, čeprav sočustvujemo s svojimi brati v zamejstvu in da smo pripravljeni storiti zanje vse, dejstvo ostane, tla se kot skupno državotvorno telo nismo dosti zanimali zn naše manjšine. Hes je, da nimamo na razpolago dovolj materialnih sredstev, ne institucij in ne publikacij, ampak se niti tega ne poslužujemo v zadostni meri, kar naša revščina premore: naš tisk je vse premalo gibčen v tej smeri in naši javni delavci se kaj neradi lotevajo tega vprašanja. Navajeni smo, da v mednarodni borbi in tekmovanju pustimo odločevati fizični sili, zato tudi propagandi s svoje strani ne damo potrebnega poleta v naše življenjske prostore, kakor delajo to drugi narodi. Tega se učimo od Nemcev, ki imajo v ta namen poseben institut za Nemce v zamejstvu in ki vodi točen pregled njihovega političnega in kulturnega izživljanja. Vprašanje skrbstva za manjšine neprestano rešujejo posamezne organizacije, instituti in tisk, ki so v tem pogledu na strokovni višini. Učimo se od tovrstnega italijanskega društva »Dante Alighieri«, ki deluje že 50 let med Italijani v zamejstvu. V predvojni dobi so imeli v Julijski krajini združenje »Lega Nacionale«, katero je po vojni nadomestilo društVo »Italia Re-denta« z nalogo, da širi italijanski jezik med slovenskim ljudstvom. Učimo se od Francozov, ki se čutijo dovolj zaščitene že s samo kulturo in avtoriteto svoje narodnosti, pa je začela skrbeti za dobrobit svojih sinov in hčera izven svojih meja po delavni organizaciji »Hors-Franče«. Učili bi se lahko tudi od Čehov, Poljakov in celo Madžarov in si vzeli za zgled njihova vzorna organizirana društva za zaščito svojih manjšin. Mi vedno vpijemo o svoji ljubezni in edinosti. Pa se vprašajmo enkrat, kaj smo doslej storili za brate in sestre iste krvi, ki dopolnjujejo naše narodno telo? Ni to dovolj, da skušajo naši državniki zagotoviti narodnostni obstanek naših manjšin z raznimi s])orazumi in kulturnimi konvencijami, ampak moramo tudi uspeti, spraviti ves narod k temu delu. Tako bomo hitreje in gotovo uspeli. Iiifj. arcli. Jožo Plaliu'r; Jesenice danes in jutri (NiidiiljovH njf.) C. Velikost In predvideni porast meia K to 1920.......4391 NK'sina <у1к!пи Jcsciiicc ohstoji po prikljii- ....... (itvi sosi'diiili luulili <>l)(in iz Jesenic, llnišicc, ....... Plavža, Sv. Križa, l'lavžki>f?ii rovla, Save in Pod- Do leta 1920., to je v letih pred vojno, je l)i-niežaklje. Ker pa so te <o- Z Jesenic Najožji del glavne ceste v Jugoslaviji je gotovo med Rozmanovo in Hrvatovo gostilno, ki je širok manj kot 5 metre in malo več kot 2. Pri vožnji skozi to tolikanj oimenjeno »sotesko«, so vprežni vozovi in vozički in mali avtomobili kar pravšne mere za za-gozdo, dočim so avtobusi v ved ni nevarnosti, da puste ol) hišnem oglu svoje kolo ali da odnesejo večje ali manjše praske kot trajen spominek na to vinelx)v|)i-jočo zagato jeseniške ceste. Ali rcN ne Ik) ijonia-gala prav .nobena prošnja, da se ta tujskopro-inetna sramota odpravi? Tujci že itak s strahom romajo po našili cestah, toda ta jeseniška »zagata« vzame vsakemu ko-rajžo, da bi nesel svoje kosti naprodaj. Vse naše naravne leiwte nuni nič ne bodo koristile, če ne 1к)то pri reševanju •tako iperečih prometnilt vprašanj malo lx)lj občutljivi in dosledni. Ne bi prosili tako trdovratno, če ne bi vedeli, da je kredit za ureditev naše, glavne prometne žile odobren. Zakaj Se čakamo Jeseničani bodo šli v Belgijo. Te dni bodo od-|M)tovali v Liege s tekmovalno ekipo ZFO trije jeseniški vrhunski telovadci Natlačen, Fran-kič in Železnik, ki bodo zastopali Jugoslavijo na (mednarodnih telovadnih tekmah katoliških telovadcev. Prepričani smo, da nas lx)do kot že večkrat, tudi to pot častno zastopali, čeprav se Ји)-služite oglasov v tem listu, ki vam lx)do )K)dvojili promet. Naročnikom in čitate-Ijem pri|X)ročanio tvrd-ke, ki inserirajo v našem listu. Naročila se sprejemajo v podružnici »Slovenca«, Krekov m. Prosvetni večer DPD »Razor«. V sredo 2. avgusta IhkIo dijaki društva »Razor« priredili Prosvetni večer v dvo- 2 laiii Krekovega prosvetnega društva. Začetek ob i>q1 9. uri zvečer. Na sporedu je petje dijaškega okteta, nato kratko predavanje ter spe-voigra-burka »Kovačev -študent«. Pridite in |)od-prite stremljenje mladih dijakov! Francoski skavti so prišli v nedeljo zjutraj, dne 23. julija na Jesenice ill nameravajo nekaj tednov letovati v iwsameznih krajih naše države. Kolonijo je or-•gainiziral g. Stanko Natlačen, sin našega bana, ki študira v Parizu. Na Jesenicah so bili slovesno sprejeti. Na kolodvoru so se zbrali župan g. Tine Markež, ban. svetnik g. P. Arnež, zastopnik župnije, četa slovenskih fantov in deklet, narodne noše in godba Krekovega prosvetnega društva. Ob prihodu vlaka je godba zaigrala koračnico, po )K)zdravu gosp. župana marseljozo, po zahvali voditelja kolonije pa j u goslo vansko <1 rža v n o I) i m no. Vsi franc, gostje so bili nato pogoščeni z zajtrkom, ki ga je plačala KID. Tvotovali i]K)do najprej en leden v Bohinju. Želimo jim mnogo sonca in vobče priji^tno bivanje v Jugoslaviji. Dr. Korošec pri Sv. Križu nad Jesenicami. Dno 24. julija je prišel k Sv. Križu voditelj slovenskega naroda dr. Korošec in ostal tam nekaj dni. Stanoval je v vili g. Cirila Bajžlja. Z njim je prišel tudi glavni urednik »Slovenca dr. J. Aličin. Dijaški izlet. V četrtek 13. julija so jeseniški dijaki, člani dijaškega |X)čitniškega društva •Razor« priredili tovari-ški izlet pod mogočni Mangart k Belopc'škim jezerom. 1/1(4а se je udeležilo 18 članov, s čimer je naša mlada inteligenca pokazala smi-isel za družabnost in skupnost. Mladina seje vrnila prežeta |X)lna le|H)to slovenske zemlje in z zavestjo, olni lepih sjxMninov vrnili z zavestjo, da spet kedaj |x>neso sloveinsko pesem preko jneje k svojim bratom in sestram. števati pa moriimo dejstvo, da zaradi nciirejo-iiih gradbeno-gosp-odarsko-političnih razmer večina delavstva, ki je zaposlena v veliki indn-striji, ne stanuje v pomerju regulacijskega ozemlja. ampalk v sosednih oibčinah iii se vsak dan vozi na svoj posel. A ko vzamemo to dvrže oblastem, cerkvene dragocenosti pa izroči drža vi. Takoj za tem je j)airiarh umrl. Pogreb prvega in zadnjega palriarlm sodrtbne ruske cerkve je bila zadnja verska manifestacija v Rusiji. Mističua in IM)lna tragika je bila j)rocesija K) (isočev ljudi, kii so šli .sklonjenih glav za odprlo rakvijo, v kaieri je |X)čivalo voščeno telo patriarha — starčka, na katerega glavi je blestela krona. Boj se je nadaljeval. Po tedanji .sovjetski ustavi je Hiila verska in p rot i verska propaganda« dopuščena. \ državnih imsvetovalnicali je duhovito (Polemiziral z bolj.ševiškim komisarjem za prosveto Lunačarskini vodja >ižive« j)ravo-slavne cerkve nieiiiih Vjendjenski. Kazgovarjala .sta se o tem, da-li je liog ali ne. I akoj za tem so preosnovali sovjesko u>stavo. Ustanovili .so /vezo aktivnih brezlvožnikov — strankin aparat za širjenje 1хиbe proti veri in nvmili vse ix)tre'br ne korake, s pomočjo katerih so mislili uničili vero. Zveza je pričela svoje delo proti veri s t eni, da je prirejala manifestacije in karnevale, v katerih so nastopale та.