Številka projekta: 2017-1-SI01-KA202-035580 Mreženje za podjetništvo NET-ENT MODUL Ucni nacrt Sofinancira program Evropske unije Erasmus+ Projekt: NET - ENT - Networking for Entrepreneurship / Mreženje za podjetništvo NET – ENT MODUL: Učni načrt Partnerji: Šolski center Nova Gorica, Nova Gorica, Slovenija Srednja šola za oblikovanje in fotogra�jo Ljubljana, Ljubljana, Slovenija Univerza uporabnih znanosti Haaga-Helia (Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu), Helsinki, Finska Politehniški center Txorierri (Politeknika Ikastegia Txorierri), Derio, Španija City of Glasgow College, Glasgow, Združeno Kraljestvo Založnik: Šolski center Nova Gorica Urednik: Rosana Pahor Avtorji: Rosana Pahor, Tanja Ušaj Hvalič, Saša Vitežnik Jelen, Damijan Kracina, Aleksandra Ardalić, Kepa Larrondo, Päivi Williams, Maria Haukka, Sonja Kuosmanen, Barbara Aitkenhead, James Wilson Prevajanje in lektoriranje: Marko Celinšek Kaličanin Oblikovanje: Lettim studio, d.o.o., Slovenija Javno objavljeno: 2020 Elektronska izdaja Format: pdf URL: ttp://www2.arnes w2.ar .si/~pr nes ojekt-net- .si/~projekt-net-ent/ucni_nacr ent/ucni_nacrt.pdf So�nancira program Evropske unije Erasmus + Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=305175040 ISBN 978-961-94996-6-5 (pdf) Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Vsebina: Podjetništvo Cilj modula je razviti podjetniško miselnost in kulturo med dijaki (študenti) in učitelji. „Smisel za iniciativnost in podjetnost lahko na grobo definiramo kot zmožnost, da ideje pretvorimo v deja nja, in sicer take ideje, ki ustvarjajo vrednost, za druge ljudi (definicija po Entre-Comp)“. Spreminjanje idej v dejanja je osnovna ideja modula NET-ENT. Modul udeležencem omogoča, da izkusijo kreativni proces – od ideje do tržno uspešnega izdelka. Samega procesa ne poznamo vnaprej, razvijamo ga sproti, odvisno od tega, kam nas vodijo ideje. Vendar pa poznamo podjetniške spretnosti, ki jih moramo razvijati (1. del), in nekaj dejstev, ki jih moramo imeti v mislih, da bomo iz začetne ideje ustvarili tržno uspešen izdelek (2. del). Modul sestavlja: 1. del Osebna rast in razvoj podjetniške miselnosti Samozavedanje in Motivacija in Vizija Ustvarjalnost Zaznavanje priložnosti samoučinkovitost vztrajnost 2. del Razvoj tržno uspešnega izdelka (podjetja) Vrednotenje Ustvarjanje idej Prototipiranje Končni izdelek idej Vse to je podrobno opisano v učbeniku za dijake. Učbenik je v pomoč skozi celoten postopek, vendar se lahko uporabniki sami odločijo, katera orodja in sredstva bodo uporabljali med procesom. Celoten proces je kot pustolovščina na še nepoznani poti podjetniškega ustvarjanja in uspeha, pri čemer ste sam svoj na-vigator, raziskovalec in coach. Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Metoda: Mreženje – integracija znanja in izkustveno učenje Ideja modula je združiti učitelje in dijake iz treh različnih programov (poslovanje in trženje, industrijsko in grafično oblikovanje, proizvodnja), ki bodo skupaj sodelovali pri ustvarjanju tržno uspešnega izdelka. Pričakujemo, da se bodo v določenih fazah projekta v proces vključili tudi strokovnjaki z zgoraj omenje-nih področij dela, in sicer na različne načine (prilagojena predavanja, mentorstvo, razgovori, spoznavanje praks v podjetjih). Tim združuje tri različna področja dela (oblikovanje, trženje, proizvodnja) in je sestavljen iz: - učiteljev iz vsakega področja / izobraževalnega programa, - dijakov iz vsakega področja / izobraževalnega programa, - strokovnjakov s trga dela (vsaj enega za vsako strokovno področje oziroma po potrebi). Inovacije v učenju in poučevanju: Coaching Učitelji nimajo več svoje običajne vloge. Postanejo mentorji / coachi in uporabljajo inovativne metode poučevanja v svojem učnem procesu. V fazi vrednotenja idej mora učitelj povabiti strokovnjake iz podjetij in učitelje iz drugih šol / programov, da se pridružijo učnemu procesu, po potrebi pa poišče tudi druge povezave, ki bi lahko bile koristne pri razvoju ideje. V modulu NET-ENT učitelji