prva beseda Shulamit Ramon RAZVOJ DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI V VELIKI BRITANm IN SEVERNI AMERIKI (Zgodovinski pregled) Počaščena sem in vesela, da sem prva gostujočapredavateljicanovega programa usposabljanja za duševno zdravje v skupnosti na Univerzi v Ljubljani. Ob tej priložnosti bi se rada zahvalila g. Vitu Flakerju za delo, ki ga je vložil v to, da seje program začel uresničevati, pa tudi poudarila, da gre pri tem za iniciativo petih držav, ki jih sponzorira Evropska skupnost. To sodelovanje vam v marsičem daje prednost pred našimi študenti v Veliki Britaniji, ki imajo le redko možnost primerjajnja različnih pogledov na duševno zdravje v skupnosti. Upam, da vam bodo razhčni modeh, ki vam jih bomo predstavili, omogočiU, da boste izbrali inrazvih tistega, ki bo najbolje ustrezal Sloveniji in času, vkaterem živimo. Upam, da se boste med številnimi predstavljenimi okviri in različnimi modeH sistemov služb lahko odločih za tistega, ki bo za vaše potrebe najboljši, in da ne boste ponavljali naših napak; sem pa prepričana, da boste delali svoje lastne, izvirne napake. Kajti zgodovina duševnega zdravja v skupnosti je, kakor zgodovina katerega koh novega sistema, tako v Veliki Britaniji kot v Severni Ameriki najprej zgodba o napakah in o relativno skromnih uspehih. Še zlasti sem počaščena, ker sem z vami zdaj, v teh časih, ki so za vaš konec sveta tako hudi. Hudi časi pogosto omogočijo ljudem, da vidijo stvari v novi luči, da si ustvarijo drugačen vrstni red vrednot. Upam, da se boste vi, in Slovenci nasploh, začeh bolj zavedati dolžnosti, kijih ima družba do ljudi, in pomena, ki ga ima ustanavljanje služb za duševno zdravje v skupnosti kot način pomoči žrtvam duševnega stresa. Te službe temeljijo na prepričanju, da so prav ljudje največje bogastvo vsake družbe. Beseda o terminologiji Duševno zdravje je varljiv termin, ki gaje težko definirati in je v veliki meri odvisen od tistega, ki ga definira. Pogostaje definicija, da je to odsotnost bolezni ali stanje dobrega počutja. Večina pa nas iz lastnih izkušenj ve, da so trenutki dobrega počutja relativno redki, da sta stres in prenapetost pogostejša kot mir, spokoj ali dobro počutje. Zato je morda res, daje duševno zdravje prej ideal, za katerim stremimo, kot pa dosegljiv cilj. Duševni stresše eno stanje, ki ga poznamo vsi, namreč stanje neugodja in Socialno delo 32/1993, št. 1-2 strahu, občutek odtujitve od sebe in drugih in včasih tudi od predmetnega sveta. Toda čeprav je to univerzahia izkušnja, se zavedamo lestvice takšnih čustev, kjer razlike niso preprosto kvantitativne, ampak predvsem kvalitativne. Najvišji vrh te lestvice navadno imenujemo duševna bolezen, da bi ločili med stresom in bolezenskim stanjem. Zavedam se, da kolegi medicinci in včasih tudi laiki uporabljajo termin duševna bolezen, kakor opisujemo telesno bolezen, pri kateri domnevamo, da je postavljena biološka definicija. Kot veste že iz dosedanjega usposabljanja, se pkoh domnevne biološke baze duševnega stresa vnema vroča debata. Osebno se pridružujem stališču, da le redko naletimo na duševno bolezen, ki bi jo povzročih biološki dejavniki, res pa je, da je pogost - in to vemo tudi iz lastnih izkušenj - vpliv duševnega stresa na naše telo, saj smo bitja, ki naseljujemo telo, zato mora med našim duhom in telesom potekati interakcija, kar se pokaže tudi, ko doživljamo hud duševni stres. Prav tako je gotovo, da ne bom uporabljala termina "pacient", ker ta pripada zgolj medicinskemu vidiku in označuje precejšnjo pasivnost. Namesto tega bom uporabljala termina klient ali uporabnik služb. Zdaj bom poskušala opisati, kaj je duševno zdravje v skupnosti v Veliki Britaniji in Severni Ameriki, in kako je do tega prišlo. Trdim, da vzpon duševnega zdravja v skupnosti v prevladujoč model pomeni radikalen preobrat v naših pogledih na duševni stres in na ljudi, ki jih prizadane, prav tako pa trdim, da so ta razvoj zaznamovala stalna nasprotja in nedoslednosti, kar zahteva posebno razlago. Ko razmišljamo o radikabem preobratu v psihiatričnem sistemu, moramo upoštevati tele parametre: - socialno-ekonomsko-politični kontekst; - vrsto duševnega stresa in na kateri njegov del so se osredotočili v novem/ starem sistemu; - vrsto razlag in stopenj intervencije v starih/novih sistemih; - vrsto okolij, ki jih je sistem ustvaril in uporabljal; - vrsto sektorjev, ki so jih osnovali in znotraj katerih delujejo. - ovrednotenje poglavitnih ciljev, procesov in rezultatov, ki so za sistem tipični, in načinov, kako so jih prevedli v prakso. Na koncu opisa duševnega zdravja v skupnosti se bom poskusila osredotočiti tudi na komponente, ki so podlaga duševnemu zdravju: na bazo vrednot, na znanje in na spretnosti. Duševno