vzgoje Področja Vzgoja, december 2021, letnik XXIII/4, številka 92 41 Starosti prijazne univerze so gibanje, ki je nastalo kot odziv na podaljševanje življenja. Tudi Univerza v Ljubljani sledi novostim, zato je bila ustanovljena Modra fakulteta, ki je skupnost starejših alumnov. Različne fakultete ponujajo programe za starejše in jih vključujejo tudi v medgeneracijske izobraževalne in raziskovalne projekte. Starosti prijazna univerza Odziv na darilo staranja Nives Ličen, izr. prof. dr., je zaposlena na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani, raziskuje učenje v vsakdanjem življenju. Ukvarja se predvsem z biografskim učenjem v odraslosti, izobraževanjem starejših in skupnostnim izobraževanjem. Izobraževanje starejših Podaljševanje življenja je velik civilizacijski dosežek. Starost je darilo in starejši so vez med generacijami, je dejal papež Frančišek, ki je letos razglasil svetovni dan starih star- šev. Katoliška cerkev bo praznovala dan sta- rih staršev vsako leto v mesecu juliju (Mes- saggio del Santo Padre Francesco …, 2021). V sporočilu starejšim je papež dejal, da je v teh časih pred njimi pomembna naloga, da povezujejo generacije, gradijo skupnost in svet prihodnosti, povezujejo spomine in želje za bodočnost. Starejši naj prestopijo stereotipe in gradijo dialog (Discorso del Santo Padre Francesco …, 2020). Človek živi dlje, zato bo prihodnost drugač- na, nove povezave in dejavnosti se razvijajo in se bodo razvijale tudi na polju vzgoje in izobraževanja. T ako kot digitalizacija leto za letom spreminja življenje, tudi dolgoživost prinaša nove vzorce življenja, ki jih učenje in izobraževanje objameta in podpirata. Danes spoznavamo, da se človek dobese- dno uči vse življenje, še več, da z učenjem ohranja svoje sposobnosti. Dogaja se nekaj izredno zanimivega: znanost odkriva, kako se lahko ljudje zdravo starajo in naša civi- lizacija z vitalnimi starejšimi ljudmi veliko pridobiva. Ker ima učenje zelo pozitivne učinke tudi na starejše in ker je bogastvo let bo- gastvo osebe in skupnosti, se oblikujejo nove možnosti za izobraževanje starejših. V slovenskem prostoru poznamo de- javnosti, ki so jih razvili Inštitut Antona Trstenjaka, Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje, centri dnevnih aktiv- nosti. V letošnjem letu nastaja nova pra- ksa za izobraževanje in učenje starejših, ki izhaja iz globalnega gibanja starosti pri- jaznih univerz (Age-Friendly University (AFU) Global Network (b. d.)), ki sloni na temelju raziskav na tujih univerzah (Archer in Kops, 2020; Montepare idr., 2020; Talmage idr., 2016). Na Univerzi v Ljubljani je bila ustanovljena Modra fa- kulteta (Modra fakulteta, b. d.), ki združu- je starejše alumne, to je bivše študente in študentke. Programi odgovarjajo na zna- čilnosti 'nove starosti'. Stara se namreč t. i. 'generacija B' ali 'generacija Baby boom', ki se razlikuje od prejšnjih starejših. Na Modri fakulteti bodo starejši študenti in študentke spoznavali sodobne teme, ki jih ponujajo različne fakultete: gibanje na Fa- kulteti za šport, umetnost in literaturo na Filozofski fakulteti, prijateljstvo na Teološki fakulteti, življenjske zgodbe na Fakulteti za socialno delo … Modra fakulteta Starejši alumni in starejše alumne (60+) se lahko prijavijo v izobraževalne programe preko portala alumni UL. Vpišejo se lahko v naslednje programe: • Mladi 100 let: zdra v o p o dal jš e va n je ži- vljenja; • Duho vna akademi ja »P ri ja tel jstv o«; • G ibalna vadba za kvali tetno sta r ost; • Vznemirl jiva malenk ost, imeno va na l j u- bezen: poti in stranpoti odnosov v staro- sti; • T uristični/pla nin ski v o dnik p o Slo v eni ji za generacije 65+; • Z ačetni teča j f ra ncoš čine; • AB C a n gleš čine; • U v o d v umetnostno zg o do vino; • R azvi ja m sv o jo k o m unikaci jo; • P o p o to va n ja v sv et glasb e; • K ak o razumeti glasb o?; • S p r eg o v o rimo o demenci; • B ralno-li tera rna p og o va r jalnica (letni s e- mester); • S p ozna jmo p o dkast (letni s emester); • K aži p o t f ilozo f i je (letni s emester); • Ž ivl jen jsk e zg o db e v ob jem u sp o mino v (letni semester). V tem študijskem letu potekajo skupinski programi, v naslednjih letih bodo razvita tudi svetovanja