IRDOe NOVICE Št.2/09,Februar2009,Letnik2 c ccc cccc cccc stran ccc Cccc c cc CccccccCccCcc cC s (neznan avtor, prejeto po e-pošti) c cc z Pravi-nost je treba bolj spoštovati kot pravo, ker je bolj -astno po-eti to, kar je pravi-no, kot to, kar je zakonito. (Thomas Wolsey) cc ccc cccccccccccccc (Pripis uredništva: -as pokaže svoje…) To delamo na Madagaskarju – pravi pater Pedro Opeka, misijonar, rojen slovenskim staršem v Argentini, lazarist, -lovekoljub, vitez legije -asti … c ccccCcc c ccccs sc cccccccc ccccszszzzssscsscccc sszssczzzzzzsszszcszsszzzzsscs zscsssszssszssszzsc scsssz• ••cc ••cc •• •• ••C •• ••CcCcCCnihanj ••c ••ccc •• ••c •• ••s ••c •• ••cc •• •• •• •• •• ••c •• ••C ••c •• ••ccc •• •• ••c c ccc ••cc •• ••c •• ••c •• •• •• ••c ••velikccelotne •• ••Cccc scsscczcczccc cc ( razpošiljanje zaželjeno! / iz desetin knjig idr. povzel Mitja Peruš, natipkala Meta Borin ) (Pogovor z Boštjanom Prijanovi-em direktorjem agencije Saatchi&Saatchi Slovenija.) ccc.razvetljenihccc Kakšno je po vašem mnenju družini prijazno podjetje? Starši bi z velikim zadovoljstvom pripeljali otroka v varstvo in odhiteli npr. v pisarno nadstropje višje. Zakaj velika podjetja pri nas nimajo svojih varstvenih ustanov za otroke? cccc Ce izhajamo iz predpostavke, da se je neko-DOP navezovala bolj na filantropijo in sponzorstvo, ali lahko trdimo, da se je ali se bo kmalu uveljavil položaj CSR (Cc) managerjev? Torej, ali bo DOP postala bolj integrirana v vse procese? cc Generalni direktor GZS Samo Mili-je nekje izjavil, da je družbena odgovornost nekaj, na kar smo v Sloveniji lahko ponosni. Izpostavil je podpisani Socialni sporazum, ki kaže visoko stopnjo družbene zavesti vseh klju-nih akterjev. Do takšne izjave smo lahko vsaj skepti-ni, -e pogledamo kaj se dogaja v realnosti in ne kaj je zapisano? Ali se strinjate s to izjavo?cccTako bo in ni-druga-e, zunaj stojijo v vrsti za tvoje delovno mestocccccc Ali bo trenutna finan-na kriza ogrozila prizadevanja za spodbujanje ve-je DOP? Ali bi po vašem mnenju slovenska dav-na zakonodaja morala vsebovati -lene, ki bi na ra-un donacij podjetij NVO podjetjem ponujala dolo-ene dav-ne olajšave? ccc Ali bi morala biti .stopnja. DOP dolo-ena zakonsko? cc Lizbonški strateški cilj je Evropsko unijo postaviti za najbolj konkuren-no gospodarstvo na svetu do leta 2010, ob hkratnem zagotavljanju gospodarske rasti, razvoja novih ter predvsem boljših delovnih mest. Kaj menite o ocenjevanju uspešnosti podjetij v odnosu do treh koristi – družbene, okoljske, ekonomske? ccccc Ali se po vašem mnenju podjetja dovolj zavedajo, da je njihova u-inkovitost odvisna tudi od zaupanja deležnikov in ugleda v družbi? Namre-, nekje sem prebral, da naj bi delni-arski pristop k menedžmentu organizacij izpodrival .napreden deležniški pristop.? cc Ali je po vašem mnenju za dvig nivoja DOP kriti-na vloga potrošnikov in nevladnih organizacij? c Ali je DOP investicija za boljšo ekonomsko uspešnost, ki vklju-uje odgovornost do družbe, zaposlenih, okolja, … , ali le nekakšno