zdravje v skupnosti (Community Mental Health - CMH), ki seje zače- lo razvijati po drugi svetovni vojni, je definirano kot ponudba storitev za dušev- no zdravje v skupnosti namesto v ustanovah, ki uporabnika ločijo od skupnosti. • Ramon: RAZVOJ DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI Opisala bi rada nekaj tipičnih primerov, ki ilustrirajo, kaj je duševno zdravje v skupnosti, vendar pa žehm poudariti, ààsommorajo ò/Yzmedmodeli duševnega zdrayj a v skupnosti razlike, ustrezne razlikam v kulturi ter v sociahii in ekonom- ski organizaciji, ki obstajajo med Veliko Britanijo in Severno Ameriko, pa tudi znotraj obeh držav, če sploh ne govorimo o postkomunistični Srednji Evropi. V mestu Madison (Wisconsin) v ZDA lahko ljudje, kijih prizadene duševni stres, uporabijo telefonsko hnijo in/ah se obrnejo na center za duševno zdravje v skupnosti, tja pa jih lahko napoti tudi njihov družinski zdravnik. Po telefonu se lahko pogovarjajo s prostovoljci, ki jih razumevajoče poslušajo in jim svetujejo, naj poiščejo profesionabo pomoč, obiščejo prijatelja ali versko pomoč (če so verni). V centru za duševno zdravje v skupnosti imajo profesionalce iz različnih disciplin: bohiiške sestre, psihologe, sociabe delavce in psihiatre. Center poskrbi za konzultacijo z enim izmed teh profesionalcev, pač glede na začetno oceno, ki temelji na tem, kar je oseba - ali tisti, ki jo je priporočil - povedala centru. Ko bolj natančno določijo stanje, lahko ljudem ponudijo inter- vencijo - zdravljenje, posvetovanje, delo v družini, vključitev v program rehabi- litacije, povezavo s strokovnjaki za nastanitev. Center ima tudi dnevne programe, kjer je mogoče sodelovati v vrsti aktivnosti, denimo v umetniških krožkih, pri terapiji, ki te raztrese, v diskusijah, potem so tu še izleti, lahke telesne vaje... Center dela tudi z otroki in njihovimi družinami, ali pa imajo v ta namen ločen center Delo z otroki večinoma zajema svetovanje in vedenjske modifikacije, redko zdravljenje. Hospitalizacija otrok je redka. Nekateri ljudje gredo živet v stanovanjske skupnosti z drugimi, ki so bih prav tako žrtve duševnega stresa, ob pomoči osebja služb. Stopnja pomoči se od posameznika do posameznika razlikuje, pač glede na potrebe. Obstaja posebna skupina za ljudi s trajnimi duševnozdravstvenimi težavami, ki ima celodneven delovnik in skrbi za vse: za nakupe, porabo denarja, za hišo, za poklicno urjenje, izobraževanje odraslih in zdravljenje. Manjše število ljudi, ki se obrne na službe, od časa do časa pošljejo na psihiatrični oddelek splošne bolnišnice, navadno ne za dalj kot za dva do tri tedne. Nekaj paje tudi takih, ki kakšno leto ostanejo na zaprtem oddelku - v bobišnici, ki ni videti kot bolnišnica. Tako je v sklopu sistema duševnega zdravja v skupnosti ponavadi na voljo vrsta služb in možnosti. Britanske službe ponujajo podobne storitve, toda v drugačni organizaciji in z večjim poudarkom na psihiatričnih bobicah. Glavna razlika je vtem, da v Veliki Britaniji te storitve sodijo v obvezno zavarovanje (National Health Service) m se zanje ne plačuje posebej. V Franciji se te storitve plačujejo, vendar Ministrstvo za zdravstvo pozneje povrne stroške; V Združenih državah te 8 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 ♦ Storitve sodijo v zdravstveno zavarovanje, tisti, ki zavarovanja nimajo, pa do njih niso upravičeni. Čeprav te razlike same po sebi ne vplivajo na sistem duševnega zdravja v skupnosti, pa so njihove implikacije pomembne tako za vsak sistem duševnega zdravja v skupnosti kot tudi za njegove kliente. V Chesterfieldu, majhnem britanskem mestu približno iste velikosti kot je Madison, ni psihiatrične bobišnice, imajo pa psihiatrični oddelek v splošni bobici. V okviru tega delujejo S.O.S. telefon (Samaritani), klinika za vodenje otrok z multidisciplmamim timom, družmskimi zdravniki m zdravstveni centri, projekt za pomoč v skupnosti (Community Support Project) m projekt služb za duševno zdravje (Mental Health Services Project), kije pred kratkim postal del organizacije, imenovane Podporna mreža (Support Network). Projekt za pomoč v skupnosti nudi mdividuabo podporo ljudem s trajnimi duševnozdravstvenimi problemi, vključno s skrbjo za njihove domove ter oskrbovalnim managementom. Projekt služb za duševno zdravje vključuje več skupmskega dela, sociabe nasvete m možnost, da uporabniki vodijo lastno skupmo. Tako imamo moško skupmo, žensko skupmo, skupmo žrtev spolnih zlorab m skupmo, ki sama zastopa svoje mterese. Vse dejavnosti potekajo v okviru običajnega skupnostnega centra, člani skupm pa imajo svoje predstavnike v upravnem odboru centra. V Derbyshiru (kamor sodi Chesterfield) predstavniki uporabnikov sodelujejo tudi v vseh načrtovalnih skupbah, skupaj s