in dijaki dejansko soustvarjajo izkušnje učenja / poučevanja (tudi drugi ljudje lahko sodelujejo v modulu, kadar je to koristno). Za izva-janje te inovativne metode v izobraževanju so potrebni novi pristopi k poučevanju in učenju (Coaching – orodja in veščine coachinga). Učitelji so tisti, ki lahko motivirajo in spodbujajo dijake. S svojimi dijaki vzpostavijo profesionalen, navdihujoč in podporen odnos ter jih skozi proces podpirajo s postavljanjem ustreznih vprašanj (od prvih korakov skozi spremljanje napredka do končnega cilja). To podrobno opišemo v priročniku za učitelje, kjer najdete tudi številne vaje, primerne za delo z dijaki (poglavje: Usposabljanje izobraževalcev – coaching – inovacije v učenju in poučevanju). Dijaki imajo privilegij, da lahko sami izberejo ideje, ki jih želijo razviti, to pa jih lahko samo po sebi zelo motivira. Razvijajo temeljne spretnosti in pristope, kot so ustvarjalnost, pobuda, sodelovalo načrtovanje, odločnost, timsko delo, odpornost, razumevanje tveganja in občutek odgovornosti. To jim pomaga, da lahko svoje ideje pretvorijo v dejanja in postanejo dovolj samozavestni, da so sposobni zadovoljiti potrebe resničnega trga. Druga korist, ki jo prinaša sodelovanje v tem modulu, je tudi spoznanje, kako pomembno je sodelovanje med različnimi področji, da lahko ustvarimo uspešen izdelek. Že v šolskih letih dijaki vzpostavijo nekatere pomembne povezave, ki jim lahko olajšajo odpiranje lastnih mikro ali malih podjetij v prihodnosti (zgodnje mreženje). Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Trajanje in vrednotenje (ocenjevanje) v NET-ENT modulu V tabeli v nadaljevanju si lahko ogledate število ur, ki so predvidene za vsak sklop, vendar pa se te številke lahko spremenijo in prilagodijo potrebam uporabnika. V tem predlogu modul vsebuje 100 ur in 5 kreditnih točk (20 ur – 1 kreditna točka). Uporabniki ga lahko prilagodijo glede na svoje potrebe. Vsi udeleženci modula (dijaki, učitelji in zunanji strokovnjaki) pridobijo določene kompetence in prejmejo potrdilo o udeležbi. Pomembno je, da v procesu sodelujemo od začetne ideje do končnega izdelka. Ocenjevanje ni najpomembnejše. Pomembnejša je samorefleksija znotraj procesa. Skozi celotni proces se moramo nenehno spraševati: Kje smo na poti do cilja? Kaj še potrebujemo, da dosežemo cilj? Na katera vprašanja je še treba odgovoriti? Koga lahko vprašamo, vključimo v učni proces? Od koga se lahko še učimo? Kompetence lahko ocenite s pomočjo EntreComp Appendix: The full EntreComp framework (Okvir podjetniških kompetenc). Najdete ga na spletni strani: (https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and- technical-research-reports/entrecomp-entrepreneurship-competence-framework, stran 23 – 35, stran 18 in 19). Študijsko gradivo modula NET-ENT – učbeniki in praktični primeri  Priročnik za učitelje  Učbenik za dijake  Digitalna orodja za dijake in učitelje Študijsko gradivo je na voljo na evropski (EU) spletni strani projekta NET-ENT: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/6732d822-1b78-46a0-8135-c505f3917f02 Po projektu Modul NET-ENT lahko izvedemo v sklopu:  odprtega kurikula,  projektnega dela,  zbirnih vsebin,  interesnih dejavnosti,  kariernega svetovanja,  že obstoječih programov,  mobilnosti v EU itd. Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Učni načrt modula NET-ENT Metode poučevanja Kompetence Učni izidi Vsebina učbenika za dijake Inovativna orodja in veščine coachinga 1. del – Osebna rast in razvoj podjetniške miselnosti Samozavedanje in  Kandidat zna prepoznati in  Odlašanje – Orodja coachinga: samoučinkovitost oceniti svoje prednosti in prepoznavanje  Steber kompetenc slabosti. in premagovanje Verjemite vase in se  Vrednote  odlašanja nenehno razvijajte Kandidat prevzema odgovornost za svoj uspeh  Upravljanje s časom – Veščine coachinga: 5 ur – prilagodljivo / neuspeh in doseganje določanje prioritet ciljev.  