V (Vtertik 28. Svečana. M Gospodu K . pri Savini iz IJiililjane. \ej Ti Dragi pri Savini! nej Ti /nano bo, l)e besede iskra vsakikrat mi šine . Kader piše kol jo Tvoje bratovsko peni, Kakor blisk u serca m »j ga globoeine. Oh, zakaj nek uladijskc ° ) morajo meje Zmirej še ločiti nas od tacih svatov, K z nami jih edinjo jezik, vade in serce — (Id nar blagši in nar ljubši naših bratov! — O Slovcnia! razumen bil jc tvoj okus. Sine vse streuiti v eno opasilo. In po tem zidati vsoko — vnitis viribus! — Ali oh! — de zvezda ti •—• nc sveti milo! — —r. llandcro keršanske svobode. Se nam pred nemi stojijo vesel iga in žalostnima spomina polni dnevi predlanskima sušca, koso cele trume ljudstva po mestih in po vaseh se po ulicah sprehajale, in z muziko in veselim petjem mlado jutro dane vstave praznovale. Takrat so vihrale iz vsih oken in turnov razne bandera, ter oznanovale veselo prerojenje Avstrije. I'a komej sc je serce perviga veselja ohladilo, se je tudi stari zavid in razdvoj med avstrijauskimi narodi zopet vzdignil. Nezvestoba in verolomstvo ste zagernile s svojimi mračnimi perutami prekrasne Lombardo-tteneške ravnine in prebogato Madjarsko deželo. Tu in tam so vihrale mileče bandera kervaviga punta, in v slepi divjosti je zapeljani Laški in Madjarski narod z ojstrim mečem brodil v svojim lastnim oserčji. Tako pa še hujši sc je k koncu pretečeniga stoletja na Francoskim godilo, kadar jc puntarska stranka postavno vlado zmagala in so vodji prekucije, ki so se hinavsko ..prijatle in osrc-čevavce ljudstva*- imenovali, s sladkimi obljubami celi narod pervabili pod bandero grozovitniga, še nikdar videniga punta. Takrat se je tudi prav za prav tisto divje kričanje po svobodi začelo, kini od tistihmal nikdar več potihnilo iu se je današne dni zopet na tako neznano viko ponovilo. Ali žali-°) 1'ulitiške. bog! to ni tista svoboda, ki nam jo je Kristus iz nebes pernesel in nam jo s.evangeli perporoča. ampak svoboda današniga sveta le v tem obstoji, de bi nobenih božjih iu eioveških postav ne bilo, de bi smeli brez strahu po grešnih željah spačeniga mesa živeti. Ali taka svoboda je po nauku s. evangelija le su ž n os t hudičeva imenovati. V znamnje svobode, ki so jo svetu obetali, so tisti francoski prckucucži ludi posebno bandero si omislili, kije bilo bel o-m »dr o-rude če: iu svet jc od tistihmal te misli, de je še h* francoska pre-kucija te lepe barve v znamnje svobode izvolila. V tej reči se pa svet hudo moti: zakaj francoski prekue-nezi si niso teli barv od nikodar drugod izposodili, kakor od cerkve, ktera jc belo, modro in rudeco barvo že v 12. stoletji za barvo keršanske svobode posvetila, ko je cerkveni red t r i n i t a r j e v , kar pomeni v slovenskim: ..red bratov -.Trojice-. v rešenjc od nevernikov vjctili kristjanov in sužnili vpeljala. Za vpeljavo tega reda si je (Jos-pod pobožniga mašnika Jean dc Alatlic izvolil, kteri je v zamaknjenji per daritvi perve s. inaše angela zagledal, ki je bil v blišečim belini oblačilu, na persih iz modre in rude če barve narejen kriz noseč, in je svoje roke deržal nad glavami dveh vjetih, kterih eden je bil Kristjan, drugi pa .Ma-homedan , to je : turške vere. Ko se jc potem ta pobožni mašnik s Kilipam od Valois v samotopodal, je zagledal tam bel i ga jelena, kleri je spet med svojimi rogami mod ro-r ude č kriz nosil. Ko sta se potem v letu 1198 v Ilim podala, od ravno novo izvoljeniga papeža Inocenca III. poterjenje svojiga reda k o s v o b o d c n j u s ii ž n i h sprosit. in se jc papežu med s. mašo ravno tisti angelj perkazal. sc ta veliki papež ni dolgo pomišljeval, ta lepi red vpeljati in poterditi, ter jc ukazal, dc njegovi udje belo oblačilo nosijo, in na oblačilu na persih m 6 d ro-ru de č križ. - Tako je tedaj s. cerkev sama po razodenji božjim bclo-m»dro-ru«lcčo barvo, podobo s. Trojice, v znamnje keršanske svobode posvetila. O koliko blagoslova je v preteku stoletij poti tem banderam keršanske svobode, v živi veri na presveto Trojico, revnimu svetu že percvctelo! Koliko nesreče je pa ze ccz svet pri- šlo. oii kar je grešna, kervi žejna prekucija tosveto bandero keršanske svobode v znamnjc svoje peklenske svobode spremenila. — Zdaj ko celi svet po svobodi vpije, in soljudem meje danili postav zrn i ram se preozke, gotovo vprašanje ni nepotrebno, ktera bi prava pot bila, po kteri se k pravi keršanski svobodi pride? Zgo-rej popihane barve nam jo kažejo. Perva barva je bela. u-r kaze k e r s t n o n e d o I ž n o s t. Kakor dolgo to obranimo, smo v resnici svobodni, in svet in pekel nimata nobene oblasti nad nami, kakor bitro pa njo zgubimo, pademo v sužnost grcba in hudiča. — Druga barva