Mojca Urek SKRITE ZGODBE ŽENSKE, HENDIKEP IN NASILJE V DRUŽINI Jelena Jarskaja-Smirnova z univerze Saratov je na predavanju o družinskem življenju žensk z gi- balno oviro v Rusiji študentkam in študentom fa- kultete za socialno delo povedala dve ključni misli. Iz njene raziskave, ki temelji na zgodbah teh žensk, izhaja, da je prizadetost ali hendikep spremenljiv pojem, ki mu pomen pravzaprav dajejo ljudje s svojimi živimi in zelo različnimi izkušnjami. Žen- ske z gibalno oviro, ki jih je intervjuvala, so npr. svojo prizadetost opredeljevale prek tega, ali se lahko odločajo o zase ključnih zadevah v družini. Tako so nekatere izjavile, da sploh niso hendike- pirane. Vprašanje, ki si mi je zastavilo, je, kako hendikep opredeljujejo ženske, ki doživljajo na- silje v družini. Domnevam, da te ženske hendikep ali oviro živijo in mislijo veliko usodnejše, kar bom poskusila pokazati v tem kratkem prispevku. Jele- na Jarskaja-Smirnova mi je pri premišljanju o na- silju nad hendikepiranimi ženskami dala še eno iztočnico. Hendikepirane osebe v vsakdanjem živ- ljenju prepoznavamo prek manifestacij ovire v javnem prostoru, kot so npr. znak za invalidski voziček na toaletnih prostorih ali parkiriščih ipd., medtem ko se v našem vsakdanjem razmišljanju prizadetost in zasebno življenje izključujeta. Kot smo na konferenci »Tako lepa, pa invalid« večkrat slišali, prizadetih ljudi ne mislimo v zasebnih ali - če rečemo drugače - v »odraslih« vlogah ljubic in ljubimcev, staršev itn. Moje sicer kratko poizve- dovanje za potrebe tega prispevka kaže, da jih ne misHmo niti v vlogah žensk, ki doživljajo nasilje v družini. Pričujoči prispevek ne temelji na poglobljenem raziskovanju, zato bo slika verjetno precej nepo- polna. Moj namen je predvsem opozoriti na pro- blematiko nasilja nad ženskami s hendikepom, ki jo v našem prostoru zaznamuje večji molk in ne- odzivnost služb, kot sem si predhodno predstav- ljala. »NE, NISMO IMELI TAKIH PRIMEROV« ODZIVI SLUŽB NA NASILJE NAD ŽENSKAMI S HENDIKEPOM Naj na kratko opišem svojo poizvedovalno pot, da si bo lažje pojasniti moja teoretska izhodišča na začetku tega prispevka. Zanimalo me je, kak- šne pozornosti in podpore so deležne ženske s hendikepom, ki doživljajo nasilje pri nas. Podatke sem iskala v treh smereh: v invalidskih in uporab- niških organizacijah, v svetovalnih službah, ki se ukvarjajo z nasiljem nad ženskami in v vladnih uradih. Od štirih društev, ki delujejo na področju različnih oblik hendikepiranosti v Ljubljani in imajo tudi svoje svetovalne službe,' sem na vpra- šanje, ali so se že soočili z nasiljem nad ženskami v družini v svojih skupnostih, dobila najpogostejše take odgovore: »Ne, nismo imeli takih primerov,« »Ne, v vseh letih, kar delam tukaj, takega primera ni bilo,« »Ne, do zdaj se ni javila še nobena ženska s tem problemom.« Rolanda Završnik (2000), di- plomantka PSD, ki je leta 2000 delala raziskavo na temo žensk s hendikepom, ki doživljajo nasilje v koroški regiji, je posnela podobno sliko; na petih društvih invalidov in paraplegikov, ki delujejo na Koroškem, so ji povedali, da še nobena ženska ni iskala pri njih pomoči zaradi nasilja in da ni bil prijavljen še noben primer. V skoraj vseh društvih, kjer sem iskala informacije, so svetovalne delavke verjele, da ženske, ki doživljajo nasilje, v njihovi skupnosti nedvomno obstajajo. Manj odgovorov sem dobila na