79Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Srna MandiË UDK 3.001.6:304.42(497.4) Uporabnost druæbenih ved v prostoru med dræavo in civilno druæbo POVZETEK: Prispevek obravnava spremenjeno in spreminjajoËo se vlogo druæbenih ved v razmerju do subsistema politike, do Ëesar pri nas prihaja kot posledica procesov ‘tranzicije’, pa tudi kot izraz globalnih razvojnih post-modernih procesov. Tu gre na eni strani za spremembe v procesu in druæbenem kontekstu nastajanja in uporabe znanstvenih rezultatov, po drugi strani pa tudi spreminjajoËo se naravo politike, kjer dræava izgublja srediπËni poloæaj, krepijo pa se nove intermediarne strukture in oblike politizacije civilne druæbe. V prispevku je analiza uporabnosti druæboslovne znanosti v teh okoliπËinah omejena na kontekst oblikovanja in izvajanja sektorskih politik. Ugotavlja relativno nizko sposobnost naπega okolja za sprejemanje znanstvenih izsledkov, kljuËna razloga pa vidi v nizki posvetovalni politiËni kulturi ter v πibko izoblikovanih intermediarnih strukturah v stiËiπËu med subsistemoma znanosti in politike. KLJU»NE BESEDE: Uporabnost druæboslovne znanosti, oblikovanje in izvajanje javnih politik, intermediarne strukture. ‘Utrjena demokracija, v kateri se dræavljani zavedajo svojih pravic in jih polnijo z æivljenjem, zahteva drugaËno razumevanje politike in drugaËne ustanove kot druæba, ki se je tja πele napotila’(U. Beck 1992:193). 1. Uvod Govorjenje o uporabnosti sociologije ali sploh znanosti pri usmerjanju druæbenega razvoja, tudi pri oblikovanju javnih politik, obiËajno implicira sodbo, da bi naj bila ta uporabnost veËja. Menim, da je ta trenutek pri nas relevantnejπa neka druga, sploπnejπa in ‡ le na videz ‡ skromnejπa podmena: sodelovanje znanosti pri oblikovanju politik je samoumevno. Ta samoumevnost se danes pri nas deloma zabrisuje in jo moramo v novih okoliπËinah redefinirati. PraktiËno se to najbolj kaæe v dveh toËkah. Najprej gre za samoumevnost kot nasprotje privilegija. V okoliπËinah, kjer prevladuje prepriËanje, da je oblikovanje sektorskih politik monopol dræave, ali - Ëe uporabimo izraz t.i. ‘teorije plena’ (npr. North 1986) - celo del ‘zmagovalnega plena’, ki ga s seboj prinaπa osvojitev oblasti, je ujetnik te logike tudi znanost. Udeleæba znanosti - bodisi kot proraËunskega porabnika ali kot tistega, ki preudarja moæne redistributivne uËinke kakπne javne politike ‡ tu ni veË samoumevna, ampak je v senci nekega drugega pomena: udeleæba pomeni privilegij, ki ga pripadnik politiËne elite podeljuje izbrancem (z njimi elita deli svoj ‘plen’). 80 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Srna MandiË Druga toËka, v kateri se problematizira sodelovanje druæboslovcev, je v tem, da se v konkretno oblikovanje sektorskih politik vkljuËuje vse veË drugih nevladnih skupin. Problem ni v tem, da odloËevalci znanosti ne bi priznavali posebnega statusa; celo obratno, πe preveË zlahka pristajajo na tradicionalno podobo znanosti, ki da se v ‘slonokoπËenem stolpu’ ukvarja s svojimi ‘posveËenimi znanji’. Problem je v tem, da so znanstveniki relativno slabo in docela nesistematiËno vkljuËeni v oblikovanje in spremljanje konkretnih sektorskih politik, pogosto celo bistveno manj kot kakπna vsaj malo glasna ali vplivna interesna skupina. Problem je tudi, da ta vpraπanja pogosto spremljata neka tesnobna nedefiniranost in molk o oblikah takπnega sodelovanja. Ti dve toËki problematiziranja sodobne vloge znanosti se kaæeta kot osebna poklicna izkuπnja marsikaterega slovenskega druæboslovca. Seveda pa sta tudi izraz πirπih, globalnih razvojnih procesov, ki