Mr Konfiscirano, i naklad. Naročnina se pošilja Gledališka stolba štev. 3. v Ljubljani. Uredništvo in odpravništvo se nahaja v Zagrebu, Frankopanske ulice štev. 3. DELAVEC Naročnina. S postom pošiljatvijo: Celo leto. . golti. 1.— Pol leta . . „ 50 Četrt leta . „ 25 Posamezne številke Siri M*6 kr- List za interese slovenskega delavskega ljudstva. Izhaja vsakega 15. dne v mesecu. iv 78970 16. štev. Zagreb, dne 15. oktobra 1894. II. leto. St »drugi, delavei! Skrbite za razširjanje lista. Našim naročnikom in bralcem! Zopet stojimo na pragu novega četrtletja, ko stopimo pred Vas cenjeni naročniki in bralci s prošnjo, da obnovite plačilo na .,Delavca". ^ endar to ni vse, sleherni naj si prizadeva, da dobi še bralcev in naročnikov na naš list, kajti le če stori sleherni kar je v njegovi moči, potem zamogel se bode tudi ,.Delavec", Vaše najboljše orožje v boju zoper zatiranje in nesramnost vsake vrste, obdržati. Huda je doba v kateri živimo ; reakcija napenja se vnovič da bi nas zdrobila, vendar na Vaši volji prizadevnosti. Vaši požrtovalnosti, katera je že mnogokrat izkušena, je ležeče, tla se vniči potuhnjenost in sila kapitalistov in njih pomogačev v fraku, talarju in kuti. Mogotci si prizadevajo še tako trinoško vpo-rabljevati svojo silo, zavednost pravičnosti in svobode, katera tiči pod nagrbančenem čelom delavca, ve si napraviti vedno in vedno potrebno pot, kajti : ..Kjer vzdiga pravica po koncu svojo glavo Spreminja vsako sleparijo v prah, In narod z zaničevanjem vidi pasti silo, kred kojo je vpogibal silnik, in ga bilo strah". In kdo bi bil v stanu tajiti, da delavec ne zastopa svojih človeških pravic,, a ko tirja skrajšanje delavnoga časa, in posebno ko to priznava znanost, katera se je pri posljednjem higieničnem kongresu v Budimpešti izrekla in potrdila, da je osem ur truda dovolj za delavca, in da je v tem času lahko zgotoviti, kar človeštvo v svoj obstanak potrebuje. Le trpoglavnost, zavrženost, malovredna samogolt-nost in vlastiželjnost zamore Vas nadalje nečloveško izrabljevati in politično tlačiti — ali ne za vedno. Na Vam delavci je ležeče, da pospešite, da napoči čas, v katerem Vam ima zasijati zora slobode. Ce vi le hočete, se zbudite, ter spoznate Vašo moč, vstaviti se morajo kolesa družbinskemu počenjanju. Da pride velika široka množica do spoznanja svoje moči in svojih pravic, pa potrebujemo tiskane besede, potrebujemo časnike, kateri so prva velesila Evrope v duševnem boju. Ne na grebenu barikad prizadeva si delavstvo priti do zmage, ne, v mirnem tekmovalnem duševnem boju doseglo bode delavstvo svoj cilj. Prapor vednosti nesti ima delavstvo po deželah vsili narodov. V sleherno kočo, v sleherno delavnico mora se zanesti evangelij ubozih, socijalizem, socijalno-de-mokratično časnikarstvo pa mora tolažljivo, pouč-ljivo in spodbudljivo delovati : v grozo vsili protiv-nikov ima delovati v to, da se privedejo razmere, v ka-terib ne bode nihče prisiljen radi bede prodati sebe in svojo delavno moč: da se uresniči stavek: „Kdor ne tlela, naj tudi ne je". Zato na noge dragi sodrugi, delavci in bralci našega lista, vstojite za Vašo najbolje orožje, za „Delavca": kajti vsto|> in razširjanje za naš list je jednak vstopu za veliko stvar zavednega delavstva. Spominjajte sc besed : »Strahopetne/., kdor zapusti krdelo, Tudi če bi tisto šlo v