Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2013/160 ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta J6-2226 Naslov projekta Filozofska relevantnost smrti in umiranja Vodja projekta 4026 Maja Milčinski Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 5973 Cenovni razred A Trajanje projekta 05.2009 - 04.2012 Nosilna raziskovalna organizacija 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta Raziskovalne organizacije -soizvajalke Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.10 Filozofija Družbenoekonomski cilj ..., Humanistične vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz 13.06 SUF) 2.Raziskovalno področje po šifrantu FOS1 Šifra 6.03 -Veda 6 Humanistične vede - Področje 6.03 Filozofija, religija in etika B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 3.Povzetek raziskovalnega projekta2 SLO Izhodišče raziskave je bila ugotovitev, da je tematika smrti neupravičeno odrinjena na rob preteklih in sodobnih filozofskih razprav (v katerih ostaja zlasti v domeni bioetike) kakor tudi obravnav v okviru znanosti in širše javnosti, ki se ukvarjata predvsem s tehničnimi vidiki človeške minljivosti. Odnos do umiranja tekom človeške zgodovine ni dozorel in dogodek smrti je še danes večinoma prepoznan kot nasilen in nenaraven poseg v človeško življenje. Delovna hipoteza načrtovane raziskave je bila, da se soočanje z minljivostjo in smrtjo v azijskem prostoru kljub občasni konvergenci temeljno razlikuje od pristopov evropske filozofije znotraj grško-judovsko-krščanske tradicije. Za razliko od evropskega klasificiranja življenja in smrti kot neodvisnih kategorij se v azijskem miselnem prostoru ta dva fenomena največkrat pojavljata kot del korelata življenje-smrt, kjer se za enim delom nujno in pričakovano vselej zgodi tudi drugi. Metoda dela raziskave je temeljila predvsem na podrobni analizi in interpretaciji tekstov ter strokovne literature mislecev azijske in evropske filozofske tradicije, ki so se ukvarjali s problematiko minljivosti. Kljub poudarku na kontrastivnem vidiku soočanj obeh tradicij s smrtjo, je raziskava dokumentirala tudi neazijske filozofe, ki so se v svojih razmislekih približali azijski duhovni tradiciji. Tako usmerjeno delo je odprlo vrata medkulturnemu sporazumevanju. Raziskovalni cilj je bil razvoj drugačnega pogleda na umiranje in prispevanje k razumevanju in sprejemanju človeške minljivosti. Raziskovalno delo je (medkulturni) filozofiji poskušalo podariti odmevnejše mesto znotraj sodobnih razprav o (ne)smislu človeške minljivosti, doživljanju smrti in spremljanju umirajočih. Raziskovalci so razvijali tudi aplikativnost raziskave na dejavnost paliativne oskrbe ter zaskrbljujočo visoko stopnjo samomorilnosti v Sloveniji. ANG The basis for this research was the realization that the topic of death had been unjustly marginalized in the past and contemporary philosophical discussions, where it remains in the domain of bioethics. Science and the public have neglected to contribute anything significant to the understanding of human impermanence and have predominantly dealt with the less ambiguous technical aspects. The attitude towards dying has not evolved with human history and the event of death is still perceived to be a violent and unnatural intervention into human life. This research took as its hypothesis the profound difference (despite occasional convergences) between the Asian and the European (Greek-Judeo-Christian tradition) attitudes towards impermanence and death. The European approach is to classify life and death as independent states, whereas the Asian line of thought usually presents them as parts of a life-death correlate where one element necessarily and expectedly always follows the other. Research methodology predominantly consisted of precise analysis and interpretation of texts and academic literature. Texts were taken from both Asian and European philosophers who deal with the problem of impermanence. Although the focus remained on the contrast between these traditions, the research also documented those non-Asian philosophers who have some resemblance of thought with the Asian beliefs. The direction of the research opened the way to an intercultural dialogue. The purpose of the research was to develop an alternative understanding of death and to contribute to the appreciation and acceptance of human impermanence. The research work strove to give intercultural philosophy a more significant role in contemporary debate on the importance of our transient life, the need for companionship in the process of dying and the experience of death. Furthermore, the researchers applied research work to palliative care activity and to the alarmingly high suicide rate in Slovenia. 4.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu3 V letu 2009 smo se sodelujoči na projektu s tematiko minljivosti ukvarjali predvsem teoretsko. Preiskovali smo filozofske utemeljitve preteklega in sodobnega odnosa do smrti, začenši z razumevanjem odnosa do smrti v Evropi. Tekom te zgodnje faze raziskovalnega dela se je pokazala tesna povezava med klasičnimi filozofskimi teksti Evrope ter družbenimi odzivanji na smrt, ki črpajo iz specifičnih idejnih ozadij. Omenjeno relacijo smo skrbno preučili, vse od prvih izpričanih soočanj z minljivostjo pa do današnjega odnosa do nje. Problematizirano je bilo zanikovanje smrti v evropski filozofiji in širši javnosti. Obenem so bile identificirane izjeme in analizirani pogoji drugačnega odnosa do smrti. Pri tem smo posebno pozornost posvetili obdobju epidemije kuge v srednjem veku in novoveški filozofiji. Ti zgodovinski obdobji smo sprva preučevali v širšem kontekstu evropske filozofije, nakar smo v študijo vključili še temeljne tekste azijskih filozofij. Izkazalo se je, da so se nekateri evropski filozofi kljub prevladujoči težnji odklonilnega odnosa do smrti v svoji tematizaciji minljivosti približali azijskemu načinu soočanja z njo, ki je bil mnogo bolj blag in kultiviran. V tej zgodnji fazi raziskovalnega projekta smo oblikovali tudi metodološka orodja za nadaljnjo raziskovanje. Odločili smo se za metodo kontrastivne analize, ki primerjalno metodo presega, kolikor omogoča preiskovanje različnih filozofsko-religijsko-kulturnih kontekstov, ne da bi bil pri tem za temeljnega privzet le eden, iz katerega se izvajajo razumevanja vseh drugih. V ta namen smo uskladili evropsko in azijsko terminologijo ter skrbno analizirali izrazje, ki se tiče minljivosti. Izbor kontrastivne metodologije je tekom nadaljnjega raziskovalnega dela omogočil prenosljivost raziskovalnih izsledkov, in sicer tako prenos iz filozofskega na druga znanstvena področja v Sloveniji in po svetu kot tudi aplikacijo obravnavanih vsebin izven akademske sfere. Pri tem smo posebno pozornost namenili obravnavi vsakdanjega soočanja s smrtjo. V okviru le-te smo raziskovalci na projektu izpeljali dve raziskavi, tj. Percepcija duhovnosti in duhovne oskrbe v domovih starejših občanov v Ljubljani ter Odnos do smrti in umiranja v bolnišnicah. Slednja je bila za naše raziskovalno delo bistvena. Oblikovali smo anketo, ki je preiskovala odnos do smrti zaposlenih, umirajočih pacientov in njihovih bližnjih. Izpolnjevale so jo medicinske sestre, zaposlene na različnih oddelkih Univerzitetnega kliničnega centra v Ljubljani. Analiza anket je pokazala strah in občutek nemoči tako v lastnem soočanju s smrtjo kot pri umirajočih ter njihovih bližnjih. Te praktične rezultate smo brali in skušali razumeti glede na predhodno zastavljen teoretski okvir. Potrdili so nujne posledice evropsko-ameriškega odnosa do smrti, ki je zanikujoč, in nas spodbudili v preiskovanju teoretskih pogojev za lažje sprejemanje minljivosti v vsakdanjem življenju. Da bi bilo to raziskovanje medkulturno zastavljeno, smo raziskovalci