potekajo v naπi druæbi. Tako se prva toËka v veliki meri navezuje na bliæino t.i. tranzicije, torej nedavne radikalne spremembe sistema. Ob menjavi sistema so namreË zastavki v igri zelo veliki; interesni spopadi in z njimi povezana vpraπanja redistribucije pa πe posebej zaostreni. Zato v takπnih okoliπËinah pri preoblikovanju politik izrazito prevladuje ‘interesno utemeljena’ usmerjenost nad ‘idejno utemeljeno’. S stabilizacijo sistema in z modernizacijo oblikovanja politik pa pridobivajo na pomenu opcije, v katerih sta interesno utemeljena’ in ‘idejno utemeljena’ usmerjenost v simbiozi, in ne v medsebojnem izkljuËevanju (John 1998). Druga toËka pa izraæa globalne razvojne trende v smeri post-moderne druæbe. V njih prihaja do globokih sprememb tako poloæaja znanosti, kot tudi narave politike. Na eni strani znanost izgublja svojo tradicionalno razsvetljensko vlogo, se ‘demistificira’. Znanstveno spoznanje izgublja monopol ‘dostopa do realnosti in resnice’. Tako znanost postaja vse bolj nujna in obenem vse manj zadostna za druæbeno obvezujoËo definicijo resnice - spreminja se torej proces in druæbeni kontekst nastajanja in uporabe znanstvenih rezultatov. To vpraπanje bom obravnavala najprej in to skozi koncept ‘refleksivne scientizacije’ Ulricha Becka. Nato bom obravnavala kljuËne spremembe pri oblikovanju sektorskih politik, ki so znaËilne za post-moderno druæbo in ki vplivajo na recepcijo znanstvenih rezultatov in poloæaj znanosti. KljuËna sprememba v politiËnem prostoru je, da vlada in parlament izgubljata na pomenu in moËi, ki sta ga imeli kot osrednji politiËni inπtituciji v industrijski druæbi, odpirajo pa se nove oblike in prostori odloËanja, v kar se vkljuËujejo tudi novi akterji. Politika se razsrediπËa, pomen pridobivajo nove intermediarne strukture in oblike politizacije civilne druæbe. V zadnjem delu bo govora o tem, kako se te spremembe kaæejo tudi pri nas in kako vplivajo na uporabnost znanosti. Najprej bom obravnavala vpraπanje uporabnosti in uporabljenosti znanosti v razliËnih fazah oblikovanja in izvajanja sektorskih politik. Nato obravnavam sposobnost naπega okolja, da sprejme znanstvene rezultate. Menim, da je ta sposobnost relativno nizka, to pa je posledica relativno nizke posvetovalne politiËne kulture in πibko izoblikovanih intermediarnih struktur v stiËiπËu med subsistemoma znanosti in politike. Razpravo omejujem na oblikovanje javnih oz. sektorskih politik - te v najπirπem spektru segajo od druæinske in zdravstvene do imigracijske in naravovarstvene. Menim, 81Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Uporabnost druæbenih ved v prostoru med dræavo in civilno druæbo da je to en od naËinov, kako razpravo natanËneje strukturirati in jo umestiti v mezo- raven. Poleg tega pa je analiza javnih politik pri nas dala tudi vrsto relevantnih raziskovalnih razultatov (npr. Fink Hafner 1996, 1998). 2. Postmoderne spremembe poloæaja znanosti in refleksivna scientizacija po U. Becku Postmoderne spremembe, ki globoko posegajo v druæbeno vlogo znanosti, so ena od velikih tem sodobnega druæboslovja. Obravnavajo jo ‡ tudi v kritiËni interakciji ‡ avtorji kot Habermas, Foucolt, Kuhmann, Offe, Giddens. OdliËen pregled tega dogajanja je pri nas podal Kos (1993). Tukaj se bom omejila na to, kako te spremembe pojasnjuje Ulrich Beck (1992), s konceptoma primarne in refleksivne scientizacije. Industrijski druæbi ustreza paradigma primarne scientizacije, po kateri se znanost nanaπa na ‘dani’, od znanosti πe ne dotaknjeni svet narave, ljudi in druæbe. Za to fazo je znaËilna tudi neomajna vera v napredek - in v