to, kje prihaja do ovir, da se ženske ne obračajo po pomoč. S socialno delavko na dru- štvu za cerebralno paralizo sva v pogovoru prišli do sklepa, da je eden od verjetnih razlogov v tem, da se ženskam pogosto ne verjame, ko govorijo o nasilju, še zlasti ko gre za ženske z oznako dušev- ne prizadetosti. Strokovna delavka na drugem 73 MOJCA UREK društvu pa je odkrito povedala, da se ne čudi, da se ženske ne oglašajo s tem problemom, če pa se s tem v njihovem društvu nihče ne ukvarja. Tako bi torej nevladnim organizacijam, vsaj nekaterim, težko pripisali naivnost glede tega vprašanja, saj so se skorajda vse sogovornice zavedale prisotno- sti in obenem nereševanja te problematike. Na eni strani imamo torej opraviti z molkom invalidskih in uporabniških društev, na drugi stra- ni pa naletimo na podoben molk običajnih stro- kovnih služb, ki se pri nas ukvarjajo ali prihajajo v stik z ženskami, ki doživljajo nasilje. Završnik je v že omenjenem diplomskem delu naredila po- snetek stanja dostopnosti (v smislu arhitektonskih ovir in tudi v smislu možne strokovne pomoči) v varnih hišah in materinskih domovih (v zavetiščih v Krškem, Celju, Novem mestu, Ljubljani in v ma- terinskih domovih v Postojni, Ljubljani in Novem mestu). Ugotovila je, da nobena stavba ni arhitek- tonsko prilagojena, z eno izjemo, ki pa je prilago- jena le delno (v varni hiši SOS telefona za ženske in otroke žrtve nasilja je namreč za ženske na vo- zičku arhitektonsko prilagojena samo spodnja ko- palnica, medtem ko je zgornje nadstropje nedo- stopno). Razen v dveh primerih žensk z oznako psihiatrične diagnoze (obe v zavetišču v Krškem) in v enem primeru ženske z oznako lažje duševne prizadetosti (v zatočišču v Celju) se v vseh teh nastanitvenih strukturah še niso srečali s hendi- kepiranimi ženskami. V obeh primerih sta stro- kovni delavki poročali o težavah in konfliktih z ostalimi stanovalkami. Strokovna delavka iz Krš- kega je v enem primeru razloge za konflikte videla v tem, da se »ženska ni mogla in ni znala vključit v delo in življenje zavetišča«. Na podlagi njenih izkušenj se ji je zdelo, da je »težko skupaj bivati tistim z 'normalnimi' potrebami in onim drugim ženskam«. Strokovna delavka iz Celja je menila, da ne bi smeli »mešati« med sabo »normalnih« in »tistih drugih« žensk. V vseh treh primerih so žen- ske ostale krajši čas. Večinoma so svetovalke v varnih hišah na vprašanje R. Završnik, kako bi se odzvale na potrebe ženske s hendikepom, ki bi iskala pomoč pri njih, odgovorile, da bi poskušale najti ustrezno strokovno pomoč pri službah, ki so namenjene ljudem s specifično prizadetostjo (Završnik 2000). Če lahko prikimamo izjavam o težavah sobi- vanja stanovalk, pa je hudo problematičen sklep, ki ga je iz svojih opazk logično potegnila delavka iz zatočišča v Celju, namreč, da hendikepiranih in nehendikepiranih žensk že v izhodišču ne gre mešati. Predstavljamo si, da je sobivanje več ljudi na majhni površini in v stresnih življenjskih oko- liščinah gotovo vselej težavno (paralele iz bolj vsakdanjih situacij lahko potegnemo vsi) in da se tem težavam v našem primeru še dodatno pridru- žujejo tiste, povezane s predsodki, strahom ali vsaj nenavajenostjo, včasih pa samo z zapleti v inter- akcijah, ki ponavadi zaznamujejo odnose s stigma- tiziranimi skupinami ljudi. Vloga socialne delavke ne more biti v tem, da sodi, kaj gre »mešati« in