že v prvem letu projektnega dela pripravili številna predavanja na mednarodnih konferencah v Evropi, Ameriki, Novi Zelandiji in Aziji, ki so bila izjemno dobro sprejeta. Plod znanstvenega povezovanja so bila vzpostavljena mednarodna sodelovanja s strokovnjaki iz ZDA in Japonske. Sodelovanje z Japonsko se je izkazalo za zelo pomembno in poučno, predvsem zaradi zaskrbljujoče visoke stopnje samomorilnosti, ki jo povezuje s Slovenijo. Prvi raziskovalni izsledki so bili predstavljeni na Filozofskem maratonu in na 2. filozofskem simpoziju Bioetika. Objavljeni so bili v monografskih publikacijah in izvirnih znanstvenih člankih. Poseben dosežek je bilo novo prevajalsko delo dr. Milčinski. V okviru projektnega dela je namreč izšel njen prevod klasičnega kitajskega teksta Dao de jing, katerega temeljna tematika je prav stalnost premene in minljivosti. Prevodi dr. Milčinski so bili vključeni tudi v obsežno publikacijo Verstva sveta avtorja C. Partridga. Z medkulturno zastavljeno praktično preverbo teoretskih dognanj smo raziskovalci nadaljevali v letu 2010. Ukvarjali smo se torej predvsem s praktičnimi vidiki odnosa do smrti, kot se kažejo ne le v slovenski družbi, ampak tudi drugod po svetu. Tovrstno preiskovanje je omogočilo prepoznati dejavnike, ki vplivajo na načine soočanja z minljivostjo. Da bi svoje izsledke predstavili in vzpostavili diskusije o tematiki smrti in umiranja, smo organizirali mednarodni simpozij Death and Dying in Philosophy na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. Na njem je sodelovalo več priznanih domačih in tujih raziskovalcev. Naša raziskovalna skupina je prvič javno predstavila rezultate raziskave Odnos do smrti in umiranja v bolnišnicah, ki smo jo izvedli v prvem letu raziskovalnega dela. Raziskava je sprožila plodovito in zanimivo diskusijo o vsakdanjem soočanju s smrtjo in teoretskimi dejavniki, v katerih se le-to napaja. Na simpoziju so bili v diskusijo vključeni tudi študenti in zunanji obiskovalci. Študentom so bili raziskovalni izsledki obenem predstavljeni na Filozofskem maratonu Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Poleg navedenih predstavitev v slovenskem prostoru smo se raziskovalci odločili svoje raziskovalne izsledke predstaviti tudi na Japonskem, kjer prehod iz tradicionalne v sodobno družbo pušča močne sledi v načinu soočanja s smrtjo. Na Univerzi Tenri na Japonskem je dr. Maja Milčinski organizirala konferenco z naslovom Life, Death and Dying in Intercultural Perspective. Dva raziskovalca iz projektne skupine, tj. dr. Maja Milčinski in dr. Miran Božovič, sta na konferenci sodelovala s svojima prispevkoma o tematiki minljivosti, mlada raziskovalka Ana Bajželj pa se je konference udeležila kot diskutant. Na konferenci je poleg številnih japonskih raziskovalcev, ki se ukvarjajo s problematiko smrti, sodeloval tudi eden vodilnih japonskih strokovnjakov za področje bioetike in interdisciplinarnega raziskovanja življenja in smrti, Susumu Shimazono s Tokijske univerze. Dr. Shimazono je izkazal zanimanje za naše projektno delo in sodelovanje. Istega leta so bili v reviji Tenri Journal of Religion, ki jo izdaja Univerza Tenri, objavljeni prispevki s konference. Člani projektne skupine smo pripravili tudi številne druge prispevke na mednarodnih konferencah in vabljena predavanja v Evropi, na Kitajskem, v Indiji in Združenih državah Amerike. Posebej velja omeniti vabljeno predavanje dr. Milčinski na konferenci Counter-Enlightenment and Modernity in 'Modern China' na priznanem Mednarodnem inštitutu za azijske študije v Leidnu na Nizozemskem. Vodja projekta se je v svojem prispevku ukvarjala z vplivom razsvetljenstva na sodobne načine razumevanja in doživljanja smrti. Dr. Milčinski in dr. Božovič sta izsledke projektnega dela predstavila tudi na mednarodni znanstveni konferenci v organizaciji American Philosophical Association. Tudi v drugem letu projektnega dela smo člani projektne skupine svoja raziskovalna dognanja objavili v prispevkih v monografskih publikacijah in izvirnih znanstvenih člankih. V letu 2011 smo dalje usklajevali svoje teoretske raziskave tematike smrti s preiskovanjem praktičnih soočanj z minljivostjo. Gradeč na uvidih, ki so bili pridobljeni tekom raziskave na Kliničnem centru, in sodelovanju z japonskimi strokovnjaki, smo oblikovali dve raziskavi. Prva je problematizirala samomor v slovenskem prostoru, druga pa povezavo med religijo in strahom pred smrtjo. Prva je bila sestavljena iz skrbno oblikovanih raziskovalnih vprašanj, ki so naslavljala pomenskost samomora, in sicer razumevanje le-tega kot junaškega dejanja na eni strani oziroma pobega pred neizbežno smrtjo na drugi. Tematizirani so bili tudi samo-destruktivni momenti v konstrukciji 'smiselnega' življenja. Tako zastavljeno preiskovanje je omogočilo analizo samomorilnih nagnjenj na intelektualno-racionalni, čustveni in duhovni ravni. Ugotovili smo, kako temeljno sta odnos do smrti in samomora vpeta v filozofsko-religijsko ozadje sleherne družbe. Poleg evropsko-ameriškega odnosa do samomora so bile v azijskem prostoru preiskane tradicije, ki se samomora lotevajo na način, ki je prvemu precej drugačen. Azija je s specifičnimi pogledi na stvarnost, ki prečijo ostro razlikovanje med telesom in duhom ter zunanjim in notranjim, razvila številne tehnike in načine blažjega ter pomirjenega soočanja s smrtjo, ki se je tekom našega raziskovalnega dela izkazal za prenosljivega tudi v slovenski prostor. Druga raziskava v letu 2011 in tretja projektna raziskava, ki je preiskovala praktični vidik smrti in minljivosti, pa je analizirala povezavo med religijo in strahom pred smrtjo. Med slovenskimi kristjani je bila izvedena anketa, ki je izpraševala predvsem naravnanost do smrti. Analiza, ki je povezala veroizpoved in odnos do smrti, je pokazala nepričakovane rezultate. Večina tistih, ki se je opredelila za zelo verne, je namreč zapisala, da se smrti boji, kar je bilo nasprotno tistim, ki so se opredelili za samo verne in katerim soočanje s smrtjo ni vzbujalo negativnih čustev in strahu. Pričakovan rezultat je bil ravno obraten. Tudi v letu 2011 smo natančno preučene raziskovalne izsledke predstavili na mednarodnih konferencah in vabljenih predavanjih. Dr. Milčinski je na mednarodni konferenci Mysticism without Bounds predavala na temo smrti in mističnega izkustva, na mednarodnem simpoziju Symbols of Japanese Identity v Kientzheimu v Franciji pa je predstavila kontrastivno študijo naravnanosti do samomora na Japonskem in v Sloveniji. O azijskem odnosu do smrti in samomora je predavala tudi na mednarodni konferenci Kritična humanost v Ljubljani. Dr. Božovič je na znanstveni konferenci American Philosophical Association Eastern Division 108th Annual Meeting v Washingtonu v ZDA predaval o smrti v Diderotovi filozofiji. Ana Bajželj pa je v dveh vabljenih predavanjih na tujih univerzah navezala tematiko smrti na jainistično ontologijo, in sicer na jainističnem inštitutu Parshwanath Vidyapeeth v Indiji ter na Freie Universität Berlin v Nemčiji. Poleg tega smo svoje raziskovalno delo ter mednarodna sodelovanja predstavili v številnih prispevkih v obliki člankov, monografskih publikacij in zbornikov. Za poseben dosežek si štejemo zbornik Življenje, smrt in umiranje v medkulturni perspektivi, ki sta ga uredili dr. Milčinski in Ana Bajželj. Publikacija je zbrala šestnajstih prispevkov, ki smo jih pripravili sodelujoči na projektu in tuji strokovnjaki, s katerimi smo tekom izvajanja projekta sodelovali. Tematike, ki jih je zbornik zajel, so bile tako teoretske kot praktične, vse pa so tematizirale smrt, umiranje, minljivost in samomor. Poleg tega je tuja založba izdaja knjigo dr. Milčinski z naslovom Zvuk ticha: život a smrt' azijskych filozofiäch a nab oženstvach, ki se ukvarja s tematiko raziskovalnega projekta. Leta 2012 