in potovanja. Modra fa- Foto: Peter Prebil vzgoje Področja 42 Vzgoja, december 2021, letnik XXIII/4, številka 92 kulteta je povezovalna skupnost starejših alumnov, ki bo razvijala tudi medgene- racijske programe, prispevala k pretoku znanja med generacijami, poznavanju starosti in staranja, razvoju vključujo- če univerze in povezovanju starejših v družbeno okolje, starejšim bo omogočala dostop do programov, ki so namenjeni zdravju in dobremu počutju, ter do ume- tniških in kulturnih dejavnosti, ki jih raz- vija univerza. Ključni del 'avanture življenja' Starost je dolgo obdobje, traja 40 let in več. Je obdobje, enakovredno vsem osta- lim življenjskim obdobjem. Italijanski psihiater Andreoli (2021) je zapisal, da je starost zadnje poglavje v knjigi, ki osmisli celotno zgodbo, je ključni del 'avanture ži- vljenja', pri čemer so odnosi in dejavnost zelo pomembni za porajanje, razvoj uma in ohranjanje telesa. Vseživljenjsko učenje pripomore k temu, da starejši razvija svoje zmožnosti, vzdržuje kognitivne sposobno- sti in socialna omrežja, prispeva k temu, da se gradi občutek polnosti, in celo k temu, da se porabi manj zdravil. Starosti prijazna univerza ponuja starejšim odlične možnosti za skupno soustvarjanje učenja in kritične- ga mišljenja. Starost je za nekatere povezana z bolezni- jo, za druge je dolgo obdobje blagostanja. Oboji se sprašujejo, kako živeti, oboji se sprašujejo, kako delovati v družbi, ki je še vedno obremenjena s 'starizmi' ali brez- brižnostjo do starejših. Starejši ljudje se med seboj razlikujejo in zožitev starosti zgolj na bolezen je absurdna. Papež je sta- rejšim, ki potrebujejo pomoč, dejal: »Ni- ste le objekt pomoči, temveč ste dejavni protagonisti skupnosti.« (Il Papa ai preti anziani …, 2021) Država mora poskr- beti za oskrbo tistih, ki potrebujejo dol- gotrajno oskrbo, vsi skupaj pa moramo razmišljati o vrednotah starosti, o preho- dih in formiranju v starosti in na vzgoj- no-izobraževalnem področju inovativno – skupaj s starejšimi – organizirati nove dejavnosti, ki bodo ustrezale sodobnim starejšim. Izobraževanje ima za starejše tako pozitivne učinke, da bi moralo biti dostopno prav vsem, organizirano na tak način, da je za različne skupine starejših prijetno in navdušujoče. Viri in literatura • Age-Friendly University (AFU) Global Network (b. d.). Prido- bljeno 15. 10. 2021 s spletne strani: https://www.geron.org/ programs-services/education-center/age-friendly-university- afu-global-network. • Andreoli, Vittorino (2021): L'origine della coscienza. Milano: Solferino. • Archer, Walter; Kops, William (2020): Older Adult Learners: An Opportunity for Universities. V Maria Slowey; Hans Schu- etze; Tanya Zubrzycki (ur.): Inequality, Innovation and Reform in Higher Education: Challenges of Migration and Ageing Popu- lations (str. 251–264). Cham: Springer. • Discorso del Santo Padre Francesco ai partecipanti al I Congres- so internazionale di pastorale degli anziani sul tema »La ricezza degli anni« (2020). Pridobljeno 15. 10. 2021 s spletne strani: https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2020/ january/documents/papa-francesco_20200131_congresso- pastoraleanziani.html. • Il Papa ai preti anziani: la vecchiaia non è una malatia, ma un privilegio (2021). Pridobljeno 15. 10. 2021 s spletne strani: https://www.vaticannews.va/it/papa/news/2021-09/papa- francesco-lettera-preti-anziani-e-malati.html. • Messaggio del Santo Padre Francesco in occasione della I gior- nata mondiale dei nonni e degli anziani (2021). Pridobljeno 15. 10. 2021 s spletne strani: https://www.vatican.va/content/ francesco/it/messages/nonni/documents/20210531-messa- ggio-nonni-anziani.html. • Modra fakulteta (b. d.). Pridobljeno 15. 10. 2021 s spletne stra- ni: https://www.uni-lj.si/alumni/modra_fakulteta/. • Montepare, Joann; Farah, Kimberly; Bloom, Steven idr. (2020): Age Friendly Universities (AFU): Possibilities and Power in Campus Connections. Gerontology & Geriatric Edu- cation, 41(3), str. 273–280. • T almage, Craig; Mark, Rob; Slowey, Maria idr. (2016): Age Fri- endly Universities and engagement with older adults: moving from principles to practice. International Journal of Lifelong Education, 35(5), str. 537–554.