Izkušnje 46 Vzgoja, september 2020, letnik XXII/3, številka 87 Novi koronavirus so poimenovali SARS-CoV-2, bolezen, ki jo virus povzroča, pa COVID-19. V času, ko so bili otroci doma, so preživeli veliko skupnih uric s svojimi najdražjimi in se tudi marsikaj naučili. Koronavirus in vrtec Mirjam Andrejčič, dipl. vzg. predš. otrok, je vzgojiteljica – vodja oddelka v Vrtcu Litija. Ima večletne izkušnje z delom s predšolskimi otroki, z izdelovanjem didaktičnih iger in igrač ter s sodelovanjem v projektih. V času epidemije – karantene – sem s starši navezala stik na ta na- čin, da smo si preko elektronske pošte pošiljali fotografije doživetij, ko so bili vrtci zaprti. Otroci so se ob fotografijah s starši pogovarjali in jih opisovali. Prav tako nismo pozabili na vse rojstne dneve otrok, ki so jih praznovali brez prijateljev iz vrtca. Praznovali smo jih z zamudo, ko smo bili ponovno skupaj, le na malo drugačen način. Staršem sem pošiljala tudi ideje za delo doma. V tem času je nasta- la tudi pravljica o praznem vrtcu, ki sem jo ustvarila na spletnem seminarju. Pripravljena je za poseben tip gledališča, ki se imenuje gledališče »kamišibaj«. Otrokom sem takoj po odprtju vrtcev prebrala pravljico Lare Spi- nazzola Evelin, Peter in strašni koronavirus, ki je bila napisana v aprilu 2020, ter jim pripravila delovne liste, na katere so s čopiči in vodenimi barvami naslikali koronavirus. Virus so takoj prepoznali. Med ustvarjanjem so preko komunikacije krepili pozitivne medse- bojne odnose. O tej bolezni smo se po odprtju naših vrtcev z otroki veliko pogovar- jali, saj smo imeli zaradi virusa v vrtcu poseben protokol. Tole so povedali:. • »Č e je k o r o na vir us, si lahk o b ola n, pa lahk o t udi b r uhaš ali pa lahko tudi umreš.« • »K o r o na vir us je tečen, k er mi naga ja.« • »K o r o na vir us je ful ne va r en, pa lahk o t ud' k užki zb oli jo , pa vs e živali.« • »Z ma mi sva b ili v tr g o vini b r ez mask e, pa nisva umrli. Midva z atijem sva šla tud' brez maske, ker ni tolk' koronavirusa b'lo tam, ampak ga je čist' mejčken. Ko pa hodiš v eno ta veliko trgovino, moraš pa imeti masko gor.« • »V a vtob usu t ud' lahk o zb oliš.« • »K o k o r o na vir us p ride v hiš o , zb oliš.« • »S em zuni p o čak u, k er je o či tk o r ek u, k nis em 'mel mask e.« • »K o r o na vir us je mo dr e, pa r deče, pa mal tak e ba r v e.« • »Ena stra n je mo dra in ena r deča.« • »P a mo dr e p ikice ima, pa t ud' r deče p ikice s o .« • »P ris eski s e nalima jo na k ožo , no ter izva ja jo vir us v naš e telo , v bistvu v našo kri dajo slab mehanizem, ki povzroča, da nam je slabo. Ko se izvaja v kožo, jemlje našo zdravo kri. Daje noter slabe mini mehanizme, ki povzročajo našo slabo kri. Pride pa virus tudi do kosti.« • »Midv e z ma mi sva šli v tr g o vino , sva imeli mask o .« • »N a letal u sva t ud' imeli maski, pa sva neki p o čeli.« • »M ed ho jo ne zb oliš za k o r o na vir us, sa m' če si h udo b ola n, zb oliš in lahko tudi umreš. Koronavirus se širi tako, ker nimajo vsi v trgovini in v vrtcu maske gor.« • »K o r o na vir usa ni čist' malo . V Slo v eni ji ga ni tolk' v elik', v R usi ji ga pa sploh ni. Zelo velik' ga je v Afriki.« • »T o ne mo r e b i t r es, k er k o r o na vir us ne ma ra vr o čine. P riha ja pa iz Kitajske, zarad' tega, ker tam ne upoštevajo pravil iz novic.« Kako pa smo v vrtcu izdelali model koronavirusa? Otroci so si ob tem lažje predstavljali virus, o katerem so poslušali po televiziji. »Mirjam nam je prinesla lesene palčke z vatko. Najprej smo jih malo odlomili, čist' mejčken. Pol smo vatko pomočili v rdečo barvo, pol smo pa zapikn'l v kroglo od virusa. Pol smo pa k'r gledal, kake viruse mamo vsepovsod okoli nas, pa ne sam v Sloveniji, tud' po svet'. Tud v Ameriki 'majo takle virus.« V jutranjih ustvarjalnih kotičkih so nastale tudi individualne risbice. Otroci so se v času zaprtja vrtcev ter po ponovnem odprtju le-teh seznanjali z zbiranjem, shranjevanjem in prenosom različnih in- formacij. Spoznavali so, da na njihovo zdravje vpliva okolje in oni sami; kako lahko tudi otroci skrbijo za svoje zdravje (maska, pra- vilno umivanje rok z milom, razkuževanje rok, igrač, predmetov, prostora, kjer se največkrat dotikamo …); prav tako so spoznali, da morajo vsi ljudje pomagati in sodelovati, da bi lahko družba delo- vala ter omogočila preživetje, dobro počutje in udobje. Razvijali so tudi časovne predstave o času pred koronavirusom in po njem. Foto: arhiv Mirjam Andrejčič