чке in karikature, ki so smešile vero in duhovščino, pri tem so pa peli porogljive pesmi, ki so jili skladali nalašč /.a lak(- prilike in ki so jih, razmnožene \ tisoče izvodili, razširjali med ljudstvom. V takih, za vero najmanj ugodnih razmerah. ])a vera le ni izginila. Preganjanja in ve.s pmpa-gandeii aparat «o sicer mogli preprečili zunanje izživljanje vere. prepovedovati ])rocesije in za-branjevali zvonenje ]x> mestih. Toda okrog leta 1933., torej precej let jx) začetku preganjanj a cerkve v llusiji, so inozemski o|)azovalci imeli priliko oj)azili mnogo novili |X)javov v pravoslavnih cerkvah. O velikonočnih praznikih so bile cerkve nabilo ]x>lue. Res, da je preostalo le malo cerkva, kjer ,se je vršila služba lx)žja in da je značaj praznikov samih kakor tudi «i-jaj obre cerkvah v niogix'nili /Jborih. Proti verniki duh je !bil torej pri premnogih zelo sla'lx>len in so brciz dvoma mlada dekleta, ki so prišla z dežele v mesto z 3UUIU410I11. (lil napravijo kariero, tiho čuvala л s\4)jih chišah verska č-uvstva. Ni bilo malo primerov, Л- katerih je mlado dekle, ki je upalo doki t i štipendijo ali službo, na raznih delavskih shodih ognjevito govorilo proti veri, istočasno pa je v njeni člainslki knjižici ležal košček blagoslovljene sveče kot znak kesanja. Ali pa je ob kaki nesreči, ki se je morda doma primerila; z zadnjimi kopejkami j)lačala molitev v kaki od-Kaj porečete k temu: vse, kai' «e da uporabiti, smo uporabili proti veri: mobilizirali smo znanost in mogočen propagandni material: vernikom smo vzeli cerkve in denar: spravili smo na noge vso strahovalno policijo. Pa \endar imamo Se toliko vernih ljudi?« kaj mu je odgovoril inozemec? Glejte«, je dejal. prvih deset let revolucije ste bili radikalni lacionalisti. I akrat ste se borili proti zaljubljenosti. ljubezni in ljulx)sunmosti, znanstveno ste dokazovali, da ni ljubezni, ampak, da je le-ta samo пЛ fiziološko-psihološki ]x»jav, da je zaljubljenost bolezen, ljubosumnost pa sramota. Pravite, da pri vas ni ljudi z ljubeznijo, ni za-ljul)ljencev in ni tragedij ljubosumnosti. Res da jih je nekaj, ki tudi brez ^ aše propagande niso bili nikdar zaljubljeni, ali ogromna je večina takih, ki čutijo resnično ljubezen. Prav toliko pa je Ijndi. ki jim je \ч'га resnična potreba. I.i'to lini jM)zneje je nek drug sovjetski veljak .rekel nekemu inozemskemu držaMiiku: >Načelno NUU) ))roti vsaiki religiji, vendar se zaradi tega ne borimo proti njej. Pravoslavna cerkev v Rusiji ni bila nikdar samostojna, ampak je bila IKidružnica carske ]>olicije, torej iista sila. ki je bila iv od vsega začetka proti nam sovražno raz;)oložena. Kadar bo delavski razred po izgraditvi socializma začutil ]К)1ге1>() po kaki veri. bomo znali tudi v tem ix)gledu zatlovoljiii. i'' že drugačna. Ko je leta 1914. zaključila vlada s kmetsikim stanom nekako jire-mii'ji'. je Začela obenem Itidi s cerkvijo milejše postopali. Kar se je smatralo poprej za politično krno\i'rsi\o, so sedaj uradno priznavali, nam-leč, da mora bili človek globoko veren, da pa je lahko kljub lemn gore^č sovjetski ])alriol. /veza brezbožnikov se je javljala v milejši obliki, \ erska propaganda sicer še ni bila dovoljena, l)ila i)a je dovoljena služba božja. Značilno je to. da je poleg drugih veroizpo\('di imela samo ])rav().slavna cerikev svoje bogoslovne seminarje, ki so bili edine jirivalue šole v Sovjetski Uniji — posledica druge taktike v boj ti proti veri. Kakšni pa so neki fl)ili Ijtidje, ki so vstopali v bogoslovje? č lovek bi mislil, da so bili to predvsem sinovi ]M)]M)v, ki bi za svojimi