predstavniki tistih, ki storitve zagotavljajo, m s politiki. Pod to preprosto definicijo se skrivajo števibe podmene. Baza vrednot - Ljudje, ki jih je prizadel duševni stres, imajo enake pravice kot vsi drugi državljani, vključno s pravico do pomoči, kadar soje potrebni, pravico, da jih ne ločijo od drugih, ter volibo pravico. Na kratko, treba je storiti vse, da tem ljudem zagotovimo, da jim zaradi stresa, ki so ga pгetфeli, niso odvzete državljanske pravice. - Odvzem državljanskih pravic bi pripeljal do še hujšega stresa m izločitve m bi pomenil oviro pri vrnitvi v sociabo zaželeno identiteto m delovanje. - Taka vrnitev je nujna za popobo okrevanje od duševnega stresa, kajti bistvo duševnega stresa so razhčni tipi osebne m sociabe odtujenosti. - Povedano ne pomeni, da ne obstaja tudi kakšna možnost biološke etiologije m mtervencije, pomeni pa osredotočenje na psihološko m sociabo, kar bomo podrobneje raziskali v razdelku o bazi znanja. BAZA ZNANJA Medtem ko daje klinično-somatski vidik prednost biološki etiologiji, se sami • Ramon: RAZVOJ DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI vse bolj zavedamo psiholoških in socialnih dejavnikov, ki pripeljejo do duševnega zloma in nato pustijo trajne sledi v "življenjski poti" "duševnega bobika". Psihološka baza S Freudom smo se začeU zavedati tega, da lahko nerešeni konflikti v najosnovnješih psiholoških povezavah blokirajo naš emocionalni razvoj, kar sčasoma povzroči, da se ne počutimo dobro in da socialno in osebno ne delujemo optimalno. S tega stališča so simptomi duševne stiske manifestacija notranjega nemira, hkrati pa tudi poskus, da bi se tega ubranih. Vendar pa so na duševno zdravje v skupnosti znatno bolj kot psihoanaliza vplivale PSIHOLOGIJA EGA in VEDENJSKA TERAPIJA. Psihologij o ega in vedenj sko terapij o so razvij ali predvsem v Združenih državah od tridesetih let tega stoletja, še zlasti v petdesetih letih; obe smeri so oblikovali bolj psihologi kakor psihiatri, čeprav so psihologijo egarazvijah tudi psihološko usmerjeni psihiatri in socialni delavci. Obema smerema je skupna močna vera v človekovo zmožnost, da se nauči novih vzorcev premagovanj a težav, življ enj a z drugimi, reševanja problemov, ne glede na napake v preteklosti. V nasprotju s psihoanalizo ti dve smeri ne priznavata, da bi bil zelo nadroben proces psihoanalize, ki zahteva kar naj večj o vpletenost, edini pravi način premagovanj a težav pri ljudeh, katerih psihološki razvoj je bil blokiran ali zavrt. Pristaši vedenjske terapije dvomijo tako v psihoanalitični sistem razlage, kakor tudi v psihoanahtično intervencij sko metodo, trdeč, dapsihoanalizaljudemne omogoča, da bi razvih ustreznejše načine vedenjskih strategij, s katerimi bi lahko premagovali življenjske probleme. Pregled tega, kaj je duševno zdravje v skupnosti prevzelo iz obeh strategij, sem za potrebe tega predavanja predstavila shematično in nadvse poenostavljeno. Poslušalci, kijih zanimajo nadaljne informacije o teh strategijah, si lahko več preberejo vpredlaganihteraturi (Hartman, 1951, Hudson in MacDonald, 1986). Teorija vedenjske terapije uči, da so ljudje zavrti, ker so jih nagrajevali za "napačen" tip vedenja, namesto da bi jih od njega odvračah in jih nagrajevali za "pravilen" tip vedenja. Pri otroku je, denimo, izbruh jeze nagrajen, če otrok dobi kakšno igračo ali pritegne pozornost, zaradi česar je do izbruha tudi prišlo, in otrok se tako nauči, da so izbruhi jeze uporabna strategija za reševanje problemov. Čepa starši takšno vedenj e ignoriraj o in namesto tega naj dej o način, da nagradijo otroka za lepo obnašanje, se otrok nauči, daje vljudnost boljša. Zato moramo ljudem, ki so doživeh duševni stres, omogočiti, da se naučijo novega vedenja, za katerega bodo lahko nagrajeni, in to v okolju, ki takšno učenje spodbuja. Sem sodijo programi učenja staršev, kako naj bodo s svojimi otrokibolj dosledni, vse do zelo natančnihprogramovučenja sociabih spretnosti za ljudi, ki so bih dolga leta v psibatričnih bolnicah ter tako prikrajšani za 10 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 ♦ običajna družabna srečanja, zaradi česar so postali nezmožni normalnega socialnega vedenja (Hollin in Tower, 1986). Zagovorniki psihologije ega ne zavračajo vseh sestavin psihoanalize, trdijo pa, daje tisti del nas, ki je v stiku z vsakdanjo realnostjo, treba utrditi, še zlasti, če smo nagnjeni k duševnemu stresu, saj duševni zlom dokazuje, da ego ni zmožen še naprej delovati kot komponenta, ki posreduje med nam vsem skupnimi impulzi in zahtevami sociabega sveta, s katerimi se vsi soočamo. Duševni zlom je pokazatelj tega, da so prevladah impulzi, ali pa da je prevladalo preveč obrambno vedenje (kadar iz strahu pred erupcijo nesprejemljivih želja