smo raziskovalci predvsem analizirali do tedaj pridobljene raziskovalne uvide in jih oblikovali v prispevke, ki so bili bodisi objavljeni bodisi predstavljeni na konferencah in vabljenih predavanjih. Dr. Milčinski je pri tuji založbi objavila monografsko publikacijo Soteriology and freedom, v katero je vključila rezultate projektnega dela. V zadnji fazi projekta smo organizirali tudi mednarodni simpozij Death and Dying in Philosophies and Religions, ki je potekal na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. Poleg tujih gostov je na simpoziju s svojimi prispevki sodelovala projektna skupina, ki je predstavila celotno delo projekta. Publika je bila izjemno odzivna in je za naše delo pokazala veliko zanimanje. V zadnjem letu smo nadaljevali tudi s praktičnim delom, ki smo ga zastavili v predhodnih letih. Omeniti velja predvsem sodelovanje dr. Milčinski z Društvom srčnih bolnikov s spodbujevalnikom Utrip. Tekom vseh let izvajanja projektnega dela smo sodelujoči na projektu svoje raziskovalne izsledke vključevali v predavanja dodiplomskega, magistrskega in doktorskega študija na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. V letnem semestru 2012 je dr. Milčinski uvedla nov predmet Telo-duh v neevropskih filozofijah, ki med drugim naslavlja prav tematiko smrti in minljivosti. S.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev4 V izvedbi raziskovalnega projekta smo natančno sledili zastavljenim smernicam in izpolnili ter celo presegli vse načrtovane raziskovalne cilje. Že vse od začetka smo stremeli k oblikovanju znanstvene metode, ki bi omogočila ne le prenosljivost vsebinskih dognanj v širši družbeni prostor doma in po svetu, ampak tudi njihovo praktično aplikabilnost. V teoretski sferi je to omogočila izbrana kontrastivna metoda, ki je razkrila temeljne povezave med idejnimi ozadji in različnimi naravnanostmi do smrti. Ta uvid je omogočil jasnejše razumevanje vsakdanjega odnosa do smrti v povezavi s prevladujočimi idejnimi paradigmami. V prvem delu projekta smo se ukvarjali predvsem s teoretskim študijem koncepta smrti, pri čemer smo skrbno preučili odnos do smrti tekom evropske in azijske zgodovine. Uskladili smo filozofske terminologije obeh tradicij, s poudarkom na izrazju, ki se uporablja v okviru tematike minljivosti. Obenem smo že zastavili podlago za praktično preverbo in aplikacijo teoretskih uvidov. Sodelovanje z osebjem iz Univerzitetnega kliničnega centra se je že v prvem letu projektnega dela izkazalo za izjemno plodovito in raziskava, ki je bila izvedena, je potrdila naše teoretske izsledke o odrinjenosti tematike, s katero smo se ukvarjali, kar je bilo tudi znanstveno izhodišče raziskovalnega projekta. Tovrsten začetek nas je spodbudil, da smo še bolj povezovali teoretsko in praktično delo ter vključevali tematiko smrti tako v znanstvene razprave kot v diskusije v okviru širše javnosti. V drugi fazi projektnega dela smo poleg stalnega raziskovanja na filozofski ravni praktično delo še poglobili. Izvedli smo dve novi raziskavi, ki sta preiskovali praktično plat soočanja s smrtjo. Prva se je ukvarjala s samomorom v Sloveniji, druga pa s povezavo med strahom pred smrtjo in religijo. Vodja projekta je obenem vzpostavila sodelovanje z Društvom srčnih bolnikov s spodbujevalnikom Utrip. Raziskovalne uvide svojega dela smo redno objavljali v številnih publikacijah, in sicer v monografijah, delih monografij, izvirnih znanstvenih člankih itd. Obenem smo k sodelovanju povabili priznane domače in tuje strokovnjake, ki se ukvarjajo s tematiko smrti in uredili zbornik, v katerem smo tudi sami predstavili svoje raziskovalno delo. V ta namen smo organizirali tudi številna mednarodna znanstvena srečanja in predavanja, v Sloveniji in na tujem, kjer smo svoje delo skušali predstaviti širši javnosti. Svoje raziskovalno delo smo medkulturno zastavili že od samega začetka in številna mednarodna sodelovanja so naše delo zelo obogatila. Omeniti velja zlasti sodelovanje z japonskimi in ameriškimi znanstveniki. Uvidi raziskovalnega projekta so bili poleg tega vključeni v pedagoški proces na dodiplomskem in podiplomskem študiju filozofije na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. 6.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine5 Projekt se je izvajal v skladu z načrtom in v preteklem letu ni bilo sprememb. 7.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine6 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 45703266 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Zvuk ticha: život a smrt' azijskych filozofiach a nab oženstvach (Zven tišine: življenje in smrt v azijskih filozofijah in religijah) ANG The Sound of Silence: Life and Death in Asian Philosophies and Religions Knjiga uvaja v azijsko razumevanje življenja in smrti, ki je precej drugačno od evropskega. To razlikovanje se ujema s prevladujočo filozofsko metodo, ki je v Evropi logično-diskurzivna, v Aziji pa mistično-meditativna. Slednja namesto poskusa natančnega zapopadenja stvarnosti Opis SLO uvaja tišino in iskalcu omogoči popolnoma drugačen zorni kot pogleda na stvari, s katerimi se ukvarja, vključno z lastno minljivostjo. Knjiga se ukvarja s temeljnimi azijskimi filozofsko-religijskimi tradicijami, kot so daoizem, konfucijanstvo in budizem, ter v okviru vsake le-teh preišče njeno specifiko raziskovanja umiranja in življenja ter obenem razišče njihove stične točke in mesta razhajanja. ANG The publication introduces the Asian understanding of life and death, which differs quite dramatically from the European one. This divide is reflected in the predominant philosophical method, which has been logical-discursive in Europe and mystical-meditative in Asia. The latter does not attempt to fully and clearly grasp reality but instead introduces silence, which enables the seeker to approach the topics of interest, including impermanence, in a whole new manner. The book deals with the main Asian philosophical-religious traditions, such as Daoism, Confucianism and Buddhism, within which it explores their common points as well as points of difference. Objavljeno v Uroboros; 2011; 150 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Milčinski Maja Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 49593954 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Soteriologija in svoboda ANG Soteriology and freedom Opis SLO V evropski judovsko-krščanski tradiciji je bila soteriologija razumljena kot izključno nauk o osvoboditvi po Jezusu Kristusu. Azijske tradicije, ki jih ta knjiga naslavlja, pa učijo o različnih vidikih soteriologije in njenih implikacijah za naša vsakdanja življenja. Namen knjige je bil preučiti koncept minljivosti in njegovo rabo v temeljnem človeškem projektu osvobajanja. Poleg tega preiskuje pojme dolgoživosti, smrti, samomora in meja preprečevanja slednjega ter obenem pojem 'praznine', do katere vodijo različne meditativne tehnike, ki s postenjem duha osvobajajo um. ANG In the European Judeo-Christian tradition, soteriology has been understood exclusively as the doctrine of liberation through Jesus Christ. However, the Asian traditions addressed in this book instruct us of the different aspects of soteriology itself and its implications for our everyday life. The aim of the book was to explore the concept of impermanence and its usage in the basic human salvific project. It furthermore studies the notions of longevity, death, suicide and the limits of suicide prevention as well as 'voidness' of various meditative techniques that, by fastening the spirit, liberate the mind. Objavljeno v Buddhist World Press; 2012; 93 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Milčinski Maja Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 3. COBISS ID 40880226 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Pojmovanje življenja-smrti: utrinki iz daoizma in japonske tradicije ANG The idea of life-death: glimpses from Daoism and Japanese tradition Opis SLO Pri razmišljanju o nesmrtnosti, dolgem življenju, smrti in samomoru ali ko vzamemo v premislek osrednje pojme kitajsko-japonske filozofske tradicije, kot je minljivost, uvidimo, da je grško-judovsko-krščanska filozofska metoda za tovrstne refleksije manj primerna. Po drugi strani je obe tradiciji izjemno poučno soočiti v kontrastivni analizi, kar poziva k ponovni opredelitvi »filozofije«, ki je bila tradicionalno pojmovana za evropski pojav. Prispevek v okviru obravnave filozofskih pojmov in primerov omenjene tematike iz klasičnih tekstov vpelje tako racionalno logiko kot meditativne tehnike. ANG When reflecting on immortality, longevity, death and suicide, or taking into consideration the central concepts of the Sino-Japanese philosophical tradition, such as impermanence, we see that the philosophical methods developed in the Graeco-Judaeo-Christian tradition are less suitable. However, it is instructive to contrast both traditions, since the occurring problems present a challenge for a redefinition of »philosophy«, which has traditionally regarded itself as European. Rational logic as well as meditative ways are suggested when treating the Chinese and Japanese philosophical notions. Objavljeno v Nanzan Institute for Religion and Culture; Confluences and cross-currents; 2009; Str. 36-54; Avtorji / Authors: Milčinski Maja Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 4. COBISS ID 42923874 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Metafizični egoizem in njegove premene ANG Metaphysical egoism and its vicissitudes Opis SLO Poglavje izhaja iz primerjave dveh odnosov do lastne smrti in smrti sveta. Najprej je predstavljena perspektiva francoskega metafizičnega egoista 18. stoletja, ki lastno smrt pojmuje kot izničenje sveta in ljudi v njem. Metafizični egoist namreč verjame, da svet in ljudje v njem obstajajo zgolj v njegovem lastnem duhu. Poglavje nato gradi na Althusserjevem »samomoru«, kot ga je moč rekonstruirati na osnovi njegove posthumno izdane avtobiografije. Slednji je bil namreč prepričan, da sam obstaja samo v duhu drugih in da potemtakem njihovemu izničenju neizogibno sledi njegova lastna smrt. ANG The chapter compares two attitudes towards one's own death and death of the world. Initially a perspective of the 18th century French metaphysical egoist thinker is outlined. The latter believes that his own death entails the annihilation of the world and people in it. For him, they exist merely in his own mind. The chapter then addresses Louis Althusser's "suicide" as it can be reconstructed on the basis of his posthumously puiblished autobiography. The latter seems to have believed that due to his existence in the minds of the others', his own death inevitably followed their extinction. Objavljeno v Cambridge Scholars; Essays on the concept of mind in early-modern philosophy; 2010; Str. 150-167; Avtorji / Authors: Božovič Miran Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 5. COBISS ID 15617845 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kristjani in strah pred smrtjo ANG Christians and Fear of Death Opis SLO Kristusovo oznanilo o večnem življenju in vstajenju vseh umrlih ob poslednji sodbi je obljuba, ki naj bi kristjanu vlivala upanje, da s smrtjo ni vsega konec. Pomenila naj bi neprecenljivo tolažbo v najtežjih trenutkih človekovega življenja in opogumljala človeka v dostojanstvu ob njegovi smrtni uri. Optimizem, ki ga prinaša Kristusov evangelij, naj bi človeka oblikoval v njegovem celotnem odnosu do življenja, vse do smrti in preko nje. Praksa pa velikokrat kaže popolnoma drugačno podobo vernega kristjana, ko je leta soočen s smrtjo svojega bližnjega ali s svojo lastno smrtjo. Strah pred smrtjo namreč zelo pogosto izpodrine krščanski pogum in upanje na večno življenje. Evropske raziskave sicer ugotavljajo, da se globoko verni ljudje ne bojijo smrti, pri t.i. »formalnih« vernikih pa je strah pred smrtjo izrazit. Anketa, ki je bila izvedena na manjšem vzorcu slovenskih kristjanov, pa je pokazala, da se ravno zelo verni ljudje bojijo smrti, manj verni pa se smrti ne bojijo. ANG Christ's proclamation of eternal life and resurrection of the dead on the Judgment Day is a promise which should inspire a Christian with hope that death does not entail the end. It should mean an invaluable comfort in the toughest moments in life and encourage one to face death with dignity. The optimism brought by the gospel of Christ ought to shape one's whole attitude to life, until death and beyond. Nonetheless, experience shows differently. When confronted with death of loved ones or one's own death, fear of death often overrides Christian courage and hope for eternal life. European researches reveal that, unlike "formal" believers, deeply religious people do not fear death. A survey, carried out amongst a minor group of Slovenian Christians, however, demonstrates the opposite. Objavljeno v Znanstvena založba Filozofske fakultete; Življenje, smrt in umiranje v medkulturni perspektivi; 2011; Str. 179-187; Avtorji / Authors: Videtič Nada Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji S.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine7 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 257482240 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Življenje, smrt in umiranje v medkulturni perspektivi ANG Life, Death and Dying in Intercultural Perspective Opis SLO ANG Zbornik vključuje prispevke šestnajstih avtorjev, med katerimi so člani projektne skupine in pa številni tuji strokovnjaki, ki se ukvarjajo s tematikami življenja, smrti in umiranja. Sodelujoči torej prihajajo iz različnih držav in filozofskih smeri. Izhodišče nastajanja tovrstnega izbora besedil je bil poskus prikaza raznolikosti pojmovanja in d oživljanja tematik življenja, smrti in umiranja kot univerzalnih tematik človeštva. Pestrost nabora opazno kaže na trud po zajetju čim širšega spektra raznovrstnih obravnav navedenih tem in vključuje študije preiskovanja odnosa do življenja in smrti vse od klasične Kitajske, stare Indije, evropske antike in novega veka, pa do sodobne Japonske in Slovenije. Tematiziranje v prispevkih obenem ne ostaja zgolj teoretsko, ampak poleg tega vključuje praktične vidike odnosa do življenja in umiranja. Ti med drugim obsegajo klinične študije in anketne raziskave. Praktične študije v zborniku naslavljajo vsebine, kot so demografske spremembe, spreminjanje odnosa do starostnikov, strah pred smrtjo, samomor, odnos do pogrebnih obredij, možganska smrt, darovanje organov, paliativna oskrba itd. The compendium comprises of sixteen different contributions by authors that include the members of the project group as well as various foreign academic authorities on the topics of life, death and dying. The authors thus belong to different countries and philosophical orientations. The idea behind such a collection was an attempt to present how different the understanding and experience of the topics of life, death and dying as universal themes may be. The diversity of collected papers reflects an effort to capture a broad spectrum of different dealings with these topics and includes studies of the attitude of life and death from classical China, ancient India, antique and modern Europe, all the way to contemporary Japan and Slovenia. Furtermore, addressing these topics does not remain purely theoretical but includes practical aspects of the attitude towards life and dying. These include clinical studies and surveys. Practical studies in the compendium address topics, such as demographic changes, a changing attitude towards the elderly, fear of death, suicide, an