očeti Zasedali ])arohije in beneficiaie. Vendar je bilo 'eh najmanj. Vedeli so namreč, da je vprav svečenik listi, ki je najmanj svoboden, lisli, ki ga пај1и)1ј ])rezirajo in preganjajo, skralka, žrlev I>ro|)agandnega aparata Zveze brezbožnikov. ^ endar so \ stopali v ta [H)klic mladeniči verni, |>ozrlvo\alni, pripravljeni za mnčeniško j)ol in ••ensirašeni. čepra\ so imeli drugih lažjih j>o-'^licev na izbiro. Malo je sicer teli duhovnikov, pa bližji ča.sti, globlji in bolj duhovni, mor-da tudi bolj fanatični. Nova sovjetska politika proti k met ski m ma-ki so jo uvedli leta 1914., je prinesla neiko ^*'»,|šanje. .Napadi na cerkev so ponehali, vse Yrogosii ])roti cerkvenim občinam so ublažili; tedaj ])rol i verske šole .so postale brezverske; ^'Te. s p loll „iso omenjali; ])roliversiki muzeji, na-'"'"'ijoiii ])<) ccrkvali in samostanih, so dobili ne-]Kuii(4„bne naslove: »Muzeji ver.ske zgodovine.« » tem čaisii je stopila v veljavo nova sovjet-•"''»va, v kateri .so bila ^loločila o pre|x>vedi javne protiverske propagande in o s\ obodi javnih cerkvenih obredov. Poleg tega je ostal «e naprej v veljavi zakon, Iki je prepovedoval osebam izpod osemnajst let versko poučevanje na šolah. V mnogih sličnih stvareh je država omilili prejšnjo strogost. Kako Li si sicer mogli za? misliti tiskanje patrijarhalnega uradnega lista, prodajo relikvijskih skrinjic, moke za presne kruhe in sveč, če pa so (bili papir, tiskarne in idrugo iziključno v državnih rtvkali. Dnevni tisk \ tem času ne napada cerikve, ampak rajši o vsem molči. Obstoji še sicer Zveza aktivnih brezbožnikov, toda v njo ne silijo nikogar. Zveza izdaja posebne knjige, organizira shode in predavanja, vendar govori v svojih listih izključno samo o neuspehih. Najvažnejše pa je, da je dala nova sovjetska ustava državljanstvo vsem duhovnikom. Ta ustava pa vseliuje še nekaj, kar je zelo čudno, in je morda prišlo vanjo neho-tonia, namreč člen, ki preklicuje vse obljubljene demokratske svoboščine. To je tisti paragraf, po katerem morajo biti člani komunistične stranke osnova in glava vsakega združenja. V vsakem (kolesarskem, avtomobilskem itd.) klubu, v vsakem najmanjšem krožku mora biti del članov koiuunistov. 1 a komunistični del v združenjih, na čelu katerega stoji predsednik, ki ga imenuje sama stranka, vrši iK)i>olno diktatorsko oblast, s čimer je celotni sistem ohranil svojo moč. Komunisti ne smejo biti verniki, niti ne smejo biti člani verskih občin. Tako so verske občine v Rusiji danes edina združenja, v katerih ni niti komunistov niti komtinietičnega vodstva in so brez komunističnega zastopstva. poo-ložaj, čeprav ta izjemen položaj nasprotuje težnjam vlade. • Odkar .so dobili praAoslavni duhovniki državljanske pravice, je narasla njiliova aktivnost. Ker so oblasti zabranjevale duhovnikom zbirati mladino za svoje verske namene, so duhovniki ubrali drtigo pot. Svoje delovanje so s'kušali prilagoditi namenom in smernicam države, pridigo-vali so v duhu sovjetske ideologije, govorili o patriotizmti in o rtiskih nacionalnih idejah, o obrambi dolžnosti slehernega državljana, pri čemer pa se niso nikoli dotaknili razmerja med cerkvijo in državo. S to izpremcnjeno taktiko je pravoslana diivhovščina skoro onemogočila delovanje Zveze ibrez]x>žnikov, ki je ])ostala sedaj manj ]>omem'bmi. lzj)remeniti je morala način ]>or])e })roti veri; ni smela več itj>orabljati tipravno-policijskih metod, ampak je morala ;)ri-četi z znanstveno propagando, slonečo na pre-pričevalnih dokazih. Ta ])ropaganda mora biti po določilih sovjetskih