smrt: Mi se borimo zvesto, se borimo trdno, Zavednosti naše si ne pustimo stret". Sleherni naj toraj stori svojo dolžnost, da bodemo tudi mi v stanu našo spolniti. List „Delavec" stane odslej četrtletno 25 kr. posamezne številke 6 kr. Odpravništvo se nahaja v Zagrebu. Frankopanske ulice št. 3., kamor naj se pošlje vsaka reklamacija in vse administrativne stvari. Denar ze noročnino naj se pa pošlje v Ljubljano Gledalištna stolba štev. 3. Uredništvo se nahaja v Zagrebu, Frankopanske ulice štev. 3., kamor naj se blagovolijo odposlati vsi spisi in dopisi. Z bratskim pozdravom Izdajateljstvo Delavca". Od blizo in daleč. K oi.fiscirano. Tirjatve bolnišnic nimajo mej. Uprava »kranjskih deželnih dobrodelnih zavodov" poslužuje se v svojih dopisih na bolniške blagajne izrazov, katere imajo poslednje najodločneje odklanjati. Blagajnice naj nam prijavijo takoj visokost bolniščine. ..Tista mora biti namreč, če se nahaja bolnik v bolnišnici, rezervirana za dotično bolnišnico in se tedaj ne sme izplačati bolniku, kar naj so s tem jedenkrat za vselej všečno vsprejme na znanje. Ljubljanska okrajna bolniška blagajna in tovarniška blagajna glavne tobačne tovarne plačajo bolniščino radovoljno mesto bolniku, to je članu, bolnišnični upravi". V 14. številki našega lista dejali smo »da nas bode o stališču okrajne bolniške blagajne glede te zadeve bodočnost poučila". Ne čudimo se tadaj, kajti od teh blagajnic ni druzega pričakovati. Delavci pa razvidijo iz tega, da se njih pravice pri okraj nih in tovarniških bolniških blagajnah teptajo z nogami. Delavci! koliko časa še si mislite to pustiti dopasti V? Policaji pod policijskim nadzorstvom. Nekemu bavarskemu časniku poroča se iz Londona naslednje: Poslednji čas množe se posebno v angleški metropoli pritožbe o surovem in brezobzirnem postopanju redarjev. Da se temu pride v okom, ustanovilo se je »društvo v varstvo občinstva pred policaji". Iz manifesta osnovateljev društva je posneti, da bode imelo društvo blagi namen, iztrebiti neotesance iz stražni.sKe službe, to je vnetih in malenkostnih ljudi, kateri mirnega prebivalca radi najmanjše malenkosti sr. tirajo in potem drugi dan prisegajo, da je bil vjeti pijan in da je surovo rogovilil. Krajevni agenti so že postavljeni, v bodoče pa bode stala policija kraljice pod nadzorstvom ljudske policije. 0 angleških strokovnih društvih sestavilo je britiško trgovinsko ministerstvo statistiko, pri kateri je kakor se javi, sodelovalo 599 strokovnih društev, mej katerimi se 117 nevknjiženih nahaja. 105 strokovnih društev imelo je podružnice, in sicer 7308, nekatere bilo so v naselbinah in neko majhno število v inozemstvu. Skupno število članov pri 594 strokovnih društvih — 5 društev ni dalo podatkov — znašalo je 1,237.367 ; njih skupno premoženje iznaša 1,790.842 šterlingov:1) in njih izdatki znašajo 1,765.386 šterlingov; lastnina skupno nabranega društvenega premoženja v posestvu iznaša 1,844.149 šterlingov. 298 strokovnih društev z 745.648 člani izplačalo je svojim članom 386.973 šterlingov podpore v slučajih brezposelnosti. 308 strokovnih društev z 1,103.641 člani izplačalo je članom 467.291 šterlingov podpore v štrajkih, 193 z 585.389 člani izjilačalo je 214.613 šterlingov bolniščine. 