kaj ne, saj bi tako pristali na rasistično opredelitev socialnega dela. Vloga socialne delavke je bržkone v ustvarjanju pogojev, da bo sobivanje mogoče in lažje, je aktivna podpora in odpravljanje ovir pri tem, da se bodo ženske s hendikepom lahko vklju- čile v življenje zavetišča, je pomoč pri razreševanju konfliktov, je zagovorniška drža, ki se upre pred- sodkom ali rasističnim izpadom sostanovalk ipd. Pri tem ji mora stati ob strani načelna antidiskrimi- natorna politika organizacije, ki za take primere ni obstajala. Ravno narobe, več omenjenih nasta- nitvenih oblik ima v svojem pravilniku za sprejem določbo, da ne sprejemajo duševnih bolnic oz. žensk s težavami psihiatrične narave.^ Iz neformal- nih pogovorov z zaposlenimi v zatočiščih bi lahko izluščila vsaj dva razloga za vztrajanje pri takih pravilih. Prvi je strah zaradi pomanjkanjem znanja za delo v specifičnih situacijah (npr. ob morebitnih akutnih duševnih krizah stanovalk), drugi pa je pomanjkanje kadra in denarja, da bi zagotovili štiriindvajseturno podporo stanovalkam, ki bi jo potrebovale. Da je stanje stvari težavno, se stri- njamo, saj nas je do njega pripeljala cela (zahod- na) zgodovina izključevanja, marginaliziranja in stigmatiziranja ljudi s hendikepi (Foucault 2000; Zaviršek 2001). Stanje pa še dolgo ne bo manj težavno, če bomo dolgoročne rešitve iskali v usta- navljanju novih posebnih služb, specializiranih za posebne potrebe in nadaljnjo izključevanje ljudi s hendikepi. Ena od udeleženk konference je nam- reč predlagala, da je treba nujno odpreti posebne varne hiše za hendikepirane ženske. Mnenja smo, da je ta zamisel korak stran od deinstitucionali- zacijskega trenda na področju socialnovarstvenih storitev in od prizadevanj za nediskriminatorno obravnavo v socialnih službah. Raje kaže razmi- šljati v smeri reorganizacije obstoječih resursov. Za potrebe prispevka sem se sama pogovarjala s socialnima delavkama na dveh društvih. Na dru- štvu za nenasilno komunikacijo sva s sogovornico spregovorili le toliko, da sva sklenili, da ni bilo »nobenega takega primera«, s svetovalko na žen- 74 SKRITE ZGODBE ski svetovalnici pa sva se nekoliko dotaknili še pro- blematike dostopa za ženske s prizadetostmi do storitev. Za ženske z gibalno oviro je svetovalnica nedostopna, saj se nahaja v tretjem nadstropju hiše brez dvigala. Je pa svetovalka zagotovila, da bi v takih primerih zagotovo poskušale zagotoviti prostor drugje oziroma bi prišle k uporabnici na dom, če bi bilo mogoče. Dobra novica je, da so se v svetovalnici pred kratkim oglasili predstavniki društva gluhih in naglušnih, da bi se v nekem kon- kretnem primeru dogovorili o možnostih sodelo- vanja z navzočnostjo prevajalke. Več plodnega sodelovanja je v svetovalnici opaziti z organiza- cijami, ki delujejo na področju duševnega zdravja, kar pomeni, da se nanje posledično obrača tudi več žensk s psihiatrično diagnozo. Razlogov je več. Prvega gre iskati v tem, da si delijo prostore z eno nevladnih organizacij na področju dušev- nega zdravja (Altro). Službi sta zaradi prostorske bližine v pogostejših stikih, pri delu prihaja do plodnejših strokovnih izmenjav, navsezadnje pa so zaradi tega svetovalke tudi pri delu s psihiatrič- nimi uporabnicami deležne učinkovitejše strokov- ne podpore. Eden od razlogov pičlega vključeva- nja žensk s prizadetostmi v svetovalnico, ki jih je svetovalka