oblasti brez sramoten j a versikih čtivstev, brez ziisinehovanja Boga in brez napadov na duhovščino. Ruska jnavoslavna cerkev je prišla v novo fazo. Njeni nasprotniki so morali opustiti vsako nasilje in jpričeti borlx) duha proti sili, ki tudi v težjih časih ni klonila. Bodočnost lx) pokazala, kako se bo ta iboj razvijal in končal. Partija biljarda (Alfonz DaiKlct.) — Konec. In Co ne bi vihrala /astavu vrli strelu; in če bi no stala vojska pred zunire/.eniini vrati, ne bi nihče verjel, (lil jc to glavni stan. Mirno ]X)ležavajo konji v konjušnicah. Tu pa tam se prika/x^ kateri izmed slug, ki ojjrezovaje jwhajkujejo pred kuliinjo, drugič spet vrtnar v rdečih hlučaii, ki leno grabi odmrlo listje s j>isanih gredic. Jedilnica s svojimi na dvorišči; obrnjenimi okni je lo na )M)1 ]X)spravljena. OdmaštMie buteljke, motni, prazni kozarci, zmečkani in ]K)liti prti, vse to kaže, da je obed končan in da so gostje odšli. Iz stransko sobo se čujejo glasovi, smeli, kotrljanje Jeseniško romanje na Sv. Goro. Za Tomaiije na Sv. Goro se je ob zaključku lista javilo preko 60 udeležencev. Do 1. avgusta so se nabirali še priglašenci za tretji avtobus. Ako se jih je dovolj oglasilo, 1к)-do vozili trije avtobusi. V petek, dne 11. av-;gusta zvečer ob 8. bo za udeležence v obedni-ci Krekovega doma ski-optično predavanje o zanimivostih na potu v Goric« in Trst in na Sv. Goro. Udeležijo naj se ga vsi priglašenci. Tu ise lx>do dobila še zadnja navodila. Posebej ojKJzarjamo, da si mora vsak udeleženec oskr-ibeti Lsam kakršno koli legitimacijo s sliko. Romanje ho 12. in 15. avgusta. Odhod z Jesenic Л- so'boto dopoldne z vlakom ob 10.25. Vsak naj kupi vozni listek samo do Otoč. V Otočah prejmejo vsi nedeljske kar-ite in jih plačajo v vlaku. Kdor ima kako vozno olajšavo (režijsko ali polovično karto), naj se je ])osluži; Imena pri-glašencev so nabita na oglasni deski na hodniku Krekovega doma. Naj si vsak ogleda, da li je zabeležen! Počitn. kolonija mladih delavcev z Jesenic, se je vrnila v torek, dne 18. julija. Naši vajenci in mladi delavci so prebili deset dni ob Bohinjskem jezeru. Bilo jih je 10. Stanovali so v Stari l''užini |)ri p()si,>st-nikii Mencingerju, od koder so imeli blizu k jezeru. Vreme jim je bilo naklonjeno, da so se mogli vsak dan kopati in čolnariti. Bili so dobesedno ves dan v vodi, na soncu in na zdra-vcim lx)hinjskem zraku. Dve Bohinjki sta jim kuhidi in dsovedi pričakujejo. Pa glej, kljub temu, da ni ukaza, du morajo umreti, jih na stotine pade v jarkih za grmovjem, prav nasproti velikemu, molčečemu gradiču. Še mrtve jih mesarijo granate in iz odprtih ran jim mirno curlja plemenita francoska kri... Zgoraj pa, v sobi za liiliardoni. pa se ta še mnogo strahotneje ogreva. Maršal j(! začel svoj napad, toda mali kapetan se brani kot le\. Sedemnajst, osemnajst, devetnajst!... Komaj imajo čas pisati točke. Bojni hrup se bliža. Maršal igra samo Se zase. V park že padajo granate. Mali ribnik strahotno zažari v svitu strela. Zrcalno mirna gladina se razbije. Zadnji lalxid prestrašen plava med krvavimi kepami mesa In perja. To^je bil poslednji strel. Silen molk nastane, samo deževne kaplje udarjajo po listju gabrovega drevoreda. Pod griči se čuje zmešano drdranje voz in to|X)v. Po razniehčanih cestah pa v blazni naglici cepetajo hitefe množice. Armada je v ро|М)1пет begu... Maršal pa je Na ninjahc Jože Godiuu, Jesenice. — Urejuje: Stanko Savlnšek, Jesenice. — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Železni k. Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejec.