132 Čhnki in razprave ARHIVI XX 1997 Organizacija in d cío The National Film and Television Archive VLADIMIR SUNČIČ The National Pilm ar d Te levi: ion Archive (NFTVA)je b'l ustanovljen leta 1935 z namenom, da prevzema, varuje, hran n omogoča dostopnost filmskega gradiva kol kulturne dediščine- V Icln 19.18 je bil eden izmed štirih filmskih arhivov ki so ustanov'Ii Föderation lnlcrnatioiraic des Arcbivcs du f ilm (Fl A P). Arhiv hrani pribliz.no Elflmjffl naslovov filmov od leta 1895 do današrnh dni. 7,h:rka vsebuje igrane, kratke, dokumentarne, animirane in amaterske IIIme, filmska poročila, televizijske programe m vidco trakove. Naloge, doloccnc z. zakonom [Royal Charter), so prevzemanje, valorizacija, varovanje, hramba, popisovanje in dostopnost nacionalne zb rke filmov in lelevizjskili programov vseh vrst. k: .majo vrednost kot umetniška dela in so istočasne pri men j z zgodovine filma in televizije. Zbrkft jc zgodovinski vir za preučevanje vsakoanji ga življenja ir, obnašanja. Glede na štiri osnovne dejavnosti, ki jiii opravlja, je Arhiv razdeljen na naslednje ickeijc n oddelke: I, Se kaj n zu prevzem lilmov Sekcija se sestoji i" treh oddelkov; prevzem igranih filmov prevzem dokumentarnih filmov prevzem gradiva televizije 1, Oddelek zu prevzem igranih lilnu v Osnovne naloge oddelka so valorizacija, prevzem ir. varovanje igranih filmov. Zraven igranih prcvzcm.-jc sc filme, posnete na vidco trakovih, animirane filme, kratke izvlečke iz, filmov, ki so p.ikazani kot reklama za film Orailcr). televizijske filme in oddaje o filmu. P loriteto pri prevzemu imajobrit.inski filmi in fil m■ britanske produkcije. Vodja oddelka in njegov pomočnik prevzele filme identificirala s kulturnega m tehničnega vidika Izdelata filmografsko in tehnično doku mcnlacijo za vsak film posehej. Zraven filmov pošljeta celotno dokumentacijo o posameznem filmu iti, če je potrebne;, določila bodoči status filma. Glede prevzema filmov navezujeta stike z. disirihuterji. produccnlskimi podjetji, individu aln:m' produccnli, reziserii. pri 'atn m. zbiralci iri arhivi, člani F1AF Vsake lelo se zhirka poveča za prih'izno 10.1)00 naslovov, fri svojem delu si pr [den ;ifikaeiji filmov pomagajo z. zunanjimi sodelavci. Fna najpomembnejših nalog je identifikacija fil mov. k, se žc nahaiajo v Arhiffl in so nepopolni. Zato ji; zelo pomembno, da prcvzemajo kvalitetnejše lihneod ti; lih. ki se zc nahajaj') v Arhi"'ii. Ker imajo od lične odnose z razrun producen t i po svetu. |c zelo pomembno, da jim Arhiv zagotavlja, da filmi, ki :ih je prevzel in iih hran ne bodo pod nobenim pogoj ;m nenadzorovano zapustili Arhiva. 2, Oddelek /a prevzem dokumentarnih filmm Osnovni nalogi oddelka sla valorizacij in prevzem dokumentarnih filmov in vidco i ra kov. Prevzemajo filmska poročila, dokumentarne ir reklamne filme, '.'ideo trakove in filme o >obra zevanju, znanosti in iz industrije Prevzemajo tudi filme raznih državnih uradov kijih li posnamejo za svoje potrebe Po zakonu hi moral prevzel te filme Public Record Offiec. Ker nima primernui filmskih skladise in tiprcmc, jih preda ■ Arhivu. Z;ir;:di relativno te nene opreme in rauinal.iiškc tehnologije j d vedno več video trakov. Produkcija Idmov in video trakov je razpršena, zato jc o njej zelo malo podatkov. V Bruish Na ur.nal Pílm aiul Vidm Catalogue jc navedeno majhno število filmov in video trakov, nosnclih vsako leto. Zato j'' zelo pomembno, da imajo deljive í¡ zaposleni v tem oddelku dobre slike s pro diiccnt' m posamezniki ter prostega depozita. Večina dokumentarnih nimov dob" Arhiv na podlagi pogajanj s produeenli in posameznih sla prostega (lepe,žita, Produeenli imajo omejene finančne možnosti, tako da Arhiv prevzema predvsem ko pije, k. so dostikrat slabe kvalitete Arhiv pre vzema samo del tekoče produkcije. Na osno'i valorizacije poskušajo prevzet, najbolj ¡aprezen tativui del pmdukciic, Veliko produccntov in posameznikov jc nosilcev avtorski.i pravic. Ti sc hojijo. da bodo njihovi filmi uporabnem brez njihove vednosti, 3 Oddelek za prevzem grc.diva televizije Oddelek ima sedež v Londonu. Vani spadr tudi Vidco (Kktclok, v Konscrvatorskcm centru. Gra divo lelcviz.ijc prevzemajo d i reki no s prcsneir.a vanjem Iclcviznskib oddaj. Presnemavalo lako več kol 25% oddaj televizijskih pestnj ITV in Cliannel 4 Valorizirajo uh vsak teden sproti in določijo, kalcre bodo presne i Odd;ije presnemavajo v Vidno oddelku Konscrvatorskcga ecnlra in siccr na I" {¡nem) Irak za arhivske potrebi'. in na VUS zii študijske namene. Dovoljenje za presne mavanjc si jc Arhiv pridobil s posebnim dogovorom z obema televizijskima postajama. Avtorske ARHIVI XX 1997 Članki in rnzprnvc pravice i m.-] prodiiccnl. ki da dovoljenje za upo rabo gradiva. Starejše televizijsko gradivo, posnelo na 2" (ineni) trak so televizijske postaje predale v varstvo Arhivn.Varovanjc. kontrola rn ponovna uporaba so ločno določeni s pogodbo med pro-duccntom in Arhivom. Pri uporabi starejših tra kov. posebno 2". imajo veliko problemov. Veljavni zakon o avtorskih pravicah dovoljuje uporabo vseh oddaj BBC la po letti 1990 in to v študijske namene Master trakovi so na Super VHS. Za uporabnike so na razpolago VI [S tra kovi. II, Sckcijii /.¡i popisovanje lilniov in video trnkov (Cntulogiiig) Naloga sckcijc jc popisovanje zbirke in nude nje pomoči uporabnikom Pri posameznem gradivu priskočijo na pomoč pri pop'sovanur ziinar;i strokovnjaki Uporabniku jc s pomočjo popisa in indeksov nmogočen lažji dostop do gradiva. Oni nc iščejo samo naslova filma ¡.nen igralcev tem več želijo šc druge dodatne inlormacijc. Podatki o naslovil filma, filmskih igralcih, letu proizvodnje, vrsti filma, kratka vsebina ¡11 opombe sc vnašajo v računalnik, liili morajo čmibol; natančni, tako da uporabniku dostikrat ni potrebno pregledali filma 11a montažn. mizi. ,Stvarni indeksi se izdelajo za zclu pomembno gradivo (najstarejši film', poseb nc zbirke itd.). Izdelujejo jili na podlagi gesel, ki jih uporabljajo v knjižnicah. Ko bodo to dopuščala finančna sredstva, bodo -.tvami indeks, ki je šc vedno na k'irlic.iliv vneli v račimah ik lil. Sekcijo /.¡1 dostopnost lilmskega in televizijskega gradivu Razdeljena je na dva oddelka n službo. 1. Oddelek za de,stopi,ost do darovanega gradiva (Donor aeccss) 2. Oddelek produkcijske knjižnice 'The Pro duelion Library) 3. Služba za ogled filmskega 111 televizijskega gradiva Odd:lka in sln?.ba so lisli. ki imaj opravil z. uporabniki. Osnova delovanja Arhiva jc var stvo in hramba zaupanega gradiva I Oddelek za dostopnost varovanega grudiva (l)onor Access) Osnovna naloga oddelku jc. da uporabnike 111 pr;skrb; kopije gradiva za njihove fioircbel Kopije sc nc smejo uporabljati za na Sij njo .iro d ikcijo Uporabnik mora prrdlož-a poirJilo o nameri njihove uporabe Gradivo mor;* bili la razpolago listini, ki so ga darovali Arliru Ktr šlevilo darovavecv naraščaje 'zelo pjmchno.^da sc v pogodbi med darovalcem m Arh.vom toč,10 določi način bodoče uporabe. Drugi problem pri uporabi gradiva je ta. da hranijo gradi\o, k. i i bilo darovano, vendar obstajajo zanj avtorske pravice. Ilraniio sc tretjo kategorijo gradiva kjer m določenih tvtorskib pravic O liporahi le-tcga odloča Arhiv Gradivo sc uporablja /a kulturne m izobraževalne namene in projekcije. Veliko je tudi prošenj za uporabo grdiva iz drugih filmskih arhivov, članov PIAP. regionalnih arhivov, mu zejev 111 lin. verz. 2. Oddelek projekcijske knjižnici (The Pro-duclion Lihrarv) Naloga oddelka jc. da da filmskim in televizij skim produccnlom na r;:zpolago gradi 'o. ki ^a ti želijo vključiti v film ali televizijsko oddajo. Cc ni na voljo kop-j, ki lahko uporabnik ogleda maslcr kop jo, čc s tem s oglaša osebje konscrvalorskcga centra. Uporabnik plača jzdelavo kopije. Ogled filmov nadzoruje tehnik Deli filma, namenjeni kopuanjn. so označeni u izmerjena je dolžina. Kopije |si iahko ogleda uporabnik sam. Pri ogledu m.istcr kopije mora bili navzoč tehnik. Ko uporabnik izbere gradivo, sestavijo pogodbo med uporabnikom 111 Arhivom v kateri tocnc določi, v kakšne namene in kje bc gradivo Epo rabljeno. Uporabnik mon predložiti soglasje nosilca avtorskih pra\ c Čc ¡ivtcrske pravice niso določene, vodja produkcijske krijižniec odloči, ali bo dal gradivo v uporabo. Uporabnik predloži pismo o namenu. 3 Služba za ogled filmskega m televizijskega gnidivu Naloga službe jc. da omogoči dostopnost gradiva, ki ga brani Arhiv Služba omogoča in organizira ogled gradiva (video trakove različnih formatov, kakor gradivo BBC-ja) študentom in raziskovalcem, in to na adiivsi 'h osnovah Te osnove so: f ■ identifikaciji1 gradis pomočjo nodatkov Konscrv.itorskcga centra koordinacija možne s 1 kopij z možnostjo ogleda (na Stccnbcck mizah ali v kinodvo-rani) rezervacija gradiva v sodelovanju s Koazcr-vatorikim ccnlrom zagotovilo, da tehnik. ki skrbi za ogled gra diva, dobi pravo gradivo ob pravem času Tehnik je odgovoren za nadzor in nudi pomoč uporabnikom. Služba skrhi za naročilo gradiva za ogled: /a predvajanje filmov v NFT MOM1 in dru gih regionalnih kinodvoran.ih - za notranja predvajanja za delavec Arhiva, izobraževalne namene, ndelcžcnee Summcr School 111 študente - /a nekatere priredila v Britaniji, pri katerih sodeluje al. tudi nc Arb v. in so pomembne za Arhiv 134 tanki in razprave ARHIVI XX 1997 predvajanja v Muzeju mesta London predavanja v Imperial War Museum - predvajanja za člane FlAF-a - predvajania, ki ;ih Arhiv organizira skupa; s British Council izven Britanije Naloga službe je med drugim preverjanje kvalitete kopij, ki j if prcdva'ajo. Opozarjajo Konservatorski ccntcr in sekcijo za prevzem gradiva, če je obstoječe gradivo z vidika varstva problema ticno. Služba raziskuje avtorske pravice za lihnc in gradivo televizije, ki jih hrani arhiv. Te podatke vodi ažurnem i ih