Zbiralec podob Galerija Likovnega društva Kranj - ZDSLU 4. julij - 29. julij 2023 Brut Carniollus Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 156893443 ISBN 978-961-96298-0-2 (PDF) BRUT CARNIOLLUS (1959, Jesenice) je likovni umetnik in fotograf, ki se ukvarja z digitalnim kolažem in digitalno grafiko, pri čemer njegova dela najpogosteje izhajajo iz fotografskega zapisa in se kot razstavni eksponat materializirajo v obliki originalnega digitalnega UV odtisa. Njegova dela so razstavljena in nagrajena po vsem svetu. Od leta 2012 v vlogi paparazza zalezuje udeležence mednarodnega likovnega simpozija na Sinjem vrhu nad Ajdovščino. Je član ZDSLU in Likovnega društva Kranj. Zastopa ga Singulart. Kot samozaposleni v kulturi živi in dela v Radovljici. [spletna stran: carniollus.com, instagram: @carniollus] 3 Brut Carniollus Auri, 100 x 70 cm, 2022 4 Portret je brez dvoma bil in ostaja eden glavnih in pomembnih žanrov v zgodovini umetnosti in to zgodovino piše tudi v dobi sodobnih umetniških praks. Ima svojo značilno magijo in moč, čeprav prav portretu prenekateri poznavalec sodobne umetnosti pogosto podstavlja številne prepreke- a vendar le portret živi med umetniki in bo preživel tudi v okviru sodobne umetniške scene. 5 Isadora, 100 x 70 cm, 2022 6 Z zapisovanjem individualnih fizičnih lastnosti, osebnosti predvsem pa psihološkega vidika posameznika, je to žanr, ki vzbuja zanimanje, saj smo tudi ljudje kot taki vpeti v družbo, kjer je vsak posameznik člen neke daljše verige, a vendarle edinstven v vsakršnem pogledu. In ker človek kot objekt zanimanja sočloveka ne bo nikdar izginil, bo portret večno izpolnjeval neke norme, ki pritičejo umetnosti in nikdar ne bo konzervativen, saj sledi sodobniku, človeku, ki biva tukaj in zdaj. 7 Embrace, 100 x 70 cm, 2022 8 Sodobna umetnost portret sicer skuša postaviti v preživel svet, v zgodovino, češ, da gre za golo reprezentacijo, a tu so še mnogi drugi konteksti, v katerih portret živi- vprašanje identitete, psihološki vidiki, socialno ozadje. Ob veliki poplavi portretov in avtoportretov, ki gredo danes v milijone (zaradi dobe, ki ji vlada tehnologija dostopna vsakomur), se seveda tudi umetniški portret kot žanr prilagaja zahtevam sodobne umetnosti, nanj vplivajo različna umetniška gibanja in vplivi- zato umetnost portreta še danes in jutri ohranja trden status znotraj likovne umetnosti. 9 Girl and the city, 100 x 100 cm, 2022 10 Brut Carniolus s tehniko digitalnega kolaža in digitalne grafike že vrsto let zapisuje številne podobe posameznikov, znancev in neznancev, ki skozi ustvarjeno nadnaravno veliko podobo postajajo tudi naši znanci. Ko se obrnemo proč, ko zapustimo prostor galerije, podobe ostajajo v naši zavesti in se neprestano vračajo vanjo. Način, kako se Brut loteva interpretacije vsake posamične podobe, je na nek način postal njegov zaščitni znak, signatura in težko bi spregledali podobe in se ne spomnili tistih, ki smo jih v preteklosti že videli, pa čeprav pretečejo meseci ali celo leta- podobe se zasidrajo v nas… nadnaravno veliki obrazi, ki strmijo v nas pogosto v živahnem, nezemljskem koloritu polni neke nedoumljive lepote, včasih srhljivo hladni spet drugič tako poznano topli, ženske ali moški, brezimne osebe. 11 Streetview, 70 x 100 cm, 2022 12 Podobe, ki jih avtor shranjuje lahko mesece ali celo leta, se v nekem trenutku znajdejo pred njim in zaživijo novo zgodbo v nekakšnih zrežiranih mestih, ki jih avtor gradi iz realnih delov velemest sveta in delujejo kot barvna kulisa. Včasih ozadja, ki jih Brut sestavlja ali le detajlira dajejo vtis dominantnega prostora, ki nadvladuje človeka. Masivne gmote posamičnih stavb in arhitekturnih organizmov, organiziranih v urejeno celoto, nas spominjajo na neko znano realnost, a vendarle vzbujajo odtujenost, kot da smo se znašli znotraj prostorov metafizičnega, v katerem smo kot posamezniki izgubljeni in kjer nas preveva občutek nebogljenosti in nemoči. 13 Nighthawk, 100 x 100 cm, 2022 14 To vzdušje avtor še dodatno stopnjuje na način, da te urbane prostore popolnoma izprazni, izsesa življenje do zadnje mogoče točke in poda pogled iz različnih perspektiv. Mitologijo izgubljenega, utopičnega sveta, ki je na mestu kot prostor zaradi prostora, Brut Carniollus nadaljuje oziroma vzporedno gradi z obrazi. Obraz posameznika, obraz ulice, zabrisana identiteta, v jukstapozicijo z varljivimi mesti, ki obstajajo ali pa tudi ne, ki tako kot neimenljivi znanci iz novega avtorjevega cikla del ostajajo zabrisani. 15 Glimpse, 100 x 70 cm, 2022 16 Gaze, 100 x 70 cm, 2022 17 Obrazi se nam prikazujejo v profilu, polprofilu, en face − takrat se srečamo s posameznikom iz oči v oči, ki v nas, zaradi nadnaravne velikosti, vzbujajo različna občutja. Portret nas vodi naprej, skozi sebe v mesto neznank, da skušamo skozenj razbrati, kaj je še tam zadaj, kaj nam bo ostalo skrito, kaj še bi morali opaziti. Ponekod »za-podoba« izgine in ostanejo le še linije − kratke, podaljšane, ostre ali oble. 18 Bamboo girl, 100 x 70 cm, 2022 19 Godec, 100 x 100 cm, 2022 20 Včasih oči posameznega obraza upirajo pogled v nas iz grobe površine zidu, delov stavb, ulice, v zadnjem obdobju tudi iz narave- avtor izbere za kuliso tisto, kar najbolj zaznamuje posameznika. Ob teh v nas zazrtih portretih so tukaj še drugi, ki se z odmaknjenimi pogledi obračajo stran, vse pa avtor postavlja v osrednjo os in jim tako daje jasno primarno vlogo njegovega lastnega zanimanja. 21 Pandora, 100 x 70 cm, 2022 22 Portreti predajajo umirjeno stanje portretiranca, dinamiko podajo arhitekturni ali naravni detajli ozadja, barvna paleta kot pomensko dopolnilo pa je tista, ki nakaže stanje, ki je tu, da dokončno, uredi in pokaže notranje igro portretiranca in se nehote prenaša tudi v gledalca, ki v posamičnem delu vidi svojo lastno izkušnjo. Kaj nam sporočajo vsi ti posamezniki- resnico o položaju in pomenu posameznika danes, njegovo vlogo, našo brezimnost, osamljenost in izgubljenost v svetu in družbi, ki vse bolj izgublja svoj kompas. Saša Bučan 23 1. Kako te je zaneslo v umetnost? 3. Katere teme vključuje tvoje delo? zbiranje teh podob, nekako to kar sta za slikarja svinčnik in skicirka. Večino časa so te fotografske Nedvomno je največ prispeval moj osnovnošolski Pravzaprav se ves čas ubadam z enim samim podobe le odložene na rob zavesti in čakajo, da učitelj likovne vzgoje in v tistem času tudi moj vprašanjem: kaj pomeni biti človek? Kar se izrazi jih ponovno odkrijem, nemalokrat leta po tem, ko razrednik, France Boltar, odličen akvarelist, kakor skozi portret, urbano krajino, geometrijsko ali so bile posnete. In potem me nekega dne ena od sem izvedel leta kasneje. Mimogrede, njegova abstraktno likovno kompozicijo, vse skupaj bolj ali njih nagovori in postopek se začne. Včasih gre le hči je kustosinja Galerije Šivčeva hiša v Radovljici manj prepoznavno sestavljeno v digitalni kolaž. za preprosto kadriranje in črno-belo pretvorbo. A s katero odlično sodelujeva. No, njen oče si je najpogosteje je to začetek digitalnega kolaža, ki izmislil odličen način, kako umiriti najbolj nemirne 4. Kaj je zate pomembno pri vizualnih skoraj praviloma vključuje ne samo moje lastne, učence (pravzaprav oba) in sicer tako, da naju izkušnjah, ki jih ustvarjaš? temveč tudi fotografije iz javnih virov, nemalokrat je, kadar sva bila še posebno moteča, po pouku tudi računalniško grafiko. Ali celo eno od svojih zaprl v svoj kabinet, od tal do stropa poln knjig V najboljšem primeru bo gledalec ob pogledu na dokončanih del, zaradi česar si mislim, da sem o umetnosti. In ko sva listala po njih, se nama moje likovno delu prepoznal svojo lastno zgodbo. okolju prijazen umetnik, ki reciklira svoja umetniška je razkril nov, še neodkrit svet in vsaj pri meni dela. Včasih obstaja nejasna predstava o tem, kaj sprožil nenasitno željo po odkrivanju