naštela, je namreč (podobno kot prej v primeru zaposlenih v zatočišču!) v strokovni ne- informiranosti in negotovosti svetovalk pri delu na področju, ki ga slabo poznajo. Na področju duševnega zdravja se svetovalke počutijo kom- petentnejše, saj sta dve od njih na FSD študirali na izbirnem področju duševnega zdravja v skupnosti, z leti pa so prav zaradi navzočnosti žensk, ki imajo težave tudi v duševnem zdravju, pridobile že precej izkušenj. Tako se je posledično tudi njihova strokovna negotovost na tem podro- čju zmanjšala. Na področju nekaterih drugih prizadetosti pa je ta negotovost še vedno prisotna, čeprav - kot sva s sogovornico ugotovili skoz po- govor - večinoma povsem iracionalna, saj temelj- ne predpostavke dela ostajajo iste za vse ženske, ki doživljajo nasilje. Prilagoditi bi bilo treba le nekatere metode dela (ki pa se načeloma itak pri- lagajajo posameznici in njeni situaciji), pa še te bolj v smislu odpravljanja ovir (komunikacijskih, fizičnih, prostorskih ipd., pa tudi ovir, ki nastajajo zaradi nepoznavanja nekaterih specifičnih živ- ljenjskih okoliščin žensk s prizadetostmi). Tudi zgodovina začetkov dela z ženskami, ki doživljajo nasilje, priča, da so bili ti zaznamovani s strahom socialnih delavk, da o tem nič ne vedo (Zaviršek 1994). Kot pravi D. Zaviršek (2002), ni nobeno na- ključje, da so spolne zlorabe prizadetih ljudi začeli raziskovati pozneje kakor raziskave spolnega nasilja med neprizadetimi ljudmi, saj je veljalo prepričanje, da duševno in telesno prizadeti ljudje zaradi svoje »ranljivosti« ne morejo biti žrtve nasi- lja. Statistične podatke - čeprav pogostnost nasilja pri tem gotovo ni najpomembnejša - sem iskala na uradu za invalide, na uradu za enake možnosti in na uradu varuha človekovih pravic. Pravzaprav se je tudi tu - na področju statistike, beleženja dogodkov - izkazalo, da imamo opraviti z mol- kom. Na vseh omenjenih uradih so mi povedali podobno, da organi pregona beležijo dogodke, ne pa prizadetosti osebe, zato so statistike nepo- polne. Posebej zabeležijo le kazniva dejanja spol- ne zlorabe nad slabotnimi osebami (med katere kazenski zakon uvršča tudi ljudi z gibalno, intele- ktualno in senzorno oviro in težavami v duševnem zdravju). Podatki za leto 1998 kažejo, da se je v tem letu slovenska policija ukvarjala s štirinajstimi dejanji kaznivega dejanja spolne zlorabe slabotne osebe. Organizacija B&Z pa je v okviru centrov za pomoč žrtvam kaznivih dejanj, ki delujejo v enajst mestih po Sloveniji, od julija 1998 do maja 1999 obravnavala sto štiri hendikepirane osebe, med katerimi jih je največ trpelo družinsko nasilje {ibid.). Po različnih tujih raziskavah in ocenah je verjetnost zlorabe pri ženskah s prizadetostmi 1,5 do 10-krat večja kot pri tistih brez prizadetosti, odvisno od tega, ali živijo v skupnosti ali v insti- tucijah in od drugih dejavnikov tveganja (Devine, Briggs 2001; Nosek, Howland 1998). Težko bi verjeli, da Slovenija zaostaja ravno pri tem trendu. Tako rekoč na koncu svoje poizvedovalne poti, torej že na sami konferenci, sem zvedela za razi- skavo o nasilju nad ženskami z gibalno oviro, ki jo je predstavila Julijana Kralj iz društva hendi- kepiranih žensk Vizija. Od 43 žensk, ki jih je inter- vjuvala, jih je 28% doživelo čustvene in psihične, 10% pa fizične zlorabe. Veliko molka in nevednosti torej. Nič čudnega, da ni nobenega glasu niti od žensk, ki doživljajo nasilje. Nobena ženska iz raziskave J. Kralj ni niko- li poskušala poiskati pomoči. Kot so ji povedale, bi se obrnile po pomoč, če bi bile lahko prepri- čane, da se jim nikoli več ne bo treba vrniti domov. Ker pa nimajo nobenega jamstva, da bodo lahko res za zmeraj odšle, jim je varnejše ostati v nasilju, v katerem živijo. 75 MOJCA UREK IZKUŠNJE IZ TUJINE Iz izkušenj služb, ki delajo na področju nasilja nad osebami z oviro v tujini, vemo, da prizadetost v primeru družinskega nasilja poveča ranljivost žensk in otežuje okoliščine v vseh fazah spopada- nja s problemom: pri prepoznavanju nasilja, rav- nanju v nasilnih situacijah, umiku na varno in pri vzpostavljanju samostojnega življenja. Povečana ranljivost je povezana s številnimi dejavniki: slabšo obveščenostjo, večjo odvisnostjo od skrbnikov in partnerjev, izoliranostjo idr. Njihove izjave po- gosto jemljejo kot neverodostojne in okolica jih pogosto podpira v prepričanju, da boljšega part- nerja tako ne bi dobile. Statistika ameriške organizacije Barrier Free Living Domestic Violence Project iz leta 2001 (De- vine, Briggs 2001) kaže, da ženske s hendikepom ostajajo v nevarnih situacijah dvakrat dlje kot ne- prizadete ženske. Pogosti življenjski scenarij žensk s hendikepom, ki živijo v nasilnih družinskih od- nosih, vključuje, da so njihovi partnerji, starši ali drugi sorodniki obenem tudi v vlogi njihovih skrb- nikov. Od njih so v veliki meri odvisne pri zado- voljevanju svojih vsakodnevnih potreb. To lahko na več načinov prispeva k večkratni viktimizaciji. Nasilnež bo kot strategijo za pridobitev kontrole nad žrtvijo izkoristil vse njene ranljive točke, pove- zane s hendikepom. Nasilni skrbnik tako lahko nadzoruje denar osebe, za katero skrbi, jo omejuje pri gibanju (npr. ji odreka prevoz) ali ji noče dati zdravil. Ena najpogostejših strategij nasilja nad ženskami s slušno oviro je, da nasilnež nadzoruje njeno komunikacijo z bližnjimi in zunanjim sve- tom, neredko je celo njen edini prevajalec iz zna- kovne govorice. Ženske s prizadetostjo imajo več upravičenih razlogov, da se bojijo, da jim bo so- cialna služba odvzela otroke, če bodo prijavile nasilje. Študija organizacije Barrier Free Living ka- že, da so se socialne službe v pomembno večjem številu odločile za odvzem otroka pri ženskah s slušno oviro, ki so žrtve nasilja. Ženske z gibalno oviro, ki so v svojih vsakodnevnih potrebah odvi- sne le od skrbnika, ki je obenem nasilen do njih, skorajda nikoli ne prijavijo nasilja. Žrtev mora v tem primeru tehtati med tveganji, da bo čez noč ostala brez nujne nege in preskrbe na eni strani ali pa poskušala preživeti v nasilnem odnosu na drugi strani. Številne hendikepirane ženske izha- jajo iz zaščitniških in nadzorujočih družin. Zaščit- niški odnos, prepleten s kontrolo nad življenjem osebe s hendikepom, lahko prispeva k temu, da žrtev dolgo ne prepozna znakov nasilja. Postopna krepitev nadzora na vseh področjih življenja žrtve, ki je ena od sestavin nasilnega odnosa in neredko predhodnica izbruhov fizičnega nasilja, je lahko za žrtev normalno stanje stvari. Vse to so razlogi, zaradi katerih ženske s prizadetostmi ostajajo v zanje nasilnih skupnostih. Eden najpomembnejših oteževalnih dejavni- kov je tako v tujini kot pri nas slaba dostopnost služb. Poleg fizičnih ovir, ki onemogočajo dostop, imajo prizadete ženske opraviti še s