88 strokovnih druš- dalje je plačalo 74 društev z 433.004 člani 106.552 šterlingov podpore ostarelim in 317 z 894.674 člani 83.379 šterlingov pogrebščine. Konečno dalo je 423 strokovnih z 1,105.821 člani 137.894 šter-lingov za razne druge pomoči; 590 društev* porabilo je 347.723 šterlingov za upravne troške in razne druge izdatke. V primeri z 1891, letom za-moglo se je le 381 strokovnih društev, kateri so poročali, oceniti. Pri tistih pomnožilo se je število članov za 32.161 ali za 3 odstotke, in njih dohodki za 296.686 šterlingov, to je nič manj kot 21-8 odstotkov. Njih izdatki znašajo 505.894 ster-lingov tj. 44 odstotkov več kot pretečeno leto, karih glavni del se je za podporo brezposelnih in strajkujočih namreč 380.306 šterlingov več porabilo kot druge leta. Drugače pa imajo blagajnice zaznamovati napredek, vpoštevati ne sme tega jc-dino zaklad ostarelih (7000 šterling) in drugo podpore (50.000 šterling.) Konfiscirano. Vprašanje ali je priganjač in krščanski so-cijalist Trtnik opravičen se dreti v tovarni nad ljudmi, kateri sobolj poštenega mišljenja kakor je ta duševna reva, se nam usiljuje. Kdo ga je postavil v to, da igra briča in se v tika v privatne zadeve oseb, katere mu ne gredo nič mar če store svoje delo. Kako pride ta revček do tega, da kriči v tovarni, da so ljudski shodi proti veri in da je vse zgubljeno, če ženske njemu podrejene ne pridejo k shodu ter se za vero potegnejo. Misli li ta potuhnjenec, da mu ne bomo prišli do živega če je za priganjača v tovarni. Misli li da je varen ') šterling je kanih 12 golil. a. velj. * f * * t in da so mu podredjene zenske -tudi "tak6^yjpotuli-njene kot on. Ta obrekovalec -najj^e^Sruje, da mu ne posveti sodnija. In varuje, da ne vprašamo na pristojnem mestu, kaj da je njegov posel, ter razkrijemo, kako da se postopa in ravna z ženskami v tovarni. Kako da so ženske prisiljene skupljati groše za maše in druge stvari, od katerih včasih_ tudi za pobiralce kaj odpade i t. d. ter odpremo nevidnim oči, da spregledajo, da so njih žalostnega stanja deloma krivi taki ljudje, kateri zavzemajo v tovarni jednako briško stališče kot krščanski soeijalist Trtnik. Dolžnosti in pravice delavskega ljudstva. Mi delavci imamo velike dolžnosti, pa malo pravic. Poklicani smo, da vzdržujemo celo človeško družbo z našimi žuljavimi rokami, ali zato nimamo nič druzega, ko da nas tisti, ki jih mi živimo, stiskajo in z nami zapovedujejo, kakor jim je ljubo. Delavci so si pa bili do sedaj tudi sami krivi, ker se niso sami zadosti za svoje pravice potegnili in so pustili drugim, da so za nje po svoje skrbeli. Mi socijalisti naglaševali smo vedno, daje naš cilj, probuditi delavstvo, da se bo zavedalo svojih pravic in da si jih bo tudi znalo pridobiti. Delavsko ljudstvo, dejali smo, redi vse stanove in vzdržuje vse kar obstoji. Ali ni tako? — Delavec, kadar izdeluje stvari, katere so potrebne za vzdržavanje ljudi, porabi za občno korist svoje edino blago ki ga ima, namreč svojo delavno moč. A ne samo to, v tem ko delavec izkorišča svojo delavno moč, plača tudi za svojega delodajalca posredni davek. Nadalje potroši delavec svoj zaslužek pri delu, katerega dela za stvari, od katerih vleče država neposredni davek. Vzemimo dokaz n. pr. kruh, skroz koliko rok gre ta prej ko je za vžitek ! Naj prvo plača oni ki obdela zemljo, in poseje pšenico, davek: posredni za zemljo na, kat^rej kraate-Jošpnica in neposredni za