lepega 5. Kakšen je v tvojih delih pomen medija in želim doseči s tem kolažem, vendar se umetniško na najbolj nenavadnih mestih. Kljub njegovim barve? delo največkrat ustvari kar samo, jaz pa sem tukaj neutrudnim prizadevanjem se nisem nikoli priučil zgolj orodje. Ko pa gledam svoje delo na razstavi, risanja in slikanja, vendar nam je znal pokazati Ker so moja dela ustvarjena digitalno, so uživam v tem, ko znova analiziram, dekonstruiram tudi drugačne načine likovnega izražanja in nas večinoma natisnjena na napeto platno. Iz čisto in ponovno odkrivam vse podrobnosti, ki jih pri tem podpiral, pa čeprav nismo kazali kakšnih praktičnih razlogov nimam prav veliko možnosti morda v procesu ustvarjanja sploh nisem opazil. resnejših talentov. pri izbiri podlage. Bi pa rad omenil, da so nam danes na voljo prav vsi likovni postopki, tehnike 7. Kateri je tvoj najljubši umetniški 2. Kateri umetniki ali gibanja so najbolj im metode, ki si jih je kdorkoli izmislil do spodrsljaj? Je spremenil tvojo perspektivo? vplivali nate? trenutka, ko se lotimo novega likovnega dela. Kar zadeva barve, ima vsak umetnik osebno paleto, Če smo čisto natančni, je vsako moje delo Naj se sliši še tako neverjetno, a prav vsak umetnik, ki se sicer lahko sčasoma spremeni. Sam proces nekakšen spodrsljaj ;-)) s katerim sem se kdajkoli osebno srečal, je zame digitalnega kolaža je nekoliko podvržen temu, da vir velikega navdiha, česar se pogosto zavem že precej zgodaj v procesu teži k polnobarvnemu 8. Imaš kakšne umetniške cilje za prihodnost? šele leta po tem. In ne le umetniki, pravzaprav spektru, zaradi česar je ta paleta manj očitna, vsakdo, ki se svojega dela loteva s strastjo. Po vendar je vedno prisotna. Po drugi strani pa je Ves čas delam na številnih, pogosto večletnih nenavadnem in komaj verjetnem naključju kar nekaj mojih del, ne le fotografij, črno-belih. projektih, obupujem nad njimi, jih opuščam, imam že od leta 2012 vsako leto priložnost Kar verjetno kaže na močan vpliv tradicionalne znova odkrivam, se mrščim nad njimi, se nad s fotoaparatom dokumentirati Mednarodni fotografije. njimi navdušujem, jih puščam zoreti... Vsak dan likovni simpozij Slovenija odprta za umetnost. torej nastaja nekaj novega, vendar pa vsako In niti približno vam ne morem povedati, kako 6. Ali delaš po spominu, v živo, po dokončano delo potrebuje svoj čas, da se nanj zelo uživam v vsakem trenutku. Ko opazujem fotografijah ali drugih virih? privadim in se sprijaznim s tem, da bi lahko šlo umetnike, ki ustvarjajo pred mojimi očmi, sem Opiši svoj ustvarjalni proces. med ljudi. zelo hvaležen za to neverjetno priložnost. In skoraj nehote se vsakič sproti tudi naučim česa, Odvisno. Toda v resnici sta le dve izhodiščni 9. Kakšna je po tvojem mnenju vloga kar mi kasneje pride prav pri lastnem ustvarjanju. točki vsakega mojega umetniškega dela, ena umetnika v današnjem času? Seveda je veliko umetnikov, ki jih ne poznam sama fotografija ali vrstica kode. Nimam se za osebno in katerih dela občudujem, a jih je fotografa, na kakršne pomislimo, ko omenimo Vloga umetnika je pravzaprav ves čas enaka, biti preprosto preveč, da bi lahko kogarkoli posebej Adamsa, Cartier-Bressona ali meni najljubšega kritik in priča času v katerem živi. izpostavil. Salgada, saj sem v bistvu zbiralec podob. Fotoaparat je zame le orodje za skoraj nezavedno 24 Brut Carniollus Izdala in založila: Likovno društvo Kranj – ZDSLU, zanj Cveto Zlate Organizacija razstave: Martina Marenčič Besedila: Saša Bučan Fotografija: Jernej Čampelj Fotografija na naslovnici: Godec, 100 x 100 cm, 2022 Oblikovanje in prelom: Mitja Bokun Kranj, julij 2023 Galerija Likovnega društva Kranj – ZDSLU Brut Carniollus Glavni trg 4 • 4000 Kranj, M: 040 578 877 W: likovnodrustvo-kranj.weebly.com E: ldkranj20@gmail.com Delovni čas: od torka do petka 10.00-18.00, sobota 10,00-13,00 Ob ponedeljkih, nedeljah in praznikih zaprto! 25 Brut Carniollus