varovalo ugleda podjetja? Ali ne gre, kot trdijo nekateri nasprotniki DOP pri vsem le za .modno muho. in ne neko .novo. poslovno filozofijo? Torej le še eno od mnogih orodij marketinga? ccc Na kakšen na-in vaše je vaše podjetje družbeno odgovorno? cccCCCCccccccc Wangchuck, sedaj že bivši kralj Butana, je ob prehodu v republiko dolo-il, da bo cilj države dose-i »bruto doma-e zadovoljstvo«, na pa »bruto doma-i proizvod«. Štirje stebri zadovoljstva so: trajnostni razvoj, varovanje okolja, ohranjanje kulturne dediš-ine in sposobno vodstvo. Pa primerjajmo ta vodila z miselnostjo pri nas! V Sloveniji podjetja že vlagajo v družbeno odgovornost na razli-nih podro-jih, ne samo v skupnost (sponzorstva, donatorstva), ampak tudi v zaposlene, odnose z dobavitelji, okoljevarstvo, ipd.. z cccccc ccccccc cc cc sczszsz ccccccc cc c c ccccc cCcccc cccc cc ccccc cccccccccc CCcc cc c ccC»Trenutna finan-na kriza, boj za zajezitev podnebnih sprememb in težnja po uravnoteženem razvoju držav po-asi oblikujejo druga-nega, eti-nega potrošnika. To naj bi bil potrošnik, ki med drugim kupuje ekološke izdelke, je ekološko ozaveš-en, podpira pravi-no trgovino in bojkotira izdelke ali storitve podjetij, ki izkoriš-ajo poceni delovno silo.« s ccC zcc“Težava je vedno ista. Kako priti od ozaveš-anja do akcije. Zaenkrat še ne poznamo nekega mehanizma, ki bi omogo-al ta premik.”Ko smo pred leti delali raziskavo o tem, kaj si mislijo ljudje o oznakah bio in eko, so pokazale, da je vedenja o tem izredno izredno malo oziroma zelo razli-no. Eni mislijo, da je bio, eko že obisk tržnice in ljudje so imeli tudi slabe izkušnje,c“Ni ponudbe v vseh segmentih. Za dolo-ene izdel-ne skupine ni pravih alternativc“Priro-nost in value for money sta zelo pomembna. Ker osnovni motiv je lahko tudi drug kot eti-nost.” “V 3 Muhah so ve-krat ljudje prišli v trgovino naklju-no, ko so iskali darilo. In ko so spoznali idejo, so s-asoma postali bolj eti-ni.” cc“Ve-ina eti-nih potrošnikov je selektivno eti-nih. Dolo-ene izdelke kupujejo eti-ne, drugih pa spet ne.”) cccc“Pravi-na trgovina proizvaja luksuzne izdelke in je zato iz okoljskega vidika sporna. Ker kopi-imo nekaj kar ne rabimo,”cc “Osnovno na-elo pravi-ne trgovine je, da skuša z dobavitelji vzpostaviti -im bolj neposreden stik in dolgoro-no sodelovanje. V Sloveniji je zna-ilen intimni odnos s proizvajalci”“V prehranskem delu pravi-ne trgovine smo se odlo-ili, da vse kar je pravi-no je tudi ekološko, saj je to dvoje povezano.”c“50% se ponavadi pla-a vnaprej, da si lahko kupijo surovine. Pri prehrani je dolo-ena minimalna cena odkupa, ne glede na to kakšna so gibanja na svetovnem trgu.”cc“… da za-nejo izdelovat stvari, ki jih sami potrebujejo,”c“To je tudi ideja, ki jo trgovina še vedno ima. Da bi prodajali tudi izdelke regionialnih prebivalcev.”c“Upam, da bo v praksi zaživel koncept zelenih javnih naro-il. Ko država za-ne naro-ati bolj socialno sprejemljive izdelke.”) s “Potrošniki bi morali razmišljati, da si privoš-ijo manj, vendar boljše izdelke.” c“Lahko