znanost, ki ga prinaπa. Obstaja tudi jasno razlikovanje med laiki in strokovnjaki, zato se znanstveni rezultati v javnosti uveljavljajo skozi relativno avtoritarno obliko. Za razliko do tega pa zaËne v drugi polovici dvajsetega stoletja scientizacija prehajati v refleksivno fazo. Tu se znanosti veË ne sooËajo z ‘nedotaknjenim svetom’, ampak s svetom, ki so ga æe same preoblikovale, torej s svojimi lastnimi proizvodi in napakami, ‘s sabo, kot proizvodom in ustvarjalcem realnosti in problemov, ki jih prouËujejo’ (str. 156). Zdaj znanosti torej niso veË le vir za reπevanje problemov, ampak so tudi æe soodgovorne za nastale probleme in tako tudi same postanejo predmet svojega lastnega skepticizma. Znanosti so soudeleæene pri proizvodnji in porazdeljevanju tveganj. ‘Medtem, ko se znanosti πirijo, πe hitreje naraπËajo sama tveganja znanstvenega razvoja’. V tem procesu postaja znanost vse bolj diferencirana in vse veËja je poplava pogojnih, negotovih in medsebojno nepovezanih podrobnih rezultatov, nad katerimi je nemogoË pregled. Z rastoËo hiper-kompleksnostjo znanosti se dogaja to, da morejo in morajo ‘ciljne skupine’ in uporabniki znanosti - v politiki, gospodarstvu in javnosti - zdaj sami aktivno obdelovati to heterogeno ponudbo znanstvenih interpretacij. Izbirajo med nasprotujoËimi si, visoko specializiranimi trditvami, ki jih je moæno uporabiti drugo proti drugi in v vsakem primeru zloæiti tako, da bo to opraviËljivo. Tako se ‘objekti’ scientizacije spreminjajo v ‘subjekte’ scientizacije. ‘Dostop do realnosti in resnice, ki je bil prej pripisan znanosti, zaËnejo nadomeπËati odloËitve, pravila in dogovori, ki pa bi prav tako lahko bili tudi drugaËni’ (str. 156). Refleksivna scientizacija sproæa demistificiranje znanosti, ki v temeljih spreminja njeno strukturo, njeno prakso in tudi javno sfero, ki jo obkroæa. Prihaja do demono- polizacije znanstvenega spoznanja, saj tudi ‘ciljne skupine’ in uporabniki znanosti postanejo aktivni sooblikovalci druæbenega procesa pridobivanja znanja. Znanost tako postaja vse bolj nujna, obenem pa tudi vse manj zadostna, za druæbeno obvezujoËo definicijo resnice. ‘Resnica’ pa v Beckovem kontekstu seveda predvsem zadeva proizvodnjo in porazdelitev tveganj. V teh okoliπËinah znanost sodeluje pri proizvodnji in daignosti- 82 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Srna MandiË ciranju tveganj. Medtem, ko je v fazi primarne scientizacije znanost predvsem razbijala tabuje, jih v tej fazi konstruira oz. sodeluje pri njihovi socialni konstrukciji. To je posebej izpostavljeno z ‘objektiviziranjem’ tveganja ‡ interpretacijami, ki socialno konstruirano porazdelitev tveganj prikaæejo kot strukturno nujno in torej kot ‘objektivno dano’. Nasledek tega - in ne nazadnje tudi specifiËne uporabe Beckovih ugotovitev - je ‘kultura tveganja’ (Culpitt 1999). V okoliπËinah, ko vsaj na podroËju tehnoloπkega razvoja ni veË druæbenega konsenza o tem, kaj je napredek, Beck kot nujnost izpostavlja institucionalizacijo oz. institucionalno zaπËito pluralizma, ki med drugim izhaja tudi iz dræavljanskih pravic. 