attitude towards funeral services, brain death, organ donation, paliative care etc. Šifra C.02 Uredništvo nacionalne monografije Objavljeno v Znanstvena založba Filozofske fakultete; 2011; 220 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Milčinski Maja, Bajželj Ana Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 39420514 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Pojmovanje življenja-smrti - kontrastivna analiza daoizma, zena in evropske tradicije ANG The notion of life-death in Daoism and Zen contrasted to the European tradition Opis SLO Predavanje se je ukvarjalo s pojmoma minljivosti in smrti v kitajski in japonski filozofiji, zlasti v navezavi na budistični koncept praznine in na daoistične odgovore na to problematiko. Po omembi metodoloških zagat sta bili predlagani dve poti do omenjene tematike: logičnodiskurzivna in meditativno-mistična. Premik zavesti je bil izpostavljen kot nujni pogoj za osvoboditev od jaza in iluzij, ki so vezane nanj. Sledila je natančna kontrastivna analiza klasičnega daoističnega dela O praznini in grško-judovsko-krščanske tradicije. ANG The lecture treated the notions of impermanence and death in the Chinese and Japanese philosophical realms, particularly in connection with the Buddhist concept of emptiness and the Daoist answers to the problem. Methodological problems were mentioned and two ways of approaching the theme proposed: logically discursive and meditative mystical. The switch of consciousness was suggested as an essential condition for liberation of the Ego and its illusions. The classical Daoist work Lie Zi was analyzed and contrasted with the answers given to that problem in the Graeco-Judeo-Christian tradition. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v Universitat Pompeu Fabra; 2009; Avtorji / Authors: Milčinski Maja Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa 3. COBISS ID 251907328 Vir: COBISS.SI Naslov SLO D'Alembertove sanje in drugi filozofski spisi ANG D'Alembert's Dream and Other Philosophical Writings Opis SLO V delu D'Alembertove sanje Diderot razvija svojo filozofijo življenja in smrti, po kateri se v univerzumu nič zares ne rodi in ne umre, saj rojstvo, življenje in smrt niso nič drugega kot spremembe oblike in prav nobenega razloga nimamo, da bi katerikoli od teh oblik dali prednost pred drugimi. V univerzumu je tako opazna tendenca v smeri samoorganiziranja žive materije na vedno višjih ravneh, v vedno višje in vedno bolj kompleksne organizme, celo v doslej povsem neznane in še nikoli videne superorganizme, ki po domnevni smrti živijo naprej v bitjih, v katera se razcepijo, oziroma skozi njih. ANG In his work D'Alembert's Dream Diderot develops his philosophy of life and death, according to which nothing in the universe is really born or dies, since birth, life, and decay are merely changes of form, and we have no reason whatsoever to ascribe more importance to one form over the others. Thus, in the universe, there is a tendency towards self-organization of living matter on ever higher levels, i.e. in yet entirely unknown and never-before-seen superorganisms, which live on after their presumed death in smaller entities they have split themselves into, or through them. Šifra C.02 Uredništvo nacionalne monografije Objavljeno v Založba ZRC, ZRC SAZU; 2010; Diderot Denis, Božovič Miran 330 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 4. COBISS ID 47102562 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Samomor: razlike med Japonsko in Slovenijo ANG Suicide: Japan and Slovenia contrasted Opis SLO Poleg ajde, ki jo uporabljamo za pripravo tradicionalnih jedi, nas Slovence in Japonce druži tudi visoka stopnja samomorilnosti, ki je ena najvišjih na svetu. Prispevek je obravnaval delo japonskih suicidologov v luči Durkheimovih teorij o prostovoljni smrti, zlasti narcisističnega samomora, in je preiskoval njen morebitni vpliv na samomore slavnih japonskih pisateljev ter filozofijo, ki je utemeljila ta dejanja. V zadnjih tridesetih letih je tradicionalni japonski način življenja doživel radikalne ekonomske in demografske spremembe, vendar je bil prispevek zelo previden pri vrisovanju nagnjenja k samomorilnosti v koncept japonske identitete. Raje se je ukvarjal z vprašanjem spreminjajočih se definicij japonske identitete na področju spoštovanja in nege starejših in konfucijanskih vplivov nanjo. Poskusil je odgovoriti na vprašanje, ali je samomor na Japonskem še vedno smatran za dostojanstveno obliko smrti. Prispevek se je ukvarjal tudi s teorijami »uspešnega staranja« in spreminjajočimi se odnosi do pogreba, upepelitve in darovanja organov v obeh državah. ANG Beside buckwheat as national dish in both countries, Slovenia and Japan share also very high suicide rates. They are among the highest in the world. The paper brought into consideration work of Japanese suicidologists and put it into perspective with Durkheim's theories on voluntary death, especially the form of the narcissistic suicide, and its possible impact on the famous Japanese writers' suicides and their philosophy behind these acts. In the past thirty years radical economic and demographic changes took place in Japanese traditional lifestyles. The lecture was, however very careful about dictating anything like an inclination to suicidal behaviour into the concept of Japan's identity. It rather looked into the question of the changing definitions of Japan's identity and the Confucian influences on it in the realm of respect for elders and elder care. It tried to answer the question whether suicide is still considered a dignified way to die in Japan. Theories of »successful aging« were presented in the paper as well as the changing attitudes towards burial, cremation and organ donation in both countries. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v 2011; Avtorji / Authors: Milčinski Maja Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa 5. COBISS ID 47214690 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Jainistična ontologija ANG Jain ontology Opis SLO Predavanje je v okviru širšega konteksta indijske filozofije uvedlo v jainistični ontološki model. Med vsemi indijskimi filozofskimi šolami zgolj jainistični ontološki nauk vpeljuje stalnost in spremembo kot temeljna elementa stvarnosti, ki sta v koordinativnem odnosu. Ta pristop je usklajen z jainistično epistemologijo neenostranskosti, ki zavoljo neskončnega števila spreminjajočih se modusov vsake substance priznava omejeno stopnjo resničnosti prav vsakemu naziranju, ki se izreka o naravi stvarnosti. Naslovljena je bila tudi jainistična praksa postenja do smrti in s tem nakazana povezava med ontološkim naukom ter odnosom do smrti. ANG The lecture introduced the Jain ontological model within a wider context of Indian philosophy. Amongst all the Indian philosophical schools it is only the Jain ontological teaching that regards permanence and change, that is the basic elements of reality, to be in a coordinated relationship. This approach is related to the Jain epistemology of nononesidedness, which grants a limited degree of reality to each statement about the nature of reality due to the infinite number of changing modes in each substance. Furthermore, the Jain practice of fasting unto death was addressed and the link between the ontological doctrine and an attitude towards death outlined. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v 2011; Avtorji / Authors: Bajželj Ana Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi 9.Drugi pomembni rezultati projetne skupine8 Članki: M. Milčinski: Asian philosophies for the third millennium, J. Dharma; Death as soteriological problem, Tenri j. relig.; Whitehead and intercultural philosophy, Tattva j. philos.; Mystical experience in philosophy, Indian Int. J. Buddhist Stud.; Spol v azijskih filozofijah. Anthropos. M. Božovič: Death in early modern European thought. Tenri j. relig. N. Videtič: Eschatology of the protestant church. Philotheos; Eshatologija pravoslavne Cerkve. Bogosl. vestn. A. Bajželj: The ontological aspects of Jain soteriology, Asian horiz. Samostojni znanstveni sestavki in poglavja v monografskih publikacijah: M. Milčinski: Lao Zi in Dao de jing - knjiga o dau in vrlini, v: Lao Zi, Dao de jing; The idea of life-death: glimpses from Daoism and Japanese tradition, v: Bouso Garcfa, R. (ur.), Heisig, J. W. (ur.), Confluences and cross-currents; Zhongguo zhexue jiqi chengwei xin linian de qian zhi, v: Li, Shen (ur.). Women xinzhong de Ren Jiyu; Med minljivostjo in soteriologijo in Japonske in kitajske podobe smrti, v: Milčinski, M. (ur.), Bajželj, A (ur.). Življenje, smrt in umiranje v medkulturni perspektivi; Buddhism and contemporary philosophy, v: Sukla, H. S. (ur.), Lalaji (ur.). Buddhism, Buddhists and Buddhist studies. M. Božovič: Filozofija Dimarseovog "Filozofa", v: Klepec, P. (ur.), Bojanic, P. (ur.). Šta je, u stvari, radikalno?; Smrt in novoveška metafizika, v Milčinski, M. (ur.), Bajželj, Ana (ur.). Življenje, smrt in umiranje v medkulturni perspektivi; Anatomie, Sektion und Philosophie: Diderot und Bentham, v: Schramm, H. (ur.), Schwarte, L. (ur.), Lazardzig, J. (ur.). Spuren der Avantgarde: Theatrum anatomicum: frühe Neuzeit und Moderne im Kulturvergleich. A. Bajželj: Etika in smrt: utemeljitev etike theravada budizma na filozofskem konceptu minljivosti, v: Milčinski, M. (ur.), Bajželj, A. (ur.). Življenje, smrt in umiranje v medkulturni perspektivi. Številni prevodi, vabljena predavanja, mednarodne konference, uredniško delo ter interdisciplinarna sodelovanja. lO.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine9 10.1.Pomen za razvoj znanosti10 SLO Znanstveno izhodišče raziskovalnega projekta je bila ugotovitev o pretekli in sodobni marginalizaciji tematike minljivosti ter spoznanje o tabuiziranem odnosu do smrti v sodobni družbi, ki posamezniku ne nudi pomiritve s to temeljno določitvijo njegovega obstoja. V prvi projektni fazi je delo vključevalo predvsem preučevanje predpostavk, ki predstavljajo temelj značilnega odnosa do smrti v različnih delih sveta, pri čemer smo začeli z raziskovanjem naravnanosti do smrti v Evropi. Analiza klasičnih del evropskih filozofskih mislecev je potrdila našo tezo, da je filozofska osnova tekom zgodovine bistveno narekovala način pristopanja k preučevani tematiki. Raziskovali smo zgodovinske momente od najzgodnejših filozofskih ukvarjanj s smrtjo vse do sodobne naravnanosti do le-te. Tudi po poglobljenem pretresu omenjenega znanstvenega izhodišča so nas raziskave vodile do zaključka, da gre pri problematiki smrti in umiranja za deficitarno področje slovenske in evropsko-ameriške humanistike ter znanosti. V tem prostoru je bila temeljna filozofska linija do tematike smrti in umiranja odklonilna in je v veliki meri spretno razvijala raznovrstne prijeme in mehanizme izbrisa smrti iz miselnega horizonta. Jasno smo izpostavili, kako močan vpliv je imela in ima filozofsko-teoretska podlaga na odnos širše javnosti do umiranja. Naša dognanja je potrdila tudi raziskava Odnos do smrti in umiranja v bolnišnicah, ki je zajela veliko število medicinskih sester, zaposlenih na različnih oddelkih Univerzitetnega kliničnega centra v Ljubljani. Rezultati so pokazali splošno prisotnost strahu pred smrtjo ter občutkov nemoči tako s strani umirajočega kot njegovih bližnjih in so potrdili neizbežne učinke družbenega zanikanja smrti. Nadaljnje delo se je osredotočalo na preverbo teoretskih dognanj v medkulturni perspektivi. Z organizacijo treh znanstvenih srečanj, tj. dveh mednarodnih simpozijev na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani (Death and dying in philosophy in Death and Dying in Philosophies and Religions) in ene mednarodne konference na Univerzi Tenri na Japonskem (Life, death and dying in intercultural perspective), smo vzpostavili medkulturni dialog s priznanimi strokovnjaki, ki se ukvarjajo s tematiko smrti. Svoje delo smo obenem še dalje posvečali praktični preverbi teoretskih izsledkov ter naslovitvi nekaterih posebej občutljivih aspektov tematike minljivosti, kot sta samomor in strah pred smrtjo. S praktično aplikacijo naših znanstvenih rezultatov vztrajamo na prvotnem pozivu k nujnosti povezovanja teorije in prakse v okviru polja raziskovanja smrti in umiranja, ki spodbuja interdisciplinarni pristop. Svoja dognanja smo raziskovalci objavili v obliki monografskih publikacij in člankov, ki so bili objavljeni v priznanih slovenskih in tujih filozofskih revijah. Zavoljo interdisciplinarnega pristopa naše delo ne spodbuja le razvoja humanistike, ampak tudi ostalih znanstvenih področij, predvsem pa poudarja pomen njihovega povezovanja. Stremeli smo k temu, da bi omogočili čim večji dotok izsledkov našega raziskovalnega dela v slovensko družbo, saj se nam je zdelo ključno poudariti, da odnos do smrti, ki ga ima in prevzema sleherni posameznik, ni samoumeven. S tem smo želeli izpostaviti odnos do umiranja in tematik, ki se navezujejo nanj, kot problem, ki ga je potrebno osvetliti in se z njim ukvarjati, ter obenem pokazati, da ima v okviru te tematike filozofija lahko pomemben vpliv na konkretno soočanje z minljivostjo. Raziskovalci na projektu smo bili med drugim vabljeni, da predavamo na različnih mednarodnih konferencah in univerzah v Evropi, Aziji in ZDA. Posrednejši doprinos k razvoju znanosti sodelujočih na projektu, ki ni nič manj pomemben, pa je bilo integriranje raziskovalnih rezultatov v pedagoški proces na Oddelku za filozofijo, Filozofske fakultete v Ljubljani. ANG The scientific basis of the research project was the realization of the past and contemporary marginalization of the topic of impermanence and the recognition of a taboo attitude towards death and dying in the contemporary society, which struggles to allow one to come to terms with the basic determinants of one's existence. As we planned the initial part of the research work predominantly consisted of a thorough study of the foundations that direct commonly held views on impermanence in different parts of the world, starting with an attitude towards death in Europe. The study of classical European philosophical works confirmed our thesis that the philosophical basis has fundamentally influenced the attitude towards it. We have researched various historical moments from the first philosophical studies of death to the contemporary treatments of it. An examination of the proposed scientific basis led us to the conclusion that the topic of death and dying is a deficit research field of Slovenian and broader Euro-American humanities and sciences. The prevailing philosophical attitude towards death and dying in these parts of the world has been negative and has involved skillful development of various mechanisms of the obliteration of the topic of death from the philosophical horizon. We have distinctly pointed out how powerful the influence of philosophical-theoretical foundations on an attitude towards dying of the general public has been and still is. Our results have been confirmed by the research Attitude toward death and dying in hospitals which included a large number of nurses that work at the University Medical Centre in Ljubljana. The results revealed a strongly present fear of death, feelings of helplessness, from both sides, the dying patient and his/her relatives and thus confirmed the inevitable effects of a general social-cultural denial of death. We then continued to evaluate our findings against intercultural 'resolutions' to this problem. We organized three international scientific symposiums, namely Death