stvari in živež, katerega j u obdelovanju zemlje | potrebuje. Za njim pride mlinar in pri tem je zo- j pet naravno, da mora plačati davek posrednji in neposredni, tretji je trgovec z moko, kateri mora istotako davek plačati, četrti je pek in peti je pvo- \ dajalec izgotovljenega kruha. In tako mora tisti, ki je kruh kupil plačati davek vseh tistih, ki so delali preden je bil kruh gotov. In kdo je pri tem največ delal? Delavec. Taje obdeloval zemljo, spravil žito v mlin, testo umesil i t. d. A navzlic temu pravijo, da je nezrel, da bi sodeloval na političnem polji. Mi pravimo da to ni res, da bi delavec ne bil zrel sodelovati pri zakonodaji in zahtevamo, da se da delavcu, ki je najvrednejši član človeške družbe, pravica do besede pri sklepanju postav. Kajti nič ni bolj krivičnega kakor je to, da imajo samo tisti pravice, kateri nosijo davek v davkarijo, tisti pa ne kateri ta denar tudi zasluzijo. To je sicer jasno, vender se pa javno neČe priznati, zato ne; ker se tisti, kateri imajo v rokah postavodajo, boje za svojo oblast. Ti vedo, da bi delavci delali postave v svojo korist, a boje se da bi bila ta korist proti njihovej. Stvar je umljiva: Mi delavci zahtevamo pravice, kojih nimamo, a oni kateri bi nam jih lahko dali, nam jih dati nečejo. Mi vemo da nam pripadajo in da bi bilo za nas dobro če bi jih dosegli, a oni tudi vedo da bi nam jih tudi dati morali. Vpraša sc le, na kak način. Odgovor je jednostaven: S tem, da podučimo delavstvo, da bo vedelo tirjati svoje pravice, da bo spoznalo da mu naravno pripadajo. In to hočemo doseči s tem, da širimo naša načela povsod med one, kateri jih še ne poznajo. Tisto ki jih ne poznajo, moramo na nje opozoriti in tisto kateri za nje ne marajo, bolje podučiti. Naloga jo sicer težka, dolgotrajna, polna britkih časov, ali vspeli nam je gotov. Oni ki imajo moč, nečejo nam dati politične ravnopravnosti, in sicer zato, ker vidijo kakovi smo; ko bodo videli, da zdaj da je nemogoče, da je utopija postalo, bo mogoče : ali v to nam bode spojiti vse sile. Neštevilnokrat naglašali srno že, kakih pravic da še nimamo. Tukaj nečemo vsega ponavljati, le omeniti hočemo še preden sklenemo: Vsakdo ki je predstoječe prečita!, naj vse svoje duševne moči obrne v to, da podučuje svoje sotrpine in jili tako vedno več v naše kolo privede, da si tako skupno brat poleg brata priborimo boljšo prihodnost. v kateri bo vsakdo imel zadosti dela in kruha, v katerej ne bo solz in toliko skelečega uboživa. Zalo raj naprej, in čedno zopet naprej! D. Da ,,zncičajni“ so! Kdo ? \ prašalo s'e bode! Krščanski socijalisti ! ta goveji prirepek še bol i značajnih „Sloven-čevih" mojstrov. Odkar so protekcije in še bolj i cvenka željni priganjači našli zaslonbo pri Slovenčevi gospodi, vzrase! jim je silno greben. S po- | močjo duhovščine, tej „zaščitnici delavstva1', osno- ! vali so društvo, katero ima nalogo izbiti delavcem ! še v njim se nahajočo pošteno zavest, ter ga tako podjarmiti, da jim bodo služili v njih črne sebične j namene. V koliko da se je »Slovenčevi gospodi" | in od tiste podpiranim najetcem posrečilo doseči zaželjeni namen : „otežifi ozirima uničiti gibanje 1 zavednega neodvisnega in nepodkupljivega delavstva", razvidel bode sleherni sam, ko čita dogodke, katere navajamo danes v našemu listu. Zvesti j geslu: „Obrekuj zdatno, nekaj