3. Modernizacija politike Po drugi strani pa se v postindustrijski druæbi kaæejo tudi velike spremembe v polju politiËnega. »e nadaljujemo z Beckom, prihaja do ‘politiËne modernizacije’, ki ‘zmanjπa moË politike in politizira druæbo’. Politika se razsrediπËa, dræava kot osrednja toËka hierarhiËne moËi odloËanja ‘ostaja le πe spomin na pred-demokratiËno in pol- demokratiËno preteklost’. V tem novem prostoru odloËanja se ‘vrhovi’ politiËnega sistema sooËajo s kooperativno organiziranimi nasprotniki, katerih moË definiranja problemov je podprta z medijsko publiciteto. Odpira se nova politiËna kultura, s πiroko aktivizacijo dræavljanov in organizacij - strukturna demokratizacija. Na razliËnih podroËjih vznikajo heterogeni centri pod-politike, njihov razvoj gre mimo parlamenta, izvornega doma politike. Te globoke spremembe v politiËni realnosti razvitih demokracij tematizirajo tudi podroËje analize politik. Opaæamo lahko, da sektorske politike nastajajo ob vse veËji udeleæbi razliËnih druæbenih skupin in rastoËi mobilizaciji interesnih skupin. Oblikujejo se v aranæmajih, ki Ëedalje manj ustrezajo tradicionalnemu modelu odloËanja - ‘parlament odloËi, vlada izvede’ - vse bolj pa v interakciji med deli dræave in interesnimi skupinami. Prav te okoliπËine izraæajo tudi koncepti, kot so policy skupnost in policy omreæje (npr. Jordan in Schubert 1992; van Waarden 1992; John 1998; veË o tem v Fink Hafner 1993, 1996, 1998), tudi zagovorniπke koalicije (Sabatier 1991). Te pojave v πirπem kontekstu oznaËujejo tudi drugi pojmi in koncepti, kot so npr. mezo-politika, javno-zasebno druæabniπtvo, intermediarne strukture (pri nas npr. V. Rus 1990, 1996, Adam 1998). Tudi pri nas se interesne skupine vkljuËujejo v oblikovanje in izvajanje sektorskih politik. Raziskava Fink Hafnerjeve ugotavlja, da se v novem politiËnem sistemu razvijajo zametki novih policy omreæij. Ta v veliki meri temeljijo na osebnih omreæjih, njihovo oblikovanje pa poteka ‘stihijsko’ in brez oblikovanih pravil obnaπanja. Stabilnejπa in institucionalizirana policy omreæja se razvijajo le na nekaterih policy sektorjih, najhitreje na podroËjih ekonomskih in socialnih politik, kjer obstaja moËna korporativna tradicija; med policy omreæji obstajajo velike razlike, najveË elementov modernega pojmovanja akterjev v policy procesu je ‡ med drugimi - tudi na podroËju zdravstvenih, socialnih, izobraæevalnih, kulturnih in raziskovalnih politik (Fink Hafner 1998). V teh okoliπËinah se seveda postavlja vpraπanje zapiranja udeleæencev odloËanja v oæji krog in izkljuËevanja ostalih. VeËina predstavnikov interesnih skupin v raziskavi 83Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Uporabnost druæbenih ved v prostoru med dræavo in civilno druæbo ugotavlja, da poteka odloËanje o politikah v ozkih, zaprtih krogih privilegiranih odloËevalcev (Fink Hafner 1998:839). Na podroËju druæbenih dejavnosti V. Rus (1996) opozarja na nevarnost nastanka koalicij, ki bi vkljuËevale politike in managerje, ne pa tudi uporabnikov in neposrednih izvajalcev storitev. Adam (1998) izpostavlja pomen horizontalnih omreæij dræavljanskega angaæiranja, kot zavore oblikovanju klientelistiËnih in klandestinih vertikalnih skupin odloËanja. 4. Nove oblike vkljuËevanja znanosti in kako se naπe druæboslovje znajde v novih okoliπËinah Modernizacija politike pa na podroËju oblikovanja in izvajanja javnih politik prinaπa πe neko drugo pomembno spremembo. NamreË, nekatere faze oblikovanja in izvajanja politik izrazito pridobivajo na pomenu in postajajo bolj poznanstvenjene. V okoliπËinah, ko se v oblikovanje politik vkljuËuje vse veË razliËnih akterjev, to omogoËa, da se uveljavljajo postopki, ki dovoljujejo boljπi pregled, pa tudi natanËnejπe in zanesljivejπe naËrtovanje, oblikovanje in spremljanje politik ter njihovih uËinkov. Tu se odpira veliko novo podroËje uporabnosti razliËnih znanosti, zlasti druæboslovja. Posebno faze spremljanja in vrednotenja uËinkov javnih politik so tako Ëedalje bolj poznanstvenjene, kar se kaæe tudi v razvoju discipline analize politik (npr. Dunn 1981; Hogwood in Gunn 1984; Kruschke in Jackson 1987; John 1998), pa tudi v vkljuËevanju vrste drugih disciplin in njihovih metod. In πe veË, to vkljuËevanje se utrjuje in stabilizira do te mere, da sta analiza in raziskovanje politik institucionalizirani (Dunn 1981). Med disciplinami, ki se v to vkljuËujejo, ima uporabna sociologija zelo pomembno vlogo. 