je modra ali plava, ter pomeni tiho žalost in grenke solze pokore. Kdor je pot nedolžnosti zgrešil, pa bi zopet rad iz sužnosti greha in hudiča si pomagal, za njega ni druge pomoči, kakor na pot pokore se podali: le ona edina pelja spokorjene grešnike nazaj v raj zgubljene svobode in preblaziga mini. Tretja barva pa je rudeča. ter pomeni prelivanje kervi krono s. marternikov božjih. Ta je tretja in nar lepši pot, ki b keršanski svobodi pelja. de človek raji vse martre preterpi, tudi raji življenje da, kakor de bi v «£reh dovolil, iu v suž-iiom greha in pekla padel. Ta pot se imenuje tudi kraljeva pol, ker je naš kralj Jezus pervi po nji hodil. Prepustim liliimu premišljevanju pobožnih brav-eov, de naj si vsak tisto pot izvoli, ki se njemu zdi potrebna. .Menim pa. dc nam ne bo od škode, ee se vsi vkupej prav zvesto poti pokore der-žimo: de bi kje Bog lorila svoje jeze še huje nad nami ne nagnil in nas ne peljal ua tretjo pot: zakaj kdo ve. ako bi bili močni in stanovitni zadosti, kelih kervaviga martcriiištva do dna izpiti? — K . Jernej Lesni. po Božji in svetiga apostolskima Sedeža milosti škof Teržaski iu Koperski, vse pravoverne ze- dinjenili škofij pozdravi in blagoslovi. Katolška cerkev nam oznanuje čas, v kterim je Jezus v pusavi slirdeset dni bil in se postil, in nas k cnakimu življenju vabi. kakor je tudi Janez Kersimk v pusavi učil iu svoje poslušavce k pokori opomina!. \ sako leto opusti sveta Mati katolška Cerkev stirdeset dni svoje drage oblačila, obicčc temno obleko, odpravi v>ako veselo petje in godbo, ter v tiholi. z žalostnim glasam in s pepclani potresena opominov an je sv. Janeza ponovi: ..Delajte pokoro, zakaj nebeško kraljestvo se je približalo.-(Mal. 3, 2.) Pa mi bole rekli: Tako opominov anje jc bilo potrebno, priprav iti ljudstvo na prihod Odrešcnika: mi pa nismo v larih okolišinah. Cimu bi se tedaj v pušavo podali? zakaj bi delali pokoro? Ali ne živimo mi morde na svetu, ki je polu revšine in razdjanja, podverzen v ednini šibam in pokorje-njem ? in ali ni naš Odrešcnik zadostil za nase grehe in s svojim prihodam popravil pot zveličanja? Itcs je sicer, de živimo kakor postavljeni v strašno pusavo: naše strasti so zemljo, na kteri prebivamo, v pušavo spremenile: zakaj ljubezen je ugasnila, narodi so sc iz sovraštva razdelili, srenje se iz nalolevanja ločile in ncedinost sc je v družine vgncjzdila. Nic vee se ne razveseljuje oko pri pogledu lepiga pol ju. zakaj povsod se najde lepota nedolžnosti omadeževana, in priprostost seje spreobernila v zvijačnost: nič več ne vabijo prijetni hribi s hladivno senco, tudi ne lepe doline s cvetočimi travniki, zakaj hudobija je kakor poletna vro- čina zaterla junaško čednost, in oči se pasejo nad gnjusobo greha: in če divje zverine ne nadlegovajo naše samote in nam ne strežejo po življenji, se človek sam pozverini in enak grozovitnimu risu skrivej in očitno svojiga bližniga napade, ter ali v zalezovanji ali v kervavim boji kosi človeško življenje. Xi li to nar groznejši pusava na zemlji? In ker se v tako žalostnim stanu znajdete, kaj bi vam mogel oznano vati kakor resnice, ki jih je oznanoval s. Janez: ^Pripravite pot Gospodovo, ravne storite njegove steze!- (Mat. 3, 3.) Gospod je vidil razdjanje in pogledal prepad, v kteriga se narodi prekucu jejo: zato se je približal in plačilo seboj pernesel: zalo je bilo ljudstvo opomnjeno obiskovanja večniga Gospoda nebes in zemlje z znainnji njegove Vsigamogočnosti. On je razžaril solnčne žarke in poletna vročina je polja požgala: zato je imelo veliko dežela slabo letino, in lakota končuje revno življenje. On je poslal nevihte iu strašna toča jc obropala nogradc sladkiga sadu, in spremenilo se je tergačev veselje v žalost. On je napolnil zrak s smertnim strupam in sprehajala se je smert z groznim pogledam po mestih in vaseh, ter jc šla skoz vrata lepili gradov in revnih koč, in ni gledala ne na starost ali stan, ne na imc-nitnost ali bogastvo. — Slehernimi! zmed nas se je zdelo, de sliši glas Pokornika na bregu Jordana: ..Sekira je že drcvesam v korenino nastavljena", in kdo zmed nas se ni tresel pri strašnim izgovoru: ..Vsako drevo tedaj, ktero ne stori dobriga sadu, bo posekano iu v ogenj verženo.- (Mat. 3, 10. ) Ali ni morebiti tudi za naše zveličanje pripravno to opominov anje : ..Delajte pokoro, zakaj nebeško kraljestvo se je približalo." Ali so morde nevarnosti čisto zginile, ki nas opomnijo obiskan ja nebeškiga Kralja, kteri, po besedah sv. Janeza, ..derži vev-nico v svoji roki in bo očistil svoje gunino in bo spravil svojo pšenico vžitnico, pleve pa bo sežgal z neugasljivim ognjem." (Mat. 3, 12.') Pa mi botc morde odgovorili: Ho