and dying in philosophy and Death and dying in Philosophies and Religions that took place at the University of Ljubljana, and Life, Death and Dying in Intercultural Perspective at the Tenri University in Japan. We have therefore established intercultural dialogues with renowned academics and experts that research the topics of death. Our research work continued to be dedicated to the practical evaluation of the theoretical findings as well as to addressing several particularly sensitive aspects of the topic of impermanence, such as suicide and fear of dying. This practical application of our scientific results reflects our initial appeal for the necessity of the interlinking of theory and practice within the research field of death and dying, which encourages an interdisciplinary approach. We have published our research results in many publications, including monographs and articles that were published in renowned Slovenian and foreign philosophical journals. By adopting an interdisciplinary approach, our work does not only encourage the development of humanities but also other scientific fields and above all, it emphasizes the importance of their cooperation. We have aspired to enable the results of our research work to reach the Slovenian public, since we wanted to highlight that the attitude towards death that an individual assumes is not self-evident. By doing so, we strived to present the attitude towards dying as well as topics related to it as a problem that need to be shed light upon and dealt with. Furthermore, we wished to point out what vital influence philosophy has on concrete confrontations with impermanence. Last but not least, an indirect project contribution to science is the intergration of the research results in the pedagogical process at the Department of Philosophy, Faculty of Arts, University of Ljubljana. 10.2.Pomen za razvoj Slovenije11 SLO Raziskovalni projekt Filozofska relevantnost smrti in umiranja, ki se naslanja na kontrastivno metodologijo, je bil v filozofski stroki ne le v slovenskem temveč tudi v mednarodnem prostoru ena redkih tovrstno zastavljenih raziskav. Sodelujoči na projektu smo prepričani, da so naši rezultati in dognanja zarisali osnove, ki bodo omogočile nadaljnje raziskave tematike minljivosti v okviru humanistike, drugih znanosti in predvsem v interdisciplinarni zasnovi. Objave v priznanih slovenskih in tujih filozofskih revijah ter monografskih publikacijah, ki izpostavljajo zlasti nova znanstvena spoznanja in rezultate vpeljave inovativne metodologije, spodbujajo filozofsko ukvarjanje s smrtjo. Potrebno pa je podariti, da z objavami prispevkov in prevodi klasičnih filozofskih tekstov Azije nismo želeli doseči le akademske, ampak tudi širšo slovensko javnost in s tem pripomoči k poznavanju medkulturnih odgovorov na problematiko minljivosti. V okviru predavanj se nam poleg številnih sodelovanj na mednarodnih konferencah in vabljenih predavanj v tujini, ki so pomembna tako za obogatitev medkulturne komunikacije kot za samoevalvacijo raziskovalnih rezultatov in prepoznavo ter promocijo slovenske filozofije v svetu, zdi zlasti pomemben pedagoški prispevek, ki vključuje integracijo novih uvidov v učni proces na Oddelku za filozofijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani in na ta način posredno prispeva k razvoju visokošolskega izobraževanja. V okviru prispevkov na mednarodnih simpozijih pa velja posebej izpostaviti prispevek Suicide: Japan and Slovenia contrasted (Samomor: razlike med Japonsko in Slovenijo) dr. Milčinski na mednarodnem simpoziju Symbols of Japanese identity v Kientzheimu v Franciji, ki naslavlja tematiko, po kateri Slovenija v svetovnem merilu žal izstopa. Pri tem se pridružuje Japonski, ki se z visoko stopnjo samomorilnosti prav tako kot mi uvršča v sam svetovni vrh. Dr. Milčinski je na konferenci predstavila dognanja projektnega raziskovanja tovrstnega ujemanja in filozofsko-družbeno-kulturnih pogojev, ki sploh pripeljejo do stanja, v katerem smo se znašli. Tovrstno delo je izjemnega pomena, saj osvetljuje medkulturne rešitve slovenske problematike. Obenem je predstavila svoje raziskave s področja preučevanja demografskih sprememb, spoštovanja do starejših, evtanazije, upepelitve in darovanja organov v Sloveniji in na Japonskem, torej praktičnih aspektov soočanja z minljivostjo. Poleg dela v okviru problematike samomorilnosti smo raziskovalci na projektu preiskovali povezanost med stopnjo vernosti pri slovenskih kristjanih in strahom pred smrtjo. Raziskava je pokazala zanimive rezultate, ki so bili v nasprotju s pričakovanji. Tisti namreč, ki so se izrekli za zelo verne, so izkazali večji strah pred smrtjo od ostalih. Ta ugotovitev nas je spodbudila, da izvedemo podobno raziskavo v okviru različnih krščanskih veroizpovedi - natančneje med evangeličani, pravoslavnimi in katoličani -ter muslimani. S tovrstnim povezovanjem teoretičnega dela in prakse skušamo v Sloveniji odpreti novo polje raziskovanja, ki se bo s tematiko minljivosti ukvarjalo interdisciplinarno ter zajelo čim širši spekter tematik, ki sodijo na področje raziskovanja smrti in umiranja. ANG The research project Philosophical relevance of death and dying, which is based on the contrastive methodology, was a rare if not the only research of its kind in Slovenia as well as worldwide. Project researchers are confident that the results and insights have already set a basis that will allow further research of the topic of impermanence in humanities, other sciences and most of all in interdisciplinary setups. Our publications in prominent Slovenian and international philosophical journals and monographs, which reveal new scientific findings and results of the application of an innovative methodology, encourage philosophical dealings with death. However, it must be pointed out that the aim of our publications, lectures and translations of classical Asian philosophical texts was not only to reach the academic but also the general Slovenian public and thus contribute to a better awareness and knowledge of intercultural 'solutions' to the problem of impermanence. Apart from the numerous participations at international conferences and invited lectures in Slovenia and abroad that present a vital part in the enrichment of intercultural communication as well as self-evaluation of research results and promotion of Slovenian philosophy in the world, we consider the pedagogical contribution, that integrated new insights into the teaching process at the Department of Philosophy, Faculty of Arts, University of Ljubljana and thus indirectly contributed to the development of higher education to be perhaps the most significant of all. Amongst contributions at international symposiums, one needs to be particularly noted. Dr. Milčinski took part at the Symbols of Japanese identity symposium in Kientzheim, France. Her lecture was titled Suicide: Japan and Slovenia contrasted and thus addressed a phenomena that is - internationally speaking - unfortunately intimately linked with Slovenia. This brings us close to Japan which similarly has one of the highest suicidal rates in the world. Dr. Milčinski employed her conference presentation to present the findings of the project research work concerning this similarity and the philosophical-social-cultural conditions that have led to the current state of things. This type of work is of great importance since it highlights intercultural solutions to Slovenian problems. At the same time, dr. Milčinski introduced her research regarding demographic changes, respect for the elderly, euthanasia, cremation and organ donation, i.e. practical aspects of confronting impermanence in Slovenia and Japan. Apart from the research of suicidality, we have also studied the relation between a degree of religiosity and fear of death amongst Slovenian Christians. The research revealed interesting and unexpected results. Those who claimed themselves to be deeply religious showed a greater degree of fear of dying that the others. Such findings have encouraged us to continue with a similar survey amongst various Christian creeds - more precisely Envangelical, Orthodox and Catholic - and Muslims. This sort of linking of theoretical and practical works reflects our aspiration to establish a new research field in Slovenia, one that will study the topic of impermanence interdisciplinary, encompassing a wide spectrum of topics that relate to the research sphere of death and dying. ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov 1 d F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj o da o ne Rezultat Uporaba rezultatov d F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov 1 d F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj o da o ne Rezultat Uporaba rezultatov F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj o da o ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov 1 Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj o DA O NE Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 1 d F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj o da o ne Rezultat 1 d Uporaba rezultatov 1 d F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.35 Drugo Zastavljen cilj o da o ne Rezultat I d Uporaba rezultatov Komentar 12.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O O O O G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O o o o G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije o o o o G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih o o o o G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti o o o o G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti o o o o G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave o o o o G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete o o o o G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj o o o o G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura o o o o G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva o o o o G.09. Drugo: o o o o Komentar 13.Pomen raziskovanja za sofinancerje12 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 14.Izjemni dosežek v letu 201213 14.1. Izjemni znanstveni dosežek Znanstvena monografija izdana pri tuji založbi Soteriology and freedom. 1st publ. Delhi: Buddhist World Press, cop. 2012. ISBN 978-93-80852-22-5. [COBISS.SI-ID 49593954] Opis knjige: V evropski judovsko-krščanski tradiciji je bila soteriologija razumljena kot izključno nauk o osvoboditvi po Jezusu Kristusu. Azijske tradicije, ki jih ta knjiga naslavlja, pa učijo o različnih vidikih soteriologije in njenih implikacijah za naša vsakdanja življenja. Namen knjige je bil preučiti koncept minljivosti in njegovo rabo v temeljnem človeškem projektu osvobajanja. Poleg tega preiskuje pojme dolgoživosti, smrti, samomora in meja preprečevanja slednjega ter obenem pojem 'praznine', do katere vodijo različne meditativne tehnike, ki s postenjem duha osvobajajo um. 14.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek Organizacija in sodelovanje na mednarodnem simpoziju Death and Dying in Philosophies and Religions, ki je 25. 4. 2012 potekal na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani in na katerem so bili predstavljeni rezultati projektnega dela. C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba i vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: 'n Univerza v Ljubljani, Filozofska Maja Milčinski fakulteta ŽIG Kraj in datum: Ljubljana |12.3.2013" Oznaka prijave: ARRS-RPROJ-ZP-2013/160 1 Opredelite raziskovalno področje po klasifikaciji FOS 2007 (Fields of Science). Prevajalna tabela med raziskovalnimi področji po klasifikaciji ARRS ter po klasifikaciji FoS 2007 (Fields of Science) s kategorijami WOS (Web of Science) kot podpodročji je dostopna na spletni strani agencije (http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/preslik-vpp-fos-wos.asp). Nazaj 2 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 3 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 4 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 5 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 6 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 7 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta _ - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 8 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 7 in 8 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 9 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 12 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija - izvajalka projekta. Nazaj 13 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2012 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2013 v1.00 3F-16-B7-5B-AA-84-AB-24-22-AD-25-45-2C-02-64-64-66-7C-76-B8 6 Humanistika Področje: 6.10 Filozofija Dosežek 1: Znanstvena monografija izdana pri tuji založbi, Vir: Soteriology and freedom. 1st publ. Delhi: Buddhist World Press, cop. 2012. ISBN 978-93-80852-22-5. [COBISS.SI-ID 49593954] V evropski judovsko-krščanski tradiciji je bila soteriologija razumljena kot izključno nauk o osvoboditvi po Jezusu Kristusu. Azijske tradicije, ki jih ta knjiga naslavlja, pa učijo o različnih vidikih soteriologije in njenih implikacijah za naša vsakdanja življenja. Namen knjige je bil preučiti koncept minljivosti in njegovo rabo v temeljnem človeškem projektu osvobajanja. Poleg tega preiskuje pojme dolgoživosti, smrti, samomora in meja preprečevanja slednjega ter obenem pojem 'praznine', do katere vodijo različne meditativne tehnike, ki s postenjem duha osvobajajo um. 6 Humanistika Področje: 6.10 Filozofija Dosežek 1: Organizacija in sodelovanje na mednarodnem simpoziju Death and Dying in Philosophies and Religions, ki je 25. 4. 2012 potekal na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani in na katerem so bili predstavljeni rezultati projektnega dela. Vir: MILČINSKI, Maja. Death and dying in contrastive perspective : [predavanje na mednarodnem simpoziju "Death and dying in philosophies and religions", Filozofska fakulteta, Ljubljana, 25.4.2012]. Ljubljana, 2012. [COBISS.SI-ID 48681570] BOŽOVIČ, Miran. Learning from death : on some near-death experiments in early modern thought: [predavanje na mednarodnem simpoziju "Death and dying in philosophies and religions", Filozofska fakulteta, Ljubljana, 25.4.2012]. Ljubljana, 2012. [COBISS.SI-ID 48947554] VIDETIČ, Nada. Perception of death in the Christian belief today: [predavanje na mednarodnem simpoziju "Death and dying in philosophies and religions", Filozofska fakulteta, Ljubljana, 25.4.2012]. Ljubljana, 2012. [COBISS.SI-ID 49156962] BAJŽELJ, Ana. The nature of parinirvana in pudgalavada Buddhism : [predavanje na mednarodnem simpoziju "Death and dying in philosophies and religions", Filozofska fakulteta, Ljubljana, 25.4.2012]. Ljubljana, 2012. [COBISS.SI-ID 48947810] V zadnji fazi projekta smo sodelujoči na projektu Filozofska relevantnost smrti in umiranja organizirali mednarodni simpozij Death and Dying in Philosophies and Religions, ki je potekal na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. Na simpoziju so sodelovali mednarodno priznani slovenski in tuji raziskovalci, ki je ukvarjajo s tematikami smrti, umiranja, samomora, dolgoživosti, staranja itd., kar je spodbudilo plodovito diskusijo in bogato izmenjavo rezultatov raziskovalnega dela. Člani projektne skupine smo predstavili projekt, teoretske ter praktične raziskave, ki smo jih izvedli, ter analizo raziskovalnih izsledkov. Publika, med katero je bilo mnogo študentov, je bila izjemno odzivna in je za naše delo pokazala veliko zanimanje.