5. Uporabnost v razliËnih fazah oblikovanja in izvajanja sektorskih politik Tudi za naπe razmere dræi ocena, do katere je priπel v svojih raziskavah Kingdon (1984), da ‘univerzitetniki’ lahko najbolj vplivajo na tisto fazo oblikovanja politike, ko se preudarjajo moæne alternative ravnanja (ukrepov), na druge faze pa manj. V tej fazi lahko znanstveniki razgrnejo nabor moænih ukrepov ter opredelijo in opiπejo inπtrumentarije razliËnih politik. Postreæejo lahko s predvidevanji uËinkov razliËnih ukrepov ter ocenijo, kakπna so priËakovanja in preference populacije, ki bi jo ti ukrepi prizadevali. V tej toËki naj izpostavimo nerazvitost inπtitucije ‘socialnega eksperimenta’ pri nas. V obliki socialnega eksperimenta se neka inovacija, preden bi bila zakonsko predpisana kot sploπen model, preveri v oæjem kontroliranem kontekstu, kjer status ‘eksperimenta’ dovoljuje zaËasne aranæmaje, ki se razlikujejo od zakonsko predpisanih. Eksperiment se je pri nas uspel uveljaviti v πolstvu, drugje pa bistveno manj. Drugo faza, v kateri lahko znanost, zlasti druæboslovje, zelo veliko prispeva, je faza spremljanja in vrednotenja politik (monitoring in evalvacija). Medtem ko se je ‡ vsaj na na podroËju socialnega razvoja - v postindustrijski druæbi æe ukoreninila evalvacijski kultura, evalvacijske tehnike so namreË v eksploziji in univerzitetniki prosperirajo v vlogi eksternih, neodvisnih evalvatorjev politik in programov vseh vrst, se je pri nas to 84 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Srna MandiË podroËje udejstvovanja πele zaËelo razvijati. V dokajπnji meri to lahko pripiπemo samemu dejstvu, da je bilo veË sektorskih politik πele pred kratkim dokonËno izoblikovanih (npr. kulturni, stanovanjski in drugi nacionalni programi). »e pa niso sprejeti cilji, seveda tudi ni moæno spremljati, v kolikπni meri so bili uresniËeni, in tudi ne, kakπni so konËni uËinki. Brez tega ni povratnega sporoËila o delovanju politike. »e ta Ëlen politike manjka, tudi ni moæno ocenjevati njene uspeπnosti. Prav tukaj pa bi lahko imela akademska sfera, s svojim neodvisnim poloæajem in z visoko stopnjo zanesljivosti podatkov (oblikovanjem kazalcev), zelo pomembno vlogo. Nasploh lahko reËemo, da druæboslovje pri nas nima dovolj zaznavne vloge nosilca neodvisne presoje spornih druæbenih vpraπanj. K temu veliko prispevajo tudi mediji, ki se pri obravnavi takπnih vpraπanj pogosto povsem zadovoljijo s podatki in interpreta- cijami upravnega resorja in/ali strankarskih veljakov. »e pa mediji æe vkljuËijo v to razpravo znanost, je to pogosto zato, da bi ta prispevala argumente in podprla eno ali drugo stran, ne pa zato, da bi lahko tudi drugaËe artikulirala in reflektirala samo vpra- πanje, torej zunaj matrike strankarsko polariziranega argumentiranja. Velika potencialna moË druæboslovja pa je natanko v tej neodvisnosti. ©e najbolj kritiËna pa se zdi faza t.i. ‘uvrπËanja na dnevni red’ , torej oblikovanja in selekcije tistih spornih vpraπanj, ki postanejo pripoznana in s tem vstopijo v proces oblikovanja sektorske politike. Mimogrede, da sociologija o tem lahko kaj reËe, kaæe pojavitev cele nove poddiscipline - ‘sociologije socialnih problemov’ (Jamrozik in Nocella 1998). Nasploh pa ta faza oblikovanja politik, ‘uvrπËanje na dnevni red’, sodi med tiste, ki so relativno slabo pojasnjene, toda kljub temu imajo znanstveniki v njej priznano pomembno vlogo. Obstajajo tri kljuËne, zunajparlamentarne poti, po katerih problemi pritegnejo pozornost v vladi in okoli nje (Kingdon 1984:20) : (1) sistematiËni indikatorji, ki spremljajo dogajanje na nekem podroËju in pokaæejo pomembno spremembo; (2) povratno sporoËilo o izvajanju neke politike ali programa; (3) dogodki, kot so krize in πkandali, ki v ospredje pozornosti javnosti postavijo neko vpraπanje. Ugotovimo lahko, da sta prva dva mehanizma, ki seveda predpostavljata udeleæbo znanosti, pri nas relativno malo upoπtevana; prevladuje in, rekla bi, da je sorazmerno tudi preveË razvit, tretji naËin, v katerem imajo kljuËno vlogo mediji. Seveda pa je ta faza oblikovanja politik predvsem moËno zaznamovana s predstavniki politiËnih strank. Njihova dominacija pri nas je tako izrazita, da se razpravljanje o razvojnih problemih zapira in strukturira s strankarsko polarizacijo. Matrika strankarsko polariziranega dokazovanja je tako moËna, da skozi njo pogosto poteka prav vsako razumevanje in sprejemanje znanstvenih rezultatov. V takih okoliπËinah pa je moË znanosti, da probleme anticipira in sistematiËno artikulira, seveda daleË premalo izkoriπËena, saj je vsak govor o problemih, tudi Ëe so strukturne narave, kaj hitro razumljen kot kritika delovanja neke stranke ali konkretnega dræavnega resorja v ‘njeni’ posesti. DrugaËe povedano, razlikovanje med interesno usmerjenimi in idejno usmerjenimi pristopi (John, 1998) je pri nas danes dokaj nejasno, slednji pristop pa tudi malo priznan in pogosto razumljen le kot krinka za interesnega. 85Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Uporabnost druæbenih ved v prostoru med dræavo in civilno druæbo 6. Znanost in danaπnja receptivna sposobnost naπega okolja Menim, da je v naπem okolju sposobnost sprejemanja znanstvenih rezultatov danes relativno nizka. Za primerjavo poglejmo, kako Kingdon (1984) opisuje prisotnost ‘univerzitetnikov, raziskovalcev in svetovalcev’ v politiËnem prostoru ZDA: ‘Njihove sledi je najti v celotnem procesu oblikovanja in izvajanja politik. O idejah iz univerzitetne literature redno razpravljajo uradniki, osebje in lobisti v Kongresu. Prominentne univerzitetnike poznajo pa imenu in jih vztrajno omenjajo v razgovorih. Na zasliπanjih, sreËanjih in posvetovalnih panelih kongresni odbori in upravne agencije vedno znova spraπujejo raziskovalce in analitike po strokovnih mnenjih.’ (str. 57). Ugotovimo lahko, da je pri nas tovrstnega dogajanja in sreËevanja med predstavniki subsistemov znanosti in politike relativno malo. Delno lahko to pripiπemo relativno πibko razviti posvetovalni politiËni kulturi (Fink Hafner 1998). Pomemben del razlage je najti tudi v relativno πibko izoblikovanih intermediarnih strukturah med subsistemoma znanosti in politike. Tu imajo lahko zelo pomembno vlogo posvetovalna telesa in stro kovni sveti, v katerih strokovnjaki in predstavniki izvajalcev, uporabnikov in πirπe javnosti izraæajo svoje ideje in mnenja o pomembnih vpraπanjih sektorskih politik. O konstituiranosti in naËinu delovanja takπnih svetov na podroËjih razliËnih sektorskih politik ni znanih podatkov, vendar sprejem vrste nacionalnih programov obeta ugodnejπi tovrsten razvoj. Pomembne pa so tudi specifiËne oblike predstavljanja znanstvenih rezultatov, kot so na primer javne predstavitev raziskav in publikacij. Paradoksalno, a zdi se, da so ti dogodki danes redkejπi kot pred desetletjem, in tudi relativno slabo obiskani, celo od samih univerzitetnih kolegov, kaj πele od medijev, interesnih