posreduje uporabnikom. Ena najvažnejših na ing službe jc posredovanje podatkov in pomoč uporabnikom. Sredstva, k, jih dobijo od uporabnikov za o glee1 ill mo v, pokrivajo izdelavo in vzdrževanje kopij. ■ tudentje imajo za ogled fi'mov polovično ceno. Kopne filmov za ostale arhive, člane F1AF so brezplačne. IV, Oddelek za fotografije, plakate in seeno-grafske predmete 1 Zbirka fotografij Zbirka obsega Črno-belc, barvne fotografije ir diapozitive, ki ilustrirajo razvoj in zgodovino svetovnega filma in deloma tudi tclcvi/ijc. Hra nijc okrog 7 miiijinov fotografij n;zličnih vcl; ko iti, od mm Jc 25 em x |5 cm. 10.000 ni tratnih negativov, med katerimi so tufi fotografije na steklu različnih velikosti, od mm Jo 30 cm x 35 cm, 70.000 varnostnih negativov zbirk TV Times, predvsem 35 mm, 226 315 tisoč delovnih negativov,, izdelanih iz zbirke fotografij. Zbirka je dostopna na sedežu Arhiva in v Konscrvatorskcm centru. Uporabniki fotografij so posamezniki, raziskovalci, publicisti, televizija in filmska podjetja. Če uporabnik želi fotografijo, ki ,c zbirka ne vsebuje, mu s pomočjo skeniranja izdelajo kvalitetno fotografijo iz filma. Na sedežu Arhiva, kjer hranijo fotogratije, ni so zagotovljeni najboljši pogoji za hrambo. Vlaž nost in temperatura nista pod kontrolo, ker ni klimatskih napniv Najpomembnejši fotografije so varnostno presnete in shranjene v klimatskin skladisčih v Konservatorskcm centru. Tudi v Centru, kjer hranijo kopije fotografij, nimajo klimatskih skladišč zanje. Za hranjenje fotografij b">do zgradili novo skladišče. Nitratni negEivi so shranjeni v Gaydonu. Fotografije so popisane s pomočjo programa Summary of Information on Film in Television (SIFT) Popis obsega originalni naslov filma, vrsto fotografije, opombe m velikost. Kc bc v Konservatorskcm centru končar popis negativov, bodo k popisu fotografij dodani podatki o stanju in varstvu. 2, Zbirka plakatov Zbirki vsebuje okrog 15,000 originalnih plakatov od leta 1895 do danes v velikosti 76 cm x 101 cm. Plakati so fotografirani na 35 mm barvne diapozitive. Na vsakem diapozitivu jc naslov filma. Diapozitivi sc nahajajo na sedežu Arhiva, kjer so na razpolago uporabnikom. Dostop uo originali)v jc omejen. Na prošnjo upombnika izdciajo kopije diapozitivov, kakor tudi barvne kserokf kopije iz originalov. Plakat so popisani po naslovu filma V tem času pripravljajo vnos pop:sov v računalnik OtJ leta 1933 sc vsi plakati popisujejo s pomočjo računalnika. Od leta 1987 hranijo plakate v posebnem skladišču pri tempe raturi 13-15 "C ia vlagi 55%, v Konscrvatorskem centru. Večino plakatov so Arhivu darovali različni daiovalci. Novejše plakate kupujejo od National Scrccn Services ali na javnih dražbah. V večin1 primerov Arhiv pre ime zvite plakate, zato jih ravnajo pod steklom v časi! od enega do dveh tednov. Poškodovane plakaie hranijo pose bej, dokler ne pridobijo sredstev za popravilo, Popravila opravljajo v delavnici Public Record Officea, ker Arniv Brnik iastne delavnice. 