številnimi dru- gimi ovirami. Običajni model krizne intervencije predvideva začasen umik v zatočišče ali načrt var- nosti v primeru, ko ženska oceni, da bo ostala z nasilnežem. Pisan je na kožo žensk, ki se pri spo- padanju z nasiljem in pri načrtovanju svoje var- nosti ne spopadajo še z dodatnimi ovirami. Večina standardnih, preizkušenih in uveljavljenih rešitev je lahko problematična in neučinkovita v primeru, ko načrtujemo varnost z žensko, ki je ovirana. Ženske s prizadetostjo imajo morda težji dostop do telefona in ne morejo poklicati policije, mogo- če ne morejo na hitro spakirati najnujnejših stvari in zbežati v varno hišo. Poleg tega ima npr. ženska s telesno oviro gotovo opraviti s povsem drugač- nimi okoliščinami, ko se poskuša umakniti pred nasiljem, kakor ženska z oviro v sluhu in govoru, in bo mogoče lažje pobegnila, a se bo pri tem spo- padla s komunikacijskimi ovirami (Nosek, How- land 1998). Varne hiše praviloma ne predvidevajo kontinuirane osebne asistence, ki bi jo potrebo- vale nekatere ženske, ovira pa je še pomanjkanje različnih spretnosti, npr. sporazumevanje v jeziku gluhih, sporazumevanje z ženskami, ki težje go- vorijo, ravnanje v situacijah akutnih duševnih kriz ipd. SKLEP Hiter pogled na situacijo pri nas je pokazal, da je kljub razširjenosti družinskega nasilja med priza- detimi ženskami stroka tudi pri nas na to slabo pripravljena. Ministrstvo za delo, družino in so- cialne zadeve v duhu politike enakih možnosti' socialnim službam nalaga, da morajo sprejemati vse uporabnice, ne glede na posebne življenjske okoliščine, vendar po mnenju mojih sogovornic iz nevladnih organizacij zakon ni predvidel nobe- nega dodatnega denarja za nujne programe, ki bi take spremembe omogočili (npr. dodatna usposa- bljanja, nov kader, reorganizacija služb, zagotovi- 76 SKRITE ZGODBE tev štiriindvajseturne asistence, ko je potrebno, odstranitev arhitektonskih ovir ipd.). Prelaganje odgovornosti ob nespremenjenih pogojih samo na nevladne organizacije gotovo ni ne pošteno ne smiselno. Kar po mojem mnenju potrebujemo, je neke vrste skupna politična in socialna akcija na vseh ravneh ukrepanja. Potrebna je skupna volja, da v to problematiko zagrizemo'^. Več moramo zvedeti o intervencijah, ki so učin- kovite pri ženskah s hendikepom.Veliko dela je bilo sicer narejenega na področju žensk na splo- šno, vendar pa veliko predlaganih strategij ni pri- mernih za ženske s prizadetostmi. Kot smo videli, je samo nekaj strategij načrtovanja varnosti v pri- meru nasilja nad ženskami izvedljivih tudi pri žen- skah, ki so, denimo, odvisne od nasilneža, da jim vsako jutro pomaga iz postelje, jih obleče in nahra- ni. Navezati bi bilo treba stike z ženskami z izkuš- njo nasilja in se seznaniti o kontekstih, v katerih se je nasilje nad njimi odvijalo, o oblikah nasilja, o najpogostejših strategijah nasilnežev, kakor tudi o učinkovitih in neučinkovitih strategijah, ki so jih same uporabljale, da bi se nasilja ubranile in zmanjšale tveganja življenja z nasilnežem. Povečati je treba kapacitete zatočišč in sveto- valnih služb in jih narediti dostopne tudi za ženske z različnimi prizadetostmi. Nekatere spremembe v smeri večjega dostopa je mogoče izvesti hitro, brez večjih stroškov in reorganizacije (npr. organi- zacija predavanj o nasilju na društvih, ki se ukvar- jajo s prizadetostmi, vključevanje praktikantk v projekte