Častno odplačan dolg pedagoških delavcev S slavnostno akademijo v Mestnem gledališču Ljubljana, kije bita 24. maja, so delavci in gojenci Zavoda za usposabljanje Janez Levec proslavili 70-letnico delovanja te'tako pomembne ustanove. Ob tem jubileju je ravnatelj zavoda Zdravko Jeras poudaril, da je bila to prva tovrstna ustanova v Slovenifi, Jugoslaviji ter na Balkanu. Danes se v osnovnih šolah s prilago-jenim programom usposabljala 360 la-že duševno prizadetih učencev, ki se usposabljajo po posebnem programu, z namenom, da se po končanem 8- do 10-letnem šolanju vključijo v proizvo-dne organižacije združenega dela kot delavci, ki opravljajo manj zahtevna dela, vsak glede na svoje sposobnosti, interes in potrebe združenega dela. Absolventi tega zavoda so danes zapo-sleni v več kot 60 orgarfizacijah združe-nega dela v Ljubljani. Prvi oddelek je pričel delovati že leta 1911 2e v začetku tega stoletja so bile osnovne šole v Ljubljani že toliko ra-zvite in zahtevne, da so pouku lahko sledili le normalno razviti učenci. Za manj nadarjene je postala ta šola pre-zahtevna. To je bil povod, da so takrat-ne šolske oblasti v Liubljani začele pri-pravljati ustanovitev pomožnih oddel-kov oz. pomožne šole z namenom, da bi se v njej usposabljali za življenje duševno manj razviti učenci po poseb-nem programu glede na individualne sposobnosti ter z ustreznimi učnimi metodami. Prvi oddelek je začel delovati ob za-četku šolskega leta 1911/12, še isto leto pa so odprli še en oddelek. Oba sta imela svoje prostore v osnovni šoli na Prulah. Po takratnem ravnatelju Jane-zu Levcu pa ima zavod še danes svoje ime. Sola se je postopoma razvijala. Po končani prvi svetovni vojni je bila še-strazrednica. Tedaj so bili oddelki pre-meščeni v osnovno šolo na Grabnu. V letu 1924 je postala samostojna in do-bila uradni naziv »Pomožna šola v Ljubljani«. Za socialno ogrožene učen-ce so v letu 1929 odprli tri oddelke v domu onemoglih. To je bil začetek domske vzgoje in oskrbe za duševno prizadete učence v Ljubljani. Med zad-njo vojno je šola delovala, vendar je bila zelo okrnjena. Od ustanovitve do konca druge svetovne vojne je delova-la v slabih materialnih razmerah, predvsem pa v neustreznih prostorih. Kljub temu so prvi slovenski specialni pedagogi častno opravili svoje pionir-sko delo. S svojim požrtvovalnim, strokovnim delom so dosegli lepe uspehe. Šola se je postopoma organi-zacijsko in vsebinsko razvijala. Po osvoboditvi je skrb za vse prizadete prevzela družba Odnos do duševno prizadetih otrok se je po osvoboditvi bistveno spreme-nil: Družba je prevzela skrb za vse pri-zadete in uzakonila njihove osnovne pravice v Ustavi. Kljub temu so bila prva leta po vojni težavna, saj ni bilo gmotnih in kadrovskih pogojev, da bi lahko začela šola takoj normalno delo-vati. Še vedno so bili ustrezni prostori največji problem. Oddelki so bili naj-prej raztreseni po vsem mestu, nato pa je šola dobila svoje prostore v zgradbi osnovne šole Ledina. Tedaj je zopet zaživela in sprejela vse učence, ki so bili potrebni posebne obravnave. Leta 1952 je Mestni ljudski odbor dodelil Pomožni šoli in.domu Vide Janežičeve zgradbo na Karlo-vtfki c. 18. Posebna šola in dom sta tedaj dobila skupen naziv »Vzgojni zavod Janeza Levca«. Čez leto pa je bila v manjši dvoriščni stavbi odprta učna delavnica - knjigo-veznica za poklicno usposabljanje učencev in absolventov posebne šole. Prvi samoprispevek omogočil zgraditev nove šole Po dopolnjeni in spremenjeni zako-nodaji v letu 1960 se je število učencev večalo, zato so zavodu dodelili še stav-bo osnovne šole na Levstikovem trgu. Pomemben mejnik za delovanje zavo-da je ustanovitev oddelkov za delovno usposabljanje zmerno duševno priza-detih otrok v Jaršah na šmartinski ce-sti v letu 1965, kar je za otroke izredne-ga pomena, saj so odslej