skupin in politikov. Seveda obstajajo velike razlike med posameznimi znanstvenimi podroËji, toda sploπen trend se vseeno zdi tak. Menim, da bi sistematiËnejπe razvijanje teh oblik lahko imelo zaznaven vpliv in bi okrepilo stike in sodelovanje med politiki, znanostjo in tudi interesnimi skupinami. Na podroËju socialnega razvoja pa je opazna πe odsotnost t.i. ‘socialnega poroËila’. Tak dokument ima namreË zelo pomembno socialno funkcijo; za razliko do t.i. Nacionalnih poroËil, usmerjenih k mednarodni javnosti, je prvi namenjen domaËi javnosti in sluæi predvsem vzpodbujanju in strukturiranju πiroke razprave. Za konec πe nekaj o vplivu tretje strani ‡ organizirane civilne druæbe ali interesnih skupin. Tu je treba priznati velik hendikep, da t.i. neekonomske skupine (t.j. dræavljanske skupine, ki niso gospodarski subjekti) praktiËno ne nastopajo v vlogi naroËnikov raziskav ali ekspertiz. Tovrstnih zasebnih skladov, ki bi imeli lastne vire, je pri nas zanemarljivo malo, v primerjavi z dræavami z utrjeno demokracijo. Brez njih pa ostajajo nekatera vpraπanja in druæbena tveganja raziskovalno ‘nepokrita’; v relativni prednosti pa so vpraπanja, ki so zanimiva za drugo stran - za gospodarske subjekte in dele dræave. To stanje seveda zmanjπuje moænost oblikovanja moËnejπih, tudi z znanstvenimi izsledki podprtih, zagovorniπkih koalicij, na osnovi dræavljanskih iniciativ. Znanost v takπnem okolju lahko nehote prispeva k ‘demokraciji moËnih’ in k njihovem monopolu na definiranje in porazdeljevanje vrste druæbenih tveganj. 86 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 79-86 Srna MandiË Literatura Adam, F. (1998): The Relevance of Social Capital and Intermediary structures for the Creation of Systemic Competitiveness. Druæboslovne razprave, Let. XIV, πt- 26, str. 48-60. Beck, U. (1992): Risk Society. London Thousand Oaks New Delhi: Sage Publications. Culpitt, I. (1999): Social policy and risk. London: Sage. Fink Hafner, D. (1993): Policy skupnosti in nekateri problemi vladanja v prehodnem obdobju. V: D. Zajc (ur.): Slovenski parlament v procesu politiËne modernizacije. Ljubljana: FDV. —— (1996): Oblikovanje policy mreæ in lobiranje. Ljubljana: CPZ FDV. —— (1998): Preoblikovanje policy omreæij v kontekstu demokratiËnega prehoda- slovenski primer. Teorija in praksa, let. XXXV, πt. 5, str. 830-849. Jamrozik, A. in Nocella, L. (1998): The Sociology of Social Problems. Cambridge: Cambridge University Press. John, P. (1998): Analysing Public Policy. London and New York: Pinter. Jordan, G. in Schuber, K. (1992): A Preliminary Ordering of Polcy Network Labels. European Journal of Political Resarch, let. 21, str. 7-27. Kingdon, J. W. (1984): Agendas, Alternatives, and Public Policies. Boston and Toronto: Little, Brown and Company. Kos, D. (1993): Racionalnost neformalnih prostorov. Ljubljana: FDV. North, D. (1986): A Neoclassical Theory of the State. V Jon Elster (Ur.): Rational Choice. Basil Blackwell. Rus, V. (1990): Socialna dræava in druæba blaginje. Ljubljana: Inπtitut za sociologijo. Rus, V. (1996): Uvod, v: Veljko Rus (Ur.):Privatizacija πolstva, zdravstva in kulture. Ljubljana: FDV. Van Waareden, F. (1992): Dimensions and Types of Policy Networsk; European Journal of Politi- cal Research, Let. 21, str. 29-52. AvtoriËin naslov Dr. Srna MandiË Fakulteta za druæbene vede Univerze v Ljubljani p.p. 2547, 1000 Ljubljana; e-mail: srna.mandic@uni-lj.si Rokopis sprejet marca 2001. Po mnenju uredniπtva je Ëlanek uvrπËen v kategorijo: vabljeno predavanje na znanstvenem sreËanju (Letno sreËanje slovenskih sociologov, Nova Gorica ‘2000).