3 Zbirka secnogralskih predmetov in risb Zbirka vsebuje scenografske predmete in ris be za scenografijo .z bi: tan.,ki a in tujih filmov ter kostume. Csji predmeti m i'sbe so originalni. Skupno ste vik* sccnografskih predmetov ir risb, k, so jih začeli zbirati pred dcsciimi leti, |c okrog 3.000. Zbirka jc fotografirana nn 35 mm dia pozi ti ve. Na fotografiji m diapozitivu jc naslov film? i:1 unc scenografa, seveda če jc le-ta znan. Dostop do originalov jc omejen. Originale peso jajfl muzejem in galerijam za razstave, in sicer brezplačno. Za zavarovanje in transport poskrbi organizator razstave. Del zbirke je razstavljen v Museum of Moving Images. Zbirka jc bila ponovne popisana in jt; pripravljena za vnos v računalnik Ve!iko predmetov u risb jc neznanega izvora. Zbirka se hram v klimatiziranem skladišču v Konservatorskcm centru. Zbirka fotografij, plakatov, sccnografskih predmetov i.i risb jc v lasti Arhiva. Uporaba je omejena zaradi upoštevanja avtorskih pravic. Identifikacija nosilcev avtorskih pravic jc dostikrat težka. To jc posebno opazno pr. fotografijah oseb (i/.vor, datum, neznan fotograf) in pri sccnografskih pred met in n rsbah, Redko obstajajo podatki, ali jc bil predmet a1' risba naroccn in jc tako v kisli scenografa. V, Konservatoriki centcr v ItcrKliamstedii V Konscrvatorskcm ccniru za varstvo film skega in televizijskega gradiva (Y Paul Getty Conservation Centre) v Bcrkhamstcdu fv nad? Ijevanju: Center) sc nahajajo laboratoriji in filmska skladišča. Glavna naloga Centra jc dolgoročna zaščita in s tem dostopnost filmskega gra diva. V Centru sc gradivo, ne samo filmi ampak tuiii vsa druga spremljevalna dokumentacija (fotografije, plakati), Kopira z minimalno izgabo i Alii 11 VI XX |99" Janki in m/prave lfl k val tlele in se sli ran i v posameznih skladiščili Za ¡z.vijknjc lcli nalog skrbi pel oddelkov. I. Oddelek za dostopnost 111 popis gradiva Dostopnost do zbirke se omogoča s preučevanjem dokumenlacijc in določitvijo nijbolj primernega materiala /a kopirunic. Pregled in idcmifikacija omogočala Ichn.čm pregled sprejelcga gradiva, stalus kopiranega maleriiila 11 obnovo niaslcrsov Tehncno poro čilo o stanju gradiva se vnese v računalnik. Opravi se tudi lesi slaianja, da se določi oh-;lojnost gradiva. Kaslednj.t stopnja je lehniena sclckeija i-ri tem natančno preglcd-ijo in primerjaj) vse kopije, ki r,e šc nahajajo v skladišču. Na ta način določijo najboljši malcrial. primeren za h rami.o. Gradivo se nato shrani v klirnal,znanih skladiščili Vsi podalki o slan ju gradiva, povezani z zc obsloječini gradivom, odločilve o varstvu. liram hi in času kopiranja se vnesejo v računalnik. 2 Odjlek m varstvo lilmov Preden se H lin kopira, morajo poškodovan-filmski trak popravili To opravijo ročno v po sebni delavnici za popravilo poškodovanega filmskega traku na oddelku za varstvo Mlinov. Najpogostejša poškodhc so razlrgana perforacija, film, zlepljen s pomočjo lepilnega Iraku -Id Da bi izdelali čimholjšo kopijo, vse nuratne m acclatirc filme pred kopiranjem ponovno osvetlijo fgrading). Dosiikral ohslai.i razlika v gosloli oivcllilvc mod posameznim pr zon Za kopiranje uporabljajo optične n kontaktne ko pirm: stroje, V pročcni kopiranja se izvaja kemična, iolo grafska in scnzitomclrična konlrola, kemično mešanje in čiščenje. Po opravljenem kopiranju skozi projekcijo konlrolirajo kvaliteto na novo kopiranih filmov. 