kupujemo tudi v trgovinah iz druge roke, kjer so stvari cenejše ali pa se bom znašla in si zašila svojo majico.”ccccC“Ker -e nimaš tega, te lahko tožijo. To je problem bojkotov, -e se ho-eš tega lotiti je to kompleksen projekt.”ccc“Osveš-en potrošnik bo vedno v dilemi. Ce potrošnik že razmišlja ali kupovati lokalno ali iz pravi-ne trgovine je to že velik korak naprej. Katerokoli odlo-itev bo sprejel, bo v bistvu dobra odlo-itev.”) sss “Potrebno je tudi za-eti razmišljati o druga-nih indikatorjih razvoja. Ves -as poslušamo samo o BDP-ju. To ni primeren indikator, saj ne pokaže eksternih stroškov, socialnih stisk ipd.” “Voliti bi morali stranke, ki bi spodbujale tovrstne rešitve. Institucije, kot so ob-ine, javna podjetja, državne inštitucije morajo poskrbeti, da bomo boljši eti-ni potrošniki,”c “Izredno pomembna je vloga nevladnih organizacij. Ker raziskave kažejo, da potrošniki zelo zaupajo nevladnim organizacijam.” cc“Še vedno pa ne smemo pozabiti na sistemske rešitve. No-em, da naša okrogla miza izzveni, da je problem samo na podro-ju ozaveš-enosti, da je potrebno za-eti že kmalu, v osnovni šoli.” ) sszszc cc“Zagotovo se bo vpliv gospodarske krize poznal, vendar je hkrati tudi priložnost, da eti-na potrošnja postane eden izmed sestavnih na-inov delovanja”cc cCCcCccCcccCcccccccccCCccccCccc cccCccCC cc cccccC ccccccccccc ccs. cCccc »TOCKE ZA KULTURO«. cCc cccccccc cccc ccCCcccczcCccc sccccccc szsszc zzscCccccccc z cccc ss cCcccccccccsszscc zzcc ccCCcccccsscssczsscccczscc(Barac Obamam, inavguracijski govor ) cc cc c ccc ccc c sc C cc C c css c cCc cC“Shinayakana” c Knowledge Pentagram System, or icccc ciiCc ssz cc szszzcssszc cc c cc cszczscCsscssCc cc cc c cc szszs cscscssszc cccccc                          c  c         . cccccccc • s c • z ccc ccnastja@newmoment.si zsssczszssc zs cccccc ccccccccc Ccc ss cc c cccccccsczcc c s cccccc c cdeželi zdravja Ccc • Društvo Naravni za-etki • Adriana Dolinar, Združenje za obuditev celostnega -loveka cc • Društvo SVOOD c • Sanja Lon-ar, Društvo Ognji- ccC csss cccccccccccccccccccccccccccccc sc ccccccccc ccccccccccccccccccccccccccccccc c cccccccc cccccc ccccccccccccccccccccccc cccc ccc cs cccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc c s ccccccccccc cCcc ccc ccccccc cccccccccccccccccccccccccc ccccccc s cccccccccCcccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc Cc CccccCcc ccccccccccCcccccccccCccccccccccCcCccccccccccccc ccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccCcCccccccccccccc C Ccc cC cc C Cc c szszssc c cc s czszcCcc ssccc s cc cs cccc ssssssssz c ccccCccc ccc sc ccc ccccc cc Sodelujo-i partnerji v projektu smo se za-etnim težavam navkljub odlo-ili, da poskusimo letos pilotno izpeljati projekt. Dodatne informacije in vprašalnik ter navodila za prijavo dobite po 9.3.2009 na spletni strani www.irdo.si, prej pa tudi že na naslovu info@irdo.si. zzssssc sscssc szzs(zbornik z zgoš-enko) • c • C c scssc(knjiga na zgoš-enki) • c • c Cc • C cCc z c ss •• •• •• zzscscc s ccc cccc z