vzajemnega informiranja o delovanju sve- tovalnih služb na eni strani in društev na področju prizadetosti na drugi strani, druge aktivnosti, ki bi vodile k učinkovitejšemu medsebojnemu sode- lovanju in obveščenosti, npr. tiskanje informativ- nih gradiv, ki nagovarjajo tudi ženske s prizade- tostmi, organizacija izobraževanja in usposablja- nja za življenjske kontekste ljudi s prizadetostmi, o drugačnih oblikah komunikacije, o ravnanjih v duševnih krizah ipd.). Obenem pa je treba delati na spremembah, ki so dolgoročnejše in zahtevajo bistveno več denarja, reorganizacije, novih kadrov (recimo zagotovitev štiriindvajseturne asistence. kadar je treba). Veliko je treba storiti tudi, da se dvigne raven ozaveščenosti o teh težavah v organizacijah, ki delajo na področju posamezne prizadetosti, tako da bodo lahko ljudje pozorni na primere zlorab, da jih bodo znali prepoznati in stopiti v stik z ustreznimi službami. Tudi v raziskavah o nasilju nad ženskami ostajajo tiste s prizadetostmi pogo- sto neomenjene. Praznina v literaturi in raziskova- nju je tako pri nas - z redkimi izjemami^ - še zme- raj velika. To je delež, ki ga moramo vzeti nase na izobraževalnih in raziskovalnih ustanovah. Naj se za konec vrnemo še enkrat k začetnim izhodiščem. Ženskam s hendikepom oporekamo pravico do odraslih vlog v zasebnem in javnem življenju. Tako kot se nam zdi nemogoče, da bi bile spolno privlačne, partnerke, matere, odgovor- ne za skrb za druge v družini^, tako se nam zdi nedojemljivo, da bi jih lahko kdo posilil ali »dvi- gnil roko« nad tako ranljivimi, nemočnimi in zlasti aseksualnimi bitji, ki bi morala zbujati usmiljenje. Nasilje se seveda napaja iz povsem drugačnih vi- rov, kot jih predpostavlja tako zdravorazumsko dojemanje. Nasilje je, ne glede na to, kje se po- javlja, predvsem izkazovanje moči, je borba za dostop, za nadzor nad človekom. Ko naivno spre- gledujemo nasilje v družini nad ženskami s hendi- kepom, jim odrekamo »odraslost« tudi na tem področju. Spregledujemo njihove mojstrske stra- tegije, s katerimi vsakodnevno zmanjšujejo tve- ganje zase in za svoje otroke, ne slišimo njihovih zgodb o spopadanju z nasiljem, v katerih se skri- vajo vizije za prihodnost brez nasilja, odrekamo jim moč za preživetje. Koncept hendikepa ne iz- haja iz diagnoz take ali drugače oblike prizade- tosti, pač pa se hendikep »meri« po ovirah, ki pre- prečujejo avtonomno življenje. Če se ženske z oviro, ki doživljajo nasilje v družini, občutijo bolj hendikepirane kot tiste, ki ne doživljajo nasilja, kako hendikepirane so potemtakem šele ženske, ki nimajo nobene pomoči. Nadzor nad odločit- vami, izbira in avtonomija v družini so v njihovih situacijah še toliko bolj zmanjšani, medtem ko se občutek, da so ovirane, hendikepirane, krepi. 77 MOJCA UREK OPOMBE ' YHD, društvo invalidov Ljubljana-Bežigrad, društvo distrofikov in društvo za cerebralno paralizo. ^ Ob tem, da sta med pogostimi dejavniki resnejših duševnih stisk pri ženskah prav družinsko nasilje in zgodnja spolna zloraba, se zdi taka politika toliko bolj nesmiselna. Ženska, ki je namesto prepoznanja posledic nasilja in pomoči deležna zanikanja te izkušnje in psihiatrične hospitalizacije, je dvakrat zlorabljena. Pred začetki ustanavljanja varnih hiš v Sloveniji so bile ženske, ki so doživljale domače nasilje, še pogosteje prisiljene pribežati v psihiatrično bolnišnico. Nekatere