zatremo tako impulzivno kot spontano družbeno sprejemljivo vedenje). Ego lahko krepimo na več načinov, denimo s posvetovanjem, pri čemer oseba čuti, da ima podporo in spoštovanje pri poskusu ponovnega prevzema nadzora nad svojo reabostjo. Tudi to, daje v skupini z drugimi, ki so prav tako podlegh duševnemu stresu, lahko da osebi oporo in možnost, da doume, kaj je bilo narobe v njegovem/njenem življenju in kako bi v prihodnje bolje ravnala. w Pomemben vidik v sklopu psihologije ega j e osredotočenost Erika Ericksonana krizo kot normalen način pomikanj a iz ene faze običajnega človekovega razvoj a v drugo. Erickson je bil slaven psihoanalitik, ki gaje zanimala antropologija in kije delal tako z otroci kot z odraslimi. Postavil je univerzalni model človekovega razvoja skozi vse življenje, kije sestavljen iz osmih faz. V vsaki izmed faz ima oseba možnost, da napreduje v skladu z vrsto nalog in vlog, ki so s to stopnjo povezane (denimo zaupanje versus nezaupanje v prvi fazi, ko se otrok na temelju svojih izkušenj odloča za svojo osnovno pozicijo, in sicer, ah bo zaupal drugim ali ne). Uspešen sklep ene faze omogoči osebi, da se pomakne v naslednjo fazo; neuspešen sklep pa lahko povzroči, da ostane oseba blokirana (pripeta) na stopnji, ki ne ustreza njeni kronološki starosti in s tem tudi ne socialnim pričakovanjem od te osebe, ki se poleg tega v veliki meri spremenijo v njena osebna pričakovanja. Erickson je postavil domnevo, da gremo na točki prehoda iz ene v drugo fazo skozi normaho krizo, ki se izraža v tem, da smo negotovi vase, zmedeni, nesrečni in da iščemo nove načine za dobro počutje in sožitje (Erickson, 1951, Golan, 1982). Pomen zamish o normativni krizi je predvsem v normalizaciji velikega števila lažjih oblik duševnega stresa ter v tem, da sprejmemo dejstvo, da se to dogaja mnogim, ker gre za del procesa odraščanja. Poleg tega j e poudarek na človekovi zmožnosti, da se spremeni, da prav v takem kriznem obdobju modificira svoje ideje in dejanja, pripeljal do tega, da so poskusili s krizno intervencijo, ki seje usmerila v pomoč ljudem na začetku krize ter na delo z ljudmi v njihovem okolju, namesto da bi jih poskusili hospitalizirati ali prišli do sklepa, da je z njimi treba 11 Ramon:RAZVOJ DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI delati leta in leta (Scott, 1980, Mitchell, 1990). Tako seje začelo razvijati preventivno delo z ljudmi, ki so šh skozi običajne izkušnje izgube. Sem spada delo z materami nedonošenčkov, ki s6 se počutile slabo, ker so rodile nepopolne otroke, bile pa so tudi zaskrbljene za njihovo prihodnost (Caplan, 1959); delo z osamljenimi ljudmi, zlasti vdovami, za katere vemo, da so v precejšnji nevarnosti, da jih prizadene telesni in duševni stres (Parks, 1967). Pripravljanje ljudi na upokojitevje še en dokaz, da se zavedamo pomena normativne krize. Čeprav se je duševno zdravje v skupnosti zgodovinsko razvilo iz vedenjsko modificirane psihologije ega, bi se lahko vanjo vključih tudi drugi psihološki vidiki. Sedaj sicer nimam časa, da bi se poglabljala v te možnosti, toda morda boste to štorih sami s svojimi učitelji, zdaj ali v poznejši fazi. Medtem ko tako vedenjska terapija kot psihologija ega poudarjata povezavo med duševnim stresom in njegovimi psihološkimi in psihosocialnimi komponentami, pa obe usmeritvi ostaj ata trdno v mej ah psihološke perspektive, zlasti ko govorita o tem, zakaj ljudje doživijo duševni stres in kako jim je treba pomagati. Ta psihološka perspektiva lahko vključuje posameznike, skupine in družine, vendar pa ne ponuja sociološkega razumevanja ali uporabe bolj socialno usmerjenih metod dela. Poleg tega usmeritvi ne upoštevata, da obstaja velika verjetnost konflikta med interesi posameznika in interesi družbe, saj ne priznavata možnosti namernega aH nenamernega družbenega pritiska. Predvideva se, daje socialni konformizem vselej zaželen in da ni potrebno spreminjanje družbe; spreminjati se morajo le posamezniki, pa čeprav s sociabo in profesionalno pomočjo. V psihiatričnem sistemu se ne problematizira vprašanja družbenega nadzora, posledica tega pa je ignoriranje stabega protislovja vsakega psibatričnega sistema, protislovja med skrbjo m nadzorom, m tudi vprašanja moči, ki je neenakomerno porazdeljena med klienti in profesionalci, med razhčnimi profesionalci ter med profesionalci m tistimi, ki krojijo politiko. Politična dimenzija je v okviru teh dveh usmeritev povsem prezrta, prav tako pa se tudi ne posveča dovolj pozornosti organiziranju služb, ki bi bile naj- primemej še za to, da poskrbij o za tiste vrste btervencij, kij im uporabniki daj ej o prednost. Baza sociološkega znanja Ena sestavma te baze je razlaga epidemioloških podatkov. Pomaga nam razumeti, zakaj med