ustrezno stro-kovno obravnavani. Delovne pogoje je izboljšala zgraditev nove šole na Deč-kovi ulici, ki so jo občani Ljubljane zgradili s prvim samoprispevkom. Pouk je stekel v šolskem letu 1978/79, omogočila pa je prehod na enoizmen-ski pouk. S postopnim izboljševanjem šol-skih, domskih in delavniških prosto-rov in drugih materialnih pogojev je napredovalo tudi strokovno delo. K te-mu je prav gotovo prispeval študij na Pedagoški akademiji v Ljubljani, s ka-tero je zavod tudi sicer vse povojno obdobje tesno sodeloval. Na šoli so hospitirali študentje, delavci zavoda pa so sodelovali pri izdelavi učnih pro-gramov in predmetnikov za vsa po-dročja usposabljanja duševno prizade-tih otrok. K boljši strokovni obravnavi so mnogo prispevali drugi strokovni delavci, ki so postopoma prihajali v zavod. V strokovni ekipi so danes psi-holog, socialni delavec, logoped in ko-rektivni gimnast. Osnovni cilj - usposobiti učenca za življenje in delo v družbi Osnovni cilj zavoda je, da usposablja učence za delo in živlienje v družbi. V ta namen že 15 let pripravljajo za delo absolvente osnovne šole v posebnih oddelkih. Program teh oddelkov pa se tesno povezuje z neposrednim delom, ki ga bo opravljal učenec. Zavod je na predlog staršev spreme-nil svoj naziv. Namesto Vzgojni zavod Janeza Levca se imenuje Zavod za usposabljanje - Jenez Levec. Danes ima zavod glede na potrebe usposabljanjain na svoj dosedanji ra-zvoj naslednjo organizacijo: osnovno šolo za lažje duševno prizadete učence na Levstikovem trgu, osnovno šolo za lažje duševno prizadete učence v Deč-kovi ulici, oddelke za delovno uspo-sabljanje na Šmartinski cesti, dom za lažje duševno prizadete otroke na Kar-lovški cesti ter učnovzgojno delavni-co, knjigoveznico in tiskarno na Kar-lovški cesti. Delovne enote se med se-boj funkcionalno, kadrovsko in orga-nizacijsko dopolnjujejo, tako da je za-gotovljeno celovito usposabljanje. Za-vod zajema duševno prizadete otroke iz vseh ljubljanskih občin. Zavod je samoupravno organiziran in povezan z okoljem Dfelavci zavoda se aktivno vključuje-jo v družbeno dogajanje v krajevnih skupnostih, občinah in mestu, učenci pa se za samostojno življenje priprav-ljajo tudi v pionirski in mladinski or-ganizaciji ter v domski skupnosti. Pio-nirski odred Črni murni izdaja svoje glasilo. Pionirji in mladinci se povezu-jejo z okoljem in se uspešno vključuje-jo v vse družbene in športne akije, v katerih lahko sodelujejo. Za svoje delo so pionirji in mladinci prejeli že več špbrtnih in drugih priznanj in nagrad. Ob šestdesetletnici je predsednik Tito odlikoval Vzgojni zavod Janeza Levca z redom dela z rdečo zastavo. Storiti bo treba še marsikaj, zlasti na področju zaposlovanja Ob 70-letnem jubileju usposabljanja duševno prizadetih otrok lahko s po-nosom ugotavljamo, da so občani ljub-ljanskih občin, skupščine občin in me-. sta Ljubljane v okviru možnosti dobro skrbeli za usposabljanje duševno pri-zadetih otrok, je po akademiji poudaril ravnatelj Zdravko Jeras. Vsi ti učenci imajo možnost, da se usposabljajo v osnovni šoli s prilagojenim progra-mom ali pa v oddelkih za delovno usposabljanje. Usposabljajo se za delo, ki ga bodo opravljali. Zajadi celodnev-ne obravnave so starši teh otrok lahko zaposleni in jim na delovnem mestu ni treba skrbeti za otroke. Seveda pa s tem še ni vse urejeno. Še naprej bo treba skrbeti, da bo usposabljanje uspešno. V prihodnje bomo morali mi-sliti v Ljubljani na novo zgradbo za zmerno duševno prizadete otroke. Se-danja zgradba je stara šola s prizidkom za delavnice in telovadnico. V zad-njem letu so se delovni pogoji še po-slabšali, saj so tik ob zgradbi uredili veliko križišče in je zato delo zaradi hrupa zelo otežkočeno. Odprta so tudi nekatera druga vprašanja, predvsem prešolanja otrok, v zadnjem času pa tudi zaposlovanja. L. Š.