so to možnost ob pomanjkanju alternativ izbrale premišljeno in se z bolnišnico niso povsem poistovetile (o tem več v raziskavi Zaviršek 1994a in v Urek 1995). Povezanost med duševnimi motnjami in socialnimi dejavniki, kot je nasilje, danes deloma prepoznava tudi slovenska psihiatrija. Na konferenci »Tako lepa, pa invalid« je o tem spregovorila Vesna Svab, ki je na začetku svojega prispevka kritizirala izključevalno politiko varnih hiš in materinskih domov. Kritika je gotovo smiselna, vendar bi ji lahko v luči prevladujoče psihiatrične prakse, ki po pravilu spregleda vsakdanje socialne izkušnje žensk, kot so nasilje in njegovi učinki na duševno stanje, obenem pa kopiči strokovno moč in prevlado, očitali, da je vsaj vzeta iz konteksta, če ne predimenzionirana. ' Zakon o socialnem varstvu v 4. členu pravi, da se pravice do storitev in denarne socialne pomoči uveljavljajo po načelih enake dostopnosti in proste izbire oblik za vse upravičence pod pogoji, ki jih določa zakon. SOS telefon za ženske in otroke, žrtve nasilja, je tej potrebi že sledil in decembra 2003 organiziral javno razpravo s predstavniki vlade o problematiki vključevanja žensk s hendikepom v varne hiše. ^ Med izjeme, ki obravnavajo tudi nasilje nad ženskami s hendikepom in izhajajo iz FSD, sodijo: Zaviršek 2001 in 2003, Videmšek 1999, Završnik 2001 in Sitar 2002. ^ O tem, da hendikepiranih žensk ne mislimo niti znotraj tradicionalnih niti znotraj netradicionalnih ženskih vlog, je v svojem prispevku na konferenci govorila Elena Pečarič (gl. »Tako lepa, pa invalid!«: Konferenca ob evropskem letu invalidov 2003). 78 SKRITE ZGODBE LITERATURA Barrier Free Living Domestic Violence Project. http://www.bflnyc.org/barrierfreeliving/Domestic ViolenceProgram.asp Devine, H. A., Briggs, C. (2001), Domestic Violence & Disabled Women: New York City Voices. http://www.newyorkercityvoices.org Foucault, M. (2000), Zgodovina norosti v času klasicizma. Ljubljana: cf*. Nosek, M. A., Howland, C. A. (1998), Abuse and Women with Disabilities. http://wvAV.vaw.umn.edu/ documents/vawnet/disab/disab.html. Sitar, S. (2002), Nasilje nad norostjo. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo (diplomska naloga). »Tako lepa, pa invalid!« Konferenca ob evropskem letu invalidov (2003). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo (zbornik abstraktov). Urek, M. (1995), Kritični prispevek k vprašanju psihiatrizacije žensk. V: Flaker in sod. (ur.). Načrto- vanje razvoja psihosocialnih služb na podlagi potreb ljudi z dolgotrajnimi psihosocialnimi stiskami na področju R Slovenije. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo (raziskovalno poročilo). Videmšek, P. (1999), Priročnik o dobrih in slabih dotikih. Ljubljana: Most. Zaviršek, D. (1994), Ženske in duševno zdravje. Ljubljana: VŠSD. - (1994a), Psihiatrični oddelek med boleznijo in njeno kulturno manifestacijo: Študija primera (I.- V.). Socialno delo, 33, 1 & 2 & 3 & 4 & 5. - (2001), Hendikep kot kulturna travma: Historizacija podob, teles in vsakdanjih praks prizadetih ljudi. Ljubljana: Založba/*cf. - (2003), Nevidno nasilje - normativnost in normalizacija nasilja nad ljudmi z gibalnimi, senzornimi in intelektualnimi ovirami. Revija za kriminalistiko in kriminologijo, 54, 1. Završnik, R. (2001), Nasilje nad ženskami s prizadetostmi. Ljubljana:Visoka šola za socialno delo (diplomska naloga). 79