ljudmi, pri katerih je velika možnost, da jih bo prizadel duševni stres (zlasti hujše oblike stresa), prevladujejo starejši ljudje, revni ljudje, ženske m nekatere etnične manjšme. Podatki potrjujejo teorijo, daje tudi 12 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 ♦ r človekov socialni položaj povezan s stopnjo verjetnosti, da bo človek žrtev duševnega stresa; čim bolj so ljudje socialno podcenjeni, tem večje možnosti, da bodo doživeli stres. Naprej so podatki o intervencijskih metodah pokazali, da revne in domnevno neartikulirane ljudi zelo pogosto zdravijo samo z velikimi dozami zdravil. Tako se socialna nepravičnost odraža tudi v psihiatriji. Zagovorniki duševnega zdravja v skupnosti so se tega zavedli in so hoteh zmanjšati stopnjo sociabe nepravičnosti tako, da so se osredotočih na delo z ogroženimi, se pravi s skupmami ljudi, katerih socialni položaj je tak, da obstaja nevarnost, da postanejo žrtve duševnega stresa. Tak primer je, denimo, delo z mladostniki, ki se je začelo v 50. m 60. letih: z mladostniki iz razpadlih družb, revnih soseščm, iz črnih etničnih manjšm. To delo ni bilo zgolj psibatrizačija ali psihologizacij a njihovih težav, čeprav je bilo včasih tudi to. Sloje predvsem zato, da ti ljudje dobijo priložnost, da se povežejo s širšo družbo na pozitiven način, iz pozicije večje enakopravnosti, ki so jo dosegli z dodatnimi izobraževalnimi ali poklicnimi programi. Drug niz epidemioloških podatkov, o katerih imamo zdaj več informacij, govori o vplivu imigracije b naravnih katastrof ter katasrof, katerih povzročitelj je človek. V nacističnih koncentracijskih taboriščih, kjer je bil boj za fizično preživetje tako trd, daje potisnil v ozadje vse drugo, je zelo malo ljudi doživelo hud duševni stres. Toda v potresih, letalskih nesrečah m vojni marsikdo razvije poseben tip duševnega stresa, ki gaje večmoma mogoče uspešno odpraviti s krizno mtervencijo. Pred kratkim mi je kolega iz Armenije povedal zgodbo o petnajstletnem dečku, kije pozabil, daje imel brata, potem koje ta leta 1988 umrl v potresu. Potrebna sta bila dva meseca dela z njim, pogovorov, ne o tem, kar je bil pozabil, temveč o tem, česar seje bil pripravljen spommjati v zvezi s potresom m s svojimi takratnimi odnosi z družbo, preden seje mogel spontano spomniti, daje imel brata, m za njim žalovati. Naslednja pomembna naloga sociologije je raziskati, kaj pomeni beseda "skupnost Danes se zavedamo geografskih vezi, kulturnih vezi, gospodarskih vezi m skupnosti, ki jih povezuje skupen mteres, vse to papredstavlja našo željo, da bi pripadali kolektivu, pa tudi naše pravice m odgovornost do skupnosti ter pravice m odgovornost, ki jih ima skupnost do nas. Čim bolj se družba bdu- striahzira m urbanizira, bolj problematičen postaja pojem skupnosti, čeprav se zdi, da se želja po pripadnosti ne zmanjšuje (Buhner, 1987). Še ena sestavma sociološkega znanj a, ki vam ni tuj a, j e interakcijska sociologija, trdno povezana z imenoma Gofibian m SchefiF. Pravzaprav gre za tri sklope. Prvi se ukvarja z trajnimi posledicami tega, da veljaš v očeh drugih za duševno bobega (se pravi s stigmo, etiketo, obsojenostjo naživljenje duševnega bobika. 13 Ramon:RAZVOJ DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI vkaterem sta socialna in osebhostna identiteta osebe tako popolnoma podrejeni vseobvladujočemu statusu "duševnega bolnika", da se zavračajo vsi drugi statusi, vloge in identitete). Drugi sklop se ukvaija z vzroki za ta pojav na družbeni ravni in s tipom organizacijskega sistema, ustvarjenega, da bi dajal občutek varnosti tistim, ki se čutijo ogroženi od žrtev duševnega stresa. Najboljši primer je psihiatrična bolnica (TOTALNA INSTITUCIJA). Spoznanje o tem nas sili, da v organizacijskih strukturah ne vidimo le odraza birokratske logike, ampak tudi odraze družbene prevlade, nadzora in izbire, kijih lahko spremenimo in ki niso neizogibni in sami po sebi dani (Rohrman, 1971). Tretji sklop povezuje študije profesionalcev, ki delajo v zdravstvenih sistemih, v katerih se njihovo profesionahio vedenje dojema in analizira v skladu s socialnim kontekstom, znotraj katerega delujejo in v katerem so soodvisni socialni akterji in ne tako imenovani "znanstveni in objektivni" igralci. Schefifova klasična študija o psihiatrih, ki raje igrajo sociabo varno igro, kot da bi tvegali ter pustih ljudem njihovo svobodo ter vse, kar sodi zraven, kaže na to, da psihiatri niso zlobneži, ki hočejo nadzorovati uboge žrtve duševnega stresa, ampak le ljudje, ki delujejo v skladu s svojimi sociabimi pooblastih. Ta pooblastila jim je dala družba potem, ko so se sami socializirah v dolgotrajnem procesu profesionabega usposabljanja. Podoben trend lahko opazimo zdaj pri britanskih sociabih