3, Oddelek za varstvo posnetih televizijskih programov in vid to trakov V lcm oddelku snemajo direklno )■ televizijskih programov priviilnth Iclcvizij in BHC-jr Snemajo s pomočjo analogne in digita ne vidco opreme Na nove vidcoforiralc presnemavajo sla m gradivo, posneto na Irakovih. ki niso več v uporab' Za širšo uporabo s pomočjo lcltkina presnemavajo filme na vidco trr.kove, 4, Oddelek za tehnični razvoj in izobraževan;t Ena izmed nalr ■ je nudenje tehnične pnmoči in nasvetov oitulim oddelkom. Oddr ck ukvarja tudi z raziskovanjem ir razvojem novih teh ni n za varstvo in zašcilo filmskega i 11 adeo gradiva ter načrtovanjem razvoja načina tehnur- nega varslva. Za delavce v Ccnlru, šc posebej za liste, ki delajo v oddelku za varslvo filmskega gradiva, oddelek organizira slrokovno izobraževanje. Oddelek določa načine tehničnega dela in siandardc za delo Ccnlra. 5. Oddelek za podporo Ta oddelek skne va vzdrževanje tehničnih in prevoznih sredslev, za varslvo objektov, za dobre pogoje dela, administracijo, finančne zadeve in za zdravslveno zaščilo. ZUSAMMENFASSUNG ORGANISATION UND TÄTIGKEIT VON Tili; N/.TIO-NA L /7!M A N!) TEL EVISION A KCUIVK The Huiu*[M l'ihn nnd TV/cn'.d'oii Archive (NIT7A) wurde im Jahre 1935 f-Srl'ndet. Das Archiv verwaltet ungefähr KXUKK) Filme von 189*5 his hciuc. Die du*ch dys Gc.'.et:' {Royal Charter) fcUgclcglcn Aufgäbet, der Archivs' sind: Übernahme. Bewertung, Schul/, Aufbewahrung, Vcr Zeichnung und Scharling von Bedingungen filr die ße luit/ung der Niiiionalsammlnng von Film und Fern seilprop;¡1 inmen ;illcr An, die sowohl als Kunsiwerke wie mich uls' Dokiuncnie für die Geschichte von Film und I:crnschcr von Ucdciiiung .iind. Den vier Gmndi;ilii;kcilcn cnlsprcjhc.id, iiinlaßi d;r; Archiv folgende Sektionen: Sektion ("lir die Übernahme von Filmen, Sektion für die Vcr/.eieliniing von Filmen und Vidcr>hiindern, Scklion filr die öffcnllichc Bcnui/nn^ von Film- nnd Fcrnschmatcral und Seklion fiir Fotos Plakaic und .szenenbi Idncrisclic Gcjcnsiiindc. Im kon'icrvaiori.sehen benimm für den Schul/ fon Film-und Fe rn schirmt eri Iii in Ucrk harn sied befinden .sich La-buraiuricr: nr.d Filmmagazinc. Cic Ilauptaurgabe des ¿entnims- ist nachhaltige Konservierung mit dem ZW) dem lieniil/er den Zugang /um nimmatcrial zu ermtigliehen. SUMMARY TUP ORGANISATION AND ACTIVITIES OP HIE NATIONAL FILM AND TELEVISION ARCHIVE (NtTVA) The National Film and Television Archive (NFTVA) was founded in 1935 and keeps1 about 200.000 nlms. ihe oldesi of wh.ch dale Kick to 18°5. lis aclivities were defined ny law (Royal Ch; ricr), and include the transfer. appraisal, preservation, nianagemeni description and ucccs-sibility nf ihe :i;ilional collection of all kmc' , of Tims and iclcvision programmes of arlistic value, and which arc ex amplcs from llic hislory of film and television as well. Willi regard to its four major aclivities- ihe NrTVA has Ihe following four srci:ons: Hie fitction for ihe transfer of films, llic seclion lor the descriplion of films and vidcc tapes tiie scttion for ,icccssibilily or film and iclcvision materials, and llic dcparlir.cni Tor photography, placards und ,sccno;*rapliical items'. 'llic conservation ccnire for llic preservation of film and iclcvision inalcrials 1 li;rkhamstcd harbours a laboratory 11 nt! film storage areas. The centre aims at long-standing preservation a-, well as llic accessibility of li