bo že obviselo", ! podtikajo ti osrečevatelji zavednemu delavstvu vsakovrstne stvari, samo nič dobrega. Govori se, da imajo društva zavednega delavstva načela, kakoršna zamore imeti le slepar najmodernejšega krščanstva. Kajti kaj tacega kakor e trobi med svet, in dopoveduje po tovarn da ima socijalizem namen, vse' |- Tia1)Tjf-ii otroke* jemati tiste mate- \ ram pri rojstvu in jih starišem odtujiti, uvesti tri- ! letni zakon, po katerem ima slediti brezpogojna Konfiscirano. Ali ne le z obrekovanjem, tudi s cvenkom, poskušajo se delavci odtujiti svojim lastnim interesom. V Ljubljani je dovolj znano, na kalcov način da si goji klerikalna gospoda svoje pristaše. Kdo ne pozna tistih, katere je zvabilo par goldinarjev v njih tabor ! ? Tudi pri novonabranih se dogaja nekaj tacega. Tako kriče že vrabci po ljubljanskih strehah, da bodo »delavski prijatelji" pomagali, da postane priganjač Gostinčar samostojen in mu odprli prodajalnico s suho robo. Mi želimo slehernemu dobro, tudi nimamo navade, da bi sc vtikali v zadeve, katere so nam deveta briga, ali tu, ko imamo pred saboj človeka kateri je nesramen dovolj, podtikati družim lastnosti, s katekimi je sam najbolje obdarjen, primorani smo bili narediti izjemo. Ali tudi pri druzern farškem orodju te vrste no smemo iskati izjeme. Kajti govorice mej delavstvom, nastale vsled oblastnega obnašanja in bahaškega postopanja krščanskih socijalistov, privedejo marsikaj na dan, kar bi se drugač zamolčalo, ali v sveti jezi izblebeta ta in oni stvari, katere nam pričajo, da je cvenk in brezplačna gostija glavna podlaga in pogoj tako imenovanemu „na-raščaju“ krščanskega socijalizma v Ljubljani. Gostije, prirejene v Kamniku, kakor tudi izrazi nekaterih krščanskih socijalistov na „gmajni“ in v Trnovem, da so zato proti zavednemu delavstvu, „kjer imajo farji cvenk in so tudi radodarni", odprli so marsikomu oči, da vidi, kako podel in gnjili namen da imajo ti slepitelji ljudstva. Ne pade nam v glavo, sovražiti sotrpine naše v taborju klerikalcev, ali obžalovati moramo, da se puste vporabljati proti svojim lastnim interesom s tem, da so proti shodom, sklicanih od delavcev v razjasnjenje delavstva. Obžalovati da 110 vidijo najeti v namen, da služijo ne interesom de’ ivstva, temveč interesom zatiralcem delavstva. Ob;: ilujemo i nadalje da ne uvidijo, da se z rušenjem shodov, s tem da se brani izražati slehernemu svoje mnenje, koristi le nasprotnikom delavstva, kateri se sme-jajo v pest, da so delavci še tako nespametni, da zasmehujejo samega sebe. S postopanjem, kakor-šnega so bili krščanski socijalisti dne 30. septembra pri po ljubljanskemu političnemu družtvu „Bo-dočnost" prirejenemu ljudskemu shodu v Kamniku, da so. ko jim je otvoritelj shoda rekel, da s>> se obnašali pri zadnjem shodu prav nasilstveno zato, kjer so hoteli dajati svojim pristašem, kateri so bili pozneje oglašeni, prej besedo, kakor socijai-nim demokratom, začeli rjoveti in tuliti kakor divjaki, se ne dokaže ničesar, temveč nasprotno: kaže nam le, da se boje krščanski socijalisti in toliko bolj njih vodje kritikovanja njihovih „krš-čanskih" načel. Tudi s tem postopanjem kakoršnega so zavzeli v nedeljo dne 7. oktobra pri ljudskemu shodu v Ljubljani, pokazali so, kako malo da jim je ležeče na predobitvi pravic splošnemu delavstvu. Ako hočete koristiti