delavcih, ki jim zakon daj e pravico sodelovati pri odločitvah o prisibem zdravljenju v psibatričnih bobišnicah ali na psibatričnih oddelkih (Langan, 1991). Tako igra sociologija medicme, skupaj s sociologijo pokhcev, zanimivo vlogo pri našem razumevanju sociabih aspektov sistemov duševnega zdravja. Precej sociologov, med njimi tudi Castel m Castel (1982), je kritiziralo nove organizacij ske strukture m vsebbo duševnega zdrayj a v skupnosti, m o tem bom govorila, ko pridemo do glavnih rezultatov duševnega zdravja v skupnosti. Tako je glavno kritiko tradicionabega zdravniškega modela - psibatrije -, kot tudi kritiko duševnega zdravja v skupnosti, prispevala sociologija (ter eksistencialistična psihologija m filozofija). Stična točka Med drugo svetovno vojno je prišlo do zgodovbskega trenutka, ko sta se srečala m spremenila naše psihološko m sociološko umevanje duševnega stresa, m tako je nastal konceptualni m profesionalni okvir za duševno zdravje v skupnosti. Za to, daje duševno zdravje v skupnosti postalo nacionaba politika, je bilo potrebno spremeniti tudi odnos javnosti ter predvsem odnos naših politikov. 14 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 ♦ Med drugo svetovno vojno, ko so delali z vojaki, žrtvami vojne travme, ter z evakuiranimi otroci, kijih ni bilo mogoče imeti za "duševno bolne", so potekali tudi poskusi z ljudmi, ki so že bih hospitalizirani, zdaj pa so jih premestih na odprte oddelke zunaj bolnišnic (ker so bolnice potrebovali za ranjene vojake). Tako so profesionalci in javnost prišh do stopnje, ko so bih pripravljeni priznati, da večina ljudi, žrtev duševnega stresa, ne potrebuje ločenćga zdravljenja, in da jim gre prav tako dobro (ah bolje) brez tega. To je bil tudi dodaten bonus za politike, ki so upali, da bo za žrtve duševnega stresa potrebno nameniti manj denaija, če jih ne bo treba zapirati v psihiatrične bohiišnice. Jones je trdil (1972), daje profesionalce in javnost v to, daje možno in zaželeno zmanjšati hospitalizacijo ter nuditi storitve predvsem v skupnosti, prepričal predvsem pojav psihotropičnih drog, skupaj z izkušnjami politike "odprtih vrat". Problem tega argumenta j e bil, da so se droge v šestdesetih letih, desetletje po tem, ko so jih vpeljah v duševno zdravje v skupnosti, začele uživati množično. Seuil (1978) je trdil, daje bila želja prihraniti denar sploh edina motivacija, ki je botrovala ameriškemu in britanskemu premiku v smeri duševnega zdravja v skupnosti, zlasti zapiranju psihiatričnih bolnišnic. Busfield (1986) in jaz sama (Ramon, 1985) pa sva menila, da sta britanska in ameriška vlada dejansko porabih za službe za duševno zdravje v povojnem obdobju več denarja kot kdaj koh prej, kar kaže na to, daje bila motivacija bolj kompleksna od gole želj e, da bi pribranih na račun skupine ljudi, ki v očeh večine vlad velja za socialno neproduktivno. Moja trditev je bila, da gre zahvala za to deloma izkušnji vojne in optimističnemu valovanju ob koncu vojne, pa tudi boju za premoč med razhčnimi profesionalci v duševnem zdravstvu ter bolj psihološkim pogledom na vsakdanje življenje, vključno z duševnim stresom, kar je prisililo profesionabo manjšino, daje pritisnila na politike. Tako imamo eno zgodovino in celo vrsto razhčnih inteфretacij. Duševno zdravje v skupnosti so vpeljevah na različne načine: z družabnimi klubi in dnevnimi centri v Veliki Britaniji, s centri za duševno zdravje v skupnosti v Severni Ameriki, s krizo služb na Holandskem, če omenim samo nekaj različic. Mejnik je bil akt o ameriških centrih za duševno zdravje v skupnosti, ki ga je leta 1963 podpisal John F. Kennedy. To je pomenilo ustanavljanje teh centrov z velikodušno pomočjo zvezne vlade v mnogih ameriških državah. Pa vendar, kot ugotavljata Mosher in Burti (1989), je zaživelo komaj 200 od 2000 načrto- vanih centrov, in treba bi se bilo vprašati, kaj seje zgodilo z ostalimi 1800 centri. Centri, ki so jih v začetku vodih psihologi, so se usmerih v delo z ljudmi z manj šo ah srednjo stopnjo duševnega stresa, in se z ljudmi, ki so prišh iz psihiatrične 15 Ramon:RAZVOJ DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI bolnice, skorajda niso ukvarjali. Konec šestdesetih in začetek sedemdesetih let je v Severni Ameriki prišlo do množičnega in hitrega zapiranja psihiatričnih bolnišnic, ki mu je načeloval Ronald Reagan, takratni guverner Kalifornije. Zelo malo vemo o tem, kako je ta proces potekal, ali o tem, kaj seje zgodilo z osebjem, ki je v bolnicah delalo. O tem ne obstaja nobena raziskava. Ljudi iz bohiišnic so preselili v slabše četrti in jim dodelili majhno rento iz sklada za sociabo varnost. Konec sedemdesetih m začetek osemdesetih let je približno tretjma te populacije prešla v kategorijo brezdomcev ali