Znati reči ne  Poslušanje, spraševanje,  Perfekcionizem in povzemanje, zrcaljenje načelo 20/80  Samouravnavanje Vizija  Kandidat pozna in  Razvijanje vizije Orodja coachinga: uporablja tehnike in orodja   SMART cilji Delajte v smeri svoje Usmeritev in namen za razvijanje vizije in vizije prihodnosti pretvarjanje idej v dejanja.  Vrednote  Načrtovanje aktivnosti  Razvijanje podjetniške  Odločitvena bilanca 5 ur – prilagodljivo vizije  Vrednote Veščine coachinga:  Poslušanje, spraševanje, povzemanje, zrcaljenje Motivacija in Kandidat je:  Pomen motivacije in Orodja coachinga: vztrajnost  odločen, da bo ideje vztrajnosti  SMART cilji spremenil v dejanja, Bodite osredotočeni in  Napotki za uspeh  Načrtovanje aktivnosti ne obupajte  pripravljen biti potrpežljiv  Odločitvena bilanca in vztrajen pri doseganju  Vrednote 5 ur – prilagodljivo dolgoročnih lastnih ali skupinskih ciljev,  motiviran in vztrajen pri Veščine coachinga: reševanju izzivov kljub  Poslušanje, spraševanje, negotovostim in začasnim povzemanje, zrcaljenje neuspehom. Ustvarjalnost Kandidat je sposoben:  Ustvarjalnost Veščine coachinga:  razvijati ideje in prepoznati  Poslušanje, spraševanje, Razvijte kreativne ideje,  Ustvarjalnost priložnosti za ustvarjanje povzemanje, zrcaljenje ideje z namenom in podjetniško vrednosti, predlagati boljše razmišljanje 5 ur – prilagodljivo rešitve od obstoječih in  Podjetniška miselnost ustvarjati nove izzive,   Kaj zmanjšuje raziskati in eksperimentirati ustvarjalnost? z inovativnimi pristopi,   Kaj spodbuja združevati znanje in ustvarjalnost? sredstva za doseganje koristnih učinkov.  Inovacijski motor/ pogon Zaznavanje  Kandidat zna prepoznati  Zaznavanje priložnosti Veščine coachinga: priložnosti in izkoristiti priložnosti kot ključna podjetniška  Poslušanje, spraševanje, Uporabite svojo za ustvarjanje vrednosti, kompetenca povzemanje, zrcaljenje domišljijo in sposob- tako da prepozna potrebe nosti, da prepoznate in izzive, ki jih je treba priložnosti za ustvar- izpolniti. janje vrednosti 5 ur – prilagodljivo Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Metode poučevanja Kompetence Učni izidi Vsebina učbenika za dijake Inovativno - uporaba orodij in veščin coachinga 2. del – Razvoj tržno uspešnega izdelka (podjetja) Ustvarjanje idej  Kandidat je motiviran, da  Iskanje idej Veščine coachinga – vedno naredi stvari, prevzame  uporabite: Prevzemanje pobude Kako povečati svoj pobudo in je pripravljen potencial  Poslušanje stvari narediti na svoj 5 ur – prilagodljivo način.  Snovalsko razmišljanje  Spraševanje - Design Thinking  Povzemanje  Zrcaljenje Vrednotenje idej Kandidat zna:  Vrednotenje idej na (trženjski,  prepoznati in izkoristiti splošno oblikovalski in priložnosti za ustvarjanje  Trženjski vidik Druge metode poučevanja: proizvodni vidik) vrednosti, tako da  Oblikovalski vidik  Pridobivanje prepozna potrebe in izzive, Vrednotenje idej  Proizvodni vidik neodvisnih ki jih je treba izpolniti, podatkov Delo z drugimi  razlikovati med  Brainstorming oblikovalskimi, trženjskimi  Lotosov cvet 10 ur – prilagodljivo in proizvodnimi vidiki v procesu razvoja novih  Preglednica idej izdelkov ter razume  Šest klobukov njihovo vlogo pri razmišljanja doseganju uspeha,  Snovalsko  izbrati sodelavce in razmišljanje - sestaviti večji tim, da Design thinking doseže želeni cilj.  Miselni vzorci Prototipiranje  Kandidat zna načrtovati  Vloga prototipa  Predstavljanje ideje (preoblikovanje ideje in upravljati proces  Prototipiranje – v akcijo) ustvarjanja tržno digitalno, virtualno, Podpora vseh konverzacij: uspešnega izdelka, od Načrtovanje in fizično  Model GROW IDEJE do PROTOTIPA, ter ga upravljanje po potrebi prilagoditi.  Sredstva – material in oprema  Obvladovanje Kandidat se zna  Uporabniško testiranje negotovosti, dvoma in soočiti z negotovostjo,  Pridobivanje sredstev tveganja nezanesljivostjo in tveganjem. Zna sprejeti 40 ur – prilagodljivo neuspeh kot priložnost za učenje. Končni izdelek  Kandidat se zna učiti skozi  Predstavljanje ideje izkušnje pri razvijanju Učenje skozi izkušnje novih izdelkov.  