delavstvu, tedaj naučite ljudi, katere imate v tovarni kot priganjači pod seboj, dostojnega obnašaju pri shodih, ne pa samo da je glasovati v shodih / obema rokama da jo več vi-diti, in kričati in tuliti na komando. S tem da se hujska ljudi da vporabljajo pesti kot tehtne argumente, s tem da se da povod nasprotniku trpinu tudi rabiti pest, še ni dokazana opravičenost zasmehovanja teženj delavstva po delavstvu. Nam socijalnim demokratom ne morete škodovati s takim surovim postopanjem. Nam koristi vse, ako ste mirni in nam pustite besedo, preti Vam nevarnost, da se vam izneverijo vaši pristaši, če ste surovi godi se vam ravno tako. dokaz temu je posledni čas obilni pristop nepristrankih in ne od ./arov" odvisnih delavcev k našemu društvu iu in \ Iv a r. niku. Stom da ste tako abotni, da si domiš^ujete izpodkopati tla socijalni demokraciji, pokažete le, da ne poznate naravnega razvoja človeštva, iz katerega izvirajo tudi pogoji za naraščaj po Vaših sleparji.h nazivljene „strupene kuge", socijalizma. Tako postop >nje obudilo bode pri zavedenih delavcih mnenje, ka*ero se je rodilo v Zagorju v nedeljo pri ljudskem shodu, da je najbolje da se tako faršlco orodje, kot je Gostinčar i dr., spokajo, da po bero kopita. Socijalno politični pregled. „Ven z občno jednako in direktno volilno pravico! Proč s zastopstvom interesov!" Dne 25. prot. 111. bilo je po vseh mestih na tisoče in tisoče rudečih listkov s gornjo vsebino na hiše in ogle prilepeno. Pri tem tudi ni manjkalo žrtev. Na Dunaju bilo je 76 sodrugov zasačenih in obsojenih. V Gradci prijela je policija četiri. v Mariboru šest iu v Celji četiri. Posebno se je izkazala mariborska policija, katera je naše sodruge tri cele dni držala v preiskovalnem zaporu, predenj jih je izpustila. V nedeljo 30. sept. t. I. bila je na Dunaju velika demonstracija za splošno jednako in direktno volilno pravico. Posebno živahni pojavi bili so pred parlamentom, kjer so demonstrantje klicali „Ven z občno volilno pravico." Demonstracija, katere se je vdeležilo okolo deset tisočev delalcev, izvršila se je popolmoma mirno, samo pred univerzo prišlo je mej policijo in demonstranti do prepira, kar pa ni imelo resnih posledic. Dne 16. oktobra sestati se ima poslaniška zbornica, o volilni reformi so ne čuje nič. Časopisje koalicijske vlade javlja za sedaj z glasnim ropotom reformo zavorovanja zoper bolezen. Bolezen zavarovalni zakon je v dobi petih let, odkar obstoji, mnogokrat dokazal svojo pomanjkljivost tako, da je njega temeljita revizija sedaj neobhodno potrebna. Ali iz „uradnih poročil" je razvidno, da namerava vlada le nezdatno krparijo, da ne misli odpraviti velikanskih napak, na katerih ta zakon 16 stev. „D E L A V E C‘ m A L' ■ ;t se ne damo posiliti in da vemo kaj smQ in ...kaj—r-atfso tisti ljudje katerim so dali svoje zaupanje. zahtevamo, vkrenili bodo drugače, in kar pravijo , dostikrat le plačano orodje farskih mračnjakov, 16 štev. boleha. Sklicati se namerava enketa in potem — pričelo se bode z „reformo.“ Koalicijsko minister-stvo je mnenja, da bode zamoglo to kar tirja delavstvo, več let ignorirati in to tembolj, kjer manjka sedaj še vedno delavstvu svojega parlamentarič-nega zastopa, e © (D O © cd c e 0 «3 © •—i o v r0 'aT z Lastnik in odgovorni urednik: Jožef Weselko. A f- Tisk Srpske štamparije v Zagrebu.