zapornikov, ah pa kar v obe (Brown, 1985). Zaradi tega je bilo shšati, da duševno zdravje v skupnosti ne deluje; da demstitucionalizacija (to je zapiranje bobišnic) ni prava pot m da so ljudi, ki so jih odpustili iz bobišnic, zanemarili. Močan lobi sorodnikov (AMI) je imel občutek, daje ostal brez pomoči profesionabih služb m daje vse breme padlo na njegove rame. To je lahko v državi, kjer se zdravstveno nego plačuje nepo- sredno z zavarovabimi pohcami, zavarovalnice pa večmoma nočejo plačevati za dolgotrajne storitve, emocionabo, sociabo, pa tudi finančno zelo težko breme. Naslednjafaza ameriškega duševnega zdravja vskupnostije začetekpodpomega sistema v skupnosti (Community Support System), namenjenega samo ljudem s trajnimi duševnimi težavami, saj je zvezna vlada dala državam denar, da bi razvile programe, osredotočene na to skupmo klientov. Le tisti, ki so jih opredelili kot "težke duševne bobike", so imeli pravico do pomoči teh pro- gramov. Programi ponujajo kombmacijo oskrbovalnega managementa, skupaj z različnimi drugimi storitvami, pač po potrebi (Turner m Ten-Hoor, 1978). Elementi podpornega sistema v skupnosti 1. Odgovoren tim 2. Stanovanjska oskrba 3. Oskrba v sih 4. Zdravniška oskrba 5. Prehodna stanovanjska skupma 6. Nadzorovana (podporna) stanovanja 7. Izvenbobišnična terapija 8. Poklicno usposabljanje m možnosti 9. Sociabe b rekreacijske možnosti 10. Pozornost družbe m mreže Zanimiva značibost tega sistemaj e letna konferenca delničarjev, ki jo sponzorira 16 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 ♦ zvezna vlada. Med delničarji so uporabniki služb in njihovi sorodniki, pa tudi profesionalni in neprofesionalni oskrbovalci služb in predstavniki skupnostnih skupin. Namen letnega srečanja je izmenjati poglede na probleme in dosežke preteklega leta, pa tudi delovati kot zveza in kot skupina, ki lahko vrši politični pritisk. Ena od lekcij, ki smo seje naučih iz zgodnjih pobud je verjetno ta, da je treba imeti politično podporo in da je v to treba investirati. Programi, ki so jih razvih v sklopu podpornega sistema v skupnosti so dragi, ker zahtevajo intenzivno delo, saj je dokazano, da ljudje z trajnimi duševnimi težavami potrebujejo stahio pomoč, in to na števihiih ravneh. V marsičem so ti programi tudi nadzorni, saj morajo biti ljudje del programa, da znajo iz njega kaj pridobiti, in ker službe prodrejo v skoraj vse sfere njihovega življenja. Stahio ocenjevanje programov je tudi pokazalo, daje potrebna kontinuiteta ter da so še vedno cenejši od postelj v bohiišnici. Čeprav je bil britanski razvoj v marsičem drugačen od ameriškega, pa so na tej točki podobnosti postale bolj očitne kot v preteklosti, saj britanski politiki - v manj ši meri pa tudi britanski profesionalci - iščejo zglede pri Združenih državah. Tako zdaj v Veliki Britaniji promoviraj o oskrbovalni management kot nov in obetaven način dela, eksphciten je poudarek na klientih, ki potrebujejo stabo skrb (britanski izraz za ljudi s trajnim duševnim stresom), in v zadnjih petih letih je bilo ustanovljenih veliko centrov služb duševnega zdravja v skupnosti. Britansko prizorišče je v marsičem drugačno od ameriškega: 1. Za večino zdravstvenih storitev ni treba posebej plačevati, ker ima vsak državljan pravico do nacionahiih zdravstvenih služb. 2. Psihiatri so tako znotraj kot zunaj bolnišnic daleč najmočnejša skupina. 3. Sociahii delavci so dosti močnejša skupina kot psihologi, pa tudi močnejša skupina od svojih ameriških kolegov, če govorimo o vplivu. 4. Javni sektorje še vedno največji oskrbovalec služb, sledi mu prostovoljni sektor Komerciahii sektorje zelo majhen, usmerjen zlasti na stanovanjske in zaprte zmogljivosti za ljudi, ki veljajo za "nevarne". 5. Zapiranje psihiatričnih bohiic seje začelo šele sredi osemdesetih let; razlogov zato j e bilo več, med drugim tudi odpor profesionalcev in pomanjkanj e finančne stimulacij e zdravstvenim oblastem za prenos proračuna iz bolnišnic v skupnostne službe. Celo danes, ko se piše leto 1992, porabijo v skupnostnih službah komaj 30% celotnega proračuna, namenjenega službam za duševno zdravje, čeprav se 90% intervencij opravi zunaj bolnišnice. Proces zapiranja bolnišnic je bil v Veliki Britaniji povsem drugačen od tega procesa v Ameriki, pa tudi drugačen od italij anskega modela (razlaga in primeri 17 Ramon:RAZVOJ DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI pridejo na vrsto na seminarjih o deinstitucionalizaciji in normalizaciji). 6. Centri služb za duševno zdravje v skupnosti se pojavljajo šele od leta 1985. Že zdaj pa se kažejo osupljive podobnosti z ameriškimi centri, posebno v tem, da dajejo prednost milejšim obhkam duševnega stresa (Patmore in Halford, 1991). 