Kandidat lahko prepričljivo 20 ur – prilagodljivo in samozavestno predstavi idejo (izdelek / storitev) in njeno konkurenčno prednost.  Interdisciplinarnost – vključuje učitelje, dijake (študente) in strokovnjake iz različnih strok  Mednarodnost – izmenjava izkušenj in sodelovanje z drugimi državami, vključenimi v projekt, v različnih fazah procesa  Dvojezičnost, večjezičnost – zmožnost sporazumevanja (pisanja in govorjenja) v tujem jeziku in uporabe tuje literature  Izkustveno učenje – proces učenja skozi izkušnje, „učenje skozi razmislek o početju“ Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Pridobljene kompetence – potrdila Potrdilo o udeležbi za učitelje …………………………………………………………………………………………………………. prejme to potrdilo za udeležbo v modulu NET-ENT z naslednjimi učnimi izidi:  razume vlogo učitelja – coacha  zna izbrati in uporabljati primerna orodja in veščine coachinga za podporo procesa razvoja ideje v tržno uspešen produkt  aktivno prispeva k osebnemu in podjetniškemu razvoju dijakov  je predan procesu coachinga  je pripravljen deliti znanje v svoji organizaciji in širše  spodbuja razvoj veščin coachinga in podjetniških inovacij Potrdilo o udeležbi za zunanje strokovnjake …………………………………………………………………………………………………………. prejme to potrdilo za udeležbo v modulu NET-ENT, za posredovanje naslednjih znanj:  prenašanje znanja iz izkušene osebe na osebo, ki se uči  pomoč dijakom pri prenosu njihovih teoretičnih in drugih znanj v praktično uporabo  stalna podpora dijakom skozi konkretne primere razvoja izdelka od ideje do končnega produkta  povezovanje izobraževanja s trgom dela  dolgoročna izmenjava znanja, sodelovanje in mreženje Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Potrdilo o udeležbi za dijake …………………………………………………………………………………………………………. prejme to potrdilo za udeležbo v modulu NET-ENT za doseganje naslednjih učnih izidov: 1. del – Osebna rast in razvoj podjetniške miselnosti  Kandidat zna prepoznati in oceniti svoje prednosti in slabosti.  Kandidat prevzema odgovornost za svoj uspeh / neuspeh in doseganje ciljev.  Kandidat pozna in uporablja tehnike in orodja za razvijanje vizije in pretvarjanje idej v dejanja.  Kandidat je:  odločen, da bo ideje spremenil v dejanja,  pripravljen biti potrpežljiv in vztrajen pri doseganju dolgoročnih lastnih ali skupinskih ciljev,  motiviran in vztrajen pri reševanju izzivov kljub negotovostim in začasnim neuspehom.  Kandidat je sposoben:  razvijati ideje in prepoznati priložnosti za ustvarjanje vrednosti, predlagati boljše rešitve od obstoječih in ustvarjati nove izzive,  raziskovati in eksperimentirati z inovativnimi pristopi,  združevati znanje in sredstva za doseganje koristnih učinkov.  Kandidat zna prepoznati in izkoristiti priložnosti za ustvarjanje vrednosti, tako da prepozna potrebe in izzive, ki jih je treba izpolniti. 2. del – Razvoj tržno ali poslovno uspešnega izdelka (podjetja)  Kandidat je motiviran, da naredi stvari, prevzame pobudo in je pripravljen stvari narediti na svoj način.  Kandidat zna:  prepoznati in izkoristiti priložnosti za ustvarjanje vrednosti, tako da prepozna potrebe in izzive, ki jih je treba izpolniti,  razlikovati med oblikovalskimi, trženjskimi in proizvodnimi vidiki v procesu razvoja novih izdelkov ter razume njihovo vlogo pri doseganju uspeha,  izbrati sodelavce in sestaviti večji tim, da doseže želeni cilj.  Kandidat zna načrtovati in upravljati proces ustvarjanja tržno uspešnega izdelka, od IDEJE do PROTOTIPA, ter ga po potrebi prilagoditi.  Kandidat se zna soočiti z negotovostjo, nezanesljivostjo in tveganjem. Zna sprejeti neuspeh kot priložnost za učenje.  Kandidat se zna učiti skozi izkušnje pri razvijanju novih izdelkov.  Kandidat lahko prepričljivo in samozavestno predstavi idejo (izdelek / storitev) in njeno konkurenčno prednost. Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje. Podpora Evropske komisije za pripravo te publikacije ne pomeni potrditve vsebine, ki izraža le mnenja avtorjev, in Komisija ne more biti odgovorna za kakršno koli uporabo informacij, ki jih vsebuje.