7. Narašča vpliv neposrednih uporabnikov služb in neformalnih oskrbovalcev, predvsem na profesionalce, manj na vlado. Obe skupini hočeta, da službe ostanejo javne, in nasprotujeta komercializaciji služb, vendar pa bi vsaka skupina želela svoj model, ki se radikabo razlikuje od drugega: uporabniki se navdušujejo nad službami s čim manjšo profesionalno intrevencijo, medtem ko dajejo profesionalci prednost službam, kjer so sami v večini. 7. Čeprav se je britanska izkušnja razvila iz sociabe psibatrije štiridesetih, petdesetih m šestdesetih let, le redko kje vjavnih službah prakticiraj o terapevtske skupnosti m pogovorne terapije (več o tem bomo povedali na sembarju o demstitucionalizaciji m normalizaciji). Glavni rezultati duševnega zdravja v skupnosti do danes: - Žrtev duševnega stresa večmoma ni treba ločevati, odkrize si lahko opomorejo v skupnosti, v nekaterih primerih lahko krizo napovemo m preprečimo (denimo normabo krizo). - To področje je usmerjeno k psihološkim m socialnim metodam mtervencije; tako je mogoče pomagati večini. K tem metodam sodi delo s posamezniki, družbami, skupmami m skupnostmi. - Kadar delamo z žrtvami duševnega stresa, moramo misliti na zadovoljitev vseh njihovih potreb (telesnih, duševnih, sociabih m mtelektuabih). Vendar pa lahko taka pozornost poveča odvisnost m nadzor. - Na tem področju je dovolj prostora za mterdisciplbamo delo, pa tudi za neprofesionalce m skupme v skupnosti. Pravi konflikti m nasprotovanj a obstaj ajo med različnimi disciplmami ter med profesionalci m neprofesionalci. - Dovolj prostora je za sodelovanje med uporabniki služb, njihovimi sorodniki m profesionalci. A tudi tu, kakor pri mterdisciplmamem delu, prihaja do konfliktov. - Profesionalci v duševnem zdravju se nagibajo k temu, da dajejo prednost delu z žrtvami milejših oblik stresa, na škodo tistih s hujšimi oblikami stresa, razen če je na slednjih poseben poudarek. Duševno zdravje v skupnosti ni znalo zadovoljiti potreb te skupbe klientov, deloma tudi zaradi pomanjkanj a motivacije pri prenosu služb iz bobišnice v skupnost. - Eksplozija pogovornih terapij je rezultirala v naraščanju sociabga nadzora 18 Socialno delo 32/1993, št. 1-2 ♦ nad človekovo subjektivnostjo in zasebnostjo, pa tudi v upadanju motivacije za kolektivno akcijo; - Čeprav je učinkovitost psiholoških in socialnih metod dokazana, ostaja zdravljenje prevladujoči način intervencije, kljub temu, da se vedno bolj zavedamo škodljivega učinka, ki ga ima dolgotrajno uživanje večine blažjih in močnejših pomirjeval, pa tudi izredno kratkotrajnega učinka zdravil (Mujen, 1987, Holloway, 1988) Reference M. Bulmer, The Social Base of Community Care, Blackwdl,1987 P. Brown, The Тгапфг of Care, RKP, 1985 J. Busfidd, The Management ofMadmss, HutdiinscÄi, 1986 G. C^lan, Concepts of Mental Health and Consultation, Oiildren Bureau Publications, 1959 R Castel, F. Castel, A Lovdl, The Psychiatric Society, Columbia Ltaivensity Press, 1982 E Erickson, Childhood and Society, Penguin, 1951,1982 L GoffiTian,Asy/w/w, Penguin, 1961 L Goffinan, Stigman, Penguin, 1963 N. Golan, Passing trough Transition, Columbia University Press, 1982 H Hartman, "Egopsychdpgy and theprobbn of adaptation" v. D. Rapport (ur.). Organization andPathology of Thought, Columbia University Press, 1951 C. Hollin, T. Trower, Handbook of Social Skills Training, Peig^mon Press, 1986 F. Holloway, "Prescribing for the long-term mentally ill: a study of treatment practice", British Journal of Psychiatry, 1988 B. Hudson, E. MacDonald, Behavior Modification in Social Work, Macmillan, 1986 K. Jemes, The History of the mental health services, RKP, 1972 J. Langan, "A re-evaluation of ASW activities", Community Care, October - November, 1991 A Lavender, F. Holloway (ur.). Community Care in Practice: Services for Ûie Continued Care Client, Wiley R Mitdiell, 'Therdeofsodalvvorkersinacrisisiniervaiticnteam, V. J. Ceto, S. Ramon(ur.), The 1983Mental Health Act: Innovation and Dilemmas, BASW publications, 1991 L. Mcsher, L. Burti, Commumty Mental Health: principles and practice,ì^oùaa, 1989 M Muijen, "The use of psychothropic drugs in British Hospitals", British Journal of Psychiatry, 1987 CM. Parks, Beaivement, Penguin (1%7) C. Patmore, C. Halfoid, Community Mental Health Teams, Good Practices in Mental Health S. Ramcti, Psychiatry in Britain: Meaning and Policy, Crocm Heim, 1985 D. Roöiman, The Discovery of the Asylum, Little Brown, 1971 T. Scull, Decarceration, Prentice Hall, 1978 T. S>à)£ÏÏ,BeingMentallyIll,Màr^,\%l RD. Scott, A family oriented psychiatric service to ûie London Borough ofBamet, Health Trends, 12,66-68, 1980 J. Turner, W. Ten-Hoor, 'TheNIMH Community Siqjportprpgramme: PilotApproaditoaneededsocialreform", Schizophrenia Bulletin, 4,319-348,1978